7) Hallituksen esitys laiksi Repoveden kansallispuistosta
jatkuu:
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kansakoulussa opetettiin, että kun
sanoo "sesam", niin aukenee, täällä eduskunnassa
kun sanoo "Repovesi", niin tyhjenee. Näin kävi
perjantaina, kun asiaa edellisen kerran täällä käsiteltiin.
Silloin sali oli käytännöllisesti katsoen
miltei tyhjä, ja nyt on ennätysvauhtia tyhjentynyt
sali, kun Repovesi-asia on taas esillä.
Arvoisa puhemies! On syytä palauttaa mieliin, mitä tässä näytelmässä perjantaina
tapahtui. Me kuulimme valiokunnan puheenjohtajan ed. Tiusasen perusteellisen
katsauksen tämän hankkeen historiaan. Me kuulimme
ed. Rakel Hiltusen hyvin kauniin puheen siitä, millä tavalla
pitää helsinkiläisten suhtautua luonnonsuojelualueisiin
ja niistä elämänvoiman ammentamiseen.
Me kuulimme myöskin ed. Seppo Lahtelalta sitten puheenvuoron,
jossa hän virkkeen alkuosassa kannatti tätä hanketta
ja virkkeen loppuosassa suhtautui siihen varsin kriittisesti.
Arvoisa puhemies! Minun onkin tarkoitus ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroon
takertua sillä tavalla, että se palauttaa mieleeni
sen, mistä näissä kansallispuistoissa
oikeastaan on kysymys, mitkä ovat ne ulottuvuudet, jotka
tällaiseen kansallispuistoinstituutioon sisältyvät,
millä tavalla tällaisia alueita tulisi kohdella
ja millä tavalla odotuksensa niiden suhteen luoda. Kysymyshän
on ensisijaisesti luonnon suojelusta kansallisomaisuutena, siitä kansallispuisto-nimikin
johtuu. Tässä on jo sen verran merkittävästä alueesta
kysymys eteläsuomalaisessa perspektiivissä, että tällä alueella
on luonnonsuojelullisesti merkitystä.
Kun ed. Seppo Lahtela oli huolissaan siitä, miten armeijalle
käy ampuma- ja harjoitusalueen osalta, niin totean, arvoisa
puhemies, että silloin, kun tällainen alue on
armeijan käytössä, se on luonnonsuojelullisesti
ihan hyvässä käytössä, koska
luonto kestää ne muutamat ammukset oikein hyvin.
Siellä luonto sitten muutoin säilyy varsin hyvin,
eli luonnonsuojelullisesti tällaista ongelmaa ei ole olemassa.
Ongelma syntyy näillä alueilla siitä,
että ihminen ryhtyy käyttämään
tätä toista funktiota eli kansallispuiston käyttämistä ihmisen
virkistystarkoituksiin ja muihin, jopa kaupallisiin tarkoituksiin.
Tässä suhteessa luonnonsuojelulakiin on aikoinaan
etevästi kirjattu 18 §, joka sanoo sen, että kun
muutoin liikkuminen kansallispuistoissa on kansalaisille vapaata,
niin luonnon kulumisen vuoksi tuota liikkumista voidaan tarkoituksenmukaisessa
laajuudessa rajoittaa. Kun on niin herkästä luonnonalueesta
kysymys kuin Repoveden alue on, siis kallioisia alueita, erittäin
ohut kunttakerros kallioiden päällä,
niin kulutusvaikutus näkyy hyvin helposti.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä,
että tämän alueen hoito- ja käyttösuunnitelmaan
kohdistuu erinomaisen suuria odotuksia. Ajatellaanpa vain sitä,
että odotetaan ainakin 50 000 kävijän
käyvän tällä alueella, jonne
Helsingistäkin on varsin lyhyt matka. (Ed. M. Laukkanen:
2 tuntia!) — 2 tuntia ja 140 kilometriä on reitti
ja vielä rautatiemahdollisuus käytettävissä jne.,
eli herkullisen, sanoisinko näin, herkullisen etäisyyden
päässä Pääkaupunkiseudulta. — Tässä täytyisi
ehdottomasti nyt satsata sekä Valkealan kunnan että kaikkien
muiden toimijoiden siihen, että tästä alueesta
saataisiin hoito- ja käyttösuunnitelman ja siihen
liittyvien fasiliteettien osalta mahdollisimman taitavasti suunniteltu
ja toteutettu alue, niin että kävelykäyttörajoituksiin
ei tarvitsisi mennä.
