5) Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta
annetun lain muuttamisesta
Satu Hassi /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten jo edellisen lakialoitteen keskustelusta
kävi ilmi, tämäkin lakialoite on osa
vihreiden vaihtoehtobudjettia. Kommentoin myös muutamia
asioita, mitä edellisen lakialoitteen keskustelussa tämän
energiaverolakialoitteen osalta tuli esille.
Ehkä ensimmäisenä kommentoin sitä,
mitä ed. Kankaanniemi totesi pihtiputaan mummosta, kun
hän totesi, että siitä tuloveron alennuksesta, jota
pienipalkkaiset ihmiset saisivat, mikäli vihreiden edellinen
aloite toteutuisi, eläkkeellä oleva pihtiputaan
mummo ei hyötyisi, mutta maksaisi kuitenkin energiaveron
korotuksen. Tähän haluaisin todeta kaksi asiaa,
ensinnäkin sen, että niin Pihtiputaan mummon kuin
kenen tahansa suomalaisen, jos hän ostaa vihreää sähköä,
sähkövero ei nousisi, koska uusiutuvalla energialla tuotettu
sähköhän saa sähköveron
suuruisen veronpalautuksen. Toinen pointti on se, että pihtiputaan
mummokaan ei ehkä ajattele pelkästään sitä,
paljonko hän maksaa sähköstään,
vaan kyllä olettaisin, että hänelle on
tärkeätä se, ovatko hänen pojanpoikansa,
tyttärentyttärensä, veljen, siskon lapset
ja lapsenlapset töissä ja miten läheltä kotipaikkakuntaansa
he pystyvät saamaan työpaikan vai onko heidän
pakko muuttaa Pääkaupunkiseudulle, jotta olisi
edes mitään mahdollisuuksia saada töitä.
Uskon, että jos pystytään tällä työn
verotuksen alentamisella saamaan työpaikka pihtiputaan
mummon lapsenlapsille ja monille muille sielläpäin,
se mummokin on siitä tyytyväinen.
Mutta itse tämä lakialoite energiaverosta
liittyy hyvin läheisesti Kansalliseen ilmasto-ohjelmaan.
Kansallisen ilmasto-ohjelman valmistelussahan, niissä kansantaloudellisissa
taustalaskelmissa, mitä tehtiin, todettiin, että aivan
riippumatta siitä, rakennetaanko Suomeen lisää ydinvoimaa
vai ei, jotta Suomi pystyy toteuttamaan Kioton sitoumuksen, kaikissa
tapauksissa energiaveroa on nostettava. Se suuruusluokka, mitä tällä vuosikymmenellä
tarvitaan
Kioton sitoumuksen toteuttamiseen energiaveron nostoa, on markoissa
noin nelisen miljardia markkaa, siis koko vuosikymmenellä,
ja euroissa se tarkoittaa noin 700 miljoonaa euroa.
Huolimatta vihreiden hyvin johdonmukaisista tätä asiaa
koskevista esityksistä hallitus ei kuitenkaan sinä aikana,
kun vihreät olivat mukana, pystynyt sopimaan yhdestäkään
energiaveron korotuksesta. On tietysti hieman ironista, että vihreiden
lähdettyä hallituksesta hallitus esittää energiaveron
korotusta, mutta vielä hullunkurisempaa on se, että hallitus
esittää energiaverotuksen korottamista sellaisella
tavalla, joka on aivan tasan päinvastainen kuin ne suositukset,
joita hallituksen itse teettämistä selvityksistä ilmenee.
Kioto-ministeriryhmälle tehdyistä selvityksistä ilmenee,
että sähköön, teollisuuden polttoaineisiin
ja lämpöön kohdistuva energiaveron korotus
on viisi kertaa tehokkaampi hiilidioksidipäästöjen
hillitsijänä, siis ilmastomuutoksen torjujana,
kuin liikennepolttoaineeseen kohdistuva niin sanotun bensaveron
korotus. Mutta hallitus esittää nimenomaan bensaveron
korotusta ja muuhun energiaveroon, joka olisi siis ympäristövaikutuksiltaan,
ohjaavuudeltaan, paljon tehokkaampi, vain suurin piirtein inflaatiokorotusta. Eli
hallituksen esitys ei todellakaan ympäristöperusteinen
ole.
Muita asioita, mitä Kioto-ministerityöryhmän työssä on
käynyt ilmi, on se, että nykyinen energiavero,
se parempikin, ohjaavampikin osa siitä energiaverosta,
ei sinänsä ole riittävän tehokas. Tehdyt
koelaskelmat osoittivat, että jos nostetaan enemmän
veron hiilidioksidikomponenttia kuin sähkökomponenttia,
niin sillä on tehokkaampi vaikutus päästöihin.
Sitä pyynnöistäni huolimatta ei suostuttu
edes kokeeksi laskemaan, mitä vaikuttaisi kivihiili- ja
lauhdevoimaan kohdistettava täsmävero, mutta no,
sen aineiston pohjalta, mitä oli käytettävissä,
oli aivan ilmeistä, että yksi kaikkein tehokkaimmista,
nimenomaan ympäristöohjaavuudeltaan parhaista keinoista
olisi kohdistaa kivihiilellä tapahtuvaan sähköntuotantoon
aivan erityinen täsmävero. Sitä tässä vihreiden
lakialoitteessa esitetään sen lisäksi,
että esitämme sähköön,
lämpöön ja teollisuuden polttoaineisiin
kohdistuvaa energiaveron korotusta. Kuten sanottu, tässä esityksessä korotettaisiin
vastaavalla summalla kuin sähköverotusta myös
sitä veronpalautusta, mitä uusiutuvalla energialla
tuotetun sähkön tuottaja saisi.
Me tarvitsemme sekä ilmastopolitiikan syistä että siksi,
että kaikilla, niin tavallisilla kuluttajilla kuin teollisuudellakin,
on oikeus vaatia sitä, että politiikka on ennustettavaa.
