Ympäristöministeriön hallinnonala 35
Kari Uotila /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minulla on kiitollinen tehtävä esitellä jaoston
puheenjohtajana tämä viimeinen varsinainen pääluokka
näin aamuvarhaisella. Tietysti olisin toivonut, että kun
ministeri Filatov oli nyt erittäin ansiokkaasti paikalla
ja monet ministerit ovat olleet, niin nytkin, kun puhutaan asuntoasioista
ja puhutaan ympäristöministeriön pääluokasta,
ministerit olisivat paikalla, mutta nyt ei näin ole. Mutta
joka tapauksessa tämäkin mietintö pitää käydä läpi,
ja toivon vilkasta keskustelua.
Jos ympäristö- ja asuntopolitiikka jaetaan
kahtia ja lähdetään ensin näistä ympäristöasioista, niin
täytyy ensimmäisenä lähteä ympäristönsuojelun
osalta ja huomioida se, että valiokunta oli erittäin
pettynyt siihen, että kuluvan vuoden talousarviosta poistettiin
ympäristönsuojelun edistämisavustuksiin
tarkoitettu määräraha, jota valiokunta
ja koko eduskunta tämän vuoden budjettia hyväksyessään
oli nimenomaan edellyttänyt sisällytettäväksi
budjettiin. Tämä oli suuri pettymys, ja se näkyy
tässä mietinnössä, koska nämä tehtävät,
joita tällä määrärahalla
on tehty niin järjestöjen, kuntien kuin yritystenkin
toimesta, eivät ole vähentyneet, vaan paine koko
ajan on lisääntynyt.
Mietinnössä valiokunta korostaa ympäristöyhteistyötä lähialueilla.
Tässä tietenkin Itämeri-yhteistyö niin
Pietarin lounaisen jätevesipuhdistamon työn jatkumisen
kuin muutenkin yhteistyön osalta ja sitten öljyntorjunnan
osalta on keskeistä. Mietinnössä aika
laajasti arvioidaan tätä ja tietenkin ollaan tyytyväisiä siihen,
että budjetissa on määrärahoja
alusremontteihin.
Hallitusohjelmassa on todettu tämä monitoimimurtajan
hankinta, johon nyt ei kuitenkaan sitten budjetissa ole määrärahaa,
ja valiokunta kiirehtii sitä. Ehkä enemmänkin
henkilökohtaisena mielipiteenä voisin tuoda julki
sen, että kun työryhmän työ öljyntorjuntaan
sopivan monitoimijäänmurtajan hankinnassa tuntuu
venyvän ja vanuvan, niin ehkä kannattaisi miettiä,
onko se konsepti, jota nyt haetaan, välttämättä se
ainoa oikea. Voisiko jopa miettiä jotain uuttakin, jopa sitä,
että joku nykyisistä suomalaisista jäänmurtajista
varustettaisiin sellaisella varustuksella, joka soveltuisi öljyntorjuntaan
ja palvelisi sitä tarkoitusta lähinnä Suomenlahdella,
ja sen lisäksi rakennettaisiin kokonaan uusi moderni jäänmurtaja,
koska meillä myös jäänmurrossa,
kun otetaan huomioon kasvava liikenne erityisesti Suomenlahdella,
on jatkuvasti lisäpaineita. Mutta joka tapauksessa valiokunta
mietinnössä kiirehtii monitoimimurtajan hankintaa.
Arvoisa puhemies! Ympäristötyöt ovat
erittäin murheellinen osa-alue ympäristöministeriön pääluokassa.
Nimittäin kehyksessä lähdetään
siitä, että ympäristötöiden
pääluokka vähenee 0,5 miljoonalla eurolla
vuosittain. Nyt hallituspuolueet ovat onneksi pystyneet sopimaan
ensi vuoden budjettiin 1 miljoonan lisäyksestä,
ja se on myönteinen asia, mutta sillä ei tietenkään
muuteta sitä kehyksissä olevaa alenevaa suuntaa,
joka on näkyvissä ja olemassa. Tämä on
erittäin huono juttu näissä ympäristöasioissa.
Ympäristötöiden paine on suunnaton, ja
voin verrata sitä joidenkin muiden maiden osuuteen; muissa
maissa nämä määrärahat
ovat moninkertaiset, joilla saastuneita maa-alueita jne. puhdistetaan.
Tämä on todella jälkeenjäänyt
summa.
