Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 33
Maija Perho /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla
jaostossa haluttiin valita muutama keskeinen painopistealue, joihin
syvennyimme varsin perusteellisen asiantuntijakuulemisen pohjalta.
Luonnollisesti kuntien järjestämät sosiaali-
ja terveyspalvelut oli yksi näistä painopistealueista
varsinkin siitä syystä, että vireillä on sekä terveydenhuollon
että sosiaalihuollon kehittämishankkeet. Huolimatta
siitä, että valtionosuudet nousevat siten, että valtionosuusprosentti
nousee nykyisestä noin 28:sta liki 32:een, jaosto ja valiokunta
ilmaisi kuitenkin huolensa siitä, miten perusrahoitus turvataan
palvelujen tuottamiseen ja niiden kehittämiseen. Huoli
tähän kantaan löytyi yksiselitteisesti
niistä arvioista, joita Kuntaliitto esitti, eli Kuntaliiton
laskelmien mukaan pitkälti toistasataa miljoonaa pitäisi
löytyä kuntien omaa rahoitusta näiden
palvelujen takaamiseen.
Jaostossa keskusteltiin paljon myös siitä,
että kun nyt on ilmaistu hyvin selkeä tahto esimerkiksi
vanhustenhuollon palvelujen parantamiseen, muun muassa koti- ja
tukipalvelujen parantamiseen, omaishoitajien aseman parantamiseen,
millä tavalla tämä tahto ohjautuu konkreettiseksi
toiminnaksi. Pidimme varsin tärkeänä sitä,
että valtionosuuksien kohdentumiseen liittyvää seurantaa
tehostetaan ja että tarvittaessa otetaan käyttöön
tarpeellisia valvonta- ja ohjauskeinoja.
Erikseen osana kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja
haluttiin perehtyä vammaispalvelujen järjestämisen
nykytilaan ja niihin kipukohtiin, joita tällä alueella
erityisesti on. Voisi todeta, että kaikkein koskettavin
ja ajatuksia herättävin asiantuntijakuulemisen
osa oli se, jossa monivammaisten lasten vanhemmat kertoivat siitä tavattoman
mutkikkaasta, vaikeaselkoisesta ja työteliäästä viidakosta,
josta he joutuvat etsimään tarpeelliset palvelut
ja sosiaaliturvan omille vammaisille lapsilleen. Siitä syystä olemme halunneet
erityisesti kiinnittää huomiota lausuman muodossa
palveluohjauksen toimivuuteen, sen kehittämiseen, ja toivomme,
että tätä koskeva selvitys sisältyisi
vammaispoliittiseen selontekoon, jota me kiirehdimme, jotta se annettaisiin
eduskunnalle hyvissä ajoin, jotta sen ympärillä käytävä keskustelu
voisi vaikuttaa tämän eduskuntakauden vammaispolitiikkaan.
Vammaispalvelujen osalta toisena tärkeänä asiana
kirjattiin vaikeavammaisten henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
toteuttaminen, joka on ollut varsin pitkään eri
vammaisjärjestöjen ja yksittäisten vammaisten
tärkeysjärjestyksessä ykkösenä tai
joka tapauksessa hyvin korkealla sijalla.
Sosiaalialan kehittämishankkeen osalta nähtiin
huolenaiheena sosiaalityön sisältö ja
laatu ja sosiaalityöntekijöiden jaksaminen ja
heidän työskentelyolosuhteensa. Tältä osin
kiinnitettiin huomiota tarpeeseen kehittää, aivan
samalla tavalla kuin on vireillä terveyskeskuslääkärien työskentelyolosuhteiden
kehittäminen, myös sosiaalityöntekijöiden
työskentelyolosuhteita. Tähän samaan
asiaan kiinnitti huomiota myös sosiaali- ja terveysvaliokunta
antaessaan lausuntoa valtiovarainvaliokunnalle.
Muita asioita, joita tässä kuntien palvelukokonaisuudessa
otettiin esille, oli hammashuolto ja toivomus siitä, että lainmukainen
tilanne saataisiin aikaan.
Edelleen valiokunnassa nostettiin esille evo-rahojen taso, elikkä tilanne
tältä osin on se, että opetuksen volyymi
on kasvanut hyvin voimakkaasti, kun lääkäri-
ja hammaslääkäriopiskelijoiden määrä on
kasvanut, ja kuntayhtymät ja kunnat katsovat joutuvansa
aiempaa suurempaan vastuuseen lääkäreiden
ja hammaslääkäreiden perus- ja jatkokoulutuksesta
aiheutuvista kustannuksista. Asiantuntijalausunnoista ilmeni, että tältä osin
vajaus on jopa noin 30 miljoonan euron luokkaa vuodessa, ja valiokunta
lausunnossaan edellyttää sitä, että tämä määrärahan
mitoitus arvioidaan oikein ja ryhdytään toimenpiteisiin
valmisteltaessa vuoden 2005 talousarviota, eli nämä terveiset
lähetämme ministeriölle ja tässä tapauksessa
ministeri Hyssälälle.
On teille tuttua se, että yksi eniten keskustelua ja
huolta aiheuttanut yksityiskohta oli lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut,
psykiatriset palvelut, eli se tilanne, joka syntyy ensi vuoden alusta
lukien, että Kela ei sosiaali- ja terveysministeriön
työryhmän ehdotusten pohjalta enää korvaa
alle 16-vuotiaiden yksilöterapioita, psykoterapioita. Tästä syystä kuultiin
asiantuntijoita, ja yksiselitteisen selväksi kävi
se, että ilman lisäresursointia sairaanhoitopiireille
ja kunnille tätä ei voida korvata. Sen takia päädyttiin
jaostossa siihen, että lisäresursseja on saatava,
ja onneksi myös hallitusryhmät päätyivät
siihen, että 7 miljoonaa euroa lisää rahoitusta
osoitetaan.
