1) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus toiminnastaan vuonna
2001
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Eduskunnan
oikeusasiamiehen toimintakertomus vuodelta 2001 on annettu eduskunnalle,
ja se on tänään lähetekeskustelun
kohteena. Minua on pyydetty tässä yhteydessä esittelemään
kertomus eduskunnalle, mistä tilaisuudesta kiitän.
Oikeusasiamieshän antaa perustuslain mukaan eduskunnalle
kertomuksen, jonka tulee kuvata toisaalta oikeusasiamiehen toimintaa,
toisaalta lainkäytön ja julkisen hallinnon tilaa
sekä lainsäädännössä havaittuja
puutteita. Eduskunnalla ylimpänä valtioelimenä on
tämän sekä muiden eduskunnalle annettavien
kertomusten kautta mahdollisuus seurata ja arvioida hallinnon tilaa
ja toimintaa.
Tämä kertomus kohdistuu siis viime vuoteen, jolloin
oikeusasiamiehenä toimi edeltäjäni Lauri Lehtimaja,
joka siirtyi kertomusvuoden päättyessä muihin
tehtäviin. Kertomus on laadittu yhteistyössä hänen
kanssaan, ja se noudattaa rakenteeltaan ja periaatteiltaan hänen
toimikautensa aikana annettuja muita kertomuksia.
Kertomus sisältää oikeusasiamiehen
ja apulaisoikeusasiamiesten puheenvuorot laillisuusvalvonnassa esille
tulleista ajankohtaisista aiheista, katsauksen kertomusvuoden toimintaan, havaintoja
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen ongelmista, jakson telepakkokeinojen
käytöstä sekä kuvauksen laillisuusvalvonnan
keskeisistä alueista asiaryhmittäin.
Laillisuusvalvontaa on viime vuoden aikana toteutettu perinteisin
tavoin. On tutkittu niitä asioita, joissa ihmiset ovat
kääntyneet oikeusasiamiehen puoleen. Asioita on
otettu tutkittaviksi myös omina aloitteina. Lisäksi
on tehty tarkastuksia, joiden tekemiseen oikeusasiamiehellä on lain
mukaan velvollisuus.
Kanteluiden määrä kasvoi viime vuonna
edellisvuosien tapaan. Tällä kertaa kasvun suuruus oli
noin 11 prosenttia. Omien aloitteiden määrä oli
edellisvuosien suuruusluokkaa samoin kuin tarkastusten. Omissa aloitteissa
ja tarkastuksissa oli esillä muun muassa telepakkokeinojen
käyttö. Tarkastukset painottuivat kuitenkin sosiaali- ja
terveydenhuollon laitoksiin ja muihin kohteisiin.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvät asiat muodostivat
edelleen myös selkeästi suurimman asiaryhmän.
Seuraavaksi suurin oli poliisiin kohdistuvien kanteluiden ryhmä,
ja sen jälkeen tulivat tuomioistuimiin kohdistuneet kantelut.
Asiaryhmistä selkeää vähentymistä tapahtui
tuomioistuimiin kohdistuneiden kanteluiden määrässä.
Tämä kehitys kuvastaa mielestäni sitä,
että ihmiset eivät enää erheellisesti
odota, että oikeusasiamies voisi muuttaa tai kumota tuomioistuinten
ratkaisuja. Aikaisempina vuosina oli nähtävissä,
että oikeudenkäyntikulujen vuoksi oikeusasiamieheltä pyrittiin
hakemaan ratkaisua tuomioistuimessa käsiteltävään
asiaan tai muutosta jo käsiteltyyn asiaan. Tämä kehitys
näyttäisi nyt pysähtyneen.
Hyvin suuressa osassa kaikista asioista on kysymys hyvästä hallinnosta
ja siis asian käsittelyssä noudatetusta menettelystä.
Perusoikeusuudistuksen yhteydessä oikeusasiamiehelle
annettiin tehtäväksi seurata perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumista, mikä on viimeisten vuosien aikana merkinnyt
tuntuvaa panostusta tähän valvontaan, ratkaisujen
laatuun ja etenkin kannanottojen oikeudelliseen argumentointiin.
Lisäksi oikeusasiamiehelle on uskottu uusia tehtäviä,
kuten telepakkokeinojen käytön valvonta. Muun
muassa näistä syistä sekä kanteluiden
määrien kasvusta on seurannut, että kanteluiden
käsittelyajat ovat olleet edelleen pitkiä.
Lainkäytön tilaa ja hallinnon tilaa kuvataan ensisijaisesti
asiaryhmittäisissä hallinnonalakohtaisissa katsauksissa.
Myös puheenvuorot sisältävät
näitä arvioita.
Runsaat kuusi vuotta oikeusasiamiehenä toiminut Lauri
Lehtimaja pohtii puheenvuorossaan sitä, tulisiko oikeusasiamiehellä olla
nykyistä enemmän harkintavaltaa sen suhteen, mitkä kantelut
hän ottaa käsiteltäväkseen ja
tutkittavakseen, mitkä siirtää toisille
valvontaviranomaisille. Tätä harkintavaltaa tulisi
hänen mielestään olla nykyistä enemmän.
Apulaisoikeusasiamies Ilkka Rautio puolestaan pohtii omassa puheenvuorossaan
erityisesti poliisin ja vankeinhoidon sisäisen valvonnan
tarvetta, jota hän pitää välttämättömänä.
Hän kysyy, onko näiden viranomaisten sisäinen
valvonta jäänyt tulosohjauksen tai säästötoimien
jalkoihin.
Itse kiinnitän puheenvuorossani huomiota toimeentuloturvan
lainkäyttöjärjestelmän kehittämisen
tarpeisiin. Toimeentuloturvassahan on kyse sosiaalietuuksista, sairauspäivärahoista,
eläkkeistä,
kuntoutuksesta, työttömyysturvasta ym. Näissä asioissa
lainkäyttö- ja muutoksenhakujärjestelmä on
havaintojeni mukaan jäänyt jälkeen siitä kehitystyöstä,
jolla viime vuosikymmenen aikana on uudistettu yleisiä tuomioistuimia
ja niiden lainkäyttöä.
