2) Hallituksen esitys laiksi yliopistolain muuttamisesta
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Arvoisa puhemies! (Ed. Zyskowicz: Antilla on seiväs
mukana!) — Kuulin kyllä tuon ed. Zyskowiczin mielenkiintoisen
kommentin. Kyllä on todella vielä vähän
aikaa yksi seiväs mukana. Se ehkä korostaa sitä,
että nyt pääsemme noista kyselytunnin
korkealentoisista sfääreistä vähän
maanläheisempiin asioihin eli koulutukseen ja tällä kertaa
yliopistomaailmaan.
Ei tämäkään ihan jokapäiväistä asiaa
ole, mutta kyse todella on yliopistolain muutoksesta ja siitä,
että sitä esitetään tavalla,
jossa ydin on siinä, että kaikille yliopistoille
annetaan oikeus valtion budjettitalouden ulkopuoliseen omaan omaisuuteen
ja siihen liittyvään oikeushenkilöllisyyteen.
Kyse on siis myöskin juridiikasta mitä suurimmassa
määrin. Nythän tämä oikeushenkilöllisyysasema
tässä muodossa on vain Helsingin yliopistolla
ja Åbo Akademilla pitkän historiallisen taustan
vuoksi.
Täsmällisemmin hallituksen esitys tarkoittaa sitä,
että kaikki yliopistot saisivat oikeuden vastaanottaa lahjoitusvarallisuutta
sekä säätiöiltä ja yksityisiltä yhteisöiltä siirrettäviä varoja,
joiden hallinnasta ja käytöstä toimintansa
ja tehtävänsä tukemiseen yliopistot voisivat
päättää itsenäisesti.
Yliopistojen oikeushenkilöllisyys, joka siis tässä on
tärkeä pointti, koskisi yliopistorahastoa eli
niiden omaan omaisuuteen liittyviä oikeustoimia. Vielä tärkeämpi
pointti on kuitenkin se, että yliopistot säilyisivät
edelleen valtion yliopistoina ja niiden toiminnan rahoituksesta
huolehditaan jatkossakin ylivoimaiselta osin valtion talousarviossa
myönnettyjen toimintamenojen kautta, koskien siis yliopistokenttää kokonaisuudessaan.
Tässä muutoksessa säädetään
siis rahastota- louteen liittyvästä oikeushenkilöllisyydestä. Omaisuuden
hoidosta päättää yliopiston
hallitus. Sen tulee huolehtia yliopistorahaston hallinnosta ja toiminnan
asianmukaisesta järjestämisestä. Sen
tulee päättää rahastojen varojen
käyttämisestä ja sen tulee vastata kirjanpidon
ja varainhoidon valvonnan järjestämisestä.
Yliopistorahaston tulee tietenkin noudattaa kirjanpitolain ja tilintarkastuslain
säädöksiä varainhoidossaan.
Sitten tärkeä kohta, joka on ollut esillä tämän lain
valmistelussa: verovapaus, milloin sitä on ja milloin sitä ei
ole. Yliopistorahaston verovapauteen sovelletaan verolainsäädännön
yhteisöä koskevia säännöksiä.
Tämä tarkoittaa sitä, että tuloverolain
3 §:n mukaisesti yleishyödylliseksi katsottava
yhteisö ei esimerkiksi maksa veroa varallisuutensa sijoittamisesta
kertyvistä koroista, osingoista, osakehuoneistoista, saaduista vuokratuloista
tai saamistaan luovutusvoitoista. Yleishyödyllinen yhteisö on
verovapaa myös perintö- ja lahjaverotuksessa,
millä on merkitystä varmasti yliopistojen kohdalla.
Arvoisa puhemies! On varmaan niin, että hallituksen
esitys ei ole mullistava avaus yliopistojen taloudellisen autonomian
tiellä, mutta tärkeä se silti on, koska
ensinnäkin oikeus vastaanottaa lahjoitusvaroja ja muuta
omaisuutta antaa yhdenvertaisen aseman taloudellisen itsehallinnon osalta
kaikille yliopistoille. Nykyisen yliopistolain mukaan siis, kuten
aiemmin sanoin, oikeus omaan omaisuuteen on historiallisista syistä vain Helsingin
yliopistolla ja Åbo Akademilla.