On äärettömän tärkeätä se,
että ne pelisäännöt, joita on
suunniteltu, toimivat käytännössä siten,
ettei yksikään lapsi ja nuori, ei myöskään nuori
aikuinen, jää vaille tarvitsemaansa hoitoa vaan
että yhteistyö Kelan, sairaanhoitopiirien, perusterveydenhuollon,
yksityisten palvelujen tuottajien kesken toimii niin saumattomasti,
että tarvittavat palvelut voidaan turvata. Erityisesti korostamme
ja korostan henkilökohtaisesti sitä, että kun
vuoden 2005 talousarviota valmistellaan, meillä täytyy
eduskunnassa olla täysi varmuus ja luottamus siihen, että niillä resursseilla, joita
hallitus esittää, voidaan tämän
ryhmän palvelut kitkatta ja riittävästi
oikeaan aikaan oikeassa paikassa taata. Tämä on
tietysti vetoomus ja vaatimus myös näistä palveluista
vastaaville tahoille, että nämä palvelut
tulevat kunniallisesti hoidetuiksi. Kysymys on tässä näiden
lasten tulevaisuudesta, siitä että heillä on
oikeus ja mahdollisuus käydä koulua, opiskella,
valmistua ja työllistyä.
Vielä muutama yksityiskohta:
Täällä on haluttu nostaa erikseen
esille lapsiperheiden toimeentulokysymykset Perhekustannusten tasaus
-otsikon alla. Tästä on lausuma, jonka mukaan
eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy
mahdollisimman pian toimenpiteisiin köyhimpien lapsiperheiden
toimeentulon parantamiseksi ja että erityistä huomiota
kiinnitetään toimeentulotukea saavien lapsiperheiden
aseman parantamiseen.
Samoin sotiemme veteraanien kuntoutukseen olemme halunneet kiinnittää huomiota
ja siinä eräänä yksityiskohtana
sotainvalidien avopalvelujen korvattavuuteen siten, että ehtona
oleva invaliditeettiprosentti voitaisiin alentaa, mikäli mahdollista,
tällä kaudella nollaan eli toisin sanoen kokonaan
poistaa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Kiitän valtiovarainvaliokunnan sosiaali-
ja terveysjaostoa ja sosiaali- ja terveysvaliokuntaa erinomaisen
ansiokkaasta talousarvion käsittelystä. Ne muutokset,
joita eduskunta on tehnyt, ovat todella tervetulleita tähän
pääluokkaan. Näistäkin ilmenee,
että näihin asioihin on paneuduttu, ja näissä lausumissa,
joita ed. Perho jo siteerasi, kiinnitetään nimenomaan
huomiota moniin hyvinvointiyhteiskunnan kipupisteisiin, ja ne ovat
hyvin ajankohtaisia meidän ministeriömme työssä.
Minä pidän hyvin ansiokkaana myöskin
sitä yksituumaisuutta, jota on nyt esiintynyt, elikkä haluan
todeta, että nämä ongelmat, joita me
yhdessä täällä olemme ratkomassa,
ovat kansalaisille kipeitä eikä niiden ratkaisemiseen
ole mitään hokkuspokkustemppuja vaan me tarvitsemme
yksituumaisuutta ja hyvin laajaa yhteistyötä, jotta
me pääsemme eteenpäin.
Mietintöjä lukiessa tuli mieleeni tällainen
käsite "varhainen puuttuminen". Näissä korostui mielestäni
kaikissakin oikeastaan tämä näkemys.
On sitten kyse päihde-, mielenterveys- tai lastensuojeluongelmista,
toimeentulotukiriippuvuudesta, kannattaa varmasti panostaa ehkäiseviin
toimiin. Tästä ollaan varmasti yhtä mieltä.
Tässä puheessani esitän muutamia
kommentteja valiokuntien mietintöihin. Aluksi voin todeta,
että valtiovarainvaliokunta on tehnyt hyvän ja perustellun
esityksen adoptiolautakunnan toiminnan tehostamiseksi. Tätä on
ilolla tervehdittävä.
Mitä tulee lapsiperheiden taloudellisen aseman kohentamiseen,
ensi vuonnahan ensimmäisen lapsen lapsilisä nousee.
Me aloitamme tällä. Siitä hyötyvät
kaikki lapsiperheet. Tämän lisäksi, kuten
tiedämme, yksinhuoltajaperheet saavat 3 euron korotuksen
per lapsi. Tulonsiirtojen, asumistuen ja lapsilisien merkitys erityisesti
vähävaraisten lapsiperheiden osalta on hyvin merkittävä,
ja uskon, että näillä korotuksilla osaltaan
voidaan luoda parempaa toimeentuloa, merkitseväthän
nämä kuitenkin lisäystä lapsilisiin
74 miljoonaa euroa entisten lisäksi, mikä on ihan
hyvä rahasumma. Korostan vielä, että sitten
tämän jälkeen tulevat seuraavana vuonna
kotihoidon tukeen ja pienimpiin äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoihin
korotukset, ja ne ovat ensimmäiset tasokorotukset, voi
sanoa, näihin perhepoliittisiin tulonsiirtoihin kymmeneen
vuoteen.
Näiden lisäksi osittainen hoitoraha nousee
ja laajenee, ja myönteistä on se, että eduskunta
laajensi hoitorahan koskemaan myös kolmatta vuosiluokkaa
niille vanhemmille, joilla lapsi on erityisoppivelvollisuuden piirissä — erittäin
myönteistä. Valiokuntahan on kiinnittänyt
huomiota myöskin toimeentulotukea saavien lapsiperheiden
aseman kohentamiseen, ja nyt olemme selvittämässä hallitusohjelman
mukaisesti sosiaalietujen, tulojen, palveluiden, maksujen, verojen
ja perhevapaiden yhteisvaikutusta. Samoin siinä otetaan
huomioon asumisen vaikutus. Näin saamme sitten ajankohtaisen
tutkimustiedon, joka meillä on varmasti sitten tässä käytössä,
kun näitä asioita uudelleen linjataan.
Arvoisa puhemies! Veteraanien aseman parantamisesta haluan todeta,
että talousarviossa esitettiin sotainvalidien puolisoiden,
leskien ja sotaleskien kuntoutukseen varattua määrärahaa lisättäväksi,
koska tämä oli osoittautunut riittämättömäksi.
Ministeriön tavoitteena on, että yhä vähentyvien
veteraanien asemaan saadaan vuosi vuodelta parannusta. Tästä ed.
Perhokin juuri totesi, ja varmasti tällä linjalla
liikumme, jotta näitä prosentteja voidaan uudelleen
tarkastella.
Tässä budjettiesityksessä painotetaan
hyvinvointipalvelujen toimintaedellytysten parantamista. Valiokuntahan
tuo esille myöskin huolensa sosiaali- ja terveydenhuollon
rahoituksen tulevaisuudesta sekä myöskin kansalaisten
oikeudesta yhdenvertaisiin palveluihin. On hyvä, että tämä on
otettu huomioon nyt esimerkiksi lisäämällä 300 000
euroa saamenkielisten palvelujen turvaamiseen.