Arvoisa puhemies! Jään mielenkiinnolla seuraamaan
lähetekeskustelua.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Olen perinteisesti käyttänyt
puheenvuoron silloin, kun on kyse laillisuusvalvontaan liittyvistä kertomuksista.
Kun olen selannut nyt eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksen toiminnastaan
vuodelta 2001, niin voin todeta, että siinä on kirjoa
yhdelle sun toiselle elämän raadollisuudesta ja
taas toisaalta niistä velvoitteista, jotka erityisesti
virkamiehillä on työssään, ja
myöskin siitä, millä tavoin toinen ylin
laillisuusvalvoja näkee asiat. Kertomus on sikäli
tietysti mielenkiintoinen, että kuten oikeusasiamies totesi,
oikeusasiamies on vaihtunut eli paikalla on henkilö, joka
oli apulaisoikeusasiamiehenä silloin, kun tähän
kertomukseen liittyvät asiat ovat olleet esillä.
Otan muutamia minulle itselleni, kun tätä kahlasin,
ehkä jollakin tavoin mielenkiintoisia asioita esille. Yleistoteamuksena
voi todeta, että nykyinen oikeusasiamieshän on
erittäin ansiokkaasti tehnyt ratkaisuja sosiaalipuolen
asioista. Niitä ratkaisuja on monessa mielessä hyödynnetty
myöskin monen kansanedustajan puheenvuoroissa, kun siihen
liittyviä asioita on käyty läpi. Ongelmana
tietysti niissä useimmiten on ollut se, että niissä ratkaisuissa,
jotka on tehty, kyse useinkaan ei ollut niin sanotusta subjektiivisesta oikeudesta
eli asia jäi tavallaan kellumaan ja myöskin lainsäätäjä joutuu
pohtimaan, pitäisikö laajentaa subjektiivista
oikeutta nimenomaan sosiaalipuolella.
Rakenteista voi todeta sen, että kun tätä luki, niin
alussa, jos ihan, arvoisa puhemies, rehellisesti sanoo, tuntui siltä,
että tekstiä on niin hirveästi ja sillä tavoin
tiheää, ettei meinannut saada mitään
irti. Mutta kun tähän tarkemmin syventyi, niin
tämä onkin mielenkiintoisesti rakennettu, nimenomaan
alkuosalta, jossa on kerrottu näitä yksittäisiä tapauksia.
Sen jälkeen myöhemmin on laajempia kokonaisuuksia
käsitelty.
Itseäni kiinnosti jollakin tavoin, jos lähden
alkupuolelta sivulta 53, apulaisoikeusasiamies Jonkan, joka ei ole
enää myöskään asianomaisessa
toimistossa, päätös, jossa hän
"piti arveluttavana". Minä itse pohdin laillisuusvalvojan
kannanottoa sanonnalla "arveluttava". Minä itse pidän
erittäin arveluttavana, että tällainen
asia on otettu tällä tavoin tänne esiin.
Sinällään kyseinen asia varmasti on ollut
aiheellinen, mutta tämä sanonta pisti minun silmääni,
että laillisuusvalvoja pitää arveluttavana
eikä kuitenkaan minun mielestäni riittävän
tarkasti perustele.
Sivuilla 56 ja 57 on minun mielestäni erittäin mielenkiintoisia
asioita, ja jäin pohtimaan niitä joltakin osin,
muun muassa erään päätöksen
osalta, josta kerrotaan: "Hän totesi myös, että toimeentulotukeen
oikeutettua henkilöä ei voida velvoittaa avaamaan
tiliä rahalaitoksessa." Se on aivan oikein, mutta minä olisin
kyllä odottanut tässä ratkaisussa kannanottoa
siihen, että ainakin erään kirjallisen
kysymyksen yhteydessä minulle vastattiin, että rahalaitoksella
ei ole edes velvollisuutta avata tiliä henkilölle,
joka on taloudellisissa vaikeuksissa ja on määrätyissä luottorekisteritiedoissa.
Sitä tietoa vasten jäin pohtimaan tätä mainintaa,
jossa puhutaan nimenomaan tilinavaamisesta jne., koska on toisenlainenkin
näkökohta tilinavaamiseen, että kaikki eivät
edes saa omaa tiliänsä. Näin ainakin
joitakin aikoja sitten valtioneuvosto vastasi jätettyyn kirjalliseen
kysymykseen.
Minun mielestäni näissä päätöksissä,
jotka ovat sivuilla 56 ja 57, on erittäin arvokasta tietoa siltä osin,
että ylin laillisuusvalvoja on ottanut mielestäni
ihan oikean ja ansiokkaan kannan, jossa toteaa muun muassa näin:
"Samoin hän korosti, että myös asunnottomille
alkoholisteille tulee turvata vähintään
ihmisarvoisen elämän edellytysten minimitaso,
johon kuuluu välttämätön ravinto,
vaatetus sekä asianmukaisen asumisen järjestäminen".
Minun mielestäni tämä on kova kannanotto
ja hyvä kannanotto tietysti kansalaisten silmissä.
Mutta tässä tulee taas toinen näkökohta,
kun miettii nykyistä hallitusta ja säästöjä ja
mihin ne on kohdistettu. Nehän on kohdistettu juuri näihin
ihmisiin, joilla ei ole kovia etujärjestöjä ja
muuta. Toivoisin, että laillisuusvalvoja puuttuu myös
hallituksen toimintaa ohjeistaen ainakin silloin, kun on kyse niistä perusoikeuksista
ja tällä tavoin esitettynä, mitä laillisuusvalvoja on
muun muassa päätöksessään
2442/2/00 todennut.
Arvoisa puhemies! Kun virkamiehelle asetetaan monenlaisia velvoitteita
myös käyttäytymisen osalta, niin kun
lukee sivulta 75 näitä ratkaisuja, joskus tuntuu,
onkohan niin sanotusti koulutettujen aikaa käytetty hieman
väärin. Jotenkin tuntuu tältä,
kun lukee, millä tavoin oikeusasiamies on joutunut moittimaan
joitakin. Mielenkiintoinen yksityiskohta on siinä, että oikeusasiamies
joutui moittimaan myös oman kansliansa esittelijää,
mikä minun mielestäni osoittaa sitä, että aika
objektiivisesti asiat on käsitelty ja kirjattu, kun myös
oman kanslian esittelijän käyttäytymisestä on
otettu maininta tähän kertomukseen.
