Marjo  Matikainen-Kallström /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Öljyn maailmanmarkkinahinta on nyt
               korkeammalla kuin koskaan. Tämä tarkoittaa sitä,
               että polttonesteiden kuluttajahinnat ovat taivaissa. Syyn
               tähän me tiedämme kaikki.
            
            
            Hallitus voi vaikuttaa polttonesteiden kokonaishintaan alentamalla
               polttonesteiden verotusta. Pitkien kuljetusetäisyyksien
               maassa hallitus voisi edes vähän yrittää auttaa
               ja keventää kuljetusyrittäjien, maaviljelijöiden
               ja meidän muidenkin tavallisten ihmisten taakkaa. Julkisten
               kulkuvälineiden lippujen hinnat nousevat. Sateisen kesän
               jälkeen viljan kuivatuskustannukset nousivat entisestään.
               Talvi on tulossa, ja lämmityskustannukset nousevat. Rahtikustannukset
               nousevat.
            
            
            Kuinka paljon hallitus aikoo alentaa polttonesteiden verotusta?
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Polttoainehinnoissa todella raakaöljyn hinta
               näyttelee merkittävää roolia.
               Kysymys on siitä, että raakaöljyn hinta
               voi sekä nousta että laskea niin kuin se on tehnyt.
               Tänään se on muun muassa laskenut eilisestä,
               Brent-öljyn pörssihinta. Verotusta ei voi edes
               teknisesti järkevällä tavalla sillä tavalla
               muutella, että se seuraisi raakaöljyn hinnan kehitystä.
               Se ei ole mahdollista, ja jos ajatellaan, että lähdettäisiin
               keventämään pienellä marginaalilla,
               niin se ei näy tuolla polttoainepumpulla juuri lainkaan
               kuluttajan hinnassa. Syyt sitten siihen, mitä raakaöljyn
               hinnassa on tapahtunut, ovat tietenkin moninaiset. Niistä voidaan
               keskustella, mutta hallituksella ei ole aikomusta tämän öljyn
               hinnan sahaamisen vuoksi lähteä todellakaan rukkaamaan
               polttoaineveroja.
            
            
          
         
         
            Marjo  Matikainen-Kallström /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kuljetusyrittäjät eivät
               voi viedä kaikkia kustannuksia näistä korotuksista
               kuluttajahintoihin. Syynä ovat pitkät sopimukset,
               ja tämä taas tarkoittaa konkursseja kuljetusyritysalalla
               ja lisää työttömyyttä,
               kansantalouden laskua jne. Polttonesteiden hinnat ovat ennätykselliset,
               sitä me emme voi kiistää. On sitten minkälaisia
               viilauksia tahansa, niin ne ovat nyt taivaissa, ja energian hinta
               on huipussa, vuokrat nousevat. Tämä tarkoittaa
               myös ahdinkoa kotitalouksille. Keskusta, päähallituspuolue,
               teki neljä vuotta sitten ennen kunnallisvaaleja kaksi välikysymystä tästä asiasta,
               joten tämäkin osoittaa, että tämä on
               todella tärkeä asia.
            
            
            Aikooko siis hallitus laskea polttonesteiden veroa tällä hallituskaudella?
               Aikooko se puuttua tähän asiaan?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Jos nyt ovat hinnat taivaissa, niin ed. Matikainenkin
               ehkä muistaa, että vuonna 2001 ne olivat vielä korkeammalla,
               siis taivaasta ylöspäin. (Eduskunnasta: Ei! — Ed.
               Elo: Huomattavasti!) — Kannattaa tarkistaa. — Mitä tulee
               kuljetusyrityksiin ja niiden polttoainehintoihin, kyse on siis silloin
               dieselverosta. Siinähän on niin kuin muissakin
               polttoainehinnoissa EU:n minimidirektiivit olemassa. Meillä dieselverotuksen taso
               on noin 32 senttiä litralta ja tuo minimiverotaso on pari
               senttiä alempi. Eli meillä ei ole pelivaraakaan
               laskea. Siinä ei ole ratkaisua kuljetusyritysten polttoainehintakysymykseen.
               Meillä on EU15-maitten alhaisimpia dieselveroja.
            
