2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Kansaneläkelaitoksesta
annetun lain 10 §:n muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkelaitoksen kolmea
vakuutusaluetta aluekeskuksineen esitetään lakkautettaviksi
vuoden 2015 alusta lukien. Ehdotetun muutoksen myötä aluehallinnon
taso poistuisi, jolloin Kelan hallinto olisi jatkossa kaksiportainen.
Ehdotetun muutoksen tavoitteena on tehostaa ja selkeyttää Kansaneläkelaitoksen
toimintaa, madaltaa organisaatiota sekä säästää Kansaneläkelaitoksen hallintokuluja.
Esitetyn muutoksen jälkeen Kansaneläkelaitoksen
hallinnon muodostaisivat keskushallinto eli osastot ja muut toimintayksiköt sekä paikallishallinto
eli vakuutuspiirit ja muut paikallishallinnon yksiköt,
eli niin sanottu aluetaso jäisi pois.
Kansaneläkelaitoksen arvion mukaan aluehallinnon lakkautus
ei aiheuttaisi tarvetta irtisanoa henkilöstöä.
Muutos olisi tarkoitus toteuttaa tehtäväjärjestelyin
siten, että aluehallinnossa tällä hetkellä työskentelevä henkilöstö pyrittäisiin
sijoittamaan vakuutuspiireihin ja niihin rinnastettaviin paikallishallinnon
yksiköihin sekä osittain myös keskushallinnon
yksiköihin. Aluehallinnon muutos ei sellaisenaan merkitsisi
toimihenkilön työskentelypaikkakunnankaan muuttamista.
Ehdotetun aluehallinnon lakkauttamisen arvioidaan säästävän
Kansaneläkelaitoksen henkilöstökustannuksia
lähivuosina vuosittain noin 1 miljoonan euron verran. Ehdotetulla
muutoksella ei lähivuosina arvioida olevan vaikutuksia Kansaneläkelaitoksen
toimitilojen käyttöön.
Sitten muutama sananen, arvoisa herra puhemies, hallituksen
esityksen valmistelun taustoista. Kansaneläkelaitos on
valmistellut organisaationsa uudistamista marraskuusta 2011 lähtien. Tuolloin
tekemällään päätöksellä Kelan
hallitus asetti tavoitteeksi, että Kela siirtyy kaksiportaiseen
organisaatioon viimeistään vuoden 2015 alusta
lukien. Kelan hallituksen tekemän päätöksen
perusteella Kela teki sosiaali- ja terveysministeriölle
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 10 §:n
muuttamisesta koskevan muutosesityksen vuoden 2012 syksyllä.
Tätä hallituksen esitystä alettiin nyt
sitten heti sen jälkeen valmistelemaan Kelan toivomuksesta
ja esityksestä, ja tässä nyt olemme sitten
siinä lähetekeskustelussa.
Ihan muutama sananen vielä yleensäkin tästä Kansaneläkelaitoksen
tämänhetkisestä tilanteesta ja hallinnosta:
Kansaneläkelaitos on itsenäinen julkisoikeudellinen
laitos, jonka asemasta säädetään
perustuslain 36 §:ssä ja Kansaneläkelaitoksesta
annetussa laissa 731/2011. Kelan hallintoa ja toimintaa
valvovat eduskunnan valitsemat 12 valtuutettua, ja valtuutettujen
puheenjohtaja istuu täällä salissa tälläkin
hetkellä, kiitos siitä. Valtuutetut määräävät
Kelan hallituksen jäsenet, joita on enintään
10. Kansaneläkelaitoksen hallitus vahvistaa työjärjestyksen,
jossa annetaan tarkemmat määräykset hallinnosta
ja asioiden käsittelystä.
Kansaneläkelaitos muodostuu tällä hetkellä keskus-,
alue- ja paikallishallinnosta. Kelan keskushallinnon muodostavat
osastot ja muut toimintayksiköt, joiden tehtävät
painottuvat toiminnan kehittämiseen, suunnitteluun ja ohjaukseen. Kelan
aluehallintoon, jota nyt siis esitetään lakkautettavaksi,
kuuluu tällä hetkellä kolme vakuutusaluetta,
jotka ovat Etelä-Suomi, Länsi-Suomi sekä Itä-
ja Pohjois-Suomi aluekeskuksineen. Aluekeskuksen tehtäviin
kuuluu muun muassa asiakaspalvelun ja ratkaisutoiminnan tukeminen,
jotka hoidetaan jatkossa keskus- ja paikallishallinnossa tämän
esityksen mukaisesti. Kelan paikallishallinnon muodostavat tällä hetkellä 24 vakuutuspiiriä
ja
lisäksi 5 vakuutuspiiriin rinnastettavaa paikallishallinnon
uutta yksikköä. Paikallishallinnon yksiköiden
työn painopiste on etuuksien ratkaisutoiminnassa ja asiakaspalvelussa.