Mitä tulee sitten asumisen edistämiseen, niin valiokunta
teki aika merkittäviä linjapäätöksiä. Ehdottomasti
tärkein linjapäätös oli se,
että valiokunta yksimielisesti päätyi
siihen, että aravalainoitusta peruskorjauksissa, perusparannuksissa,
jatketaan. Tämähän oli poistettu ensi
vuoden budjetista hallituksen toimesta, se ei sisältynyt hallituksen
esitykseen, ja tämä oli merkittävä asuntopoliittinen
linjanveto, kun valiokunta päätti palauttaa aravalainoituksen
myöskin perusparannukseen. Kun viime talvena edellisen hallituksen
aikana käytiin keskustelua siitä, mitkä ovat
aravaehdot, niin silloinhan kädenvääntö oli
tosi tiukkaa. Aravaehtoja pystyttiin parantamaan, ja siinä yhteydessä edellinen
hallitus, täytyy myöntää, teki
ponnen, teki lausuman, jossa sitten lähdettiin siitä,
että kun aravaehtoja uustuotannossa reilusti parannetaan,
sitten aravalainoitus lopetetaan perusparannuksesta. Tämä nyt oli
pohjana sitten ensi vuoden budjettia valmisteltaessa. Samassa yhteydessä jätettiin
korjaamatta aravaehdot tämän perusparannuslainoituksen
osalta, ja valiokunta tietenkin edellyttää, että kun
nyt tämä perusparannus palautetaan aravalainoituksen
piiriin, niin myöskin aravaehdot pitää korjata
ja korkoja alentaa myöskin näiden perusparannuslainojen
osalta. Tästä on lausumaehdotus valiokunnalla.
Toinen tällainen asuntopoliittinen kannanotto koski
asunto-osakeyhtiöiden korkotukilainoitusta. Valiokunnassa
nyt ikävä kyllä — tämä on
nyt tietysti puheenjohtajan henkilökohtainen näkemys — hallituspuolueen
edustajat eivät pystyneet pääsemään
yhteisymmärrykseen siitä, että olisi
edelleen jatkettu asunto-osakeyhtiöille korkotukilainoitusta.
Sehän sovittiin tulopoliittisen ratkaisun yhteydessä ja
nyt se sitten lopetettiin yhden vuoden jälkeen, mitä valiokunta
pitää valitettavana. Kokoomus sekä vasemmistoliitto omissa
vastalauseissaan lähtevät siitä, että tätä ei olisi
pitänyt katkaista, vaan tätä olisi pitänyt
jatkaa. Tällä on merkitystä kuitenkin
monelta osin asuntokannan peruskorjaukseen, koska monta kertaa,
voi sanoa, osaketaloudessa saattaa olla jopa suurempi tarve ja enemmän
jälkeenjääneisyyttä välttämättömien
remonttien tekemisessä kuin vuokra-asuntoyhtiöissä onkaan.
Korjaus- ja energia-avustusten osalta valiokunta lisäsi
tälle momentille rahaa, ja se on tietysti hirveän
myönteinen asia, koska hallituksen esitys lähti
siitä, että tämä summa olisi
pudonnut jopa 15 miljoonaa euroa kuluvaa vuotta pienemmäksi.
Se on tietysti täysin kohtuutonta, täysin kohtuutonta,
kun tiedetään, mikä on korjaustarve ja
mikä on myöskin sitten energiakorjausten tarve
tällä hetkellä. Tästä täytyy
tietenkin antaa ansiota hallituspuolueiden neuvottelijoille valiokunnassa
ja jaostossa, että ne pystyivät tätä palauttamaan
lähemmäs sitä tasoa, mikä tänä vuonna
tähän tarkoitukseen on käytettävissä.
Kunnallistekniikka-avustus on ollut käytössä Pääkaupunkiseudulla
ja kehyskunnissa. Jo edellisellä kerralla valtiovarainvaliokunta
ehdotti harkittavaksi, että tätä pitäisi
laajentaa muuallekin maahan, myös muihin kasvukeskuksiin,
joissa syntyy tällaista aitoa, laajempaa yhteisymmärrystä ja
hankekokonaisuutta asuntopolitiikan edistämiseksi ja eheän
ja kestävän kehityksen kannalta järkevän
maankäytön edistämiseksi, pitäisi
laajentaa muuallekin maahan. Nyt tästä on sitten
hyvin tiukka ponsi ja valiokunta todella edellyttää,
että vuoden 2005 talousarviossa tätä kunnallistekniikka-avustusta
sitten laajennetaan muuallekin. Jaosto muuten kävi kesämatkallakin Tampereella,
jossa on hyvä esimerkki, joka on tässä mietinnössä erikseen
mainittu, millä tavalla kahden kunnan välistä yhteistyötä pitäisi
edistää. Siihen pitäisi valtion sopivalla
tavalla tulla vastaan tarvittaessa.
Arvoisa puhemies! Esittelypuheenvuoroon varattu aika rupeaa
loppumaan. Totean tästä asunnottomuudesta vielä sen
verran, että kävin aamulla tuossa asunnottomien
mökissä, joka on pääpostirakennuksen
edessä, ja kehottaisin muitakin kansanedustajia, jotka
kiireissään kiirehti ja ovat hankkimassa sinne
hienoihin koteihinsa joulukoristeita tai muuta rekvisiittaa jouluksi,
poikkeamaan, tapaamaan asunnottomia. Se on ihan terve kokemus, ja
siellä saa tietysti sitten kokemusta siitä, mitä asunnottomuus
on. Se on ongelma, johon pitää edelleen satsata.
