11) Laki Suomalaisuuden Liitto ry. -nimisestä järjestöstä
Juho Eerola /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomalaisuuden Liitolla on pitkä ja
kunniakas historia. Monet tässäkin salissa menneinä vuosikymmeninä vaikuttaneet
suurmiehet ovat olleet sen toiminnassa mukana. Koko 106-vuotisen
historiansa ajan on Suomalaisuuden Liitto ollut puoluepoliittisesti
sitoutumaton, riippumaton toimija. Liiton tehtävä lippu-
ja nimivalistuksen antajana sekä kielellisen tasa-arvon
ja oikeuksien puolustajana on ollut merkityksellinen.
Tämä lakialoite rakentuu perustuslain säännöksille
ja pyrkii siihen, että sanotun perusoikeuspykälän
kirjain ja henki tulisivat nykyistä paremmin toteutetuiksi.
Perustuslain 17 §:n 1 momentin mukaan Suomen kansalliskielet
ovat suomi ja ruotsi. Saman pykälän 2 momentin
mukaan julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen
väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista
tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan.
Se kielellisen samanarvoisuuden velvoite, jonka perustuslain
17 § asettaa julkiselle vallalle, eduskunta mukaan lukien,
on maassamme jäänyt eräin osin toteutumatta
suomen kielen tappioksi ja ruotsin kielen eduksi. Kyseessä on Svenska
Finlands folkting -nimisen järjestön lainsäädännöllinen
erityissuosinta julkisen vallan taholta, ilman että julkinen
valta olisi suomenkielisen väestön osalta huolehtinut
vastaavalla järjestöllisellä tukilainsäädännöllä sen
sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista. Folktinget
on vuodesta 1919 lähtien ollut ruotsinkielisten kansalaispiirien
kielellinen edunvalvontakoneisto.
Nykyinen asiaa koskeva tukilaki on laki Svenska Finlands folkting -nimisestä järjestöstä.
Nykyisen
Folktinget-lain 11 §:n 1 momentin mukaan valtion
talousarviossa on varattava määräraha
Folktingetille tämän lain mukaan kuuluviin tehtäviin.
Sanotut lain edellyttämät järjestön
tehtävät ilmenevät Folktinget-lain 1 §:stä:
tehtävänä on edistää Suomen
ruotsinkielisen väestön oikeuksia ja toimia tämän
väestön sivistyksellisten ja yhteiskunnallisten
olojen kehittämiseksi sekä ruotsin kielen aseman
edistämiseksi.
Jotta tämä edellä selostettu perustuslain
edellyttämä kansalliskielten samanarvoisuus tulisi nykyistä kokonaisvaltaisemmin
toteutetuksi, on perusteltua järjestää tehtävään
sopivalle järjestölle myös suomenkielisellä puolella
vastaavan kaltainen lainsäädännöllinen
asema kuin mikä ruotsinkielisellä puolella on
sallittu Svenska Finlands folktingille. Suomenkielisessä kielellisessä,
sivistyksellisessä ja yhteiskunnallisessa järjestökentässä tällainen
merkittävä järjestö on Suomalaisuuden
Liitto ry. Tässä lakialoitteessa ehdotetaankin
säädettäväksi laki Suomalaisuuden
Liitto ry. -nimisestä järjestöstä.
Arvoisa puhemies! Suomalaisuuden Liiton tehtävät
ovat seuraavat: herättää ja vahvistaa suomalaisten
kansallista tietoutta ja ajattelutapaa sekä kaikin tavoin
edistää suomalaista, erityisesti suomenkielistä,
kulttuuria; vaalia suomen kieltä, suomalaista yhteenkuuluvuutta
ja kulttuuriperinteiden omaleimaisuutta; lujittaa itsenäisyys-
ja puolustustahtoa sekä kansanvaltaista ajatustapaa; edistää kansainvälistä yhteistyötä
henkisen ja
aineellisen kulttuurin eri aloilla sekä, lopuksi, ylläpitää yhteyksiä ulkomailla
oleviin suomalaisiin ja suomensukuisiin kansoihin. Kerrotun tarkoituksen
toteuttamiseksi Liitto sääntöjensä 3 §:n
mukaan harjoittaa tutkimus-, tiedotus- ja julkaisutoimintaa, edistää viranomaisten
ja kansalaisjärjestöjen yhteistoimintaa, huolehtii
suomalaisesta lippu- ja nimikulttuurista, avustaa yhteisöjä ja
yksityisiä henkilöitä suomalaisuuskysymyksen
hoitamisessa sekä järjestää seminaareja, esitelmä-,
neuvottelu-, keskustelu- ja muita samankaltaisia tilaisuuksia.
