8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi luonnonsuojelulain
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
            muutoksia Natura 2000 -verkostoa koskevan luonnonsuojelulain
            säännöksiin. Nämä esitetyt
            muutokset koskevat luonnonsuojelulain 10 luvun Natura 2000 -verkostoa
            koskevia säännöksiä ja niiden
            täsmentämistä. Muutosten jälkeen
            säännökset vastaavat EU:n luonnonsuojelulainsäädäntöä ja
            EU-tuomioistuimen vahvistavaa tulkintakäytäntöä.
            Keskeisimmät muutokset liittyvät Natura 2000 -verkoston
            muodostamisvaiheen loppuunsaattamiseen. Laki on tarkoitettu tulemaan
            voimaan mahdollisimman pian.
         
         
         Luonnonsuojelulain 68 §:ään
            ehdotetaan lisättäväksi uusi momentti,
            jolla tarkennetaan viranomaisten vastuita ja velvollisuuksia luontoarvojen
            ja suojelutoimien toteuttamisessa. Toteuttamistavan osalta mainitaan
            luonnonsuojelulain lisäksi muun muassa erämaalain,
            kalastuslain, maa-aineslain, maankäyttö- ja rakennuslain, metsälain,
            ulkoilulain ja vesilain mukaiset keinot. Näitä keinoja
            ovat hoito- ja käyttösuunnitelmat, pienimuotoisemmat
            toimenpidesuunnitelmat, alueen käyttöä koskeva
            kaavoitus tai yksittäiset päätökset,
            kuten lupapäätökset tai maa- ja metsätalouden
            ympäristötukia koskevat ratkaisut.
         
         
         Ympäristövaliokunta katsoo, että esitetyillä täsmennyksillä täsmennetään
            suojelun toteuttamistapaa. Lisäyksillä säädetään,
            että kyseisten lakien mukaisia suunnitelmia laadittaessa
            tai päätöksiä tehtäessä otetaan
            huomioon Natura 2000 -alueiden suojeltavien luontotyyppien
            ja lajien ekologiset vaatimukset. Valiokunta huomauttaa, että menettelystä vastaavat
            jatkossakin nykyiset viranomaiset ja toimijat omilla toimialoillaan
            voimassa olevan lainsäädännön
            mukaisesti.
         
         
         EU:n luontodirektiivin tärkein tavoite on edistää luonnon
            monimuotoisuuden säilyttämistä. Tämän
            tavoitteen toteuttamisessa otetaan huomioon taloudelliset, sosiaaliset,
            sivistykselliset ja alueelliset vaatimukset. Luontodirektiivillä pyritään
            suojelemaan niin luontotyyppejä kuin luonnonvaraista eläimistöä ja
            kasvistoa.
         
         
         Luontodirektiivin mukaisesti erityisten suojelutoimien alueista
            on perustettu eurooppalainen Natura 2000 -verkosto. Verkosto
            koostuu alueista, joilla esiintyy luontodirektiivin mukaisia liitteessä I
            lueteltuja luontotyyppejä ja liitteessä II lueteltujen
            lajien elinympäristöjä. Ympäristövaliokunta
            pitää tärkeänä suomalaisten
            Natura 2000 -alueiden luonnonarvon säilyttämiseen,
            lisäämiseen ja parantamiseen liittyviä toimia.
            Valiokunta painottaa Natura-alueiden taloudellisten ja sosiaalisten
            edellytysten turvaamista, erityisesti rahoituksen turvaamista kestävällä ja
            pitkäjänteisellä tavalla.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakiehdotus sisältää erityisten
            suojelutoimien alueiden perustamisen eli niin sanottujen SAC-alueiden
            laatimisen sekä niitä koskevan suojelujärjestelmän
            toimeenpanon luontodirektiivin määrittelemällä tavalla. Suojelujärjestelmään
            kuuluvat direktiivin mukaan luontotyypin ja lajien ekologisia vaatimuksia
            vastaavat toimet, merkittävästi heikentävien vaikutusten
            ja häiriöiden estäminen sekä hankkeiden
            ja suunnitelmien ennakollinen valvonta Natura-alueiden koskemattomuuden
            turvaamiseksi.
         
         
         Luontodirektiivin mukaan jäsenvaltion on muodostettava
            yhteisön tärkeinä pitämät
            alueet erityisten suojelutoimien SAC-alueiksi mahdollisimman nopeasti.
            Tämä on tehtävä viimeistään kuuden
            vuoden kuluessa siitä, kun komissio on hyväksynyt
            alueet. Valiokunta toteaa, että voimassa olevaan luonnonsuojelulakiin
            ei sisälly menettelyä luontodirektiivissä tarkoitettujen SAC-alueiden
            muodostamiseksi. SAC-alueita koskeva kuuden vuoden määräaika
            on suurimmalta osalta umpeutunut tammikuussa 2011 Suomen Natura
            2000 -alueiden osalta. Komissio on tässä asiassa
            aloittanut lainsäädännön toimeenpanon
            asianmukaisuuden selvittämisen Suomen toimista.
         
         
         Luonnonsuojelulain 64 §:ään
            ehdotetaan esityksessä lisättäväksi
            erilliset säännökset, joilla luontodirektiivin
            mukaisista yhteisön tärkeinä pitämistä alueista
            muodostetaan erityisten suojelutoimien SAC-alueita. Valiokunta katsoo,
            että kokonaiskuva suomalaisesta Natura 2000 -verkostosta
            selkiytyy, kun kaikista verkostoon sisältyvistä alueista
            julkaistaan säädöskokoelmassa kattavat
            tiedot.
         
         
         Luontodirektiivin mukaan jäsenvaltiolla on velvoite
            estää Natura 2000 -alueella lajien ja luontotyyppien
            merkittävä heikentyminen. Direktiivin toimeenpano
            edellyttää sitä, että heikentämiskielto
            koskee kaikkea toimintaa riippumatta siitä, onko kyse luvanvaraisesta
            toiminnasta vai ei. Natura 2000 -alueiden suojeluun kuuluu
            tiettyjen luontotyyppien ja lajien elinympäristöjen
            suojelu. Siihen kuuluu myös sellaisten lajeja koskevien
            häiriöiden estäminen, jotka merkittävällä tavalla
            vaarantavat lajien suojelutason.
         