Pitäisi laittaa pitkokset kaikkialle sellaisiin paikkoihin,
mihin ne voidaan laittaa. Pitkokset ovat normaalisti suoalueella
liikkumista varten, mutta ne voidaan myöskin laittaa kallioalustalle sen
takia, että kalliokasvillisuus säilyy alla ja
vieressä. On niin, että kun ihminen tekee polkua
ja huomaa, että maa kuluu poljetun alan alla, ihminen välttääkseen
polun alla olevan maan kulumista kävelee siitä vierestä,
mikä johtaa siihen, että se polku laajenee ja
laajenee ja laajenee. Siitä loistava ja valaiseva esimerkki
on Kiilopään tunturi Sodankylässä ja
sama koskee Saanaa ja Sallaa Enontekiössä, kun
ne tunturien rinteet on suurin piirtein raiskattu, 10 metriä leveitä uria. Kun
ihminen haluaa olla astumatta siihen jo kuluneeseen paikkaan, niin
sillä tavalla se polku laajenee. Tämä voidaan
estää sillä, että tehdään pitkospuut
näille runsaan liikkumisen alueille ja sillä tavalla
säästetään luontoa.
Arvoisa puhemies! Tällä hankkeella on nyt Euroopan
unionin kulttuurin kannalta erinomaisen mielenkiintoinen sijoitus,
nimittäin se, että Euroopan unionin rahastot,
Life-rahasto ja muut, ovat vielä nyt käytettävissä.
Toivoisi hartaasti, että tätä Euroopan
unionin rahoitusmahdollisuutta nyt Valkealan kunta ja muut toimijat
käyttäisivät vihonviimeiseen saakka ja
alueen omat kansanedustajat ja muut toimijat tukisivat näiden
rahoituskanavien käyttämistä viimeiseen
pisteeseen saakka niin, että rasitus ei jäisi
tämän kunnan harteille, niin kuin täällä on
ennakoitu. Jos ymmärsin oikein, niin tämän
hankkeen tämän puolen hoitamiseen on ensi vuonna
käytettävissä 100 000 euroa.
Mielipiteeni on, että tarvitaan monta kertaa 100 000
euron rahamäärä, niin että tämä alue
tulee erinomaisen hyvin suunnitelluksi ja suunnitelmat käytännössä toteutetuiksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan lyhyesti: Todella perjantaina
keskustelimme pitkään tästä asiasta.
Haluaisin ympäristövaliokunnan puolesta todeta
sen, että kaikki ne asiat, jotka tulivat perjantaina esille
kysymyksenasetteluina useammankin kansanedustajan puolelta, olivat
kyllä ympäristövaliokunnan käsittelyssä,
kun se tämän mietinnön valmisti, joka
nyt on jaettu kansanedustajille.
Hallituksen esitys 104/2002 vp Repoveden kansallispuiston
perustamiseksi on tullut hyvää vauhtia eduskunnan
käsittelyyn. Mitä tulee tämän
hankkeen rahoitukseen, kun nyt siis kaiken todennäköisyyden
mukaan vuoden alusta tulee Repoveden kansallispuisto perustetuksi,
niin ympäristövaliokunnan saaman tiedon mukaan myös
Metsähallitus on varustautunut ja valmistautunut aloittamaan
rahoituksen aivan vuoden 2002 alusta alkaen.
Miten rahat riittävät, on tietysti toinen
kysymys. On arvioitu, että 80 000 euroa tarvitaan
näiden kulumailmiöiden hoitoon, jotka nyt ovat
jo siis syntyneet, ja 200 000—300 000
euroa välittömästi rakennettavien reitistöjen
kunnostamiseen ja ylläpitoon vuositasolla. Näin
ollen kysymys ei ole siis aivan pienistä rahoista. Tässä kohdin
tietysti valtiovarainvaliokunnan mietintö ensi vuoden budjetista
on myös tärkeä asia. Me ympäristövaliokunnassa
pyrimme tätä asiaa myös evästämään.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin on aivan selvää,
että jos käy niin kuin tietysti on tavoitteena
ja toivottavasti käy, että 1.1.2003 Repoveden
kansallispuisto on totta, siinä tahdissa saadaan myös
tämä lainsäädäntö voimaan,
että ensimmäisestä päivästä alkaen
luonnollisestikin minusta valtiovallan täytyy kantaa myös
tästä uudesta puistosta täysi talousvastuu,
niin kuin se kantaa kaikista muista tähänastisista
33 puistosta.
