Täysistunnon pöytäkirja 112/2006 vp

PTK 112/2006 vp

112. TORSTAINA 9. MARRASKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Kaakkois-Suomen rekkajonot

Seppo Lahtela /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Kaakkoinen Suomi on kaaoksen parissa. Vaalimaalta Haminaan ja Kotkaan ulottuvat rekkajonot ovat nousseet tällä viikolla parhaimmillaan 55 kilometrin pituisiksi. Muiden ihmisten liikenne on täysin estynyt teillä. Hallitus kokonaisuudessaan käsitteli syyskuussa asiaa venäläisen osapuolen kanssa. Mitään ei ole tapahtunut. Tämän päivän Helsingin Sanomat uutisoi, että kuljetusyrittäjille aiheutuu jonottamisesta ja seisottamisesta miljoonien eurojen tappiot päivittäin. Kansa on todella hätääntynyt siellä.

Mitä hallitus aikoo tehdä tämän asian korjaamiseksi ja hoitamiseksi, kun normaalia pidemmät jonot ovat jatkuneet — niitä on ollut toistuvasti — koko syksyn ajan? Varapääministeri Heinäluoma, mitä hallitus tekee kokonaisuudessaan? Liikenneministeri Huovinen, mitä te aiotte tehdä tämän asian eteen, kun olette joskus väheksynyt, ettei siellä ole mitään normaalia pahempaa, ei pahempaa kuin muillakaan valtateillä?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Aivan alkuun haluan korjata kyllä tämän väitteen, että olisin väheksynyt näitä vaikeita tilanteita, joita Kaakkois-Suomessa eittämättä on, ja erityisesti niitä riskejä, joita se aiheuttaa juuri paikalliselle liikenteelle ja liikenneturvallisuudelle.

Tämän viikon tapahtumasarjassa on yhdistynyt kaksi tilannetta eli erittäin hankala keli, joka on aiheuttanut Venäjän puolella sen, että tiet ovat olleet tukossa, ja tietenkin Venäjän tullin ylipäätään aika hidas läpäisykyky. Tietenkin kokonaisuutena transitoliikenteen kasvu on tällä hetkellä, tiedämme kaikki, noin 15 prosentin luokkaa vuositasolla. Se on kova kasvuvauhti.

Me olemme tehneet toimenpiteitä: Ensi vuoden budjetissa on jo resursseja siihen, että saamme sinne lisää jonotuskaistaa, meille tulee uusi etäjonotusjärjestelmä, joka osaltaan voi helpottaa tilannetta. Mutta haluan todeta, että emme me tästä ongelmasta kyllä pelkästään uutta tietä rakentamalla selviä. Meidän on tehtävä yhteistyötä, jotta Venäjän puolella myöskin tämä ongelma otetaan nykyistä vakavammin huomioon.

Seppo Lahtela /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Vastaus oli oikean suuntainen, mutta se ei tyydytä. Nämä rekkajonot ovat olleet vakava ongelma liikenneturvallisuudelle jatkuvasti, ne ovat vakava ongelma ihmisille, jotka siellä tiellä liikkuvat. Siellä kun itse olen ajanut, niin se väistää, joka on arempi, muuten ei pääse eteenpäin, ja silloin kun on tämmöiset liikenneolosuhteet kuin nyt, ei voi edes väistää, kun ei pääse mihinkään. Kymenlaakson pelastuslaitoksen johtaja Vesa Parkko on Helsingin Sanomien mukaan todennut, että kipukynnys on nyt lopullisesti ylitetty. Viime viikolla hälytysajoneuvot eivät päässeet tieltä läpi. Milloin tapahtuu oikein todella jotain semmoista, että rysähtää?