         
         Valiokunta toteaa, että merkittävää heikentämiskieltoa
            koskevaa yleistä velvoitetta ei ole Suomessa saatettu täytäntöön.
            Luonnonsuojelulakiin esitetään lisättäväksi
            uudeksi 64 a §:ksi yleinen heikentämiskieltosäännös.
            Tällä pykälällä täydennetään
            nykyistä lain 66 §:ssä olevaa kieltoa
            myöntää merkittävällä tavalla
            heikentymistä aiheuttavalle hankkeelle lupaa. Valiokunta toteaa
            esityksen muutoksen olevan tarpeellinen, koska viranomaismenettelyjen
            ulkopuolelle jäävää toimintaa
            Natura 2000 -alueella ei tällä hetkellä säännellä luontodirektiivissä tarkoitetulla
            tavalla
            luonnonsuojelualueita lukuun ottamatta.
         
         
         Tämä on luonnonsuojelulain kiistaton puute, joka
            on tullut yksiselitteisesti ilmi asiantuntijakuulemisessa. Alun
            perin Naturaa täyttöön pantaessa oli
            perusteltu käsitys, ettei yleinen heikentämiskielto
            ole tarpeen. Asiantuntijakuulemisessa on tullut selkeästi
            ilmi, että nyt kielto tarvitaan luonnonsuojelulakiin muun
            muassa EU-oikeuskäytännön mukaisesti,
            ja tämä on aivan kiistaton tosiasia. Valiokunta
            korostaa mietinnössään erityisesti käytännön
            tasolla sitä, että Natura 2000 -alueiden
            mahdollinen merkittävä heikentäminen
            tulee jatkossakin arvioida lupamenettelyjen yhteydessä.
            Uusi säännös siis lähinnä täydentää nykyistä sääntelyä poikkeustilanteissa.
            Yleisen heikentämiskiellon lisääminen
            lakiin ei ole käytännössä dramaattinen
            muutos, eikä sen merkitystä näin ollen
            pidä myöskään liioitella.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksen 65 b §:ssä säädetään
            ilmoituksenvaraiseksi sellaiset toimet, jotka eivät ole
            nykyisin ennakkovalvonnan tai ilmoitusmenettelyn piirissä.
            Näillä toimilla voi Natura-arvioinnin perusteella
            olla merkittävästi heikentävä vaikutus
            Natura 2000 -alueelle. Ely-keskukselle ehdotetaan säädettäväksi
            velvoite ilmoituksen perusteella kieltää tai rajoittaa
            toimenpiteen toteuttaminen 30 vuorokauden kuluessa. Velvoite koskee
            toimia, jotka aiheuttavat luontoarvojen merkittävää heikentämistä.
         
         
         Valiokunta katsoo, että esimerkiksi metsätalouteen
            liittyvät ilman suunnitelmaa tai ilmoitusta tehtävät
            toimenpiteet ovat usein pienimuotoisia. Valiokunnan näkemyksen
            mukaan ei ole todennäköistä, että nämä aiheuttaisivat
            Natura 2000 -alueen luonnonarvojen heikentymistä.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että asiasta tiedotetaan aktiivisesti Natura 2000 -alueiden
            maanomistajille. Valiokunta korostaa mietinnössään
            sitä, että ely-keskusten voimavarat luonnonsuojeluasioiden
            hoidossa ovat niukat. Onkin tärkeää,
            että uuden tehtävän tarvitsemat resurssit
            turvataan. Alustavien arvioiden mukaan ilmoituksia tulee ely-keskuksiin
            käsittelyyn muutamia kymmeniä vuodessa. Näillä näkymin
            siis tämä muutos ei lisää työmäärää merkittävästi.
         
         
         Lakiehdotuksen 53 §:ää esitetään
            muutettavaksi siten, että alueen omistajalla tai erityisen oikeuden
            haltijalla olisi oikeus korvaukseen. Korvausoikeus rajoittuu niihin
            tapauksiin, joissa aiheutuu merkityksellistä haittaa 65 c §:n
            nojalla annetusta kiellosta tai rajoituksesta. Valiokunta pitää ehdotettua
            korvaussäännöstä tarpeellisena. Säännös
            tukee Natura-suojelun yleistä hyväksyttävyyttä.
         
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunta on lausunnossaan todennut,
            että hallituksen esityksen perusteluissa ei ole käsitelty
            esityksen yleisen heikentämiskiellon ja metsästyksen
            välistä suhdetta. Asiantuntijakuulemisessa on
            käyty läpi metsästyskysymyksiä,
            mutta yleisen heikentämiskiellon kannalta vaikutuksia ei
            käytännössä ole. Valiokunta
            toteaa, että luonnonsuojelualueverkoston ulkopuolisella
            Natura 2000 -alueella ei ole erityistä tarvetta
            säännellä metsästystä.
            Valiokunnan kanta perustuu Natura 2000 -verkostoa koskeviin
            valtioneuvoston päätöksiin.
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että metsästyksen vaikutus
            Natura 2000 -alueiden suojelutavoitteisiin arvioidaan ja
            otetaan huomioon tapauskohtaisesti silloin, kun alueita perustetaan
            luonnonsuojelualueiksi. Metsästyksen säätely
            tapahtuu tarvittaessa luonnonsuojelualueen rauhoittamismääräyksillä.
            Valiokunta huomauttaa, ettei metsästykseen ole ympäristöministeriön
            ely-keskuksilta saamien tietojen perusteella liittynyt ongelmallisia
            tilanteita 6 artiklan 2 kohdan kannalta.
         
