Täysistunnon pöytäkirja 113/2004 vp

PTK 113/2004 vp

113. TIISTAINA 26. LOKAKUUTA 2004 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys laiksi arpajaisverolain 2 ja 4 §:n muuttamisesta

 

Kauko  Juhantalo /kesk:

Herra puhemies! Järjestäytynyt ravitoiminta Suomessa alkoi tiettävästi tuolta Viipurinlahden jäältä runsas 100—150 vuotta sitten erirotuisilla hevosilla, kunnes se organisoitui myöhemmin Suomessa kantakirjan kautta kylmäveristen suomenhevosten ravitoiminnaksi, joka levisi sitten kautta maan jäällä ja teillä pidettäviksi ravitapahtumiksi.

Myöhemmin meillä alettiin rakentaa ravialueita, jo 30-luvulla, ja etenkin 60-luku oli tuollainen seuraava virstanpylväs, jolloin meille tuotiin, oikeastaan presidentti Kekkosen lahjahevosista lähtien, lämminverihevosia, joiden mukaantulo kilpailuun oli tietenkin aika ristiriitaista, koska perinne oli kylmäverihevosten kilpailuttaminen. Näistä ristiriidoista selvittiin aika nopeasti, muutamassa vuodessa, ja molemmille järjestettiin lähtöjä, ja kilpailut olivat yhteneväisiä. 70-luku alkoi suurena raviurheilun nousuvuosikymmenenä lämminverihevoskannan kasvaessa, ja 70- ja 80-luvuilla tapahtuivat suurimmat investoinnit Suomessa raviratoihin. Meidän rataverkkomme on erittäin laaja, nykypäivää ajatellen liiankin laaja, ja ravitalous aika tavalla velkaantui ravintolakatsomoiden, avokatsomoiden ja ratojen rakentamisessa. Kun 90-luvulla tuli taantuma hevostalouteen, se oli paha suonenisku, ja siitä on vasta hiljan toivuttu.

Tällä hetkellä ravitalous, siis hevosten kasvattaminen, ei ole taloudellisesti mikään erityinen bisnes. Sattumalta tulee hyviä huippuhevosia, joilla saadaan palkintoja, mutta se harrastustoiminta, joka yhdistää perheitä ja yhdistää raviväkeä, on erittäin laaja ja kasvamassa Suomessa. Sillä on suuri merkitys monelle omassa taloudessa, mutta sillä on suuri merkitys myös perheiden yhdistäjänä ja lasten harrastustoiminnan kohteena.

Tämä toiminta on siis erittäin vähän kannattavaa. Hevostalouden tukemiseksi tuleekin ravi- ja totopeleistä valtion kautta tukea raviurheilulle ja hevoskasvatukselle, ja tuo tuki on ollut aivan liian alhainen. Se on poikennut muista arpapeleistä osuudeltaan. Sitä on yritetty monesti aikaisempien hallitusten aikana korjata, mutta nyt täytyy sanoa kyllä nykyhallitukselle ja valtiovarainvaliokunnalle lämmin kiitos siitä, että hallitus on ymmärtänyt tämän problematiikan, joka on totopeleistä kertyvä tuloutus ravitaloudelle, ja olemme oikealla tiellä.

Charme Asserdalin 70-luvulla alkanut kunniakas ura varmasti siivittää uusia raviurheilun ystäviä, ja kykenemme edelleen investoimaan hyvärotuisiin hevosiin ja saamme jälleen maailmanmainetta ravimaana. Euroopassahan keskeisiä ravimaita ovat Ranska, Italia, Ruotsi, Saksa ja Suomi, Norja myös pienemmässä määrin ja raviurheilu on todella laajaa ja kansan suosimaa.