Tämä on ollut se syy, miksi olen tästä nyt
viime viikkoina muutaman puheenvuoron käyttänyt
ja kantanut huolta siitä, mitä vakuuksia ja varmuuksia
me siitä saamme. Tämä on nyt hyvin olennainen
kysymys tässäkin keskustelussa, riittääkö se,
että joku Metsähallituksen edustaja sanoo sitten
valiokunnalle, että on tehty tällainen varaus.
Minusta se ei riitä, täytyy olla paljon enemmän
vakuuksia siitä. Minimi, mikä täytyy nyt
eduskunnan puolelta saada aikaan signaalina, on se, että valtiovarainvaliokunta
omaan mietintöönsä selvästi
tämän asian kirjoittaa ja voi samalla sitten pohtia
myöskin tämän hankkeen vähän
kattavampiakin aluetalousvaikutuksia ja miettiä myös
niitä muita rahoitusrakenteita, jotka liittyvät
toisaalta kunnan ja maakuntaliiton ja toisaalta myöskin
EU-rahoituksen mahdollisuuksiin.
Tietysti on selvää, että tämä jälkimmäinen
ei voi olla se, jolla huolehditaan tavallaan perusinfrasta. Tällä tarkoitan
juuri niitä ed. Pulliaisen mainitsemia ja välttämättömiä polkurakenteita, sitä infrastruktuuria,
pitkospuita, tulipaikkoja, laavuja jne., josta tähän
asti Valkealan kunta on lähestulkoon yksin ympäristökeskuksen
rahoituksella vastannut. Tavoitteena tulee olla hyvin selkeä sitoutuminen
tämän hankkeen täysimääräiseen
rahoitukseen, jolla voidaan sitten myöskin hoitaa tämän
uuden kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelman
toteuttaminen. Sekin on tärkeätä, että tähän
päästään heti. Nyt on suuri
vaara, jota tavallaan jo seutukunnan yrittäjät
ja osin myös kunta pelkäävät,
että jos varmuutta tähän rahoitukseen
ei tule, niin silloin me jäämme vähän
kellumaan ja tyhjän päälle. Sellainen
väliaikainen epävarmuuden tila ei tämän
puiston alulle voi olla millään tavoin hyväksi
ja eduksi.
Minustakin on selvää, että kansallispuiston
sijainti on niin ainutlaatuinen, että tämä antaa myöskin
eurooppalaisessa ajattelussa aivan suurenmoisia näkymiä ja
mahdollisuuksia. Siinä ajattelussa tietysti on selvää,
että myöskin luontokeskuksen suunnittelu täytyisi
saada mahdollisimman nopeasti liikkeelle. Metsähallituksen
rakentamat luontokeskukset eri tyyppisiin maisemiin eri puolille
Suomea — meillähän on Järvi-Suomea,
Saaristomerta, Lapissa on useita — on toteutettu tavattoman
suurella ammattitaidolla. Tällainen tulevina vuosina tarvitaan
myöskin Repovedelle. On selvää, että tällaisen
luonto-, toisaalta myöskin opastuskeskuksen rahoituskonsortion
tulee olla myöskin hyvin mittava ja kattava. Siinä pitää olla
mukana Metsähallituksen, valtiovallan, EU-rahaa, yrittäjien
rahaa, yksityistä pääomaa jne., että siitä saadaan
mahdollisimman kattava ja uskottava hanke, mielellään myöskin
niin, että voitaisiin käyttää vaikkapa
uuden informaatioteknologian keinoja, jolla tyypillistä Salpausselän
luontoa, Repoveden luontoa, voidaan sitten myös siellä vierailijoille
esitellä.
Tällainen luontokeskus tässä yhteydessä — haluan ääneen
senkin sanoa — tarvittaisiin myöskin Nuuksioon
mitä pikimmiten. Tästä viime joulukuussa
myöskin asunto- ja ympäristöjaosto kirjoitti
oman lausumansa budjettimietintöön. Se tulisi
olemaan eräällä tavalla ja voisi olla kaikkien
Suomen kansallispuistojen portti ja tavallaan esittelypaikka. Sellaisia
ponnistuksia, mitä sen suhteen sitten myöskin
hallituksen ja valtiovallan puolelta voitaisiin tehdä,
vahvasti myöskin kannustan.
Sitten, rouva puhemies, vielä muutama havainto ja huomio.
Valiokuntahan pitää tärkeänä, että tämä laajentaminen
hoidetaan yhteistyössä alueen maanomistajan ja
paikallisten toimijoiden kanssa. Varmasti korostetaan sitä,
että pitäisi olla hyviä edellytyksiä ja
varmaan pitää korostaa myöskin hyvää yhteistyötä,
mutta minusta on myös tärkeää muistaa
aina neuvottelutien ja vapaaehtoisten kauppojen ensisijaisuus myöskin tässä tilanteessa.