         
         Valiokunta katsoo, että esitetyillä lainmuutoksilla
            ei ole ennalta arvioiden käytännön vaikutuksia
            metsästykseen. Metsästyksen tai minkään muunkaan
            käyttömuodon kategorinen sulkeminen heikentämiskiellon
            ulkopuolelle ei ole mahdollista EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan.
            Esimerkiksi Ranskan katsottiin rikkoneen luontodirektiivin velvoitteitaan,
            kun se olisi rajannut muun muassa metsästyksen heikentämiskiellon
            ulkopuolelle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Luonnonsuojelulain nykyisen 66 §:n
            mukaan valtioneuvosto voi yleisistunnossaan myöntää luvan
            Natura 2000 -aluetta merkittävästi heikentävälle
            hankkeelle. Lupa voidaan myöntää erittäin
            tärkeän yleisen edun kannalta pakottavasta syystä.
            Valiokunta toteaa, että nykyisessä laissa korvaavista
            toimenpiteistä päättäminen ja
            toimenpiteiden toteuttamis- ja kustannusvastuu ovat osin epäselviä.
            Epäkohtaa korjataan seuraavilla muutoksilla luonnonsuo- jelulain
            66 §:ään: lisätään
            valtioneuvostolle velvoite määrätä korvaavista
            toimenpiteistä samalla, kun se myöntää luvan
            Natura 2000-alueen suojeluperusteita merkittävästi
            heikentävälle hankkeelle tai suunnitelmalle.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Toimivan ja täydennetyn luonnonsuojelulain
            avulla meillä on mahdollisuus säilyttää suomalaisen
            luonnon arvokkaita kohteita ja suomalaisia luontoarvoja seuraavillekin
            sukupolville. Ympäristövaliokunta korostaa omassa
            mietinnössään Natura 2000 -alueiden
            pitkäjänteistä suojelua sekä alueiden ainutlaatuisten
            luonnonarvojen säilyttämistä, lisäämistä ja
            parantamista.
         
         
         Valiokunnan mietintöön sisältyy kaksi
            vastalausetta, jotka varmaan vastalauseiden esittelijät esittelevät.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria  Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Keskusta on tehnyt vastalauseen 2, ja sen perusasiana
            on, että 64 a § jätettäisiin
            tästä laista pois. 64 a § kuuluu
            seuraavasti:
         
         
         "Heikentämiskielto
         
         Natura 2000 -verkostoon kuuluvan alueen suojelun perusteena
            olevia luonnonarvoja ei saa merkittävästi heikentää."
         
         
         Syy, minkä takia olemme esittämässä tämän pykälän
            poistamista, on se, että tämä kyseinen pykäläasia
            on jo tällä hetkellä riittävästi
            esillä luonnonsuojelulain 65 §:ssä riittävässä muodossa.
            Kun EU vaatii, että heikentämiskielto on laissa,
            se on näkemyksemme mukaan tässä. Ympäristövaliokunnan
            mietinnössä oli siten, että se on kiistaton
            tosiasia, että sen pitää olla siellä.
            Meidän mielestämme tämä asia
            on jo kunnossa.
         
         
         Esitetyn 64 a §:n yleinen heikentämiskielto asettaa
            toiminnanharjoittajalle ja maanomistajalle kohtuuttoman velvollisuuden
            arvioida Natura 2000 -alueen luonnonarvoja sekä toiminnasta mahdollisesti
            aiheutuvia haittoja luonnonarvoille. Esitetty uudenlainen heikentämiskielto
            on liian yleisluontoisesti määritelty ja heikentää osaltaan
            maanomistajan ja toiminnanharjoittajan oikeussuojaa. Mikäli
            64 a § jää esitetyssä muodossa
            lakiin, on myös mahdollista, että ely-keskukset
            tulkitsevat, että maanomistaja on velvollinen arvioimaan
            hankkeen — maa-aineksen vähäisen kotitarvekäytön,
            vähäisten hakkuiden ja niin edelleen — vaikutukset
            luonnonarvoille pienissäkin ei-luvanvaraisissa, ilmoituksenvaraisissa toiminnoissa.
         
         
         Nykyisin voimassa olevassa laissa, sen 65 §:ssä,
            todetaan, että mahdollisten toimenpiteiden pitää todennäköisesti
            merkittävästi heikentää Natura-alueiden
            luontoarvoja, jolloin toimenpiteet pitää arvioida
            asianmukaisella tavalla, eli merkittävyyden edellytys arvioinnin
            suorittamiselle on jo olemassa luonnonsuojelulain 65 §:ssä, kun
            kyseessä ovat luvanvaraiset tai suunnitelman edellyttämät
            hankkeet. Käytännössä luvanvaraiset,
            suunnitelman edellyttävät ja ilmoituksenvaraiset
            toiminnot kattavat ne toimenpiteet, jotka voivat merkittävästi
            heikentää Natura-alueen luonnonarvoja. Siis 64 a § on
            tarpeeton.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa ei ole myöskään
            käsitelty esimerkiksi heikentämiskiellon ja metsästyksen
            välistä suhdetta riittävästi. Perusteluissa
            todetaan ainoastaan yleisluontoisesti, että heikentämiskiellon
            käsitteen piiriin kuuluisivat myös lajeihin kohdistuvat
            merkittävät häiriöt. On siis
            pelättävissä, että esimerkiksi maa-
            ja metsätalousministeriön asetuksilla määräämillä metsästysajoilla
            asianmukaisesti rajoitettua metsästystä tulkitaan
            lain rajoittamaksi häirinnäksi.
         
         
         Lisäksi huomioimme tässä vastalauseessamme
            sen, että mikäli esitetty 64 a §:n
            mukainen yleinen heikentämiskielto kuitenkin toteutetaan, on
            valtion korvausvelvollisuus ulotettava tilanteisiin, joissa ehdotetun
            pykälän nojalla kielletään jokin
            hanke tai rajoitetaan sen toteuttamista. Jos esimerkiksi metsätaloudelliset
            toimenpiteet estyvät tai rajoittuvat yleisen heikentämiskiellon vuoksi
            ja maanomistajalle aiheutuu tästä luonnonsuojelulain
            53 §:n 1 momentissa tarkoitettua haittaa, tulee
            se korvata täysimääräisesti.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lopuksi: Natura-alueiden läheisyydessä niiden
            ulkopuolella tulee jatkossakin kyetä harjoittamaan normaaleja
            yritys- ja vapaa-ajantoimintoja.
         
         
       
      
         
         Esko Kiviranta /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Maijalan esitystä 64 a §:n poistamisesta,
            ja todennäköisesti perjantaina meillä on
            sitten ilo toimittaa tästä asiasta äänestys.
         
