Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Me olemme saaneet tällä viikolla
jälleen uusia lukuja Suomen talous- ja työllisyystilanteesta,
ja valitettavasti uutiset ovat hyvin synkkiä. Meidän teollisuutemme
tuotanto on pudonnut vuoden takaisesta lähes neljänneksellä eli
noin 23 prosenttia. Meidän metsä-, metalli-, vienti-
ja paperiteollisuutemme on tällä hetkellä suurissa
vaikeuksissa. Maasta on kadonnut vuoden aikana 120 000 työpaikkaa.
SDP julkisti tänään oman vaihtoehtobudjettinsa,
jonka päätehtävä on torjua massatyöttömyyden
synty Suomeen. Tämä edellyttää myöskin voimakkaampia
tukia meidän teollisuudellemme. Yksi konkreettinen esimerkki,
jolla suomalaista teollisuutta voisi tukea, on sähköveron poistaminen
teollisuudeltamme. Kysyisinkin hallitukselta:
Kuinka syvälle, kuinka syvälle Suomen pitää sukeltaa
tässä talouskriisissä, ennen kuin hallitus ryhtyy
toimiin ja alkaa tukea suomalaista teollisuutta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Teollisuuden sähköveron
kohdalla tullaan tekemään semmoinen uudistus,
että paljon energiaa käyttävä teollisuus
saa huojennuksen omaan veroonsa. Mutta tietysti voisi kysyä vastaan,
kuinka huonoksi teollisuuden tilanteen pitää mennä,
että sosialidemokraatit alkavat kannattaa kelamaksun poistoa,
joka on mittaluokaltaan aivan toinen kuin sähköveron
poisto. Se on noin miljardin euron huojennus työnantajille, jotka
työllistävät. Kelamaksua maksaa vain
se työnantaja, joka työllistää,
ja sen mukaan, kuinka paljon työllistää.
Sen takia hallitus teki tämän verolinjauksen, että me
haluamme nimenomaan kasvattaa palkansaajan ostovoimaa maltillisella
veropolitiikalla tälle vuodelle, ensi vuonna tuloveronkevennyksen
saavat vain pienituloisimmat ihmiset eli kunnallisverovähennyksen
kautta, ja sitten niiden yritysten tilannetta, jotka työllistävät,
helpotettiin kelamaksun poistolla. Mutta erikseen tämä teidän
mainitsemanne energiaverokysymys tullaan hoitamaan sillä tavalla,
että paljon energiaa käyttäville yrityksille
tulee erilainen huojennus.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Katainen, te annatte meille vanhoja
selityksiä. Kelamaksun poisto ei juurikaan hyödyttänyt
teollisuutta, päinvastoin. Kelamaksun poiston te maksatatte
suomalaisella teollisuudella, esimerkiksi metsäteollisuudella,
jonka energialasku kolminkertaistui.
Mutta meillä on tällä hetkellä maassa
lähes 300 000 työtöntä,
lähes 300 000 ihmistä vailla työtä.
Samaan aikaan, kun työttömyys on kasvanut lähes
80 000:lla vuoden takaisesta, niin mitä tekee
hallitus? Hallitus vähentää aktiivitoimipaikkoja
työttömille ihmisille. Meillä on tällä hetkellä 3 000
ihmistä vähemmän aktiivitoimien piirissä kuin
vuosi sitten, 3 000 ihmistä vähemmän
työharjoittelussa, tukityössä, koulutuksessa samaan
aikaan, kun työttömyys on kasvanut.
Minkä takia hallitus ei ota työttömien
tilannetta vakavasti ja tarjoa ihmisille mahdollisuutta kouluttautua,
päivittää omaa osaamistaan ja sitä kautta
olla osa suomalaista yhteiskuntaa?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! On todellakin niin kuin kysyjä sanoi, että tällä hetkellä valitettavasti
aktiivisen työvoimapolitiikan piirissä on vähemmän
ihmisiä kuin vuosi sitten. Tämä johtuu
siitä, että määrärahoja tälle
vuodelle on ollut käytettävissä suunnilleen saman
verran kuin viime vuonna ja niitä on käytetty
huomattavasti kalliimpiin toimenpiteisiin kuin aikaisemmin sen takia,
että edullisemmat toimenpiteet eivät ole onnistuneet.