Varsinaiset pakkolunastuskeinot, jos niihin sitten joudutaan tässäkin
tapauksessa, ovat aina sitten niitä viimeisiä keinoja
sen yleisen hyvän eduksi. On mentävä niin
pitkälle kuin mahdollista neuvotellen ja katsottava, että ne
tarjoukset ovat sitten sellaisia, että vastaavat myöskin
niiden maiden todellista hintaa.
Se infrastruktuuri, mikä tähän puistoon
välittömästi ja välillisesti
liittyy, on myöskin kysymys, johon on hyvä eduskuntakäsittelyn,
varsinkin tässä budjettipuolella, kiinnittää huomiota. Hyvät
liikenneyhteydet ovat tavattoman suuri mahdollisuus myöskin
tämän puiston ominaispiirteille. Olisi tavattoman
upeata, että edelleenkin voitaisiin Helsingistä lähteä,
Pääkaupunkiseudulta, junalla Repovedelle, jonka
vaunussa lukee Hillosensalmi niin, että siihen voidaan
jäädä. Mitättömällä rahalla,
vajaalla 10 000 eurolla vuodessa, voitaisiin huolehtia vapusta lokakuuhun
paikallisjunan pysähtymisestä. Sama koskee sitten
eräiden teiden kunnostamista: reitti, joka tulee Heinolan,
Jaalan ja Voikosken kautta Repovedelle, toisaalta se, johon ed.
Puhakka on täällä viime puheessaan kiinnittänyt
huomiota, ja myöskin sitten reitti, joka tulee Verlasta,
siis tästä kuulusta ja merkittävästä ruukkikohteesta, joka
on Unescon maailmanperintökohde. Tämä muodostaa
eräällä tavalla tällaisen parivaljakon, kulttuurihistoriallisesti
luonnonarvoiltaan äärimmäisen merkittävän
parivaljakon. Myöskin ne tieongelmat, jotka tuolla alueella
tänä päivänä ovat,
ovat sellaisia, että ne pitäisi voida tämänkin
merkeissä hoitaa.
Sitten lopuksi, rouva puhemies, jäin itsekin vielä ihmettelemään
ja olisin nyt kysynyt ed. Lahtelalta — hän ei
näytä olevan salissa — mikä oli
ed. Lahtelan logiikka ja ajatus tälle hylkyesitykselle.
Se ei käynyt minulle selväksi. Liittyykö se
jollain tavalla yksityisten maiden lunastukseen, liittyykö se
Puolustusvoimien suoja-alueeseen vai tämän alueen
käyttöön joihinkin muihin tarkoituksiin,
moninaiskäyttöön, vai mihin se liittyy?
Tämä olisi ollut varmasti hyvä vielä edustajan
suusta kuulla, jotta siihen olisi voinut sitten ottaa perusteellisesti
kantaa.
Mitä tulee tähän armeijan suoja-alueeseen, täytyy
siitä vain sanoa se, että luonnon moninaisuuden
kannaltahan me puhumme silloin alueesta, joka on mitä parhaiten
suojassa. Jos on kyse alueesta, jossa on liikkumiskielto, silloin
kyse on alueesta, jossa ei liikuta. Se on hyvin yksiselitteinen
lähtökohta, ja tässä mielessä,
mikä tärkeintä, luonto on suojassa, ja
jos alueelle tarvitaan jokin laitaa sivuava kulkureitti, niin en
laisinkaan epäile, etteikö Puolustusvoimat ole
valmiit siihen, että sellainen kulkureitti sitten tämän
suoja-alueen laitaa pitkin voidaan hoitaa, jos se palvelee koko
kansallispuiston kokonaisuutta.
Rouva puhemies! Näillä näkemyksillä:
On erinomaista, että tähän on päästy,
ja vielä kerran on hyvä todeta, että kyllähän
se on näin, että ilman UPM-Kymmenen poikkeuksellista
lahjoitusmaaratkaisua emme olisi tässä. Se on
hyvä rehellisyyden nimissä aina meidän
muistaa. Se oli se kuningaspultti, joka loksautti sitten kohdalleen
sen, että Repoveden kansallispuistosta on tulossa ensi
vuoden alusta totta.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Havaitsin, että minunkin nimeni
kummittelee tässä puhujalistassa, ja se johtuu
yksinkertaisesti siitä, että puheenvuoroni liittyy
vähän samaan asiaan, mihin ed. Laukkanen omansa
päätti. Nimittäin ed. Seppo Lahtela edellisen
kerran tätä asiaa täällä käsiteltäessä jätti
mielestäni hiukan sellaisen kuvan, että sotaväen
ja tämän luonnonpuiston, tämän
alueen, välillä on jonkinlainen ristiriita, milteipä sovittamaton
sellainen. Ne tiedot, joita minulla on armeijan puolelta, ovat kyllä juuri
sen kaltaisia, että mitään sellaista
pulmaa ei ole, vaan tämä on neuvoteltu perin perin hyvässä yhteisymmärryksessä perin
perin hyvään lopputulokseen. Aivan niin kuin ed.