Kun tämän kautta ravitalouteen saadaan runsaat 4 miljoonaa markkaa vuodessa lisää panostusta, se on juuri oikeata rahaa. (Ed. Saarinen: Euroa!) — Korjaan euroa. Se meinasikin olla aivan liian pieni summa. Hippoksen puheenjohtajana aikaisemmin totuin puhumaan markoista, ja tämä puhe on ilmeisesti nauhoitettu siltä ajalta. — Tällä on suuri merkitys. Pitää vaan nyt huolehtia siitä, että tämä raha kanavoituu nimenomaan hevostalouteen siten, että sillä ei investoida uusia ratoja ja uusia katsomoita, joita meillä on riittävästi, vaan saadaan kasvattajille ja hevoskilpailuissa osaa ottaville omistajille, ohjastajille kunnon palkinnot, jotta hevostalous vahvistuisi. Oikea on tämä linja, mikä nyt on otettu.

Matti Saarinen /sd:

Herra puhemies! (Ed. Ala-Nissilä: Onko ed. Saarisellakin hevosia?) — Ed. Ala-Nissilän nasevaan välikommenttiin, välihuutoon, vastaisin, ettei hevosia ole, mutta näillä rattailla on tullut oltua niin pitkään, että tekee mieli aiheesta puhua.

Siitä huolimatta, että mietinnön kaava on lyhyt, sen taakse sisältyy aika paljon toimintaa ja informaatiota. Nimittäin ennen kuin tälle rastille on päästy, reitti on ollut pitkä, prosessi on ollut aika hankala. Hyvänä pidän sitä, että nyt saadaan vihdoinkin meidän rahapelitoimintaamme hoitaville organisaatioille yhtenäiset veroperusteet. Sille tavoitteelle on ollut todella paljon perusteluja jo pelkästään tasapuolisuuden periaatettakin ajatellen.

Ensin tätä mietinnössä mainittua veroperustetta lähdettiin soveltamaan Raha-automaattiyhdistykseen. Vuosien saatossa Veikkaus Oy pääsi saman verokohtelun piiriin. Useita vuosia eduskunta on budjettilausunnoissaan yrittänyt saada hallitukselta tämän kaltaista esitystä, joka tässä on kalkkiviivoilla ja tulee varmasti hyväksytyksi. Nyt siis nämä kolme toimijatahoa ovat verottajan silmissä samoin perustein verotettavia.

Kaiken aikaa, ymmärrettävistä syistä, valtiovarainministeriö on vastustanut näitä veromuutoksia. Sen logiikan tietysti ymmärtää, koska kysymys on valtion tuloista, mutta tällä on muitakin ulottuvuuksia. Aivan niin kuin ed. Juhantalo äsken oivallisesti kuvasi hevostalouden asiantuntijana sitä substanssia, joka tähän Fintoton ym. toimintaan liittyy, tämä asia ei ole valtiontalouden kannalta merkittävä. Yksikään viisari ei värähdä pörssimaailmassa. Valtiontalouden tasapainoa tämä ei horjauta sitäkään vähää, mutta hevostalouden kannalta tämä tulee olemaan erittäin vaikuttava, ja silloin on tärkeätä, että rahat osattaisiin myös kohdistaa sillä tavalla, että hinta—laatu—hyöty-suhteet olisivat mahdollisimman hyviä. Siihen substanssiin minun asiantuntemukseni ei riitä neuvoja antamaan muuten kuin että peräänkuulutan tämän periaatteen tärkeyttä.

Juuri näinä aikoina, kun kansainvälinen paine kansallisten rahapelitoimijoitten monopoliasemaa vastaan on ihan maksimissaan — joka suunnalta yritetään murtaa esimerkiksi suomalaisten erittäin hyvin toimivien rahapeliyhtiöiden monopoliasemaa yhteiskunnassa — varmasti totopelienkin kannalta on tärkeätä huolehtia siitä, että rahapelitoimintaa voidaan tulevaisuudessakin järjestää vain ja ainoastaan yksinoikeudella.

Herra puhemies! Tämän puheenvuoroni päättäisin siihen, että toivotan voimia ja menestystä näille rahapelitoimijoille Fintoto mukaan lukien, että voidaan tämä meikäläinen, suomalainen, läpinäkyvä, toimiva rahapelimaailma säilyttää tulevaisuudessakin monopolina ja välttyä niiltä lieveilmiöiltä, joita maailmalla on havaittavissa silloin, kun nämä eivät ole yhteiskunnan hanskassa.