Pääkaupunkiseudulla on oma ohjelma, jolla tähän
ongelmaan on puututtu, ja se on tuottanut pikkuhiljaa tulosta, mutta
myöskin valtiovallan toimesta edelleen tarvitaan tehostettuja
toimenpiteitä. Niin kuin tässä mietinnössä on
todettu, ei riitä se, että meillä on
riittävästi kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, vaan
me tarvitsemme myös tukipalveluja, asumisen tukemista niille
ihmisille, jotka tällä hetkellä asunnottomuuden
kurimuksesta kärsivät.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen eläissäni puhunut
asumisesta ja asumispolitiikasta kaikenlaisissa paikoissa ja kaikenlaisina aikoina,
mutta puhujakorokkeelta en ole vielä tähän
kellonaikaan puhunut. Nyt tämäkin toteutuu.
Arvoisa puhemies! Huomaan oppositiokansanedustajana suhtautuvani
hämmästyttävän myönteisesti
sekä valiokunnan, käytännössä siis asunto-
ja ympäristöjaoston, mietintöön,
että jopa asuntoministerin ja hänen johtamansa
ministeriön tai oikeastaan ministeriön osaston
saavutuksiin. Eikä myönteisyys johdu pelkästään siitä,
että valiokunta haluaa aloitteeni pohjalta säilyttää aravalainoituksen
asuntojen perusparannuksessa. Tästä järjen
voitosta haluan esittää kiitoksen erityisesti
jaoston puheenjohtajalle ed. Uotilalle muitakaan sen jäseniä kuitenkaan
unohtamatta. Erityisesti hallituspuolueitten myötämielisyys
tässä asiassa tietysti ilahduttaa. Samaa järjen
valoa olisin tietysti toivonut enemmälti esiintyvän
muissakin pääluokissa.
Entisenä aravarakennuttajana sanoisin, että aravalainoituksen
säilyttämistäkin tärkeämpää on
valiokunnan lausumassaan edellyttämä aravalainojen
kilpailukykyisyyden turvaaminen myös perusparannuksessa.
Perusparannuksen urakkahinnat ovat aivan viime vuosina näyttäneet
jostain syystä kallistuneen jopa uustuotantoa enemmän.
Kun lainaehdot ovat samanaikaisesti olleet suhteellisesti ja absoluuttisestikin
epäedulliset, ovat perusparannettujen aravavuokra-asuntojen vuokrat
remontin jälkeen kovin usein nousseet lähes kohtuuttomiksi.
Tähän liittyy se uhka, että niillä alueilla,
joilla aravavuokra-asuntojen kysyntä on jo nyt heikkoa,
ei asuntoja uskalleta ryhtyä perusparantamaan, koska liian
suuret vuokrankorotukset uhkaavat jättää asunnot
tyhjiksi.
Tyhjät aravavuokra-asunnot ovat Pääkaupunkiseudun
ulkopuolella suomalaisen asuntopolitiikan pahin aikapommi. Tyhjiä asuntoja
on vähenevän väestön alueella
jo pilvin pimein. Siellä tyhjät asunnot valitettavasti
muodostavat itseään toteuttavan ennusteen, mutta
tyhjiä aravavuokra-asuntoja on lähempänäkin.
Niitä on Tampereella, niitä on Turussa, ja niitä on
jopa Espoossa. Tässä katsannossa sydäntäni
jonkin verran kouraisee, kun havaitsen sekä budjetissa
että mietinnössä vallitsevan jonkinlaisen
alistumisen ilmapiirin, että suunnitellaan jo purkuavustusten käyttöönottoa.
Kun olen ennen tänne tuloani johtanut 6 000 asunnon
aravavuokrayhteisöä, jossa viimeisen kymmenen
vuoden aikana on ollut kaksi asuntoa yhden kuukauden tyhjillään,
tekee mieli sanoa, että ei aivan vielä. Lupaan
kertoa valoisampana vuorokauden aikana ja viittä minuuttia
pidemmässä ajassa, miten tyhjiltä asunnoilta
voidaan välttyä niitä purkamatta.
Liian monta vuokralaista häätämään
joutuneena sanon asunnottomuudesta vain, että se ei poistu
pelkästään asuntoja rakentamalla. Täällä Pääkaupunkiseudulla
asuntojen rakentaminen tässä katsannossa on tietenkin
välttämätöntä ja erityisen
tarpeellista, mutta tarvitaan myöskin, kuten ed. Uotila
jo edellä totesi, asumisen tukea vaikeasti asutettavien
asumiseen. Muuten heistä häätöjen
myötä tulee uusia asunnottomia. Ministeriö voisi
vakavasti harkita suoraa rahallista tukea kunnille asumisen tukihenkilöiden
palkkaamiseen. En ole kovin väärässä,
jos veikkaan, että säästöt olisivat
huomattavat.
Ed. Uotila viittasi siihen, että asunto-osakeyhtiöitten
korjausavustus ei saanut jatkoa. Pidän sitä asuntopoliittisesti
erittäin valitettavana. Valtaosa asunto-osakeyhtiöistä on
huomattavasti huonommin tai ammattitaidottomammin hoidettuja ja
johdettuja kuin aravavuokra-asunnot, ja nimenomaan asunto-osakeyhtiöissä korjaustarve
on polttava ja huutava. Siellä on toinen aikapommi.
