Suvi Lindén /kok:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Alkuviikosta saimme lukea, että vain
               harvoilla oppilailla on mahdollisuus tavata kouluterveydenhoitaja
               silloin, kun tätä tarvitsisi. Kyselyn mukaan erityisesti
               suurissa kaupungeissa kouluterveydenhuolto on retuperällä.
               Esimerkiksi kielteistä tilastoa johtavassa Kuopiossa yhdellä terveydenhoitajalla
               on yli 900 oppilasta vastuullaan, kun STM:n suositus on 600 oppilasta.
               Viime kaudella hyväksyttiin oppilashuollosta laki, jossa
               taataan koululaisille riittävät oppilashuollolliset
               palvelut, ja laissa erityisesti kiinnitetään huomiota lasten
               ja nuorten kehitykseen liittyvien vaikeuksien ennalta ehkäisemiseen
               ja varhaiseen puuttumiseen.
            
            
            Ministeri Kalliomäki, tässä salissa
               on useaan otteeseen vaadittu riittäviä resursseja
               perusopetukseen ja oppilashuoltoon, ja kuitenkin hallitus on muun
               muassa pakkolainalla ottamassa kunnilta resursseja opetuksesta pois.
               Oletteko, ministeri Kalliomäki, sitä mieltä,
               että koululaisemme saavat riittävän kouluterveydenhuollon
               silloin, kun yhdellä kouluterveydenhoitajalla on yli 900 oppilasta
               vastuullaan?
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri  Antti  Kalliomäki
            
             Puhemies! Kouluterveydenhuolto kuuluu voittopuolisesti sosiaali-
               ja terveysministeriön toimialaan, mutta totta kai myöskin
               opetusministeriön puolelta on hyvä vastata.
            
            
            Käytäntö on minustakin liian kirjava
               kunnissa. Kunnathan voivat itse tykönänsä päättää,
               miten järjestävät kouluterveydenhuollon.
               Siellä on ratkaisuja, joissa se on lähes kokonaan
               tai kokonaan kunnan sosiaali- ja terveystoimen hallinnassa, taikka
               sitten on myöskin ihan koulutoimeen keskitettyjä ratkaisuja.
               Tässä on syytä olla tarkkana.
            
            
            Mutta pitää muistaa se, että kunnat
               voivat itse hyvin ratkaisevasti vaikuttaa terveydenhuoltosektorinsa
               päätöksiin ja toteutukseen. Valtionavut
               pohjautuvat tapaan, joka antaa niille sellaisen mahdollisuuden.
               Se on eduskunnan päättämää lainsäädäntöä,
               joka tähän on johtanut. Olemme sitä tässäkin
               salissa moneen kertaan miettineet, olisiko pitänytkin normiohjausta
               pitää pidempään voimassa.
            
            
          
         
         
            Suvi Lindén /kok:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Aivan oikein, tässä salissa
               on kannettu huolta riittävistä palveluista ja
               hallituksen esityksestä viimekin kaudella. Mutta kuitenkin,
               vaikka laki periaatteessa määrää,
               että valtion on valtionosuuksien kustannustenjaon tarkistuksen
               yhteydessä maksettava oma osuutensa saman tien, niin tämä hallitus
               on nyt sitten siirtämässä suurimman osan seuraavan
               hallituksen kontolle. Se tarkoittaa esimerkiksi opetuspuolelta yli
               70 miljoonan euron vajetta valtionosuuksiin. Juuri näillä summilla kunnat
               pystyisivät ehkä paremmin oppilashuollosta vastaamaan.
               Kysyisin:
            
            
            Millä tavoin opetusministeriö aikoo nyt seurata
               viime kaudella hyväksytyn oppilashuoltolain seurauksia,
               eli millä tavalla kuraattoripalvelut, nuorten psykologipalvelut
               ja opinnonohjaus ja ennen kaikkea kouluterveydenhuollon palvelut kunnissa
               sitten toteutuvat? Eikö kuitenkin opetusministeriöllä ole
               vastuu seurata lain toteuttamista, kun kunnissa tietoisesti lain
               henkeä ei noudateta ja näitä suosituksia
               ei noudateta?
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri  Antti  Kalliomäki
            
             Puhemies! Kun kunnat tätä vuotta silmälläpitäen
               ovat budjettiansa rakentaneet, niin silloin ne ovat rakentaneet
               sen sille pohjalle, jossa ei ollut vielä tätä kustannustenjaon
               päätöstä edes olemassa. Eli
               kaikki, mitä on sen jälkeen kustannustenjaon perusteella
               tullut, on ollut lisää kunnille siihen suunnittelutilanteeseen
               nähden, joka vaikuttaa tähän vuoteen,
               joten siinä näkökulmassa pitäisi olla
               parannusta saatavissa aikaan pelkästään
               resurssipohjaisesti kunnissa.
            
