2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi alueiden kehittämisestä ja
rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista sekä alueiden kehittämisen
ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tarvitsemme kansallista ja kansainvälistä alueiden
kehittämistä. Näyttää siltä,
että alueiden kehittäminen on jätetty
meidän keskustalaisten harteille. Sen kyllä kestämme
ja kannamme. Puheenvuoroissa varmasti tuomme esille sitä, mitä keskusta
haluaa ja tahtoo alueiden kehittämisestä ja tulevasta
rakennepoliittisesta ohjelmasta.
Keskusta haluaa kehittää siis koko maata ja alueita
alueiden ehdoilla ja paikallisilla vahvuuksilla ja niiden korostamisilla.
Koko maata on pidettävä hyvässä iskussa,
koska jokaisella kansalaisella on oikeus asua, elää ja
yrittää ja harjoittaa omaa elinkeinoaan asuinpaikasta
ja postinumerosta riippumatta. Suomi tarvitsee koko maan kehitystä ja
alueiden voimavaroja, jotta selviämme tästä tilanteesta
eteenpäin. On kuitenkin tunnistettava se, että hallitus
ajaa tällä hetkellä keskushallinnosta
johdettua keskittämispolitiikkaa. Tämä keskittäminen
näkyy monella politiikan lohkolla. Tällä hetkellä on
menossa mittava kuntauudistus, sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus, ja
pääministeri on lähettänyt kuntiin
ja kuntapäättäjille vakavan viestin siitä,
että alle 20 000 asukkaan kunnilla ei tulevaisuudessa
enää ole elinvoimaa ja mahdollisuutta kurotella
itsenäisenä kuntana eteenpäin.
Kaupunkipolitiikka ja erilaiset valtion ja kaupunkien väliset
kasvusopimukset ovat tulleet tämän hallituskauden
aikana politiikkaan mukaan. Siitä esimerkkinä on
MAL- ja MALPE-sopimukset, joissa maankäytön,
asumisen, liikenteen, palveluiden ja alueiden kehittämistä käytäisiin
valtion ja keskuskaupunkien välisillä sopimuksilla. Pidän
tärkeänä sitä, että näitä MAL- ja
MALPE-sopimuksia voitaisiin tehdä edelleen ei vain keskuskaupunkivetoisesti
vaan valtion ja sen seutukunnan läheisten alueitten kanssa.
Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla Oulun kaupunki ei yksistään
ole MAL-sopimusta tehnyt ja allekirjoittanut, vaan siinä ovat
olleet sidosryhmänä jopa kauppakamari, alueen
yritykset ja maakuntaliitto tiiviissä yhteistyössä ja
vuorovaikutuksessa linjaamassa, minkälaisia esimerkiksi
maankäytön ja alueen kehittämisajatuksia
viedään eteenpäin.
Hallituksen esitys pitää sisällään
myös seutukuntien lakkauttamisen. Kun itse tulin kuntapolitiikkaan
mukaan, niin silloin kuumimpina aiheina olivat juuri nämä seutukunnat,
ja muistaakseni edustaja Martti Korhonen oli silloin kuntaministerinä,
ja hän lanseerasi seutukunnat ja seutukuntien organisaation
Suomeen. Pidän tärkeänä, että kun
nyt alasajetaan seutukunnat, niin kuitenkin kuntien välinen
yhteistyö jatkuu. Me tarvitsemme kuntien välistä yhteistyötä peruspalveluiden
järjestämisessä ja tuottamisessa, elinkeinopolitiikassa
ja maankäytössä. Näitä ei
voida yksistään tehdä keskuskaupunkivetoisesti
eikä yksittäisten kuntienkaan osalta, vaan tarvitsemme jonkinasteista
seutukuntayhteistyötä tästä tulevaisuuteen,
ja se voisi olla myöskin maakuntaliittojen harteilla.
Arvoisa puhemies! Uutta rakennerahastokautta on valmisteltu
vuosia. Komission, ministereiden ja ministeriöiden ja maakuntien
välillä on käyty lukuisia keskusteluja
ja erilaisia miitinkejä. Rakennerahastosta on käyty
myös kansallista vääntöä suuralueiden,
Pohjois- ja Itä-Suomen ja Etelä- ja
Länsi-Suomen, välillä. Euroopan parlamentti
on tänään hyväksynyt vuosien
2014—2020 budjetin. Me saamme ensi kauden rakennerahastovaroja
yhteensä 1,3 miljardia euroa käyttöön,
mutta on huomioitava, että seuraavalla EU:n alueohjelmien
rahoituskaudella aluekehittämisrahoitus Suomessa leikkautuu
peräti kolmanneksella — peräti kolmanneksella — eli
vähemmällä rahalla kehitämme
alueitamme Euroopan unionin varojen turvin.
Vielä enemmän pistää ihmetyttämään
se, että hallitus ei kompensoi EU:n rakennerahastoista menetettyjä varoja
kansallisesti. Päinvastoin, meillä on vuosikausia
ollut maakunnan kehittämisrahaa tuo 32 miljoonaa euroa
vuodessa, ja nyt ehdotus on 5,7 miljoonaa euroa, eli laskeva trendi
on ollut valtava. Pitääkin kysyä, kuinka
alas maakunnan kehittämisrahat nyt oikein ajautuvat. 5
miljoonalla eurolla emme saa kompensoitua Euroopan unionista menetettyjä rakenne-
ja
aluekehittämisvaroja.
Miten sitten alueiden kehittämisrahat jaetaan tulevaisuudessa
Suomessa? Siitä on käyty melkoinen vääntö näiden
alueiden sisällä. Pohjaksi ehdottomasti olisi
pitänyt jo vuosi sitten, vuosia sitten, ottaa ansaintaperiaate,
siis se, minkä takia me Suomessa saamme Euroopan unionilta
rakennerahoja käytettäväksemme.
Pohjana rakennerahoissa on pohjoisten harvaan asuttujen alueiden
erityisrahat. Ne kuuluvat ihan lainsäädännöllisestikin
Itä- ja Pohjois-Suomeen pohjarahoina, ja niitä ei
voi sieltä alueelta ottaa pois, mutta muut kriteerit sitten
ovat häilyviä niin, että niistä on
käyty monenlaista vääntöä,
miten niitä kriteerejä painotetaan: harvaa asutusta,
koulupudokkaiden määrää, miten
korkea-asteen tutkintoja on suoritettu eri alueilla. Kriteereinä ovat
myöskin työaste, työttömyys, bkt
per asukas ja väestömäärä,
ja näiden turvin on sitten mietitty Suomessa kansallinen
rahoitus lähinnä näiden kahden suuralueen,
Itä- ja Pohjois-Suomen ja Etelä- ja
Länsi-Suomen, välillä. On tunnustettava
se tosiasia, että Itä- ja Pohjois-Suomi
valitettavasti näissä neuvotteluissa taipuivat
siihen, että kun kriteerit otetaan huomioon, niin niissä valoissa
etelä ei olisi menestynyt ja saanut niin paljon rahaa kuin
lopputulema on. Tämä on poliittinen vääntö,
ja hallitus on näyttänyt sitten tätä alueellisen
kehittämisen linjaa (Riitta Myller: Eikö se ollut
maakuntaliitto, joka teki sen sopimuksen?) ja halunnut linjata sen,
miten rahat käytetään näitten
suuralueitten välillä.
Arvoisa puhemies! Kun rakennerahastoasioita valmisteltiin, kesken
valmistelun tuotiin melko monenlaisia esityksiä lähinnä työ- ja
elinkei-noministeriöstä neuvottelupöytiin.
Kesken valmistelun tuotiin esityksiä esimerkiksi maakunnan
liittojen rahojen siirtämisestä elyjen maksettavaksi,
mikä saatiin kuitenkin poistettua sieltä. TEMissä elikkä työ- ja
elinkeinoministeriössä on viime hetkellä tuotu
tämä liikkuva kehys eli mahdollisuus ohjata 5—10
prosenttia rakennerahaston varoista mielensä mukaan sinne,
minne kansallisesti sen haluaa. Me olisimme tietysti halunneet,
että nämä kaikki rakennerahaston varat
olisivat maakuntien käytössä ja ohjauksessa
ja myöskin niiden painopisteet voitaisiin miettiä alueen
tarpeiden mukaan, ei niin, että ministeriöt pitävät
tiukasti kiinni 5—10 prosentin osuudella ja miettien sitten
kansallisia keinoja, miten näitä alueita kehitetään
ja viedään eteenpäin. Yleisesti voidaan
sanoa, että niukemmilla aluerakennerahoilla joudumme seuraavan
ohjelmakauden tekemään ja vetämään,
mutta yritämme parhaamme.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on nyt kaiken kaikkiaan
alueitten ja maakuntien kehittämisen kannalta erittäin tärkeä,
aivan keskeinen laki niin käytännössä kuin
myös periaatteessa. Kysymys on myös siitä,
kuka ja kenen ehdoilla alueita kehitetään ja mihin
suuntaan kehitetään.
Olen kaiken kaikkiaan ymmärtänyt niin, että tämänkin
lainvalmistelun aikana keskushallinnolla ja hallituksella on ollut
erittäin vahva pyrkimys siirtää aluekehitystoimivaltaa
maakunnan liitoilta keskushallinnon suuntaan ja samalla myös
keskittää aluekehitystoimivaltaa entistä suuremmille
alueille, mikä valitettavasti on myös nyt osin
menossa lävitse.
Tämä lakiesitys kaiken kaikkiaan näyttäytyy tietynlaisena
kompromissina keskushallinnon ja maakuntien välillä aika
mittavien neuvottelujen lopputulemana. Positiivista tässä lakiesityksessä on
se, että tässä yhdistetään
aluekehitys- ja rakennerahastolaki. Päällekkäisyyksiä näin
jossakin määrin häviää,
ja kun tämä uudistus ajoittuu nyt uuden ohjelmakauden
alkuun, tämä uusi toimintamalli vakiintunee näin
7 vuodeksi, ja täytyy sanoa, että toivottavasti
vakiintuu.