Ensi vuoden osalta määrärahoja on käytettävissä enemmän,
ja toivottavasti eduskunta omalta osaltaan, ehkä erityisesti
nuorten työttömyyttä varten, vielä näitä määrärahoja
korottaa siitä, mitä hallitus on esittänyt.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuohon kysymyksen alkuosaan, että annetaan
vanhoja selityksiä. Kerrotaan se asia, mikä on
totta, eli kelamaksu, jota maksaa työnantaja sen mukaan
kuin ihmisiä työllistää, on
otettu pois, ja siitä merkittävä osa
kyllä kerätään takaisin, mutta
vuonna 2011, ei tämän kriisin aikana, eli 2011,
ei tämän kriisin aikana. Me kaikki toivomme, että 2011
tämä kriisi on ohi, koska me tarvitsemme myös
ne verotulot.
Mitä sitten vielä tulee energiaveroon, niin
me nimenomaan teemme erikoishuojennuksen paljon energiaa käyttäville
yrityksille. Tämä nyt on varmaan kaikille selvä,
eli me halusimme helpottaa työllistämistä ottamalla
työllisyysveron pois, ja sitä te vastustitte.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Minä kysyn, miten suhtaudutte seuraaviin
lausuntoihin: Metsäteollisuus ry:n puheenjohtaja Kari Jordan kysyi,
onko todella niin, ettei tässä maassa vieläkään
ymmärretä, mikä on vientiteollisuuden merkitys
kansantaloudelle, eikö vieläkään
ymmärretä? F-Securen pääomistaja
Risto Siilasmaa totesi Kauppalehdessä, että hän
on hyvin, hyvin pettynyt, ja kysyi, voiko enää hallitukseen
luottaa. (Välihuuto: Ei voi!) Ja kolmanneksi Suomen ja
Pohjoismaitten suurin tiekonevalmistaja Esa Halttunen sanoi, että Suomi
on kuin seurantalo ilman isäntää. Politiikalla
ei saada muuta aikaan kuin lehmänkauppoja, joissa menetetään
enemmän kuin saadaan. Tämmöisiä kysymyksiä esitetään
myöskin minulle. Nyt minä kysyn:
Miten te suhtaudutte tällaisiin lausuntoihin, ja mikä on
vastaus näille kolmelle herralle?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Sitä en tiedä, milloin
Kari Jordan on tämän sanonut, mutta todennäköisesti
ei sen jälkeen, kun metsäteollisuuden energiaveroa tai
kaikkien paljon energiaa käyttävien yritysten veroa
tullaan loiventamaan. Se päätös on tehty.
Mitä tulee sitten bisnesenkeliverohuojennukseen, siinä joillakin
tahoilla oli hyvä tarkoitus. Minäkin olin innostunut
siitä ajatuksesta, että kun pääomasijoittaja
sijoittaa yritykseen ja ottaa sieltä voiton, niin hän
ei siinä tapauksessa maksaisi veroa, kun sijoittaa sen
uuteen yritykseen. Mutta kun käytiin tätä problematiikkaa
läpi, niin verohuojennusta ei voi antaa vain yhdelle ihmisryhmälle,
vaan se pitää antaa kaikille oikeudenmukaisuuden
nimissä. Se on perustuslaillinenkin kysymys. Näin
ollen, kun mietitään, mikä on yksityisellä pääomasijoittajalla
suurin huoli, onko se se, että hän joutuu voitosta
maksamaan pääomaveron, vai onko se se, että hän
menettää mahdollisesti koko sijoituksensa, niin
minä luulen, että se on se jälkimmäinen,
että menettää koko sijoituksensa. Sen
takia hallitus on linjannut niin, että tappioita voi vähentää viiden
vuoden aikana, jotta voitaisiin kannustaa uusia pääomasijoittajia
mukaan markkinoille. Minä tiedän, että tästä on
erilaisia näkemyksiä eri ihmisillä, (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) mutta minä luulen, että tämä on
kuitenkin suomalaisen yhteiskunnan ja myös pääomasijoittajien
kannalta huomattavasti parempi ratkaisu kuin se alkuperäinen
ajatus.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Meillä on massatyöttömyys
Suomessa. Samaan aikaan monet tekevät liian pitkiä päiviä ja
liian pitkiä työviikkoja. (Ed. Zyskowicz: Lisää lomaa, sillä päästään
kriisistä!) Työtä ei jaeta nyt reilusti.