            
            Totta kai opetusministeriöllä on sitten velvoite
               ja myöskin käytännön tapa arvioida
               ja valvoa tätä toimintaa omalta osaltaan kunnissa,
               mutta kuten sanoin, sosiaali- ja terveysministeriö, kuten
               varmaan myöskin ministeri Hyssälä teille vastaa,
               on keskeisemmässä roolissa tässä.
               Opetusministeriö on laatinut tietenkin opetussuunnitelman
               perusteet, jotka ohjaavat opetussuunnitelmia kunta- ja koulutasolla,
               ja opetussuunnitelmissa on oltava opetussuunnitelman perusteitten mukaiset
               toimenpiteet lueteltuina ja myöskin toteutettuina. Koulu
               itse vastaa sitten kunnan kanssa siitä, että näin
               tapahtuu myöskin.
            
            
          
         
         
            
            Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
            
            Arvoisa puhemies! Meillä kouluterveydenhuollon ohjeistus
               on ajanmukainen ja tarkoituksenmukainen. Meillä on viime
               vuonna valmistunut laatusuositukset kouluterveydenhuoltoon. Stakes seuraa
               kouluterveyskyselyin myöskin näitten laatusuositusten
               ja ohjeiden toteutumista, ja on käynyt ilmi, että osa
               kunnista ei luottamushenkilöille näitä esittele,
               niin että siellä eivät ne, jotka varsinaisesti
               budjeteista päättävät, useinkaan
               tiedä, mitä siellä kouluterveyspuolella
               tapahtuu.
            
            
            Paraikaa eduskunnan käsittelyssä on kansanterveyslaki,
               jossa todetaan, että myöskin asetuksella voidaan
               sitten erikseen säätää näistä oppilaitten
               terveystarkastuksista, niitten sisällöistä, juuri
               sen takia, että voitaisiin puuttua sellaisen kunnankin
               osalta, jossa on heikosti asiat, lainsäädäntöteitse,
               asetusteitse, näihin kysymyksiin. Meillä on kuntien
               välillä suuria eroja, ja nämä eivät
               johdu kylläkään niinkään
               näistä rahoitusasioista kuin niistä toimintakäytännöistä.
               Sanottakoon vielä, että kun Lääkintöhallitus
               on lakkautettu, niin sen jälkeen on ollut vähän
               vaikea hallinnollisesti (Puhemies koputtaa: Aika!) tässä myöskin
               toimia.
            
            
          
         
         
            Maija Rask /sd:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Kysyisin tästä kouluterveydenhuoltoasiasta
               itsekin aikoinani kouluterveydenhoitajan työtä tehneenä.
               Millä tavalla on puututtu siihen, että kouluterveydenhoitaja
               saa tietää jotakin lapsen terveydestä ja
               asia olisi välttämätön esittää ja
               keskustella vanhempien kanssa tai muiden koulutyöryhmässä olevien
               ihmisten kanssa? Onko vaitiolovelvollisuutta ja tietojen luovuttamista
               käsitelty? Näin talonpoikaisjärjellä ajatellen
               pitäisi pystyä tekemään hyvää työtä lapsen,
               koululaisen, terveyden hyväksi, mutta vaitiolovelvollisuusasiat kerta
               kaikkiaan rajoittavat tätä.
            
            
          
         
         
            
            Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
            
            Arvoisa puhemies! Asia on juuri näin, että meillä terveydenhuollossa
               näitä tietosuoja-asioita katsotaan hyvinkin kirjaimellisesti.
               Tämä sama ongelma on esimerkiksi kasvatusneuvoloitten
               ja terveyskeskusten välillä. Toinen
               kuuluu sosiaalipuolelle, toinen terveyspuolelle. Myöskin
               viranomaisten välillä on tämmöistä katkosta
               tietojenkulussa. Mutta kyllä varmasti koululaisilla myöskin
               terveydenhoitaja on semmoinen luottamushenkilö, että uskoudutaan
               asioissa, jotka sitten halutaankin jättää terveydenhoitajan
               ja lapsen välisiksi, vaikka kuten ymmärrän
               kysyjän tarkoittaneen, olisi hyödyllistä sen
               tiedon myöskin vanhemmille asti tulla.
            
            
          
         
         
            Erkki  Virtanen /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Suomen ammattiin opiskelevien järjestö julkaisi tässä ihan äskettäin
               tutkimuksen ammattikoululaisten terveydestä, ja tulokset
               olivat erityisesti tupakoinnin osalta kohtuullisen huolestuttavia. Tässä juuri
               hyväksyimme kansanterveyslain uudistuksen emmekä parantaneet
               sitä epäkohtaa, jossa nimenomaan ammattiin opiskelevien terveydenhoito
               on paljon huonommin järjestetty myöskin lainsäädäntötasolla
               kuin toisaalta ylioppilaitten ja toisaalta sitten peruskouluissa
               opiskelevien osalta. Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä,
               että tämä epäkohta saataisiin
               korjatuksi?
            
            
          
         
         
            
            Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
            
            Arvoisa puhemies! On kuntien velvoite ja kuntien perusterveydenhuollon
               velvoite nimenomaan järjestää tämä terveydenhuolto.
               Tässähän on ollut viime aikoina ongelmia,
               kun oppilaat ovat muuttaneet muilta paikkakunnilta sinne korkeakoulupaikkakunnille
               ja on katkennut se yhteys entiseen terveystoimeen ja on ollut hajanaista.
               Mutta näin on kuitenkin tämän velvollisuuden
               laita.
            