Me tarvitsemme yhteisesti hyväksytyn ohjelman siitä,
miten energiaverotusta tällä vuosikymmenellä kehitetään. Hallituksen
teettämät selvitykset osoittavat, että se
korotustahti, mitä tarvittaisiin, on noin 10 prosenttia
vuodessa. Tähän meidän esityksemme perusteluihin
sisältyy sen toteaminen, että tällainen koko
vuosikymmenen kattava korotusohjelma pitäisi laatia.
Mitä tulee sitten tämän vaikutuksiin
tavallisten ihmisten kulutukseen, haluaisin kertoa paikalla oleville
edustajille eräiden yksityisten suuryritysten teettämästä selvityksestä,
jossa tarkasteltiin erittäin paljon suurempaa verovaihtoa,
tavallaan vihreää verouudistusta, jossa energiaveroa
korotettaisiin erittäin paljon dramaattisemmin kuin näissä Kioto-ministeriryhmälle
esitetyissä laskelmissa
ja vastaavasti laskettaisiin sitten työn verotusta. Selvityksessä tutkittiin,
mitä se vaikuttaisi kolmen tuotteen tuotantokustannuksiin.
Tuotteet olivat kuorma-auto, hissikori ja painettu sanomalehti.
Tulos oli se, että se vaikuttaisi noin 0,1 prosenttia kokonaiskustannuksiin,
toisissa tapauksissa nostavasti, toisissa tapauksissa vähentävästi.
Eli kun otamme huomioon sen realiteetin, että joka ikisessä tavarassa
ja palvelussa, mitä me ostamme, on sekä työn
veroja että energian veroja, niin siitä voimme
päätellä, että elinkustannuksiin
kokonaisuutena sinänsä tämä vihreiden
esitys ei juuri vaikuttaisi yhtään mitään.
Se tehostaisi verotuksen ympäristöohjaavuutta
ja se parantaisi mahdollisuuksia ratkaista rakenteellisen työttömyyden
ongelmia verotuksen kautta.
Lopuksi, arvoisa puhemies, toteaisin vielä sen, että siinä yhteydessä,
kun viime tammikuussa hallituksen enemmistö äänesti
ydinvoiman puolesta, se hyväksyi myös lausuman,
jossa sitouduttiin siihen, että fossiililaitosten päästöjä alennetaan
aikaisempia sitoumuksia aikaisemmin. Tämä vihreiden
lakialoitteeseen sisältyvä ehdotus, että kivihiilellä tapahtuvaan
sähköntuotantoon kohdistettaisiin täsmävero,
olisi käytännöllinen tapa toteuttaa tätä hallituksen
enemmistön, nimenomaan ydinvoimaa kannattavan enemmistön,
sitoumusta. Valitettavasti nyt sen jälkeen, kun eduskunta
ydinvoimalle äänesti kyllä, hallituksesta
ovat toistaiseksi täysin puuttuneet ne teot, joilla tätä sinänsä hyvää ja
kaunista pontta kivihiilen käytön vähentämisestä olisi
toteutettu.
Anteeksi, puhemies, vielä yksi pointti, ja se on se,
että minulla on ollut viime vuosina tilaisuus tutustua
erittäin fiksuun järjestöön,
jonka nimi on World business council for sustainable development
eli siis ’Maailman liikeyritysten kestävän kehityksen
neuvosto’, joka on tuottanut erittäin ansiokkaita
asiakirjoja siitä, millä tavoin voidaan yhdistää ympäristövastuullisuus
ja markkinatalous. Tämän järjestön
ajattelussa myös ympäristöverot ovat
erittäin keskeinen keino, koska ympäristöverot
ovat nimenomaan markkinatalouteen sopiva keino ohjata yritysten
ja kaikkien muidenkin toimintaa ympäristöystävällisempien teknisten
ratkaisujen ja muiden uusien toimintamallien puolesta. Minua hiukan
ihmetyttää se, että vaikka Suomestakin
tässä World business council for sustainable development
-järjestössä on useita suomalaisia suuryrityksiä jäseninä, Suomen
kotimaisessa keskustelussa nämä tämän järjestön
jäsenyritykset eivät tämän kansainvälisen
yritysmaailman järjestön vihreitä ajatuksia suinkaan
aja, vaan päinvastoin pikemminkin vastustavat.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa herra puhemies! En ole mummo Pihtiputaalta mutta asun omakotitalossa,
joka ei kuulu kaukolämpöverkostoon. Eli kun täällä tuli
syytöksiä siitä, että me vastustamme
asumista, pidämme sitä asiana, jota pitää verottaa,
niin haluan selittää, kuinka itsekkäitä olemme.
Meidän mallimme ei rokottaisi minun asumistani millään
lailla, vaikka asun tällaisessa omakotitalossa, kun minulla
on maalämpöpumppu ja sen pumpun pyöritykseen
käytän tuulisähköä.
Silloinhan minun laskuni ei tulisi ollenkaan suuremmaksi. Mutta
en ole niin itsekäs, että haluaisin, että muut
joutuisivat tekemään ihan saman kuin minä,
että saisivat näin mukavan elämän,
vaan meillä on myös vaihtoehtobudjetissamme sellainen
kohta, missä esitämme Valtion asuntorahastoon
lisärahaa, jolla voitaisiin avittaa ihmisiä, jotka
haluavat siirtyä johonkin tällaiseen hyvään
tapaan lämmittää talonsa, maalämpöön
tai pellettiin tai muunlaiseen sähkön säästämiseen.
Pelkkä ilmalämpöpumppuhan on paljon helpompi
ja halvempi, eli jos sähkölasku jonkun verran
kallistuu, kannattaa, ellei muuta, hankkia tällainen kivempi
versio lämpöpumpusta, joka ottaa ilmasta sen lisälämpönsä.