Toiseksi, rahastotalous lisää yliopistojen
strategista liikkumavaraa siinä, miten ne itse haluavat
painottaa toimintansa ja tehtäviensä tukemista.
Yliopistojen rahastotalous merkitsee siis myös yliopiston
johdolle, sen hallitukselle ja rehtorille toimintamahdollisuuksien
parantamista johtamisessa.
Kolmanneksi, rahastotalous voi vahvistaa myös yliopistojen
rahoituspohjaa avaamalla uuden väylän. Nykyisinhän
lahjoitusvaroja kanavoituu muun muassa tämän väylän
puutteen vuoksi myös yliopistoista erillisille ja itsenäisille tukisäätiöille.
Neljänneksi, oikeus omaan omaisuuteen vahvistaa yliopistojen
mahdollisuuksia tutkimukseen perustuvien innovaatioiden kehittämiseen
ja kaupalliseen hyödyntämiseen. Sillä on
siten yhtymäkohtansa myös tuoreeseen lakiin oikeudesta
korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin, jonka tarkoituksena
on tehostaa keksintöjen tunnistamista ja hyödyntämistä.
Viidenneksi, esitys on tärkeä, koska rahastotalous
antaa yliopistoille lisää liikkumavaraa suhteessa
esimerkiksi elinkeinoelämään. Samoin
se lisää yliopistojen liikkumavaraa ja joustavuutta kansainvälisessä toiminnassa,
esimerkiksi yliopiston ja sen tutkijoiden verkostoitumisessa.
Yliopistorahastojen perustamisen tarkoituksena on siis mahdollistaa
varojen hankkiminen suoraan yliopistojen käyttöön
niiden toiminnan tukemiseksi ja kehittämiseksi. Hallituksen
esitys pyrkii tätä kautta osaltaan vahvistamaan
suomalaisten yliopistojen laatua ja kilpailukykyä kansainvälisestikin.
Vielä, arvoisa puhemies, pahoittelen, että tämä laki
siis tulee ennen kaikkea siihen liittyneiden viime vaiheen juridisten
tarkistusten ja varmistusten vuoksi eduskuntaan tällä tavalla
vähän kalkkiviivoilla. Uskon kuitenkin, että nämä viime
vaiheen varmistukset, juridiset sellaiset, ovat omiaan edesauttamaan
valiokuntakäsittelyn ripeää etenemistä sivistysvaliokunnassa
ja perustuslakivaliokunnassa, jonka arviota hallitus myös katsoo
tässä lain käsittelyssä tarvittavan.
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on erittäin toivottu. Historiallisista syistä taloudellista
autonomiaa on ollut tähän asti vain Helsingin
yliopistolla ja Åbo Akademilla. Kuten tässä hallituksen
esityksessä todetaan, enää ei ole tulevaisuudessa
perusteita sille, että tämä käytännössä oleva
toiminta olisi voimassa vain kahdessa yliopistossa. Erityisen hyvänä pidän
myös sitä, että yliopistoihin kohdistuvaa
valtion keskitettyä taloudellista kontrolliohjausta on
pyritty vähentämään ja siitä jopa luopumaan.
Tämän esityksen jälkeen, kun se tulee
voimaan, ensi vuonna yliopistot voivat siis ottaa vastaan lahjoituksia.
Niin kuin ministeri Kalliomäki totesi, tämä esitys
tulee varsin myöhään, mutta parempi myöhään
kuin ei milloinkaan. Me olemme tätä oikeastaan
odottaneet, ja haluan kiittää opetusministeriä tästä,
että olette vielä saattanut tämän
hallituksen esityksen eduskunnalle.
