Merja Kyllönen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä olevassa lakialoitteessa
ehdotetaan työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamista kokonaan.
Aloite on vasemmistoliiton eduskuntaryhmän ehdottamaa toimeentuloturvan
vähimmäisetuuksien yhtenäistämistä ja
tuloköyhyyden vähentämiseen tähtäävää sosiaalipoliittista
linjausta. Olemme saaneet kuulla, että hallitus on siinä suhteessa tullut
opposition linjoille, että työmarkkinatuen osalta
tulorajoja ollaan nostamassa, jotta kaikkein köyhimpien
asemaa hiukan parannettaisiin. Mutta edelleen sinne jää loukku,
joka synnyttää erittäin vaikean kannustinongelman,
sillä perheet, joissa joku perheenjäsenistä saa
työmarkkinatukea, saavat usein myös asumis- ja
toimeentulotukea. Asumistuki ja toimeentulotuki ovat niin ikään
tarveharkintaisia ja tulosidonnaisia. Tarveharkinnan voimakas päällekkäisvaikutus
syntyy korkeiden asumiskustannusten alueella ja siellä erityisesti
lapsiperheissä.
Tämä nykyinen lainsäädäntö ei
myöskään sovi yhteen yksilöllisen
perusoikeuden kanssa. Puolisoiden tuloihin sidottu tarveharkinta
ei sovi yhteen työttömyysturvan yksilöllistä perusoikeutta
turvaavan ja korostavan luonteen kanssa. Tuen leikkaaminen työmarkkinatukea
saavan omien pääomatulojen perusteella kohtelee
työmarkkinatuen saajia ansiosidonnaisella turvalla olevia
ankarammin. Ansiosidonnaisella turvalla olevien etuutta ei leikata
päivärahan saajan omien pääomatulojen
perusteella.
Tällä lainsäädännöllä nykytilassaan
on hyvin kielteiset vaikutukset parisuhteisiin. Negatiiviset kannustimet
eivät siis liity vain työssäkäyntiin
ja lyhyen tai osa-aikaisen työn vastaanottamiseen. Tarveharkinta
hankaloittaa työttömien parisuhteiden solmimista,
koska yhteen muuttamisen jälkeen työttömän
kumppanin tulot voivat pudota nollaan. Järjestelmä olettaa
juuri yhteen muuttaneiden ihmisten elävän samasta
lompakosta, vaikka todellisuus on usein aivan toinen. Tämä on
myös merkittävä tasa-arvokysymys ja loukkaa
naisten oikeuksia, koska tutkimusten perusteella esimerkiksi vuoden
2008 aikana tarveharkinta pienensi työmarkkinatukea yhteensä 14 352
henkilöllä, ja heistä 68 prosenttia oli
naisia. Kotoutumistuessa tarveharkinta vähensi 1 725
henkilön tukea, ja heistä 70 prosenttia oli naisia.
Lähes puolet tarveharkinnan kohteeksi joutuneista elää avoliitossa
ja jää siksi ilman lakisääteistä oikeutta
elatukseen. Tarveharkinnan kohteeksi joutuneista lähes
puolet on keskituloisia, elikkä tämä ei
ole pelkästään enää pienituloisten perheiden
ongelma. Aloitteen kustannuksiksi ilman verotulojen vastaavaa lisäystä on
arvioitu noin 30 miljoonaa euroa. Eli kyseessä ei ole mikään
mahdoton summa eikä mahdoton asia hoitaa varsinkin, kun
sillä kannustetaan kansalaisia myös ottamaan töitä vastaan.
Tänä päivänä näyttää siltä,
että meidän kannustinjärjestelmämme on
siihen suuntaan kenollaan, että se kannustaa ihmisiä enemmän
olemaan toimettomana ja vailla aktiivitoimia. Valitettavasti parisuhteessa usein
käy niin, että kun rahat loppuvat, kyllä se rakkauskin
jossakin vaiheessa lentää ulos ikkunasta kartanolle.
Ja silloin on tilanne kyllä sellainen, että siinä voi
hyvin kysellä, kuka mitäkin maksaa tai on maksamatta.
Toivon, että kokonaisuutena tämä työmarkkinatuen
tarveharkinta puretaan tai siihen löydetään
ainakin sellainen järkevä systeemi, että pieni-
ja keskituloiset ihmiset aidosti eivät joudu tuloloukkuun
tämän lainsäädännön
takia.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Pitkäaikaistyöttömyys
ja työmarkkinatuen tarveharkinta ovat tutkitusti räikeimpiä köyhyyttä synnyttäviä
ja
syventäviä tekijöitä Suomessa.
Lisäksi työmarkkinatuen tarveharkinta on selvä loukkaus
ihmisten itsemääräämisoikeutta
kohtaan. Naisten oikeus omiin tuloihinsa tunnustettiin lain tasolla
Suomessa jo 1800-luvun lopulla. Työmarkkinatuen tarveharkinta
onkin outo jäänne tuota lakia edeltäneeltä ajalta,
ja sen ei enää luulisi kuuluvan 2000-luvun Suomeen.
Hallitus on myös myöntänyt, että tarveharkinta
tältä osin on vähintäänkin
outo tehdessään ratkaisun korottaa 23 prosentilla
tarveharkinnan tulorajoja. Hallituksen päätös
korottaa tulorajoja on ehkä oikeansuuntainen mutta ei todellisuudessa
poista tätä yhdenvertaisuusongelmaa eikä myöskään
poista sitä tosiasiaa, että tarveharkinta tämän
jälkeenkin aiheuttaa köyhyyttä. Siksi
kannatan mielelläni ed. Kyllösen tekemää lakiesitystä.
Keskustelu päättyi.