Olavi Ala-Nissilä /kesk:

Arvoisa puhemies! Tällä lakiesityksellä todella yhtenäistetään totopelien ja muiden yksinoikeudella toimeenpantavien hevoskilpailujen tuloksiin perustuvien arpajaisten verokohtelu.

Ed. Saarinen ei muistanut ehkä ihan oikein — vaikka tästä on varmaan talousarvion yhteydessäkin eduskunta lausunut — sillä viime vaalikaudella arpajaisverolain muutoksen yhteydessä tästä eduskunta teki hyvin selkeän ponnen, jossa edellytettiin, että nopeasti tämä laki muutetaan. Siinä olivat perusteina paitsi nämä täällä hyvissä puheenvuoroissa esitetyt näkökohdat myöskin kilpailuasiamiehenviraston selkeä lausunto, että tämä vero oli tässä muodossa syrjivä ja että se ei ole siinä mielessä hyväksyttävä.

Tässä on ollut hieman useampi ravikilpailu sen jälkeen, kun tämä ponsi annettiin, mutta nyt on kuitenkin laki syntymässä, ja tässä ministeri Wideroosin esittelemässä lakiesityksessä nyt tämä toteutuu. Kun ed. Juhantalo kiitti täällä valtiovarainvaliokuntaa, niin se tietenkin onkin paikallaan. (Naurua)

Reijo Paajanen /kok:

Arvoisa puhemies! Pitkään raviurheilussa mukana olleena totean, että olen samaa mieltä kuin ed. Juhantalo. Myöskin ed. Saarinen toi julki, että tämän lakiesityksen merkitys valtiontaloudessa ei ole tällä hetkellä merkittävä. Se ei varmasti kursseja käännä, mutta sen merkitys tulevaisuudelle nimenomaan raviurheilussa on tosi merkittävä. Työllistävä vaikutus, mikä raviurheilulla on iso lajiinsa nähden, varmasti tulee näkymään tässä äärimmäisen positiivisena, että tämä homma hoidetaan nyt maaliin asti.

Jari  Leppä /kesk:

Herra puhemies! Tämä Fintoton arpajaisveron laskentatavan muutos, joka nyt tuo hevostalouteen sen piristysruiskeen, jota on toivottu ja haluttu pitkään, on tervetullut, ja siitä lämpimät kiitokset niin valtiovarainvaliokunnalle kuin myöskin esittelevälle ministerille, että tämä on nyt toteutettu.

Samalla on myöskin annettu tunnustusta hevosalan taloudellisen ja yhteiskunnallisen merkityksen näkökulmasta, onhan koko hevosala toiseksi suosituin urheilumuoto Suomessa katsojaluvuilla mitattuna ja pyörittäähän se vuosittain reilun 500 miljoonan euron pottia, jolla ei voi olla olematta myöskään vaikutusta työllisyyteen, kun otetaan huomioon myöskin se kasvupotentiaali, jota tämä ala omaa. Tässä ei tarvitse katsoa kuin lahden toiselle puolelle: länteen Ruotsiin. Siellä yhteiskunnallinen merkittävyys on tunnustettu jo ajat sitten, siellä ala on kasvanut aivan toisenlaisiin mittoihin ja kaikki tunnusluvut Suomeen verrattuna ovat noin kuusi—seitsemänkertaisia. Meillä on nyt hyvä askel otettu samaan suuntaan, niin että uskon, että tämä tuo erittäin paljon myöskin työllisyyteen lisää vauhtia.

Myös itse haluan kiinnittää huomiota kahteen seikkaan, jotka tässä tulevat esille. Toinen on se, että nyt meillä on yhtenäiset veroperusteet kaikille peliyhtiöille. Se on erittäin tärkeä ja tasapainon vuoksi hyvä asia. Toinen on se, mitä ed. Saarinen täällä erinomaisella tavalla kuvasi, elikkä Euroopan unionin joillain tahoilla on pyrkimykset siihen, että tätä pelitoiminnan monopolia oltaisiin rikkomassa, ja siitä meidän täytyy olla ehdottoman jyrkkinä, että näin ei tapahdu, vaan se säilytetään yhteiskunnallisesti selkeästi kontrolloituna alana.