Arvoisa puhemies! Sitten näin lopuksi: kun on päästy
tähän yliopistojen taloudellisen autonomian lisäämiseen,
niin toivoisin, että tulevaisuudessa vielä tarkasteltaisiin
sitä, miten yksityishenkilöiden, jotka antavat
lahjoituksia yliopistoille, verovähennysoikeutta lisättäisiin
valtion verotuksessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän ensimmäiseksi
sanaksi sopii oikein hyvin "vihdoinkin", mutta seuraavana on pohdittava, olisiko
tämä ihan silloin jo pitänyt toteuttaa,
kun ensimmäisen kerran lobbausta tässä asiassa
oli tänne eduskuntaan päin ja myöskin
yhteiskunnassa sitten vähän toisella tavallakin
elikkä niin kuin testaten sitä, olisiko sitä varallisuutta
saatavissa muihinkin yliopistoyhteisöihin kuin Helsingin
yliopistoon ja Åbo Akademihin. Kun itse olen joutunut tämän
asian kanssa yliopiston hallintohenkilönä tekemisiin,
niin 40 vuoden aikana noin suurin piirtein on kertynyt aika paljon
kokemuksia asiasta ensinnäkin Helsingin yliopiston osalta
sen hedelmällisyyden johdosta, mikä tällä itsehallintoon
perustuvalla oman omaisuuden hallinnalla on ollut.
Otetaan vaan joku hyvin yksinkertainen ja pikku esimerkki: Fabianinkadun
varrella olevien kiinteistöjen hankkiminen salamana, kun
se mahdollisuus tuli. Se ei olisi ollut mahdollista millään
muulla, ei lisäbudjettioperaatiolla eikä millään
muulla tavalla, ja silloinhan näitä nykyisiä Senaatti-kiinteistöjä sun
muita ei ollut olemassakaan. Elikkä siis toisin sanoen,
kun yliopistolla oli olemassa omaa varallisuutta, niin kiinteistöt
voitiin nopeasti, kun hyvä tilaisuus tuli, hankkia ja sitten,
kun niitä ruvettiin käyttämään
yliopistotoiminnan hyväksi, valtio eräällä tavalla
maksoi vuokraa. Sillä tavalla se oli yliopistollekin paitsi
toiminnallisesti, myöskin ta- loudellisesti viisas ratkaisu.
Tällä tavalla on perustettu tutkimusasemia, joista
yhden tekemisessä olen minäkin ollut sitten joskus
maailmassa mukana. Se tarkoitti käytännössä sitä,
että keräsin rahat tutkimusaseman perustamiseen
ja lahjoitin ne yliopistolle. Koko sen homman tuloksena avaimet
käteen -periaatteella yliopisto sai maksamatta yhtään
ainutta penniä taikka markkaa tutkimusaseman itselleen.
Ei tämä mahdollisuus olisi ollut olemassakaan
minkään muun yliopiston kohdalla kuin Helsingin
yliopiston ja sitten, jos tämä olisi ollut Åbo
Akademin intressin piirissä, sen kohdalla.
Mutta minä olen myöskin sitä mieltä,
että on oikein hyvä itse asiassa, että tämä homma
toteutetaan, tämä parannusoperaatio, nyt pitkällisen keskustelun
jälkeen sen takia, että kun tätä on vuosikymmenet
ajettu, niin on mietitty hyvinkin tarkkaan, mitä se sitten
merkitsisi. Sillä tavalla on eräällä tavalla
kypsytty tähän asiaan. Nyt tulee olemaan suuri
jännitysnäytelmä siinä, että katsotaan,
millä tavalla se ympäröivä yhteiskunta
tähän reagoi. Rupeaako niitä rahavirtoja
yliopistoihin, maakunnallisiin, alueellisiin yliopistoihin, jotka
kuitenkin ovat meillä jo selvästi valtakunnallisia
yliopistoja, ohjautumaan? Jos ryhtyy, niin erinomaisen hyvä asia.