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamies omassa esittelypuheenvuorossaan
viittasi telekuunteluun. Se ratkaisu, jota on selitetty sivulla
94, osoittaa, kuinka ongelmallista on nykyaikana säätää määrätynlaista
lainsäädäntöä, kun
tekniikka menee eteenpäin. Tämän päätöksen
mukaan apulaisoikeusasiamies on saattanut päätöksensä tiedoksi
useamman käräjäoikeuden, kihlakunnan
poliisilaitoksen ja keskusrikospoliisin tietoisuuteen. Eli kun eduskunta
on säätänyt lain ja antanut oikeuden,
mutta sen jälkeen tekniikka on mennyt eteenpäin.
Niin itse olen ymmärtänyt, kun täällä puhutaan
imei-koodista, että tätä lainsäädännön
yhteydessä asianomaiset valiokunnatkaan eivät
ilmeisesti huomioineet. Tietysti tähän on hyvin
varovaisesti otettu kantaa, vain pidettiin moitittavana sitä menettelyä,
mitä käräjäoikeudet olivat päätöksissään
soveltaneet, ja todetaan, että lainsäädäntö ei
ole huomioinut sitä, kun asianomainen tekniikka menee niin
voimakkaasti eteenpäin. Mutta itse pohdin vain sitä,
onkohan hallitus ottanut onkeensa tästä päätöksestä niin,
että olisi siltä osin muutettu lainsäädäntöä, että se
vastaisi myöskin sitä, millä tavoin tekniikka
kehittyy myös puhelin- ja teleliikenteen puolella.
Arvoisa puhemies! Sitten sivulla 120 ja siitä eteenpäin
on aika paljon minullekin kiintoisia poliisitapauksia. Olen monta
kertaa kritisoinut entisiä kollegoitanikin siitä,
että he eivät totuudenmukaisesti kerro tilannetta,
kun tulee kanteluja ja valituksia siitä, että jutut
viipyvät jne. ja tehdään tutkimattajättämispäätöksiä jne.
Olen julkisesti sen aikaisemminkin ottanut esille, että myöskin
poliisiviranomaisten ja poliisipäälliköiden
on omissa vastineissaan silloin ilmoitettava se, että kun
ei ole riittävästi henkilökuntaa, niin niitä kaikkia
asioita ei voida tehdä. He yrittävät toimia,
niin kuin perinteisesti poliisihallinnossa tehdään,
että kunnioitetaan esimiehiä viimeiseen saakka
ja yritetään puolustaa heitä, mutta se
menee omaan nilkkaan monta kertaa. Näissäkin päätöksissä,
mitä täällä on, tulee vähän
sen suuntainen käsitys, että siellä on
puolustettu virkamiehiä viimeisen päälle
kaikilla tavoin eikä ole sitten kerrottu, että kun
ei ole kerran resursseja, niin ei pystytä hoitamaan niitä kaikki
asioita.
Nykyisen oikeusasiamiehen edeltäjän kanssa keskustelin
monta kertaa tästä asiasta. Ainakin silloin hän
oli samaa mieltä ja sanoi, että toivoisi, että viranomaiset
rehellisesti kertoisivat, että jos ei ole resursseja, niin
ei voida kaikkia hoitaa siitä huolimatta, mitä laki
sanoo. Täällähän puhutaan nimenomaan,
että lopettamispäätös oli viivästynyt
jne. Nämä ovat ihan tyypillisiä tilanteita,
joissa ei ehditä kerta kaikkiaan kaikkia hoitamaan sillä tavoin
kuin lainsäädäntö edellyttää.
Mielenkiintoinen on minun mielestäni myöskin
sivulla 254 oleva ulkomaanmatkatapaus virkamiehen osalta, josta
tietysti on tullut myös tuomio.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, eräs asia, josta, en
tiedä, onko asiallista ja aiheellista, mutta annan kyllä hieman
kritiikkiä.
Tämä asia, jonka nyt otan esille, on lähtenyt liikkeelle
vuonna 95 ja siitä on erilaisia ratkaisuja. Viimeinen ratkaisu
on tullut nykyisen oikeusasiamiehen aikana, ja sen hän
on itse allekirjoittanut. Ratkaisu on hyvin perusteltu, sitä en
kiistä, mutta olen lopputuloksen kannalta täysin
eri mieltä, totaalisesti eri mieltä.
Otan asian esiin näinpäin: Aikoinaan apulaisoikeusasiamies
Pirkko K. Koskinen teki määrätynlaisen
päätöksen, että asiantuntijaryhmä selvittää Ähtärin
kaupungissa vanhustenhuollon. Se selvitys tehtiin ja todettiin epäkohtia,
että lääninhallitus oli lyönyt
laimin valvontavelvollisuutensa. Nykyinen ministeri Biaudet edellisellä kerralla,
kun hän oli ministerinä, määräsi
saman asiantuntijaryhmän suorittamaan tarkastuksen, ja
se estettiin kunnan viranomaisten taholta ja lääninhallituksen
toimesta.
Itse näen asian niin, että myöskin
laillisuusvalvojan olisi pitänyt huomioida se, että he
puhuvat omassa asiassaan. He olivat lyöneet laimin tarkastusvelvollisuutensa.
Minä en väitä, että se vanhustenhuolto
olisi huonosti hoidettu, sitä en missään
nimessä väitä, ja varmasti on korjattu. Mutta
minä en voi ymmärtää sitä,
että oikeusasiamies päätöksessään
perustelee nimenomaan lääninhallituksen näkökantaa
jne. Eikö olisi kaikkien osapuolten kannalta ollut rehellisempää ja
asiallisempaa, että sinne se asiantuntijaryhmä olisi
päästetty? Siitä on käyty myöskin lehdistössä kirjeenvaihtoa.
