9) Laki sairausvakuutuslain muuttamisesta
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Takkulan viimeisiä puheenvuoroja
kuunnellessani tuli kyllä mieleen se, että oikeasti
pitäisi vakavasti harkita sitä, että eduskunnan
toimintatapoja muutettaisiin niin, että jokaisessa yksittäisessä lakialoitteessa,
kun esitetään menoja, pitäisi aina esittää myös
se, mistä rahat otetaan, vastaavat säästöt
tai tulot, koska kyllä jossain määrin
se paatos, mitä ed. Takkula päästeli
tuonne oikealle laidalle, on käännettävissä ja
on tässä salissa moneen kertaan käännetty
myös semmoista oppositiopolitiikkaa vastaan, joka ei kerro
saman tien mistä raha tulee. Luulen, että ed.
Takkulan kanssa tästä asiasta on sitten mukavampi
keskustella, kun se konkreettinen varjobudjetti on nähty.
On kanssa aika helppoa sanoa vaan, että me olemme esittäneet
kaikkia näitä menoja.
Mutta meille kaikille on varmasti aika tuttu ongelma, että silloin
kun yhteistyötä tehdään ja vastuuta
kannetaan, niin kompromisseja on tehtävä, mutta
kompromisseja on aivan eri asia tehdä silloin, kun on ensin
pystynyt tekemään selväksi, niin kuin
ed. Hassi täällä tänään
hyvin sanoi, myös sen, mihin kaikkiin niin sanottuihin ikäviin
asioihin on itse silloin valmis, jos olisi yksinkertainen enemmistö ja
olisi vallassa. Silloin voi myös hyvällä omallatunnolla
tehdä kompromisseja ja perustella sen, että me
aivan varmasti olisimme halunneet tehdä näin,
mutta näistä ja näistä syistä kompromissi
jäi tähän.
Mutta sitten tähän lakialoitteeseen n:o 114, joka
koskee sairausvakuutuslain muuttamista. Tässä lakialoitteessa,
jonka ensimmäinen allekirjoittaja olen ja joka kuuluu siis
vihreiden varjobudjettiin ja joka on katettu meidän varjobudjetissamme — eli
me siis vastaamme huutoomme ja olemme osoittaneet, miten tämä on
rahoitettavissa — on kaksi elementtiä, joista
ensimmäinen koskee minimiäitiys-, -isyys- ja -vanhempainpäivärahaa.
Niihin kuuluisiin vuoden 95 kipeisiin leikkauksiin kuului aikoinaan
myös päivärahan leikkaaminen, ja tähän
vuoteen asti Lipposen kummassakaan hallituksessa hallitusryhmien
sisäisistä erilaisista paineista johtuen me emme
saaneet läpi erinäisissä neuvotteluissa
hallitustaipaleellammekaan tätä koskevia vaatimuksiamme. Nyt
pieni parannus hallituksen esityksessä on, mutta se ei
ole alkuunkaan riittävä muun muassa niiden ulkopuolisten
tutkimusten valossa, jotka ovat kartoittaneet sitä, ketkä ovat
tämän päivän huono-osaisia tässä hyvinvoivassa
Suomessa.
Viimeisten kahdeksan tai seitsemän vuoden aikana suhteellisesti
eniten asemaansa taikka vaurauttaan ovat menettäneet ja
ovat olleet kaikista heikoimmassa asemassa ylipäätään
lapsiperheet, ei siis eläkeläiset, varsinkaan
keskituloiset eläkeläiset, ja erityisesti yksinhuoltajaperheet.
Tämä tulos on kiistaton, ja sen takia esitämme,
että vähintäänkin se häpeä korjataan,
että minimipäivärahat äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahassa ovat vähäisempiä kuin
pienin työttömän peruspäiväraha.
Esitämmekin näitä rahoja nostettavaksi
samaan summaan. Tämän lisäksi kunnallisissa
palveluissa tarvitaan kyllä entistä paremmin täsmäohjautuvaa
palvelua niille lapsiperheille, jotka eniten tukea tarvitsevat.
Erityisesti yksinhuoltajaperheiden palveluiden saanti on turvattava
nykyistä paremmin.
Toinen osuus on sairausvakuutuslaki lääkekorvausten
osalta. Nyt hallitus esittää lääkkeiden omavastuuosuuden
nostamista aika hurjasti. Me esitämme tästä korotuksesta
luopumista sen takia, että äsken mainittujen lapsiperheiden
lisäksi meillä köyhyystutkimuksissa on
löydetty seuraavaksi järjestyksessä tuleva
ryhmä, joka on kaikista köyhimmät eläkkeensaajat:
pelkän kansaneläkkeen varassa olevat, pienen työeläkkeen
varassa olevat, etenkin jos heillä samaan aikaan, niin
kuin vanhoilla ihmisillä usein, on paljon sairauksia, sairauskuluja
ja lääkekuluja. Niinpä katsomme, että oikeudenmukaisuussyistä on
ehdottomasti väärä tapa käydä eläkeläisten
ja ylipäätänsä sairaiden kukkarolla
nostamalla lääkkeiden omavastuuosuutta. Se osuu
silloin kaikista eniten juuri niihin, jotka ovat kaikista sairaimpia ja
jotka eivät itse pysty itseään auttamaan.