Sitten täällä viitattiin jo jaoston
puheenjohtajan puheessa tähän palveluohjaukseen,
johon on vammaisten osalta kiinnitetty huomiota. Palveluohjauksessa
erityisesti sosiaalipuolella on kehittämisen varaa johtuen
juuri sosiaalipalvelujen moninaisuudesta ja tällaisesta
tilkkutäkkimäisyydestä, ja asiakkaan
on kyllä saatava tarpeen mukainen apu ja palvelu nykyistä joustavammin.
Kuntalaisilla tulee olla tieto siitä, minkälaisia
vaihtoehtoja heillä on näiden palveluiden suhteen.
Hyvä, että siihenkin on kiinnitetty huomiota.
Meillä on tämä palveluohjauskokeilu ollut
menossa, ja juuri nythän siitä on tullut raportti
tänä syksynä, ja nyt kunnat sitten tätä juurruttavat
käytäntöön. Uskon, että tämä tulee
parempiin kantimiin, kun saamme tämän eteenpäin, kun
tämä raportti on vasta tänä syksynä tästä tullut.
Tämä palveluohjauksen kehittäminen ja
käytön laajentaminen on yksi osa Kansallisen sosiaalihankkeen
eteenpäinviemisessä.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä tuodaan
perustellusti esiin huoli vanhustenhuollon ja omaishoidon järjestämisestä.
Tässä olemme nyt etenemässä.
Vanhusten kotona asumista edistää muun muassa
palveluseteliä koskeva uusi lainsäädäntö.
Kotipalvelujen tarve varmasti kasvaa, ja tässä on
yksi uusi elementti. Sitten omaishoidon osalta totean, että siinä on
selvityshenkilö, joka tekee helmikuun loppuun mennessä tästä oman
selvityksensä, ja sen pohjalta ryhdymme asioita hoitelemaan.
Tästä on eduskunta lausunut jo aiempina vuosina,
ja edelleen tämä on sellainen kipupiste, jota
yhdessä varmasti haluamme kehittää, ja
aloitamme vapaapäiväkysymyksestä varmastikin.
Valtiovarainvaliokunnan lausumaehdotus 9 koskee vammaispalvelujen
parantamista, ja avustajajärjestelmän kehittäminen
on tärkeä osa tätä selvitystä.
Nythän olemme tekemässä esiselvitystä kehitysvammalainsäädännön
ja vammaislainsäädännön ja näiden
palvelulakien yhteensovittamisesta. Tämä työ on
meillä siellä liikkeellä.
Lopuksi haluan, arvoisa puhemies, todeta, että Kansallinen
terveyshanke ja Kansallinen sosiaalihanke eivät ole sellaisia
hallitus—oppositio-vastakkainasetteluhankkeita vaan suuria
yhteistyökysymyksiä. Toivottavasti tässä voimme
näillä rintamilla tehdä yhdessä työtä.
Olen täällä vastaamassa kysymyksiin ja
myöskin voin käyttää muista
tähän pääluokkaan liittyvistä isoista
hankkeista — alkoholikysymyksistä, terveyshankkeista — myöhemmin
puheenvuoron.
Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Hyssälä otti esiin vammaisten
vaikean tilanteen, etenkin perheiden, joissa on vammainen lapsi.
Meidän jaosto on todella herännyt voimakkaasti
tähän suureen, polttavaan ongelmaan.
Kun nyt puhutaan siitä, että asiaa selvitellään, niin
olen huolissani siitä, kun menokehysraami on erittäin
tiukka, ministeri Hyssälä, onko myös rahaa
näihin muutoksiin, joita tarvitaan, elikkä löytyykö myös
rahaa niihin parannuksiin, joita nyt ollaan sitten suunnittelemassa
ja pohtimassa. Ei riitä, jos on hyvää tahtoa,
ellei löydy rahaa vammaisten asioiden parantamiseen.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Otan esille yhden asian, joka itse asiassa
ei ole budjetissa, mutta kysyn sitä, miksi se ei ole siellä.
Erikoissairaanhoidon järjestäminenhän
on hyvin monirahoitteinen systeemi. Siinä on mukana Kelan
rahaa, kuntien rahaa, työnantajien rahaa, vakuutusyhtiöiden
rahaa ja kotitaloudetkin mukana aika huomattavalla osuudella jo
nyt.
Professori Ilkka Vohlonen on Kuopiossa kolme vuotta sitten tehnyt,
ministeri Hyssälä, tutkimuksen, jossa hän
puhuu osaoptimoinnista ja toteaa hyvin selkeästi, että mikäli
jonotus- ja tutkimusajat leikkauksiin ja yleensä varsinaisen
erikoissairaanhoidon toimenpiteisiin olisivat hyvin lyhyet ja kuntoutus
olisi lyhyt, nykyinen raha tulisi aivan toisella lailla käytettyä.
Minua aika lailla häiritsee se, että valtakunnallisesti
tätä mainiota tutkimusta ei ole noteerattu niin
kuin olisi pitänyt. Kysymykseni on, onko se noteerattu
ministeriössä ministerin toimesta ja miten se
voitaisiin ottaa mukaan valtakunnalliseen suunnitteluun.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Miksi te, ministeri Hyssälä, jätitte
kaikista köyhimmät lapsiperheet ilman minkäänlaista
korotusta, sillä lapsilisän korotus ensimmäisestä lapsesta
merkitsee sitä toimeentulotuella oleville lapsiperheille,
että he eivät saa euronkaan korotusta, koska se
menee toimeentulotuesta pois? Kysyn sitä, mitä tällä lausumalla — valtiovarainvaliokuntahan
oli yhtä tyly, teki vain pelkän lausuman — tämä köyhä lapsiperhe saa,
saako se ruokakaupasta lausumalla ruokaa, leipää,
maitoa. Ei varmasti yksikään kauppa myy. Tällä politiikalla
te pakotatte lapsiperheet edelleenkin leipäjonoihin. Mitä te
teette?
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vuosi sitten budjettikäsittelyssä eduskunta
yhtä ääntä lukuun ottamatta yksimielisesti
esitti, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, että veteraanit
pääsevät vuosittaiseen kuntoutukseen.