Uskallan väittää näin, että ne
henkilöt, jotka sinne oli määrätty,
ovat Pohjoismaiden pätevimpiä vanhustenhuollon asiantuntijoita.
Itse jäin miettimään vain sitä,
missä liikkuu valvontavelvollisuuden ja jääviyden
raja, jos itse on laiminlyönyt. Eikö silloin jokin
toinen viranomaistaho voi lähteä sitä selvittämään,
mikä on tosiasiallinen tilanne? Tätä jäin
vain pohtimaan.
Ed. Johannes Koskinen merkitään
läsnä olevaksi.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehen kertomuksesta pariin kolmeen kohtaan:
Ensimmäisenä haluaisin puhua työttömien
oikeusturvasta. Se on monessa suhteessa hyvin puutteellinen ja poikkeaa
työssäkäyvien ihmisten oikeusturvasta,
enkä voi pitää tätä oikeana lähtökohtana,
että ihminen on työtön tai sitten työssäoleva.
Yhtenä esimerkkinä on se, että kun työvoimatoimistoon
tulee nimetön ilmianto, niin työvoimatoimisto
katkaisee automaattisesti työttömyysturvan ja
tämä työtön henkilö joutuu
todistustaakan alle. Hän joutuu todistamaan sen, että hän
ei ole menetellyt väärin ja on edelleenkin työtön,
että hän saisi työttömyysturvan.
Mielestäni tämä ei ole oikein sopusoinnussa
lakien kanssa.
Sitten myöskin eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon
tulleiden työttömiä koskevien valitusten
käsittelyajat ovat olleet eräissä tapauksissa
mielestäni kohtuuttoman pitkät, kun valitus on lähes
kaksi vuotta kestänyt eduskunnan oikeusasiamiehen toimistossa.
Esimerkiksi työttömällä, jonka
toimeentulo on kiinni siitä työttömyysturvasta,
tämä on kyllä kohtuuttoman pitkä aika odottaa
päätöstä.
Toisena asiana haluan ottaa esille eläkehakemusten
hylkäyspäätökset. Niitä edelleenkin
tulee noin 20 prosentin kieppeillä uusista hakemuksista.
Tässä on annettava kyllä tunnustusta oikeusasiamiehelle
siitä, että hän on varsin ponnekkaasti
ja mielestäni myöskin oikealla tavalla puuttunut
tähän asiaan ja pyrkinyt vaikuttamaan niin, että näitä väliinputoamistapauksia
ei tulisi niin paljon kuin on tullut ja että myöskin
eläkkeenhakijoitten oikeusturva tulisi turvatuksi. Mutta
tämä on edelleenkin suuri ongelma, ja toivon,
että oikeusasiamies edelleenkin jatkaa ponnekkaasti työtä tämän
epäkohdan kuntoon saamiseksi. Tietenkin se on myös
lainsäädäntökysymys. Myöskin
lakia täytyisi muuttaa niin, että nämä väliinputoamistapaukset
poistuisivat ja ihmiset saisivat heille kuuluvan työkyvyttömyyseläkkeen
silloin, kun lääketieteelliset perusteet ovat
olemassa, eikä pelkästään eläkevakuutusyhtiöitten
toiminnallisia tuloksia tässä katsottaisi.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen pyrkinyt tutkimaan vuosittain näitä eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomuksia edellisen vuoden tapahtumista. Voidaan
hyvin todeta, että niissä painotetaan niitä asioita,
mitä Oikeusasiamiehen kanslia kulloisenakin vuotena pitää tärkeänä ja
mihin vaaditaan korjauksia tapahtuvaksi. Viime vuosikymmenellä hyvin
laajasti käsiteltiin pankkikriisiin liittyviä asioita
samoin kuin kansalaisten terveydenhuoltoon ja sairaudenhoitoon liittyvät
epäkohdat olivat esillä keskeisesti.
Vuosittain oikeusasiamies on joutunut puuttumaan myöskin
virkamiesten esteellisyyteen ja nuhteettomuuteen samoin kuin kanteluiden
kohteena ovat hyvin useasti asioitten käsittelyn väitetyt
viivästymiset. Nyt oikeusasiamies on hyvin laajasti esipuheessaan
käsitellyt yhä lisääntyvää kanteluiden
määrää, mikä kasvaa
kertomuksen mukaan suorastaan räjähdysmäisesti.
Tähän myöskin täällä äsken
esittelypuheenvuorossaan oikeusasiamies jo sivumennen puuttui. Yhtenä syynä tähän
on pidetty lisääntyvää sähköpostin käyttöä kanteluita
tehtäessä. Periaatteenahan tänä päivänä on,
ettei oikeusasiamies voi torjua hänelle osoitettua kantelua
sillä perusteella, ettei kantelija ole käyttänyt
loppuun muita tarvittavia oikeuskeinoja.
Edelleen oikeusasiamies toteaa, että hän joutuu
pyörittämään papereita sellaisissakin
asioissa, joissa jo edeltäkäsin tiedetään,
ettei kantelu johda mihinkään ja että laillisuusvalvojan
käteen voi jäädä enintään
jokin tekninen nippelivirhe. Kertomuksessa todetaankin lohduttomasti,
että kanslia on hukkumaisillaan moniin sellaisiin kanteluihin,
jotka kaikilla mittareilla mitattuina olisikin tarkoituksenmukaisempaa
selvittää jossain muualla. Tämän
vuoksi olisi jopa tämän tai tulevan eduskunnan
viimeistään puututtava tähän
epäkohtaan ja harkittava, mitä kanteluita oikeusasiamies
voisi suoralta käsin siirtää jollekin toiselle
viranomaiselle, jos oikeusasiamies katsoo tämän
tarkoituksenmukaiseksi. Näinhän esimerkiksi Ruotsissa
oikeusasiamies tänä päivänä voi
tehdä, niin kuin monessa muussakin maassa tänä päivänä käytäntö on.
Mikä se toinen viranomainen sitten voisi olla? Saatettaisiinko
esimerkiksi lääninhallitusten tai maistraattien
toimivaltaa laajentaa tietyn tyyppisten kanteluiden tutkimiseen
ainakin ensimmäisenä asteena? Näin voitaisiin
auttaa oikeusasiamiehen kansliaa keskittymään
todella tärkeiden ja laajakantoisten kanteluiden tutkimiseen.