Monta eri tapaa on tätä asiaa hoitaa niin,
että sähkölasku ei korotu, ja sehän
on meidän tarkoituksemme, sillä rahaa täytyy
jostain löytyä. Eikö ole sitten viisaampaa
ottaa se raha niin, että se myös ohjaa ihmisiä käyttäytymään
kestävämmällä tavalla, että meidän
maapallomme säilyy tuleville sukupolville? Jos halutaan
verottaa jotakin, eikö ole parempi verottaa jotakin, mikä ei ole
positiivista, kuin jotakin positiivista niin kuin työtä,
työn tekemistä, niin kuin tällä hetkellä teemme?
Sen takia mielestäni on väärin haukkua meitä,
että vastustamme kaikkea asumista, sillä päinvastoin
meistä asia on erittäin hyvä ja haluaisimme
myös valtion taholta tukea ihmisiä, jotka haluavat
asua mukavasti, lämpimästi mutta niin, että he
eivät riistä sitä tulevilta sukupolvilta hiilidioksidipäästöinä.
Suora sähkölämmitys ei kerta kaikkiaan
ole ekologinen tapa lämmittää taloja.
Ruotsissa tämä on tajuttu jo aikoja sitten ja siellä on
tehty niin paljon säädöksiä ym.,
että siellä ei melkein kukaan asu semmoisessa
talossa, jossa olisi pelkkä sähkölämmitys,
vaan silloin on aina joku lämpöpumppusysteemi
tai jotain muuta vastaavaa.
Toinen tapa säästää sähköähän
on myös se, että tekee talosta lämpimämmän,
tiiviimmän ja käyttää yösähkövaraajaa
ym. Sekin on eräs tapa säästää sähköä.
On kaksi vaihtoehtoa: tehdä talonsa tiiviimmäksi
ja käyttää vähemmän
sähköä, niin, tai kerta kaikkiaan lämmittää talo
jollain muulla kuin pelkällä sähköllä.
Vielä siitä mummosta: Minusta tuntuu, että aika
monella mummolla on myös tulisija. Jos hän on
jossain vähänkin kauempana, on pakko olla, jos
tulee taas sähkökatkoksia, eli kaikki puulämmittäminenhän
on aina positiivista ja myös pelleteillä lämmittäminen.
Jos ed. Kankaanniemi oikeasti on huolissaan hänestä,
hän menee auttamaan laittamaan pellettilämmityksen
omaan taloonsa. (Ed. Kankaanniemi: Niitä mummoja on niin
paljon, ettei kerkeä!) — Ed. Kankaanniemellä on
paljon äänestäjiä, joita hän
voi auttaa tällä tavalla. — Oikeasti
haluamme antaa ihmisille mahdollisuuden asua mukavasti mutta mieluummin
niin, että se ei rasita ympäristöä.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Uusiutuva ympäristöystävällinen
energia on varmaan lähellä kaikkien meidän
sydäntämme ja siinä suhteessa voi hyvin
yhtyä näihin ajatuksiin, mitä edelliset
puhujat toivat esille. Tietenkin kysymys on tällä hetkellä sellainen,
että jos kaikki suomalaiset haluaisivat nyt vihreää,
uusiutuvaa sähköä, ei taitaisi ihan riittää jokaiselle
suomalaiselle. Se on sentään niin pieni osuus
tällä hetkellä tuotannosta mutta toivottavasti
jatkossa yhä suurempi osuus.
Tämänhetkinen tilanne vain on sellainen, että kun
on satanut niin vähän, taitaa olla meillä ensi talvena
ennemminkin sähköpula edessä ja tämä vihreä sähkö tulee
itärajan takaa venäläisistä ydinvoimaloista
hyvin pitkälti, elleivät nyt sitten kaatosateet
Etelä- ja Pohjois-Suomessa ala, että me saisimme
omasta takaa tuota sähköä. On suuri vaara,
että meidän varavoimalammekin, kivihiili- ja maakaasuvoimalat,
joudutaan ensi talvena ottamaan käyttöön,
että saamme riittävästi sähköä edes
jonkinlaisella kohtuuhinnalla.
Satu Hassi /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvostamani ed. Seivästö osoitti
nyt kyllä puheenvuorossaan, että hän
ei ole yhtään perillä siitä,
mitä vihreä sähkö -käsitteellä tarkoitetaan,
kun hän väitti, että vihreä sähkö tulee
rajojen takaa Venäjältä. Venäjän
sähkön tuonti ei todellakaan täytä vihreän
sähkön kriteereitä. Vihreänä sähkönä voidaan
myydä sähköä, joka on tuotettu
uusiutuvalla energialla, josta voidaan todistaa, että se
on tuotettu uusiutuvalla energialla. Mikäli yhä useampi
kuluttaja tilaa nimenomaan vihreää sähköä,
sehän tarkoittaa silloin sitä, että se
sähköntuotannon lisäkapasiteetti, mitä Suomeen
tarvitaan, on toteutettava uusiutuvalla energialla, ja tämähän
olisi mitä mainioin asia.
Ismo Seivästö /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hassi ei aivan ymmärtänyt tätä minun
huumoriani. Kyllä minä sanoin sen todellakin humoristisessa
mielessä, että vihreää sähköä nyt
tulisi venäläisistä ydinvoimaloista. Kyllä minulla
on tuntuma siitä, mitä on vihreä sähkö.