Nyt tässä lähetekeskustelussa oleva
lakialoite on rakennettu seuraamaan melko tarkasti edellä mainittua
Folktinget-lakia. Aivan täyteen yhdenmukaisuuteen ei ole
voitu päästä, koska Folktinget-järjestön
historiallinen ja juridis-organisatorinen muotoutuminen on ollut
hyvin omaleimaista ja eronnut Liiton kehityksestä kuluneen
reilun sadan vuoden aikana. Tästä syystä tämän
laki-aloitteen mukaisessa laissa on ainoastaan seitsemän
pykälää, kun taas Folktinget-laissa on
peräti kolmetoista — tretton — pykälää.
Laiksi tullessaan aloite merkitsisi, että Liitto muuttuisi
pelkästään yksityisoikeudellisesta yhdistyksestä puolittain
julkisoikeudelliseen suuntaan. Tämä ei ole mitenkään
harvinaista lainsäädännössämme,
jossa on vuosikymmenten aikana annettu joukko muitakin säädöksiä,
joissa on tietyille yksityislähtöisille yhdistyksille
annettu joitakin julkisoikeudellisiksi luonnehdittavia tehtäviä ja
tätä vastaavaa rahoitusta. Yhtenä esimerkkinä tällaisista
voidaan Folktingetin ohella mainita Väestöliitto,
jonka kolme perustajaa vuonna 1941 olivat juuri Suomalaisuuden Liitto,
Nouseva Suomi ja Suomen Sosialidemokraattinen Työläisnaisliitto.
Muina esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa Kriminaalihuoltoyhdistys,
Maanpuolustuskoulutusyhdistys, Keskuskauppakamari ja kauppakamarit,
Liikenneturva, Metsästäjäin keskusjärjestö,
metsänhoitoyhdistykset, Raha-automaattiyhdistys, Suomen
Asianajajaliitto ja Suomen Punainen Risti.
Lakiteknisesti lainsäätäjällä on
kaksi vaihtoehtoista linjaa, jos yhdistykselle halutaan säätää tietyssä määrin
julkisoikeudellista funktiota. Nämä kaksi vaihtoehtoa
ilmenevät seuraavasta esimerkistä, joka on sitaatti
hallituksen esityksestä valmisteltaessa Maanpuolustuskoulutus
ry -nimisen yhdistyksen statuksen muutosta osana lakia
vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta: "Lainsäädännöllisesti
Maanpuolustuskoulutus ry:n asemaa on mahdollista lähestyä siten,
että se säilytettäisiin oikeudelliselta
luonteeltaan yksityisoikeudellisena yhdistyksenä, jolle
on tässä laissa annettu hoidettavaksi julkinen
hallintotehtävä tai -tehtäviä. Lakiehdotukseen
on valittu toinen vaihtoehto eli ehdotetaan muodostettavaksi siitä julkisoikeudellinen
yhdistys."
Arvoisa puhemies! Nyt käsillä olevassa laki-aloitteessa
on valittu ensimmäisenä mainittu vaihtoehto eli
se, että Liitto säilytettäisiin luonteeltaan
yksityisoikeudellisena yhdistyksenä, jolle tässä laissa
annetaan osaltaan hoidettavaksi muutamia julkisen hallintotehtävän
luonteisia toimintoja. Tuo toiminta liittyisi suomenkielisen kulttuurin,
suomen kielen, Suomen lipun, Suomen lipun kulttuurin ja perustuslaillisten
kielioikeuksien vaalintaan. Liitosta ei siis muodostettaisi julkisoikeudellista
yhdistystä.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy lakiehdotuksen Suomalaisuuden
Liitto -nimisestä järjestöstä siten
kuin se on tähän aloitteeseeni kirjattu.