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamies joutuu todellakin vuosittain
huomauttamaan virkamiehiä kansalaisten asioiden liian hitaasta
käsittelystä. On jollain tavoin ymmärrettävää,
että alioikeuden tuomarit silloin tällöin
saavat viivyttelystä huomautuksen, mutta se, että oikeusasiamies joutuu
puuttumaan korkeimman oikeuden työskentelytapaan ja huomauttamaan
pitkästä työskentelyajasta ja asioiden
käsittelyn viivästymisestä, on aika erikoista.
Kun vuodesta toiseen tämän laatuiset huomautukset
jatkuvat, pohdituttaa se ainakin minua, kuinka vakavasti kantelun kohteeksi
joutunut virkamies on saamansa huomautuksen ottanut ja yleensä tähän
toimenpiteeseen suhtautuu.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Kohta viime vaalien jälkeen tein kantelun
eduskunnan oikeusasiamiehelle television huonosta näkyvyydestä monissa
Lapin kylissä. Perusteena käytin perustuslakia,
joka takaa sen, että jokainen suomalainen saa vastaanottaa
viestejä, mielipiteitä ja tietoja kenenkään
sitä estämättä. Jos televisio
ei näy, niin tämä perustuslain edellytys
ei täyty. Näin totesi myös sitten aiempi
oikeusasiamies Lauri Lehtimaja, joka edellytti liikenneministeriöltä kiireellisiä
toimia
asiassa. Aikaa on kulunut parisen vuotta. Asiaa on pyöritetty
työryhmissä, on tehty mietintöjä,
mutta käytännössä asiat eivät
ole muuttuneet miksikään.
Tässä on minusta nyt semmoinen ison luokan kysymys,
joka pitää ratkaista. On hyvä, on tärkeää ja
välttämätöntä, että asioihin
puututaan, mutta entä se seuranta? Television osalta monissa
Lapin kylissä ainakin hankalilla ilmoilla näkyy
vain lunta ruudussa, ja silloin ollaan jo todellakin perustuslain
kanssa tekemisissä.
Minä odotan myöskin tähän
puoleen huomion kiinnittämistä, että seurataan,
menevätkö päätökset
käytäntöön vai jääkö kaikki
tosiaan tällaiseksi työryhmän pyörittelyksi.
Televisionäkyvyyden osalta odotan kyllä edelleen
myös liikenneministeriöltä ja Yleisradiolta
toimia asiassa. Ei kai tässä ihan pakko ole vain
vitkutella ja odotella, vaikka tuntuu siltä, että ei
oikein ole todellista haluakaan tehdä mitään
asiassa? Mutta myös oikeusasiamiehen puoleen käännyn
tässä peruskysymyksessä, miten näitä päätöksiä saadaan
vietyä käytäntöön,
onko seurantajärjestelmää ja miten se
toimii.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun Suomi liittyi Euroopan unioniin, maatalouspolitiikassa
tapahtui hyvin oleellinen muutos. Suomen maatalouden piirissä alettiin
soveltaa hyvin moninaista, monimutkaista tukien verkkoa ja sen myötä jouduttiin
luomaan myös hyvin kattava ja moninainen säädösten
ja myöskin säädösten valvonnan
toimenpideverkko. Tämä on viljelijöiden
kannalta merkinnyt hyvin uudenlaista tilannetta aikaisempaan verrattuna.
Maataloustukien hakemisesta on tullut oleellinen osa toimeentulon
edellytysten hankkimista. Voi sanoa, että maatilan tuloksesta
paperityön kautta syntyy varsin suuri ja merkittävä osuus.
Tämän kehityksen myötä on
tullut myöskin esille monia ongelmia, jotka johtivat vuosi
sitten laajaan keskusteluun ja myöskin eduskunnan oikeusasiamiehelle
tehtyyn kanteluun asiassa. Asia koski nimenomaan sitä tilannetta,
jossa viljelijä tahattoman virheen johdosta oli menettänyt
varsin merkittävän osan vuoden tulostaan. Kantelijat
olivat sitä mieltä, että maatalousviranomaisen tulisi
antaa ohjeita, niin että tällaista vahinkoa ei pääsisi
tapahtumaan.
Viranomaispuolella ei ollut selviä ohjeita, miten tämmöisessä tilanteessa
tulisi toimia. Joillain tahoilla maassa maatalousviranomaiset olivat
todenneet ykskantaan, että ei ole oikeutta neuvoa näissä asioissa.
Joissain tapauksissa taas yksittäiset maatalousviranomaiset
tällaista neuvontaa antoivat.
On hyvä, että oikeusasiamies päätöksessään selkeytti
tätä tilannetta, ja tästä asiasta
on kertomuksen sivulla 326 merkittäviä kannanottoja, joista
tässä nostan esille vain muutaman lainauksen.
Ensinnäkin oikeusasiamies Lehtimaja toteaa: "Koska
tukien osuus viljelijöiden tulonmuodostuksessa on suuri,
heidän tosiasiallisen toimeentulonsa kannalta on ensiarvoisen
tärkeää, että he saavat heille
kuuluvat tuet. Tämä korostaa asianmukaisen tukineuvonnan
merkitystä myös perusoikeuskysymyksenä."
Tämä loppu on mielestäni erittäin
tärkeätä. Kysymys on nähtävä viljelijöitten
näkökulmasta perusoikeuskysymyksenä,
kun tilanne todella on se, että tällainen tahatonkin pieni
virhe voi johtaa siihen, että merkittävä osa, kymmeniä prosentteja,
koko vuoden tulosta jäisi saamatta, jos virhe tapahtuu.
Toivoisinkin, että oikeusasiamies jatkossakin seuraisi
tilanteen kehitystä. Nythän tämän
prosessin seurauksena perustettiin työryhmä selventämään
tilannetta ja luomaan uusia toimenpidemalleja, uutta käytäntöä.
Tämä työryhmä antoi mietintönsä viime
kesänä ja esitti tässä yhteydessä monia
monia parannusehdotuksia sekä neuvontaan että itse
tukien valvontamenettelyihin.