Nyt, ministeri Hyssälä, selitätte, että jo
ed. Perhon ollessa ministerinä tehdyn ohjeen mukaisesti
avopalvelua ja lähikuntoutusta lisätään,
pääsisi muutama enemmän. Se ei ole tuonut
mitään. Miksi tämä veteraanien
kaikkien järjestöjen yhteinen esitys vuosittaiseen
kuntoutukseen pääsemiseksi ei ole mukana, kun
keskustakin oli yksimielisesti tukemassa tätä pontta vuosi
sitten?
Irja Tulonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Opetusministeriön kanssa olen käynyt
keskusteluja ja myöskin valtiovarainvaliokunta on keskustellut
siitä, että kun terveydenhuollon koulutuspakko
tai täydennyskoulutusvelvoite tulee työnantajille
hoitotakuun myötä ja siitä asiasta on
jo säädetty, nyt on kuitenkin käynyt
ilmi, että sairaanhoitopiirit ihmettelevät, mistä he
ostavat henkilöstölle tämän
koulutuksen. Olen yrittänyt saada kahta ministeriötä tekemään
yhteistyötä. Mitään ei ole tapahtunut. Mitä mieltä ministeri
Hyssälä on, toteutuuko täydennyskoulutus?
Toinen asia on se, että Kaunialan sotavammasairaalan
asioista täällä on puhuttu, ja eilen
jälleen pullahti asia esille ja ollaan sitä mieltä,
että ministerit eivät ole saaneet aikaan hyvää ratkaisua.
Miten on, ministeri Hyssälä, voidaanko lähteä tästä joululomalle
niin, että tiedämme, että Kaunialan sotavammasairaala
saa ne rahat ja Valtiokonttori tyytyy siihen päätökseen?
Eduskunta on varmasti tässä yksimielinen.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämän käsiteltävän
budjetin vaikutukset kuntatalouteen ovat kokonaisuudessaan negatiiviset.
Hallintovaliokunta on ollut yksimielinen siinä, että kunnat
eivät tule selviämään velvoitteistaan
näillä määrärahoilla.
Esimerkiksi meillä täällä Helsingissä on
tehty suurimmat säästöt sitten lama-aikojen.
Kysynkin nyt, ministeri Hyssälä: Mihin toimenpiteisiin hallitus
aikoo ryhtyä, jotta varsinkin täällä suurissa
kaupungeissa, Helsingissä ja Espoossa, pystytään
turvamaan riittävät peruspalvelut? Meidän
on mahdoton toteuttaa hoitotakuuta, jos emme saa takaisin leikattuja
yhteisöverotuottoja.
Sitten monivammaisten, monisairaiden lasten asiasta: Toivon
todellakin, että voitaisiin yhdessä ottaa, te
ministeri Hyssälä ja eduskunta, tämä asia
painopisteeksi. Toivon todella, että tässä asiassa
edettäisiin ja jo siinä selonteossa, jonka saamme
toivottavasti mahdollisimman pian, olisi esityksiä siitä,
miten hallitus aikoo edetä, ja myöskin lisävoimavaroja,
jotta näiden perheiden todella vaikea tilanne saataisiin
helpommaksi.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkan edelleen näistä vammaispalveluista.
Valiokunta otti kantaa siihen, että vammaispoliittinen
selonteko voitaisiin laatia jo hallituskauden alkupuolella juuri
siitä syystä, että kun on kysymykset,
joihin täällä on viitattu — henkilökohtainen
avustajajärjestelmä, palveluohjaus ja muitakin
tärkeitä asioita — me saisimme selvityksen
täällä, miten näissä asioissa edetään,
ja pääsisimme vaikuttamaan näiden asioiden
etenemiseen. Näettekö, ministeri Hyssälä, että tämä aiennus
on mahdollinen?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Pyrin vastaamaan nyt sen aikataulun puitteissa
kuin tässä ehdin. Meillä alkaa valtioneuvoston
istunto, johon joudun kiiruhtamaan, mutta olen täällä myöhemmin
tänään vielä tämän
pääluokan käsittelyssä.
Haluan ensin vastata ed. Tulosen kysymykseen Kaunialasta ja
koulutuksesta. Olemme toissa päivänä pitäneet
ministeriössä Kaunialaa koskevan palaverin, jossa
oli läsnä Sotainvalidien Veljesliitto, Kauniala,
Valtiokonttori ja ministeriö. Tässä on
hyvässä yhteistyössä lähdetty
hakemaan kestävää ratkaisua, ja olemme
kaikki sitä mieltä, että nykymallilla
ei mennä eteenpäin. Kaunialalla on vähän
erityisasema, siellä on sellaisia asiakkaita, jotka ovat
hyvin vaikeahoitoisia. Myöskään rakennukset
eivät ole ihan optimaaliset niin kuin jossakin muualla.
Näiden päivähintojen vertailu on siinä mielessä vähän
konstikasta, mitä Valtiokonttori joutuu tekemään,
kun kilpailuttaa kaikki samalta viivalta.
Entinen ministeri Perho varmasti hyvin tietää, koska
asiat ovat olleet juuri silloin myös pöydällä.
Mutta näissä pyritään nyt nimenomaan
kestävään ja hyvään
ratkaisuun, ja meillä on täysi yhteisymmärrys.
Voitte lähteä joululomalle, ed. Tulonen, sillä mielellä,
että Kaunialan asiat hoidetaan.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee sitten koulutukseen, niin
nythän on tehty periaatepäätös
valtioneuvostossa, että henkilöstölle
järjestetään vuosittain koulutus. Siihen
on ensi vuoden budjettiin merkitty 12,7 miljoonaa euroa, ja tämä tarkoittaa sitä,
että vuosittain 3—10 päivää järjestetään
täydennyskoulutusta peruskoulutuksen pituudesta, työn
vaativuudesta ja toimenkuvan muuttumisesta riippuen. Tämä on
hyvin tärkeä terveysprojektin kohta. Tämä on
merkittävä uudistus henkilöstön
kannalta, ja tässähän on se hyvä puoli,
että täydennyskoulutuksen kustannusvastuu on työnantajalla.
Nimenomaan terveyskeskuksen ja sairaanhoitopiirin kuntayhtymän
tulee huolehtia siitä, että henkilöstö saa
tämän koulutuksen, ja näin tämä lähtee
tästä eteenpäin. Me olemme ohjeistamassa
nimenomaan tästä näkökulmasta
ministeriössä koko tämän terveydenhuollon
kentän.