Edustaja Rajamäelle, joka nyt on jo poistunut salista
mutta ehkä kuuntelee työhuoneessaan tätäkin
keskustelua, todettakoon, että tämäkin
aloite on perussuomalaisten eduskuntaryhmän, ei Suomalaisuuden
Liiton eduskuntaryhmän, tekemä aloite.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa olevassa
edustaja Eerolan, minun ja yli 30 muun edustajan allekirjoittamassa lakialoitteessa
ehdotetaan, että Suomalaisuuden Liitto, joka yhdistyksenä on
vanhempi kuin itsenäinen Suomi, säilyisi luonteeltaan
yksityisoikeudellisena yhdistyksenä mutta sille annettaisiin
osaltaan hoidettavaksi erinäistä julkisen hallintotehtävän
luonteista toimintaa, kuten suomen kielen, suomenkielisen kulttuurin,
liputuskulttuurin ja perustuslaillisten kielioikeuksien vaalintaa.
Se on perusteltua, sillä tätä työtä Suomalaisuuden
Liitto on jo pitkään tehnyt. Liiton toimintaan
on jo yli sadan vuoden ajan liittynyt tavoite herättää ja
vahvistaa kansallista tietoutta ja ajattelutapaa sekä kaikin
tavoin edistää suomalaista, erityisesti suomenkielistä,
kulttuuria. Liiton liepeiltä ovat alkunsa saaneet muiden
muassa Suomen kulttuurirahasto ja Väestöliitto.
Liitto on myös kautta historiansa puolustanut suomalaisvähemmistöjen
kielellisiä oikeuksia maamme ruotsinkielisenemmistöisissä kunnissa.
Suomalaisuuden Liitto on perustettu vuonna 1906. Se tukeutui
toimintansa alusta alkaen fennomanian perinteeseen. Liitto on siis
suomalaisuusliikkeen verso, jonka synnyn taustalla oli kansallisen
herättäjämme J. V. Snellmanin ohjelma:
kansa oli sivistettävä, sivistyneistö kansallistettava,
ja sitä varten suomenkielisen väestön
oli päästävä kaikissa kielellisissä suhteissa
täydellisesti samanarvoiseksi ruotsinkielisten kanssa.
Suomalaisuuden Liitto on historiansa aikana aina painottanut
olemustaan suomalaisuuden edistämisliikkeenä,
ei ruotsin kielen, ruotsalaisuuden tai suomenruotsalaisuuden vastustamisliikkeenä,
vaikka sellaiseksi sen vastustajat ovat sitä omista syistään
yleensä mielellään nimittäneet
ja nimittävät. Otan esimerkin: Suomalaisuuden
Liitto ajaa tunnetusti pakkoruotsin muuttamista vapaaehtoiseksi
oppiaineeksi maamme suomenkielisissä kouluissa, ja tässä työssään
sillä on mielipidetutkimusten mukaan Suomen kansan enemmistön
kannatus, mutta se ei tarkoita sitä, että liitto
olisi ruotsinkielisiä vastaan. He ovat yhtä hyviä suomalaisia
kuin suomenkieliset suomalaiset.
Arvoisa puhemies! Vaikka Suomalaisuuden Liitossa on tehty ja
tehdään kielipolitiikkaa, on puoluepolitikointi
liitossa alun alkaen ollut pannaan julistettu. Esimerkiksi liiton
ensimmäiseen hallitukseen mahtuivat niin Juhani Aho, Yrjö Sirola,
J. K. Paasikivi, Eero Erkko kuin Otto Wille Kuusinenkin. Tällä hetkellä Suomalaisuuden
Liiton
puheenjohtajana on europarlamentaarikko Sampo Terho, mutta mukana
on muitakin kuin perussuomalaista väriä tunnustavia.
Liiton toiminnassa on aina ollut mukana yhteiskunnallisesti aktiivisia
ihmisiä.
Perustamisvuonnaan 1906 ja Kalevalan riemuvuoden 1935 yhteydessä Suomalaisuuden Liitto
oli johtavassa roolissa suuressa nimenmuuttoliikkeessä,
jonka seurauksena sadattuhannet suomalaiset ottivat suomenkielisen
sukunimen. Suomeen syntyi rikas omakielinen sukunimistö.