Silloin tämä hanke on aivan oikein ajoitettu.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen tavoitteena
on siis yliopistojen taloudellisen itsehallinnon rajattu lisääminen
antamalla kaikille yliopistoille mahdollisuus omaan valtiontalousarviotalouden
ulkopuoliseen omaisuuteen sekä siihen liittyvään
oikeushenkilöllisyyteen. Tästä pitää kiittää opetusministeriä;
parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tuntuu,
että tämä on ollut semmoinen pyhä asia jo
pitkään. Maailma muuttuu, ja yliopistojenkin edellytetään
muuttuvan. Yliopistoilta edellytetään jo vastuuta
ja tuloksia, ja niitä saadaan vain antamalla yliopistoille
tosiaan myös lisää valtaa, vastuuta ja
joustavuutta. Tämä on yksi keino.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! 1970-luvun loppuun mennessä viimeinen
yliopisto valtiollistettiin. Kysymyksessä oli Turun yliopisto,
jonka toimintaa rahoitettiin alussa kansan antamilla lahjoituksilla.
Turun yliopisto on maan varakkaimpia yliopistoja Åbo Akademin lisäksi.
Yliopiston päärakennuksen seinällä lukee
"Vapaan kansan lahja vapaalle tieteelle". Nyt näyttää siltä,
että vapaan kansan lahja yliopistolle taas kelpaa poliittisille
päättäjille.
Mielestäni hallituksen lakiesitys on sinänsä hyvä,
mutta siinä on yksi musta aukko. Lakiesityksessä on
maininta, jonka mukaan yliopistorahastoa hoidetaan erillään
valtion talousarviossa yliopistoille myönnetyistä varoista
ja yliopistorahasto on kirjanpidossa erotettava valtion kirjanpidosta,
mutta kaikkein tärkein jätetään
sanomatta, ja se on seuraava: yliopistorahaston varat ja tulot eivät vaikuta yliopistojen
valtionrahoitukseen, vaan valtionrahoitusta
pyritään edelleen lisäämään.
Lisäksi olisi syytä kysyä, miten
yliopistorahaston talous on suhteessa perustettavaan yliopistojen
palvelukeskukseen.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta myös tämä on
hyvin hyvä ehdotus, siis se, että kaikki yliopistot
ovat tasavertaisia oman valtiontalouden ulkopuolisen rahoituksen
ja omaisuuden suhteen ja että ne voivat kartuttaa sitä kautta
myöskin muutoin omaa varallisuuttaan ja tukea koulutus-
ja tutkimustoimintaa.
Arvoisa puhemies! Muistaakseni joku aika sitten yliopistolakia
muutettiin siten, että yliopistoilla on oikeus perustaa
omia yhtiöitä. Ilmeisesti tämä pykälä on
jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi johtuen juuri siitä,
että niillä ei ole ollut sen kaltaista omaa varallisuutta,
jolla olisi osakepääomaa merkitty ja sitä kautta
kyetty nämä yhtiöt perustamaan, joilla
on ollut tarkoitus hyödyntää juuri sitä tutkimuksen
mukanaan tuomaa innovaatiopääomaa ja sitä kautta
saada rahoitusta.
Arvoisa opetusministeri, miten paljon on yhtiöitä perustettu,
ja miten nyt tämä uusi yliopistolain muutos omasta
rahoituksesta ja omaisuusjärjestelyistä liittyy
tähän, ja tukeeko se yhtiömuotoista innovaatiotoiminnan
hyödyntämistä?
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitos opetusministerille tästä hallituksen
esityksestä. On todella tärkeää,
että kaikki yliopistomme ovat samalla viivalla tai samanarvoisessa
asemassa ja erityisesti se, että tätä taloudellista
autonomiaa lisätään ja keskitettyä kontrolliohjausta vähennetään,
on tämän esityksen tärkeä viesti
ja sisältö. Meidän yliopistommehan tänä päivänä eivät
ole pelkästään kansallisesti kovassa
kilpailussa verrattuna toisiinsa vaan myös globaalisti eli
kansainvälisesti aikamoisessa kilpailussa siinä,
miten yliopistot menestyvät kaiken kaikkiaan siinä tutkimuksessa
ja kehittämistyössä, joka yliopistojen
tehtävänä on. On erittäin tärkeää, että tämä laki
on esillä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On todella kiitettävää,
että opetusministeri Kalliomäki on tuonut tämän
yliopistojen rahastotalouden uudistusesityksen eduskuntaan nyt.
