2) Hallituksen esitys laiksi tapaturma- ja liikennevakuutuslaitoksilta
vuodelta 2003 perittävästä maksusta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on käsittelyssä valtiovarainvaliokunnan yksimielinen
mietintö eräästä sinänsä mielenkiintoisesta
hallituksen esityksestä, koska sillä yhdennentoista
kerran jatketaan tilapäistä menettelyä,
jonka mukaan vakuutusyhtiöt maksavat lakisääteisestä työ-
ja liikennetapaturmasta kunnalliselle terveydenhuollolle aiheutuneet
sairaanhoitokustannukset, mutta maksavat sen arvioituna kokonaissummana
ja maksavat sen valtiolle, joka taas puolestaan siirtää sen
Kansaneläkelaitokselle. Elikkä tämmöinen
menettely on siis ollut nyt yksitoista vuotta. Joka vuosi siitä on täällä päätetty,
ja joka vuosi valiokunta on todennut, että olisi aika päästä pysyvään
menettelyyn ja myöskin korjata ne tästä kuvailustanikin
huomattavat ilmeiset ongelmat, jotka tähän käytäntöön
liittyvät: Nämä maksut vakuutusyhtiöltä eivät
mene palveluntuottajille eli kunnille tai mahdollisille yksityisille
palveluntuottajille, vaan ne menevät Kelalle. Toinen ongelma
tässä on se, että tämän
maksetun maksun taso, joka nyt on 51,6 miljoonaa euroa, ei ilmeisestikään
vastaa täysin sitä kustannusta, joka vakuutusyhtiöitten lähettämistä potilaista
sairaaloille aiheutuu. On arvioitu, että todellinen taso
olisi 80 miljoonaa euroa vuositasolla.
Nyt näyttää siltä, että asian
pysyvä järjestely on niin sanotusti aivan hilkulla,
jos tämmöistä puhekielistä sanaa
käytetään. Tästä on
ollut taas uusi työryhmä, joka on asiaa pohtinut
ja miettinyt, ja olisi tarkoitus ehdotukset toteuttaa vielä tämän
vaalikauden aikana. Valiokunta kiirehtii tämän
pysyvän ratkaisun tuomista eduskuntaan mahdollisimman nopeasti,
että vakuutusala voisi varautua uuden järjestelmän
vaatimiin tietojärjestelmämuutoksiin riittävän
ajoissa.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja ed.
Aula esitteli tämän erinomaisen hyvällä tavalla.
Oikeastaan varmemmaksi vakuudeksi vähän toisin
sanoin minäkin haluan lyhyesti todeta sen, ettei tässä asiassa
ole mitenkään noudatettu ainakaan hyvää hallintotapaa.
Eihän hallinnon näin pitäisi toimia,
että vuodesta toiseen roikotetaan näinkin tärkeää asiaa.
Toivon, että jatkossa, kun me olemme kantaneet huolta kansalaisten terveyspalveluista
ja niitten toimintaedellytyksistä, voitaisiin tämmöinenkin
asia nähdä palveluiden tuottajien kannalta eli
niitten kannalta, jotka siellä sairaaloissa työtä tekevät
ja koettavat saada sairaaloitten taloutta tasapainoon. Juuri nämä ed.
Aulan erinomaisen hyvin esittelemät painopistealueet tulisi
ottaa jatkossa huomioon. Myös aikatekijä käy
tässä nyt jo hallintoa vastaan. Tässä pitää kyllä saada
tuloksia, ei enää työryhmät
riitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on sen tyyppinen
asia kyseessä, jolla on myös ihan käytännön,
potilaan hoidon kannalta, ongelmia. Vakuutusyhtiöt maksavat
tämän mainitun, markoissa vielä, noin
300 miljoonaa markkaa vuosittain ja katsovat tämän
vuoksi heillä olevan oikeus käyttää julkisen
terveydenhoidon palveluja. Lääkärien
tulee ohjata, myös terveyskeskuslääkäreiden,
yksityissektorin lääkäreiden, muidenkin
kuin vakuutusyhtiön palveluksessa olevien lääkäreiden,
nämä esimerkiksi liikenneonnettomuuspotilaat julkiselle
sektorille.
Kuitenkin on niin, että esimerkiksi magneettikuvausten,
ct-tutkimusten ja tämän tyyppisten saaminen on
hyvinkin hankalaa käytännön elämässä.
On pitkät jonot, esimerkiksi Kymenlaakson sairaanhoitopiirissä saattaa
mennä hyvinkin kaksi kolme kuukautta tämän
tyyppisen tutkimuksen saamiseen, julkisella sektorilla, kun ei ole
ihan hengestä, puhemies, kysymys. Tällöin sitten
ikään kuin vakuutusoikeudellisesti potilas joutuu
hankalaan tilanteeseen ja myös yhteiskunta, kun maksaa
sairauspäivärahoja, työkyvyttömyyspäivärahaa.