Mitä sitten tulee tähän veteraanien
vuosittaiseen kuntoutukseen, niin nyt nämä määrärahat siinä mielessä kasvavat
per veteraani, että yhä useammalla on kuitenkin
tämä kuntoutusmahdollisuus verrattuna esimerkiksi
tähän vuoteen, kun tämä poistuma
on noin 12 000 ja nämä rahat voidaan
käyttää sitten harvenevien veteraanien rivien
hyväksi.
Sen lisäksi tässä tapahtuu uudistuksia.
Seuraavana vuonna sotainvalidien puolisoista 1 500 saa 2—3
kolmen viikon kuntoutuksen. Siihen, että kaikki olisivat
päässeet kuntoutukseen joka vuosi, ei ole nyt
vielä mahdollisuutta, mutta uskon, että tässä vuosittain
pystymme kuitenkin etenemään, kuten tähänkin
saakka. Myöskin silloin, kun ministeri Perho oli ministeriössä,
vuosittain tuli jotakin parannusta, ja näin haluamme tässä edetä.
Myöskin veteraanien kotipalvelujen osalta nyt olemme pystyneet
Raha-automaattiyhdistyksen tuella etenemään, jotenka
tässä kuitenkin monenlaista tapahtuu. Vuodelle
2005 olemme suunnittelemassa edelleen veteraanien etujen laajennuksia.
Mitä tulee sitten erikoissairaanhoitoon, niin tämä oli
erittäin tärkeä kysymys, minkä ed. Akaan-Penttilä nosti
esille, tämä Kuopion tutkimus. Me olemme ottaneet
sen hyvin vakavasti ja nimenomaan nyt voimme sanoa, että meillähän on
kansantaloudessa tämä raha hoitaa kaikki ihmiset.
Nythän ne vain maksetaan tästä jonottamisesta
ja maksetaan toimenpiteen jälkeisestä ajasta,
kun toimenpide vie koko sairausprosessista 25 prosenttia. Jossakinhan
se raha on. Nyt se maksetaan sairauslomina ja sen maksavat työnantajat.
Koko Kansallinen terveyshanke erikoissairaanhoidon osaltahan
tähtää nimenomaan näitten jonojen
lyhentämiseen, jonotusajan lyhentämiseen, nopeaan
hoitoonpääsyyn. Nyt meillä valmistuu
itse asiassa juuri tällä viikolla professori Mats
Brommelsin työryhmän raportti, joka otetaan sitten
pohdintaan, kun se nyt juuri julkistetaan, ja se pureutuu tähän
ed. Akaan-Penttilän mainitsemaan ongelmaan, jonojen hallintaan, miten
jonoihin mennään, jonoista tullaan pois. Sitä kautta
saadaan näitä hyötyjä ja säästöjä.
Tässä on samalla vastausta muittenkin edustajien
kysymykseen siitä, miten voidaan kustantaa ja miten rahat
riittävät. Nyt on kyllä tapahduttava
myös uudistuksia. Me emme voi ajatella, että kuntakenttä olisi
niin erilainen verrattuna muuhun kenttään, että ei
palvelujärjestelmän uudistuksia tarvittaisi. Heitänpä tässä ilmaan
kysymyksen siitä, miten kuntakentällä on
varaa pitää laitteita ja huoneistoja iltaisin
tyhjänä, satojentuhansien markkojen laitteita,
mutta yksityisellä puolella näin ei ole, vaan
lasketaan jo lähtökohtaisesti investoinneille
useinkin 12 tunnin päivittäinen käyttö.
Me olemme kuntakentässä varmasti sellaisessa
tienhaarassa, että palvelujen järjestämistä ja niitten
tuottamista on katsottava myöskin ja uskallettava katsoa
uudesta horisontista. Vain siten pystymme takaamaan hyvät,
laadukkaat, edulliset julkiset palvelut kaikille. Tämä rohkeus
on tällä hallituksella Kansallisen terveyshankkeen ja
sosiaalihankkeen myötä jatkaen siten edellisen
hallituksen jalanjäljillä.
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu jatkuu sitten
illalla, mutta valitettavasti tässä on välillä valtioneuvoston
istunto, johon joudun menemään.
Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Hyssälä ei ehtinyt
yhteen kysymykseen vastata, jonka ed. Perho ja ed. Sarkomaa itseni
lisäksi ottivat esiin. Meillä jaostossa painopisteeksi
on todella nyt noussut vaikeasti vammaisten, monivammaisten, lasten
perheet ja heidän asemansa. Toivon, että ministeri
Hyssälä joskus myöhemmin ehtii perehtyä tähän
asiaan, koska se, jos mikä, on asia, joka kyllä herättää,
jos kuuntelee niitä, jotka oikeasti elävät
siinä tilanteessa, se tukiviidakko, missä perheet
elävät, ja muutenkin niin raskas tilanne, että just
ja just jaksaa elää vain päivästä toiseen.
Tämä on kyllä asia, johon meidän kaikkien
täytyy paneutua erittäin voimakkaasti. Uskon,
että jaosto ainakin tekee kaikkensa, ja toivon, että myös
ministeri Hyssälä tähän joskus myöhemmin
ehtii paneutua.
Veijo Puhjo /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitettavasti ministeri joutui lähtemään,
mutta varmaan hän on myöhemmin illalla paikalla,
joten muille läsnä oleville sanon: Hän
ihmetteli sitä, miksi terveydenhuollossa ei pystytä rakenteellisiin
muutoksiin niin kuin muillakin yhteiskuntasektorin aloilla, ja esimerkiksi
hän otti, että terveydenhuollon laitteet olisivat
tyhjäkäytöllä suureksi osaksi.
Tämä pitää paikkansa. Mutta
asia on käytännössä niin, että eihän
niitä iltaisin voi käyttää,
jos hoidetaan sellaisia potilaita, jotka pitäisi ottaa
osastolle hoitoon. Pitää avata osastoja, että niitä laitteita
olisi järkevää käyttää.
Sitten yksityinen puoli: Ei se nyt Porin esimerkinkään
mukaan niin ole, etteikö siellä tyhjäkäyttöä ole.
Lääkärit ovat julkisella puolella päivisin, jolloinka
on tyhjäkäyttöä yksityisellä.