Lain pohjalta myös aluekehitysvastuu ja sen keskeiset
toimijat, siis maakunnan liitot ja valtionhallinnon puolelta ely-keskukset,
saavat määritellyt tehtäväalueet
aluekehittämisessä. Myös maakuntien yhteistyöryhmän
eli MYRin asema näyttäisi tietyllä tavalla
vahvistuvan ja selkeytyvän myös niin, että maakunnan
liitto voi määritellä asettamansa toimielimen
työjärjestyksen ja roolin ja niin edelleensä.
Myös maakuntaohjelman asema näyttää ihan,
kaiken kaikkiaan, asialliselta.
Kuten jo todettua, keskushallinto on mitä ilmeisimmin
pyrkinyt tekemään tämänkin lain osalta
kaiken mahdollisen oman asemansa vahvistamiseksi ja päätöksenteon
keskittämiseksi. Tässä valmistelutyössä muun
muassa TEM näyttää unohtaneen, että rakennerahasto-ohjelmien valmistelu
tulee tehdä aluelähtöisesti ja alueitten näkemykset
aidosti huomioiden. Valitettavasti muun muassa nykyisessä Manner-Suomen
rakennerahasto-ohjelman valmistelussa on tehty isojakin muutoksia
alueita käytännössä kuulematta.
Muun muassa ratkaisu keskittää Halken päätöksellä rakennerahastoasiat
vain neljän elyn käsiteltäväksi
ilman maakuntien kuulemista tehtiin kyllä nykyisen aluekehityslain
hengen vastaisesti. Ja huomattavaa vielä on se, että tämä Halken
linjaus keskittää yksi keskeinen instrumentti
eli EU-rakennerahastojen rahoitus vain neljään
ely-keskukseen ei edes näy lakiesityksessä, koska
tämä aluekehitysjärjestelmää muuttava uudistus
on siirretty valtioneuvoston asetuksenantovaltuuteen.
Samalla ministeriöissä, eritoten TEMissä,
on kiihdytetty toiveet vaatimukseksi siitä, että myös maakuntien
liittojen tulisi erikoistua samalla tavoin suuralueitten rakennerahastohallinnointiin.
Tähän
samaan litaniaan TEM toi myös viime hetkellä niin
sanotut liikkuvat kehykset eli mahdollisuuden ohjata 5—10
prosenttia rakennerahaston varoista mielensä mukaan. Sekin
on asetuksenanto-oikeuden alla.
Arvoisa puhemies! On kaiken kaikkiaan valitettavaa, että hallitus
käyttää hallinnon uudistamista keskittämispolitiikan
välineenä. Tämän vaalikauden
aikana hallintoa on tyypillisesti uudistettu keskushallinnon tai
keskuskaupunkien hallintoa ja valtaa kasvattamalla. Eli voi jopa
sanoa, että kyseessä on hyvin pitkälle
ideologinen keskittämisen linja.
Tähänkin esitykseen on otettu, muun muassa sen
17 §:ään eli liittojen tehtävät
-pykälään, erikseen maininta siitä,
että liittojen yhteistyökumppanina pitää liittojen
omistajien eli kuntien lisäksi vielä erikseen
olla maakunnan keskuskaupungit. Eli itse näen tämänkin
sillä tavalla, että pyritäänkö tässä liittojen
omistajien välille hakemaan tietynlaista kastijakoa jopa
lainsäädännön kautta.
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys kaiketi
on kompromissina syytä aika lailla esitetyssä muodossaan
hyväksyä, mutta jatkossa on nimenomaan alueitten
päätösvaltaa alueitten kehittämisessä vahvistettava
ja pyrittävä tekemään kaikki mahdollinen
alueitten päätösvallan vahvistamiseksi.
Käytännössä siis on pyrittävä tekemään kaikki
mahdollinen maakuntien liittojen roolin vahvistamiseksi. Miksi näin,
niin sen kai voisi kiteyttää myös siihen
toteamukseen, että on hyvin epätodennäköistä,
että alueet, maakunnat itse tekisivät alueitten,
maakuntien omasta näkökulmasta kovinkaan paljon
huonompaa päätöksentekoa kuin ministeriöt
tekevät näitten alueitten näkökulmasta.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime keväänä eduskunta
käsitteli Alku-selontekoa eli raporttia ja selvitystä siitä,
miten tehty aluehallintouudistus on onnistunut Suomessa. Tuossa
vaiheessa väläytettiin sitä kehityssuuntaa,
että aluehallintovirastojen ja ely-keskusten lukumäärää tultaisiin
tarkastelemaan. On selvää, että tulevaisuudessa
on varmasti syytä kokonaisuutena katsoa, minkälaisen
kokonaisuuden meidän aluehallinto-, maakuntajako ja vaalipiirit
ja niin edelleen muodostavat, mutta nyt on ilmapiiri sellainen,
että hallitus on omilla toimillaan ja ministeriöt
lähteneet painostamaan maakuntia keskittämistielle,
ja tätä me emme maakunnissa ja Pohjois-Suomessa
missään tapauksessa hyväksy.
Tämä on nyt konkretisoitunut siihen tilanteeseen,
että aluekehitysrahojen hallinnointia, rakennerahavarojen
hallinnointia, on lähdetty keskittämään
neljään ely-keskukseen, niin sanottuihin RR-elyihin,
ja nyt sitten jatkoa on seurannut ja TEM on lähtenyt painostamaan
maakuntaliittoja siihen, että myös maakunnissa
pitäisi tällaista keskittämispolitiikkaa
lähteä harjoittamaan.
Minusta tällainen painostaminen tai hyvinkin, sanotaan,
vakavasti — ei nyt kiristämisestä voi puhua — pakottaminen
siten, että uhkaillaan, että jos ei sitten tehdä vapaaehtoisesti
niin se tehdään lakimuutoksen kautta, ei ole kyllä sopivaa eikä missään
tapauksessa kunnioita maakuntien asemaa ja itsenäisyyttä sillä tavalla
kuin me olemme tottuneet maakunnissa ja Suomessa yleisesti ottaen.
Toivoisinkin, että jatkossa huomioitaisiin se, että kun
meillä vähenevät EU-rahat maakunnissa
ovat käytössä, niissähän
pyritään kaikilta osin — niin TEM pyrkii,
valtio, kuin maakunnat ja kunnatkin — hakemaan nimenomaan
niitten tehokasta käyttöä ja vaikuttavuutta,
niin niillä vähenevillä euroilla saataisiin
luotua pitkäkestoisia työpaikkoja ja vaikutuksia
maakuntiin ja Suomeen ja sitä kautta myös Suomen
taloutta parannettua.
Tässä tilanteessa olisi syytä varmasti
pysähtyä ja miettiä, saadaanko sitä vaikuttavuutta
sillä, että keskitetään päätöksentekoa,
vai olisiko kenties niin, että kun päätöksenteko
on lähellä niitä hankkeita, lähellä ihmisiä ja
yrityksiä, niin tunnetaan se alue ja hankkeitten vaikutukset
niin hyvin, että jopa sillä tekijällä,
että se päätöksenteko on siellä riittävän
lähellä, saadaan nimenomaan sitä vaikuttavuutta
näihin hankkeisiin. Tämä on se iso kysymys,
joka varmasti kiinnostaa kaikkia, jotka pyrkivät näitä varoja
jakamaan, tekemään niitä päätöksiä ja
sitä kautta omalta osaltaan rakentamaan Suomea ja tänne työpaikkoja
ja Suomen menestymistä.
Riitta Myller /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olemme kaikki yhtä mieltä siitä,
että oli erinomaisen tärkeätä,
että Itä- ja Pohjois-Suomeen Euroopan unionin
aluepoliittista rahaa saatiin. Olen ymmärtänyt,
että myöskin on suhteellisen hyvällä tavalla
neuvoteltu se, miten tätä rahaa käytetään,
eli tämä ansaintaperiaate on siinä mukana.
Mutta myöskin siitä olemme varmasti samaa mieltä,
että aluepolitiikassa tämä aluelähtöisyys
on erittäin tärkeä asia, ja sen vuoksi
muun muassa hallitusohjelmassa sovittiin siitä, että 15
elyä säilyy. Ja nyt kun hallituksessa tätä rakennerahastorahoitusta
ja -hallinnointia on mietitty, niin siinä on sitten hyväksytty
se periaate, että kaikissa 15 elyssä säilyy
asiakaspalvelu eli se, että ollaan suoraan kontaktissa asiakkaisiin.
Myöskin hankevalmistelu säilyy siellä.
Tietyt tekniset ratkaisut tehdään neljässä elyssä sillä alueella.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitettavasti en ole alkuunkaan samaa mieltä siitä,
että rakennerahastoratkaisu oli Suomen kannalta hyvin neuvoteltu.
Suomen osuus Euroopan unionin yhteisestä rakennerahastosta
kasvoi vuodessa 100 miljoonalla, seitsemässä vuodessa
700 miljoonalla eurolla, mutta se saanto, minkä me sieltä saimme, samanaikaisesti
väheni lähes 100 miljoonalla eurolla vuodessa
elikkä noin 400—500 miljoonalla eurolla koko seitsemän
vuoden ohjelmakauden aikaan. Siis kun me lähetämme
Euroopan unionin yhteiseen aluerakennepolitiikkaan täältä kolme,
niin me saamme sieltä takaisin vajaan yhden.
Suurin syy epäonnistumiseen oli se, että hallitus
hyväksyi niin sanotun harvan asutuksen kertoimen muuttamisen
niin huonoksi, että Suomi, joka on Euroopan ylivoimaisesti
harvaan asutuin maa, menetti tämän seurauksena
todella satoja miljoonia euroja.