Uusimmat uutiset kertovat siitä, että pienipalkkaisille
naisvaltaisille palvelualoille on tämä työttömyys
nyt siirtymässä sen lisäksi, että teollisuuden
puolella työttömyys on jo kasvanut.
Eikö nyt pitäisi etsiä uusia keinoja,
reiluja ja oikeudenmukaisia, niin että jaksaminen työelämässä paranee,
sairauslomat vähenevät, työtehokkuus
paranee sitä kautta, että ihmisten ei pitäisi
raataa niin pitkään?
Työministeri Sinnemäki, viime vaaleissa te mainostitte
iskulauseella "Enemmän aikaa, vähemmän
roinaa". Nyt teillä on työministerinä todellinen
mahdollisuus täyttää tämä lupaus.
Mitä valmisteluja teillä on työajan lyhentämisestä, työajan
jakamisesta, reilummasta työntekijäpolitiikasta
esimerkiksi Saksan mallin mukaan, jossa töitä jaetaan
Kurzarbeit-mallilla?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Suomalainen lomautusjärjestelmä ja mahdollisuus
käyttää lomautuksia nimenomaan työn
jakamiseen on itse asiassa tämän taantuman aikana
toiminut aika hyvin. Jos me katsomme työllisten määrää ja
tehtyjä työtunteja, on selvää, että työtä jaetaan
tällä hetkellä huomattavasti, koska tuotanto
on tippunut huomattavasti enemmän kuin työllisten
määrä. Omalta osaltaan meidän
järjestelmämme antaa taloudellisessa taantumassa
aika hyvät mahdollisuudet nimenomaan työn jakamiseen.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillähän istuu parasta
aikaa Ahtelan työelämätyöryhmä,
joka nimenomaan tekee työtä sen puolesta, että työelämässä tapahtuisi
niitä muutoksia, siellä työpaikoilla,
että ihmiset jaksaisivat pidempään ja
että sitä työtä jaettaisiin
ihmisten voimavarojen ja kunnon mukaan. Tässä on
tarkoitus ottaa nyt entistä tehokkaammin mukaan työterveyshuolto,
Työterveyslaitos on valjastettu tähän
työhön. Me katsomme myöskin korvauksia
sairausvakuutuksesta sillä tavalla, että ne ehkäisevään
työhön tulisivat suuremmiksi kuin nykyisin, että myös
työterveyshuolto olisi etunojassa työntekijöitä vastassa, eikä niin,
että jälkikäteen korjaavaa hoitoa tuettaisiin
erityisesti. Elikkä kokonaan tapahtuisi suunnan muutos
työterveyshuollon asenteissa.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Taantuman vaikutukset kohdistuvat rankasti
myös pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Maamme työllisyys
lepää osaltaan näiden pienten pk-yritysten kyvyssä työllistää.
Monet näistä yrityksistä ovat lomauttaneet
henkilöstöään, ja on hyvin todellista,
että lomautuksista osa realisoituu jo lähiaikoina
irtisanomisina. Siksi kysynkin asianomaiselta ministeriltä:
Mihin perustuu hallituksen päätös
nostaa yleistä arvonlisäveroa ensi heinäkuussa
22:sta 23 prosenttiin? Näen, että tämä lyö entisestään
korville kotimaista kysyntää ja syventää pk-yritysten
ahdinkoa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kaikkia veroja ei voi yhtä aikaa laskea.
Olennaista on se, että palkansaajan ostovoima pysyy hyvällä tasolla.
