16) Laki tupakkaverosta annetun lain liitteenä olevan
verotaulukon muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävässä lakialoitteessa
ehdotetaan tupakan verotuksen korottamista. Lakialoite liittyy kristillisdemokraattisen
eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin. Aloitteella tavoitellaan
sekä verotulojen lisäystä että tupakan
aiheuttamien kansanterveydellisten haittojen vähentämistä.
Suomessa tupakoi päivittäin Kansaneläkelaitoksen
tilastojen mukaan miehistä 27 prosenttia ja naisista 20
prosenttia. Mutta kun tarkastellaan nuorempia ikäryhmiä,
siellä naisten tupakointi onkin keskiarvoja yleisempää.
15—24-vuotiaista miehistä tupakoi päivittäin
18 prosenttia ja 21 prosenttia vastaavan ikäisistä naisista.
Suomalaisten nuorten tupakoinnin yleisyys on yhä kansainvälisessä vertailussa
hälyttävää huipputasoa. Vaikka
meillä yleisesti ottaen on pystytty tupakointia vähentämään
vanhemmissa ikäluokissa, keski-ikäisten kohdalla,
nuorten kohdalla valitettavasti tupakkavalistus näyttää olevan
aika tuloksetonta. Nuoret aloittavat tupakoinnin hyvin varhain:
15-vuotiaat polttavat päivittäin useammin kuin
samanikäiset nuoret muissa tilastointimaissa. Tiedämme,
että tupakoinnin haittavaikutukset ovat sitä suurempia,
mitä nuorempana tupakointi aloitetaan. Varhainen aloittamisikä ennakoi
tupakkasairauksien aiempaa alkamista.
Tupakan hinnan on todettu vaikuttavan erittäin merkittävästi
tupakkatuotteiden kulutukseen. Hinnalla on kolme kertaa suurempi
vaikutus kulutuksen määrään
nuorten tupakoitsijoiden kohdalla kuin vanhempien kohdalla. Ryhmä Maailmanpankin
taloustieteilijöitä on analysoinut tupakoinnin
vähenemisen aiheuttamia seurauksia ja todennut, että esimerkiksi
10 prosentin lisäys tupakkaverotuksessa säästäisi
maailmanlaajuisesti 7 miljoonan ihmisen hengen. Ryhmän raportissa
suositellaan teollisesti tuotetun tupakan veron korotusta kaikkialla
maailmassa.
Tupakoinnista ja sen terveysvaikutuksista aiheutuu kansantaloudelle
monenlaisia kuluja, joita ei todellakaan kateta tällä hetkellä tupakkaverotuksen
kautta tulevilla tuloilla. Lääkäriliiton selvityksen
mukaan tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset vuodessa nousevat
5 miljardiin markkaan. Tupakanpoltosta aiheutuu kustannuksia tupakkasairauksien
aiheuttamina terveydenhuollon menoina sekä myös
työn tuottavuuden alenemisen ja sairauspoissaolojen aiheuttamina menetyksinä.
Arvioidaan, että tupakka tappaa Suomessa vuosittain 5 000—7 000
ihmistä ja tupakoitsijoilla on kaksinkertainen riski kuolla
alle 65-vuotiaina verrattuna tupakoimattomaan. Passiivinen tupakointi
myös altistaa sydän- ja verisuonisairauksille.
Tupakkateollisuus on tuonut viime aikoina markkinoille lisää niin
sanottuja halpasavukkeita, joiden markkinaosuus on kasvanut nopeasti. Myös
itse käärityt savukkeet ovat verotuksellisesti
olleet edullisempia. Erityisesti nuorten keskuudessa niiden käyttö on
lisääntynyt. Nuorten terveystapatutkimuksessa
ilmeni, että esimerkiksi päivittäin tupakoivista
14-vuotiaista pojista puolet ja tytöistä kolmasosa
käärii tupakkansa itse. Tarpeellista onkin muuttaa
tupakkaveron rakennetta edelleen siten, että halpasavukkeiden
ja savuketupakan veroa korotettaisiin suhteellisesti enemmän.
Tupakan verotuksen kiristäminen ja sen myötä hinnan
korottaminen ei toki ole ainoa keino tupakoinnin vähentämiseksi,
mutta se on mielestäni tarpeellista ja oikeudenmukaista
senkin vuoksi, että on kohtuullista, että tupakan
aiheuttamia kansantaloudellisia kustannuksia katetaan yhä enemmän
siihen kohdistuvan verotuksen kautta.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen otti erinomaisen
tärkeän ongelman esille eli tupakoinnin, joka
nyt yhä enemmän on nuorten ja, vielä hälyttävämpää,
nuorten tyttöjen ongelma. Jos jokin nautintoaine olisi
voinut jäädä keksimättä,
se on todettu monesti, että sen pitäisi olla nimenomaan
tupakka. Sillä on niin monenlaiset terveyteen liittyvät
riskitekijät, että sen kertakaikkisen säätelyn
ja sen kulutukseen vaikuttamisen pitäisi olla keskeisellä sijalla.
Eräs ulottuvuus, joka nimenomaan tupakointiin ja erityisesti
nuorten tupakointiin liittyy, on se, että kun tänä päivänä puhutaan
muiden päihteiden käytöstä ja
ennen kaikkea huumeiden käytöstä, on
selvä yhteys tupakoinnilla ja huumeiden käytöllä sitä kautta,
että käytännössä kaikki,
jotka ovat huumeita käyttäneet, ovat ensi vaiheessa
nimenomaan harrastaneet tupakointia, jolloin tässäkin
on hyvin vakava kansanterveyteen liittyvä ulottuvuus.
Onko veronkorotus se tapa, jolla tätä asiaa
ratkaistaan? Tällä tavallahan näihin
on usein pyritty vaikuttamaan. Siihen en uskalla ottaa suoraa kantaa,
mutta joka tapauksessa aihe, jonka ed. Räsänen
otti esille, on äärimmäisen tärkeä.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tupakointikulttuuriin liittyy monenlaisia intohimoja,
ulottuvuuksia ja vaikka mitä. Voitaisiin aloittaa vaikka
omasta eduskunnastamme. Kyllä juttua riittäisi.
Me olemme siinäkin suhteessa aika liberaaleja ottaen huomioon,
minkälaisesta aineesta on kysymys.
Salakuljetus on yksi, joka tulee välittömästi esiin
aina, kun tupakan verotukseen tai tupakkakulttuuriin liittyviin
asioihin kajotaan. Tämä on sen kaltainen asia,
että mielestäni tämä koko asia pitäisi
nähdä suurempana kokonaisuutena ja kytkeä suorastaan
hallitusohjelmiin, millä lailla aletaan pitää Suomen
kansan terveydestä huolta. Siinä on ennaltaehkäisyä,
siinä on valistusta, siinä on veropolitiikkaa
ja vaikka mitä.
Kun aloite on tullut kristillisdemokraattien suunnalta, toivoisin,
että te suurella arvovallallanne vaikuttaisitte esimerkiksi
siihen, että kun alaikäiset lapset ovat rippikoululeirillä,
siellä ei alaikäisten sallittaisi tupakoida. Vaikka
heille ei lain mukaan saa myydä tupakkatuotteita, he kuitenkin
saavat kuuleman mukaan rippikoululeireilläkin tupakoida.
Tämä tuntuu siis jo ihan omituiselta. Rippikoululeirien
ylläpitäjät ja vetäjät sanovat,
että tämä on ihan mahdoton asia valvoa ja
hoitaa käytännössä. En pidä sitä ihan
mahdottomana. Siinä on myös asenteissa silloin
vikaa.
Keskustelu päättyy.