Toivon, että se todella menee eteenpäin, mutta
tämänhetkinen realismi vain meidän maassamme
on se, että hyvin suuri osa meidän maamme sähköntarpeesta
tulee venäläisistä ydinvoimaloista. Jos
ei vesitilanne muutu hyvin nopeasti, yhä suurempi osa ensi
talven sähköstä tulee itärajan
takaa. Millä hinnalla? Ei nykyisellä vaan huomattavasti
korkeammalla hinnalla kuin tällä hetkellä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää budjettiehdotuksessaan energiaverojen
korottamista 5,2 prosentilla, ja se merkitsisi valtiolle noin 130
miljoonan euron lisätuloa. Se olisi lähinnä liikennepolttonesteiden veron
korotusta. Vihreät eivät vaihtoehtobudjetissaan
näytä tähän puuttuvan, vaan
ymmärrän niin, ja varmasti se niin on, että vihreät
hyväksyvät tämän liikennepolttonesteiden
aika voimakkaan veronkorotuksen, joka tulee maailmanmarkkinahintojen
noususta johtuvien kustannusten päälle. Ensi vuosi
on liikennekustannusten osalta näillä näkymin
ja vielä, jos Irakin sota alkaa, todella hurja vuosi, ehkä sellainen,
jota ei ole kolmeenkymmeneen vuoteen nähty.
Vihreät siis hyväksyvät 130 miljoonan
euron liikennepolttonesteiden veronkorotuksen, eivät esitä siitä yhtään
käytettäväksi esimerkiksi liikenneolojen
kehittämiseen verrattuna hallituksen esitykseen vaan ihan
puhtaasti yleisiin valtion menoihin ja esittämiinsä lisämenoihin.
Mutta tämä noin 130 miljoonaa euroa energiaveroja ei
riitä vihreille, vaan he esittävät sen
lisäksi noin 150 miljoonan euron keräämistä energiaveroina täällä esitetyllä tavalla.
Yhteensä vihreiden esitykset merkitsevät ensi
vuonna noin 280 miljoonan euron energiaverotuksen kiristymistä.
Tämän lisäksi siis tulee öljyn
hinnannousu, joka varmasti vaikuttaa sitten myös muihin
energiamuotoihin, koska ne ovat kytkettyinä toisiinsa.
Tämä 280 miljoonaa euroa on siis noin 1 700 miljoonaa
markkaa. Se ehkä vielä meille vanhoille ainakin
kertoo hieman enemmän, mistä on kysymys. Tämä on
yhtenä vuonna yhtäkkiä otettuna tavattoman
ankara korotus energian verotukseen. Sillä on kyllä varmasti
ohjaavaa vaikutusta, mutta mihin se ohjaa? Varmasti se ohjaa työttömyyden
kasvuun, asumiskustannusten nousuun, tuloerojen kasvuun, kilpailukykyynkin,
josta tietysti on ainakin sivulauseessa mainittava.
Tätä linjaa vihreät haluavat lakiesityksensä mukaan
jatkaa tulevina vuosina. He toteavat, että sähkön,
lämmön sekä teollisuuden energiaveroa korotettaisiin
10 prosenttia vuosittain vuoteen 2010 asti. Se on erinomaista Kioton
sopimuksen toteuttamispolitiikkaa toki, mutta ... (Ed. Hassi: Onko
ed. Kankaanniemellä vaihtoehtoja?) — Niin, hyvä kysymys,
onko vaihtoehtoja. — Mielestäni tätä kyllä pitäisi
nimenomaan tässä maailmanpolitiikan tilanteessa
ja talouden kehitysnäkymien valossa miettiä hyvin
vahvasti. Tämä saattaa johtaa kyllä sellaisiin
vaikutuksiin, että meillä on aivan toisenlaiset
ongelmat ensi vuonna, jotka ovat sitten myös sitä kautta
tuomassa Kioton sopimuksen mukaisia rajoja nopeammin täytetyiksi,
kun yhteiskunnan tuotantoelämä ja kaikki kulutus
alenee.
Kyllä nämä niin rajuja lukuja ovat,
että ne varmasti näkyvät teollisuudessa,
liikenteessä ja muualla varsin voimakkaasti. Se tietysti
alentaa, niin kuin laman aikana nähtiin, myös
energian kulutusta ja myös päästöjä,
ja sitä kautta tietysti päästään
Kioton sopimuksen tavoitteisiin, rajoihin. Se on positiivista ja
maailman ilmastokysymysten valossa hyvä asia, mutta tämän
puolen ohittaminen sinänsä näissä esityksissä on
hieman kyllä kyseenalaista, ellei jopa edesvastuutonta.
Arvoisa puhemies! Näillä luvuilla on siis
valtavan suuri vaikutus monella tavalla suomalaiseen yhteiskuntaan
ja Suomen kansaan ja vielä eriarvoistavasti hyvinkin vahvasti.
Arvoisa puhemies! Täällä on pihtiputaan mummosta
puhuttu, että hänellä on todella mahdollisuus
siirtyä vihreän sähkön kuluttajaksi. Tiedämme,
että vihreä sähkö ainakin tänä päivänä on
kalliimpaa kuin niin sanottu perinteinen sähkö.
Siirtyminen lisää pihtiputaan mummon sähkölaskua
ilman muuta. Sen lisäksi, jos hän hankkii lämpöpumpun — suosittelen,
että hän sen tekee — se voi olla mahdollista,
mutta rouva Varhalla, joka valittiin ensimmäiseksi Pihtiputaan
Mummoksi, ja jonka hyvin tunnen, ei ehkä ole tänä päivänä mahdollisuutta
asuinpaikkansa, asuinolojensa takia siirtyä minkäänlaiseen
lämpöpumpun käyttöön,
koska olosuhteet eivät sitä lähellekään
kaikkien mummojen, pappojen eikä edes lapsiperheiden kohdalla
mahdollista. Meillä on paljon sellaisia asuntoja, joissa
se ei kerta kaikkiaan ole mahdollista, ei ensi vuonna eikä seuraavina
eikä edes vuoteen 2010 mennessä. Vain uusissa
asunnoissa se on helppo järjestää, ja vain
joissakin olemassa olevissa se on helppo järjestää.
Vaikka te lupaatte valtion tukea ympäristöministeriön
pääluokassa näihin, hienoa sekin ja kannatettavaa,
kuitenkin sille mummolle jää varsin iso lasku
siitä. Jos hänellä on elinvuosia viisi tai
kymmenen, hänelle tulee vuotta kohti kyllä aika
kallis energialasku.