            
          
         
         
            Erkki Pulliainen /vihr:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Tässä alkuperäisessä kysymyksessä viitattiin lämmityskuluihin
               jnp. Tämä johtaa ilman muuta miettimään
               sitä, millä tavalla uusiutuvien energianlähteitten
               osuutta voitaisiin energiapuolella lisätä. Meillä on
               tiedossa, että on 80 000 hehtaaria kai raivattu
               juuri uutta peltoalaa jnp. Mihinkä toimenpiteisiin hallitus
               aikoo ryhtyä, että uusiutuvien energianlähteitten
               osuutta voitaisiin lisätä, että tämän
               metsähakkeen lisäksi, joka juuri käsiteltiin,
               pystytte peltoenergian käyttöä lisäämään Suomessa,
               koska siinä on valtava potentiaali juuri tällä hetkellä?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Meillähän on esimerkiksi puun verokäytäntö hyvin
               edullinen, taitaa olla niinpäin, että sitä ei
               veroteta, vaan veronpalautusten kautta annetaan tukea, eli verohuojennus
               on tällainen käänteinen. Tähän
               saakka se on toiminut ihan hyvin. Mitä yleisemmin tulee
               energiaveroihin, niin Euroopan unionissahan tästä on
               keskusteltu, ennen kaikkea nyt polttoaineverojen osalta. Öljyn hintaa
               peilattiin, ja siellä on yhteinen näkemys ja yhteinen
               päätöskin olemassa valtiovarainministerikokouksesta,
               että ei pitäisi yksittäisten maitten
               lähteä omana operaationaan vähentämään energiaveroja,
               vaan pitää pyrkiä toimimaan globaalitasolla.
               Silloin puhutaan muun muassa Opec-maitten kanssa käytävistä keskusteluista, tavasta,
               jolla pyritään tähän hintamekanismiin vaikuttamaan
               globaalitasolla, koska yksittäisessä operaatiossa
               on se vankka uhka, että käy juuri päinvastoin. Öljyn
               tuottajat kysyntä—tarjonta-asetelmassa lähtevät
               toimimaan toiseen suuntaan kuin tavoite. (Puhemies: Aika!)
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
            
            Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen viittasi mahdollisuuksiin,
               joita tarjoutuu uusiutuvan energian käytön lisäämisen
               kautta. Alkuperäisessä kysymyksessä olivat
               esillä viljan kuivatuskustannukset. Meillä on
               tässä suhteessa tarpeen parantaa teknologiaa.
               Tällä hetkellä vilja kuivataan osin öljyllä,
               mutta varmasti tulevaisuudessa kehitys menee siihen suuntaan, että myös
               kotimaiset polttoaineet tulevat tässä suhteessa
               paremmin käyttökelpoisiksi, tekniikka paranee.
               Meillä on tehty selvittelytyötä. Aivan
               hiljattain valmistui maa- ja metsätalousministeriön
               asettaman bioenergiatyöryhmän väliraportti,
               jossa parhaiksi mahdollisiksi alueiksi bioenergian kehittämiseen
               todetaan paitsi metsähakkeen käytön lisäämismahdollisuus,
               pellolla tapahtuva ruokohelven tuotannon kasvattaminen ja sitten
               biojätteiden lannan biokaasun hyödyntäminen.
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Edellä sanottujen lisäksi
               kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että valtion
               budjetissa, esimerkiksi budjettiesityksessä ensi vuodellekin,
               on varattu vähän yli 30 miljoonaa euroa investointihankkeisiin
               tai tukeen uusiutuvia energialähteitä ja osin
               turvetta käyttävien hankkeitten ylösrakentamiseen,
               tuulivoiman ylösrakentamiseen ja vastaavaan. Tämän runsaan
               30 miljoonan euron lisäksi siellä on noin 10 miljoonaa
               euroa tällaisia uusia demohankkeita varten. Yhteensä tämä summa
               taitaa olla korkeampi kuin koskaan ennen on ollut.
            