            
          
         
         
            Terhi Peltokorpi /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Työterveyslaitoksella on isot resurssit
               aikuisen työtätekevän väestön
               terveydentilan seurantaan ja tutkimukseen. Sen sijaan meidän
               lasten ja nuorten suurten joukkojen terveyden tutkimukseen, seurantaan
               ja kehittämistyöhön ei tällaista laitosta
               ja tällaisia resursseja ole. Onko nyt tässä tulevassa
               kunta- ja palvelurakennehankkeessa tai muutoin ministeriön
               suunnitelmissa parantaa tätä lasten ja nuorten
               terveydentilan tutkimus- ja kehittämistyötä?
            
            
            Toisaalta olisin halunnut kysyä myös siitä, että Helsingissä kouluterveydenhuolto
               on nyt keskitetty yhteen yksikköön. Lyhyellä kokemuksella
               siitä on erittäin positiivisia kokemuksia. Sen sijaan
               suurimmassa osassa kuntia kouluterveydenhoitajat toimivat täysin
               itsenäisesti ja työstä puuttuu koordinointi.
               Olisiko ministerin mielestä syytä tätä Helsingin
               hyväksi todettua mallia laajentaa muuallekin?
            
            
          
         
         
            
            Peruspalveluministeri  Liisa  Hyssälä
            
             Arvoisa puhemies! Viittasin täällä jo
               aikaisemmassa vastauksessa näihin hallintokysymyksiin, elikkä kunnillahan
               ei ole velvollisuutta seurata laadittuja suosituksia, vaan ne ovat
               nimenomaan suosituksia. Nyt kun kunta- ja palvelurakenneuudistusta
               tehdään tai jos meidän alalla tätä hallintoa
               muutetaan, niin ainakin itse näkisin niin, että vanhan
               tyyppinen sosiaali- ja terveyshallitus ihan Opetushallituksen tapaan
               olisi kyllä parempi ohjaamaan kouluterveydenhuoltoa ja
               neuvolatoimintaa kuin hajanaiset yksiköt tai sitten ministeriö,
               joka on lähinnä lainsäädäntöä varten.
               Suurläänien muodostuminen samalla heikensi mielestäni
               lääninhallitusten valvonta- ja ohjausasiaa. Elikkä tähän
               täytyy hallinnollisesti kyllä luoda paremmat mahdollisuudet
               nimenomaan perheitten palvelujen osalta. No, osaltaan tämä kansanterveyslain
               muutos, jonka totesin, antaa (Puhemies koputtaa) kyllä tähän
               vastausta.
            
            
          
         
         
            Irja Tulonen /kok:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Oppilaanohjaus ja opintososiaaliset asiat
               ovat erittäin tärkeitä asioita silloin,
               kun perusopetuksesta siirrytään esimerkiksi ammatilliseen
               koulutukseen. Toivottavasti kaikki Suomen nuoret siirtyvät, mutta
               näin ei ole. Opetushallitus on emännöinyt tai
               isännöinyt erästä hanketta,
               joka on suunniteltu nimenomaan niihin kiinnekohtiin, mitä ministeri
               Hyssälä sanoi.
            
            
            Ministeri Kalliomäki, tiedättekö te,
               että ensi vuoden budjetissa on puolitettu sen ison hankkeen
               summa, jota Opetushallitus nyt isännöi ja emännöi
               ja jossa on todella näihin vaikeisiin asioihin poikkihallinnollisesti
               kiinnitetty huomio? 47 kuntaa on mukana siinä. Opetushallitus
               on ihan ihmeissään, miten tämmöisen
               hyvän hankkeen, jonka piti jatkua vuoteen 2007, rahat nyt puolitetaan
               ja joka toinen kunta putoaa pois. Onko tässä mitään
               järkeä?
            
            
          
         
         
            
            Opetusministeri  Antti  Kalliomäki
            
             Puhemies! Tätä suurta ihmetystä Opetushallitus
               ei ole minulle kyllä vielä tässä toimessa
               ollessani tiettäväksi tehnyt. Valtiovarainministerinä tietysti
               olin hyvinkin innostunut puolittamaan sitä sun tätä (Naurua) — huonolla
               menestyksellä, koska eduskunta pisti usein vastaan.
            
            
            Mutta kaikki nämä asiat kyllä ovat
               varmaan siinä työryhmäselvityksessä,
               joka ymmärtääkseni on sosiaali- ja terveysministeriön
               toimesta pantu liikkeelle. Ensi keväänä ilmeisesti
               tuo varmaankin suhteellisen laaja selvitys valmistuu, ja se osuu
               esimerkiksi kunta- ja palvelurakenneuudistuksen valmistelun kanssa
               aika hyvin yhteen. Näitä on syytä koordinoida
               ja katsoa myöskin tämä Opetushallituksen
               puoli siinä yhteydessä. (Ed. Gustafsson: Budjettihan
               on eduskunnan käsissä!)