1) Hallituksen esitys eräiden valtiovarainministeriön
hallinnonalan virastojen ja laitosten johtokuntien lakkauttamista
koskevaksi lainsäädännöksi
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on valtiovarainvaliokunnan
ihan yksimielinen mietintö valtiovarainministeriön
hallinnonalalta viiden viraston ja laitoksen johtokunnan lakkauttamisesta.
Tämä on tämmöinen aika selkeä,
yksinkertainen lakiesitys, mutta periaatteellisesti ihan mielenkiintoinen
siksi, että kun aikoinaan kymmenisen vuotta sitten tästä keskusvirastojärjestelmästä
luovuttiin,
näille entisille keskusvirastoille, kuten Tullihallitus,
Verohallitus jnp., asetettiin johtokunnat, joiden tehtävä oli
johtaa ja valvoa näitä virastoja, mutta nyt sitten
on kokemuksen myötä havaittu, että tämä johtokuntajärjestelmä on
tehnyt tämän viraston johtamisrakenteet vähän
epäselviksi, koska tulosohjauksen näkökulmasta
viraston johtajan tulosvastuuta ja taloudellista vastuuta tulisi
korostaa. Sen takia on sitten aika laajan valmistelun jälkeen
päädytty ehdottamaan, että nämä johtokunnat
lakkautettaisiin ja ne korvattaisiin neuvottelukunnilla. Valiokunta
puoltaa tätä ehdotusta, mutta korostaa siinä yhteydessä,
että henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien
turvaaminen on tärkeää ja henkilöstön
edustajien tulisi olla mukana näissä virastojen
neuvottelukunnissa.
Esitämme muutamia pieniä täsmennyksiä viraston
johdon päätösvallan delegointia koskeviin
lakipykäliin.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tulen kuitenkin puhumaan tänne sen
johdosta, että en ylitä aikaani tuolla.
Eli kun hallinto- ja tarkastusjaosto käsitteli tätä valtiovarainministeriön
hallinnonalan virastojen ja laitosten johtokuntien lakkauttamista, siinä todettiin,
että tämä nykyinen käytäntö jo
on pitkälti ollut olemassa toiselta puolen, että johtajat
ovat tehneet suurempia päätöksiä.
Sen sijaan haluaisin kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että on erikoista valtion virastojen kohdalla se,
että henkilökunta ei ole voinut osallistua niin
sanotusti päätöksentekoon. Kun me kuulimme
asiantuntijoita tästä, niin vaikka olemmekin saaneet
valiokunnan kannanoton, se ei merkitse sitä, että itsestäänselvää olisi se,
että henkilökunta saisi mahdollisuuden osallistua
esimerkiksi hallintoneuvoston päätöksentekojärjestelmään.
Tämän johdosta halusin tulla tänne, koska
minä toivoisin, että tämä puheenvuoro
tulisi kirjattua pöytäkirjoihin ja tämän
hallintomenettelylain mukaisesti myöskin otettaisiin huomioon
se, että annettaisiin arvo henkilökunnalle, koska
henkilökunta kuitenkin tietää paljon
niitä asioita, jotka liittyvät työn käytäntöön.
Tämän johdosta toivoisin, että tässä laissa ei
tehdä pelkästään niin, kun täällä on
nämä lakimuutokset, että esimerkiksi
Tilastokeskuksesta tehdään lainmuutos, jossa organisaatiosta
ja toimintayksiköistä määrätään
työjärjestyksessä ja pääjohtaja
vahvistaa näitä asioita, eli että tämän työjärjestyksen
lisäksi tosiaankin asetettaisiin hallintoneuvosto, joka
voisi sitten ottaa hallintoneuvostoon työntekijöiden
edustajan, joka voisi turvata työntekijöiden aseman.
Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla toivon,
että tähän lakiin ja muutosehdotuksiin
suhtaudutaan vakavasti työntekijöiden aseman parantamiseksi.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Henkilöstöjärjestöt
näkivät myöskin mahdollisena, että tämmöiset
johtokunnat lakkautetaan, koska niillä ei ollut saavutettu
sitä tavoitetta, mikä oli asetettu. Sen sijaan
henkilöstöjärjestöt pitivät
tärkeänä sitä, että niillä on
mahdollisuus vaikuttaa viraston tai laitoksen toimintaan ja olla mukana
siinä työssä, kun toimintaa kehitetään.
On selvää, että jos halutaan hyvä työilmapiiri ja
tuloksellisuus valtion virastoihin ja laitoksiin, myöskin
henkilöstön pitää päästä sanomaan
sanansa siitä, mitenkä eri asioissa menetellään, vaikka
päällikkövirastoja nämä ovatkin.
Tämmöisen neuvottelukunnan perustaminen on mahdollista
tämän lakiesityksen mukaan, ja henkilöstöjärjestöt
pitivät tärkeänä, että neuvottelukunnat
myöskin perustettaisiin näihin virastoihin ja laitoksiin.