Riitta Myller /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan unionissa on tietysti vuosien mittaan
tapahtunut paljon muutoksia, eikä vähiten se,
että sinne on tullut paljon uusia jäseniä,
joitten kansantalous on huomattavasti pienempi kuin omamme. Siellä bruttokansantuote
on ihan erilainen, ja tämä luonnollisesti vaikuttaa
siihen, miten alue- ja rakennepolitiikka jakaantuu rahojen osalta
Euroopan unionissa.
Pidän hyvänä ja tärkeänä sitä,
että me olemme saaneet läpi edelleenkin sen ajatuksen,
että pitkät etäisyydet ja harva asutus
ovat kriteeri, ja tällä pohjalla sitten Pohjois-
ja Itä-Suomeen näitä erillisiä tukia
myöskin sitten näissä neuvotteluissa
saimme. Meidän on myöskin nähtävä sitten tämä yhteinen
Eurooppa ja mietittävä, miten tällä sisämarkkina-alueella
saamme aikaan sellaista kehitystä, että yrityksemme
pystyvät täällä Suomessa toimimaan
paremmin, viemään tuotteita ja olemaan kilpailukykyisiä täällä eurooppalaisilla
markkinoilla.
Timo V. Korhonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä nyt kuitenkin on niin, että jos
me yritämme jollakin tavalla selittää,
että rakennerahastoneuvottelutulos olisi ollut Suomen kannalta
ja Suomen alueitten näkökulmasta hyvä,
niin ehkä silloin mennään jo aika pahasti
pieleen.
Hallitusohjelmahan lähtee siitä, että tätä aluehallintoa
kehitetään nykyrakenteen pohjalta, ja kyllä edustaja
Myllerin puheenvuoroon liittyen ainakin minä lähtisin
aika tavalla pohtimaan sitä, että jos tehdään
näin mittava muutos rakennerahastojen hallinnointiin kuin
että ne siirretään neljään
ely-keskukseen, niin minusta se on aika mittava muutos. Jos sitten
vielä lähdetään miettimään,
millä tavalla se tehostaa tätä hallintoa,
yksinkertaistaa tätä hallintoa, niin kyllä minä rohkenen
väittää, että tämä muutos
ei tule sitä kaikesta huolimatta yksinkertaistamaan.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä tähän neuvottelutulokseen.
Euroopan unionin alue- ja rakennerahapotti jaetaan perusteilla,
joissa on muistaakseni viisi tai kuusi erilaista kriteeriä.
Se on se perusjako, joka esimerkiksi pohjoismaiden osiin tapahtuu
näiden kriteerien pohjalta. Yksi niistä kriteereistä on
niin sanottu harvan asutuksen kerroin, ja sillä on erittäin
merkittävä rooli Suomen kannalta. Nyt tässä neuvottelutuloksessa
tämä harvan asutuksen kerroin puolittui, ja sillä oli
suuri vaikutus siihen koko saantoon, minkä Suomi saa.
Erikseen nyt päättyvälläkin
ohjelmakaudella oli tämän harvan asutuksen kertoimen
ulkopuolella erillinen Itä- ja Pohjois-Suomeen tuleva lisä,
joka tuli sen neuvottelun tuloksena, mikä silloin 2007
käytiin ja niin poispäin. Nyt se lisä jatkuu
lähes entisellään, mutta se varsinainen
siihen suurjakoon vaikuttava harvan asutuksen kerroin puolittui,
ja se vaikuttaa muualla Suomessa, mutta se vaikuttaa myös
Itä- ja Pohjois-Suomessa. Kerron omassa puheenvuoroni myöhemmin tämän
asian tarkemmin, koska sattuneesta syystä tämän
tarkkaan tunnen.
Elsi Katainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tosiasiahan on, että seuraavalla
EU-alueohjelmien rahoituskaudella rahoitusta Suomessa leikkaantuu
peräti kolmanneksella. EU-rahoituksen lisäksi
menetetään saman verran kansallista vastinrahaa.
Nettomaksajana Suomi maksaa ensi vuoden alusta lukien EU:n yhteisen
aluepolitiikan rahoituksesta noin 600 miljoonaa euroa vuodessa ja
saa siitä omaan käyttöön aluepolitiikkaan
takaisin noin 170 miljoonaa euroa samalla, kun maakunnan kehittämisrahaa
on muutamassa vuodessa leikattu 32 miljoonasta ensi vuodelle ehdotettuun
5,7 miljoonaan euroon. Tämä on vain yksi esimerkki
siitä, miten alueiden ote heikkenee omien alueittensa kehittämiseen.
Kuntaministeri esimerkiksi on tällä vaalikaudella
useaan otteeseen luvannut, että keskuskaupungit nimenomaan
saisivat suuria aluekehitystehtäviä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä vastauspuheenvuoro edustaja Myllerille ja sen
jälkeen puhujalistaan.
Riitta Myller /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Me olemme käyneet tämän keskustelun
silloin, kun näitä neuvotteluja käytiin.
Mutta kun Suomi on ollut tämän 1 prosentin maa,
eli on haluttu pienentää EU:n budjettia, niin silloin
on kai aika loogista, että myöskin katselemme
sitten näitä menokohtia sillä tavalla,
että ne sopivat pienennettyyn budjettiin. Toki me kaikki
olisimme huomattavasti onnellisempia, että tämä saantomme
olisi pysynyt entisenä, ja erityisesti Itä- ja
Pohjois-Suomessa olisimme tätä mieltä.
Mutta näihin maksatuksiin ja hallinnointiin. Pidän
tärkeänä sitä, että tulevalla
rakennerahoituskaudella tämä alueellinen päätöksenteko
säilyy. Nyt se on päätetty niin, että neuvonta
on kaikissa 15 elyssä ja myöskin käytännössä hankevalmistelu
tehdään siellä, mikä on se kaikkein keskeisin
asia, ja tästä on pidettävä kiinni.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvostettu puhemies! Tässä on hyvin asiaa
käsitelty. Täällä on erittäin hyviä puheenvuoroja
käytetty, kuten edustaja Korhonen ja yhtä lailla
Lohi ja Vehkaperä ovat aikaisemmin kertoneet sisällöt
näistä asioista aika hyvin.
Itse olen kohta 20 vuotta ollut seutuasiamiehenä eli
seudullisen yhteistyön vetäjänä ja
sitten ollut maakuntaliittojen toiminnassa mukana ja luullakseni
jotenkin tunnen sen pohjan, miten ne ovat toimineet tähän
asti. Minun mielestäni siinä itse perusrakenteessa
en nyt näin isoa ongelmaa ole nähnyt, miksi seutukunnat
esimerkiksi pitäisi kokonaan lakkauttaa ja minkä takia
keskuskaupungeille pitäisi antaa niin voimakkaasti valtaa. Keskusta
kuitenkin haluaa olla koko Suomen puolesta, koko Suomen kehittäjänä tällä hetkellä.
Yhtä lailla näen, että jos maakunnan
keskuksille annetaan liian voimakas valta, niin eivätpä ne
maakunnan reuna-alueita sen jälkeen paljon kehitä.
Sinne jää semmoisia mustia pisteitä,
niin sanotusti, aluekehittämisen osalta näitten
maakuntien vaihettumisvyöhykkeille, että milläs
ne sieltä sitten ponnistavat enää eteenpäin.
Tämä on suoraan hallituksen keskittämislinjan
mukainen teema, logiikka. Aina kun tämän värinen
hallitus on ollut mukana, niin halutaan tämmöinen
valtiojohtoinen toimintamalli. Tämähän
kuvaa juuri sitä, mitä täällä on
käsitelty, että maakunnan kehittämisraha
ajetaan nyt 32 miljoonasta 5,7 miljoonaan, ja todellakin näitten MAL-sopimusten
ja muitten kautta annetaan keskuskaupungeille valtaa. Lisäksi
kun tässä lakiesityksen 17 §:ssä luetellaan
maakunnan liittojen tehtäviä, niin täällä on
mainittuna sitten, että maakunnan liittojen erillisinä kumppaneina
ovat keskuskaupungit. Tässä on ihan selvä kastijakokysymys
eli keskuskaupungit ensin ja sen jälkeen sitten maakunnan
muut kaupungit.
Seutukuntajakohan oli ennen Nuts IV, sitten LAU 1, sehän
on ihan Euroopan rahastojen aluekehittämispohja ja tilastollinenkin
pohja. Tokihan seutukuntien määrät ovat
muuttuneet ja, sanotaan, alueet. Vielä voin mainita, että nykyisen hallituksen
toimenpiteet näiden kuntien väliseen yhteistyöhön
ovat aika riitaisia olleet, että siellä seutukuntayhteistyöstä tuskin
enää sinänsä on paljon jäljellä.
Aikaisemmin seutukunnat tekivät yhdessä seutustrategioita
ja toimenpideohjelmia, jotka sitten yhdistettiin maakuntastrategioihin,
ja sitä kautta saatiin hyvä aluepohja niitten
kehittämishankkeitten toteuttamiseen niin elinkeinopolitiikassa,
infrastruktuurin kehittämisessä kuten työllistämishankkeissa
ja muissa. Nämä kehittämishankkeet tulivat
sieltä hyvinkin aluelähtöisesti, mutta
tässä mallissa, jos mennään
keskuskaupunkivetoiseen tai ely-keskus- tai ministeriövetoiseen,
niin meille vain määrätään,
mikä teidän alueella on hyvä tehdä näin.