Kun usein varsinkin nyt vaalien alla näkee keskustelua,
jossa syytetään vihreitä eläkeläisten ja
lapsiperheiden asettamisesta vastakkain, haluan tässäkin
käyttää tilaisuutta hyväksi
sanoakseni, että siitä ei ole meidän
puheessamme kyse. On katsottava julmasti ja rohkeasti totuutta ja
tutkimuksia silmiin ja asetettava kaikista heikoimmassakin asemassa
olevat ihmiset järjestykseen siinä, ketä on
ensin autettava näiden dramaattisten vuoden 95 säästöjen
poistamisessa. Silloin ensimmäisenä tulevat lapsiperheet,
kaikista heikoimmassa asemassa olevat lapsiperheet. Sen jälkeen,
heti seuraavana, tulevat kaikista heikoimmassa asemassa olevat eläkeläiset.
Sen sijaan nyt, kun eläkeläisten asemaa on
toisaalta parannettu, se ei ole välttämättä kaikilta osin
osunut juuri köyhimpiin eläkeläisiin,
vaan itse asiassa hallituksen viimeaikaiset toimenpiteet ovat osuneet
keskituloisiin ja jopa hyvätuloisiin eläkeläisiin,
ja se uudistus tavallaan rahoitetaan nostamalla lääkkeiden
omavastuuosuutta eli se rahoitetaan kaikista heikoimmassa asemassa olevien
eläkeläisten kukkarosta. Tätä me
emme pidä perusteltuna, ja silloin on aika kohtuutonta kuunnella
semmoisia väitteitä, että eläkeläiset
ja lapsiperheet asetetaan vastakkain. Meillä on selvä marssijärjestys:
kaikista ensimmäisenä suurinta apua tarvitsevat
köyhimmät lapsiperheet ja heti sen jälkeen
pelkän kansaneläkkeen varassa elävät
eläkeläiset ja heistä etenkin paljon
sairastavat.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tällä viikolla valmistelin
vihreiden ryhmäpuheenvuoroa koulutuspolitiikasta, keskustelin
ed. Braxin kanssa suomalaisen koululaitoksen saavutuksista ja ei-saavutuksista.
Hän heitti kysymyksen, joka sitten tuli ilmi ryhmäpuheenvuorossa,
siitä miten on mahdollista, että meillä on koululaitos,
joka tuottaa todella osaavia tyttöjä, joilla on
sitten niin heikko itsetunto, että he työmarkkinoilla
jäävät eurooppalaisista kanssasisaristaan
kovasti jälkeen. Olen tätä asiaa miettinyt pidemmälle
ja olen sitä mieltä, että suomalaiseen
perhepolitiikkaan ei saada parannusta ennen kuin tämä myytti
suomalaisen naisen vahvuudesta puretaan.
Suomalainen nainen jotenkin on huijannut itseään
uskomaan siihen, että hän on se, joka kantaa sitä työväenliikkeen
lippua ja sitä identiteettiä sankarillisesti halki
vastustuksen ja vastuksen vain ponnistaen eteenpäin välittämättä senhetkisistä vaikeuksista.
Se on juuri suomalaisen naisen minäkuva. Tämä suomalaisen
naisen myytti omasta vahvuudestaan on johtanut siihen, että naiset
ovat tyytyneet sellaisiin olosuhteisiin, joissa he oikeasti eivät
jaksa, ja se ilmenee suurina sosiaalisina ongelmina.
Siitä syystä tämä vihreiden
aloite äitiys- ja vanhempainrahan nostosta on yksi konkreettinen
keino sen suuntaisen perhepolitiikan luomiseksi, joka rakentuisi
oikeudenmukaisuudelle, luottamukselle ja turvallisuudelle eikä tällaiselle myytille
sankarista, joka selviää kaikenlaisissa olosuhteissa.
Mielestäni sellaisia sankareita, jotka selviävät
aina, tietysti tarvitaan poikkeusoloissa, sodan tai suurten luonnonkatastrofien
aikana, mutta ajatus siitä, että suomalaiset perheet selviävät
sillä samalla mentaliteetilla arjen pyörittämisestä,
millä suomalainen yhteiskunta ja suomalaiset selvisivät
talvisodasta, ei voi olla lasten parhaaksi.
Tämä toinen aloite, mistä ed. Brax
puhui, lääkekorvausasia, on todella tärkeä jo
ihan Kansallisen terveysohjelman valossa. Meillä todella monia
sairauksia osataan nykyään yhä enemmän,
ainakin oireita, hoitaa lääkkeillä. Mutta lääkkeet
ovat monelle eläkeläiselle niin kalliita, että ne
jätetään ostamatta. Nämä ostamatta
jätetyt lääkkeet tietysti pahentavat
näitä alkuperäisiä sairauksia
niin, että myöhemmin juuri nämä potilaat
sairastuvat yhä enemmän ja tulevat sitten kustannuksiksi
esimerkiksi erikoissairaanhoidon lisääntyneenä palvelukysyntänä.
On traagista, että meillä on selkeitä ja
hyviä keinoja antaa ihmisille parempaa elämänlaatua
lääkkeiden avulla, mutta on paljon ihmisiä Suomessa,
joilla ei ole varaa ostaa näitä lääkkeitä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä minimiäitiyspäivärahasta
haluan sanoa, että jos joku asia on minulle ollut seitsemän
vuoden aikana tärkeä, niin tämä on
yksi sellainen asia. Olen tässä asiassa joitakin
aloitteitakin tehnyt ja pyrkinyt pitämään
tätä jonkun verran esillä.