         
         Hallitus tässä populistinen on. Tämä luonnonsuojelulain
            64 a §:ään esitetty
            yleinen heikentämiskielto asettaa toimijoille kohtuuttomia
            velvollisuuksia. On aika mahdotonta tavallisen toimijan arvioida
            näitä luonnonarvoja. Se vaatisi erityisasiantuntemusta
            ja aiheuttaa myös kustannuksia silloin. Tässähän
            voitaisiin vaatia ihan tavallisten asioitten yhteydessä tätä luontoarvojen arviointia,
            myöskin ei-luvanvaraisissa tai ilmoituksenvaraisissa asioissa.
            Tällaisia tavallisia asioita ovat ainakin metsänkäyttö,
            maa-ainesten kotitarveotto, kiinteistönsisäisten
            omien teiden rakentaminen ja niin edelleen. Nykyisessä luonnonsuojelulain
            65 §:ssähän on jo edellytys
            näitten merkittävien luontoarvojen arvioimisesta, joka
            siis koskee kylläkin luvanvaraisia ja suunnitelmaa edellyttäviä hankkeita,
            mutta tuo vaatimus on jo ihan riittävänä nykyisessä luonnonsuojelulaissa.
         
         
       
      
         
         Raimo   Piirainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnassa
            nousi keskusteluun Suomen riistakeskuksen ja Metsästäjäliiton
            aloitteesta metsästyksen salliminen 64 a §:n
            kautta. Saattaa olla, että se vaikeuttaa metsästystä tällä alueella.
            Kun katsoo sitten ympäristöministeriön vastinetta
            tähän asiaan, niin tämä on kyllä niin moniselitteisesti
            tässä tuotu esille, että... Siis valtioneuvostollahan
            on mahdollisuus muuttaa se, se todetaan tässä,
            mutta kun nyt on näitä luonnonsuojelualueita ja
            kansallispuistoja perustettu, niin kyllä järkiään
            on ollut se linja, että siellä ei metsästystä sallita.
            Ainut poikkeus on ollut Teijon kansallispuisto, missä nyt
            hirven ja peuran metsästys sovittiin sille tietylle ajalle,
            ja siitäkin oli vähän erimielisyyttä.
         
         
         Kyllä tässä vahvasti ollaan heikentämässä metsästäjien
            oikeuksia, ja ihan voisin jopa kannattaa edustajan Maijalan esitystä,
            että 64 a § poistettaisiin täältä.
            Mutta minä en valiokunnassakaan jättänyt
            tästä mitään enkä äänestänyt
            tämän pykälän pois jättämisen
            puolesta sen takia, että tästä oli kumminkin
            neuvottelussa sovittu, että tällä tavalla
            edetään, ja yhteiseen näkemykseen päästy.
            Mutta vielähän tässä on aikaa
            harkita perjantaihin saakka.
         
         
       
      
         
         Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nyt pitää muistaa, että Natura-alueet
            ja luonnonsuojelualueet ja kansallispuistot ovat aivan eri asia.
            Nyt ei pidä sekoittaa näitä asioita keskenään.
            Nyt syntyy kyllä ihan väärä kuva
            siitä.
         
         
         Pääsääntöisesti
            Natura-alueilla ei ole mitään metsästyksen
            rajoituksia, jos ei siellä nyt ole jotakin poikkeuksellista
            luontoarvoa, josta syystä se olisi kielletty. Se on todella
            poikkeus, koska melkein kaikilla niillä alueilla pystyy
            metsästämään ihan normaalisti.
            Tämä ei tuo siihen yhtään mitään
            muutosta, niin että nyt ei sotketa keskenään
            kansallispuistoa, jossa metsästys pääsääntöisesti
            on kielletty liittyen siihen, varsinkin Etelä-Suomen alueilla,
            että ne alueet kerta kaikkiaan ovat sellaisia, että siellä on
            melko vaikeaa sitä metsästystä teknisesti
            suorittaa. Pohjoisen alueella ne ovat sallittuja, Lapin ja osin
            entisen Oulun läänin, Oulun alueella, mutta muutoin
            menetellään sillä tavalla. Mutta ne pitää nyt
            erottaa toisistaan hyvin selkeästi.
         
         
       
      
         
         Teuvo Hakkarainen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minä nyt yleisesti ottaisin kantaa
            tähän koko hössötykseen. Luonnonsuojelualueet,
            kansallispuistot, Natura-alueet, ne syövät koko
            Suomen kansantaloutta. Ja tämä porukka, joka on
            tehnyt näitä, nämä koppiaisten
            paimentajat, ne eivät ymmärrä luonnosta
            sitten hölynpölyä. Suoraan sanottuna.
         
         
         Otetaan esimerkki. Tuolla on huuhkajaperhe, tuolla Sanomatalon
            katolla, ja sitä ihaillaan, että onpas se ihana,
            ja siellä ne elävät, ja kuvataan ja kaikkea,
            ja se ei häiritse ketään, siinä menee
            liikenne ympärillä, raitiovaunut ja autot ja kaikki liikkuvat,
            eivätkä ne häiriinny siitä.
            Mutta jos tämä sama perhe sattuu menemään
            suolle tai jonnekin, niin ei sinne suolle ole kyllä sen
            jälkeen asiaa. Se loppuu kyllä siihen. Elikkä tästä koko hommasta
            on tehty semmoista ihmeen uskontoa, melkein niin kuin islamiin verrattavaa,
            että se on niin kuin uskonto. Eli kun tämä huuhkajaperhe on
            siellä maaseudulla, niin rajoitetaan kilometritolkulla
            sen ympäriltä, että sinne ei saa mennä, mutta
            kun se on täällä kirkonkylällä,
            niin silloin se onkin siellä semmoinen ihana perhe, jota
            ihaillaan.
         
         
         Elikkä koko tämä luonnonsuojeluhössötys
            pitää purkaa kokonaan ja laittaa siihen järki,
            ihan semmoinen maalaisjärki, mitä me käytämme tuolla
            käytännön elämässä.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensiksi edustaja Korhoselle tästä Naturasta:
            Natura on yleiskäsite, laaja käsite hyvin erilaisista
            suojelukohteista, suojelualueista. Eli se käsittää tänä päivänä melkein
            kaikenlaisia suojeluohjelmia, suojelualueita. Siellä on
            rantojen suojelua, siellä on soiden suojelua, mitä siellä kaikkea
            onkaan, melkein kaikki ne suojeluohjelmat pystyisin luettelemaan.
            (Martti Korhonen: Lehtoja ja kasveja ja eläimiä!) — Lehtoja,
            kyllä, kaikkia näitä mahdollisia. Niitä on
            parikymmentä erilaista ohjelmaa, joilla näitä on
            suojeltu. (Teuvo Hakkarainen: Sammakoita!)
         