Näin ollen, kun palkansaajan ostovoima pysyy hyvällä tasolla,
hän pystyy ostamaan niitä tuotteita, vaikka siinä olisi 1
prosenttiyksikön verran enemmän veroa. Jos ajatellaan,
että sen 1 prosenttiyksikön, joka arvonlisäveroa
nostetaan, tuotto on noin 650 miljoonaa euroa ja jos se pitäisi
kerätä jostakin muusta, vaikkapa palkkaveroa nostamalla,
mitä täällä moni haikailee ja
kaavailee ja haluaa, niin kyllä se olisi huomattavasti
huonompi tälle yhteiskunnalle. En ymmärrä,
minkä takia eläkkeensaajilta tai työtä tekeviltä ihmisiltä tai
työttömiltä pitäisi heidän
tuloistaan ottaa tämä suoraan pois, kun he eivät
pysty siihen millään tavallaan vaikuttamaan. Tämä on
tasapainoilua: pitää valita ne verot, joista on
vähiten haittaa talouskasvulle, nostaa mahdollisesti niitä ja
sitten laskea niitä, joilla saadaan talouskasvua aikaiseksi.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä vihreiden työaikamalli,
jossa lomauttamalla jaetaan työtä, kuulostaa kyllä aika
oudolta. (Välihuutoja)
Mutta itse asiassa kysyisin teiltä hieman täsmennystä,
ministeri Sinnemäki, koska te sanoitte, että on
käytetty kalliimpia toimenpiteitä enemmän
ja siksi tuo volyymi on laskenut. Mutta kun katsotaan uusinta Temmin
tilastoa, joka kertoo, että on käytetty enemmän
työmarkkinatuen työharjoittelua, 18 prosenttia,
se on niitä halvimpia toimenpiteitä, mitä työvoimapolitiikassa
on. On käytetty vähemmän työvoimapoliittista
tukityötä, joka on niitä kalliimpia toimenpiteitä,
ja sekä kuntiin että yrityksiin sijoitettujen määrät
ovat laskeneet 18 ja 14 prosenttia. Ainoa kallis toimi, joka on
lisääntynyt, on valtion tukityöllistäminen,
ja sillä te paikkaatte tuottavuusohjelman tuomaa yli 600
henkilön leikkaustavoitetta, joka työhallinnon
puolella on.
Eikö tämä ole hieman nurinkurista
työvoimapolitiikkaa? Mutta jos koulutuksessa tehdään näitä laatupriorisointeja,
niin se on aivan oikea ratkaisu.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Nimenomaan työvoimapoliittinen koulutus
on se, jonka volyymit kaikkein eniten ovat nousseet, ja sehän
ei ole toimenpiteistä halvimpia. Se on myös se,
johon on ollut mahdollista sijoittaa ihmisiä, koska nimenomaan
yksityisten yritysten toimenpiteisiin sijoittaminen on vähentynyt,
koska yrityksillä ei tällä hetkellä ole
mahdollisuutta ottaa työllistettyjä ihmisiä,
koska useissa yrityksissä ovat käynnissä irtisanomiset. Samoin
kuntien tilanne ja mahdollisuudet ottaa työllistettyjä ihmisiä vaihtelevat
joissakin kunnissa. Sitä on lisätty, mutta useissa
kunnissa myös vähennetty.
Työvoimapoliittisen koulutuksen osalta voidaan sanoa
se, että sen käyttö on varmaan sillä tavalla
hyvä asia, että sen apu ihmiselle itselleen usein
on kohtuullisen hyvä eli työvoimapoliittisesta
koulutuksesta on ihmisille enemmän hyötyä kuin
joistain muista työllistämistoimenpiteistä.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Työttömien määrä nousee
kovaa vauhtia, mutta siitä huolimatta Suomeen otetaan ulkomaista työvoimaa.
Yritykset tuovat suoraan, ja työvoimaviranomaiset eivät
ole tietoisia tästä liikkeestä. Kysyisin
työministeriltä:
Eikö olisi järkevämpää palata
sellaiseen järjestelmään, joka meillä aikaisemmin
oli, että yritysten pitäisi ilmoittaa työvoimatoimistoon,
jos on avoimia paikkoja? Sen jälkeen, kun ei kotimaasta
enää löydy, voitaisiin tuoda ulkomailta, mutta
tällöin työvoimaviranomaiset edes tietäisivät
sen, mikä liike ulkomaisen työvoiman osalta on.
Eli minun mielestäni on aika järjetön
tilanne tällä hetkellä: tuodaan ulkomailta
työvoimaa, mutta Suomessa työvoimaviranomaiset
eivät tiedä eivätkä pysty tarjoamaan
näille yrityksille sitä kortistossa olevaa henkilöstöä.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Itse asiassa kysymys saatavuusharkinnasta
kuuluu ministeri Thorsille. Meillähän on tälläkin
hetkellä voimassa tämä saatavuusharkinta.
Tosin on ajateltu, että siitä luovuttaisiin. Arvioisin
kuitenkin, että ulkomaisesta työvoimasta sekä nousukauden
aikana että tälläkin hetkellä on hyötyä suomalaisille
työmarkkinoille eikä näytä siltä,
että ulkomaisen työvoiman käyttö sinänsä olisi
lisännyt suomalaisten työttömyyttä.