Silläkin uhalla, että ed. Brax ei ehkä pidä siitä, otan
esille sen vuoden 95 tilanteen siksi, että sanon, mikä siinä minua
erityisesti on harmittanut: Miksi tehtiin sellaiseen päivärahaan
leikkaus, jonka taso oli 80 markkaa eli siis erittäin pieni? Siitä 20
markkaa otettiin. Se ei ole minulle mennyt oikein päähän,
miten se pystyi olemaan mahdollista. Sitten kun rupesin selvittämään
sitä, niin sehän johtui itse asiassa siitä,
että kotihoidon tukeen tehtiin leikkaus ja minimiäitiyspäiväraha
oli automaattisesti sidottu kotihoidon tuen tasoon, joten kun kotihoidon
tukea leikattiin, niin samalla leikattiin minimiäitiyspäivärahaa.
Tässä tapahtui mielestäni se erhe, ja
minusta se tapahtui vähän täällä eduskunnan
käsittelyssäkin. Täällä on
edustajia, jotka ovat perustuslakivaliokunnan jäseniä.
He tietänevät, menikö tämä kaikki
oikein. Kotihoidon tuen leikkauksen perustuslaillisuushan silloin
tutkittiin, mutta ei erikseen tätä minimiäitiyspäivärahaa.
Olen jättänyt vuosi sitten syyskuun lopussa
oikeuskanslerille tästä asiasta kantelun, nimenomaan
siitä, onko perustuslakinäkökulmasta näin
voitu menetellä. Sehän ei ollut vain kerran, vaan
näin on menetelty vuodesta toiseen, kun budjetteja on tehty,
paitsi että ensi vuonna tulee pieni korotus.
Minusta se on ihan selvä asia, kun puhutaan pienimmästä äitiyspäivärahasta,
että katsotaan sen oikea viitekehys. Sitä ei saa
ripustaa kotihoidon tuen tasoon, joka jo sinällään
on riittämättömän pieni, vaan
sen pitäisi olla linjassa muitten päivärahojen
kanssa. Sen takia minusta tässäkin vihreiden aloitteessa
on oikea lähtökohta, että se on laitettu
sinne alimman työttömyyspäivärahan tasolle.
Se on juuri oikea viitekehys, missä sen pitää olla.
Tämän lakialoitteen perustelussa kerrotaan
oikein se, miksi on asiallisesti ottaen tehtävä tämä muutos.
Täällä sanotaan, että 25 prosenttia äideistä saa
tätä pienintä äitiyspäivärahaa,
ja jos muistan oikein, niin tämä kehitys on ollut
dramaattinen viime vuosien aikana. Vielä kymmenen vuotta
sitten se oli 6 prosenttia äideistä ja nyt se
on joku 25—26 prosenttia. Se kertoo myös koko
yhteiskunnan kehityksestä, mitä tänä aikana
on tapahtunut. Pätkätyöt ovat lisääntyneet,
ja niitä tekevät nimenomaan nuoret naiset, synnytysiässä olevat
naiset.
Minusta minimiäitiyspäivärahassa
ei ole pelkästään kysymys siitä,
että tämä on yksi perhepolitiikan muoto,
eräs tuki. Kysymys on siitä, minkälainen
arvo annetaan äitiydelle ja myös isyydelle, koska
tässä on myös isän päivärahasta
kysymys, minkälainen arvo annetaan vanhemmuudelle. Muistaakseni
professori Lea Pulkkinen muutama päivä sitten
kirjansa julkistamistilaisuudessa otti tämän näkökulman
nimenomaan esille. Tämä on tietysti perusturvakysymyksenä ihan
selvä asia, että tätä tulee
korottaa, ja hänelläkin oli näkemys,
että alimman työttömyyspäivärahan
tasolle. Mutta hänestäkin tämä viestii siitä,
jos on edelleenkin 60 markkaa markoissa ja ensi vuonna 70 markkaa,
että yhteiskunta ei arvosta vanhemmuutta. Tämä on
se asia, johon pitäisi saada parannuksia tässä talossa
ja jonka pitäisi olla semmoinen keskeinen lähtökohta,
kun täällä tehdään
perhepoliittisia päätöksiä,
jotka eivät tietenkään ole pelkästään
tukia, vaan myös palveluita ja myös päätöksiä siitä,
miten perhe- ja työelämää paremmin
pystyttäisiin yhteensovittamaan.
Haluan vielä ottaa lopuksi esille erään
näkökulman, kun tämä on vihreiden
vaihtoehtobudjetin ensimmäinen perhepoliittinen aloite,
joka nyt tänä iltana on keskustelussa, ja myöhemmin
tulee muun muassa kotihoidon tuki ym. Itse jäin miettimään
sitä, miten te olette tehneet tämän priorisoinnin.