         
         Mutta mitä nämä tarkoittavat käytännössä? Meistä ei
            kukaan tiedä, mihin kaikkeen sitä on sitouduttu
            silloin, kun tässä hommassa on lähdetty liikkeelle.
            Silloin kun Natura-ohjelmaa tehtiin, annettiin maanomistajien ymmärtää,
            että kyse ei ole isoista asioista, siinä suojellaan
            vain tällaisten tiettyjen asioitten vuoksi tätä aluetta.
            Mutta me olemme vähitellen oppineet siihen näissä suojeluasioissa,
            että kun pahalle antaa pikkusormen, se vie koko käden.
            Ja nyt se näyttää siltä — erityisesti
            tämänkin luonnonsuojelulakimuutoksen kohdalla — että esitykset
            ovat tiukentumassa, ohjelmat ovat tiukentumassa ja kyllä se
            käsi on menossa pikkusormen lisäksi kokonaan vähitellen.
            Elikkä kyllä meillä on ihan aihetta olla korvat
            höröllään ja hereillä tässä asiassa.
            Ei meidän ole pakko suojella yhtään enempää näitä alueita
            kuin meidän on pakko suojella. Lapistakin on tällä hetkellä jo
            kolmasosa varmaan suojeltuna, ja Suomessa on muutenkin suojelualueita
            jo suhteessa enempi kuin missään muualla Euroopan
            unionin alueella.
         
         
         Mutta sitten toinen asia, ely-keskusten työmäärä,
            johon minä olen kiinnittänyt kovasti huomiota:
            Ely-keskuksilta ollaan tällä hetkellä vähentämässä määrärahoja,
            mutta niiden työmäärää ollaan
            kuitenkin koko ajan vain lisäämässä ja lisäämässä.
            Tässä kyseisessä hallituksen esityksessä on
            lähdetty siitä ja meille valiokunnassakin esiteltiin,
            että tämä ei tule tuomaan kuin ihan pikkusen
            vain lisää töitä, ihan muutama,
            muutama kymmenen ilmoitusta tulee ely-keskusten käsiteltäväksi.
            Mutta mitä minä olen näitä papereita lueskellut
            ja saanut ymmärtää, niin kyse ei todellakaan
            ole vain muutamasta kymmenestä, vaan kyse on paljon isommasta
            asiasta. Ely-keskusten osalta heidän työmääräänsä pitäisi
            keventää ja katsoa, mitä asioita sieltä pystyisi
            järkevästi siirtämään
            pois. Näitä lisäyksiä ei saa
            tulla sinne missään tapauksessa.
         
         
         Elikkä näillä lisäyksillä ja
            puheilla minä toivon, että jatkossa yritetään
            hillitä ainakin tätä suojelualueitten
            asioitten lisäämistä, keskitymme meidän
            nykyisten suojelualueitten hoitamiseen, kehittämiseen,
            katsomme, mitä niissä on jo olemassa, ja huomioidaan
            se, että meidän nykyinen lainsäädäntö — metsälainsäädäntö ja
            ojituslainsäädäntö, vesilainsäädäntö ja
            kaikki nämä — on semmoista, että se
            suojelee käytännössä hyvin paljon
            muitakin alueita. Esimerkiksi jos on koskematon suo tällä hetkellä,
            niin hyvin vaikea sinne on mitään mennä tällä hetkellä tekemään. Metsälakikin
            jo suojelee hyvin paljon ojanlaitoja ja monia metsäkohteita,
            mihin ei pääse mitään tekemään.
            Ei niistä kukaan maksa mitään, emmekä me
            mitään ohjelmaa niihin tarvitse. Emme me tarvitse
            niihin lisää hallintoa, henkilöstöä niitä seuraamaan
            ja katsomaan. Emme me tarvitse tänne eduskuntasaliin niistä enää yhtään
            lisää päätöksiä.
            Kyllä meillä on niin paljon asioita jo hoidossa
            suojelualueiden osalta ilman lisäpäätöksiäkin.
         
         
       
      
         
         Martti Korhonen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Näitä asioita tietenkin
            voi katsoa hyvin monesta näkökulmasta ja monella
            eri tavalla lähestyä niitä. Mutta nyt
            jos puutun tuohon, mitä edustaja Maijala viittasi, että Lapista
            on suojeltu yksi kolmasosa, niin varmaan se näin pinta-alalla
            mitattuna pitääkin paikkansa, mutta toinen puolihan
            on se, että mitä Lappi olisi, jos ei siellä olisi
            suojeltu. Mahtaisiko siellä semmoista turistimäärää olla,
            ja olisiko se Lapin luonto sitten se, mitä sieltä myydään,
            ja se, mikä tuotteistetaan? Jos siellä päästetään
            tapahtumaan sama kehityskulku, mikä esimerkiksi on eteläisessä Suomessa
            tapahtunut, että se alkuperäisluonto hävitetään,
            niin mitä sieltä Lapista myydään
            sen jälkeen? Eihän siellä ole mitään.
            Se luontohan on itse asiassa sille Lapille se arvo, joka tuo sinne sen
            elinvoiman ja tuo työpaikat ja tuo sen tulon, jolla siellä Lapissa
            pystytään itse asiassa elämään
            ja olemaan. Totta kai siihen kuuluu sitten myös luontaistalous
            ja siihen kuuluu metsästys ja siihen kuuluu kalastus, mutta
            ne tulevat siinä niin kuin kaupantekijäisinä myös,
            niin että siellä on kalaa, mitä kalastaa,
            esimerkiksi lohet, jotka nousevat Kemijokeen, Tornionjokeen, Simojokeen. Nehän
            tulevat sinne sen takia, että ollaan luonnonsuojelua tehty
            ja siellä ollaan saatu aikaiseksi tuloksia, jotka positiivisesti
            sitten näkyvät näissä vaikutteissa.
         