            
          
         
         
            Martti Korhonen /vas:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Meillä on samanaikaisesti käsiteltävänä täällä ensi
               vuoden budjetti, ja polttoaineverotus liittyy tietenkin siihen hyvin
               olennaisesti. Tuon budjettiesityksen mukaan meiltä on lakkaamassa noin
               600 bussivuoroa, kun joukkoliikennerahoja vähennetään.
               Tällä hetkellä, justiin äsken
               tarkistin polttoaineen hinnan, polttoaineen hinta on 1 euro 30 senttiä,
               diesel ja bensa. 1 euro 30 senttiä elikkä 7 markkaa
               80 penniä. Kun se kipuraja oli 7 markkaa silloin, kun ministeri
               Pekkarinen sitä kipurajaa esitteli, niin oikeastaan kysymys
               kuuluu hänelle: Onko se kipupiste siirtynyt, vai onko kipuraja
               noussut? Aiotteko te tehdä mitään tämän asian
               eteen? 7 markkaa 80 penniä on niin paljon. Kun se kohdentuu
               nimenomaan nyt ongelma-alueille, pitkiin kuljetusetäisyyksiin,
               joukkoliikenteen vuoroja joudutaan täyttämään
               pienauton käytöllä jne., niin onhan tämä kohtuutonta.
               Teillä oli lääkkeet oppositiossa siihen.
               Nyt te istutte hallituksessa. Milloin te teette esityksen, että polttoaineveroa
               pienennetään? Se oli teidän ratkaisunne
               viimeksi.
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Tämän nykyisen hintatason
               suhteellisesta tasosta, missä se on nyt verrattuna muutaman
               vuoden takaiseen, ministeri Kalliomäki täällä jo
               antoi hyvin selvän vastauksen. Mitä tulee siihen,
               että muutama vuosi sitten tästä asiasta
               tehtiin välikysymys (Ed. Zyskowicz: Kaksi!) — kaksi
               kappaletta välikysymyksiä — ja mitä nyt
               sitten tällä hetkellä pitäisi
               tehdä: ehkä tässä on kuitenkin
               aavistuksen vertainen ero. Se ero on mielestäni kuitenkin
               siinä, että tämän hallituksen
               toimesta ei ole polttonesteiden veroa kiristetty. Kun me teimme
               välikysymyksiä, niitä olivat edeltäneet
               polttonesteiden verotusten kiristämiset ja ne toimet, välikysymysvaateet,
               silloin liittyivät myöskin siihen.
            
            
          
         
         
         Ed. Anni Sinnemäki merkitään
            läsnä olevaksi.
         
         
         
         
            Kimmo Kiljunen /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Valmistevero maksetaan Suomessa bensiinistä, jonka
               lämpötila on 15 celsiusastetta; tämän
               määrää EU-direktiivi. Todellinen
               lämpötila Suomessa on keskimäärin
               vuodessa 8, ja tämä aiheuttaa lämpötilahävikin,
               jonka maksavat yleensä bensakauppiaat. Keskimääräinen
               bensakauppias maksaa Suomessa 26 000 litrasta lämpötilahävikin kautta
               veroa, joka ei ole asiallista. Tässä suhteessa
               Suomessa voitaisiin EU-direktiiviin viitaten itse asiassa ottaa
               sama käytäntö kuin Ruotsissa, että käytettäisiin
               sitä todellista lämpötilaa. Valtio ei
               tästä kärsisi, mutta siinä joutuisivat
               todelliseksi maksajaksi suuret öljy-yhtiöt, ja
               tämä tukisi pieniä bensakauppiaita ympäri
               Suomea. Toivoisin, että valtioneuvosto voisi tähän
               tarttua.
            
            
            Mikä on valtioneuvoston kanta tähän
               asiaan? (Ed. Zyskowicz: Onko Pekkarisella selitys tähänkin? — Eduskunnasta:
               On! — Naurua) 
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Äskeiseen todellakin, ed. Zyskowicz,
               minulla oli selitys. (Ed. Dromberg: Niitä riittää!)
               Se on äsken kerrottu ja kuultu. Tätä ed.
               Kiljusen ajatusta kannattaa varmaan tutkailla. Tähän
               minulla ei ole valmista vastausta, mutta kirjasin sen. En tiedä edes,
               olenko ihan oikea ministeri vastaamaan, mutta olen valmis omalta
               osaltani asiaa tutkailemaan.
            