Nimivalistus samoin kuin jo itsenäisyyden alkuvuosina alkanut
suomalaisen lippukulttuurin vaaliminen ja kehittäminen
kuuluvat edelleen liiton perustoimintaan. Tähtitorninmäen perinteinen
itsenäisyyspäivän radioitu lipunnostotilaisuus
on monelle tuttu. Se on katkeamaton perinne vuodesta 1957. Liitto
on julkaissut kymmeniä liputus- ja nimioppaita, ja palvelua
annetaan myös puhelimitse ja netin välityksellä.
Liiton toimistosta annetaan veloituksetta neuvoja yksityisille
kansalaisille, yhteisöille ja viranomaisille, pääasiassa
puhelimitse mutta myös kirjeitse ja sähköpostitse.
Lisäksi vastataan suomalaista perinnettä koskeviin
kyselyihin. Myös viranomaiset ohjaavat kyselyitä edelleen
Suomalaisuuden Liiton toimistoon, vaikka liitto ei saakaan neuvontatyöhönsä enää valtionapua.
Se poistettiin vuonna 2003. Päätöksen
teki muuan kokoomuslainen sisäministeri, mutta sanotaan, että hän
teki päätöksensä hallituskumppani RKP:n
vaatimuksesta. Mikä on totuus, sitä en osaa sanoa,
mutta joka tapauksessa tämä on epäkohta,
jonka korjaamista vaatii terve kansallinen itsetunto ja oikeudenmukaisuus.
Lopuksi totean vielä, että edustaja Eerola, minä ja
muut allekirjoittajat ehdotamme laki-aloitteessa, että säädetään
laki Suomalaisuuden Liitto ry -nimisestä järjestöstä vastaavaan
tapaan kuin on olemassa laki ruotsalaisen Suomen kansankäräjät-
eli Svenska Finlands folkting -nimisestä järjestöstä.
Niin sanotun Folktinget-lain mukaan järjestön
tehtävänä on edistää Suomen ruotsinkielisen
väestön oikeuksia ja toimia tämän
väestön sivistyksellisten ja yhteiskunnallisten
olojen kehittämiseksi sekä ruotsin kielen aseman
edistämiseksi. Samaisen lain mukaan valtion talousarviossa
on varattava määräraha Folktingetille
näiden tehtävin hoitamiseen.
Jotta perustuslain edellyttämä kansalliskielten samanarvoisuus
toteutuisi aikaisempaa paremmin, on perusteltua järjestää myös
suomenkielisellä puolella tehtävään
sopivalle järjestölle, siis Suomalaisuuden Liitolle,
vastaavankaltainen lainsäädännöllisen
asema. Tätä ajatusta muuten puitiin jo kieliturvakomitean
mietinnössä vuonna 1971. Folktinget pääsi
lakisääteisen valtionavun piiriin vuonna 1985.
Nyt on Suomalaisuuden Liiton aika.
Arvoisa puhemies! Kansallishenkeä ja oikeudenmukaisuutta
ajaa siis tämä edustaja Eerolan kannatettava lakialoite.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tuon tässä omassa
puheenvuorossani esille osittain samoja asioita, joita tässä edelliset
edustajat ovat puhuneet.
Kuten edustaja Eerola toi omassa puheenvuorossaan esille, Suomalaisuuden
Liitolla todella on pitkä ja kunniakas historia takanaan.
Liitto on perustettu vuonna 1906, ja sen riveissä ovat
aikojen saatossa vaikuttaneet useat suomalaiset suurmiehet. Näistä voidaan
mainita muun muassa Johannes Linnankoski sekä presidentit
J. K. Paasikivi ja Urho Kekkonen. Suomalaisuuden Liitto on puoluepoliittisen
sitoutumattomuutensa vuoksi ollut aina avoin kaikille suomalaisille. Toimijoita
on yhdistänyt yhteinen pyrkimys edistää Suomen
kansan aineellista ja henkistä hyvinvointia. Liiton rooli
onkin ollut merkittävä suomalaisuusaatteen edistäjänä ja
sen ylläpitäjänä.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä Suomessa Svenska
Finlands folkting -niminen järjestö nauttii
lainsäädännöllisestä erioikeudesta.