Elikkä ihan Kelan omasta ehdotuksesta tätä ollaan
tekemässä, ja siitä kiitos myös
Kelalle. Hyvin hallitusti he ovat sen muutoksen suunnitelleet tekevänsä ilman
että tarvitsisi mihinkään irtisanomisiin
mennä.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Näinä aikoina yleensä,
kun on kysymys lakkauttamisesta, ensimmäiseksi ajatukset
siirtyvät negatiivisiin asioihin kuten esimerkiksi irtisanomisiin.
Kuten tässä ministeri Risikon puheenvuorossa jo
kuultiin, tässä esityksessä kyse on kuitenkin
hallinnon päällekkäisyyksien poistosta.
Jo 2012 Kelassa on aloitettu toimenpiteet, joilla esimerkiksi aluekeskuksissa
työskenteleviä etuus-asiantuntijoita siirrettiin
näille etuusosastoille, ja näin ollen siis asiantuntijuutta
siirrettiin lähemmäs ruohonjuuritason työtä.
Minusta tämä on hyvä asia.
Yleensäkin organisaation madaltaminen Kelassa on keskeinen
säästökohde, kun vastakohtana voisivat
olla esimerkiksi vaikkapa toimipisteiden lakkauttamiset. Jos siis
halutaan pitää kiinni etuuksien tasosta ja kattavasta
palveluverkosta, on toimeenpanosta säästettävä,
ja tämä on yksi esimerkki siitä. Ei siis
irtisanomisia eikä siirtoja toimipisteiden välillä,
vaan eläköitymisen kautta tavoitellaan miljoonan
vuotuista säästöä menoissa.
Tämä on kannatettavaa.
Lopuksi kuitenkin haluaisin kysyä vielä ministeri
Risikolta: Miten nämä eläköitymisen kautta
tehtävät henkilöstövähennykset
vaikuttavat alueellisesti? Onko jonkunnäköisiä arvioita siitä,
mitä nämä tulevat tarkoittamaan näillä nykyisillä Kelan
vakuutuspiirialueilla?
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! On tietysti raju muutos, kun 24 vakuutuspiiriä ja
5 muuta paikallishallinnon yksikköä siirtyy suoraan
keskushallinnon alaisuuteen. Sikäli ovat varmaan ihan kannatettavia
nämä pyrkimykset tässä, että organisaatiota
tehostetaan ja virtaviivaistetaan ja byrokratiaa vähennetään.
Mutta kysyn arvoisalta ministeriltä: miten näette,
onko vaarana, että operatiivinen johtaminen ja koordinointi,
suunnittelutoiminta, sen kehittäminen, kaikki tällainen
pysähtyisi ja ohentuisi uudistuksen myötä,
ja saavutetaanko todellakin jotain sellaista uutta hyvää,
joka olisi käänteentekevästi parempaa
kuin nykyinen, ja edelleen, miten näette kuitenkin ytimen
kansalaisen, palveluntarvitsijan, kannalta, pysyykö asiakaspalvelu
nykytasolla?
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten tiedämme, tämä hallituksen
esitys olisi siis lakkauttamassa sen väliportaan elikkä Kelan aluehallinnon.
Kuitenkaan tämän yhden hallintoportaan lakkauttaminen
ei johtaisi irtisanomisiin, mikä tietysti on hyvä uutinen,
eikä siirtäisi myöskään
henkilöstöä paikasta toiseen. Säästöt, joiden
on arvioitu olevan noin miljoonan euron verran, syntyvät,
kun eläköitymisten yhteydessä uutta väkeä ei
palkattaisi tilalle.
Kelan hallitushan on tehnyt päätöksen
tästä asiasta jo pari vuotta sitten. Tietysti
on muistettava, että hallinto ei koskaan elätä vaan
se tehty työ, ja sähköinen asiointi mahdollistaa
myöskin töiden siirtämisen muualle, ja
ilolla minä voinkin todeta, että Kela on siirtänyt
töitä Helsingistä muualle.