Lisäksi valiokunta näki, että myöskin mahdollisuus
johtoryhmään pitää tarvittaessa avata,
ja se mielestäni valiokunnan mietinnön perusteluissa
tulee hyvin esille, koska tässä todetaan muun
muassa näin, että "valiokunta pitääkin
henkilöstöedustuksen turvaamista tärkeänä". Tässä ei
ole myöskään poistettu tosiaan sitä,
että myöskin johtoryhmään voisi
henkilöstön edustaja osallistua. Edelleenkin haluan
korostaa sitä, että nämä neuvottelukunnat
tulisi vähintään perustaa ja näissä tulee
olla henkilöstön riittävä edustus.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voin yhtyä näihin
puheenvuoroihin, jotka edustajat Kuoppa, Tykkyläinen ja
Aula tässä edellä esittivät.
Aikanaan todella perustettiin nämä virastojen
johtokunnat ehkä aika suurinkin odotuksin, mutta kuitenkin
käytännössä virastojen johto
johtaa ja johtokunnat ehkä jäivätkin
tällaisiksi neuvottelukuntatyyppisiksi. Näin ollen on
parempi, että tehdään sellainen järjestely,
jossa viraston johdolla on hyvin keskeinen johto ja neuvottelukunta
hoitaa sitten sen oman roolinsa.
Ed. Kuoppa puhui henkilöstön roolista. On tietenkin
nykyaikaa, että henkilöstö voi vaikuttaa
virastojen toimintaan. Silloin todellakin jäsenyys tässä neuvottelukunnassa
tai vaikuttaminen viraston johtoryhmän kautta on se tapa,
millä henkilöstön asema voidaan mielestäni
kestävästi turvata.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämähän on
tyypillistä hallinnossa ja varmaan muussakin toiminnassa,
että väliin syntyy sellaisia muotiaaltoja, kuten
tässäkin, kun kuviteltiin, että ulkopuolisesta
johtokunnasta saataisiin jotakin suurta lisäarvoa, ja ehkä siinä oli vähän
tämmöistä julkisen hallinnon aliarvioimistakin
samalla, kun kuviteltiin, että virkamiehet eivät
ole niin päteviä näitä asioita
ratkaisemaan. Vähän samanlaista henkeä nykyään
on se, että jos on vähänkin politiikalle
haiskahtava henkilö, niin hän on epäpätevä ratkomaan
erilaisia kysymyksiä. Nyt on nähty, että ei
sitä kovin suurta viisautta ole löytynyt sieltä ulkopuoleltakaan,
ja ollaan palaamassa siihen vanhaan järjestykseen. Minusta
se on vain sopiva opetus ja kuva siitä, että asioilla
on aina kaksi eri puolta eikä ole mitään
yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua, joka toisi kaikkiin tilanteisiin
oikean lääkkeen.
Tämä esitys voidaan tällaisenaan
hyväksyä, mutta korostan myöskin, niin
kuin aiemmissakin puheenvuoroissa on korostettu, että kyllä nykyaikana
sekä johtoryhmätyöskentelyyn että neuvottelukuntiin,
jos sellaisia on, on ehdottomasti otettava mukaan työntekijöiden
edustus. Siitä on aina lisäarvoa, että voidaan
henkilökunnan kanssa asioista sopia ja keskustella.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan ottaa esille ed. Mannisen puheenvuoron
kohdan, jossa hän totesi, että valta siirtyy takaisin
johtajille ja missä se viisaus on. Haluan sanoa tässä yhteydessä,
että viisaus on, totta kai, virkamiehillä myöskin,
joita kunnioitan, koska he tietävät ja heillä on
tietynlainen kokemus viraston asioista. Mutta myöskin,
kuten ed. Manninen totesi sitten loppuosassa puheenvuoroaan, henkilökunta
on se, joka tuntee ja tietää talon toimintaan
liittyvät kysymykset. Tässä voidaan todeta,
että ihmettelen suuresti, että valtion virastojen
kohdalla henkilökunnalle ei ole annettu sellaista asemaa,
joka sille olisi kuulunut, niin kuin tuossa ensimmäisessä puheenvuorossani
totesin.
Mitä tulee ed. Kuopan puheenvuoroon, kun hän
mainitsi, että myöskin johtoryhmään
tulisi saada henkilökunnan edustus, voin yhtyä tähän. Varmaankaan
se ei ole pahaksi, koska siellä käsitellään
monesti sellaisia asioita, jotka liittyvät työhönottoonkin
esimerkiksi, ehkä eläkekysymyksiinkin voidaan
joskus pureutua ja ylenemisasioihin jne. Moninaisia kysymyksiä siellä käsitellään,
joihin henkilökunnan kannanotot varmaankin ovat erittäin
hyviä.
Yleiskeskustelu päättyy.