Klaus Pentti /kesk:

Herra puhemies! Hallituksen nyt käsiteltävänä oleva esitys on hyvä ja, niin kuin täällä on todettu, saadaan yhtenäiset veroperusteet alalle. Tämä tukee osaltaan raviurheilun kehittämistä valtakunnassa. Täytyy todeta, että hevosharrastus on viime vuosina ollut vahvassa kasvussa ja on synnyttänyt uutta yritystoimintaa ja siltäkin osin tukee hallituksen työllisyystavoitteita.

Kauko  Juhantalo /kesk:

Herra puhemies! Kun ed. Leppä vertasi Ruotsiin meidän hevostaloutemme suuruutta, täytyy muistaa, miten laajaa ja suosittua se on Euroopassa kokonaisuudessaan. Esimerkiksi tammikuussa tapahtuvan Pariisin Vincennesin radan yhden lähdön, päälähdön, liikevaihto on yhtä suuri kuin Vermon koko vuoden liikevaihto. Se kuvaa tämän harrastuksen laajuutta ja suuruutta Ranskassa. Olisi hienoa, että me saavuttaisimme Ruotsin etumatkaa. Tämä tulee auttamaan siinä paljon, koska, kuten sanoin, tämä on monelle perheelle, kaupunkilaisperheille ja maalaisperheille, tosi laaja harrastus, ja siellä pitäisi kyllä myös vähän tulla rahaa sisäänkin, ettei pelkästään mene.

Rohkenen tässä ottaa esille yhden pienen epäkohdan vielä, joka on jäljellä; tuolla pelifoorumissa olen sen ottanut esille. Se on niin hykerryttävä sana kuin kahvitoto. Se tarkoittaa harjoitusraviradoilla olevia totopelimahdollisuuksia kahvipaketeilla. Meidän viranomaisemme ovat yhdessä peliyhtiöiden kanssa jostain käsittämättömästä syystä muutama vuosi sitten todenneet, että kahvitoto on kielletty. Kukaan ei siitä paljon viisastu, jos voittaa ravipäivänä kymmenen pakettia kahvia mammalle kotiin vietäväksi, mutta se lähentää tavallisia ihmisiä hupimielessä sinne radalle pelaamaan. Kun tämä lakiesitys ei väräytä viisareita, niin kuin ed. Saarinen osuvasti sanoi, on vielä valtava ero siihen, miten kahvipakettitoto väräyttäisi, mutta se tuo ihmisiä satamäärin enemmän tällaisiin perhetapahtumiin katsomaan harjoitusraveja, joissa palkinnot ovat muutamia satoja euroja.

Jukka Vihriälä /kesk:

Herra puhemies! Viime kaudella eduskunta edellytti arpajaislakia hyväksyessään, että rahapeliyhtiöt, Raha-automaattiyhdistys, Veikkaus ja Fintoto, tulevat verotuksellisesti samoin kohdelluiksi. Nyt tämä on toteutumassa tässä hallituksen esityksessä, ja kun myöskin lakiesitys on viety nopeasti ja tehokkaasti läpi, niin on aivan selvää, että kyllähän tämä nyt hevostaloutta, nimenomaan hevosjalostusta, kilpailutoimintaa ja kaikkea, tulee edistämään.

Siitä, mitä ed. Juhantalo sanoi, en tunne kahvitotoa, onko se tärkeä asia, mutta saattaa olla, että se on myös sellainen pieni asia, joka on syytä tulevaisuudessa korjata. Mutta minusta on erittäin tärkeää, että yksinoikeudella rahapelitoimintaa harjoittavat yhtiöt ovat nyt verotuksellisesti samassa asemassa.

Keskustelu päättyy.