Turhan byrokratian vähentäminen on toki suotavaa,
kun se on mahdollista. Tämä Kelan aluetason hallinto
on kuitenkin hoitanut eräitä tärkeitä tehtäviä,
asiakaspalvelua, ratkaisutoiminnan tukemista. Tämän
STM:n tiedotteen mukaan nämä tehtävät
jatkossa hoidettaisiin paikallisesti keskushallinnossa.
Eläköitymisen vähentäessä työvoimaa
Kelassa on pidettävä huoli siitä, että nämä tehtävät
tulevat hoidetuiksi, ja myös tämän jäljelle
jäävän henkilöstön
jaksamisesta, ja siihen pyydän kiinnittämään
huomiota.
Puhemies! Tämä aluehallinnon supistaminen ei
tietenkään saa eikä voi johtaa paikallishallinnon
kuristamiseen. Myös, jos muutos Kelan suhteen jää tähän
ja toiminnot säilyvät paikallistasolla, niin hyvä niin.
Koska moni työ Kelassakin on jo netissä, olisi
tässä toisaalta myös hyvä hetki
alueellistamisen ja joustavien työratkaisujen kehittämiseen
laitoksen sisällä myös keskushallinnossa,
ja on huolehdittava siitä, että tämä paikallistaso
todellakin säilyy, koska suurin käyttäjäryhmä,
ikäihmiset, ei todellakaan kaikki ole siellä netissä,
ja siksi paikallistason fyysinen toiminta on säilytettävä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelemme hallituksen esitystä kansaneläkelain
10 §:n muuttamisesta. Tällä lainmuutoksella esitetään
Kansaneläkelaitoksen aluehallinnon kolmea vakuutusaluetta
aluekeskuksineen lakkautettaviksi.
Kansaneläkelaitoksen palveluverkossa on tapahtunut
paljon muutoksia viime vuosina. Palveluja on nykyisin saatavissa
kuuden palvelukanavan kautta, muun muassa posti-, puhelin-, verkko-
ja yhteispalvelun, mikä osaltaan vaikuttaa nyt esitettyihin
aluehallinnossa tehtäviin muutoksiin.
Aluehallinnon muutos on tarkoitus toteuttaa siten, että aluehallinnossa
työskentelevä henkilöstö pyrittäisiin
sijoittamaan Kansaneläkelaitoksen muihin toimipisteisiin.
Tämä muutos ei sellaisenaan tarkoita toimihenkilöiden
työskentelypaikkakunnan muuttumista. Ehdotetulla muutoksella
mahdollistettaisiin tehtävien uudelleenjärjestely
tarkoituksenmukaisimmalla tavalla koko maan alueella.
Aluehallinnon lakkauttamisen arvioidaan säästävän
lähivuosina vuosittain noin miljoona euroa. Arvio perustuu
Kansaneläkelaitoksen tekemiin arvioihin aluekeskuksissa
nykyisin työskentelevien toimihenkilöiden eläkkeelle
siirtymisistä. On suunniteltu, että eläkkeelle
jäävän työntekijän
tilalle ei palkattaisi uutta tekijää.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensin haluan kiittää ministeri
Risikkoa siitä, että hän tuo eduskuntaan
esityksen, jossa hallintoa tehostetaan. Tämä on
oikeantyyppinen toimenpide: mitä vähemmän
byrokratiaa, sitä parempi, ja palveluiden pitää toimia
niin, että ne tehdään mahdollisimman
hyvin.
Sitten täytyy kuitenkin kysyä, onko asianmukaista,
että Kelaa säädellään
niin tarkasti, että tällainen esitys ylipäätänsä pitää tuoda
eduskunnan käsiteltäväksi. Eikö asia
olisi voitu käsitellä laitoksen sisäisenä asiana?
Kun Kela-lainsäädäntöä jatkossa
kehitetään, pyydän kiinnittämään
tähän huomiota.
Sitten kiinnitän huomiota myöskin siihen,
että säästöä on vain
1 miljoona euroa, ja olisin kyllä odottanut, että summa
olisi ollut hieman suurempi. Tietysti tässä käytetään
pehmeitä keinoja — ketään ei
irtisanota, luonnollisen poistuman kautta väki vähenee
Kelassa — mutta täytyy sanoa, että tältäkin
osin henkilöstötavoitteita voisi asettaa niin,
että tehtäisiin asiat myöskin tehokkaammin
pienemmällä väkimäärällä Kelassa.