Minä olen minimiäitiyspäivärahasta
täysin teidän kanssanne samaa mieltä,
että se on kiireellisin. Mutta sitten kun katselin hieman
ennen istunnon alkua arkistojani, löysin useampia lehtileikkeitä ja
dokumentteja, joissa te priorisoitte erityisesti lapsilisien korotusta
ja niiden sitomista indeksiin, mutta se ei kuulu tähän tiedän
pakettiinne. Ne, jotka tähän ottivat kantaa, olivat
silloinen ministeri Soininvaara ja myös eduskuntaryhmänne
puheenjohtaja Janina Andersson. Haluaisin kuulla sen, mikä teidän priorisointinne
kaiken kaikkiaan on, vai oletteko te laskeneet, että se
ei mahdu tähän teidän vaihtoehtobudjettiinne.
Mitä tulee sitten näiden vaihtoehtobudjettien rahoitukseen
ja tasoon, johon ed. Brax omassa puheenvuorossaan viittasi, minusta
se on hienoa, että te olette tehneet vaihtoehtobudjettinne.
Mutta sitten kun olen katsonut hieman tarkemmin niitä rahoituslähteitä,
en voi mitään epäilyilleni, kun te ajattelette,
että 35 miljoonan euron säästö eli
yli 200 miljoonaa vanhaa markkaa tulee harmaan talouden torjunnan
tehostamisesta yhden vuoden aikana. Se on kyllä aika tehokasta
toimintaa. Se ei kuulosta minusta uskottavalta. On vähän
sillä tavalla, että se vaikuttaa tämmöiseltä tulopuolen
kaatoluokalta, kun ei ole muualta sitä rahaa saatu etsittyä.
Kun tänäkin iltana on kannettu kovasti huolta keskustan
vaihtoehtobudjetista, voin sen vain toistaa, että niin
kuin on sanottu useamman kerran viime viikkojen aikana, tulemme
tuomaan oman talouspoliittisen linjauksemme tänne saliinkin
vielä keskusteltavaksi ja julkisuuteen keskusteltavaksi
tässä aivan lähiaikoina, loka—marraskuun
vaihteessa viimeistään. Kuten joka syksy, laadimme
hyvin tarkan eli tietysti momenttikohtaisen vastalauseen ja se on
myös sitten meidän käsittelyssämme,
kun varsinaisesta budjetista päätetään,
ja silloin myös äänestetään.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin vaikka yleisesti semmoisena
jankutustasoisena jaariana vuoden 95 säästöihin
palaamista en todellakaan pidä hedelmällisenä,
niin ed. Vehviläisen ja tämän lakialoitteeseen
sisältyvän minimipäivärahojen
noston osalta olen valmis kyllä tekemään
poikkeuksen, koska on kiistatonta, että juuri ed. Vehviläinen
on pitänyt tätä nimenomaista asiaa kaikki nämä vuodet
hyvin esillä ja perustellut sen erittäin hyvin.
Mutta sitten tähän suureen kysymykseen, miksi
tästäkin leikattiin: Luulen, että ed.
Vehviläisen puheenvuorossa oli yksi hyvin tärkeä havainto, minkä takia
uskon, että hallitus nyt viimeinkin edes jotain teki. Se
kuva niistä ihmisistä, jotka ovat äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahalla pelkällä peruspäivärahalla,
on muuttunut dramaattisesti nykyisten työmarkkinoiden ja
pätkätöiden myötä,
ja rohkenen epäillä, että syy, minkä takia viimeinkin
meidän, jotka olemme jo pitkään olleet
tätä mieltä, (Puhemies koputtaa) ääntä on kuultu
hallituksessa, on, että se koskee nykyään niin
sanottua perusdemariakin. Luulen, että tämä on
ollut osasyy siihen, että edes joku parannus viimeinkin
tapahtuu.
Ulla Anttila /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä priorisointikysymyksestä:
Toki meidän ensisijainen priorisointimme perhetuissa käy
ilmi tästä vaihtoehtobudjetista, ja kun mietimme,
mihin rahoja käytetään, totta kai täytyy
miettiä, mitkä ovat olennaisimpia, suurimpia ongelmia.
Itse ainakin katson, että juuri tämä vähimmäisäitiyspäiväraha-
ja vanhempainraha-asia on vielä merkittävämpi
kuin kotihoidontukikysymys, vaikka myös kotihoidon tuen
leikkaus oli minusta hyvin kipeä näistä vuoden
95 leikkauksista. Koska tämä vähimmäisäitiyspäiväraha on
niin keskeistä perusturvaa, jopa keskeisempää kuin
kotihoidon tuki, näen kyllä, että sitä pitää priorisoida
jopa ohi lapsilisien.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä illan aikana on käyty
keskustelua ja vertailtu erilaisia vaihtoehtobudjetteja. Kaksi vaihtoehtobudjettia
oppositiolta on jo tullut, kolmatta odotellaan, ja mielenkiintoista
olisi nähdä ne kaikki yhdessä ja vertailla,
miten yhtenevät ne ovat. Koska sitä ei ollut aikanaan
mahdollista tehdä, niin tietenkin tätä vertailua
käydään ja vähän kilpaillaan,
kellä meistä on paras. Toivottavasti me emme mene
kovin pitkälle tässä asiassa.