Siinä näkisin, että tämmöiset
vanhat seutukunta-ajattelut, onko se nimi tai malli, mikä se
on, mutta kuntien välinen yhteistyö — yksi
kunta ei välttämättä pysty aluekehittäjänä kovin
isoihin ponnistuksiin, mutta yhdessä niin sanotut kuntaosuudet
voidaan kerätä ja sitä kautta saadaan
siihen valtion rahaa rinnalle ja EU-rahoitusta ja saadaan niihin
omiin lähtökohtaisiin kehittämistarpeisiin
nämä rahat käytettyä.
Näen, että tässä Leader-toimintatavassa,
mikä on ollut maaseudun toimintaryhmissä, on ollut aika
hyvä idea ja toimintamalli. Eli siinä on Leader-alueella
pystytty hakemaan yhtä lailla niitä strategioita,
tekemään kehittämishankkeita, ja sitten
ely-keskuksille on jäänyt ainoastaan tämä päätöksenteon
arviointi siitä. Tokihan siellä on sitten monen
näköistä ely-keskuskäsittelyä meillä ollut,
niin että ne arvioinnit ovat vieneet enemmänkin
aikaa näissä hankkeissa.
Minun mielestäni tämä on Suomen osalta
vaarallinen tie. Meillä on muutama keskuskaupunki määrätyillä sopimuksilla,
mitkä kehittävät Suomea, käyttävät
aluekehittämisvoimavaroja, määrittelevät
sitten, mitä koko maakunnan tai lähikuntien alueen
kunnat voivat tehdä. Näen, että tässä on
myös tosiaan tämä vimma ajaa maakuntaliittoja
alas. En sitä kanssa täysin ymmärrä. Maakuntaliitoilla
on kuitenkin oma vahva roolinsa, kuntien yhteistyö kuntayhtymänä,
tuoda sinne yhtä lailla maakuntakaavoituksen ja aluekehittämisen
painotusta. Eli onko tässä nyt tavoite sitten,
että maakunnista tehdään niin sanottuja entisiä kaavakeskuksia,
seutukaavatoimistoja enää tämän
jälkeen? Mitä tehtäviä aluekehittämisessä sitten
enää maakuntakeskuksille jää?
Toivon, että tämä lakiesitys saisi
positiivisemmankin vireen maakuntien näkökulmasta
ja huomioitaisiin enemmän maakuntien omaa ajattelua ainakin
vähintään siinä, kun uusi ohjelmakausi alkaa,
uusia kehittämishankkeita aletaan tekemään.
Toivon myös hallinnolta nopeutta, että kun aluekehittämisrahat
tai uusi ohjelmakausi lähtevät liikkeelle, niin
ei menisi kahta vuotta, kun taas varrottaisiin uusien aluekehittämishankkeitten
avausta. Yhtä lailla sitten tämänkin
aluekehittämisajan osalta varmaan puolitoista vuotta aikaisemmin
lopetetaan, että saadaan tilit laskettua.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus mainostaa, että tässä esityksessä ollaan
selkeyttämässä alueiden kehittämistä ja rakennerahastojen
hallinnointia yhdistämällä niihin liittyviä lakeja
selkeämmiksi kokonaisuuksiksi. Selkeyttäminen
ja päällekkäisen byrokratian poistaminen
on aina hyvä asia. Tavoite on siis hyvä. Esitys
kuitenkin noudattelee jälleen kerran hallituksen keskittämislinjaa:
valta keskuskaupungeille, keskushallinnolle ja valtiolle, pois alueilta
ja paikallistasolta, pois paikallisen itsehallinnon käsistä.
Tämä esitys täsmentää työ-
ja elinkeinoministeriön eli sen keskushallinnon roolia
maakuntien kustannuksella. TEMille varataan mahdollisuus osana liikkuvaa
kehystä ohjata 5—10 prosenttia rakennerahastovaroista
minne haluaa, kun maakunnille jätetään
ohjeelliset minimikehykset. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä,
että TEM voi kohdistaa liikkuvien kehystensä osion
maakuntien esityksestä poikkeavalla tavalla.
Toiseksi meneillään on rakennerahastovarojen
hallinnoinnin keskittäminen. Ministerityöryhmän
syyskuisten linjausten mukaan rakennerahastovarojen hallinnointi
keskitetään neljään suuralueiden
ely-keskukseen: Ouluun, Mikkeliin, Jyväskylään
ja Lahteen. Samaa toimintatapaa ehdotettiin myös maakuntien
liitoille. Maakunnat eivät itse näe tässä keskittämisessä mitään
hyötyjä. Tällaisessa roolituksessa on
vielä paljon epäselviä kysymyksiä,
kuten koordinoivan maakuntaliiton rooli suhteessa muihin, päätösvalta
ja se saavutettu tehokkuus. Ryhdyttäisiinkö tähän
keskittämiseen vain ihan keskittämisen ilosta
vai onko siinä todettavissa taloudellisia hyötyjä,
se ei ole vielä selvinnyt.
Mikään EU:n lainsäädäntö tai
ohjeistus ei tue tämänkaltaista toimintatapaa,
vaan hallitus olisi halutessaan voinut toimia toisinkin. Se olisi
voinut vahvistaa maakuntien roolia ja näin ottaa käyttöönsä paikalliset
voimavarat ja sen paikallistuntemuksen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen ratkaisu tällä vaalikaudella
kaikkiin suuriin rakenteellisiinkin ongelmiin on keskittäminen
siitä huolimatta tai juuri sen vuoksi, että se
vie päätösvaltaa ja elinvoimaa pois reuna-alueilta.
Se myös näivettää elinvoimaista
ja monipuolista alueellista kulttuuriamme. Onneksi meillä Suomessa
alueilla on omat erilaiset vahvuutemme. Näitä alueellisia erityispiirteitä parhaiten
osaavat hyödyntää alueiden omat asiantuntijat,
joita luontevasti ovat maakunnat ja maakuntien liitot.
Tässäkin esityksessä on kyse alueiden
kehittämisestä ja siihen tarkoitetuista varoista.
On ratkaisevan tärkeää, että niitä asioita
hoitavat oikeat tahot. TEMin ja muun valtionhallinnon asiantuntijuutta
sen enempää väheksymättä keskushallinto
ei voi tietää alueiden parasta, niin kuin alueilla
itse tiedetään, ja on nähtävä niin,
että alueiden hyöty hyödyttää koko
maata.
Tässä esityksessä maakuntien tiiviimmän
yhteistyön kumppaneiksi mainitaan keskuskaupungit. Maakuntien
perimmäinen tehtävä on kuitenkin aina
ollut toimia kaikkien kuntiensa yhteisen edun ajajina demokraattisen
päätöksenteon pohjalta. Jos keskuskunnille,
keskuskaupungeille tässä annetaan lainkin mukaan
jokin muita erityisempi rooli, esimerkiksi tärkeitä aluekehitystehtäviä,
laajoja aluekehitystehtäviä, heikentää se entisestään
reuna-alueiden mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa, ja tämä taas
jälleen kerran keskittää. Maakuntien
yhteistyöryhmien asemaa sentään pyritään
vahvistamaan, mikä on kyllä ihan myönteinen
asia.
Arvoisa puhemies! Maakuntien kansallista kehittämisrahaa
on leikattu yli 80 prosenttia. Tämä leikkaus on
suoraan pois maakuntien omista kaikkiin ohjelmiin sitomattomista
kehittämistoimista. Seuraavalla EU:n rahoituskaudella aluekehitysrahoitus
vielä leikkaantuu kolmanneksella ja kansallinen vastinraha
siinä samassa suhteessa. Voisinkin siis todeta, että hallituksen
tavoite ajaa maakunnat alas on aika selvä. Se on kaikista
edellä mainituista syistä huolestuttavaa, eikä sitä voi
hyväksyä.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aluekehitys on tärkeä osa
koko Suomen elinvoimaisuutta. Seutukuntien rooli tässä on
ollut merkittävä, ja en näe kyllä hyötyjä siitä,
että seutukunnat heitettäisiin romukoppaan. Alueet pysyvät
elinvoimaisina alueina elävien ihmisten ansiosta, ja ihmiset
liikkuvat työn perässä, ja työtä tarjoavat
yritykset, pääosin tänäänkin
jo tässä salissa paljon puhutut pienet ja keskisuuret
yritykset.
Herra puhemies! Tässä yhteydessä haluan
sanoa sen, että olen erittäin huolestunut tulevasta aluetukiratkaisusta.
Nämä pk-yritysten kehitysalueella saamat investointi-
ja kehittämistuet ovat aina kertatukia. Ne tulevat aina
tarkkaan määriteltyyn hankkeeseen ja tarkkojen
suunnitelmien ja laskelmien perusteella. Tuettavat yritykset ovat
kannattavia, ja niillä on edellytykset toimia ja työllistää myös
tulevaisuudessa. Aluepoliittisen rahoitustuen avulla voidaan tukea
tiettyä prosenttimäärää teollisuusrakennuksen
rakennuskustannuksista tai tehokkaampien koneiden hankintahinnasta.
Avustukset myös pienentävät yritysten
poistopohjaa, eli ne tuloutuvat kannattavilla yrityksillä suureksi
osaksi yhteiskunnalle veroiksi poistojen pienenemisen kautta. Siltä osin
on enemmänkin kyse lainasta, jolla investoinnin jälkeistä kriittistä aikaa
kevennetään. Aluepoliittiset yritystuet ovat yhteiskunnan
kannalta järkevää toimintaa.
Herra puhemies! Euroopan unionin ensi vuonna alkavaan uuteen
ohjelmakauteen liittyen Suomen aluepoliittista tukijärjestelmää ollaan
uudistamassa. Hyvää suunnitellussa uudistuksessa
on se, että Euroopan unionin maaseuturahaston kautta voidaan
tukea yrityksiä entistä kattavammin. Huonoa kaavaillussa
uudistuksessa on se, että tukialueiden ulkopuolelle jäävillä alueilla kaavailtu
uudistus toteutuessaan sulkisi kokonaan aluepoliittisten yritystukien
ulkopuolelle ne pienet ja keskisuuret yritykset, jotka eivät
mahdu maaseuturahaston mikroyrityksen määritelmän
sisään.