Timo Kalli /kesk:
Puhemies! Suomalaista työtä voidaan puolustaa
ainoastaan sillä, että suomalainen vientiteollisuus
on tuottavaa ja kilpailukykyistä, että sen tuotteet
maailmanmarkkinoilla ovat sen hintaisia, että se pystyy
niitä myymään. Sen tähden Suomessa
on syntynyt menestystarina. Työnantajat, työntekijät
ja valtio ovat pystyneet sopimaan työehdoista, palkoista
ja työviihtyvyydestä. (Eduskunnasta: Puun hinnasta!) Kysynkin
nyt pääministeri Vanhaselta:
Onko tässä tukalassa tilanteessa, jossa vienti ei
vedä, saavutettavissa eri järjestöjen
välillä näkemystä, jolla voitaisiin
vastata tähän kysyntään, joka
on heikompaa, jossa tuottavuutta taas jälleen kerran koetellaan?
Onko olemassa edellytyksiä, että syntyisi tilanne,
jossa työnantajat ja työntekijät voisivat
löytää toisensa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin suomalaisen teollisuuden työn
kysyntä riippuu nyt maailman kysynnästä. Siihen
välittömästi eivät myöskään
työmarkkinaneuvottelut palkoista vaikuta, mutta näillä neuvotteluilla
on merkitystä pidemmän ajan kilpailukyvyn varmistamisessa
ja siinä, että maailmantalouden noustessa saataisiin
koneet taas toimimaan riittävällä kapasiteetilla
ja lomautukset päättymään ja
työ turvattua.
Järjestöjen välillä on käyty
ja käydään koko ajan neuvotteluja. Myös
hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen
välillä on käyty tiiviisti koko syksyn
ajan keskusteluja. Jokainen tuntee sen asetelman, jossa järjestöjen
kesken on päädytty siihen, että keskitettyä sopimusta
ei tehdä vaan asiat ratkaistaan liittotasolla. Mutta siitä huolimatta
tämän pidemmän tähtäimen,
voi sanoa, kuvan varmistamiseksi, kilpailukyvyn varmistamiseksi,
tarvittaisiin kyllä sellaista yhteistä raamia,
joka loisi uskottavuutta ja luotettavuutta, useamman vuoden perspektiiviä.
Hallitus on omalta osaltaan valmis tämän kaltaisen
ratkaisun aikaansaamiseksi tekemään, voi sanoa,
kaikkensa. Kyllä hallitus odottaa, että järjestöjen
puolella tällaista yhteistä tahtoa löytyisi, mutta
tämän rinnalla koko ajan käydään
liittotason neuvotteluja. Juuri tuoreeltaan, muutaman päivän
sisällä, tuli kemian alalta ratkaisu, (Puhemies:
Minuutti!) ja seuraavassa vaiheessa julkinen sektori, erityisesti
kunnat, on nyt sitten ratkaisunsa edessä. On syytä odottaa,
että myös kuntiin syntyy sellainen pitkäjänteinen
ratkaisu, joka luo taloudellista vakautta.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Varmaan kaikki muut paitsi oppositio ovat
kyllä olleet sitä mieltä, että nyt
näihin lamatoimiin hallitus on paneutunut erittäin
hyvin ja tehnyt erittäin hyviä ratkaisuja. Verrattuna
siihen, mitä on tapahtunut viimeisen laman aikana, tilanne
on ollut hyvin erilainen. Kuluttajien luottamus on pystytty säilyttämään
ja viemään sitä kautta asioita eteenpäin.
Nyt tärkeä kysymys kuitenkin on se, miten me pystymme
luomaan uutta kasvua. Siinä suhteessa esimerkiksi keskustelu
tutkimus- ja kehityspuolen verovähennyksistä on
yksi kysymys, ja siitä olisinkin halunnut kysyä.
Siinä on ilmeisesti kohdattu tiettyjä vaikeuksia,
tulkintaerimielisyyksiä, mutta olisiko se kenties tulossa
tulevaisuudessa jossain muodossa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on sitä käsitellyt.
Se on hirveän hyvältä kuulostava asia
siitä syystä, että tämmöisen
verovähennysjärjestelmän kautta voitaisiin
saada iso yrityskenttä mukaan tekemään
t&k-toimintaa. Joissakin maissa tämä on käytössä,
ja siellä on ollut myös sitten huonoja kokemuksia
eli lähestulkoon jokainen yritys on ilmoittautunut t&k-työtä tekeväksi — ja
eppäillä soppii, että tokkopahan tuo
nuin iha olis. Meidän pitäisi etsiä oikeat
keinot, joilla saadaan kohdennettua se verohuojennus tai -kannuste
siihen kohteeseen, mihin sitä halutaan viedä.