Siellä on taas laitteet iltaisin käytössä.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun ministeri joutui poistumaan, niin
lainaan hänen sanojansa. En kyllä muista, missä yhteydessä,
mutta hän on nimenomaan kiinnittänyt huomiota
vaikeavammaisten palveluihin ja niiden rajoittamisen pykäläviidakkoon
ja kannustanut juuri tähän pykäläviidakon
yksinkertaistamiseen ja selvittämiseen. Elän toivossa
itsekin, kun tämä aihealue niin tärkeä on,
että siihen ministeri puuttuu. Uskon, että hän
myös näin tekee, kun on puheessaan siitä maininnut.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Haluan tässä yhteydessä vielä todeta,
vaikka ministeri Hyssälä ei ole paikalla, että ei
meille Pääkaupunkiseudulle riitä vastaukseksi
se, että tehostakaa toimintatapojanne ja uudistakaa terveydenhuollon
toimintoja. Se on ihan selvä, että sitä täytyy
tehdä. Toivon todella, että hallitus tuo esityksiä sen
edistämiseksi, että yksityinen sektori, kolmas
sektori ja julkinen sektori voisivat entistä paremmin tehdä yhteistyötä,
että voimme taata palvelut. Kyllä sen lisäksi
tarvitaan voimavaroja.
Kun hallitus teki päätöksen, että yhteisövero säilytetään
kuntien tulona, niin toivon, että siihen sisältyy
päätös, että verotulona eli
että tämä yhteisöverojärjestelmä säilyy
ja tosiaankin palataan sille tasolle, jolta lähdettiin,
kun tätä leikkausta tehtiin. Ennen vaaleja päähallituspuolue
lupasi leikkauksen palauttaa. Vielä vaalien jälkeenkin
silloinen puolueen puheenjohtaja totesi, että tämä päätös
tullaan tekemään. Toivon, että tässä päätöksessä pysytään
ja Pääkaupunkiseudun kunnat saavat riittävät
voimavarat palveluiden tuottamiseen.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituspuolueille haluaisin sanoa, kun ministeri
Hyssälä joutui ymmärrettävästä syystä poistumaan,
että on kaksi ryhmää nyt näissä keskusteluissa
tullut esille: toisaalta sotaveteraanit ja toisaalta vaikeavammaiset
ja erityisesti vaikeavammaisten henkilökohtaiset avustajat,
joita on muutamia kymmeniä tai ehkä satakunta
ympäri Suomea ja joiden kohdalla on tiettyjä tragedioita.
Näitä kahta ryhmittymää yhdistää se,
että hallitus on hyvin tyly näille. Kunniavelkaa
sotaveteraaneille ei luontevalla tavalla vieläkään
makseta. Minä tiedän tämän viikon
neuvottelut. Ne ovat tapahtuneet, niin kuin ministeri Hyssälä on sanonut,
mutta siellä ei ole niin selkeästi kerrottu kohderyhmälle
sitä, mitä ministerit lupasivat täällä täysistunnossa
viime torstaina sanoen, että tämä sotaveteraanien
kuntoutusasia kerta kaikkiaan laitetaan myös Kaunialan
osalta kuntoon. Vähän sama koskee vaikeavammaisten
osaa ja henkilökohtaisia avustajia.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka ministeri lähti, niin toteaisin
pöytäkirjaan merkittäväksi,
että hänen vastauksensa veteraanien vuosittaisesta
kuntoutuksesta oli selittelyä. Hallitus näyttää jättävän tämän
asian ajan hoidettavaksi, ja tämä asia valitettavasti
hoituu kiihtyvällä vauhdilla. Me emme pysty kunniavelkaamme
maksamaan.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näistä kahdesta ryhmästä,
mitkä ovat edellisissä puheenvuoroissa tulleet
esille koskien vaikeavammaisia ja sotaveteraaneja, voin todeta vain
sen, että meidän kautemme tässä hallitustyöskentelyssä on
kovin lyhyt voidaksemme toteuttaa totaalisesti näiden kahden
ryhmän hyväksi tulevia hankkeita, ja varmasti
nämä viestit ovat menneet siinä määrin
perille, että ennen kuin hallituskausi päättyy,
niin molempien ryhmien kohdalla saadaan parannuksia askeleittain
aikaiseksi. Näitä parannuksia ei tullut edellisellä kaudella
kovin paljon. En ainakaan muista kovin isoja kärkihankkeita,
joten varmasti pystymme ainakin samaan.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan muistin virkistykseksi: Kuntoutusmäärärahoja
vuoden 2002 budjettiin nostettiin 10 prosentilla, eli se on aika
merkittävä. Sen lisäksi sotainvalidien
avopalvelujen korvattavuuden invaliditeettiprosenttia laskettiin 5:llä ja
sen lisäksi on parannettu esimerkiksi asuntojen peruskorjaustukijärjestelmää jne.,
joten hyvin monella alueella on edetty. Mutta olennaista tässä kuntoutustoiminnassa
on se, että myös kunnissa paneudutaan tarjoamaan
näitä avohoidon palveluja joko niin, että palveluja
voi saada perusterveydenhuollosta, sairaanhoitopiireistä,
tai sitten niitä palveluja tarjottaisiin myös kotiin.
Tässä on paljolti kysymys toiminnallisista muutoksista
myös. Tämä pitäisi voimakkaasti ohjeistaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Uutena kansanedustajana olisin ylen tyytyväinen,
jos saattaisin uskoa, että kaikki, mitä valtiovarainvaliokunta
on mietintöönsä sosiaali- ja terveysministeriön
pääluokan osalta kirjoittanut, olisi tarkoitettu
vakavasti otettavaksi, siis siinä mielessä vakavasti,
että suurella todennäköisyydellä voisin
uskoa, että esimerkiksi valiokunnan lausumaehdotus 8 "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy mahdollisimman
pian toimenpiteisiin köyhimpien lapsiperheiden toimeentulon parantamiseksi
ja että erityistä huomiota kiinnitetään
toimeentulotukea saavien lapsiperheiden aseman parantamiseen" aidosti
myös johtaisi siihen, mitä eduskunta tämän
lausuman hyväksyessään on tarkoittanut,
eli lapsilisien korotuksen maksamiseen myös toimeentulotukea
saaville perheille.