Herra puhemies! Yritysten aluepoliittiset tuet eivät
ole niin sanottuja tukiautomaatteja, kuten esimerkiksi telakkateollisuuden
saamasta telakkatuesta on muodostunut. Toisin kuin yleensä luullaan,
kehitysalueiden aluepoliittinen yritystuki on vain pieni osa yritystukien
kokonaisuudesta. Yritystukien kokonaisuudesta suuri osa menee esimerkiksi
oppilaitoksille tai kunnille erilaisten työllisyysprojektien
toteuttamiseen. Tekesin maksamat yritystuet puolestaan kertyvät
vuodesta toiseen samoille yrityksille. Erityisen hyvin tukimiljoonien
jakamisessa on pärjännyt Viking Line, joka saa
vuosittain noin 20 miljoonaa euroa kauppa-alustukea. Myös
Nokia on yritystuen kanta-asiakas. Suurimmat yritystukien saajat
vuosina 2008—2012 olivat Viking Line, Nokia, STX Finland,
Finpro ja UPM. Nyt yritystukien kohdentamisella tulisi kuitenkin
ensisijaisesti turvata pk-yrityssektorin nousua. Hyvä innovaatio
ja nousun mahdollistaminen luovat menestystarinoita.
Herra puhemies! Mahdollisuus uusille yrityksille on annettava
myös maakunnissa. Tukialueiden rajoilla tulevat ne suuret
ongelmat. Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva Kuusiokuntien seutukunta
on keskeisten sosioekonomisten tunnuslukujen perusteella lähempänä nykyisin
ykköstukialueeseen kuuluvaa Keski-Suomen puolella sijaitsevaa
Saarijärven Viitasaaren seutukuntaa kuin Etelä-Pohjanmaata
keskimäärin. Tämän vertailtavuuden
perusteella Kuusiokunnat tulisi nimetä jatkossakin varsinaiseen
tukialueeseen. Siten voisimme vauhdittaa kehitystä ja turvata väestökehityksen
ja työpaikkakehityksen. Nämä asiat ovat
erittäin tärkeitä tällä hetkellä ja
nyt pian päätökseen tulevassa aluetukiratkaisussa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan alkuun, ettei aina vain moitittaisi,
todetaan, että on tässä jotain hyvääkin
tässä esityksessä, nimittäin
MYRien eli maakuntien yhteistyöryhmien aseman vahvistuminen
päätöksenteossa ja maakuntaliittojen
tehtävien täsmennys, mutta oikeastaan siihen se
hyvä sitten loppuukin tässä esityksessä.
Hallituksen läpikantavana linjana koko sen toiminta-ajan
on ollut keskittäminen. Muun muassa kuntauudistus, sote-uudistus,
hovi- ja hallinto-oikeusuudistus, puolustusvoimauudistus ja niin
edelleen ovat tästä keskittämisestä oivia
esimerkkejä. Tätä nyt käsiteltävää lakiesitystä eduskuntaan
tuotaessa on esitetty, että aluekehitystoimivaltaa vähennettäisiin
maakuntaliitoilta keskushallinnon suuntaan. Pahimmat keskittämisesitykset
on kuitenkin ilmeisesti saatu estettyä.
Keskusta lähtee siitä, että koko
maata on kehitettävä ja että alueiden
kehittäminen tapahtuu alueiden omilla ehdoilla ja sieltä lähtöisin.
Keskustan mielestä koko maassa on voitava elää ja yrittää,
jotta koko maan voimavarat saadaan käyttöön.
Suomi on tuhansien mahdollisuuksien maa. Hallituksen ote on ollut
keskittävä ja maakuntien, syrjäseutujen
tyhjentymistä kiihdyttävä. Emme kuitenkaan
voi tietää, miltä Suomi näyttää vaikkapa
50 vuoden kuluttua, eli kasvua voi tulla yllättäville
seuduille, ja siksi koko maa on pidettävä elävänä ja
elinvoimaisena.
Nyt puhutaan rakennerahastovarojen hallinnoinnin keskittämisestä neljään
suuraluekeskukseen, joita hallinnoisivat ely-keskukset Oulussa, Mikkelissä,
Jyväskylässä ja Lahdessa. Maakuntien
liitot erikoistuisivat samoin suuralueittain rakennerahastohallinnointiin.
Tämä kohtelee eri maakuntia todella epätasa-arvoisesti,
eli ne, joissa on paljon rakennerahastorahaa, käytännössä menettäisivät
vaikutusvaltaansa muille maakunnille. Herääkin
kysymys, millä perusteilla tällaista hallintomallia
on ajettu maahamme.
Rahoitukseen on tulossa niin sanotut liikkuvat kehykset, elikkä ministeriölle
tulisi mahdollisuus ohjata aluekehitysrahasta omien mieltymystensä mukaan
noin 5—10:tä prosenttia varoista. Se siirtää päätösvaltaa
suoraan keskustasolle, ja tätä linjausta keskusta
ei missään tapauksessa kannata. Maakuntien kehittämisraha
on muutamassa vuodessa pienentynyt 32 miljoonasta ensi vuodelle
ehdotettuun 5,7 miljoonaan euroon. Alueiden omat vahvuudet ja kehittämishankkeet menettävät
tärkeää siemenrahaa, jota tarvitaan nimenomaan
siellä maakunnissa.
Hallitus on lakkauttamassa seutukunnat. Herääkin
helposti kysymys, ovatko vajaat 70 Manner-Suomen seutukuntaa pohjana
sille hallituksen kuntakartalle, jota se ajaa voimakkaasti eteenpäin.
Keskusta ei tällaista kuntalaisten itsehallintoon liittyvää rajua
ratkaisua hyväksy missään tapauksessa.
Arvoisa puhemies! Keskusta ei hyväksy hallituksen keskittävää linjaa.
Sitä eivät myöskään hyväksy
alueiden kansalaisetkaan. Hallituksen esityksiä kunta-
ja sote-puolella vastustetaan, eikä aluehallinnonkaan kuntauudistukselle
voi ennustaa kaikkinensa kansalaisten tukea. Keskusta kannattaa
koko maan kehittämistä, ei ainoastaan joidenkin
harvojen keskusten, ja aivan aiheellisesti voidaankin kysyä,
mikä on maakuntien ja aluekehityksen tulevaisuus Suomessa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Onko meillä varaa pitää koko
Suomi asuttuna? Tällä tavalla minulta kysyi eräs
tämän talon iso, merkittävässä virassa
oleva henkilö. Eli onko meillä varaa pitää koko
Suomi asuttuna? Minä esitin sen jälkeen kysymyksen:
onko meillä varaa jättää Suomen
voimavaroja käyttämättä?
Nyt tänä päivänä,
tämän asian käsittelyn yh-teydessä olen
katsellut tätä salia. Olen katsellut tuota asioitten
esittelijälistaa, puhujalistaa. Vain keskustalaisia! Eikö tässä merkittävässä,
tärkeässä asiassa kiinnosta tämä asia
eli maaseudun, koko Suomen kehittäminen, aluepolitiikka
ketään muita kuin keskustalaisia? Minä tarkoituksella
tämän sanon, minä haluan herättää porukan siihen,
koska nyt on kyse niin merkittävästä,
tärkeästä asiasta, koko Suomen voimavarojen
käyttämisestä ja kehittämisestä,
hyödyntämisestä, että nähdään,
mitä on Suomi. Ja täällä keskustelemme
vain me keskustalaiset keskenämme. Toivottavasti siellä nyt
sitten työhuoneissa useampi näkee näyttöpäätteensä ääressä sen
asian, että hei, haloo, missä olette. Meitä on
200 kansanedustajaa täällä. Me kaikki
omilla alueillamme puhumme alueittemme puolesta, mutta nyt kun puhutaan
alueiden kehittämisestä, vain me olemme paikalla.
(Mauri Pekkarinen: Punastellen ovat työhuoneissaan!) — Punastellen
ovat työhuoneissaan, voin toistaa tämän
asian.
Sitten jatkan tästä asiasta. Nyt puhutaan
aluepolitiikasta, alueiden kehittämisestä. Tässä keskustalaiset
kollegat ovat esittäneet jo niin monta hyvää puheenvuoroa
näistä asioista, että en ala toistamaan
näitä asioita. Mutta nyt sitten, miksi tätä aluepolitiikkaa
tehdään? Mihin nämä varat käytetään?
Olen itse saanut mahdollisuuden osallistua Lapissa hyvin paljon
erilaisten alueitten kehittämishankkeiden työstämiseen.
Olen kirjoittanut useita kymmeniä projektirahoitushakemuksia. Eivät
kaikki ole onnistuneet, mutta niillä on myöskin
saatu paljon tiettyjä asioita ja toimintoja liikkeelle.
Tärkeintä niissä alueitten kehittämisrahoissa
on se, että niillä on saatu Suomen eri alueitten
voimavaroja liikkeelle eli juuri niitä voimavaroja, mitä me
tässä Suomessa tarvitsemme, jotta Suomi voisi
kehittyä tässä globaalissa kilpailutilanteessa,
jotta saataisiin koko Suomen voimavarat meidän käyttöön.
Hallittu keskittäminen. Olen käyttänyt
tätä termiä useamman kerran tässä salissa.
Hallittu keskittäminen vaatii yhtä aikaa termin
hallittu hajauttaminen. Hallittu hajauttaminen hoidetaan vain järkevillä aluekehittämistoimenpiteillä,
aluekehittämisrahoilla,
maakunnan kehittämisrahoilla, joista tässä asiassa
on nytten puhe.