Mutta uutta kasvua tarvitaan. Ja kun tätä verouudistusta
nyt tehdään vähän laajemmin,
niin siinä yhteydessä pitää katsoa
myös se, voisiko jollakin järkevällä tavalla
yrityksiä kannustaa t&k-toimintaan. Pelkästään
olemassa olevien verojen nostaminen tai menojen jäädyttäminen
tai leikkaaminen ei meitä pelasta. Sitä kaikkea
varmaan tarvitaan, mutta uutta kasvua pitää pystyä luomaan.
Me poliitikot emme välttämättä aina
tiedä, mikä kortti vetää, (Puhemies:
Minuutti!) mutta olosuhteet pitää tehdä sellaisiksi,
että joku kortti eli fiksut suomalaiset, riskiä ottavat
suomalaiset, voivat tähän maahan luoda uutta työtä,
uusia innovaatioita.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Neuvotteleva virkamies Pekka Tiainen työ-
ja elinkeinoministeriöstä lausui eilisessä lehdessä,
että työttömyys kasautuu nuorille, kun vastavalmistuneille
ei ole työpaikkoja. Nyt on poikkeuksellinen tilanne myös
siinä suhteessa, että lisäksi valtion
tuottavuusohjelma tulppaa nuorten työmarkkinoille pääsyä.
Aikaisemmin valtio on pystynyt työllistämään,
mutta nyt ei tätäkään mahdollisuutta
ole, koska henkilöstömäärälle
on pantu tiukat raamit. Tiaisen mielestä oli virhe, ettei
työllistämiseen tehty lisäbudjettia jo ennen
kesää. Se aiheutti sen, mikä tiedettiinkin, että syksyn
mittaan toimenpiteet laskevat, koska raha ei riitä, ja
sitten taas loppuvuodelle laitettu ei auta, koska se tulee niin
myöhäisessä vaiheessa. Mitä mieltä ministeri
Sinnemäki on oman ministeriönsä virkamiehen
lausunnosta?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Keväällä tosiaan
päädyttiin siihen ratkaisuun, että lisäbudjettia
ei annettu; taloudellinen tilanne oli silloin hyvin epäselvä.
Tehtiin ratkaisu, jossa päätettiin lisätä Esr-rahojen,
Euroopan sosiaalirahaston rahojen, käyttöä työllisyyspolitiikassa.
Neuvotteleva virkamies Tiainen on mielestäni oikeassa siinä,
että kyllä tämä ratkaisu on
tarkoittanut sitä, että toimenpiteiden volyymi
olisi lisäbudjetin kanssa varmasti ollut isompi. Toisaalta
tehty ratkaisu Euroopan sosiaalirahaston rahojen suuremmasta käytöstä työllisyystoimenpiteisiin
on myös toiminut, koska selvästi näillä rahoilla
saatujen toimenpiteiden määrä on kasvanut
tuon päätöksen jälkeen. Tässä on
tietenkin se hyvä puoli, että kun meillä on
mahdollisuus Euroopan sosiaalirahaston määrärahoja käyttää,
niin ne tulevat mahdollisimman laajasti käytettyä työllistämistoimenpiteisiin.
Lisäbudjetti on annettu, ne rahat ovat nyt käytössä,
ja uskon, että kun ne rahat mitoitettiin sillä tavalla,
mitä alueet (Puhemies: Minuutti!) ajattelivatkin pystyvänsä käyttämään,
niin ne rahat pystytään käyttämään.
Mutta kokonaisuudessaan, niin kuin tässä keskustelussa
aikaisemminkin todettiin, tämän vuoden työllistämistoimenpiteiden
volyymi tulee jäämään aika alhaiselle tasolle.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Urpilainen aloitti kysymällä teollisuuden sähköverosta.
