Täysistunnon pöytäkirja 112/2013 vp

PTK 112/2013 vp

112. KESKIVIIKKONA 13. MARRASKUUTA 2013 kello 14.16

Tarkistettu versio 2.0

7) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi poronhoitajien sijaisavusta vuonna 2014 ja maatalousyrittäjän eläkelain 114 §:n muuttamisesta

 

Johanna Ojala-Niemelä /sd:

Arvoisa herra puhemies! Sijaisapu pohjoisen ankarissa olosuhteissa työskenteleville poronhoitajille on askel kohti tasa-arvoa. Samankaltainen järjestely tilapäisavun palkkaamiseen on jo esimerkiksi turkistarhaajilla. Kaikki eläinten pito on sitovaa ja kuormittavaa työtä, josta ei voi noin vain ottaa vapaapäiviä edes sairaana. Toki Lapin olosuhteet, välimatkat ja poronhoitotyön luonne huomioon ottaen voi sanoa, että ammatti painii vielä omassa sarjassaan vaativuutensa vuoksi.

Poronhoitajien sijaisavun järjestäminen tukee ammatissa toimivien työssäjaksamista ja pidentää työuria hallituksen tavoitteiden mukaisesti. Vuosina 2010—2013 sosiaali- ja terveysministeriö toteutti poronhoitajien sijaisapukokeilun, ja siitä saadut tulokset osoittavat, että sijaisapujärjestelmä on erittäin tarpeellinen poronhoitajille.

Katson, että määrärahan järjestyminen kertoo arvostuksesta poronhoitajien perinteistä ammattia kohtaan. Poronhoidon tulee säilyä ammattina, jolla voi hankkia tarvittavan toimeentulon myös tulevaisuudessa.

Pirkko Mattila /ps:

Puhemies! Hyvinvoivan eläimen turva on hyvinvoiva hoitaja. Tämä lakiesitys on hyvä, vaikkakin tilapäinen, ja valiokunta on aivan oikein ottanut kantaa puoltaen avun vakinaistamista, ja tämä olisi tietysti poroelinkeinon kannalta erityisen suotavaa. Se on merkittävä pohjoisen elinkeino, niin kuin täällä edustaja Ojala-Niemelä totesi. Se on saamelaisten merkittävä elinkeino myös kulttuurin säilymisen kannalta.

Lakiesityksestä käytiin myös kattava lähetekeskustelu, josta vielä haluan nostaa esille tämän valitusoikeuteen liittyvän muutoksen, mikä koskee hallinto-oikeuksien yhdistymistä pohjoisessa Pohjois-Suomen hallinto-oikeuksiksi. On suunniteltu juuri näin ja minunkin mielestäni on näin, että tätäkin kyseistä elinkeinoa ja asiaa koskevien valitusten asiantuntemuksen tulee nimenomaan säilyä siellä Rovaniemellä jo näitten pitkien välimatkojenkin vuoksi, ja se asian osaaminen tulee varmasti myös siellä tämän elinkeinon hyväksi.

Pauli Kiuru /kok:

Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä poronhoitajien sijaisavusta vuonna 2014. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on mietinnössään ottanut esitykseen myönteisen kannan niin, että lakiehdotukset hyväksytään muuttumattomina.

Lähetekeskustelussa edustaja Maijala nosti esiin hyvän ajatuksen siitä, että sijaisapua voitaisiin laajentaa niihin valitettaviin tapauksiin, joissa poronhoitaja kuolee ja elinkeinon jatkuvuus ja eläinten hyvinvointi ovat vaarassa. Käsittääkseni tässä valiokunnan mietinnössä tähän asiaan ei ole otettu minkäänlaista kantaa, ja mielelläni kuulisin valiokunnan edustajilta, jos mahdollista, kuultiinko valiokunnassa asiantuntijalausuntoja siitä, miten tämän asian kanssa olisi voitu menetellä.

Simo Rundgren /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämä laki tarjoaa siis poronhoitajille palkattua sijaisapua silloin, kun sijaisavun tarve johtuu poronhoitajan sairaudesta tai tapaturmasta. Kokeilun aikana korvauksen enimmäismääräksi oli katsottu 17 euroa tunnilta vuoden 2010 tasossa ja sijaisaputuntimäärä oli rajoitettu ensimmäisenä vuonna 40 tuntiin ja viimeisenä kokeiluvuonna 150 tuntiin. Vuosittain oli varattu 300 000 tähän järjestelyyn, ja sillä summalla uskotaan pärjättävän myös jatkossa.

Tästä laista voi yksinkertaisesti todeta, että se tuo poronhoitajat lähemmäksi tasa-arvotilannetta suhteessa muihin yhteiskunnan jäseniin, erityisesti alkutuottajiin, ja tätä on tervehdittävä erityisen myönteisesti.

Sijaisapujärjestelmän käytännön toimivuuden kannalta on keskeistä poroisännän rooli, niin kuin tuossa lakiesityksessä todetaan, lausunnon antajana. Onkin todettava, että paliskuntien toimivuuden kannalta muutoinkin on tärkeää, että poroisännän virkamiesluonne tiedostetaan ja että sitä vastuuta myös korostetaan. Tämän sijaisapujärjestelmän yleinen johto on siis sosiaali- ja terveysministeriöllä, ja maatalousyrittäjän eläkelaitos vastaa sitten käytännön toimivuudesta.