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjetti
sisältää sen, että me emme hyväksy
liikennepolttonesteiden verotuksen kiristämistä,
mitä hallitus esittää ja vihreät
tukevat. Me katsomme, että tämä vastaava
verotuotto on saatavissa esimerkiksi lyhytaikaisten keinotteluluonteisten
luovutusvoittojen verotusta kiristämällä.
Se koskee todella rikkaita, jotka pelaavat, ja on sosiaalisesti,
taloudellisesti, tulonjaon ja kaiken muun oikeudenmukaisuuden kannalta erinomaisen
perusteltu tapa kerätä uusia veroja. Kannatamme
myös muutamia haittaveroja, muun muassa savukeveroa voitaisiin
edelleen korottaa jne.
Voisin henkilökohtaisesti ajatella, että liikennepolttonesteiden
verotusta voitaisiin kiristää, jos varat käytettäisiin
liikenneolojen kehittämiseen. Meillä tiestön
arvo putoaa esimerkiksi ensi vuonna 100 miljoonaa euroa sen tähden,
että valtio laiminlyö tuon valtavan kansallisvarallisuuden
riittävän hoidon. Uutta ei tietysti rakenneta juuri
missään muualla kuin ehkä täällä ihan Ruuhka-Suomessa,
Helsingin seudulla, jonkin verran. Linjamme on tässä suhteessa
selvästi erilainen. Kioton sopimuksen tavoitteleminen ja
siihen pääseminen on tietysti tärkeää,
mutta keinojen pääpainon pitää olla
kyllä muualla kuin taloudellisten rangaistusten käyttöönotossa
sillä tavalla, että pihtiputaan mummot ja työmatkoja kulkevat
matalapalkkaiset ihmiset joutuvat pääosan tuosta
laskusta maksamaan. Sitä emme voi hyväksyä.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun keskustellaan energiaverojen korotuksesta,
kannattaa aina miettiä, mistä suuruusluokasta
puhutaan. Viittaan äskeiseen puheenvuoroon ja siihen, mitä vihreiden
ehdotus merkitsisi. Jos pihtiputaan mummo asuu sähkölämmitteisessä talossa,
hänen sähkölaskunsa kasvaisi tämän
veromuutoksen johdosta korkeintaan noin 10 eurolla vuositasolla,
eli kovin suuresta muutoksesta ei ole kysymys.
Jos sitten verrataan tätä maksumuutosta siihen,
kuinka paljon muutoksia voidaan saada lyhyemmällä ja
pitemmällä jänteellä meidän
päästöissämme, tällä on
sitten taas jo paljon suurempi merkitys. Totta kai yksittäisiä toimenpiteitä, niiden
kohdistumista eri yksilöihin, täytyy arvioida,
mutta täytyy arvioida myös sitä, mitkä ovat nämä muut
mahdollisuudet tavallaan maksaa tästä kasvavasta
rasituksesta. Kuten hyvin tiedämme, sairausvakuutusmaksu
on eläkeläisiltä poistumassa, joten pihtiputaan
mummolla varmasti on varaa nyt sitten maksaa tämä 10
euron korotus, jos eduskunta päättää sen
hänelle ja muille kuluttajille säätää.
Mitä sitten tulee kysymykseen siitä, millä lailla
energiaverotusta pitäisi kehittää, katson
kyllä, että vihreillä on varaa arvioida
uudelleen polttoaineveron rakennetta, jos hallituksessa tätä kiinnostusta
olisi siihen suuntaan, että nimenomaan sähköveron
puolella ja hiilidioksidikomponentin puolella olisi painopiste verrattuna
muuhun polttoaineverotukseen. Tarkoitan tällä bensan
verotusta. Mutta koska ei näytä siltä,
että mitään tällaisia keskusteluja
olisi käynnistymässä, niin tämä keskustelu
rakenteesta jää lähinnä teoreettiseksi.
Näin ollen vihreät ovat päättäneet
laatia tämän aloitteen juuri siitä suunnasta,
jossa on saavutettavissa suurin mahdollinen hyöty ilmastopäästöjen
kannalta.
Jo silloin kun eduskunta päätti poistaa niin
sanotun tuontisähkön erillisverotuksen, samassa yhteydessä vihreät
esittivät vaihtoehtoisen esityksen hallituksen esitykselle
yhdessä Rkp:n kanssa. Muistan tämän asian
hyvin, koska olin tuolloin ed. Håkan Malmin kanssa verojaostossa.
Tähän esitykseen sisältyi pieni hiilidioksidikomponentti,
joten säätelykysymys siltä kannalta,
että nimenomaan hiilidioksidiverotusta pitää kehittää ja
korottaa, on ollut kyllä mukana vihreiden ajattelussa koko
sen ajan, kun olemme esittäneet energiaveroihin lisäystä.
Mitä sitten tulee kysymykseen verotuksesta ja tukipolitiikasta,
niin muistuttaisin edustajien mieleen sen seikan, että vihreiden
vaihtoehtoisessa esityksessä on esitetty lisäystä energiatukeen
nimenomaan sille puolelle, että näitä lämpöpumppuja
ja muita voidaan asentaa, ja tämä on hyvin tärkeä asia
pitkäjänteisen energiapolitiikan kannalta, jotta
vaihtoehtoista tuotantoa saadaan käyntiin. Tämän
lisäksi olemme esittäneet myös joukkoliikenteen
tukeen lisäystä, ja sen lisäksi toimenpidealoite
on tehty siitä, että pitää valtionosuusjärjestelmää muuttaa
ottamaan paremmin huomioon muun muassa joukkoliikenteen aiheuttamat
kustannukset.