Minusta tässä lakialoitteessa, mikä on
nyt käsittelyssä, on paljon nimenomaan kristillisdemokraattien
eduskuntaryhmän tekemään vaihtoehtobudjettiin
verrattuna samoja asioita. Nimittäin mekään
emme hyväksy lääkekorvausten omavastuuosuuden
korottamista ja me tulemme siitä omalta osaltamme myös
tekemään vastaavanlaisen ehdotuksen. Tämä on
aika kohtuuton, ja kun vielä ajatellaan, mitä kuitenkin
nyt jo Suomessa maksetaan muihin Pohjoismaihin verrattuna, niin
tämä on huomattavasti korkeampi.
Minkälainen arvo annetaan vanhemmuudelle? Erittäin
hyvä kysymys, joka tuli esille tuossa ed. Vehviläisen
puheenvuorossa. Se, millä tavalla me arvostamme vanhemmuutta,
näkyy nimenomaan siinä, millä tavalla
me myös tätä vanhemmuutta tuemme niillä päätöksillä,
mitä tässä eduskunnassa tehdään.
Tämä vanhempainrahan korottaminen on minusta yksi
sellainen asia, joka on niitä kipeimpiä, ja olen
iloinen siitä, että olemme samoilla linjoilla
vihreän eduskuntaryhmän kanssa. Olen ymmärtänyt,
että myös keskustalle tämä asia
on tärkeä. Meillä on hieman eri lailla
rakennettu budjetti ja meillä on hieman erilaiset summat,
mutta kuitenkin se linja on sama ja tahto sama. Minä näen,
että näin meidän pitäisi tehdä,
että meillä olisi yhteisiä asioita oppositiossa,
joita me veisimme eteenpäin, ja vältyttäisiin
tältä vertailulta, mitä tässä illan
aikana on ollut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tänä iltana tuntuu
näitä varjobudjetteja pyörivän enemmän
ja vähemmän tässä salissa. Kuitenkin meidän
olisi saatava aikaan myös oikea budjetti.
Se olkoon sivuhuomautus, mutta kun tässä katsotaan
vähimmäisäitiyspäivärahakysymystä, niin
minusta aikanaan silloin vuonna 95 on tapahtunut sillä tavalla
virhe, jotta sitä ei koskaan olisi pitänyt leikata,
niin kuin tässä on todettu, ja tässä olisi
ollut aikaa se korjata. Näkisin, että tämä pitäisi
mahdollisimman pikaisesti saada sille tasolle, mistä tässä edelliset
puhujat ovat sanoneet, koska jonkun minimitason on oltava olemassa
myös tässä tapauksessa. Jotenkin tämä on kuitenkin
siinä mielessä äitiyttä ja vanhemmuutta
kohtaan syrjivä. Odottaisi, jos ryhtiä löytyy, että tämmöinen
korjaus voitaisiin vielä budjetin yhteydessä tehdä.
Mutta sitten kun ed. Brax alkupuheenvuorossaan totesi, ketkä näitä köyhiä ja
kurjia ovat, niin minusta kuitenkin pitkäaikaistyöttömät
ovat yksi ryhmä, joka häneltä unohtui,
ja toistuvaistyöttömät, jotka silloin
90-luvun laman seurauksena putosivat työttömyyteen
ja ovat yhä edelleen siellä sillä tavalla,
että eivät ole saaneet kuin tukitöitä,
ja jotkut eivät ole niitäkään
saaneet. Sen takia se on yksi porukka.
Toinen on ylivelkaantuneet, ja siitähän hallitus
on sinällään antanut uuden esityksen,
joka jonkun verran parantaa heidän asemaansa. Siinä on
monia elementtejä, jotka helpottavat velkajärjestelyyn
pääsyä. Ne ihmiset pitää pelastaa,
koska he ovat minusta kaikkein hankalimmassa ja kurjimmassa asemassa
yhä edelleen olevia ihmisiä.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kerroin, keiden asema on suhteellisesti
ottaen Lipposen molempien hallitusten aikana heikentynyt, todellakin
nojasin aika moneen tutkimukseen. Tietysti ne ryhmät, joita
ed. Lahtela otti esille, ovat todellakin varmasti vaikeuksissa,
mutta ne vuoden 95 dramaattiset, pakkotilanteessa tehdyt leikkaukset
eivät varsinaisesti koskeneet heitä. Luulen, että arvioinneissa
siitä, keillä nyt menee kaikkein huonommin, on
osittain rajoituttu vain vuoden 95 leikkausten palautusjärjestykseen,
ketkä kaikkein nopeimmin nyt, kun viimein on vähän enemmän
taloudellista liikkumavaraa, tarvitsevat ne vanhat etuudet, jotka
heille kuuluvat. Koko se lista on pidemmän päälle
pyrittävä tietysti purkamaan, jos kaikki menee
Suomen taloudessa hyvin.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan nyt vielä sanoa ed. Lahtelalle
siitä, keitä tämä koskee. Tähän mennessä näiden
kuuden seitsemän leikatun vuoden aikana pitkäaikaistyöttömiltäkin,
joista te kannatte erityisesti huolta, on tippunut, jos on tullut
raskaaksi, vähintään puolella, joillakin
todella paljon, on voinut tippua parisataa prosenttia aivan hyvinkin,
jos on ollut ansiosidonnaisella päivärahalla.