Jotta tässä asiassa päästäisiin
eteenpäin, tarvitaan toimenpiteitä. Jos itse arvioin
kaiken kaikkiaan edelleenkin maataloustukiviidakkoa ja viljelijöitten
mahdollisuutta siitä selvitä, voisin sanoa, että tällaisia
oikeusturvan kannalta ongelmallisia tilanteita syntyy erittäin
runsaasti. Voi sanoa, että jos ajatellaan laajastikin Suomen
kansalaisten oikeusturvaa, viljelijöitten tilanne ei ole kovin
helppo juuri johtuen tästä laajasta byrokratiasta,
monimutkaisesta tukiviidakosta ja erilaisesta valvonnasta.
Aivan viime aikojen osalta tässä asiassa on käyty
keskustelua täällä eduskunnassa olevan uuden
lainsäädännön osalta, jossa
luodaan uusia säännöksiä valvonnan
suorittamiseksi. Keskustelua on käyty niin sanotun kotietsintäoikeuden tarpeellisuudesta
maataloustukien valvonnan yhteydessä. Käsitykseni
on, että niin pitkälle menevää tarvetta
viranomaisten osalta ei ole olemassa, että kotietsintä voisi
olla perusteltu asia maataloustukien normaalin valvonnan yhteydessä. Kun
tämä liittyy tukiasiaan ja viljelijöitten
oikeusturvaan siinä, toivon, että tältäkin
osin oikeusasiamies valvoo ja pitää silmälläpidon
alaisena tukien valvonnan kenttää kokonaisuudessaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsiteltävä Eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomus toiminnastaan vuonna 2001 ansaitsee ulkoasultaan
ja luettavuudeltaan aidon tunnustuksen. Lainopillisista asioista
on kirjoitettu selkeästi niin, että kuka tahansa
voi ymmärtää näitä asioita.
Tämä on ihailtava tulos. Siitä kiitos.
Tämän toivoisi yleistyvän muutoinkin
lakiasioissa yhä enemmän, koska on ilmeistä,
että kansalaisilla on vaikea perin lakimiesmäisistä erikoisteksteistä saada
sitä selvyyttä, jota kansalaiset odottavat. Toki
tarvitaan viitteet, pykälät jne., tarvitaan faktat,
jotka naulaavat tekstin kiinni. Mutta yleensäkin toivoisin
sitä, että mahdollisuuksien mukaan puhuttaisiin
ja kirjoitettaisiin sellaisella kielellä, jonka kansalaiset
voivat ymmärtää.
Ed. Juha Korkeaoja juuri edellä toi tärkeitä asioita
esille liittyen maatalouden tukihakemuksiin ja näihin ongelmiin,
joita tässä on. Haluan myöskin yhtyä siihen,
että ei ole mitään syytä edes
ajatellakaan tässä yhteydessä kotietsintää. Kotietsinnän
paikat ovat jossakin huumerikollisuudessa, rikollisuudessa yleensä.
Toivoisin yleensäkin, että tämän
kaltaisissa asioissa, joihin ed. Korkeaoja viittasi, voisi olla
opastavaa ja ohjaavaa neuvontaa, jotta kansalaiset voisivat eri asiakirjoja
täyttää sillä tavalla, että ne
tarkoitukset, mitä noille asiakirjoille on haluttu antaa,
voisivat toteutua.
Meille kansanedustajille lukuisat kansalaiset osoittavat postitse
ja sähköpostitse kysymyksiä heidän
kokemissaan ongelmissa. Meidän on tietysti vaikea tietää,
mikä näissä on totuus. Mutta toivoisi,
että nämä joidenkin ammattivalittajiksi kokemat
valittajat voisivat myös saada selkeät vastaukset
asioihinsa, mistä on kysymys, ja että joskus niihin
voitaisiin sillä tavalla selkeäsanaisesti paneutua,
että asiat voisivat saada, jos mahdollista, jonkinlaisen
loppuselvityksen.
Suomalaisethan ovat perinteisesti ja onneksi lainkuuliaista
kansaa. Meillä on varsin korkea luottamus lainkäyttäjiin,
oikeuslaitokseen. Näin tulee ollakin. Se on suomalaisen
yhteiskunnan suuri vahvuus. Meidän demokratiamme eräs
uhkakuva on kansalaisten äänestysprosentin alhaisuus
eräissä vaaleissa. Muun muassa sivulla 346 on
esimerkki, joka vie nyt Pohjois-Suomeen, eduskuntavaalien ennakkoäänestyksestä,
jossa oli aivan kohtuuttoman pitkät matkat. Minä sanoisin,
että kannattaisi muutoinkin kiinnittää Suomessa
huomiota, ei vain Pohjois-Suomessa vaan muutoinkin, siihen että kansalaisilla
on fyysisesti riittävät mahdollisuudet osallistua
demokratian toteuttamiseen myös ennakkoäänestyksen
ja äänestyksen kautta, että kuntien säästösyistä ja
kustannussyistä, postitoimipaikkojen lopettamissyistä äänestyspaikat
eivät joutuisi liian kauas ja monilta jäisi tärkeä kansalaisoikeus,
sanoisin myös kansalaisvelvollisuus, täyttämättä.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Oinonen kiinnitti huomiota tavattoman tärkeään
asiaan. Meillä on ensi keväänä tulossa
eduskuntavaalit. Todellakin kansalaisten yhdenvertaisuuden toteutuminen
myöskin äänestyspaikkojen saatavuuden kannalta
on tavattoman tärkeä asia. Nythän me tiedämme,
että muutamassa vuodessa niin postiverkko kuin kouluverkko,
jotka kumpikin ovat palvelleet toisaalta ennakkoäänestyspaikkoina
ja toisaalta varsinaisten äänestyspäivien äänestyspaikkoina,
ovat harventuneet oikein radikaalilla tavalla viime vuosina. Siksi
olisi tavattoman tärkeää, että nimenomaan
yhdenvertaisuuden nimissä valtiovalta, hallitus, voisi
ottaa merkittävän vastuun siitä, että äänestyspaikkoja
pystytään riittävästi osoittamaan.