         
         Minä en ymmärrä tätä keskustan
            logiikkaa, joka itse asiassa on täysin käsittämätön:
            kiistaton tosiasia ei olekaan kiistaton tosiasia, vaan tosiasia
            voidaan sitten kiertää ja kaartaa ja sanoa, että ei
            tarvitsekaan menetellä näin. Meillä nyt
            joka tapauksessa on niin, että siellä on EU:n
            tuomioistuimen oikeuskäytäntö, joka sanelee
            tiettyjä asioita. Meillä on siellä esimerkkejä,
            esimerkiksi tämä Ranska, jonka katsottiin rikkoneen
            luontodirektiivivelvoitteitaan, kun se oli rajannut muun muassa
            metsästyksen heikentämiskiellon ulkopuolelle.
            Eihän näitä tosiasioita voi kiistää eikä kaarrella
            mihinkään.
         
         
         Sitten meillä on lisäksi tässä näistä korvaavista
            toimenpiteistä päättäminen,
            jos niitä tapahtuu. Tätä luonnonsuojelulain
            66 §:ää nyt muutetaan niin,
            että siihen lisätään valtioneuvostolle
            velvoite määrätä korvaavista
            toimenpiteistä samalla, kun se päättää myöntää luvan
            Natura 2000 -alueen suojeluperusteita merkittävästi
            heikentävälle hankkeelle tai suunnitelmalle. Valiokunnan
            arvion mukaan uudistus selkeyttää huomattavasti korvaavia
            toimenpiteitä koskevia säännöksiä. Silloin
            tämä kustannusvastuun osoittaminen pääsääntöisesti
            hankkeen tai suunnitelman toteuttajalle on ympäristöoikeudellisen
            aiheuttamisperiaatteen mukainen ratkaisu, jolla ne korvauksetkin
            selkeytyvät. En minä sitä sano, ainahan
            näissä on tiettyjä ongelmia, ja ne saattavat
            johtaa siihen ongelmatilanteeseen kiistatta. Mutta asiantuntijakuulemisessa
            jos meille sanovat asiantuntijat, että on muutama kymmenen
            tapausta vuositasolla, joita tulee ely-keskuksiin tämän kautta
            lisää, niin kyllä minä nyt luotan
            suoraan sanoen niihin asiantuntijoihin, siihen, että heillä on
            se näkemys, enkä mihinkään tupakkakerhon puheisiin,
            joista jotakin muutakin tietoa voi tulla.
         
         
         Ja en minä oikein jaksa tätäkään
            mieltää enkä ymmärtää,
            että tämä viranomaistulkinta on aina negatiivinen,
            on aina negatiivisia päätöksiä.
            Kun te olette, edustaja Maijala, itse ollut viranomainen, niin ainako
            te teitte sille asiakkaalle kielteisiä päätöksiä?
            Eikö sieltä koskaan tullut myönteistä päätöstä,
            kun te olitte, oliko se, maatalousasiamiehenä siellä kunnassa?
            Eihän sen viranomaisen toimintakaan ole sitä,
            että se aina katsoo asiaa asiakkaan näkökulmasta
            kielteisellä tavalla, vaan tulee katsoa niitten reunaehtojen mukaan.
            Kyllä minä nyt tässä tapauksessa
            luotan näihin arvioihin, jotka valiokunnassa meille esitettiin.
         
         
       
      
         
         Raimo Piirainen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun lukee tätä ympäristöministeriön
            vastinetta, niin tämä on tietyllä tavalla
            provosoiva metsästystä kohtaan: puhutaan tappamisesta.
            Minusta metsästäminen ja tappaminen ovat kaksi
            eri asiaa. Elikkä tällä on jo haluttu
            provosoida. Se kuvaa sitä asennetta, mikä siellä ympäristöministeriössä tällä hetkellä
            on.
         
         
         Jos muistellaan tätä Natura 2000 -alueitten
            perustamista, niin silloin luonnonsuojelulailla suojeltiin alueita,
            joilla kiellettiin metsästys, ja meillä on näitä palasia — me
            olemme edustaja Korhosen kanssa käyneet tästä keskustelua.
            Tässä on ihan sama metodi nyt: samalla tavalla
            edetään pikkuhiljaa ja syödään,
            syödään. Ja niin kuin edustaja itsekin äsken
            totesi, meillä lohi nousee, mutta ei tämä luonnonsuojelusta
            johdu, vaan se johtuu siitä, että on annettu lohelle
            mahdollisuus tulla sieltä mereltä, nousta, ja
            sitten se tulee sinne kalastettavaksi. (Välihuuto) — Aivan,
            mutta ei se luonnonsuojelua ole. Se on vain sitä, että... No,
            miten sen kukin haluaa ajatella. — Mutta minä pelkään
            pahaa, että tässä pikkuhiljaa ollaan murtautumassa
            kaikkialle.
         
         
         Tämä ministeriön vastine ei ole millään
            tavalla, kun tähän hyvinkin perehtyy... Vedotaan
            näihin kansallispuistoihin, mitkä edustaja Korhonenkin
            nosti esille. Kansallispuistojen perustamisessa aina tulee esille
            tämä metsästyksen salliminen tai ei-salliminen.
            Kohta kävelee jo kansallispuiston perustaminenkin vastaan
            tuolla, kun ollaan kaikkea sääntelemässä.
            Tähänkin saakka on pysynyt meidän luonto
            monimuotoisena niillä alueilla, missä on ollut
            vapaa metsästysoikeus, ja riista on ollut monipuolista.
            Päinvastoin se on hyödyttänyt sitä luonnonvaraista
            uudistumista.
         
         
       
      
         
         Ari Jalonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minunkin puheeni koskee metsästystä.
            Yleisesti ottaen, on sitten minkä tahansa tasoinen tai
            tahoinen luonnonsuojelualue kyseessä, siellä on
            ongelmia syntynyt tämän metsästyksen
            kanssa. Osassa on luvattu, että kyllä täällä nyt
            saa metsästää, ja toisissa paikoissa
            sitten, että ei onnistu, ja sitten lopputulos on molemmissa
            tapauksissa, lupauksista huolimatta, että se metsästys
            ei onnistu. Tästähän tulee ongelmia.
            Esimerkiksi Porissa on alueita, mitkä on perustettu lintujensuojelun
            johdosta, ja kuten kaikki metsästäjät
            tietävät, niin ei se lintujensuojelu kauheasti
            sitten auta, kun pienpedot valtaavat alueen. Pienpetojen pyynti
            olisi ehdottomasti aina sallittava joka paikassa ja kenties myös
            muunkin riistan.
         