Tämä on aivan mieletön ongelma. Minun
mielestäni tässä ei pitäisi
lähteä yhtään puhumaan mistään
muusta kuin tästä joukosta. Nythän ensi
vuodelle tulee pieni parannus, mutta silti tämä ei
poista esimerkiksi sitä ongelmaa, että lapsia
ei voi tehdä peräkkäin, vaan pitää välillä pyörähtää töissä,
jotta ei ole tällä seitsemänkympin pienellä äitiyspäivärahalla.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vehviläisen kanssa en ole
yhtään eri mieltä. Juuri näin
on tapahtunut. Mutta on hyvä, että ed. Vehviläinen
totesi, että myös ansiosidonnaisella olleilla
on tippunut, koska siihen tunnustukseen osittain sisältyy,
että ansiosidonnainen järjestelmä on
hyvä järjestelmä.
Mutta itse pääasia, miksi pyysin vastauspuheenvuoron,
on se, jotta kuitenkin mietin, mistä tilastoista ed. Brax äsken
puhui. Mutta ylivelkaantuneet: Viimeksi äsken minulle soitti
yksi ihminen, joka on tänä päivänä ollut
velkajärjestelytapahtumassa, ja sanoi, että siitä ei
tullut vieläkään mitään.
He ovat sillä tavalla kurjassa asemassa, että he
ovat kuin vankeudessa ja kaikki viedään, mitä on.
Heillä ei ole mitään toivoa. Mutta ensi
vuoden puolella saadaan uusi velkajärjestelylaki voimaan,
ja siinä on joitakin tekijöitä, jotka
helpottavat vanhassa velkajärjestelyssä olevia,
mutta ennen kaikkea niitä, jotka eivät tätä ennen
estosyiden perusteella ole päässeet saneeraukseen.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan
vähimmäistason leikkaus oli aikanaan todella suuri
epäoikeudenmukaisuus ja vääryys. On hyvä,
että vihreät nyt tällä aloitteella
tunnustavat tämän virheen ja ovat nyt ehdottamassa
merkittävää parannusta tapahtuneeseen
vähimmäistason laskuun. Tämä on
hyvin tärkeä asia ja toivoisi, että tässä salissa
löytyisi vihdoin nyt laaja yhteisymmärrys näiden
pienimpien etuuksien tason korottamisesta.
Arvoisa puhemies! Toisena tässä asiassa ovat lääkekorvausasiat
ja niiden vuotuinen omavastuukatto. Tältäkin osin
me Suomessa olemme varsin korkean katon piirissä, jos vertaa
muihin maihin. Suomalaiset, etenkin pitkäaikaissairaat, maksavat
nyt varsin korkeaa lääkekorvausosuutta. On toki
väärin, että tätä osuutta
edelleen ollaan hallituksen budjettiesityksessä nostamassa.
Hallitushan asetti myös selvitysmiehen silloin, kun
vihreätkin olivat vielä hallituksessa, selvittämään
lääkekorvausjärjestelmän kehittämistä jatkon
osalta. Hallitus antoi tehtäväksi selvitysmiehelle
siirtyä yhden erityiskorvausluokan ja yhden peruskorvausluokan
järjestelmään. Tämä ehdotushan
merkitsisi sitä, että muun muassa elämää ylläpitävän
insuliinin täydestä, 100 prosentin, korvauksesta
luovuttaisiin. Mielestäni tämän suuntaiset
ehdotukset pitäisi myös kyetä torjumaan
jo heti alkuunsa.
Irina Krohn /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Väistölle: On vaikea säästää 20
miljardia markkaa ilman, että se tuntuisi vääryydeltä tai
virheeltä. Mutta olen sitä mieltä, että näin
piti tehdä, ja kaikki ne tuntuivat huonoilta. Se todellinen
vääryys on se, jos asiaa ei korjata sitten, kun
tilanne on toisin. Se on se vääryys, jonka voin
tunnustaa, mutta en katso, että on väärin
pelastaa suomalaista yhteiskuntaa.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ehdottomasti olen sitä mieltä, että tunnustaminen
myöhemminkin on vihreiltä oikean suuntainen toimenpide.
Tässä on vain eletty seitsemän kahdeksan
vahvan talouskasvun vuotta, ja vihreät ovat lähes
koko tämän ajan olleet hallituksessa. Tässä lakialoitteessa
kyllä myönnetään, että taloudellisen
tilanteen paraneminen olisi mahdollistanut leikkauksen kompensoimisen
jo aiemminkin. Harmillista vain, että sitä ei
ole tehty.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Mitä tulee tähän
käytävään keskusteluun, niin
täytyypä sanoa, että aika outo kuva jää kansalle
vihreitten tekemistä ajatuksista ja esityksistä ja
uudistuksista tässä asiassa. Kun ed. Brax myönsi,
että kyllähän 95 oli tiukkaa, mutta sen
jälkeen ei ole saatu tätä korjattua,
niin tuntuu vaan siltä, että vihreä eduskuntaryhmä on
ottanut oppia siitä eduskunnasta, mikä on ollut
oppositiossa tätä ennen. Jos näin huonosti
on tämä tieto teihin tarttunut, olette havainneet
ja huomanneet tämän jo hallituksessa ollen, niin
miksi ette ole vaikuttaneet hallituksen sisällä silloin,
kun siellä olitte, siihen, että nämä asiat
olisivat tulleet järjestykseen? Tuntuu varsin oudolta.