Valitettavasti en pysty olemaan tässä uskossani
kovinkaan vahva. Minä epäilen, että savolaisen
alkuperäiskansan edustaja käyttäisi tässä yhteydessä verbiä "kuljaella":
"Tokko tuo olj ihan tosissaa, sen kun kuljael vuan." Tätä "kuljaelua", että sanotaan
kyllä kauniita asioita, mutta ratkaisevassa kohdassa toimitaan
toisin, esiintyy läpi koko tämän budjetin
ja myöskin läpi nyt käsittelyssä olevan
mietinnön. Me toki tiedämme, miksi, mutta politiikan
uskottavuuden kannalta on arveluttavaa, ellei jopa vaarallista,
jos erityisesti kaikkein heikoimmassa asemassa olevat joutuvat ihmettelemään,
miksi heidän etuutensa ei nouse, vaikka kaikkien muiden
nousee ja koko eduskuntakin on sitä mieltä, että kyllä sen
pitäisi nousta. Perustuslain 3 §:n 1 momentissa
kuitenkin sanotaan, että lainsäädäntövaltaa
käyttää eduskunta, joka päättää myös
talousarviosta. Siis miten on mahdollista, että esimerkiksi
tässä tapauksessa valiokunta yksimielisesti lausuu
näin, mutta siitä huolimatta ei huolehdi siitä,
että se asia myöskin toteutuisi käytännössä eli
että toimeentulotukea saavat lapsiperheet myös
saisivat nyt muille tulossa olevan korotuksen? Tästähän tässä on
kysymys.
Tämä lapsilisien tulosidonnaisuus on oikein hyvä esimerkki
tästä sanojen ja todellisuuden ristiriidasta,
ja jotenkin minusta tuntuu, että suomalaisen politiikan
uskottavuus ylipäätään ei pitkään
kestä, jos tällainen epäuskottavuus jatkuu. Toinen
hyvä esimerkki tästä on toimeentulotuen asumismenojen
omavastuuosuus, josta kaikki valiokunnat, joitten olen havainnut
täällä jossain yhteydessä jotain
mainitsevan, ovat olleet sitä mieltä, että se
pitäisi poistaa. Siitä huolimatta sitä nyt
ei edes mainita valtiovarainvaliokunnan mietinnössä,
vaikka sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnitti tähän
kuten moneen muuhunkin asiaan voimakasta huomiota.
Yksi hyvä esimerkki siitä, että valiokunta
on kyllä kiinnittänyt asiaan huomiota, on täällä jo mainittu
evo-korvaus. Mietinnössä perustellaan sitä,
että kuntayhtymille, siis erityisesti sairaanhoitopiireille,
tulevaa korvausta lääkärikoulutuksesta
ja tutkimuksen järjestämisestä ei ole
korotettu itse asiassa kymmeneen vuoteen edes nimellisesti. Sitä perustellaan
sillä, että kun viime vuonna on siirretty rahaa
tutkimuksesta koulutukseen, niin ikään kuin se
poistaisi tämän kuntien ongelman. Ei se, että siirretään
rahaa taskusta toiseen, tietenkään lisää rahan
määrää. Tässä katsannossa
mietinnön perustelu on täysin kestämätön.
Kun tämä oli ainoa asia, josta sosiaali- ja terveysvaliokunta
edelleen yksimielisesti kirjoitti oikein oman lausuman omaan lausuntoonsa,
ja valiokunnan kaikki jäsenet tekivät puheenjohtajansa
johdolla yksimielisen budjettialoitteenkin tämän
kuntiin kohdistuvan, voisi sanoa, kohtuuttoman epäkohdan
korjaamiseksi, niin minua kyllä syvästi hämmästyttää,
miksi sitä hallituspuolueet ylimääräisiä rahoja
jakaessaan eivät suostuneet korjaamaan. Tietysti yhtä lailla
ihmetyttää se, miksi jo ministeriö ei
voinut sitä korjata. No, nyt meillä on lupaus
ensi vuodelle. Katsotaan nyt, miten käy. Epäilen
kuitenkin, että tässäkin jatkuu tämä sama
linja, joka on näkynyt niin monesti, että lausumat
ovat kyllä kauniita, mutta rahaa ei tule.
Täällä jo viitattiin siihen, mistä sosiaali-
ja terveysvaliokunta on todennut, että valtionosuuden korotus
ei vahvista riittävästi palvelujen rahoituspohjaa.
Tämä on aivan totta. Tuokin evo-päätös
lisää itse asiassa, kun lääkärikoulutus
on lisääntynyt, kuntien menoja ensi vuonna. Sitä lisää aivan
samalla tavalla alkoholin veronalennuksesta varmasti seuraava kuntien
peruspalveluihin kohdistuvien kustannusten nousu. Näitä ei ole
otettu huomioon kuntien valtionosuuksia määriteltäessä.
Se, että ansiotulovähennyksen kompensaatio on
osoitettu nimenomaan tämän pääluokan
momentille, ei tietenkään pyhitä mitenkään
sitä, että ne menevät todellakin vain
menetettyjen verotulojen kompensaatioon. Kuntaliitto on omassa lausunnossaan
sosiaali- ja terveysvaliokunnalle osoittanut, että todellinen näitten
määrärahojen korotus on yhtä tyhjän kanssa.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota myöskin siihen,
mihin sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnitti voimakasta huomiota,
eli että työmarkkinatuen ja peruspäivärahan
korotus 1,35 eurolla vuorokaudessa poistaisi tutkimusten mukaan kenties
jopa kolmanneksen toimeentulotuen saajista nimenomaan toimeentulotuen
luukulta ja vapauttaisi kuntien voimakkaasti rasitettuja sosiaalityöntekijöitten
voimavaroja järjellisempään työhön.
Tämäkään ei ole valitettavasti
saanut riittävää huomiota osakseen.
Vasemmistoliitto tulee tekemään oman vastalauseensa
mukaiset esitykset muun muassa näitten epäkohtien
korjaamiseksi.
Lopuksi haluaisin todeta, että kun tyttäreni
on juuri parhaillaan synnytyssalissa, niin toivon sekä hänen
että hänen tulevan lapsensa, kaikkien äitien
ja kaikkien lasten puolesta, että pitäisimme täällä tässäkin
budjettikäsittelyssä huolen siitä, että tämän
maailman äidit ja lapset eivät syrjäytyisi,
että köyhyys ei kasvaisi. Me olemme siitä kuitenkin
heille kaikille vastuussa.
Puhemies:
Onnea sinne synnytyssaliin!
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka jaankin ainakin osittain ed. Virtasen
huolen hallitusohjelman toteutumisesta nimenomaan sosiaali- ja terveydenhuollon
osalta, en kuitenkaan ajattele, että hallitus tässä asiassa
kuljailisi. On vain niin, että tämä menoluokka
on koko ajan kasvava ja laajeneva ja uusia haasteita tulee lisää.