Kiitän jaostoa sen esityksestä tulorajojen
poistamiseksi kokonaan aravavuokra-asunnoista. Kun tiedän,
että paitsi itselläni myös ministeri Mannisella
on sama näkemys, niin eiköhän panna karavaani
kulkemaan ja annetaan valtiovarainministeriön ja, ellen
aivan väärässä ole, myös jossain
määrin kokoomuksen koirien haukkua. Kyse on nimittäin
aravavuokra-asumisen arvostuksesta, siitä, että tunnustetaan
aravavuokra-asunnotkin asukkaidensa kodeiksi eikä vain,
kuten valtiovarainministeriö haluaa, asuntopolitiikan apuneuvoiksi,
kuntatalouden kunnossapitäjiksi tai sosiaalitoimen tilapäissuojiksi,
joista parasta, mitä asukkaille voi tapahtua, on saada
heidät mahdollisimman pian muuttamaan. Tämä näkemys,
sen parantaminen, edellyttää, että vuokrat
pidetään kurissa, asuntojen laatutaso korkeana
ja talojen ja asuinalueiden asukasrakenteet kunnossa. Siihen tarvitaan
tulorajojen poistoa. Siihen ja muuhunkin edellä sanottuun uskallan
luvata ministeri Manniselle oppositiopuolue vasemmistoliiton tukea.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnassa on
valtion talousarvioesitystä vuodelle 2004 käsiteltäessä kiinnitetty erityisesti
huomiota kolmeen asiakokonaisuuteen. Ne ovat saman henkisiä kyllä kuin
viime vuonnakin: valtion tukeman asuntotuotannon toteuttaminen,
kansallisen ilmastostrategian toteuttaminen ja Suomen Itämeri-ohjelman
toteuttaminen.
Vuoden 2003 kuten vuoden 2004 talousarvioehdotuksessakin on
tavoitteena 10 000:n valtion tukeman asunnon rakentaminen.
Näyttää siltä valitettavasti,
että tänä vuonna tämä tavoite
ei kuitenkaan toteudu, vaan uustuotannon arvioidaan jäävän
noin 6 000 asuntoon. Syitä tavoitteen toteutumatta
jäämiseen on useita. Yksi keskeinen syy on se,
että aravavuokra-asuntotuotanto ei ole tällä hetkellä riittävän
kilpailukykyinen omistusasuntotuotannon kanssa ja vuokra-asukkaat
ovat enenevässä määrin siirtyneet
omistusasumiseen. Lisäksi tonttipula Helsingin seudulla ja
muilla voimakkaan kysynnän alueilla vaikeuttaa asuntotuotantotavoitteiden
toteuttamista.
Uusien aravavuokra-asuntojen korkotaso on ollut noin 3,4 prosenttia,
kun markkinakorko on monesti ollut tätä alempi.
Kalliit lainanhoitokulut ovat vähentäneet yleishyödyllisten
rakennuttajien kiinnostusta aravatuotantoon. Sama asia johtaa siihen,
että arava-asukkaiden suhteelliset asumiskustannukset ovat
nousseet, vaikka tavoite on ollut päinvastainen.
Valtioneuvoston päätös arava-asetuksen muuttamisesta
siten, että vuosimaksulainojen pääomamenojen
vuosittainen nousu rajattiin vastaamaan inflaatiotasoa, alentaa
90-luvulla lainoitettujen arava- ja asumisoikeustalojen korot 2—2,45
prosenttiin. Tämä on hyvä muutos, mutta
se ei riitä ratkaisemaan koko järjestelmää koskevia ongelmia.
Arvoisa puhemies! Uhkana on, että koko sosiaalinen
asuntotuotanto on ajautumassa yhä pahempiin ongelmiin,
kun aravatuotanto supistuu, talojen kunto rapistuu ja tuotannon
sosiaalinen luonne uhkaa hävitä. Olemme ympäristövaliokunnassa
pitäneet ensiarvoisen tärkeänä,
että aravajärjestelmä säilytetään
ja se on kilpailukykyinen suhteessa markkinakorkoihin. Tämähän
on myös hallitusohjelman henki. Aravalainojen ehdot on
muutettava sellaisiksi, että tavoitteeksi asetettu uustuotanto
saadaan toteutetuksi ja olemassa oleva asuntokanta säilyy
asianmukaisessa kunnossa.
Tämän ongelman suuruutta ja tuskaa lievittää jossain
määrin se, että vuokra-asuntojen kysyntä näyttäisi
olevan asettumassa entistä matalammalle tasolle ainakin
joksikin aikaa. Tähän on vaikuttanut muuttoliikkeen
lievä tasaantuminen ja omistusasuntojen suosion kasvu.