Mutta sitten haluaisin kiinnittää erityistä huomiota
Kansaneläkelaitoksen viestintään, ja
täytyy sanoa, että Kelalla on erittäin
hyvät sivut ja sieltä saa hyvän tiedon
sosiaaliturvajärjestelmistä ja niitten toiminnasta
ja siitä, millä tavalla pitää toimia.
Kehotan kyllä, että Kelan pitää entistä enemmän
pyrkiä käyttämään verkkoympäristöä palveluissaan,
ja meidän pitää saada kansalaiset nimenomaan
asioimaan verkossa ja niin, että konttorissa ei tarvitsisi
välttämättä käydä lainkaan.
Se tehostaisi toimintaa olennaisesti, ja silloin palvelut ovat myöskin
helpommin saatavilla.
Kuten täällä todettiin, on selvää,
että kaikilla ei ole nettiyhteyksiä, vaikka kirjastojen
kautta sellaiset kaikille on tarjolla, ja siitä syystä tietysti fyysisiäkin
palvelupisteitä pitää olla, mutta niitten
lukumäärää varmasti voidaan
tulevaisuudessa merkittävästi vähentää.
Lopuksi haluan vielä kiinnittää huomiota
siihen, mihin edustaja Zyskowicz on useasti tässä salissa
kiinnittänyt huomiota: tietojen vaihtoon viranomaisten
kesken. Kun Kelan toimintoja tehostetaan, on välttämätöntä se,
että kunnan sosiaaliviranomaisten ja Kelan tietojen pitää toimia erittäin
hyvin yhteistyössä ja viranomaisilla pitää olla
mahdollisuus saada työtään varten tarvittavat
tiedot.
Myöskin mitä tulee verottajan tiedostoihin
ja Kelan tiedostoihin, niin täytyy sanoa, että näissä pitäisi
olla automaattisesti vaihdettavuus niin, että kumpikin
viranomainen voi katsoa, mitä etuja on saatu, ja tarkistaa
sen, että verotus toimii oikein, ja meidän verotustiedoista
voitaisiin päiväntasaisesti katsoa, mikä tilanne
on, jotta sosiaaliturvaratkaisut tehdään oikein.
Tässä suhteessa nimenomaan tietojen saatavuuden
osalta toivon, että ministeri toimii aktiivisesti jatkossa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Sasi kuvasi hyvin tämän
muutoksen, mitä Kelassa on tapahtunut palvelujen tuottamisen
osalta. Sen ovat huomanneet kyllä sitten kaikki Suomen
kansalaisetkin ja varsinkin nuoret perheenäidit, jotka
antavat hyvää palautetta siitä, että Kelalla
on niin hyvät verkkopalvelut. Ei tarvitse lähteä sinne
Kelan toimistoon, voi kotona pöydän ääressä tehdä kaikki
tärkeät asiat.
Mutta siitä olen sitten Sasin kanssa eri mieltä, kun
hän näki, että pitäisi ehkä vähän
nopeammassa tahdissa tätä henkilökuntamäärää vähentää.
Minun mielestäni tämä on äärettömän
hyvä tapa, että siinä vaiheessa, kun
henkilö jää eläkkeelle, niin
sitten jos ei ole välttämätöntä tarvetta palkata
uutta tilalle, niin sen myötä sitten henkilökunta
vuosittain vähenee.
Enkä väheksyisi ollenkaan tätä miljoonan
euron säästöä per vuosi. Minusta
se on huomattava summa. Täytyy vain kehua, miten hyvää työtä Kelassa
on tehty.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Kuuntelin mielenkiinnolla keskustelua ja ministerin esittelyä tästä
Kela-lain
muutoksesta. Tämän hieman yli kahden vuoden aikana,
minkä olen ollut nyt Kelan valtuustossa ja sen puheenjohtajana, on
ollut mielenkiintoista perehtyä Kelaan ja siihen nopeaan
kehitykseen, mitä siellä on tapahtunut.
Kelallahan on erittäin pitkälle kehittynyt
tietojärjestelmä, sähköinen
palveluverkko, ja viime aikoina sen käyttäjämäärät
ovat suorastaan räjähdysmäisesti lisääntyneet.