Tässä on keskustelussa tullut esille se, että ely-keskusten
toimintoja keskitetään monissa asioissa neljään
ely-keskukseen. Totuushan on se, että kyllä meillä täytyy
olla kaikissa ely-keskuksissa kaikki voimavarat käytettävissä näitten
asioiden eteenpäinviemiseksi. Me tarvitsemme hyvin laajat
hartiat, eri toimijoita eri puolille Suomea, jotta me saamme nämä hommat
toimimaan ja pelaamaan eteenpäin.
Sitten aluekehityksen — mietin tässä,
kun tässä ovat niin paljon kollegat jo puhuneet
järkevästi kaikista asioista, mutta oikaisen sitten
siihen — aluekehityksen määrärahat:
Nyt puhutaan vain tietyistä määrärahoista,
mutta se näyttää siltä, että meillä näitä kaikkia
muitakin määrärahoja, mitkä vaikuttavat
tähän aluekehittämiseen, ollaan leikkaamassa.
Muun muassa kyllähän esimerkiksi tiemäärärahat
ovat menossa nyt koko ajan alaspäin, ja jos ei meillä ole
toimivaa infraa tuolla ympäri Suomea, niin emme me saa
muutakaan kehitystä pelaamaan. Esimerkiksi juuri äsken
minulle tuli viesti meiltä kotiperältä,
Savukoskelta. Savukoski—Sodankylä-väliseen
tiehen tarvittaisiin 1,6 miljoonaa rahaa, että se tie saataisiin
kuntoon, niin mitäpä minä voin tässä vaiheessa
sanoa muuta kuin että ei, älkää odottako
liikaa, me tarvitsemme rahat, mutta, mutta mutta mutta.
Kuitenkin tässä minun tärkein viestini
on se, että koko Suomen voimavarat pitäisi saada
käyttöön, ja siihen tarvittaisiin kyllä meidän
kaikkien kansanedustajien työpanokset, elikkä nyt
sitten odotan vastauksia, toimenpiteitä myös muilta
siihen, ettei se jää yksin meidän keskustalaisten harteille.
Kyllä me teidät muittenkin puolueitten jäsenet
tarvitsemme tähän työhön matkaan.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä keskustan
edustajat ovat jo tyhjentäneet pajatson hyvin monelta puolelta,
mutta neljä näkökohtaa, neljä punktia,
vähän kuin kertauksena.
Ensinnäkin olen saanut sen kuulla, että tämän esityksen
hiomisessa maakuntajohtajat ja TEMin edustajat ovat vääntäneet
kättä aika tavalla ja että se, mikä on
tullut tänne esityksenä nyt, on sellainen juuri
ja juuri hyväksyttävissä oleva kompromissi
maakuntien ja alueitten näkökulmasta katsottuna.
Minimi on tietenkin se, että nyt eduskunnan omassa myllyssä tämä kompromissi ei
ainakaan tästä mene huonompaan suuntaan.
Toinen punkti on se, että kuten täällä ovat edustajat
jo todistaneet, niin kyllähän tällä vaalikaudella
on pyritty tekemään ja tehtykin voimakkaita keskittämispäätöksiä.
Valtaakin viedään ja pyritään
viemään alueilta pois keskushallintoon, ajamaan
voimakasta putkihallintoajattelua. Valtaa viedään
keskushallintoon tai suurille keskuskaupungeille. Tämä on
hyvin tehokasta keskittämistä. Tälle
pitäisi kyllä stoppi saada. Tämäkin esitys
sitä ilman muuta toteuttaa, mutta stoppi tälle
täytyy saada. Kyllä alueilla täytyy olla
päätösvaltaa päättää omista
asioistaan, kun siellä tunnetaan ne asiat kuitenkin kaikkein
parhaiten.
Kolmas punktini on se, josta edustaja Pirttilahti täällä puhui
oikein sydämen pohjasta: seutukuntien lakkauttaminen. Minä olen
ollut Ylä-Savon edustajana jo aika pitkään.
Ylä-Savo on seutukunta, ja siellä on oma hallintorakenteensakin,
ja aika moni asia toimii tämän seutukunnan puitteissa.
Palvelut ja elinkeinopolitiikka, maankäyttökin
on yhteistä, ammattikoulu, ja muistan, että ministeri
Pekkarinen aikoinaan tämän rakenteenkin vahvisti.
On sääli, että tämä seutukunta-ajattelu
nyt lyödään pois. Sekin on sitä keskittämispolitiikkaa.
Hyvä, toimiva rakenne nyt lakkautetaan.
Viimeiseksi minä haluan sanoa sen neljäntenä,
minkä edustaja Torniainen sanoi, että jotakin hyvääkin
on. MYRin asemaa tässä vahvistetaan ja liittojen
tehtäviä täsmennetään.
Mukaan vedetään myös kulttuuri, ja sitä voi
pitää myönteisenä asiana.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että harvoin
samassa istunnossa, samassa lakiesityksessä on niin monta
sellaista asiaa kuin tällä kertaa on, jotka asiat
kaikki joko kokonaan romuttavat tai vähintäänkin
vievät vahvasti voimia pois niiltä järjestelyiltä,
joita sattumoisin itselläni on ollut tilaisuus viimeisen runsaan
20 vuoden aikaan eri vaiheissa ministerinä olla viemässä eteenpäin.
Tein aikanaan esityksen ja päätöksen
tästä seutujaosta. Valmistelin aikanaan Suomen
ensimmäisen rakennerahastolain tai lain alueitten kehittämisestä,
ja myöskin silloin 90-luvun alussa otettiin käyttöön
toimiessani aluekehityksestä vastaavana ministerinä myöskin
tämä maakunnan kehittämisrahoitus. Näissä kaikissa
tapahtuu nyt merkittäviä muutoksia.
Mitä tulee vielä tähän seutukuntajakoon,
eihän sillä ole mitään suurta
juridista merkitystä, oikeastaan juurikaan juridista merkitystä.
Sen tärkein anti on ollut, ja mielestäni olisi
kyllä jatkossakin, edesauttaa sellaista järjellistä yhteistyötä alueittain,
seuduittain, kuntien eikä vain kuntien kesken ja välillä vaan
monien muidenkin julkisten yhteisöjen välillä,
jotka myös monet muut julkiset yhteisöt, jopa
yksityisetkin yhteisöt, rakensivat vuosien ja nyt parin
vuosikymmenen kuluessa yhteistyörakenteet monta kertaa juuri
näitten seutukuntajakojen mukaisesti. Se ei maksanut mitään,
ei siihen mene rahaa minkään hallinnon pyörittämiseen
ensimmäistäkään senttiä,
mutta hallituksen, joka haluaa tappaa kuntien välisen yhteistyön
ja ajaa suuret yksittäiset kunnat tilalle, filosofiaan
eivät nyt vain kerta kaikkiaan tällaiset seutukuntien
yhteistyörakenteet sovi. Siitä pohjimmiltaan tässä ilmiselvästi
on kysymys.
Toinen tässä jonkun verran muutosta saava asia
on tämä laki alueiden kehittämisestä tai
rakennerahastolaki, mitkä nimikkeet nyt vähän vaihtuvat
tässä vuodesta toiseen tai vuosikymmenestä toiseen
kuljettaessa. Oikeastaan se sanoma, minkä näiltä osin
tässä haluan kertoa, on se muutos, mikä nyt
jo tosiasiassa näissä asioissa on tapahtunut.
Minä toimin Keski-Suomen maakunnan liiton valtuuston puheenjohtajana,
olen toiminut erittäin pitkään siinä tehtävässä.
Minä olen myöskin Jyväskylän
kaupunginvaltuuston jäsen. Se, mikä muutos jo
asteittain on tapahtunut, jota muutosta tämä lakiesitys
edelleen nyt vahvistaa, on se, että kun alkuperäinen
aluekehityslaki lähti siitä, että aluekehitysvastuu,
joka ennen vuotta 93 oli valtion keskushallinnolla, sen maakuntiin lähettämillä virkamiehillä,
käännettiin tuossa uudistuksessa toisinpäin,
aluekehitysvastuu annettiin maakunnille, jotka saavat valtuutuksensa suoraan
kunnista kuntavaaleissa annettujen voimasuhteitten mukaisella tavalla.
Maakuntien liitoille määriteltiin tämä maakuntakaavoitus
ja siihen liittyvät asiat, toisekseen aluekehitysvastuu ja
yleinen tällainen maakunnan intressin- ja edunvalvonta.
Tämä aluekehitysvastuu käytännössä on
tarkoittanut sitä, että maakuntien liitot tekevät
koko maakunnan, sen kaikkien kuntien, puolesta ne keskeiset strategiset
suunnitelmat ja neuvottelevat myöskin näitten
suunnitelmien toimeenpanoon ja toteutukseen liittyvistä asioista.
Tämä hallitus on irrottanut tästä menettelystä erilleen
maakuntien keskuskaupungit. Näiden kanssa käydään
erikseen tällaiset tulossopimusneuvottelut, ja viimeisenä parina
vuonna hallitus ei ole käynyt ollenkaan säädösten
edellyttämällä tavalla suoraan neuvotteluja
maakuntien liittojen kanssa, jotka edustavat siis koko maakunnan kaikkia
kuntia — suuri virhe, johonka myös talousvaliokunta
ilokseni kiinnitti huomiota, että näin eivät
kerta kaikkiaan asiat voi olla. Kaiken lisäksi hallitus
tämän on tavallaan betonoinut tällaisiin
kasvusopimuksiin. Valtio ja sen eri ministeriöt tekevät
maakuntakeskusten kanssa tällaiset kasvusopimukset, joissa
päätetään, sovitaan, mitä tehdään.