Niin kuin sanoitte, ministeri, odotuspaikka ei voi olla tie. Sen odotuspaikan pitää olla jossain muualla. Oletteko ajatellut, että noin 10 hehtaarin alueelle mahtuisi se nykyinen rekkamäärä, sen kautta kuljettaisiin, vähän rahastettaisiin, tarjottaisiin kuljettajille palvelut, kun nämä kuljettajatkin ovat ihmisiä, vaikka osa onkin vierasmaalaisia? Ei ole mitenkään heidän elämänsä mukaista, että siellä pitää päivätolkulla seisoa. Miksi ei voida ajatella, että he odottavat jossain yhdessä paikassa, saavat palveluja sieltä ja tietävät, milloin rajan yli pääsee? Mitä hallitus aikoo todella tehdä, niin että tämä asia ratkaistaan ja heti täksi talveksi, koska näin ei voida elää kuin nyt?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Kuten jo äsken totesin, tilanne on erittäin vakava, ja tästä kertoo myöskin se toimenpide, johon Tulli eilen yhdessä poliisin kanssa ryhtyi, kun he ryhtyivät ohjaamaan liikennettä myös muille raja-asemille kuin Vaalimaalle, jossa oli pisimmillään 55 kilometrin jono, joka on uusi ennätys tässä mielessä.

Kuten jo sanoin, olemme toteuttaneet jo rekkaparkki-ideaa, josta ed. Lahtela puhui. Olemme tehneet rekkakaistaa, jota nyt jatkamme. Olen tänään päättänyt viedä hallituksen täydentävään esitykseen uuden esityksen siitä, että saisimme tiealuetta levennettyä siten, että saisimme liikutettua sen jonon ainakin hieman etäämmäksi tien keskiviivasta, jolloin myöskin paikallisen liikenteen liikkuminen olisi nykyistä turvallisempaa.

En yhtään kiistä, että ongelma on erittäin vakava, se on erittäin vakava. Mutta haluan myös todeta, että pelkästään liikennepoliittisilla keinoilla emme voi asiaa ratkaista, ja sen olen todennut myös yhdessä venäläisen virkaveljeni kanssa.

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Arvoisa puhemies! Ongelma on todella merkittävä ja vakava. Se on sekä liikenneturvallisuuteen että myös rajanylitykseen liittyvä ja koskee kaikkia niitä, jotka siellä jonossa joutuvat olemaan ja tien päällä muutoin liikkumaan. Tässä kuitenkin täytyy todeta, että tämä asia ei ole ensi sijassa Suomen hallituksen käsissä, koska ongelmat ovat Venäjän puolella. Jotta venäläisiin vaikutettaisiin, tämä on otettu hallituksen kaikissa kontakteissa esille viime aikoina pääministerin, liikenneministerin mutta myös muiden ministereiden toimesta.

Myös hallituksen ja presidentin keskusteluissa on asia ollut esillä, ja tämän pohjalta presidentti on lähestynyt Venäjän presidenttiä. Olemme saaneet Venäjältä, Venäjän presidentiltä Putinilta, lupauksen siitä, että heidän puolellaan viranomaisten määrään puututaan, jotta rajan toiminta saataisiin tehokkaammaksi. Mutta toistaiseksi nämä tulokset ovat olleet etenemisessä liian hitaita. Hallitus tulee jatkamaan myös Venäjän puolelle tapahtuvaa vaikuttamista, jotta venäläisten toiminta tässä suhteessa voisi nopeammassa tahdissa poistaa tätä ongelmaa.

Markku Laukkanen /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Hallitus ei todellakaan voi seurata sivusta tätä tilannetta eikä luottaa siihen, että väyläinvestoinnit ja Venäjään vaikuttaminen ehtivät ratkoa niitä ongelmia, jotka ovat käsillä juuri tällä hetkellä. Sen takia on nyt tärkeää, ministeri Rajamäki, teidän myöskin vastata, mikä on ministeriönne suunnitelma palo- ja pelastustoimen osalta. Tässä oli viikko sitten tilanne, jossa useita tunteja meni pelastusauto erääseen onnettomuustilanteeseen. Tilannehan on käsittämätön, eli tarvitaan nopea suunnitelma tähän.