            
          
         
         
            Timo Soini /ps:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin ministeri Pekkariselle,
               että se nyt vielä puuttuisi, että olisitte
               korottaneet sitä veroa, kun ensin vaaditte sitä laskettavaksi.
               Mutta ei kai tämä verojärjestelmä voi
               olla kiveen hakattu. Esimerkiksi Unkarissa on kehitelty näitä malleja,
               että veron määrä voisi silloin
               laskea, kun hinta nousee, ja sitten kompensoitaisiin, kun maailmanmarkkinahinta
               tulisi alas, ja kerättäisiin tätä. Eihän
               se nyt niin voi olla, että on ainoastaan yksi malli olemassa,
               jota yksi insinööri osaa vain laskea. Kyllähän
               tässä täytyy olla muitakin malleja. Miksi
               tällaista ei tehdä? Kun siellä valtiovarainministeriössä on
               viisaita laskutaitoisia ihmisiä, niin kyllähän
               tällaisen mallin varmasti joku voisi kehitellä,
               vaikkapa valtiosihteeri Sailas, hänellä kun on
               paljon tuoreita ajatuksia. (Naurua)
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Valtiosihteeri Sailas ei ole insinööri, suattaapi
               ministeriöstä tietysti löytää joitakin
               insinöörejäkin. Meillä on varsin
               selkeä polttoaineverotus. Vero määräytyy
               kiinteänä, ja se on toiminut tähänkin
               saakka hyvin. Maailmanmarkkinahintojen heijastukset öljyn
               tasolta sitten jalostettuun materiaaliin, bensiiniin, dieseliin
               jne. ovat varsin maltillisia, eli tämä järjestelmä on toiminut
               hyvin eikä ole minusta mitään syytä lähteä sitä muuttamaan. Öljyn
               hintakehitys nyt nähtävien ennakointien mukaan
               on kuitenkin sellainen, että se lähtee alaspäin,
               ja syyt siihen ovat suhteellisen selviä. Kaikista merkittävin
               syy ilman muuta on maailmantalouden vahva veto. Tuommoinen 4—8
               prosentin kasvu maailmantaloudessa on tietysti aikamoista, aika
               hurjaa, se ei voi pitkään jatkua. Toinen syy on
               sitten (Puhemies koputtaa) jalostamokapasiteetin puute. Kannattaa
               ottaa rauhallisesti tässä asiassa.
            
            
          
         
         
            Ben Zyskowicz /kok:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Suora sitaatti: "Te olette puolitoista
               vuotta nyt pohtineet, hinnat ovat nousseet, ja hallituksen vastaus
               osoittaa, että tässä asiassa ei tulla
               tekemään mitään." Pääministeri
               Vanhanen, tuntuuko tutulta? Syytä olisi, nimittäin
               näin sanoitte 9. kesäkuuta 2000, kun teitte välikysymyksen
               siitä, miksi hallitus ei alenna polttonesteiden verotusta,
               kun hinta on liian kova. Kysymys kuuluu:
            
            
            Miksi toimitte tässäkin asiassa täysin
               päinvastoin, kuin oppositiossa itse vaaditte?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Matti Vanhanen
            
            Arvoisa puhemies! Muistan oikein hyvin nuo keskustelut ja muistan
               myös sen, mitä valtiovarainministeri Niinistö vastasi
               silloin. Me kävimme kahteen kertaan viime vaalikaudella
               tämän keskustelun läpi erittäin
               perusteellisesti välikysymysten kautta. Molemmilla kerroilla
               laaja enemmistö katsoi, että me emme lähde
               yksittäisenä maana keventämään
               verotusta silloin, kun Opec nostaa hintaa. Tämä kyllä silloisen
               opposition puolelta sitten lopulta kuitattiin. (Ed. Zyskowicz: Äänestitte epäluottamusta!)
               Näiden käsittelyjen jälkeen tämä kuitattiin,
               koska viime eduskuntavaaleissa aiheeseen ei enää esitetty
               mitään vaatimuksia, asia ei ollut hallitusohjelmavaiheessa
               myöskään meidän puoleltamme
               mitenkään esillä. Tähän
               on tyydytty, ja nyt tälläkin kaudella, niin kuin
               valtiovarainministeri totesi, EU-maiden kesken vallitsee yhteisymmärrys
               siitä, että EU-maiden ei pidä lähteä nyt
               omia verojaan alentamaan ja ruokkimaan sillä sitä,
               että öljynmyyjät voivat nostaa hintaa
               kuinka paljon hyvänsä. Tässä pitää toimia
               yhtenä (Puhemies koputtaa) rintamana, (Ed. Zyskowicz: Juuri
               tätä te vaaditte välikysymyksessä neljä vuotta
               sitten!) ja näin hallitus toimii.