On kuitenkin muistettava aina se, että Kelan asiakkaana
on hyvin monenlaisia ihmisiä. Siellä on asiakkaina
myöskin semmoisia, jotka eivät välttämättä pysty
käyttämään sähköisiä verkkoja,
heillä ei ole välineitäkään
siihen, ja sen takia Kelan palveluverkko on pidettävä riittävän
kattavana ja tiheänä koko valtakunnan alueella,
koska Kela on eduskunnan alainen ja sillä on olemassa hyvin
laaja tehtävä hoitaa niitä asioita, jotka
sille Kela-lain mukaisesti kuuluvat.
Vielä totean tähän, että Kelalla
on tietokonekeskus Jyväskylässä. Siellä on
valtava kapasiteetti ja niin edelleen. Sinne voitaisiin panna muitakin
valtion ja kuntien toimintoja. Kelalla on valmius ottaa niitä vastaan.
Mainitsen tässä yhtenä vain omaishoidon
tuen, joka voitaisiin siirtää aivan hyvin Kansaneläkelaitoksen
hoidettavaksi, mikäli vain hallituksella olisi tähän
haluja.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tulin vähän myöhässä,
olen pahoillani, mutta halusin myös osaltani osallistua
tähän keskusteluun.
Ensinnäkin tämä lainsäädäntöuudistus,
joka tässä on nyt tekeillä, parantaa
entisestään Kelan sisäistä toimintaa.
Meillä Kelassa on, voisiko sanoa, niin sanottu kolmiportainen
organisaatio, ja tällä hallinnollisella uudistuksella
me teemme tämän organisaation jouhevammaksi, yksinkertaisemmaksi.
Poistuu yksi tämän hetken organisaatiotaso, jota
ei käytännössä enää toteutetakaan. Meidän
toimistoverkko säilyy, ja meidän alueilla olevat
piirit tulevat toimimaan kuten tähänkin mennessä.
Elikkä tämän hallinnollisen uudistuksen
tavoitteena on ennen kaikkea parantaa asiakaspalvelua ja palveluiden
saatavuutta.
Kela on myös vahva asiantuntijaorganisaatio ja kehittäjäorganisaatio.
Aivan kuten täällä on todettu, Kela on
kehittänyt omaa nettipalveluaan. Käytännössä nettipalveluiden
käyttäjien määrä kasvaa
kaikissa ikäluokissa. Myös ikääntyvät
ihmiset ovat löytäneet nettipalvelun ja sitä kautta saavat
myös palvelua. Mutta niiden ihmisten, jotka eivät
pysty käyttämään nettipalveluja,
on mahdollisuus asioida toimistossa, ja heille kullekin räätälöidään
myös ne tarvittavat palvelut, joita he toimistoissa saavat.
Myös puhelinpalvelu toimii monelta osin. Kuten täällä Kelan
valtuutettujen puheenjohtaja äsken totesi, niin myös puhelinpalveluiden
käyttö on parantunut, ja sitä kautta
myös ikääntyvät ihmiset saavat
palveluja. Toisaalta myös on palveluja, hakemuksia, joita voidaan
tällä hetkellä tehdä suullisesti,
elikkä jos ihminen ei pysty itse hakemaan esimerkiksi netin
palveluiden ja muitten kautta, niin hän pystyy suullisesti
hakemaan itselleen palveluja ja tekemään hakemuksia,
ja sitä kautta hän ne tarvittavat palvelut itselleen
saa.
Siltä osin tämä on ollut myös
Kelan henkilöstölle erittäin suuri haaste,
koska, voisiko sanoa, koko tämän viimeisen kymmenen
vuoden aikana Kelan henkilöstö on jatkuvasti joutunut
uusimaan ensinnäkin omia käytäntöjään,
mutta koska tästä talosta, myös eduskunnasta,
tulee paljon uutta säädettyä lainsäädäntöä,
niin se myös vaatii monelta Kelan asiantuntijalta lisää osaamista niin
täytäntöönpanon kuin muiden
osalta. Tavoitteena on se, että Kela pystyisi yhdenvertaisesti
palvelemaan kaikkia asiakkaita riippumatta siitä, missä he
asuvat, yhdenvertaisesti ja hyvällä, laadukkaalla
palvelulla.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! On mieluisa kuulla tätä keskustelua,
joka on hyvin yksituumainen siinä, että tämä väliporras
valtakunnan tason ja paikallisen tason väliltä voidaan
ja tuleekin poistaa ja että tämä on tarkoituksenmukainen
ja hyödyllinen uudistus. Kun näin on, niin herää vain
kysymys, miksi tähän ei ole ryhdytty aikaisemmin.