Järjestön tehtävänä on
lain mukaan edistää Suomen ruotsinkielisen väestön
oikeuksia ja toimia tämän väestön
sivistyksellisten ja yhteiskunnallisten olojen kehittämiseksi
sekä ruotsin kielen aseman edistämiseksi. Lainsäädännössä myös
velvoitetaan varaamaan valtion talousarviossa Folktingetille vuosittainen
määräraha. Suomen nykyinen perustuslaki
sanoo, että julkisen vallan on huolehdittava maan suomen-
ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja
yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan. Tämä perustuslain
edellyttämä kansalliskielten samanarvoisuus ei
kuitenkaan toteudu nykyisin yhteiskunnassamme kaikilta osin. Lainsäädännöstämme
nimittäin puuttuu kokonaan Folktingetiä vastaava
suomenkielinen järjestö, jolta löytyisi
samanlainen lainsäädännöllinen
asema. Tästä johtuen onkin perusteltua esittää,
että lakiin lisättäisiin myös
suomenkielinen järjestö, joka edistäisi
Suomen suomenkielisen väestön oikeuksia ja toimisi
tämän väestön sivistyksellisten
ja yhteiskunnallisten olojen kehittämiseksi sekä suomen
kielen aseman edistämiseksi. Parhaiten tämän
roolin pystyisi täyttämään Suomalaisuuden
Liitto ry.
Arvoisa herra puhemies! Suomi elää tänä päivänä kansainvälisessä maailmassa.
Saamme kansainvälisyydestä paljon hyvää,
mutta valitettavasti joudumme hyötyjen lisäksi
kohtaamaan myös kyseisen ilmiön aiheuttamat ongelmat. Suomalainen
kulttuuri tulisikin nähdä nykyistä vahvemmin
kansakuntaamme yhdistävänä ja koossa
pitävänä voimana, jota on siksi syytä edistää ja
vaalia. Yhtenäisenä kansana kestämme
tulevaisuuden mukanaan tuomat yhteiskunnalliset haasteet huomattavasti
paremmin. Siispä totean, että kannatan edustaja
Eerolan tekemää lakialoitetta.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että kielellisen
vähemmistön oikeudet turvataan. Näin
meillä on tehtykin, sillä en tunne toista maata,
jossa vajaan 5 prosentin kielelliset oikeudet on niin hyvin turvattu
kuin meillä täällä Suomessa.
Hyvä ajatus on kuitenkin johtanut myös ylilyönteihin.
Esimerkiksi ruotsinkielisistä hakijoista pääsee
yliopistoihin noin puolet mutta suomenkielisistä vain noin
kolmannes. Se on hyvin merkittävä epäkohta.
Toinen esimerkkini on pakkoruotsi, joka koetaan tarpeettomaksi täysin yksikielisillä
alueilla.
Se on jopa haitaksi, koska pakkoruotsin opiskeluun käytetty
aika voitaisiin käyttää paljon hyödyllisemminkin.
Nyt käsittelyssä oleva lakialoite pyrkii lisäämään
kielellistä tasa-arvoa, ja se on ihan hyvä tavoite.
Siksi Suomalaisuuden Liitto ry pitäisi rinnastaa Svenska
Finlands folkting -järjestöön
ja näin turvata Suomalaisuuden Liitolle tasapuoliset toimintamahdollisuudet.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Eerolan tekemää lakialoitetta.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun Ahvenanmaan asemasta neuvoteltiin Kansainliitossa,
Ison-Britannian delegaatti sanoi, että Suomi on siitä eriskummallinen
valtakunta, että siellä vähemmistöllä on
enemmistön oikeudet ja enemmistö sietää kohtelua,
jota kaikki muut sivistyskansat pitäisivät kansallisena
häpeänä. Nämä sanat
ovat mitä ajankohtaisimmat myös tänään,
90 vuotta myöhemmin. Kun maassamme puhutaan kahden kansalliskielen
vaalimisesta, se tarkoittaa käytännössä aina
ruotsin kielen vaalimista, usein suomen kielen ja suomenkielisten
kustannuksella. Edustaja Eerolan aloite edistää kahden
kansalliskielemme ja niihin liittyvien kieli-identiteettien tasa-arvoista
asemaa, siksi kannatan sitä lämpimästi.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen kieli ja kulttuuri ovat ainutlaatuisia.
Suomalaisuuden Liitto vaalii näitä asioita. Edustaja
Eerola perusteli lakialoitteensa erittäin kattavasti, joten
kannatan hänen aloitettaan.
Keskustelu päättyi.