Se oli aikamoinen yllätys, koska yliopistojen rehtorithan
ovat tätä jo aika kauan pyytäneet, ja
aikaisemmat opetusministerit eivät olleet tehneet mitään.
Kiitos todella, että te toitte tämän asian.
Tällä on erittäin suuri merkitys.
Kysyisin: saammeko tämän tuloverolain 3 §:n muutoksen
myös tänä vuonna niin, että tämä rahastotalous
astuisi voimaan ensi vuoden alusta?
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin tässä on
moneen otteeseen sanottu, tämä on todella oikea
suunta, ja kiitoksia, että tämä tulee
nyt. Tämä on ollut kokoomuksen esittämä suunta
jo pitkän aikaa ja ylipäätään
tämä yliopistojen rahoituksen turvaaminen. Mutta
voisi sanoa sen verran kritiikkiä, että tämä on
jäänyt hiukan puolitiehen, niin kuin ministerikin
mainitsi. Yksityishenkilöiden verovähennysoikeudesta
silloin, kun he tekevät lahjoituksia yliopistoille ja tiedekorkeakouluille,
ei ole mainittu mitään. Samoin yliopistojen kokonaisrahoitus
laahaa perässä. Yliopistojen rehtorit ovat monessa
yhteydessä esittäneet, että yliopistojen
autonomiaa lisättäisiin laajemmaltakin osin kuin
vain näiden rahastojen osalta. Yliopistot ja tiedekorkeakoulut
painiskelevat jatkuvien rahoitusongelmien kanssa, koska hallitus
ei turvaa laadukasta opetusta eikä laitteiden ajanmukaisuutta.
Olisin kysynyt, miksi hallitus ei ole tehnyt kokonaisvaltaisempaa
uudistusta. Miksi se jäi nyt vain tähän
rahastojen osuuteen? Miksi hallitus ei esitä yliopistoille
tätä oikeushenkilöasemaa ja kaikilta
osin autonomiaa ja riittävää rahoitusta?
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten täällä on
monessa puheenvuorossa todettu, niin tämä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys nyt tuo yliopistot tasavertaiseen asemaan keskenään,
mikä on tietenkin tämän hallituksen esityksen
erittäin hyvä puoli. Toivottavasti tämä hallituksen
esitys myös vastaa yliopistojen rahoitustarpeeseen eli
yliopistoilla on mahdollisuus nyt tämän uuden
lain myötä saada enemmän ulkopuolista
rahoitusta omaan toimintaansa. Toivon kuitenkin, että perusrahoitus
on tulevaisuudessakin se kivijalka, johon yliopistojen tutkimusrahoitus
perustuu, ja toivon, että tutkimus, huolimatta tästä yksityisestä rahoituksesta,
joka tämän lakiesityksen myötä ehkä lisääntyy,
tulee jatkossakin säilymään objektiivisena.
Tässä yhteydessä haluan todeta myös
sen, että vaikka lakiesityksessä lisätään
taloudellista autonomiaa, niin aina hetkittäin itse pohdin,
onko tämä yliopistojen autonomia kuitenkaan kaikissa muodoissa
järkevää. Eli itse aina hetkittäin
kaipaan yliopistoihin valtion voimakkaampaa ohjausta. Tästä yhtenä esimerkkinä on
esimerkiksi Kajaanin lastentarhanopettajankoulutuksen lakkauttaminen
ja siirtäminen osaksi Oulun yliopistoa, Oulun yliopistokampusta.
Tämä on hyvä esimerkki siitä,
mitä yliopisto tekee, kun se on autonominen yksikkö ja
siihen on valtiovallan hyvin vaikea puuttua. Eli aina hetkittäin
mietin, pitäisikö valtiovallan ohjausta joissakin
asioissa edelleen vahvistaa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Varmasti periaatteessa tämmöinen
itsenäisyys kerätä rahaa on hyvä asia,
mutta kokemukset kyllä osoittavat hiukan, että pieniä riskejäkin tämmöisessä on.