Joko te tietoisesti harhautatte kansaa tai sitten te muuten jälkijättöisesti
ajattelette tätä asiaa. Näin ei voi olla,
että myönnetään, että on
tiedetty, mutta ei ole haluttu tehdä yhtään
mitään. Tällaista harhautusta Suomen
kansalle ei saa tehdä ainakaan eduskunnan taholta.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin on aika hassua kuunnella
syytteitä harhautuksesta edustajalta, jonka ryhmä ei
ole vieläkään esittänyt varjobudjettia
eikä ole kaikkina näinä vuosina nähnyt vaivaa
siitä, että näyttäisi selvästi,
millä katetaan ne esitykset, mitä itse esittää.
Erityisesti ed. Seppo Lahtela on aika monta esitystä tehnyt
täällä kaikkina vuosina, ja olisi todella
ollut kiva kuulla, millä ne rahoitetaan.
Se taloudellinen liikkumavara, jota Suomella on ollut, on valitettavasti
ollut vasta käytettävissä viimeiset pari
vuotta, ja sinä aikana vihreät ovat kyllä tehneet
kaikkensa, ja sen pystymme osoittamaan, että vuoden 95
korjauksien purku aloitetaan lapsiperheistä. Olemme senkin
kritiikin uhalla, mikä keskustasta on tullut, että asetatte
eläkeläiset ja lapsiperheet vastakkain, kun hyväosaisia
eläkeläisiä ensin hyvitettiin, korostaneet,
että ensin pitää tulla lapsiperheet ja
nimenomaan heikoimmassa asemassa olevat lapsiperheet.
Mari Kiviniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minua kyllä usein on ihmetyttänyt
tämä keskustelu vaihtoehtobudjeteista. Keskusta
on joka vuosi esittänyt vastalauseessa vaihtoehdon hallituksen
linjalle, ja se vastalause on ollut aivan saman tyyppinen kuin nyt
on tämä vihreitten tekemä varjobudjetti.
Mitä tulee edellisinä vaalikausina esitettyihin
varjobudjetteihin, niin ne niin sanotut varjobudjetit, joita esimerkiksi
SDP:n eduskuntaryhmä vaalikaudella 91—95 esitti,
eivät olleet yhtään sen ihmeellisempiä varjobudjetteja
kuin keskustan vastalauseetkaan, niin että kannattaisi
myös tutustua niihin eikä käydä tällaista
terminologiakeskustelua siitä, minkälaisia vaihtoehtoja
kullakin on.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On hyvä katsoa tätä myöskin
hallituksen rintamalta. Hallituksen kannalta katsottunahan nykyään
on hyvä, jos oppositio on kovin hajanainen, mutta tällainen
oppositio, missä on vihreät ja keskusta olemassa
pääpuolueina, kristillisdemokraatit järkilinjoilla
jne. tässä asiassa, tulee sillä rintamalla,
että tässä keskusta, joka näkee
kokonaisuutta tässä asiassa, on kuitenkin antanut
vastuullisia esityksiä.
Mitä tulee siihen väittämään,
että olisin kovin voimakkaasti ollut korottamassa valtion
menoja, tämä ei näihin esityksiin sisälly,
mutta otan kunnian siitä itselleni. Siltä osin,
herra puhemies, toteaisin, että kun ed. Brax totesi, että keskusta
on vain pannut vaihtoehdoiksi joko vanhukset taikka lapsiperheet,
niin ei. Yleislinja on sekä-että, molempia pitää hoitaa.
Yhteiskunnan vastuullisuutta pitää tasapainoisesti
viedä eteenpäin, ja se on keskustan linja ollut
ja on eteenkinpäin. Toivon, että vihreätkin
näkevät tämän asian, niin kuin
nyt antavat ymmärtää. (Puhemies koputtaa)
Mutta kauan teillä on aikaa mennyt miettiessä,
melkein kahdeksan vuotta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtela, muistutan vaan, että näitten kumppanien
kanssa te olette siellä Pohjois-Karjalassa kuitenkin vaaliliitossa
seuraavissa vaaleissa, mikä osoittaa, (Naurua) että sieltä sitä orastavaa
yhteistyötä itärajalta alkaa nousta nyt sitten
syvän vihreän ja tavallisen vihreän välillä.
Kyllähän me kaikki tiedämme tietenkin,
vaikka nyt alkaa myöhä olla, että eihän
näitä varjobudjetteja ja lakiesityksiä olisi
tässä salissa, elleivät vihreät
olisi nyt sattuneet tuossa ydinvoimaäänestyksen
jälkeen jäämään oppositioon.
Tämä kuuluu opposition ikuiseen oikeutukseen tehdä omaa
varjobudjettiaan ja omia lakiehdotuksiansa. Vaikkakin näissä on
tietenkin edetty askel oikeaan suuntaan myöskin hallituksen
esityksissä, niin kyllä minä tietenkin
hallituspuolueen kansanedustajana annan arvoa sille, että on
edes yritystä laittaa tuloja toisella lailla järjestykseen
ja menoja toisella lailla järjestykseen. Mutta muistutan
kuitenkin siitä perussäännöstä,
että 97 prosenttia on edelleen sitä samaa hallituksen
pohjaesitystä, jos se 3 prosentissa poikkeaa. Siitähän nyt
vaan on kysymys, ja näin tulee käymään
varmasti keskustankin esityksen kanssa. Ei sillä koko maailmaa
uusiksi panna, vaan pannaan tietyiltä osin tuloja ja menoja.
