Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunta päätti viime vuonna
lakimuutoksesta, jolla ajokieltoaikoja pidennettiin törkeän
piittaamattomuuden kitkemiseksi liikenteessä. Tehdyllä lakimuutoksella
onkin ollut toivottavaa ennaltaehkäisevää vaikutusta.
Tavallisen tiellä liikkujan asenteisiin ja liikennekäyttäytymiseen
nykylaeilla on riittävästi pystytty vaikuttamaan.
On kuitenkin niin, että teillämme valitettavasti
liikkuu muutamia liikenneterroristeja, jotka vähät
välittävät säännöistä ja
muista tiellä liikkujista. Yhtään muiden
hengestä ja turvallisuudesta välittämättä he
syyllistyvät toistuviin törkeyksiin liikenteessä.
Näiden kuljettajien asennevamma on korjaamaton. Heiltä pitäisi
olla mahdollisuus peruuttaa ajo-oikeus lopullisesti. Kun käytettävissä nyt
olevat sanktiot olisivat riittävät tiukat, myös
niiden ennalta ehkäisevä vaikutus olisi huomattavasti
paljon tehokkaampi.
En lähde toistamaan sitä, mitä äskeisessä keskustelussa
ja äskeisen lakialoitteen esittelypuheenvuorossa otin esille,
mutta totean vaan, että tämän vuoden
alussa törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset
ovat lisääntyneet useita kymmeniä prosentteja
ja samalla myös kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat
lisääntyneet. Lehdistä joudumme lukemaan,
miten joku pakeni moottoripyörällä poliisia
yli 200 kilometrin tuntinopeutta käyttäen, miten
nuoria täynnä ollut auto suistui tieltä hurjan
tilannenopeuden seurauksena aiheuttaen kahden nuoren kuoleman, jne.,
jne. Ruuhkaisella tiellä erittäin huononkin ajokelin
vallitessa joku autoilija katsoo oikeudekseen ohitella jonossa ajavia
autoja välittämättä ohituskielloista
ja tekee sen vieläpä risteysalueella ja vielä kovalla
ylinopeudella.
Tietysti ensisijaisesti tarvitaan koulutusta, asennekasvatusta
ja hyvän liikennekäyttäytymisen juurruttamista
esimerkiksi jo autokoulussa. Yleistä liikenneilmapiiriä tulee
muokata erilaisilla kampanjoilla ja tiedon välittämisellä.
Suurimpaan osaan liikenteessä liikkujista toki tehoavat myös
normaalit, lain nykyisellään sallimat rankaisutoimenpiteet.
Mutta, herra puhemies, kuitenkin niiltä kuljettajilta,
jotka välittämättä muiden turvallisuudesta
tahallaan syyllistyvät toistuviin, erittäin törkeisiin
liikennerikkomuksiin ja joiden asennevamma on korjaamaton, parantumaton,
pitäisi olla mahdollista ottaa ajo-oikeus pois pysyvästi.
Näiden kuljettajien osalta eivät mitkään
normaalit toimenpiteet tai valistus auta. On pakko löytää uusia
keinoja, jotta päivästä ja viikosta toiseen
toistuvat tilanteet pystytään estämään,
ennalta estämään.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viittaan myös äskeiseen
keskusteluun ed. Hemmilän aikaisemmasta tieliikennelain
muuttamista koskevasta aloitteesta. En lähde toistamaan
siinä esittämiäni ajatuksia. Meillä kaikilla,
myöskin suomalaisella poliisimiehellä, on tietoisuus siitä,
että ajo-oikeus ei sinänsä rajoita autolla
ajamista ja moottorikäyttöisen laitteen käyttämistä tieliikenteessä.
Monestihan on tilanne juuri se, että kaikkein pahimmat
onnettomuudet tapahtuvat juuri sellaiselle henkilölle,
jonka ajo-oikeus on esimerkiksi menetetty aikaisemman rikkomuksen
tai piittaamattomuuden johdosta. Kysymys on enemmänkin
signaalista yhteiskuntaan, mikä tarkoittaa sitä,
että jos ajo-oikeus menetetään kokonaan,
se voidaan tietenkin myöhemmin muutaman vuoden päästä anomuksesta myöntää,
mutta se edellyttää myöskin sitä,
että tämä henkilö joutuu käymään
esimerkiksi kuljettajatutkinnon täysin alusta loppuun uudelleen. Kynnys
jatkaa piittaamatonta toimintaa muuttuu ja yhteiskuntaan tulee tietoisuus
siitä, että lainsäätäjä suhtautuu
näihin tämän tyyppisiin rikkomuksiin
erittäin voimakkaasti ja sitä kautta pyrkii edistämään
liikenneturvallisuutta.
Ed. Hemmilän tämäkin aloite on aloite,
joka ei sinänsä jälleen maksa mitään
eikä ole budjettikysymys, ja siinä mielessä se
voitaisiin hyväksyä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Liikennettä valvovilta poliiseilta
tulee jatkuvasti meille lainsäätäjille
viestiä, että he ovat voimattomia. He ovat voimattomia
nimenomaan näitten liikenneterroristien, jotka valitettavasti
ovat usein myös hyvin nuoria henkilöitä,
edessä. Sinänsä tällaisella
ajo-oikeuden menetyksellä ei pystytä mitään
korjaamaan, ei pystytä korjaamaan asenteita, mutta se uhka,
että jo saadun ajo-oikeuden voi menettää lopullisesti,
toimii ennalta estävänä sanktiona. Sikäli,
kuten ed. Salo äsken totesi, tämä ei
maksaisi yhteiskunnalle, päinvastoin hyvin todennäköisesti
säästyisi paljon rahaa, kun onnettomuuksia voitaisiin
tällä tavalla ennalta estää.
Keskustelu päättyy.