Kaikki kunnat eivät siihen valitettavasti pysty. Sen takia
haluaisin kiinnittää myöskin oikeusasiamiehen
huomiota tähän esimerkkiin, joka täällä on
kirjoitettu ulos. Tämän merkittävyys
on taas realisoitumassa ensi kevään vaalien yhteydessä.
Sirpa Pietikäinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin pidän hyvin
tervetulleena järjestelmää, jossa kyseistä kertomusta
oikeusasiamiehen toiminnasta käsiteltäessä puheenvuoro myönnetään
myös oikeusasiamiehelle. Uskon, että tällä hetkellä on
hyvinkin paikallaan pitkäjänteisesti eduskunnan,
lainsäätäjän, tarkastella myöskin
säätämiensä lakien ja laillisuusjärjestelmän
toimivuutta.
Haluan itse kiinnittää huomiota kahteen kysymykseen.
Toinen on oikeusasiamiehen kirjallisessa puheenvuorossaan esille
ottamat toimeentuloturvajärjestelmän kehittämistarpeet.
Hän toteaa ongelmiksi järjestelmien pirstaleisuuden
ja valitus- ja muutoksenhakujärjestelmien pirstaleisuuden,
niihin sisältyvät sisäiset ongelmat ja
monimutkaisuuden. Kysymys on merkittävä siksi, että se
koskee hyvin suurta osaa kansalaisia, ja siksi, että sen
vaikutukset ihmisten arkipäivään ovat
suuria. Siksi toivon, että perustuslakivaliokunta kiinnittää toimeentuloturvajärjestelmien
kehittämistarpeisiin
ja ennen kaikkea muutoksenhakukysymyksiin erityistä huomiota
omaa mietintöään valmistellessaan. Eräs
harkittava kysymys onkin se, pitäisikö esimerkiksi
työeläkejärjestelmien ja kansaneläkejärjestelmien
osalta pyrkiä jatkossa yhteiseen muutoksenhakulautakuntaan
tai muuhun menettelyyn.
Toinen kysymys, johon jatkossa toivon kiinnitettävän
huomiota sosiaali- ja terveydenhuoltokysymysten puolelta, on myöskin
kysymys potilasturvasta ja sen arvioimisesta, miten nykyiset järjestelmät
ja menettelyt tosiasiallisesti kykenevät sairaan- ja terveydenhoidon
laatua ja potilasturvaa takaamaan.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä kohtana, ehkä toivomuksena
yleiseen lainsäädännön sisällön
ja laadun arviointiin, voisi esittää pohdiskelua, mikä on
itsevalvonnan ja vapaaehtoisjärjestelyjen suhde lainsäädäntöön
ja viranomaisvalvontaan. Viime aikoina usean vuoden aikana hyvin voimakkaasti
ovat korostuneet periaatteet itsevalvonnasta ja vapaaehtoismenettelystä,
olipa sitten kysymys julkisuuteen liittyvistä julkisen sanan
menettelyistä, ympäristömenettelyistä tai elinkeinonharjoittajien
vastuista. Jossakin vaiheessa olisi menetelmien yhtenäistämisen
kannalta ja toimivuuden arvioinnin kannalta paikallaan tarkastella
sitä, minkälaisia käytäntöjä eri alueilla
on ja miten hyvin nämä erilaiset käytännöt
tosiasiallisesti kykenevät vastaamaan tähän tarpeeseen
ja olisiko tällä puolen lainsäätäjällä sitten
uusien ratkaisujen ja mahdollisten lainsäädäntömuutosten
tarve.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! En käytä pitkää puheenvuoroa
siitä syystä, että tämähän
tulee perustuslakivaliokuntaan mietinnön valmistelua varten,
joten me kuulemme asiantuntijoita ja meillä on tilaisuus
laajaankin keskusteluun näistä kysymyksistä,
mutta arvelen, että yleisempääkin mielenkiintoa
on eräällä asialla, jonka Lauri Lehtimaja
on ottanut esiin. Arvelen, että myöskin nykyinen
oikeusasiamies Paunio tuntee tämän kysymyksen
hyvin, ja haluaisin kuulla vähän hänen
ajatuksiaan siitä, miten kysymykseen olisi nyt suhtauduttava.
Kysymys on siitä, että faksi ja sähköposti
kanteluvälineinä ovat tulleet erittäin
suosituiksi ja nämä ovat osaltaan ruuhkauttaneet
oikeusasiamiehen viraston, ja sama on tapahtunut oikeuskanslerille
ja niille muille viranomaisille, jotka käsittelevät
kanteluja. Näistä on ollut silloin tällöin
keskustelua, ainakin oikeuskanslerin kanssa viimeksi hänen
kertomustaan käsiteltäessä, että pitäisi
jollakin tavalla miettiä, miten virkamiehiä voitaisiin
ohjeistaa näissä kysymyksissä, jotta voitaisiin
vähän, sanoisiko, titrata sitä, mitkä asiat
on vakavasti tarkoitettu kanteluiksi, mitkä ovat ikään
kuin yleisönosastokirjoituksen tyyppisiä mielipiteenilmauksia.
Virkamiehet kaipaisivat varmasti tässä jotain
ohjetta, koska aikamoinen ahdistus on kentällä sen
suhteen, että virkamiehellä on kuitenkin vastauspakko,
mitä meillä kansanedustajilla ei ole.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Pariin asiaan. Ensinnäkin arvostan
kovasti sitä työtä, mitä nykyinen
viranhaltija jo aiemmin on tehnyt Helsingin asunnottomien osalta,
se että oikeusasiamies Paunio teki tarkastuksia Helsingin asuntoloissa — ensi
viikolla vietämme jälleen asunnottomuuden yötä — on
nähtävästi johtanut jonkinlaisiin toimenpiteisiin
ja se lähtökohta, että myös
päihdeongelmaiset asunnottomat tarvitsevat ihmisarvoiset
olosuhteet. Toivon kyllä voimia tässä tehtävässä jatkossakin.
Edelleen varmasti puutteita löytyy, niin kuin täällä on
todettu.