Mielenkiinnolla odotamme näinä päivinä — itse
asiassa huomenna tai, nyt kun tässä aamuyötä eletään, tänään — hallituksen
asuntopoliittisen ohjelman valmistumista. Tänään
ymmärtääkseni on se päivä,
jolloin tuo työryhmä saa valmiiksi esityksensä.
Toivottavasti se on monipuolinen ja konkreettinen kokonaisuus, sillä vain
yhdellä tai kahdella vippaskonstilla ei asuntopolitiikan
solmuja avata, se on selvä.
On hyvä, että hallitusryhmät eduskunnassa
sopivat keskenään myös korjaus- ja energia-avustusten
myöntämisvaltuuksien korottamisesta 10 miljoonalla
eurolla. Tälle rahalle on varmasti käyttöä.
Korjaus- ja energia-avustukset ovat merkittävä edistäjä asuntokannan
kunnon säilyttämisessä ja kohentamisessa.
Sillä on huomattava merkitys muun muassa vanhusten ja vammaisten
asuntojen korjaamisessa, hissien rakentamisessa sekä liikuntaesteiden
poistamisessa. Avustuksella on voitu edistää selkeästi
vanhusten, veteraanien ja vammaisten mahdollisuuksia kotona selviytymiseen.
Suomen noin miljoonasta kerrostaloasunnosta 40 prosenttia on hissittömissä taloissa,
joissa asuu noin 700 000 asukasta. Mikäli asuinympäristöjen
esteettömyyttä ei paranneta nykyistä ripeämmin,
aiheutuu yhteiskunnalle tulevaisuudessa suuria kustannuksia muun
muassa lisääntyvänä laitoshoitona.
Korjausrakentamisen tarve kasvaa jatkuvasti myös siitä syystä,
että rakennuskanta vanhenee. Korjausrakentamisella on myös
huomattava työllistävä vaikutus, mitä ei
sovi näinä aikoina vähätellä.
Tämä energia-avustusjärjestelmä otettiin käyttöön
vasta kuluvana vuonna, mutta lyhyestä hakuajasta huolimatta
avustuksia haettiin noin 18 miljoonaa euroa. Energia-avustuksia
voidaan käyttää kerros- ja rivitalojen
energiakorjauksiin, ja niillä tuetaan muun muassa kansallisessa
ilmastostrategiassa asetettujen tavoitteiden toteuttamista.
Tulevissa budjeteissa, arvoisa puhemies, on vielä monia
asioita ratkaistavina. Esimerkiksi kunnallistekniikan infra-avustusten
laajentaminen Helsingin seudun lisäksi myös muihin
keskuksiin on tällainen. Jotta infra-avustuksesta olisi
todellista hyötyä ja todellista merkitystä,
täytyy sen suuruusluokaltaan olla kohtalaisen mittava.
Arvoisa puhemies! Eduskunnan ympäristövaliokunta
on kuluneena vuonna kiinnittänyt paljon huomiota Itämeren
ja erityisesti Suomenlahden tilaan. Itämeren rehevöityminen
johtuu pääosin ihmisen aiheuttamasta liiallisesta
ravinnekuormituksesta. Suomen rannikkoalueiden ja Saaristomeren
tilaan vaikuttavat eniten Suomesta peräisin olevat päästöt.
Suomenlahden ulappa-alueiden tilaan puolestaan vaikuttavat eniten
erityisesti Pietarista peräisin olevat päästöt.
Pietarin lounainen jätevedenpuhdistamo osaltaan korjaa
tilannetta, mutta ei vielä yksin ratkaise ongelmaa.
Maatalouden ravinnekuormituksen vähentämiseksi
vesiensuojelun tavoiteohjelmassa asetetut tavoitteet fosfori- ja
typpikuormituksen osalta jäävät ohjelman
väliarvion mukaan saavuttamatta ilman lisätoimenpiteitä.
Itämeren suojeluohjelmassa esitetään,
että maatalouden ympäristötuen erityistukisopimuksia
tulee lisätä ja kohdentaa tehokkaammin vesiensuojelun
tehostamiseksi. Maatalouden ympäristötukijärjestelmässä pääpaino
on perustuessa. Erityistuella toteutetaan täsmällisempiä ympäristötavoitteita, kuten
suojavyöhykkeen perustaminen ja hoito, lannankäytön
tehostaminen ja valumavesien käsittelymenetelmät.
On tärkeää, että maatalouden erityistukeen
turvataan suunniteltu lisärahoitus. Se on tarkoitus käyttää toimenpiteisiin,
jotka tukevat erityisesti suojeluohjelman tavoitteita. Näitä ovat
luonnonmukainen tuotanto, suojavyöhykkeet, kosteikot, säätösalaojitus
ja lannankäytön tehostaminen.
Arvoisa puhemies! Merkittävä asia on myös se,
että haja-asutusalueiden jätevesihuoltoa koskevat
vaatimukset kiristyvät asetuksen tullessa voimaan vuoden
2004 alusta alkaen. Vaikka asetuksen täytäntöönpanoon
liittyy siirtymäaika, merkitsee sen toteuttaminen yksittäisille
kiinteistönomistajille (Puhemies koputtaa) niin suuria kustannuksia,
että siihen tulee osoittaa valtion tukea. Asetuksella ei
saa vaikeuttaa haja-asutusalueilla asumista. Tämä tulee
...