Itse muistan, kun joskus vuosikymmeniä sitten olin Kelan
niin sanotun lisätyn hallituksen jäsen. Muistaakseni
siihen aikaan jo silloisen Kelan hallituksen jäsenen Lasse
Laatusen kanssa keskustelimme siitä, että tästä piiritasosta
voitaisiin kokonaan luopua. Näistä keskusteluista
taitaa olla nyt joku 30 vuotta, niin että olisin odottanut
vähän ripeämpää etenemistä näin
ex post, jälkikäteen, arvioituna.
Tämä kritiikki ei missään
tapauksessa koske nykyistä ministeriä (Pentti
Kettusen välihuuto) eikä nykyistä Kelan
valtuutettujen puheenjohtajaa. Uskon, että se on varmasti
semmoinen yleinen sääntö, että kun
joku organisaatio on olemassa, niin kyllä se organisaatio
kaikin tavoin pystyy oman olemassaolonsa tarpeen perustelemaan vielä vuosikymmeniä
sen
jälkeenkin, kun se on tarpeen ollut.
Mitä sitten tähän asiaan muutoin
tulee, niin edustaja Sasi käytti jälleen oivallisen
puheenvuoron ja kiinnitti huomiota myös siihen, onko todella
tarkoituksenmukaista, että eduskuntatasolla säädetään
kovin tarkkaan Kelan hallinnosta. Sen ymmärrän,
että kaikki etuudet, jotka päätetään,
päätetään lain tasolla ja eduskunnassa,
mutta itse hallinnon osalta voisi ajatella vähän
joustavampaa säätämistasoa ja menettelyä.
Edustaja Sasi kiinnitti myös huomiota tiedonkulkuun
eri viranomaisten välillä. Siitä ei ole montaakaan
päivää, kun katsoin, että joku
kansanedustaja on tekemässä aloitteen tai kyselyn, jotta
Kela voisi antaa kunnille tietoa sotaveteraaneista, jotta kunnat
voisivat näitä auttaa. Eli ilmeisesti tänä päivänä tilanne
on taas näissä tietosuoja-asioissa aivan järjetön,
eli että Kela ei voisi näitä tietoja
tällä hetkellä antaa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri varmaan tietää paremmin
ja pystyy kertomaan, mutta minun käsitykseni mukaan tällä hetkellä valmistellaan
lainsäädäntöä, jossa Valtiokonttori
mahdollistaa sen, että Kela tulee jatkossa saamaan nämä tiedot,
ja siltä osin tämä ongelmatiikka, josta
edustaja Zyskowicz äsken mainitsi, tulee poistumaan, mikä on
todella järkevä asia. Täytyy sanoa, että hämmästyttävää,
ettei sitä asiaa ole hoidettu aikaisemmin.
Mutta toinen asia, joka liittyy sitten Kelan hallintoon ja Kelan
organisaatioon: Kelan hallintoa on kehitetty nyt ainakin viimeisen
kuuden vuoden tai oikeastaan viimeisen kymmenen vuoden aikana jatkuvasti
eteenpäin, ja totta kai myös eduskunnassa me kannamme
vastuun siitä, miten Kelan hallinto toimii.
Esimerkiksi viime kaudella päätimme, että ensinnäkin
johtajien määrä tulee vähenemään,
ja näin myös tultiin toteuttamaan. Sitä kautta,
kun johtajien määrää vähennettiin,
myös palveluprosessia muutettiin yhdenmukaiseksi, mikä käytännössä on
tarkoittanut sitä, että kun me asiakkaitten näkökulmasta
palveluita kehitämme, niin tämä palveluprosessien
uusi hallinnollinen muotoilu on mahdollistanut sen, että asiakkaitten
palvelut ovat tänä päivänä paremmin
saatavilla ja ne on myös organisoitu huomattavasti paremmin kuin
vielä muutama vuosi aikaisemmin. Siltä osin näissä uudistuksissa,
esimerkiksi tämän päivän lainsäädännössä,
mitä toteutetaan, käytännössä me
jo toimimme Kelassa kuten tämä hallinnollinen
lainsäädäntö edellyttää,
elikkä sinällään tämä lainsäädäntö oikeastaan
toteuttaa sen, mitä jo toiminnassaan Kela toteuttaa.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczin lausumaan tästä Kelan hallinnosta:
Tässä kun pitkään olen tarkastellut erilaisia
yhteisöjä ja osuuskuntia ja muita, niin siellä on
12 eduskunnan valitsemaa valtuutettua, mikä on ihan ok,
mutta se, että hallituksessa on lähes yhtä paljon
henkilöitä, minun mielestäni tässä ajassa
ei ole ok. Kyllä hallitukseen riittäisi joku 7,
maksimissaan 9 edustajaa, koska valtuutetuilla, Kelan valtuuston
jäsenillä, minusta on myöskin se valvontatehtävä samaan
tapaan kuin Kelan tilintarkastajilla. Jos voitaisiin pienentää hallitusta
Kelassa, niin Kelan valtuutetuille voisi siirtää tiettyjä tehtäviä.