Mutta vastalauseisiin ei koskaan liity yleensä muuta kuin
menoja. (Ed. Manninen: Budjettivastalauseessa kyllä!) — Niin,
budjettivastalauseessa myöskin tulot ja menot pitää katsoa
yhtä aikaa ja samanaikaisesti.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä on tavattoman tärkeä esitys,
mikä nyt on käsittelyssä. Kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjetti sisältää myös
nämä samat kohdat, ja tuemme todellakin vilpittömästi
tätä kokonaisuutta niin kuin näitä kahta
edellä käsiteltyä, esikoulukuljetusta
ja opintotukiparannusta, ja sitten tässä paria
kolmea seuraavaa käsittelyssä olevaa vihreiden
esitystä. Ne ovat tärkeitä ja hyviä.
Erityisen tärkeitä ovat nämä minimipäivärahakysymys
ja lääkekustannusten omavastuuosuusasia. On häpeällistä,
että näitä tehtiin Lipposen hallituksen
aikana.
Täällä ed. Brax on moneen kertaan
sanonut, että oltiin pakkoleikkausten edessä vuonna
95. Se on täyttä puppua, eihän ollut
mitään pakkoa tehdä, tarttua kaikkein
köyhimpien ja heikoimmassa asemassa olevien perusetuuksiin,
joihin te tartuitte. Ruotsissahan tehtiin 90-luvun alussa samanlaiset
leikkaukset samasta syystä kuin Ahon hallitus joutui tekemään,
mutta Ruotsin hallitus, sosialidemokraatit, palauttivat välittömästi
juuri nämä. Te olitte tukemassa hallitusta, joka
antoi veronkevennykset kaikkein hyvätuloisimmille vuodesta
vuoteen, ajoitte Suomen väkisin tietysti Emuun. Sitä en
sano, oliko se hyvä vai huono. Ruotsissa valittiin toinen
tie, ei menty Emuun eikä annettu hyvätuloisille
veronkevennyksiä vaan palautettiin nämä perusetuudet
entiselle tasolle ja parannettiin jopa niitä. Sosialidemokraatit
tietysti saivat vaalivoiton Ruotsissa, kun tekivät näin.
Teidän heräämisenne on kyllä kovin myöhäsyntyistä,
mutta aloite on tavattoman tärkeä ja hyvä ja
saa minun täyden tukeni.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka sanotaan, että tikulla silmään,
joka vanhoja muistelee, niin olinhan siellä minäkin silloin,
kun näitä asioita käsiteltiin vuonna
95. Haluan muistuttaa siitä, että silloin kun
sairauspäivärahoja, äitiyspäivärahoja
ym. leikattiin, keskusta esitti vastalauseen, jossa leikattava rahasumma
olisi ollut juuri sama, mutta niin, että pienimpiä minimirahoja
ei olisi leikattu vaan että olisi tasaisesti ylemmästä päästä leikattu
sairauspäivärahoja niin, että sama summa
olisi säästynyt. Tosiasiassahan kävi
niin, että esimerkiksi sairauspäivärahat
nousivat yli 200 000 markkaa vuodessa ansaitsevalle ja
minimipäivärahoja alennettiin. Sehän
oli kerta kaikkiaan hävytön teko kaikkein pienituloisimpia
suomalaisia kohtaan. Siinä vihreät olivat aputyttöinä ja
-poikina nöyrästi Lipposen hallituksen juoksunarussa.
Se oli minusta kyllä ihmeteltävä asia.
Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Me
tietysti tuemme tätä hyvää esitystä,
joka vasta osan vääryydestä korvaa. Siellä ovat
vielä muut. Kaikki eivät saa ollenkaan päivärahaa,
jotkut saavat hyvin pientä päivärahaa,
ja kaikkein alimpia päivärahoja todella alennettiin
ja korkeampia nostettiin, kun oli vaihtoehtoinen, saman verran säästävä ratkaisu
olemassa, mutta sitä eivät hallituspuolueet silloin
halunneet.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun aloitettiin vihreiden ja keskustan keskustelu
tänään vihreiden varjobudjetin ympärillä,
muun muassa edustajien Aulan, Ala-Nissilän ja Korkeaojan
kanssa oli todella hedelmällistä ja rakentavaa
miettiä, mitä Suomelle täytyy tehdä jatkossa
ja mitkä asiat on syytä parantaa ja mitkä asiat tässä tilanteessa,
kun on tämän verran rahaa ja on tällainen
talouskehitys, ovat kaikkein tärkeimmät. Mutta
ilmeisesti myös kelloaika rupeaa vaikuttamaan, kun yhtäkkiä palataan
taas tähän ikuiseen "Ahon hallitus sitä,
vuosi 95 tätä". Tätäkö on
ajatus siitä, mikä oikeasti tässä rakenteellisen työttömyyden
ja Suomen tilanteen ollessa tällainen on tärkeintä ja
aiheellisinta? Sekö se on, mitä on eniten annettavaa äänestäjille,
miettiä sitä, kuka säästöpakotuksen
aiheutti, olivatko säästöt oikein? Jos
nyt mietittäisiin, mitä nyt pitää tehdä,
kun asiat ovat hieman paremmin, mutta eivät kuitenkaan
riittävän hyvin.
Keskustelu päättyy.