Ensimmäinen varapuhemies :
(koputtaa)
Ed. Kaikkonen, huomautan, että kysymys on
7 minuutin puheenvuorosta. Aika on ylittynyt jo kohta minuutilla.
Arvoisa puhemies! Taidan tässä ruveta lopettelemaan
ja jatkaa vähän myöhemmin. Ehkä päätän
tämän sillä, että totean vaan,
että tämä jätevesihuoltoasetus
ja sen tuomat kustannukset maaseudulle tulee huomioida valtion asuntopoliittisen
ohjelman yhteydessä. Toivon, että siihen liittyvät
esitykset kuuluvat tuohon ohjelmaan ja ne myös käytännön
toimenpiteillä ratkaistaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jatkan tuota Hollywoodista tuttua Oscar-gaalatapaa
eli kiitän jaoston puheenjohtajaa hyvästä esityksestä ja
myös ed. Kaikkosta, joka hyvin ympäristövaliokunnan
lausuntoa esitteli.
Nyt varmasti lähtökohta yleensäkin
voisi olla se, että ympäristöllä ei
nyt mene niin hyvin kuin joskus ennen, siis poliittisesti. Ei ole
kovin muodikasta olla ympäristön puolesta. Se
ei ole pop tällä hetkellä. Se näkyy
joka paikassa. Ilmasto-ohjelmaan Suomessa kiinnitetään
aika tavalla jo vähän huomiota. Kansallinen ilmasto-ohjelmahan
on vasta 2001 kesäkuussa hyväksytty tässä salissa
yksimielisesti. Se on monella tavalla jopa aktiivisesti unohdettu.
Suomen rooli myös Kioton sopimuksen tukijana hiukan narisee
niin kuin Euroopan unionin sisällä muutenkin,
ja Suomi ei ole pystynyt pysymään omissa päästötavoitteissaan
hiilidioksidin ja muiden kasvihuonekaasujen suhteen, ei myöskään
Euroopan unioni, jossa sellaisen 7 prosentin vauhdilla ollaan nyt
vuoden 90 tavoitteiden yläpuolella.
Nämä ovat lähtökohtia. Suuressa
politiikassa tiedämme kaikki Bushin hallinnon linjaukset.
Ne ovat olleet vuodesta 2001 kesäkuusta, alkuvuodesta 2001
alkaen, hyvin negatiiviset. Silloin Bushin hallinto ilmoitti irrottautuvansa
Kioton prosessista. Presidentti Putinin hallinto toimi vähän
samalla tavalla. Kuitenkin on uskottavissa ja on uskottavaa edelleenkin
luottaa, että Venäjä tulee ratifioimaan,
toisin kuin Yhdysvallat, Kioton sopimuksen. Milloin se tapahtuu,
on tietysti eri asia. Voimme veikata toukokuuta 2004. Tietyt periaatteet
ja perusteet siihen ovat olemassa. Wto:n neuvottelut ovat tässä välissä ja
myöskin tietysti presidentinvaalit.
Biodiversiteettisopimuksella sitävastoin menee paremmin.
Se on ratifioitu, ja sen ensimmäinen niin sanottu mop eli
ratifioinnin jälkeinen voimassaoloajan osapuolikokous on
Malesiassa helmikuussa.
Kaiken kaikkiaan nyt tähän meidän
omaan budjettikirjaamme haluaisin todeta, että ympäristövaliokunnan
toivomukset on kohtuullisesti otettu jaoston toimesta huomioon.
Siellä on edetty oikean suuntaisesti energia-avustuksen
yhteydessä ja muutenkin. Kuitenkaan ihan sellaisia saavutuksia,
mitä me toivoimme, ei ole tällä kertaa
saavutettu, mutta yritystä ihan selvästi on ollut,
ja sinänsä ympäristöpääluokkaan
voi olla kohtuullisen tyytyväinen.
Täällä mainittiin monitoimimurtaja
ja sen rahoitusvaihtoehdot jaoston puheenjohtajan Uotilan puheenvuorossa.
Myöskin tämän vuoden lopulla tullee ulos
tästä työryhmämietintö.
Itse olettaisin, että siinä on useampia vaihtoehtoja, joiden
välillä voidaan valita. Ehkä siinä on
yhtenä vaihtoehtona myös olemassa olevan murtajan varustaminen öljyntorjuntaan,
nimenomaan siihen.
Yhteistyö muuten nimenomaan öljyntorjunnassa
oli, niin kuin täällä todettiin ed. Kaikkosen puheenvuorossa,
valiokunnan keskeisimpiä asioita. Tässä uskon,
että tällä talolla on myöskin omalta
osaltaan mahdollisuus syventää yhteistyötä ja
patistaa syvenevään yhteistyöhön
nimenomaan Viron kanssa, joka on EU:n jäsen 1.5.2004 alkaen,
ja sitten tietysti Venäjän kanssa. Tässäkin
on edetty sinänsä, että Imossa on liikuttu
nyt oikeaan suuntaan viimeisessä ja edellisessä Imon
kansainvälisessä kokouksessa, eli aina jotakin
hyvääkin, konkreettista, näiden epävarmuustekijöiden
keskellä.
