Täysistunnon pöytäkirja 115/2012 vp

PTK 115/2012 vp

115. TORSTAINA 22. MARRASKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Valtionyhtiöiden yhteiskuntavastuu

Risto Kalliorinne /vas:

Arvoisa puhemies! Valtionyhtiöt ovat jatkuvasti julkisuudessa, ja melkein aina nämä uutiset ovat negatiivisia. Viime viikolla voimakkaasti voitollinen konepajayhtiö Metso ilmoitti yt-neuvottelujen alkamisesta, joiden tavoitteena on 1 500 työntekijän lomautus ja 160 työntekijän irtisanomiset. Viime viikolla julkisuudessa oli myös Finnair, joka ilmoitti työntekijöitten kannustinpalkkioiden lopettamisesta — pomoportaalla nämä kannustimet kuitenkin säilyivät, sillä eihän nykyjohtaja jaksa ponnistella ilman huippupalkkaan lisättäviä mojovia bonuksia. Tänä syksynä olemme saaneet myös tietää, että Outokumpu irtisanoo 100 työntekijää, Rautaruukki aikoo pistää paremmaksi irtisanomalla 250, upporikas energiayhtiö Fortum laittaa käyntiin miljardiluokan säästötoimet ja TeliaSonera tavoittelee 2 000:n vähennyksiä. Arvoisa omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala, oletteko huolissanne valtionyhtiöiden toiminnasta, ja toteutuuko yhteiskuntavastuu teidän mielestänne?

Kehitysministeri Heidi Hautala

Arvoisa puhemies! Hyvin usein tässä keskustelussa tulee esiin tilanne sellaisissa osittain valtio-omisteisissa yhtiöissä, joissa nimenomaan valtio on Solidiumin kautta vähemmistöomistaja, ja silloin täytyy todeta se, että siinä valtio-omistajan vaikutusvalta on suurin piirtein sama kuin muidenkin vähemmistöomistajien. Osakeyhtiölain mukaan kysymykset, joista puhutte, ovat ennen kaikkea hallituksen ja toimivan johdon vastuulla. Eli — huomaan, että käymme hyvin usein, edustaja Kalliorinne, tätä keskustelua — joudun aina teitä muistuttamaan siitä, että nämä toimivaltasuhteet on myös hyvin selkeästi hallitusohjelmassa todettu, ne on myös hyvin selkeästi todettu valtion omistajaohjauksen periaatepäätöksissä.

Mutta totta kai on niin, että valtio kantaa huolta siitä, että työpaikoista pidetään kiinni. Nyt vain sattuu olemaan niin, että näistä yhtiöistä, jotka luettelitte, hyvin suuri osa kärsii siitä, että finanssikriisin jälkeen markkinat ja kysyntä eivät ole palautuneet ennalleen, jolloin yhtiölle ei välttämättä jää muuta vaihtoehtoa kuin sopeuttaa henkilöstötilannetta alentuneeseen kysyntään, Outokumpu, Rautaruukki... (Puhemies koputtaa) — Jatkan mielelläni vastausta, jos kysytte tästä vielä lisää.

Risto Kalliorinne /vas:

Arvoisa puhemies! Tällä viikolla julkisuudessa oli valtion tierakennusyhtiö Destia, jonka myyntiä suunnitellaan. Eduskunta antoi vuonna 2009 valtuudet Destian myyntiin. Myyntiluvan edellytyksenä kuitenkin on, että Destia pysyy jatkossakin kotimaisena. Destian myyntiä vastustavat ammattiliitot JHL ja Pardia. Ne pelkäävät yksityistämisen johtavan henkilöstövähennyksiin. Muun muassa tienpohjia ja maanrakennusta urakoivalla Destialla on noin 1 600 työntekijää. Myös hallituksen sisällä vasemmistoliitto ja sosialidemokraatit ovat olleet kriittisiä myynnin suhteen. Tämän päivän Ylen uutisissa on uutisoitu, että ministeri Hautala kannattaa Destian myymistä. Kysyisinkin ministeri Hautalalta: miten aiotte viedä Destian myyntiä nyt eteenpäin, ja miten teidän myyntiprojektiinne vaikuttaa ammattiyhdistysliikkeen ja vasemmistopuolueiden kriittinen kanta?

Kehitysministeri Heidi Hautala

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin jäi vastaamatta ajanpuutteen takia tähän kysymykseen Finnairin henkilöstöbonuksesta: Oma käsitykseni on se, että Finnairissa neuvotellaan uudenlaisista kannustusjärjestelmistä koko henkilöstölle, jolloin tämä reaktio henkilöstöryhmien puolelta on ollut ehkä hieman ennenaikainen. Voimme varmasti palata tähän, kun nämä keskustelut etenevät.