Olen kuitenkin ed. Virtasen kanssa pahoillani siitä,
ettei evo-rahoitusta ole pystytty korottamaan tai korjaamaan myös
ensi vuoden budjettiin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluan omassa puheenvuorossani myöhemmin
iltapäivällä — toivottavasti
ministerit ovat silloin läsnä — kysyä tästä evo-rahoituksesta
uudestaan. Mutta koska nyt täällä on
keskustan varapuheenjohtaja Aila Paloniemi, joka oli sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa itse päättämässä siitä,
että evo-rahoitusta yritetään korottaa,
kysyn: Miksi keskusta ei voi tätä hyväksyä ensi
vuoden budjettiin? Sehän on varsin pieni korotus ja auttaisi
nimenomaan niitä kuntia, joiden alueella on näitä yliopistosairaaloita.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vastaan ensin ed. Asko-Seljavaaralle:
Niin hallitusohjelma kuin budjettikin on aina kompromissi. Minä uskon,
että evo-rahoituksen aika tulee.
Keskustan vaalitavoitteessa näkyvästi esillä pidetty
perhepolitiikka on mielestäni saanut nyt lihaa luitten
ympärille. Ensimmäisen lapsen lapsilisän
korotus koituu kaikkien perheiden hyväksi. Vaikka euromäärä ei
toki ole suuri, on suunta pitkästä aikaa aivan
oikea. Nimittäin viimeisten kahdeksan vuoden aikana perhepoliittisia
tukia leikattiin tai pysyttiin korkeintaan nollalinjalla. Lapsilisän
yksinhuoltajakorotus nousee, äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahaan
tulee korotus, kotihoidon tuen korotusta unohtamatta.
Perhepoliittinen kokonaistukemme on hyvällä pohjoismaisella
tasolla ja selvästi korkeampi kuin yleensä muualla
Euroopassa. Perhetukien osuus bruttokansantuotteesta on Suomessa
noin 3,5 prosenttia, kun se on EU-maissa keskimäärin noin
2 prosenttia. Kun oppositio jatkuvasti muistuttaa liian pienestä korotuksesta
siihen tai tähän, keskustalle ainakin perhepolitiikka
on paljon laajempi kysymys. Siitä esimerkkinä on
se, että menossa olevalla kaudella laaditaan kokonaisselvitys
lapsiperheiden taloudellisesta tilanteesta. Selvityksessä otetaan
huomioon tulojen, sosiaalietuuksien, palveluiden, maksujen, verojen
ja perhevapaiden yhteisvaikutukset.
Arvoisa puhemies! Hallitus pitää tärkeänä,
ja se näkyy budjetissakin, parempaa työn ja perhe-elämän
yhteensovittamista, eikä pelkästään
työn ja perhe-elämän yhteensovittamista
vaan työn tekemisen sovittamista ihmisen koko elämänkaarelle.
On erittäin tärkeää työssäjaksamisen
helpottaminen ja työuran pidentäminen. Tästä yhtenä esimerkkinä on
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnoima ja käynnistämä Veto-ohjelma. Osittainen
hoitovapaa laajenee koskemaan ensimmäisen ja toisen luokan
oppilaiden vanhempia elokuun alusta 2004.
Pidämme erittäin tärkeänä,
että ihmiset pääsevät asianmukaiseen
hoitoon kohtuullisessa ajassa. Pisimmät jonothan tällä hetkellä ovat
tietenkin suurimpiin sairaaloihin, mutta haluaisin muistuttaa, että jononpurkurahoilla
oli jo kesäkuun loppuun mennessä hoidettu yli
60 000 potilasta. Paradoksi on siinä, että suurista
ponnisteluista huolimatta jonot kasvavat yhä nopeammin.
Jonojen purkuun ei näytä purevan pelkkä raha,
vaan koko hoitoketjua ja siihen liittyviä toimintakäytäntöjä on
todellakin uudistettava.
Tämä toinen paradoksi, josta niin usein tässäkin
salissa on puhuttu, liittyy lääkäreihin.
Vaikka meillä tällä hetkellä on
lääkäreitä enemmän kuin
koskaan, perusterveydenhuolto huutaa lisää lääkäreitä,
joten terveyskeskusten työoloja on pakko kehittää,
työstä on luotava houkuttelevampi ja mielekkäämpi
vaihtoehto, niin että lääkärit eivät
pakene pelkästään yksityissektorille.
Arvoisa puhemies! Yksi tärkeistä painopisteistä on
kotipalvelujen kehittäminen. Palvelusetelillä on
tarkoitus parantaa sosiaalihuollon kotipalvelujen saatavuutta ja
tällä tavalla auttaa ikäihmisiä selviytymään
omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Esimerkiksi
Keski-Suomen keskussairaalassa, jonka hyvin tunnen, erikoissairaanhoidon
kalliilla paikoilla makaa iäkkäitä ihmisiä,
joita ei ole voinut kotiuttaa siksi, että kevyttä kotipalvelua,
kuten siivousta tai kaupassakäyntiä asiakkaan
kotona asumisen tueksi, ei ole ollut saatavilla. Palvelusetelin
käyttöönotto, sen uskon, auttaa tässä asiassa,
ja se lisää myös naisyrittäjyyttä ja
vähentää myös omaishoitajien
työn kuormaa.
Arvoisa puhemies! Omaishoidon kehittämiseen panostetaan
myös, ja se on erittäin tärkeää. Jo
ensi vuonna omaishoitajien asema paranee. Lakisääteiseen
vapaaseen oikeutettuja omaishoitajia on arviolta 16 000,
mutta vain 70 prosenttia heistä pitää vapaansa.
Lakisääteisen vapaan sijaisjärjestelyjen
maksuksi ministeriö on esittänyt 6:ta euroa.
Oppositio syyttää hallitusta peruspalveluiden ja
varsinkin Kansallisen terveyshankkeen rahoituksen laiminlyönnistä.
Ihan samaan hengenvetoon oppositio myös kauhistelee alijäämäistä kuntataloutta.
Tosiasia kuitenkin on se, että tämä Vanhasen
hallitus suuntaa jo pelkästään ensi vuonna
lisärahaa peruspalveluihin lähes yhtä paljon
kuin edellinen hallituspuolue kokoomus neljässä vuodessa.
Nykyinen hallitus pistää rahaa peruspalveluihin
yli kolminkertaisesti vaalikaudella esimerkiksi kokoomukseen verrattuna.