En halua, arvoisa puhemies, käyttää aikaa
tässä kovin paljon enempää.
Kello on kahtakymmentä vaille kaksi aamuyöstä.
Totean lopuksi, että ympäristöjärjestöjen
rooli on erinomaisen tärkeä. Molemmissa, sekä ympäristövaliokunnan
että asianomaisen jaoston, lausunnoissa on otettu tähän
kantaa ja painotettu tätä asiaa. On erittäin
tärkeää myös lainsäädännön
kannalta, että meillä on se mielipide käytettävissä,
jonka kansalaisjärjestöt asioista niin asuntopolitiikassa kuin
muutenkin antavat. Tämän tukeminen ja sen mahdollistaminen
on tärkeätä. On myös hyvä asia,
että kun Suomi osallistuu kansainvälisiin kokouksiin,
vaikkapa Milanon yhdeksänteen osapuolikonferenssiin viime
viikolla, mukana on myös kansalaisjärjestöt
osana Suomen delegaatiota. Se on ainutlaatuista, mutta se on erittäin
tärkeää. Ilmeisesti Saksa ja Hollanti
ovat sellaisia, jotka ovat EU-maista tällaisen toteuttaneet.
Aivan vihoviimein lopuksi: Tänä aamuna meillä oli
tapaaminen asuntoministerin kanssa. Voi tietysti todeta myös
ympäristövaliokunnan näkökulmasta,
että asuntoministerin linjausta, kun hän kertoi
käsityksiään tänään
julkistettavasta asuntopoliittisesta ohjelmasta, voi myös
pitää monella tavalla aivan oikeana, niin kuin
ed. Virtanenkin jo viittasi.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia jaostolle hyvästä yhteistyöstä,
ja kiitos myös ympäristövaliokunnallemme
hyvästä lausunnosta!
Valtiovarainvaliokuntahan lisäsi tähän
pääluokkaan kahteen kohtaan rahaa: ympäristötöihin
ja energia- ja korjausavustuksiin. Ympäristötöiden
osalta on kyllä pakko todeta ääneen se huolestuttava
tulevaisuus jatkossakin siitä huolimatta, että tämä tarpeellinen
raha tänne saatiin. Nimittäin meille paljastui
tässä kuulemisen yhteydessä se raamin
ongelma, eli se ongelma, että raami on rakennettu nyt niin,
että vuosi vuodelta ympäristötyöt
vähenevät aina vuoteen 2007 asti, jolloin taso
olisi matalampi kuin nyt, ja kuitenkin hallitusohjelmassa esimerkiksi
me kyllä toteamme ihan selkeästi, että ympäristötöiden
rahoitusta päinvastoin ei ainakaan vähennetä,
vaan lisätään. Siinä suhteessa,
kun tätä raamia nyt tarkastellaan taas jatkossa,
tähän asiaan on kyllä syytä kiinnittää ihan
oikeasti huomiota.
Samoin tietenkin oli se harmi, että ympäristönsuojelun
edistämismääräraha ei nyt tässä yhteydessä edennyt.
Tässähän valtiovarainvaliokunta lopulta
toteaa muun muassa jäteveron osalta sen, että aikanaan,
kun jäteveroa säädettiin, ajateltiin,
että sen tuottoa voisi sitten käyttää jätehuollon
kehittämiseen. Se olisi tärkeä näkökulma
huomioida. Itse olen peräänkuuluttanut esimerkiksi
sitä, että kun hallitusohjelmakin lupaa jatkossa
energiaverouudistuksia, niin olisi hyvin järkevää esimerkiksi
siellä puolella sitten, kun lisätuottoja mahdollisesti
tulisi, jos tehtäisiin näitä ympäristöperusteisia
veroja enemmän, käyttää niitä nimenomaan
ympäristöpuolen rahoitusta turvaamaan, koska meillä on
paljon kohteita tulevaisuudessakin, on ilmasto-ohjelma, on Itämeri-ohjelma,
on Suomen metsien suojelua ja vaikka minkälaisia haasteita
ympäristöpuolella, ilmastopuolella, joka paikassa.
Myös tätä energiaveropuolta tulisi varmasti
käsitellä siinä työssä, mikä tällä hetkellä on
käynnissä kestävien kulutus- ja tuotantotapojen
pohdinnassa, eli tämähän on äärimmäisen
tärkeä linjaus tämä kestävä tuotanto-
ja kulutustavat, mitä nyt parhaillaan pohditaan, miten
kaikin keinoin me voimme niitä edistää.