Toinen yksityiskohta tässä kertomuksessa koskee
turvapaikan hakijoiden turvapaikkahakemuksen tutkintaa heidän
kotimaassaan, siihen liittyviä kysymyksiä, joita
tässä on käsitelty. Nyt ulkomaalaislaki
on tulossa, ja se varmasti puuttuu asiaan, koska tähän
on myöskin oikeusasiamies kiinnittänyt huomiota.
Kysymys on hyvin paljon siitä, mikä on tällaisen
turvapaikan hakijan henkilökohtainen turvallisuus ja erityisesti hänen
perheenjäsentensä turvallisuus siinä tilanteessa,
kun turvapaikkahakemusta hänen hakijamaassaan käsitellään,
tietoja vaihdetaan ja suomalaiset toimijat toimivat tämän
hakemuksen suhteen.
Ihan pieni yksityiskohta: Kun täällä viitattiin äänestysprosenttiin
ja äänestyksen yhdenvertaisuuteen, kiinnitän
huomiota, vaikkei tässä kertomuksessa asia ole
esillä, siihen että kun ennakkoäänestysajat
ovat voimakkaasti lyhentyneet viime aikoina, ulkomailla elikkä merenkulussa
toimivien merimiesten mahdollisuus käytännössä äänestää on
joissakin tapauksissa jäänyt toteutumatta näiden äänestysaikojen
lyhyyden vuoksi maailman valtamerillä. Tämä on
pieni joukko, mutta minusta yhdenvertainen mahdollisuus osallistua
vaaleihin pitäisi heilläkin kaikissa olosuhteissa
olla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä asiakirja vuotuisesti
tänne joka vuosi tulleena on erittäin tarpeellinen
ja arvokas eduskunnan työlle. Kantelut ovat lisääntyneet. Mielestäni
se lisääntyminen on signaali siitä, mitä yhteiskunnassa
tapahtuu, ja mielestäni se ei johdu ainoastaan siitä,
että sähköposti on käytössä taikka
telefax, vaan myöskin siitä, että ongelmia
on entistä enemmän. Perustuslaki on uusi ja siellä on
subjektiivisia oikeuksia, siellä on perusoikeudet, ja mielestäni
myöskin perusoikeuksia ihmiset nykyään
tarkastelevat entistä aktiivisemmin. Sairaanhoidossa muun
muassa tässä on vastattu Oikeus hyvään
hoitoon -otsakkeella kysymykseen. Ratkaisu on varmasti aivan oikea,
mutta oikeus hyvään hoitoon varmasti monessa kunnassa
monella puolella tätä maata ei nykyään
toteudu. Näin ollen uskon, vaikkakaan en toivo, että tämäkin
asia sitten lisää oikeusasiamiehen viraston toimintaa
ja lisää sen työtaakkaa.
Toinen asia, arvoisa puhemies, on vielä ympäristöasiat.
Ne ovat tulossa yhä voimakkaammin esiin. Näen,
että tässä on aika monta kaava-asiaa. Mielestäni
on kyllä tärkeää, että oikeusasiamies on
oikealla tavalla kiinnittänyt vakavaa huomiota kaavoituksen
hitaaseen etenemiseen. Ei ole eduksi kokonaisvaltaiselle kaavoitukselle
se, että muutenkin ongelmallisella alueella vielä hitaasti virkamiestyö etenee,
ja tällaiset ongelmat pitää toki saada
poistettua.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Viitaten useiden edustajien puheenvuoroihin,
joissa on todettu, että on hyvä, että eduskunta
näin pääsee tätä asiaa
ruotimaan ja myöskin oikeusasiamies tätä asiaa
kuuntelee, tämä on hyvä asia. Mutta kokonaisuutena
ottaisin huomioon sen, että Suomessa yleensäkin
kaikista asioista valittaminen on liiankin helppoa ja yksinkertaista,
että saa valittaa, vaikka tuntuisi niin, että valituksen
aihetta ei ulkoapäin katsottuna edes löytyisikään.
Tästä kertomuksesta aika hyvin näkyy
sivulta 34 tämä valittamisherkkyys. On jotenkin
nähtävissä niin, että kesäaikana,
kun on kirkas valo, tätä valittamista ei niin
paljon esiinny, mutta sitten kun on pimeä aika juuri ennen
joulua marraskuussa, näyttää, että kaikki
valitukset saavat huippunsa tässä yhteen nippuun.
Virkamiesten — fiksuja ihmisiä, ed. Pulliainen — toiminta
ei voi kuitenkaan ajoittua näin, vaan näkisin,
että virkamiehet toimivat tasaisesti ympäri vuoden. Tällä lailla
on nähtävissä, että kyllä tässä on
jonkin näköinen pakotie, ja näin valitettavasti
täytyy sanoa, että oikeusasiamiehellä myöskin
on vähän tällainen sielunhoidollinen
työ eri vuodenaikojen mukaan tätä asiaa
suodattaa ja tehdä.
Mutta sellaisenaan sen havainnon panisin tässä asiassa
esille, että vaikka vuosittain tätä asiaa katsotaan,
samoilla hallinnonaloilla suurin piirtein samoilla virkamiehillä,
saman tyyppisellä virkamieskoosteella, koostuu aina saman
suuruisena tätä valitusten aihetta. Olisiko nyt
sitten nähtävissä niin, että kun
on tämmöinen kansallismuoti vaikka maatalouden,
metsätalouden alalta katsottuna, siellä on kovin
monta, suhteessa asian suuruuteen, kalastukseen liittyvää valitusta? Tämän
toivoisin näkeväni, että virkamiehet myöskin
oppisivat tulevaisuudessa kunnioittamaan tätä asiaa
ja oppisivat näistä ratkaisuista niin, että ottaisivat
opikseen ja muuttaisivat menettelytapoja, etteivät nämä toistuisi
vaan jatkuvasti täällä. Näin
maallikkosilmällä katsottuna jää tämmöinen
vaikutelma tässä asiassa.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään, ja
eduskunnan oikeusasiamies tulee käyttämään
vastauspuheenvuoron eduskunnan ensi tiistaina pidettävässä täysistunnossa.