Kuitenkin vakuutusyhtiö ikään kuin katsoo
aiheelliseksi odotuttaa potilasta nimenomaan sen vuoksi, koska on
tehty tällainen suuri maksu jo aikaisemmin Kelalle. Tällöin myöskään
yhteiskunnan kokonaisedun kannalta tilanne ei ole hyvä.
Tässä on kaksi puolta: toisaalta julkisen
sektorin ongelmat ja toisaalta tämä järjestelmä.
Itse kyllä toivoisin myös ihan käytännön
elämän kannalta tähän muutosta.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran vanha kansanviisaus,
että mikään ei ole niin pysyvää kuin
väliaikainen, on osoittautunut totuudeksi myöskin
tämän asian kohdalla. Valitettavaa vain on, että tämä osoittaa,
kuinka meillä on kuntien ja valtion välisessä suhteessa
vielä puurot ja vellit sekaisin. Kun yksitoista vuotta
sitten laman syövereissä joitakin keinoja on pyritty
keksimään, miten Kansaneläkelaitoksen
rahoitus turvataan, niin tällainen maksu on silloin keksitty
ja se näyttää jääneen sitten
pysyväksi. Kunnat ja Kuntaliitto ovat joka vuosi koko tämän
ajan esittäneet, että tämä maksu
todella maksettaisiin kunnille ja sitä kautta saataisiin
lisäresursseja. Silloin kun ministeri Soininvaara oli vallassa,
hän kyllä vähän lupaili, ja
uskoin, että tämä asia järjestyy,
mutta häneltäkin tämä asia jäi
hoitamatta.
Tämä vain osoittaa toisaalta sitä,
miksi politiikka ei nauti sitä arvonantoa, mitä sen
toivoisi nauttivan. Yksi syy siihen on se, että tällaisia
asioita ei pystytä hoitamaan, vaan vuosikymmenen ajan siirretään
vuodesta toiseen. Tosiasiassa on kysymys vain siitä, että poliittista
tahtoa ja halua asian hoitamiseen ei riittävästi
ole.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan oikealla tavalla täällä on
arvioitu tätä tapaturma- ja liikennevakuutuslaitoksilta
vuodelta 2003 perittävän maksun järjestelmää.
Olen samaa mieltä siitä, ja olen myöskin
samaa mieltä siitä, että tällaista
väliaikaisuutta ei pitäisi sallia.
Tässä me näemme nyt sitten tämän
tilanteen, kun hallituksessa vaihtuu ministeri. Usein ministereillä on
erilaisia painotuksia. Näin ollen pitäisi olla
tietynlaista jatkuvuutta, että asiat tulisivat hoidettua.
Tulisi myöskin olla kirjattuna asioita, mitkä pitää hoitaa
seuraavan ministerin, mitkä asiat ovat jääneet
kesken. Tämähän on vuosien takaa jäänyt
asia, joka on erilaisissa neuvottelukunnissa pyritty hoitamaan,
mutta aina jollakin tavalla jäänyt hoitamatta.
Arvoisa puhemies! Minä toivoisin, että tällaisiin
kysymyksiin hallituksen ministerit ja hallitus nyt kiinnittäisivät
vakavaa huomiota. Esimerkiksi tämän lainsäädännön
kautta tulisi tapahtua pysyväisluonteinen ratkaisu eli
uusi laki. Uskon, että tämäkin keskustelu
välittyy hallitukselle. Jos ei välity, niin kansanedustajilla
on suora mahdollisuus vaikuttaa, hallituspuolueiden kansanedustajilla
esimerkiksi omiin hallituksen jäseniin, minkä tulen
tekemään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin vielä kertaalleen
painottaa tätä potilas—asiakas-näkökulmaa.
Ed. Manninen totesi, että 10—11 vuotta sitten
tehtiin ikään kuin taloudellisista lähtökohdista
tällainen ratkaisu, että voitaisiin Kelan rahoitusta
parantaa. Kansalaisen ja potilaan kannalta, joka joutuu esimerkiksi
liikenneonnettomuuteen, tilanne on se, että vakuutusyhtiöt
katsovat, että ne ovat jo maksaneet maksunsa, eivätkä hyväksy
sitä, että potilas kävisi esimerkiksi
vakuutusyhtiön maksamana yksityisen röntgentutkimuslaitoksen,
kuvantamislaitoksen, asiakkaana esimerkiksi näitä mainittuja
magneettikuvia hakemassa ja saamassa. Ne ovat erittäin
kalliita. Potilas maksaa omavastuuosuuksia esimerkiksi 300 euron
verran kuvausta kohti, ja näin ollen kysymys on merkittävistä summista.
Tämä asia nyt sitten hiertää ihan
sitä käytännön potilastoimintaa.
Yleiskeskustelu päättyy.