Jos ajatellaan Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun yliopistoja,
niin ne ehkä ovat semmoisia, jotka todennäköisesti
tästä hyötyvät, mutta miten
käy, sanoisinko, heikompien talousalueitten yliopistojen?
(Ed. Matikainen-Kallström: Ei ainakaan huonommin kuin nyt!) Saavatko
ne lahjoituksia? Ja sitä kautta, sanoisinko, siinä vaiheessa
kun valtiovalta pohtii yliopistojen rahoja, jos joillakin on rahaa
niin että ranteet notkuvat ja taas toisilta sitä puuttuu,
niin valtiovalta kovin herkästi kyllä on käymässä niille rahoille.
Viittaan siihen, että kun esimerkiksi Lahdessa on orkesterilla
tämmöinen säätiö, niin muistaakseni
tänä syksynäkin olisi kaupunki jo innolla
mennyt niille rahoille, joita sinne aikanaan on kerätty,
suhteessa muuhun kulttuuriin — tässä tapauksessa
suhteessa muihin yliopistoihin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri varmasti vastaa omalta osaltaan
tehtyihin kysymyksiin, mutta kun pikkuisen olen ollut tässä hommassa
mukana muutaman vuosikymmenen aikana, niin en voi olla käyttämättä tätä puheenvuoroa,
kun olen myöskin Yhdysvalloissa ollut läheltä katsomassa
tätä järjestelmää University
of Pennsylvanian osalta muun muassa, joka on yksityinen yliopisto
ja jonka rahoittaja on DuPont-konserni muun muassa.
Siis on äärimmäisen tärkeätä näissä asioissa, että jos
luodaan aivan aktiivinen rahoitusinstrumentti, jossa siis lahjoitukset
ovat verovapaita jnp., niin onhan ihan selvä asia, että kun
yliopisto on vastaanottanut nämä rahat, niin tulevathan ne
valtiovarainministeriön tietoon. Eiväthän
ne jää tietoon tulemattomiksi, elikkä tässä on
se erinomaisen suuri pelko, että vielä sattuisi
käymään niin, että neljä viisi
vuotta on tämmöisiä oikein hyviä vuosia
ja sen jälkeen sitten budjettineuvos toteaa esittelyssä,
että joo, että kun tätä liksaa
näyttää tässä vauhdissa
tulevan, niin ettehän te tarvitse näitä valtion
rahoituksia enää kuin murto-osan siitä aikaisemmasta.
Ja siitä on seurauksena, että sitten kun se yksityinen
raha romahtaakin, sen virta romahtaakin, niin sen jälkeen
se yliopistoreppana on todella pulassa.
Elikkä minä en halua millään
tavalla tätä hallitusta pelastaa enkä muuta,
mutta minä sanon vaan, että tässä nimenomaisessa
asiassa järjestys on aivan oikea. Tässä pitää selvittää ja
edetä kokonaisuutena rauhallisin askelin. Nimittäin myöskin
tiedän sen, että Helsingin yliopiston rahoitusta
on rokotettu sillä, että sillä on ollut
nämä rahastotulot ja niitten pääomatuotot,
jotka perustuvat sijoitustoimintaan, hyvin viisaaseen sijoitustoimintaan,
ja se on otettu sitten valtion puolella huomioon, että näin
asian laita on.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Pulliaisen puheenvuoro
oli tässä aivan paikallaan, ja tästä on
hyvä jatkaa ed. Urpilaiselle, joka päivitteli
sitä, että yliopistot keskenänsä tekevät
yksiköitten välillä ratkaisuja, että kylläpä minä ihmettelen,
jos tänä päivänä ei
vielä ministeriöllä kuitenkin ole valtaa
siihen, että se ohjaa, miten ja missä opiskellaan
tulevia sukupolvia silmälläpitäen, ja
oikeastaan sanoisinkin niin, että jos näin ei
ole, niin täytyy kyllä sitten lainsäädäntövallan
ottaa enemmän ohjaksia käsiin, että voimme
puuttua siihen, miten ikäluokille opetusta ja koulutusta
järjestetään.