Näin ollen tämä energiakirjo on hyvin
laajasti esillä tässä meidän
vaihtoehtoisessa esityksessämme, ja toivon todella, että kollegat
perehtyvät muihinkin ehdotuksiin kuin näihin lakialoitteisiin.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Tiedämme elokuvataiteesta, että jos
asiasta näytetään lähikuva tai
panoraamakuva, niin katsojalle tulee aivan eri tieto siitä,
mitä tapahtuu. Jos ajatellaan vaikka suomalaista yhteiskuntaa,
niin meillä tänään ehkä oli
kyselytunnilla lähikuva siitä, kun pääministeri
Lipponen näki, että suomalainen yhteiskuntarauha
ja vene keikkuu, kun naiset vaativat palkkaa. Sitten ajattelen,
että jos katsottaisiin vähän kauempana
tätä kohtausta, mitä me näyttelemme,
niin suomalaisia ja koko maailmaa uhkaa paljon suurempi uhka, joka
ei näy kuvassa koko ajan eli ilmastomuutoksen uhka.
Aina kun puhumme siitä, mihin lakialoite tähtää,
ja puhumme sen kivuliaisuudesta tai haitasta, pitäisi muistaa
myös, että lakialoitteen taustalla on jokin asia,
mihin pyritään vaikuttamaan. Itse arvostan meidän
vihreässä poliittisessa liikkeessämme
sitä, että sen tulevaisuuselementin huomioon ottaminen,
joka usein tarkoittaa nykyisyydessä hieman epämukavuutta,
on kuitenkin meidän työmme pohja.
Ilmastomuutoksen torjunta on mittaluokaltaan varmaan suurin
ihmiskunnan hankkeista. Terrorismin uhkan torjunta sai vaikuttaa
meidän elämäämme hyvin monella
tasolla, jopa niin että Fiskarsin kynsisakset poistettiin
matkustajilta mentäessä lentokoneeseen tai siellä syötiin
gourmet-ruokia vain muovilusikoilla. Me hyvin eritasoisia vaikutuksia
hyväksyimme terrorismin uhan torjunnassa, koska pidimme
sitä uhkaa todellisena ja olimme valmiit satsaamaan asiaan. Haluaisin
korostaa sitä, että ilmastomuutos on saman kaltainen
suuri uhka, jonka torjuminen aiheuttaa myös sellaisia seurauksia,
että tuntuu epämukavalta. Mutta jos on kysymys
todella maapallon tai lajin säilymisestä, miksi
se ei saisi tuntua yhtään epämukavalta?
En voi ymmärtää, että jos kysymys
on todella aikamme suurimmasta uhasta, sen torjuminen ei saisi näkyä missään, kun
paljon pienemmätkin asiat vaikuttavat meihin.
Voidaan ajatella, että luonnossa sellaisenaan ei ole
mitään hätää, koska
luonnossa kaikki lajit sopeutuvat asioihin niin, että populaatiot
vaihtelevat aivan huikeasti. Sopuleita voi olla tuhat tai miljoonia.
Tämmöinen kuuluu luonnon keinoon sopeutua asioihin.
Ihminen on erilainen juuri siinä, että se saatuaan
tietoa voi etukäteen muuttaa käyttäytymistään.
En usko, että ilmastomuutoksen torjunnassa meillä länsimaissa
lähivuosina joustamiskeinona olisi eläinmaailman
kaltaiset joukkokuolemat, niin kuin esimerkiksi tällä hetkellä Afrikassa,
missä sopeudutaan kuivuuteen eläinmaailmasta tutulla
valtavalla kärsimyksellä.
Mutta meillä usein tällaisiin suuriin muutoksiin,
joihin ei varauduta tarpeeksi hyvin, sopeudutaan taloudellisten
olojen vaihtelulla, joka tarkoittaa perheen arjen ja sosiaalisten
suhteiden ja elämäntapojen ja paikkakuntien elämänlaadun romahtamista.
Sen takia korostan, että mielestäni vihreiden
varjobudjettiin sisältyvä ehdotus muuttaa verotuksen
rakennetta niin, että se hyödyttää myös
meidän lapsenlapsiamme eikä vain tuponeuvottelupöydän ääressä istuvaa
keski-ikäistä kori... köri... (Naurua)
no, neuvottelijaa, on erinomainen asia.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viime torstaina me lähetekeskustelussa
käsittelimme kristillisdemokraattien varjobudjettia ja
tienasimme hirvittävän määrän
rahaa ja myöskin jaoimme sen samana iltana pois. Mutta
palat pysyivät kohdallaan. Tämäkin on
fiskaalisesti aika merkittävä tulolähde,
150 miljoonaa euroa. Tietenkin täytyy vain ihmetellä sitä,
että kun vihreät ovat olleet nyt hallituksessa
näitten asioitten päällä päsmäröimässä,
tätä esitystä ei ole aikanaan myöskään
hallituksen esityksenä tuotu saliin ja jo toteutettavaksi.
(Ed. Hassi: Kyllä sitä on vihreät esittäneet!)
Minkä takia se vaatii aina opposition, ennen kuin päästään
myöskin toteuttamaan asioita? (Ed. Hassi: Syy on kokoomus!)
Pihtiputaan mummoa minä vain ajattelen, mietin, minkälainen
se pihtiputaan mummo on. Hän on sotaveteraanin leski, niin
kuin yleensä Pihtiputaalla mummot ovat. Hän asuu
100 neliön talossa, jonne on kunnan ja yhteiskunnan toimesta
laitettu juuri uudet lämmitysjärjestelmät, suora
sähkölämmitys ja energiataloudellinen
talo. 10 000 kilowattia päiväsähköä ja
10 000 kilowattia yösähköä,
siihen arvonlisäveroratkaisu päälle,
niin puhutaan 35—40 eurosta. Näillä kulutusmäärillä tulee
tämä lisävaikutus hänen laskuunsa.
Se saattaa tietenkin pienellä sotaveteraaninaisella kuitenkin
tuntua niin, että alkaa jo miettiä, pystynkö tässä mökissäni
enää asumaan vai täytyykö kerta
kaikkiaan lähteä vanhainkotiin ja mennä laitospaikoille.