         
         Edustaja Korhonen, sanoitte tuossa, että osassa näistä suojelualueista
            on estetty metsästys osittain sen johdosta, että sieltä tulee
            pauketta ja kaikkea muuta ikävää, eli
            asuinalueesta riippuen sitä ei haluta sinne lähelle.
            Oletteko käsittelyn yhteydessä käsitelleet
            tai keskustelleet jousimetsästyksen hyödyistä tältä näkökannalta,
            ja voisiko jousimetsästystä sallia tämmöisillä alueilla, missä nimenomaan
            pelätään tätä pauketta?
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria  Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pakko jatkaa edustaja Korhosen puheen jälkeen.
         
         Elikkä kaikkea ei todellakaan tarvitse säädellä tässä talossa,
            vaan maalaisjärjen käyttö on sallittu.
            Kyllä me maaseudun ihmiset yritämme pitää tuota
            maaseutua siinä kunnossa, että siellä pystyy
            huomennakin elämään. Hyvänen
            aika, meidän yritystoimintamme ja tulevaisuutemmehan on
            kiinni siitä, että meidän metsät
            kasvavat, että metsissä on kaikennäköisiä eläimiä,
            luonto säilyy monipuolisena, monimuotoisena — ei
            meillä ole mitään järkeä hävittää ja
            tuhota omaa elämäämme siellä.
            Miten siellä eletään ja toimitaan: antakaa
            meidän itsekin päättää maalaisjärjellä,
            miten siellä eletään. Ei kaikkea tarvitse
            säädellä ja suojella sentään,
            sillä suojelu vie monet alueet ja paikat jo hengiltä.
            Onko tämä todellakin näissä asioissa
            tarkoitus? On tietty aika jo, että meidän pitää herätä tähän
            keskusteluun.
         
         
         Lisäksi oli kysymys siitä, että olen
            itse toiminut kunnassa maaseutusihteerinä ja ympäristönsuojelusihteerinä,
            hyvin monessa eri virassa viranomaisena, ja kyllä minä sanon,
            että meitä virkamiehiä on joka lähtöön.
            Yksi esimerkki on pakko sanoa omasta työelämästäni,
            kun olin ympäristösihteerin roolissa ja tuli tämä jätevesiasetus.
            Minä sanoin, että meidän kunnassa ei
            tarvitse kenenkään tehdä mitään,
            koska siinä ei todellakaan tarvinnut tehdä. Samanaikaisesti
            minulle tultiin sanomaan eri tahoilta, että hyvänen
            aika, eikö teidän kunnassa noudateta lakeja. Muut
            viranomaiset tulivat sanomaan, että eivät he uskalla
            jättää näitä lakeja
            ja säädöksiä noudattamatta. Minä sanoin,
            että ei näitä tarvitse, asiat ovat kunnossa
            jo olemassaan, koska ne lait olivat niin tulkinnanvaraisia. Ja jos
            Suomessa joku voi olla tulkinnanvaraista, niin kyllä virkamiehet
            haluavat suojata silloin aina itsensä eivätkä mene
            silloin toteuttamaan ja tekemään mitään,
            mikä voisi olla mahdollisesti itseä vastaan. Suomalaiset
            ovat hyvin kilttiä kansaa. Kyllähän sen
            näissä EU-asioissakin näkeepi.
         
         
       
      
         
         Martti Korhonen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nyt niistä kansallispuistoista
            ensinnäkin. Niin kuin sanoin, pääsääntöisesti
            kansallispuistoissa on metsästys kielletty lukuun ottamatta niitä muutamia
            alueita, ja sehän lähtee niistä kahdesta
            isosta periaattesta:
         
         
         Toinen on se, että kansallispuistojen pitää olla aina
            kaikkien kansalaisten käytettävissä — aina kaikkien
            kansalaisten käytettävissä — sinne
            ei ole haluttu rajata sitten jollekin ryhmälle erityisiä oikeuksia.
            Jos te katsotte kansallispuistojen pinta-alaa suhteessa Suomen pinta-alaan,
            niin sehän on todella pieni alue, lukuun ottamatta Lapin itse
            asiassa isoja, fyysisesti isoja, kansallispuistoalueita. Siellä taas
            sitten metsästys on sallittu, koska ne alueet ovat niin
            isoja ja siellä on tämä alkuperäinen
            oikeus ollut ja siihen liittyy sitä omaa historiaansa.
         
         
         Mutta toinen iso syy kansallispuistoissa on se, että jos
            kansallispuisto halutaan tähän kansainvälisten
            kansallispuistojen luokitteluun, niin siellä ei voi pääsääntöisesti
            olla metsästystä. Ja kansallispuiston arvo taas
            sille aluetaloudelle työllisyyden ja rahavirran kautta
            on todella merkittävä, ja silloin tulee vaakakuppiin:
            kumpi on, se, että ammutaan muutama eläin sieltä,
            vai se, että luodaan työpaikkoja ja elinvoimaa
            ja sitä kautta saadaan sitten sitä tulosta syntymään?
         
         
         Minä nyt viimeksi olin Porin alueella ja siellä Yyterissä,
            missä ei ole ollut näitä kansallispuiston
            tai luonnonsuojelualueen kriteerejä. Siellähän
            on tapahtunut niin, että nyt siellä yritetään ennallistaa
            hiekkadyynejä siitä syystä, että kun ihminen
            on kulkenut missä on kulkenut ja se on polkenut sinne semmoiset
            alueet, että ne hiekkadyynit ovat itse asiassa lähteneet
            sieltä häipymään, niin nyt yritetään
            sitten isolla rahalla ennallistaa niitä. Elikkä tässähän
            se idea on, että yritetään saada ne alueet
            sellaisiksi, että ne luontoarvot säilyvät
            siellä ja pysyvät. Nyt minä korostan
            vielä, että Natura-alueella pääsääntöisesti metsästys
            on sallittua.
         
         
         Sitten tätä haittaeläinten poistoa
            ja näitä jousiampuma-aseita ei nyt erityisesti
            ole käsitelty johtuen näistä kahdesta
            aikaisemmasta syystä, mutta haittaeläinten poistohan
            sinne yleensä aina sitten tulee mahdolliseksi.
         