Nyt näyttää siltä, että ministeri Wideroos, joka vastaa Tullista, ei ole paikalla. Siksipä toinen kysymys vielä, ministeri Heinäluoma, teille: Tulli voisi omilla toimillaan ratkaista asian sillä tavoin, että nämä rekat pysyisivät satamissa ja muissa lähtöterminaaleissa niin kauan, kunnes sähköisen tullauksen kautta tiedetään, että tie, tullaus ja raja vetävät. Sillä pystytään purkamaan hyvin nopealla tavalla myöskin ne ruuhkaongelmat, jotka siellä tällä hetkellä ovat.

Sisäasiainministeri Kari Rajamäki

Arvoisa puhemies! Tämä tilanne on todella vakava erityisesti pelastustehtävien suorittamisedellytysten näkökulmasta. Tähän on myöskin pelastuslaitosten osalta ja hätäkeskustoiminnasta vastaavien taholta kiinnitetty huomiota. Haluan myöskin vahvistaa sen, mitä ministeri Heinäluoma totesi, että muun muassa sisäasiainministeriön alaisen virkamieskunnan ja laitosten osalta muun muassa Rajavartiolaitos on kaikilla eri tasoilla pitänyt yhteyttä omalta osaltaan Venäjän vastaaviin viranomaisiin. Tältä osin voi todeta, että ongelmat ovat Venäjän puolella ja erityisesti tullilaitokseen liittyen. Mutta nämä logistiset kysymykset edellyttävät myöskin, että on katsottava, missä määrin voidaan vaikuttaa liikennerasituksen hallintaan Suomen puolella eri tavoin.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Haluan vaan täydentää tätä siltä osin, että juuri tällä etäjonotusjärjestelmällä, jonka nyt olemme luomassa, pyritään vaikuttamaan siihen, että tämä jono ei seisoisi siellä rajan pinnassa, vaan kun rekka tulee satamaan, annetaan jo siellä tietty numero, josta voidaan seurata matkapuhelimen välityksellä, mikä se tilanne siellä rajalla on. Tämä on yksi keino juuri tämän liikennerasituksen ikään kuin jakamiseen tässä matkalla. Mutta sekään ei poista tietenkään sitä oikeaa ongelmaa, joka on se, että Venäjän tullissa asia menee kuitenkin kovin kovin hitaasti eteenpäin ja tämä aiheuttaa niitä jonoja jonnekin joka tapauksessa.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Miljoona rajanylitystä näillä rekoilla vuodessa, matka kaakkoisrajalta Hankoon ja takaisin — tämä on kova juttu, arvoisat ministerit. Kaikki nyt näkevät, mihinkä tämä johtaa.

Arvoisa ministeri! Te olette kuulemma asettanut työryhmän virkamies Gröhnin johdolla selvittämään näitä asioita. Sieltä on tullut viestejä, että tässä on tehtävänä ikään kuin silotella tuonne itään päin, niin että itse asiassa mihinkään toimenpiteisiin todellisuudessa ei tarvitsisi ryhtyä. Mistä tässä oikein on kysymys?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Olen tässä koettanut niitä toimenpiteitä, joihin olemme jo ryhtyneet, kuvata teille, ja tulemme jatkamaan tätä työtä. Haluan myös lisätä tähän, kun viittasitte siihen valtavaan liikennemäärään kasvuun, joka tässä nyt on transitoliikenteen osalta tapahtunut, että viime keväänä jo teimme ministeriössä minun johdollani selvitystä siitä, miten voisimme siirtää näitä isoja autonkuljetusrekkoja, tätä kuljetusta erityisesti, juniin, raiteille, pois maanteiltä. Tässä selvityksessä oli muutamia sellaisia eväitä, joita toivon, että hallituksen sisällä voimme ehkä edelleen työstää. Mutta ongelma on myös se, että ei valtiovalta voi määrätä kuljetuksen tilaajalle, että sinun on käytettävä rautatietä. Meillä on myös lastaus- ja purkupaikkojen ongelmia, ei Suomen puolella mutta Venäjän puolella. Näitä kaikkia, tätä koko konseptia ja palettia, käydään jatkuvasti läpi. Haluan kyllä vakuuttaa teille kaikille, että teemme tämän asian puolesta työtä, olemme sitä koko ajan tehneet.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.