Miettikääpä sitä, mikä on
sen jälkeen maakunnan muitten kuntien rooli, jos valtion
eri hallinnonalat ovat jo valmiiksi sopineet nimenomaan maakuntakeskuksen
kanssa, mitä olennaista ja tärkeätä siinä maakunnassa
tehdään. Tämä iskee vasten kasvoja
maakuntien yhteistä tahdonmuodostusta, näkemystä,
eri maakuntien tällaisia yhteisiä strategisia
tahdonil-mauksia.
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä jatkossakin,
että aluekehitysvastuu on ei maakuntien keskuskaupungilla
vaan koko maakunnan kaikilla kunnilla demokraattisesti, kansanvaltaisesti,
oikealla tavalla valituilla elimillä, nimenomaan niillä.
Minä jyväskyläläisenä olen
sitä mieltä, että Jyväskylällä ei
voi olla aluekehitysvastuu koko Keski-Suomen kaikista asioista vaan
sen vastuun täytyy kuulua Keski-Suomen kaikille kunnille
yhteisesti, niin kuin edustaja Tuupaisenkin tiedän hyvin
vahvalla ja voimakkaalla otteella edustavan tätä samaa
näkemystä. (Kauko Tuupainen: Olette oikeassa!)
Se kolmas asia, mikä tässä on muuttunut,
liittyy tähän samaan ajatukseen, ajatukseen siitä, että maakunnan
yhteinen tahdonmuodostus, maakunnan yhteiset strategiat, maakunnan
yhteisellä tavalla tapahtuva julkisten varojen allokointi
maakunnan kehitykseen pannaan syrjään ja keskuskaupungit
tulevat tilalle. Tämä ajattelu näkyy
myös siinä, että maakunnan kehittämisraha, joka
silloin, kun viimeisen budjetin omalta osaltani esittelin, oli yli
32 miljoonaa, on nyt 5—6 miljoonaa euroa tässä ensi
vuodelle esitettävässä budjetissa. Ne
rahat, jotka tarkoittavat nimenomaan maakuntien yhteisiä kehittämistoimia,
tulevat alas. Sitten erilaiset kasvusopimukset ja Inka-ratkaisut
ovat nimenomaan ratkaisuja, joilla valtio rahoittaa suoraan nimenomaan
maakuntien keskuskaupunkeja. Näin ajatellessani, tähän tapaan
puhuen, minä koen, että minä en ole vastaan
esimerkiksi omassa maakunnassani jotain Jyväskylää ja
sen kehittämistä. Ei, vaan näen niin,
että on esimerkiksi meidän tapauksessamme sekä Jyväskylän
että koko maakunnan yhteinen etu se, että me yhteisin
linjauksin kehitämme ei vain meidän omia pääkaupunkejamme maakunnissa
vaan koko maakuntaa ja sen kehittämistarpeita, ja tässä se
aluekehitysraha on ollut ja olisi jatkossakin tärkeässä roolissa.
Aivan viimeinen huomio liittyy nyt ylipäänsä siihen
rahaan, mikä on hallinnoitavissa tämän lain
mukaan. Vielä toistan, että oli köpelö se
tulos, minkä hallitus näissä EU:n kanssa
käydyissä neuvotteluissa seuraavasta ohjelmakaudesta
sai. Vielä kerran, niin että kaikki suomalaiset,
jotka sattuvat tämän jostain korviinsa kuulemaan,
tietävät: tämän jälkeen
ensi vuodesta lähtien Suomi maksaa Euroopan unionin alue- ja
rakennepolitiikasta, kun me lähetämme sinne kolme,
niin me saamme sieltä takaisin vaille yhden.
Suomi rahoittaa esimerkiksi erittäin rankasti vaikkapa
Puolan alue- ja rakennekehitystä. Tiesittekö,
että kun mennään 60—70 kilometriä etelään,
siellä EU:n alue- ja rakennetuen osuus on noin
20 kertaa suurempi kuin vaikkapa Mäntsälässä tai
näissä eteläisen Suomen kunnissa ja myöskin
moninkertainen vaikkapa nyt keskiseen Suomeen verrattuna ja vielä kolme
neljä kertaa suurempi kuin syvimmän suomalaisen
Itä-Suomen tai Lapin alueen tilanne tällä hetkellä tai
seuraavalla ohjelmakaudella on? Minä en ole kateellinen
siitä. Heikot maat tarvitsevat varmasti omalta osaltaan
myöskin Euroopan yhteistä panostusta, mutta silloin,
kun erot aika läheisten naapurimaiden kesken ovat niin
suuret, niin kuin ne nyt ovat ja vielä ovat muodostumassa
entistä suuremmiksi, on vaara syntyä tällainen
eräänlainen — mitenkä nyt sanoisikaan — rahoituksen tai
hallinnon arbitraasi elikkä sen rahan kannattaa mennä vähän
niin kuin ei-järjellisin perustein sellaiseen paikkaan,
kun EU yhteisestä budjetista tukee sellaisia hankkeita
ihan tolkuttoman suurella rahalla ihan sellaisen maan naapurina,
jossa naapurissa ei sitten paljon tätä tukea ole.
Näissä neuvotteluissa epäonnistuttiin,
vielä kertaalleen, sen takia Suomen kannalta, että tämä harvan
asutuksen kriteeri sen aluerahan jaon perusteena puolittui. Sillä oli
satojen miljoonien eurojen vaikutus Suomen alue- ja rakennerahoitukseen
seuraavalla ohjelmakaudella, itse asiassa ohjelmakaudella vielä enemmän,
sanotaan koko ohjelmakaudella muutama sata miljoonaa euroa koko
ohjelmakauden kannalta katsoen.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Pekkarisen väkevän
puheenvuoron jälkeen olen täysin samaa mieltä melkeinpä joka
lauseesta, mitä hän tuossa todisti.
Mutta varsinainen viestini tästä meidän
ihanasta EU:sta, kun hallituspuolueet mielellään kertovat,
että EU:sta saadaan sitä ja EU:sta saadaan tätä:
Totuus on se, että kolmen viimeisen vuoden aikana, tänä vuonna,
viime vuonna ja toissa vuonna, meidän nettomaksut ovat
olleet keskimäärin 700 miljoonaa euroa vuosittain
eli 2,1 miljardia euroa on Suomen nettomaksut EU:lle. Eli jokainen
euro, jonka me EU:sta saamme, on meidän suomalaisten veronmaksajien EU:lle
maksamaa rahaa. Tämä on totuus sen lisäksi,
mitä Mauri Pekkarinen äsken tuossa kertoi.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä täällä toki
muittenkin puolueitten edustajia kuin keskustan edustajia on, mutta meillä on
täällä tämä puhujalista,
ja sen mukaan mennään.
Ainakin itse tuolla Etelä-Pohjanmaan maakuntaliitossa
vaikutan, ja siten nämä asiat ovat yhä enemmän
ja enemmän tuttuja, ja haluan edistää maakunnan
asiaa. Maakuntahallinto on mielestäni jopa hyvä hallinto
jatkokehittämisen osalta niin, että ainakin jos
ajattelee tätä hallituksen esittämää kuntarakenneuudistusta,
niin itse kyllä näen maakuntapohjaisen lähestymistavan
ehdottomasti parempana vaihtoehtona, jos tässä nyt haetaan
niitä leveämpiä hartioita.
Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmähän
on nyt päättänyt todella tämän
EU-rakennerahastokauden 2014—2020 Manner-Suomen rakennerahasto-ohjelman
toimintalinjojen tavoitteista ja rahoituksesta suuralueittain sekä hallinnoinnin
keskittämisestä ely-keskusten osalta neljään
RR-elyyn. Avoimina ovat maakunnalliset kehykset sekä maakuntien
liittojen rakennerahastohallinnoinnin mahdollinen keskittäminen. No,
jos tällaiseen keskittämiseen mennään,
niin ainakin itse toivon, ja myös esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan
maakuntahallitus on ottanut kantaa, että tämän
todellisen päätöksenteon pitää olla
sitten siellä maakuntatasolla, miten niitä rahoja
jaetaan. Ja sitten mitä tulee jakoperusteisiin, niin itse
toivoisin, että tätä työttömyyttä ei
siinä niinkään painotettaisi vaan huomattaisiin
todella ne maakuntien väliset kehityserot, esimerkiksi
bruttokansantuote suhteessa asukasmäärään
ja t&k-toiminnan voimakkuus, eli nämä ovat
niitä mittareita, joiden pitäisi olla nykyistä enemmän
siinä esillä.
Tosiaan tämä tosiasiallinen päätöksenteko
rahojen jakamisesta toivottavasti tapahtuu jatkossakin kussakin
maakuntaliitossa. Siellä tiedetään kuitenkin
parhaiten, mihin sitä rahaa tarvitaan. Jos meillä on
EU:ssa subsidiariteettiperiaate, sen toteutuminen on kyllä hyvin
kyseenalaista, mutta ei se yhtään paranna sitä asiaa,
jos me itse emme toteuta läheisyysperiaatteen mukaan päätöksentekoa
vaan menemme sitten tämän EU:n, voisi sanoa, toimimattoman
käytännön mukaan. Eli päätökset
lähellä ihmistä.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Pekkarinen vertasi Suomea Viroon
ja Puolaan, ja minun mielestäni Suomea pitäisi
aina, sekä tässä elinkeinoelämässä,
EU:ssa että muussa, verrata niihin valtioihin, joitten
kanssa me olemme kilpailussa ja elinkeinoelämän
kanssa kanssakäymisissä, elikkä Ruotsiin
ja Saksaan. Silloin se keskustelu olisi relevanttia. Aina me löydämme
kaikista asioista sellaisia kulmia, joissa saadaan aikaan, voisi
sanoa, kiihtymistä, mutta ei tässä nyt
kannata kenenkään kiihtyä.