Tällöin se olisi minusta toimiva ja parhaat voimat
tulisi valittua myöskin tämän yhteisön
hallitukseen.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Nykyään asioidaan hyvin
paljon netin kautta Kelassa ja muissa virastoissa. Entäpä kun
henkilöllä ei ole pankkitunnuksia tai hänellä ei
ole nettiä? Kuinka sujuvaa tämä asioiminen
silloin on?
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olin jo varmuuden vuoksi lähtökohtaisesti vastustamassa
tätä esitystä sillä oletuksella,
että tässä taas keskitetään
palveluja, mutta nyt, kun tässä on neljä viisi
puheenvuoroa ehtinyt kuunnella, niin tämähän
taitaa olla ihan järkevä esitys.
Muutos ei kaiken kaikkiaan näytä vaikuttavan kielteisesti
ainakaan näihin asiakaspalveluihin. (Eduskunnasta: Oletko
varma?) Henkilöstö säilyy alueella ja
työ osin paikallishallinnossa. Hallinto epäilemättä myös
näyttää vähenevän,
ja vakuutuspiirien päätösvalta hieman
alueilla lisääntyy, eli kaiken kaikkiaan esitys
näyttää olevan ihan ok. Mutta koko ajan
on tietysti syytä kantaa huolta siitä, että Kelan
asiakaspalvelu paikallistasolla säilyy mahdollisimman kattavana
ja riittävänä. Varmaan tässä yhteydessä myös
on luontevaa käyttää jopa käyttää sanaa
"kehottaa" Kelaa entistä vahvemmin harkitsemaan sitä,
että näitä Kelan palveluita tai tehtäviä siirretään
yhä enemmän alueille, eli sähköinen
asiointi antaa siihen epäilemättä nimenomaan
tässä Kelan toimintaverkossa entistä paremmat
mahdollisuudet.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran edustaja Tuupaiselle haluan vielä tästä hallituksen
kokoonpanosta sanoa, että sekin on ensinnäkin
tarkoin määritelty laissa. Kelan hallituksen kokoonpano
on hyvin perusteltu sen takia, että Kelan yhteiskunnallinen
tehtävä ei ole vain erilaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden täytäntöönpanija,
vaan sillä on myös vahva yhteiskunnallinen rooli
niin tutkimuksen ja kehittämisen kuin kaiken tämän
yhteiskunnallisenkin tehtäväkuvan takia.
Tällä hetkellä Kelan hallitukseen
valitaan jäseniä, muun muassa työmarkkinajärjestöt
ovat valinneet omat edustajansa sinne, sosiaali- ja terveysministeriö on
valinnut sinne oman ehdokkaansa, ja sitten poliittiset puolueet
ovat valinneet kuusi eri jäsentä hallitukseen.
Nämä jäsenet, jotka poliittiset puolueet
valitsevat, eivät kuitenkaan saa olla kansanedustajia tai
valtioneuvoston jäseniä, vaan he ovat vahvoja
sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, asiantuntijoita, jotka
tukevat tätä vahvaa Kelan yhteiskunnallista roolia
ja sen tehtävää tässä yhteiskunnassa.
Siltä osin näkisin, että tämä Kelan
hallitus on monella tapaa hyvin toimiva ja mahdollistaa Kelan kehittämisen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Risikko, 2 minuuttia paikalta.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Täällä on
kysytty, miksi tämän pitää olla
nyt lakiesityksenä, miksei Kela voisi itse tehdä tällaisia
päätöksiä. No, se sattuu nyt
olemaan siinä Kela-laissa määriteltynä.