Valtiontalouden tasapainottamiseksi veropohjaa on tulevaisuudessa
laajennettava ja päinvastoin on paineita korottaa monia
veroja. Jos teollisuuden verotusta kevennetään,
niin se pitää paikata jossain muualla. Kysyisinkin, voisiko
yksi ratkaisu teollisuuden sähköveron suhteen
olla se, että sitä ei poisteta vaan sen tuotto
palautetaan teollisuudelle kohdennettuna, esimerkiksi energiatehokuutta
parantaviin investointeihin, kestävän teknologian
demonstraatiohankkeisiin ja muihin tarkoituksiin, jotka luovat uutta
kasvua ja parantavat teollisuuden kilpailukykyä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvältä kuulostava
ajatus. Minä luulen, että se saattaa olla vaan
vähän monimutkainen. Eli kun kustannuspaine teollisuudessa
joka tapauksessa nousee, minä luulen, että teollisuus
tekee näitä ratkaisuja joka tapauksessa eli etsii
edullisimman tavan selviytyä, mikä tarkoittaa,
että mahdollisimman vähän tarvitsee käyttää energiaa
ja sikäli kuin sitä tarvitsee, se olisi sitten
esimerkiksi metsäteollisuuden puolella itsetuotettua, joka
nyt perinteisesti on bioenergiaa. Että sinänsä ihan
hyvältä kuulostava ajatus, mutta voi olla, että tämä verotus
on vähän monimutkainen, kommervenkkinen, tähän
asiaan. Minä luulen, että tämä energiaveroleikkuri
on kuitenkin yksinkertaisempi, ja sitten voidaan säädellä sitä energiaveron
tasoa sen mukaan kuin rahaa tarvitaan ja koetaan, että teollisuutta
pitää veroilla rasittaa.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Energiaveroleikkurista on ehkä hyvä ja
rehellistä todeta, ministeri Katainen, että te
ensiksi nostatte teollisuuden energiaveroja ja sitten tällä samalla
päätöksellä te laskette tällä leikkurilla
niitä energiaveroja. Ei se teollisuuden tilanne siitä yhtään
parane. Päinvastoin tällä sähköveron
poistamisella teollisuuden tilanne todellisuudessa paranisi.
Mutta tämä keskustelu osoittaa sen, että hallitus
ei edelleenkään ota tätä työttömyyskriisiä vakavasti.
Hallituksen lamalääkkeet, ed. Jaskari, ovat olleet
väärät, siitä kertovat muun
muassa tämän viikon työttömyystilastot.
Sen sijaan SDP on esittänyt tänään
oman vaihtoehtonsa, jolla avointa työttömyyttä voitaisiin
vähentää jopa 40 000 hengellä,
ja kaikki nämä meidän ehdotuksemme ovat
nyt hallituksen käytettävissä.
Aivan lopuksi haluan todeta, että pidän kyllä erittäin
ihmeellisenä tätä hallituksen ja sen
työministerin ajattelutapaa, että lomauttaminen
on työn jakamista. Minusta se kertoo kyllä myös
jotain tämän hallituksen ajatuksista.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Se kysymys, joka ministeri Sinnemäelle esitettiin,
liittyi nimenomaan työaikoihin. Tässä kriisissä,
kun teollisuuden kapasiteetti on mennyt alaspäin, teollisuus
ei ole irtisanonut läheskään niin paljon,
aivan niin kuin Sinnemäki totesi, kuin tuotanto on alentunut,
vaan on tehty niin, että se työ on jaettu, jäljelle
jäänyt työ on jaettu eri tavalla, ja
siellä on lomautusjaksoja. Oikeastaan hallitushan vetosi
tähän kriisiin mentäessä, että vältettäisiin
irtisanomiset, käytetään mieluummin lomautuksia.
Tämä on parempi järjestelmä sekä inhimillisesti
yksilöiden kohdalla että myös tämän
kriisin jälkeen, kun pitää uuteen nousuun
saada työvoimaa takaisin.
Vielä tästä sähköverosta:
Korotukset kelamaksun kompensaatioon ovat tulossa vasta vuonna 2011,
ja hallitus ne tulee tekemään, ja teollisuus tietää sen,
että me tulemme tekemään tähän
koko sähköverojärjestelmään
leikkurin, johon Katainen viittasi, jossa tullaan ennen muuta metsäteollisuuden
kaltaisen, kaikkein energia-intensiivisimmän teollisuuden
kohdalla huolehtimaan talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksen
mukaisesti, että verotuksen (Puhemies: Minuutti!) näkökulmasta
ei ole kilpailueroja verrattuna meidän keskeisiin kilpailijoihimme.