Ei kenenkään kannata kiihtyä myöskään
siitä edustaja Maijalan kommentista, joka minun mielestäni
oli aika arrogantti, että sillä hetkellä,
kun oli listassa keskustalaisia täällä,
niin täällä oli muutama keskustalainen,
ja minäkin olin kirjoittamassa tuolla tietysti omassa huoneessani
tätä raporttia, mitä minä nyt
en kerinnyt kirjoittaa, kun tulin tänne sitten heti vastaamaan,
kun huomasin, että ei tästä taida kunnian
kukko laulaa, jos ei täällä ole paikalla
silloin.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitokset edustajille Saarakkala ja Suutari, että tulitte
tänne paikalle ja toitte esille myöskin sen, että myös
muut puolueet kuin keskusta ovat kiinnostuneet koko Suomen kehittämisestä.
Mutta ikävää on se, että porukoita
pitää todellakin herättää,
että huomatkaa: koko Suomen asioita pitää viedä eteenpäin.
Mutta ehkä me tätä asiaa saamme yhdessä vietyä vielä,
katsotaan eteenpäin.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Tuo on justiinsa sitä minun
mielestäni hyvinkin arroganttia suhtautumista, että ikään
kuin kiitetään sitten, että ollaan tulossa
mukana. Minä itse olen mukana esimerkiksi Kainuun valtuustossa, minä olen
myös hoitamassa asioita Kainuun liitossa sen valtuuston
ensimmäisenä varapuheenjohtajana, ja jos te kysyisitte
keskustalaisilta kainuulaisilta, mitä asioita minä olen
ajanut, niin hyvinkin aktiivisesti ajan alueitten asioita siellä.
Jos täällä nyt ei ole sen kummempaa sanomista
tuohon, voisin sanoa, arvosteluun, mitä täällä on, niin
ei se minun mielestäni minusta huonoa edustajaa tee, mutta
ei ole se näkökohta hyvä, että keskusta
olisi joku alueitten kehittäjä ja sitten, jos
joku muu on kiinnostunut, niin se olisi jotenkin apuihminen.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Uskon, että keskustan edustaja
Maijalan arvostelu varmaan kohdistuu enemmän tietenkin
hallituspuolueisiin. Kyllä oppositiossa tässä on
ollut ihan hyvää yhteistyötä.
Tietenkin se, mihinkä nyt on kiinnitettävä huomiota,
on, että kun esimerkiksi meillä Etelä-Pohjanmaan maakuntahallitukselta
tulee yksimielinen kannanotto, jossa ovat kaikki, ainakin kaikki
Etelä-Pohjanmaalla merkittävästi edustettuna
olevat, puolueet mukana, niin sitä tietenkin pitää seurata,
jotta se linja on sitten johdonmukainen myös täällä.
Jos täällä sitten hallituspuolueilla
tapahtuu lipsumista näistä maakuntahallitusten
kannanottojen linjasta, niin silloin tietenkin on oikein kiinnittää siihen
huomiota, ja ehkä on hyvä, että me tässä edustaja
Maijalan kanssa nyt lopulta tavallaan otamme tähän
asiaan kiinni siten, että koetaan todella ylpeyden aiheeksi
myös hallituspuolueitten edustajien taholla huolehtia siitä,
että tätä maakuntahallintoa ei ajeta
alas ja että se päätöksenteko
pysyy esimerkiksi rahoitusten jakamisen osalta siellä,
missä sitä rahoitusta sitten tarvitaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Siitä olemme varmasti me oppositiopuolueiden
edustajat yhtä mieltä, että meillä on
menossa tällä hetkellä Suomessa pahin
keskittämisaalto, mitä on aikojen kuluessa ilmeisesti
koskaan ainakaan meidän historian muistin aikana ollut, mennyt
ja tapahtunut. Meillä maakunnissa, kunnissa eri alueitten
ihmiset puhuvat paljon alueitten kehittämisen puolesta,
mutta nyt minä olisin todella kaivannut, että tässä salissakin
tuotaisiin voimakkaammin esille näitten alueitten kehittämistä,
ettei puhuttaisi vain siellä alueilla ja maakunnissa näistä asioista,
vaan reilusti ja rohkeasti tuotaisiin hallituspuolueitten edustajina
esille, miten hallituksen tulisi huomioida se maakunnan ääni
sieltä, mitä esimerkiksi kokoomuksen tai demareitten
edustajat puhuvat maakunnassa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn tähän edustaja
Maijalan mielipiteeseen ja huoleen siitä, että se
viesti sieltä maakunnasta todella kulkisi, kun ottaa huomioon,
että meillä on tämän kuntauudistuksen
puitteissa tälläkin hetkellä kuitenkin
mahdollisuus ajaa maakunnallisia ratkaisuja kuntayhtymäpohjalta.
Siellä on aika kovaakin vastustusta hallituspuolueitten
paikallisilta edustajilta sitäkin keskittämishanketta
kohtaan, tieasiat huolettavat. Nyt täällä osoittautui,
että itse asiassa esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalta
on yksimielinen maakuntahallituksen kannanotto, jossa selvästi
ilmaistaan huoli tästä hallituksen ajamasta politiikasta
suhteessa keskittämiseen rahastopolitiikan osalta.
Voisi esittää hallituspuolueitten edustajille
kysymyksen, että mitkä ovat ne teidän
tukijoukkonne tulevaisuudessa esimerkiksi tänne pyrittäessä,
jos teidän linjanne on kuitenkin vähintäänkin ristiriitainen
suhteessa tähän teidän kuntapäättäjien
ja maakuntapäättäjien linjaan, ainakin
monin paikoin. Eihän kaksilla rattailla voi ajaa, ja jos
sitä tekee, niin se on kyllä tietenkin opposition
tehtävä tuoda esille, että näin
todella tapahtuu.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Toivottavasti se oli Maijalan mielipide,
tämä keskittämistilanne tällä hetkellä.
Itse kun edustan sitä sukupolvea, joka lähti silloin
70-luvulla, niin kuin sadattuhannet suomalaiset, ulkomaille perheensä mukana,
niin tämä sukupolvi varmasti tietää,
että keskittäminen silloin, kun maaseutu tyhjennettiin
60—70-luvulla, oli kyllä paljon rajumpaa kuin
se tällä hetkellä on, elikkä ei
puhuta ihan samoista asioista eikä samasta kokoluokasta.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Ettei tästä tulisi kovin
pitkä väittely, mutta tähän
minun on kuitenkin pakko sanoa edustaja Suutarille, että esimerkiksi
Lapin alueelta on viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 20 prosenttia
valtion työpaikoista lähtenyt sieltä pois, etupäässä tänne
pääkaupunkiseudulle tai kokonaan pois näistä toiminnoista.
Koskaan Lapin historiassa ei ole tällaista prosenttimäärää valtion
työpaikoista siirretty pois Lapista kuin viimeisen kymmenen
vuoden aikana. Tässä yksi esimerkki konkreettisista
toimenpiteistä, mitä on tapahtunut.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka oppositioyhteistyö tällä hetkellä tässä asiassa
ihan hyvin pelaakin ja toivottavasti pelaa myös hallituksen
suuntaan, niin on tietenkin totta, että edustaja Suutari
nosti sieltä historian hämäristä tärkeän
asian esille. Ei suinkaan ole niin, että keskusta, jonka
pyrkimyksenä on sinänsä ihan varmaan
ollut monina vuosikymmeninä ajaa maaseudun asiaa, olisi
siinä ainakaan ihan aina onnistunut. Kyllähän
sekin, että aikoinaan puolue nimeltä Suomen Maaseudun Puolue
nosti omaa kannatustaan ja nousi, voisi sanoa, tyhjyydestä kuitenkin
aika merkittäväksi tekijäksi Suomen politiikassa
moniksi vuosiksi, kertoo siitä, että aina ne asiat
eivät ole suinkaan olleet hyvin tai menneet hyvin.
Tietenkin se, että perussuomalaiset nyt viime eduskuntavaaleissa
nousi 6 kansanedustajasta 39:ään, antaa varmaan
keskustapuolueellekin sitä ajattelemisen aihetta. Huomaa
toki näin, että kun nämä gallupit
ovat nyt sitten vähän eri asennossa kuin, voisi
sanoa, viime vaalien jälkeen, niin se on kanssa yksi vaaran
paikka, että uskotaan liikaa itseensä. Keskustalle
on ehkä nyt vähän vaarassa toisaalta
käydä näin, koska kyllä edustaja
Suutari ihan oikein sieltä palautti maanpinnalle, ja tavallaan
nyt täytyy muistaa myös tämä tilanne,
mitä tapahtui viime vaaleissa. Se on merkki siitä,
että ihmiset kyllä muistavat nämä haja-asutusalueitten
jätevesiasetuksen isännät ja emännät
tai tahot täällä eduskunnassa, jotka
sitä veivät eteenpäin, ja se on siis
miljardien lasku taas maaseudulle.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Nuo numerot minä kyllä muistan
hyvin. Kainuussa oli 60-luvun lopussa vähän yli
105 000 asukasta. Tällä hetkellä siellä on
vajaat 80 000. Kaikista suurimmat muuttotappiot keskittyivät 60-luvun
lopulle, 70-luvulle ja 80-luvun alkuun. Sieltä lähti
toistatuhatta ihmistä pois, kun nyt viimeisen kymmenen
vuoden aikana, kun olen itse ollut tuolla Kainuussa päättämässä,
muuttaminen on ollut 400:aa ja sillä tavalla. Elikkä silloin tyhjeni
kokonaisia kyliä. Kun yksi lähti, hän
suositteli Ruotsissa muitten suomalaisten olevan hyviä työntekijöitä,
ja niin mentiin Ruotsiin silloin. Täytyy sanoa, että kyllä politiikka
nykyisin pitää enemmän haja-asutusalueen
ihmisistä huolta kuin aikaisemmin.
Keskustelu päättyi.