Mutta mitä tulee Destiaan, niin oma kantani on todellakin se, että valtiolla ei ole mitään syytä pitää sataprosenttisessa omistuksessaan kahta infrayhtiötä, joista toinen on tietysti VR Track. Koko ajatus, joka on minun henkilökohtainen kantani, siis esittelevän ministerin kanta, lähtee siitä, että meidän pitää vahvistaa Destiaa, ensinnäkin sen takia, että Destia ei tällä hetkellä ole sellaisessa kunnossa, että se pystyisi kilpailemaan tulevista rataurakoista, joita tulee sen takia, että hallitus ja eduskunta ovat päättäneet erittäin kunnianhimoisesta ratarakennusohjelmasta. Tällä tavalla voidaan jopa (Puhemies koputtaa) ajatella, että Destiaan syntyisi uusia työpaikkoja, jos saamme uutta pääomaa Destiaan. Eli ajatus on todellakin se, että (Puhemies koputtaa) parannamme Destian tilannetta ja samalla lisäämme alan kilpailutilannetta sen takia, että meidän pitää saada ne ratakilometrit myös mahdollisimman edullisesti.

Kari  Rajamäki  /sd:

Arvoisa puhemies! Meillä on ollut pitkään, viime vuosina, tämmöinen ideologinen yksityistämisen viritys päällä. Ja kuten tässä aikaisemmassa keskustelussa ilmeni, nyt on niin vakava taloudellinen tilanne myös Suomen kansallisen selviytymisen näkökulmasta, maa järisee niin vakavasti, että nyt on pakko myöskin katsoa muutakin kuin Solidiumin osakkeiden sijoitussalkkua: pitää katsoa, miten kansallinen selviytyminen varmistetaan teollisuuden rakenteet ylläpitämällä, ja tällöin valtionomistajapolitiikan periaatteet täytyy ottaa paremmin esille. Olisin kysynyt, millä tavalla tätä selviytymistä Suomen metsäteollisuuden ja monen muun osalta nyt tuetaan, niin kuin jokainen maa pitää huolta itsestään, niin Ranska kuin muutkin. Kansaneläkelaitos omistaa muun muassa Stora Ensoa yli 10 prosentin äänivallalla, eipä ole hallituksessa edustusta, ja se olisi kuitenkin Suomen kansallisen äänivallan lisäämistä. Kiinnitättekö te huomiota näihin kysymyksiin?

Kehitysministeri  Heidi  Hautala

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiistän tämän, että tässä olisi jonkinlainen ideologinen yksityistämisprosessi käynnissä, sen takia, että, edustaja Rajamäki, varmaan huomaatte, että valtio myös silloin tällöin sosialisoi joitakin yrityksiä eli lisää val-tionomistusta. Näinhän me ajattelemme myös esimerkiksi Solidiumista, että Solidiumia voidaan käyttää siihen, että Suomen tuotantoelämää ja teollisuutta viedään tulevaisuuden aloja kohti (Puhemies koputtaa). Sen takia esimerkiksi näitä kaivosteollisuuden liitännäistoimintoja, jotka perustuvat korkeaan tekniikkaan, kuten Outotecin omistusta, on lisätty. Myönnän sen, että Talvivaarassa on paljon tekemistä, mutta kun on paljon huudettu valtiota omistamaan kaivosteollisuutta, niin siinä nyt on kuitenkin yksi panos siihen, ja valtio toki kantaa vastuunsa myös siitä, että Talvivaara saadaan toimimaan ympäristön kannalta vastuullisesti.

Edustaja Rajamäki, pyytäisin, että te yhdessä vaikka minun kanssani kävisitte läpi omistajapoliittisen periaatepäätöksen, sen takia, että me olemme yhdessä sopineet siitä, että valtionomistusta voidaan käyttää tällä tavalla strategisesti myös uusiin hankintoihin. Sen takia Solidium on perustettu, että sitäkin voidaan (Puhemies koputtaa) tehdä.

Jari  Lindström  /ps:

Arvoisa herra puhemies! Valtion omistama jäänmurtopalveluja tuottava Arctia Shipping myi monitoimimurtaja Botnican Viroon. Botnican myynnin seurauksena Arctia aloittaa yt-neuvottelut. Ollaanko hallituksessa tietoisia siitä, että kilpailutuksen takia saattaa tulevaisuudessa Suomen vesillä operoida entinen suomalainen alus Viron lipun alla virolaisella miehistöllä, kun samaan aikaan suomalaiset merimiehet ovat työttöminä?

Kehitysministeri  Heidi  Hautala

Arvoisa puhemies! Arctia Shippingistä varmaan tullaan lähiaikoina puhumaan enemmänkin, mutta tilanne kuitenkin on se, että Arctia ei ole kyennyt kilpailemaan suomalaisista jäänmurtopalveluista. Tilanne on hyvin hankala sen takia, että me toki toivoisimme, että se on suomalainen yhtiö, joka täällä jäänmurtopalveluja antaa. Tämän takia täytyy kiinnittää huomiota myöskin Arctian kustannusrakenteeseen. Se nyt ei vain ole ollut sellainen, että tämä kilpailukyky olisi ollut paras mahdollinen.

Voimme varmasti miettiä tätä jäänmurtokysymystä myöskin sillä tavalla, että olisi mahdollista mennä esimerkiksi kohti Ruotsin mallia, jossa valtion virasto omistaa näitä aluksia ja sitten kilpailuttaa niiden operointia. Silloin tietysti toivottaisiin, että myöskin suomalaiset toimijat pärjäisivät tässä erittäin hyvin.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on tällä erää loppuun käsitelty.