Kun poronhoitajat seuraavat eduskunnan keskusteluja, niin on ollut erittäin myönteistä saada se palaute, mitä lähetekeskustelussa tästä asiasta on saatu. Tämän lain toteutumista todellakin odotetaan ja sille annetaan arvoa. Olen itse aikaisemmin perännyt tämän lain säätämistä kirjallisessa kysymyksessä, ja henkilökohtaisestikin on todella miellyttävää todeta, että tämä nyt astuu sitten lopulta aivan hyvässä muodossa voimaan ensi vuoden alusta.

Timo V.  Korhonen  /kesk:

Arvoisa puhemies! Valiokunta on aivan oikein todennut tämän lakiesityksen järkeväksi. Tämä laki on niin monella mittarilla todettu tarpeelliseksi, että jo tässä vaiheessa totta kai olisi ollut järkevää säätää tämä laki pysyväksi ja vakinaiseksi.

Valiokunta on toki kiinnittänyt huomiota tähän lain vakinaistamiseen. Onkin nyt toivottavaa, että tämä lainsäädäntötyö toteutetaan riittävissä ajoin ensi vuoden aikana, että sitten vuoden 2015 alusta sijaisapuoikeuslaki saadaan pysyvänä voimaan, ja myös sitten sillä tavalla, että voitaisiin arvioida riittävässä määrin se, millä tavalla tämä sijaisapuoikeus laajennetaan koskemaan myös niitä tilanteita, jotka ovat rinnastettavissa poronhoitajan sairauteen tai tapaturmaan.

Näitä tapauksia ovat, kuten edustaja Kiuru täällä esille ottikin, muun muassa nämä poronhoitajien kuolemantapaukset. Ne on aivan välttämätöntä ottaa mukaan, koska kysymys on kuitenkin siitä, millä tavalla porotilan jatkuvuus pystytään näissä tilanteissa turvaamaan. Jollakin tavalla tietysti on vähän tai erittäinkin harmillista ja yllättävää, että nyt tätä laajennusta ei tässä vaiheessa huomioitu, mutta minä toivon, että tämä vakinaistaminen lain osalta toteutetaan ja siinä myös arvioidaan sitten, millä tavalla tätä sijais-apuoikeutta on syytä laajentaa myös muihin kuin näihin sairaus- ja tapaturmatapauksiin.

Laila Koskela /ps:

Arvoisa puhemies! Tässä ehdotuksessa ehdotetaan säädettäväksi laki poronhoitajien sijaistusavusta vuonna 2014. Se olisi pääosin vastaava kuin vuosina 2010—2012 toteutetussa määräaikaisessa kokeilussa. Vuoden 2014 valtion talousarvioon on varattu määräraha kokeilun jatkamiseen vuodella. Oikeus sijais-apuun määräytyisi nyt esitetyssä laissa samoin edellytyksin kuin edellisessä kokeilussa, mutta sijaisavun saamiseen oikeuttavaan porojen vähimmäismäärään luettaisiin myös poronhoitajan alaikäisten lasten nimissä olevat lukuporot, mikäli poronhoitajalla itsellään on vähintään yksi lukuporo.

Tämä esitys on tarpeellinen ja edistää poronhoitajien työssäjaksamista, ja näin koko poronhoitoalueen toimintaedellytyksiä voidaan vahvistaa. Vuosina 2010—2012 toteutetusta kokeilusta saadut kokemukset puoltavat poronhoitajien sijaisavun vakinaistamista. Toivottavasti tämä auttaa osaltaan Lapin porotalouden elinkeinon säilymiseen elinvoimaisena jatkossakin.

Johanna Ojala-Niemelä /sd:

Arvoisa herra puhemies! Vaikka sijaisaputoimintaa ei ole vielä tämän nyt varmistuneen määrärahan jälkeen vakinaistettu, järjestelmä on mielestäni ottanut yhden tärkeän askeleen eteenpäin. Uudet kokemukset ja sijaisavun tuleva, toivottavasti korkea käyttöaste kertovat taas eteenpäin palvelun tarpeellisuudesta. Seuraavalla kierroksella olisikin minusta perusteltua puhua jo järjestelmän vakinaistamisesta. Tässä asiassa ovat olleet erittäin aktiivisia Paliskuntain yhdistys ja SámiSoster, ja kiitän lämpimästi ministeri Huovista, joka mahdollisti tämän rahan tähän kyseiseen käyttötarkoitukseen ja näki tämän tarpeellisuuden. Yhteistyöllä onnistuimme.

Timo V. Korhonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Edustaja Koskela erinomaisessa puheenvuorossaan toivoi, että toivottavasti tämä laki edesauttaa, että Lapin poronhoidon jatkuvuus turvataan. Minä henkilökohtaisesti toivon, että tämä lakiesitys turvaisi kaikkien paliskuntien poronhoidon jatkuvuuden, näitä paliskuntia nimittäin on myös muuallakin kuin Lapissa eli myös Kainuussa.

Yleiskeskustelu päättyi.