Laukkanen tässä tovi sitten sanoi, se alue, mikä jää sinne
varoalueen sisään, sehän on paremmassa suojassa
kuin mikään muu alue tässä kyseisessä hankkeessa.
Mikä on tärkeätä tietysti
muistaa, on se, mihin ymmärtääkseni ed.
Pulliainen täällä tänään
on puuttunut, että tehdään kansallispuisto,
johon houkutellaan ihmisiä. Paradoksaalista kyllä,
se ihmisten houkutteleminen sinne saattaa käydä kohtalokkaaksi
pitemmän päälle sille kansallispuistolle,
ja senpä takia nämä infraratkaisut ovat aivan
välttämättömiä. Se
ei saa muodostua tilanteeksi, jossa infraa ei ole, vaan sitä rakennellaan vähän
hätäpäissään kulloisenkin
tarpeen mukaan. Sitä tietä tämä komea
kokonaisuus pahimmassa tapauksessa, jos nyt ei tuhoudu, niin menettää kuitenkin
arvojansa.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän päätteeksi
olisin halunnut laittaa tätä keskustelua vähän
laajempaan kontekstiin. Ympäristövaliokunta on
perustellut Repoveden kansallispuistoa Repoveden merkittävillä luontoarvoilla
ja Etelä-Suomen metsien suojelun vähäisyydellä.
Etelä-Suomen metsistähän on suojeltu noin
prosentti, ja tämä työ on aivan kesken.
Prosentti ei riitä siihen, että voisimme suojella
Etelä-Suomen metsien biodiversiteettiä. Etelä-Suomen
metsiensuojelutoimikunta, Metso, on tehnyt oman työnsä loppuun.
Sen työn johtopäätökset eivät
ole riittäviä. Toimikunta esittää,
että suojelupäätöksiä,
itse asiassa suojeluohjelmaa, lykätään
vuoteen 2007 asti. Tämä ei ole hyvä. Etelä-Suomen
metsien suojelu kaipaa paljon kipeämpiä ja nopeampia
toimenpiteitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun vuonna 1996 aloitettiin tietysti
jälleen uudelleen aktiivinen toiminta eduskunnassa tämän
kansallispuiston perustamiseksi — silloin olivat mukana
muun muassa ed. Pulliainen ja ed. Smeds — jo silloin Karjalan
prikaatin komentaja suhtautui erittäin positiivisesti.
Jatkuvasti armeija on ollut tässä mukana, Suomen
puolustusvoimat, ja puolustusministeriön lausunto, joka
löytyy näistä asiakirjoista, kun ympäristövaliokunta käsitteli
mietinnön, oli erittäin positiivinen ympäristönsuojelun
ja luonnonsuojelun kannalta. Ympäristövaliokunta
laittoi vielä mietintöönsä oman
painopisteensä varoalueiden käytön suhteen.
Tämä asia on ollut aina erittäin positiivinen.
Toinen asia, puhemies: Kun eduskunta 31.3.2000 edellytti hallituksen
ryhtyvän välittömästi toimenpiteisiin
Repoveden kansallispuiston perustamiseksi noin 1 000 hehtaarin
laajuisena, olisimme varmasti joutuneet ilman UPM-Kymmene Oyj:n
lahjoitusta odottamaan 82 hehtaarin pakkolunastusalueen liittämistä tähän.
Silloin se 1 000 hehtaaria olisi tullut täyteen.
Mutta nyt vapaaehtoisella tavalla saavutetaan huomattavasti suurempi
kansallispuisto ja lähes 3 000 hehtaarin luonnonsuojelualue.
Tietysti nämä kaikki huomiot ovat tähän
suuntaan oikeita, mitkä liittyvät UPM-Kymmene
Oyj:n rooliin.
Mutta, puhemies, hyvä tulos, ja kiitos siitä koko
eduskunnalle!
Yleiskeskustelu päättyy.