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Aloitan tuosta, mihin ed. Pulliainen viittasi ja
mikä taisi olla jossain aiemmassakin puheenvuorossa esillä:
miten tämä nyt sitten vaikuttaa yliopistojen budjettirahoitukseen.
Olemme tähän lakiesityksen perusteluihinkin halunneet
kirjata, että sen ei tule vaikuttaa, vaan siis valtion
normaali rahoitus pelaa entisillä ehdoilla ja entisillä tavoilla
poislukien se tapa, johon ed. Pulliainen tässä kahden
kesken viittasi, että se on kuitenkin joissain tapauksissa
saattanut vaikuttaa Helsingin yliopiston kohdalla. Mutta tarkoitus
tässä on todella avata taloudellista uutta väylää yliopistoille,
jota ne tarvitsevat. Valtiovallankin kannalta on erinomaisen hyvä asia,
että resurssikanavaa löytyy muualtakin kuin pelkästään
budjettilähteestä. Helsingin yliopistollahan on
se muu kanava hyvin vahvasti jo auki. Kaikkien yliopistojen kohdalla
tämä ei toki ole yhtä merkityksellinen
kuin esimerkiksi Helsingin yliopistolla. Ylipäänsä yliopistojen
asema vaihtelee aika paljon.
Ed. Nousiainen kysyi yhtiömahdollisuudesta. En muista
mitään lukuja, mutta sitä on käytetty kyllä huomattavan
vähän. Oma arvioni on, että tämä asia
nyt kuitenkin edesauttaa siinäkin kysymyksessä ja
voisi avata yhtiöittämismahdollisuuden kautta
myöskin uutta kanavaa. Aika paljon on tietysti kiinni siitä,
miten sitten tämä yksityinen ulkopuolinen asiasta
kiinnostunut taho kokee tämän tyyppisen lainsäädännön.
Tuo ed. Asko-Seljavaaran kysymä tuloverolain 3 §:n
muutos on todella tarkoitus antaa pikaisesti. Valtiovarainministeriö hallituksen
käsittelyn yhteydessä totesi, että se
voi tapahtua hyvin pikaisesti, varmaan lähiviikkoina.
Mitä tulee sitten muuten yksityishenkilöiden rahoituksiin
taikka ylipäänsä lahjoitusten verovapauteen
niille, jotka lahjoituksia antavat, se on pitemmässä kuusessa
varmasti ja osa verolainsäädännön
kokonaisuutta ja tässä tapauksessa erityinen osa
myöskin — ja tämä on vastaus
ed. Matikainen-Kallströmin kysymykseen kokonaisuudistuksesta — siis
kysymys on siitä, että meillä on selvitysmiestyö menossa.
Tämä uudistus, mikä nyt tässä tehdään,
on selvitysmiesraportin puolivälin etapilta, siis väliraportista
saanut jo vauhtia. Se annettiin keväällä.
Vuodenvaihteeseen mennessä tulee kokonaisraportti koskien yliopistojen
taloudellista autonomiaa, sen mahdollista laajentamista. Sen pohjalta
sitten varmasti todennäköisesti seuraavan hallituksen
ohjelmanrakentajille haetaan rakennuspuita työn eteenpäin
viemiseksi.
Olen ed. Urpilaisen kanssa samaa mieltä siitä, että kyllä valtionohjaus
on myöskin erityisen tärkeä. Me koemme
sen koko ajan sinänsä hyvässä yhteistyössämme
yliopistojen kanssa. Autonomia on kuitenkin perusteiltaan vahva
asia, tärkeä asia, meillä yliopistoissa
niin kuin muuallakin maailmassa, enkä usko, että siihen
kannattaa lähteä sinänsä nyt
puuttumaan. Mutta siinä mitassa kuin meillä on
valtionohjausmahdollisuuksia, tällä hetkellä tulosohjauksen
kautta ehkä merkittävimmin tällä hetkellä,
kannattaa kyllä pitää nykykäytännöstä kiinni.
Keskustelu päättyy.