Siellä ovat just tämäntyyppiset asiat, miten
nämä piirit muodostuvat. Varmasti silloin aikoinansa,
kun Kela-lakia on tehty, siihen ovat vaikuttaneet myös
kansanedustajat, koska kansanedustajathan valvovat nimenomaan, Kela-valtuutetut
valvovat, Kelan toimintaa. Jos tästä halutaan
keskustella, niin varmasti Kela-valtuutetut ottavat tämän
sitten pöydälle ja miettivät, tarvitseeko
siellä olla näin tarkasti sanottuna, mutta perustelunsa
tällä varmasti on.
Täällä sitten todettiin myöskin,
kiitoksia siitä, että Kela on selkeyttänyt
viestiään, ja se on, toden totta. Kela on tehnyt
paljon työtä esimerkiksi erilaisten lomakkeitten
selkokielisyyden, samoin nettisivujen osalta. Olen samaa mieltä,
mitä täällä on todettu keskustelussa,
että kaikki eivät kuitenkaan pysty nettiä hyödyntämään
ja siitä syystä tämän palveluverkon
kuitenkin pitää olla hyvä. Jonkin verran
tulee palautetta sitten tästä, että nyt
kun on keskitetty nämä määrätyt
asiat eri puolille Suomea, niin kuin neuvontapuhelin ja palvelut,
niin todella kun Helsingistä soitat asiasta x, saattaa
Rovaniemeltä vastata joku henkilö. Nyt on tullut
vähän kritiikkiä siitä, että pitäisi saada
soittaa siihen omaan lähimpään Kelan paikkaan,
mutta siitäkin ollaan Kelalle viestitetty näitä toiveita.
Mutta ymmärrän oikein hyvin sen, että kun
nämä Kela-asiat ovat vaikeita asioita, monimutkaisia
asioita, niin on hyvä, että asiantuntijuutta sitten
keskitetään ja siellä puhelimen päässä on
sitten varmasti osaava henkilö.
Sitten täällä tiedonkulusta sanottiin — vielä sen
verran jos, puhemies, saan vähän jatkaa — ja nythän
Kela on mukana siinä kuntakokeilussa, jossa ovat myöskin
työvoimahallinto ja kunnat, ja ne kehittävät
sitä yhteistyötä, että tieto
kulkisi. Hyvä niin, me saamme sieltä lisää tietoa.
Ja sitten tämä, että meillä on
todella oma hallituksen esitys valmistumassa siitä, että Kela
voisi antaa kunnille tietoa veteraaneista, koska on ollut sellainen
ongelma, että ei ole pystynyt antamaan tietoa siitä.
Kela on kyllä ystävällisesti välittänyt
veteraanijärjestöjen kirjeet näille veteraaneille,
mutta siitä huolimatta veteraanijärjestöt ovat
olleet sitä mieltä, että se ei ole ollut
riittävää ja että veteraaneista
pitäisi olla tieto näillä veteraanijärjestöillä ja
myöskin kunnilla, että se tieto kulkisi. Nyt on
sitten tilanne se, että tämä ei ole tietosuojaongelma,
vaan tämä on nimenomaan salassapito-ongelma, ja
siitä syystä pitää tehdä Kela-lakiin
se muutos. Tämä ei todellakaan ole Valtiokonttoria
koskeva asia, vaan STM antaa tämän mahdollisuuden
sitten lailla Kelalle, ja Kela itsekin tästä on
samaa mieltä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on paljon puhuttu
näistä Kelan nettiyhteyksistä ja nettipalveluista,
mutta olisin esittänyt pienen toivomuksen.
Tuli mieleeni, että eräs henkilö teki äitinsä hoitotuki-ilmoituksen
netin kautta hakemuksena, mutta se ei ollutkaan mahdollista, kun
hän kirjautuu tietysti omiin nettipalveluihin ja täyttää sen
hakemuksen, ja siinä hakemuksessa ei ole mahdollisuutta
laittaa sitä, että hän hakee vaikka toiselle
ihmiselle sitä hoitotukea. Eli silloin se menee väärällä nimellä ja
sitä ei hyväksytä. Se siirtää sitten
sitä hoitotuen saannin aikaa ja tuottaa tietysti myös
läheisille, omaisille lisätyötä, kun
on tehtävä sitten paperiversio, mikä on
huomattavasti hitaampaa kuin verkossa asiointi.
Keskustelu päättyi.