Irina Krohn /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänään valtiovarainministeri Niinistö ei
tuntunut tuntevan opposition varjobudjettia. Ed. Salo ei tunne oman
puolueensa käyttäytymistä hallituksessa.
Nämä asiat, jotka tulivat esiin, ovat juuri kaatuneet
kokoomuspuolueen käytökseen hallituksen sisällä.
Satu Hassi /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos pihtiputaan mummo kuluttaa 20 000
kilowattituntia vuodessa sähköä, tämä vihreiden
esitys tarkoittaisi 20 euron lisälaskua vuodessa. Markoissa
se tarkoittaisi 10:tä markkaa kuukaudessa. Tämä todella
tarkoittaisi suuruusluokaltaan 100 neliömetrin omakotitaloa,
ja sellaisissa kyllä köyhimmät mummut
eivät asu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Mitähän mahtaisi
pihtiputaan mummolle tapahtua vuonna 2010? Nimittäin kun
tätä vuosittain nostetaan 10 prosenttia, tämähän
on kuin korkoa korolle -systeemi. Odottavatko vihreät,
jotta pihtiputaan mummo kuolee siihen mennessä, vai mikä tämä ajatus
on, vai ajetaanko ne ihmiset pois sieltä kaikki? Tietysti
se ajatus on vihreillä ollutkin, jotta kaikkien pitäisi
tulla samaan taloon asumaan noin kuvaannollisesti, yhteen kasaan,
joka minusta tuntuu aika ihmeeltä. Siinä tapauksessa
vihreillä on monta linjaa, kun ed. Pulliainen ainakin maa-
ja metsätalousvaliokunnassa on vielä edustanut
sitä näkemystä, jotta maaseutukin pitäisi
pitää asuttuna. Joka puolueessa on näköjään
ongelmia.
Kaiken kaikkiaan energiaverojuttuun sisältyy myös
se näkökulma, että tämähän
vie meidän kilpailukykyämme, kun ottaa sen huomioon,
että eletään pohjoisissa olosuhteissa.
Meillä ovat monet olosuhteet semmoisia, että ne
vaativat enemmän energiaa: valaistuksen osalta, lämmityksen osalta,
kulkemisen osalta. Se meidän pitäisi tunnustaa
keskieurooppalaisiin verrattuna. Energia on kuitenkin yksi tuotannontekijä.
Jos katsotaan, että meille jaettavaa tulisi jatkossa riittää,
meidän pitäisi kyllä pystyä tekemään
tuotteet kilpailukykyisin hinnoin ja silloin katsoa myös
luonnonolosuhde, joka on poikkeava.
Sen sijaan olen ihan samaa mieltä siinä, jotta meidän
pitää saada kotimaisia energiamuotoja lisää käyttöön,
maalämpöpumppuja pitää saada käyttöön
lisää. Mutta minusta se pitää hoitaa
sillä tavalla, jotta annetaan tukea energiamuodon muuttoon
kotitalouksille sekä kannustetaan tietysti ja jopa vähän
piiskataan teollisuuden puolta, jos siellä energiaa haaskataan.
Tätä en kokonaisuudessa näin näkisi.
Ei meillä ole varaa tämän tyyppistä tehdä,
koska vuonna 2010 olemme tosi hankalassa tilanteessa, jos tämä veropolitiikka
näin reivataan.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Verojen korottaminen silloin, kun maksaja
on kasvoton teollisuus, on kauhean helppoa. Vaikka täällä on
puhuttu paljon pihtiputaan mummosta, tämänkin
aloitteen laskun maksaa suomalainen teollisuus. Kun me tiedämme
sen, että teollisuus tuottaa ison osan työpaikoista,
tuottaa meidän elintarvikkeemme, tuottaa lehdet, jotka
luemme, niin on mahdollista, että jos näitä laskuja liian
paljon korotetaan, teollisuus siirtyy Suomen rajojen ulkopuolelle.
Jos silloin puhutaan siitä, että se vie myöskin
mukanaan työpaikkoja, saattaa olla, että tämän
aloitteen hyöty jää hyvinkin pieneksi,
jos veromarkat jäävät saamatta. Haluan
kyllä nähdä sillä tavalla, että jos
teollisuuden kuluja paljon nostetaan, niin jossain vaiheessa ollaan
siinä pisteessä, että katto tulee vastaan ja
kamelin selkä katkeaa.
Paljon on puhuttu myöskin hallituksen esityksestä polttoaineverojen
nostamiseksi. Siihen täytyy kyllä todeta, että mielestäni
sillä ehdotuksella on erittäin ohjaava vaikutus.
Se vähentää tarpeetonta vapaa-ajan ajelua,
ohjaa käyttämään joukkoliikennettä.
En voi käsittää väitteitä siitä, että tämä hallituksen
esitys olisi väärä.
Satu Hassi /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lehtimäki varmaankin saa Valtion
taloudellisesta tutkimuskeskuksesta ja Elinkeinoelämän
Tutkimuslaitoksesta ne laskelmat, jotka Kioto-ministeriryhmälle
esitettiin silloin, kun Kansallista ilmasto-ohjelmaa valmisteltiin,
ja joissa nämä molemmat tutkimuslaitokset tulivat
siihen tulokseen, että sen energiaveron osan korottaminen, jonka
korottamista vihreät esittävät, on ympäristövaikutuksiltaan
noin viisi kertaa tehokkaampi kuin liikennepolttoaineen veron korottaminen. Nämä eivät
ole mitään vihreiden mutu-arvioita tai heittoja
vaan todella kahden tutkimuslaitoksen saamia tuloksia, jotka on
aivan täysin vihreistä riippumatta tehty ja ovat
hallituksen käytettävissä.