         
       
      
         
         Ari Jalonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pakko ottaa kommentti vielä tähän
            jousimetsästykseen.
         
         
         Otitte tämmöisen vastakkainasettelun, että pari
            hassua metsästettyä eläintä vai
            se, mitä siitä saadaan muuta. En tarkoittanut,
            että se on pääsääntöistä mitenkään.
         
         
         Ja toinen asia sitten taas: Jousimetsästys on nouseva
            harrastuksen muoto, ja se tuo tullessaan aivan taatusti, jos Suomessa
            ollaan jousimetsästyksen edelläkävijöitä,
            turismia Suomeen. Ja jos tämmöinen luonnonsuojelualue
            on paikka, missä vaikka turisti erityisluvalla saa jousimetsästystä harrastaa
            ja paikallinen metsästäjä on katsomassa,
            että kaikki menee meidän sääntöjemme, lakiemme
            mukaan, niin minä väitän, että se
            Suomi-kuva, minkä se vie maailmalle, kun se on luonnonsuojelualueella,
            mikä on Suomen kauneinta luontoa, on jotain pikkasen enemmän
            kuin pari hassua metsästettyä eläintä.
         
         
         Tätä kannattaa pohtia ihan oikeasti tulevaisuudessa.
            Tiedän, että se on vähän tämmöinen
            uusi ajatus ja sitä ei ole kauheasti ennen pohdittu ja varmasti
            se herättää vastustusta ja ristiriitoja, mutta
            silti tämä on potentiaalisesti niin iso asia, että se
            kannattaa pohtia kunnolla.
         
         
       
      
         
         Martti Korhonen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minun pitää katsoa, sanoinko
            minä "pari hassua", koska... No, minun pitää tarkistaa
            se. (Ari Jalonen: Anteeksi, jos ymmärsin väärin!)
            Ei se varmaan ihan niin mennyt. Mutta tuolla Teijolla itse asiassa
            oli 14 hirveä vuositasolla, ja 14 hirveä siihen
            nähden, jos siellä käy 70 000—150 000
            turistia, ovat ne, joista pitää sitten miettiä,
            ovatko ne kohdallaan.
         
         
         Ja sitten siinä on toinen, joka itse asiassa on se ongelma,
            että eihän kukaan tähän saakka
            ole esittänyt, että se kansallispuistojen alueiden
            metsästysoikeus olisi ulkopuoliselle kansallispuistojen alueella,
            vaan siellä paikallisille asukkaille ja se pitäisi
            rajata sinne, jolloin siinä syntyy taas tämä ristiriita
            suhteessa siihen periaatteeseen, että kansallispuistojen
            pitää olla kaikille kansalaisille aina avoimia.
            Ja jos me säätiöimme tietyllä lailla sinne
            kansallispuistoalueelle yhdelle tai kahdelle metsästysseuralle — käytännössä 20—40
            ihmistä taisi olla täällä Teijolla — sen
            metsästysoikeuden, kansallispuistossa, jonka omistamme
            me kaikki suomalaiset, niin eihän se nyt ole oikein. Että ei
            voi olla tavallaan sellaista periaatetta, että se olisi
            niin kuin yleinen periaate, joka lähtisi siitä liikkeelle.
            Vähintään siellä pitää olla
            sitten se, että on kaikille kuntalaisille.
         
         
         Ja sittenhän voi jo miettiä, voisiko siinä olla jousiammunta,
            jos siihen nyt sen verran palaan. Minä itse asiassa ulkoilen
            melkeinpä joka viikko hyvin lähellä jousiammuntarataa
            koirien tai koiran kanssa. Se on mielenkiintoinen laji, ja se varmaan
            pitää uusia mahdollisuuksia sisällään,
            ja kannattaahan sitä selvittää, onko
            siitä jotakin tällaista turismihyötyä saatavissa.
            Varmaan on, koska niitäkin harrastajia maapallo on pullollaan,
            mikä taas tulee siihen, että kyllä näistä alueista
            voi olla todella iso hyöty taloudellisesti ja myös
            työpaikkojen kautta.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Näin lopuksi vielä sanon
            näistä Natura-alueista, että meidän
            roolimme ja tehtävämme on myöskin hoitaa
            näitä Natura-alueita ja metsästys on
            yksi merkittävä tehtävä, millä tavalla
            me hoidamme näitä metsästysalueita. Jos
            me emme siellä metsästä tai jos ei tietty
            porukka, joka siellä sitten sen metsästysoikeuden
            omistaa, sitä metsästystä hoida, niin
            siellä voi esimerkiksi hirvikanta lisääntyä sille
            määrälle, että siellä eivät sen
            jälkeen enää pysty muut eläimet
            riittävästi olemaan. Voi supikoiria tulla tai
            jotakin muuta vastaavaa.
         
         
         Ja sitten otan vielä lopuksi viimeisenä asiana esille
            luonnonsuojelulain mukaisia eläinasioita. Onko se luonnonsuojelu-
            vai ympäristölain mukainen, nyt minä en
            muista tarkasti, minkä lain, mutta esimerkiksi merimetso
            on yksi vieraseläimenä laajasti levinnyt eläin,
            joka on suojelunormeilla suojattu eläin. Mutta meidän
            pitää pystyä ottamaan se eläin
            esille, etteivät ne erityisesti suojelualueilla — kuulemma
            neljä viidesosaa merimetsoista elää suojelualueilla — pilaa
            niitä kenttiä siellä — miten
            se sanotaan nätisti — että jätöksiä on
            siellä niin paljon, että sen jälkeen
            siellä ei pysty enää juuri muita eläimiä asumaan.
            Ne suojelualueet menevät pilalle, jos ei niitä asianmukaisesti
            hoideta, eli kyllä meillä pitää olla
            rohkeutta myös avata näitä tiettyjä suojelunormeja ja
            -asioita ja miettiä, miten me pystymme hoitamaan niitä eteenpäin.
         
         
         Kiitoksia kokonaisuudessaan tämän asian esittelystä ja
            käsittelystä, siitä, että tämä luonnonsuojeluasia
            on laajasti otettu vakavasti, siitä, että ihan
            kaikkia ei välttämättä saa suojella
            ja maalaisjärjen käyttö on sallittua.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.