Siis jos ajattelemme, kuten esimerkiksi ed. Kankaanniemi tuntuu
ajattelevan, että Kioton velvoitteista pitäisi
selvitä mahdollisimman pienillä energiaveron korotuksilla,
niin silloinhan pitäisi korottaa nimenomaan sitä osaa
energiaverosta, jonka ohjausvaikutus on suurin. Hallituksen teettämät
selvitykset osoittavat, että nimenomaan teollisuuden energiaan,
sähköön ja lämpöön
kohdistuvan energiaveron korotuksen vaikutus on suurin.
Yhdestä perusasiasta haluaisin huomauttaa, joka ei
ehkä ole tullut vielä aivan selväksi
aikaisemmassa keskustelussa. Kun vihreät haluavat olla
rehellisiä, niin me olemme tehneet tasapainotetun vaihtoehtobudjettiesityksen,
jossa on myös niitä tapoja, millä me
kattaisimme ne esitykset, joille kaikkien on helppo aplodeerata. Kyllä me
tiesimme jo tämän energiaveron korotusesityksen
valmisteluvaiheessa, että sille eivät kaikki aplodeeraa.
Sitä vastaan on erittäin helppo esittää sen
tyyppisiä populistisia argumentteja kuin tässä keskustelussa
olemme kuulleet. Mutta koska me haluamme esittää poliittisista
tavoitteistamme ei vain niitä osia, joille kaikkien on
helppo hurrata, vaan myöskin sen kokonaisuuden, miten me
näemme, että asiat pitäisi hoitaa, ja
koska jokainen puolue sitten, kun on hallitusasemassa, jos siihen
pääsee ja kun aina joku siihen pääsee,
joutuu näyttämään politiikasta nämä molemmat
puolet, niin me haluamme nyt esittää sen, mikä olisi
meidän ratkaisumme.
Kun tässä keskustelussa on esitetty kommentteja,
niin todella edustajilla, jotka ovat tätä kritiikkiä esittäneet,
näyttää heittävän aika
lailla häränpyllyä käsitys suuruusluokista.
Se suuruusluokka, minkä mukaisesti tässä nyt
esitämme, että tällä vuosikymmenellä energiaveroa
pitäisi nostaa, on suurin piirtein sama kuin minkä verran
viime vuosikymmenellä energiaveroa nostettiin. Ei se sen
dramaattisempaa olisi. Jos energiaveron rakennetta muutetaan sellaisella
tavalla, että sen ohjausvaikutus on parempi, niin silloin tietysti
hiilidioksidipäästöjen vähentäminen
voidaan saada vielä pienemmillä veronkorotuksilla. Eli
jos nyt todella tämä uusi elementti, mitä me ehdotamme,
kivihiilellä tuotettuun sähköön
kohdistuva täsmävero, osoittautuu niin tepsiväksi keinoksi
kuin mitä me arvioimme, niin sehän tarkoittaa
silloin, että kokonaisuutena ottaen tällä vuosikymmenellä Kioton
sitoumuksen hoitamisesta selvitään pienemmällä kokonaisenergiaveron
korotuksella kuin mitä hallituksen Kioto-ministerityöryhmälle
Etlan ja Vattin tekemät, tuloksiltaan varsin yhtäpitävät
selvitykset osoittaisivat.
Mitä tulee sitten edustajien Lahtelan ja Lehtimäen
kommentteihin teollisuudesta, niin haluaisin todeta ensinnäkin
teollisuudesta ja energian tarpeesta, että Suomihan on
niin sanotusti maailman energiaintensiivisimpiä maita.
Esimerkiksi siinä yhteydessä, kun Suomi sai kokonaisarvosanana
maailman ykkössijan kestävän ympäristöpolitiikan
indeksivertailussa, niin niissä 20 osakriteerissä,
mitä tämä vertailu sisälsi,
joissakin asioissa me olimme ei nyt aivan maailman huonoimpia, mutta
kuitenkin huonoimmassa päässä. Hiilidioksidipäästöjen
tuottajana kuuluimme maailman huonoimpaan päähän
henkeä kohti ja kuuluimme maailman huonoimpaan päähän myös
siinä, miten paljon kansantaloutemme kuluttaa energiaa
tuotettua kansantuoteyksikköä kohti. Tämä vastoin
yleistä luuloa ei niinkään johdu maamme
pohjoisesta sijainnista vaan nimenomaan siitä, että meillä on
edelleen paljon paljon suurempi osa teollisuudestamme kuin yleensä vertailukelpoisissa
maissa hyvin energiarohmua teollisuutta, sellaista teollisuutta,
jonka tuotantokustannuksissa energialla on paljon suurempi osa kuin
kehittyneiden teollisuusmaiden teollisuudessa keskimäärin.
Mutta siitä huolimatta, että meidän
teollisuutemme on näin energiaintensiivistä, toki
energiaveron korotukset eivät teollisuutta kaada. Tällä hetkellähän
Suomessa teollisuuden sähkön hinta on yksi Euroopan
alhaisimpia. Lisäksi tehtyjen selvitysten mukaan, muun
muassa energiansäästön palvelukeskuksen
Motivan tekemien selvitysten mukaan, teollisuudessa on huomattavaa energiansäästöpotentiaalia.
Jos nyt oikein muistan, noin 5 prosenttia energiaa voitaisiin teollisuudessa
säästää lähes ilmaisilla
toimenpiteillä kuten venttiilien paremmalla säädöllä ja
semmoinen 10—20 prosenttia energiaa pystyttäisiin säästämään
erittäin halvoilla toimenpiteillä, siis toimenpiteillä,
joiden tuottama säästö maksaisi nämä investoinnit.
Aina kun puhutaan siitä, mitä energiaverot vaikuttavat,
pitää ottaa huomioon, että energiaverojen
ajatushan ei ole pelkästään rahoittaa
työn verotuksen alentamista ja muita sellaisia asioita,
joille kaikkien on helppo hurrata, vaan toinen tavoite on nimenomaan
ympäristöohjaavuus, ohjata energian säästöön
ja siihen, että energia tuotetaan vähemmän
saastuttavalla tavalla.
Ed. Vihriälä merkitään
läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.