Ympäristötöiden lisäksi
toinen asia, mihin mielestäni erittäin tarpeellisesti
saimme lisää valtuutta 10 miljoonaa euroa, oli
korjaus- ja energia-avustukset. Harvoinpa ehkä löytyy
sellainen avustusmuoto, jossa niin kätevästi ja
niin tärkeällä tavalla yhdistyy sekä ympäristöpolitiikka, asuntopolitiikka
ja työllisyyspolitiikka. Eli ympäristöpoliittisestihan
nämä energia-avustukset ovat hyvin merkittävät.
Nyt kun saimme sinne sen 2 miljoonaa euroa lisää valtuuksiin,
nyt sitten olemme virallisesti ilmasto-ohjelman tasolla energia-avustuksessa.
Varmasti tulevaisuudessa voi käydä niin, että tarve
vain isonee ja isonee, koska jo tänä vuonna on
ollut paljon kysyntää, vaikka tämä on
ollut uusi muoto. Siihen pitää kyllä jatkossakin
sitten varautua.
Samalla tavalla tämä korjausavustus on äärimmäisen
tärkeä. En lähde tässä luettelemaan,
mutta kaikki tiedämme, mitä se merkitsee esteettömyyden
kannalta vammaisille, vanhuksille taloissa, mihin hissejä tarvitaan.
Näiden rahojen yhteiskuntapoliittinen merkitys on varsin
korkea. Olen tyytyväinen, että näihin
ansaittu lisäys saatiin aikaiseksi.
Asuntopuolelta haluaisin sanoa myös sen periaatteellisen,
merkittävän asian, mikä tässä jo
aikaisemmin tuli puheenvuoroissa esiin, eli tämän, että tätä perusparannusaravalainoitussysteemiä
jatketaan.
Sillä on periaatteellisesti hyvin tärkeä merkitys.
Aivan yhtä tärkeä on se ponsi, minkä valiokunta
on tehnyt, eli se, että perusparannusaravalainoituksenkin
ehtoja on korjattava kilpailukykyisiksi ja mahdollisesti tehtävä nämä valtuusmuutokset
sisäisesti, mikäli ja kun niitä varmaankin
tarvitaan. Eli tämä oli tärkeä asia,
ja toivon myös, että sitten asuntopoliittisessa
jatkotyössä myös hallitus tekee nämä toimet
ikään kuin, sanoisinko, valmiiksi, ettei meidän
tarvitse sitä erikseen hoputella. Tässä on
nyt eduskunnan tahto selvästi, palataan sitten ensimmäisessä yhteydessä,
kun voidaan, tähän asiaan.
Toinen asia on asunto-osakeyhtiön korkotuki, jota on
harmiteltu, että sille ei saatu jatkoa. Olen samaa mieltä,
se olisi varmasti ollut tarpeen. Sekä ympäristövaliokunnan
että jaoston papereissa lukee, miksi. En lähde
sitä sen enempää perustelemaan, mutta
sen kyllä totean, että positiivista tässä on
kuitenkin se, että tämän asuntopoliittisen
ohjelman yhteydessä lienee tulossa sitten korvaava järjestelmä.
Eli ainakin aiemmin ministeri Manninen on puhunut siitä,
että tämä asunto-osakeyhtiön
korkotuki tulisi säilymään eräällä tavalla
kohdennettuna joihinkin isompiin putkiremppoihin ja tällaisiin.
Eli sitä kautta toivottavasti saamme tämän
tukimuodon sitten säilymään.
Muutenkin asuntopoliittisesti sekä ympäristövaliokunnan
että valtiovarainvaliokunnan papereissa on ihan viisaita
terveisiä asuntopoliittisen ohjelman valmisteluun. Toivottavasti
nämä kannanotot on siinä valmistelussa
hyvin otettu huomioon, jotka ovat kyllä olleet jo tiedossa
hyvän aikaa. Eduskuntahan toteaa aivan selkeästi
sen, samalla lailla kuin on hallitusohjelmassakin, että sosiaalisen
asuntotuotannon on jatkuttava. Me painotamme sekä aravaa
että korkotukea. Molempien edellytykset on säilytettävä,
molempien on oltava kerta kaikkiaan kilpailukykyisiä. Nythän
saatiin aravapuolella pari hyvää uudistusta sitten
vuoden 90 jälkeen tulleille lainoille, mutta edelleen sitä ennen
annettujen lainojen samoin kuin perusparannusaravien ehdot on korjaamatta,
ja kyllä ne tärkeitä toimenpiteitä ovat.
Erikseen haluan vielä mainita, arvoisa puhemies, infra-avustusponnen.
Kasvukeskuksiin on ulotettava infra-avustus, aivan kuten täällä muun muassa
jaoston puheenjohtaja totesi aiemmin. Tämähän
on jo pitkäaikainen vaatimus. Itse olen ollut pitkään
ympäristövaliokunnassa. Muistan, kuinka jo viime
kaudella ympäristövaliokunta edellytti sitä asiaa
silloin, kun tämä säädettiin Pääkaupunkiseudulle,
ja oli hyvin ymmärrettävää,
että halusimme myös varmistuksen siitä, että tämä tulee
siis myös muihin kasvukeskuksiin. Tämähän
nyt on idea, ja varmaankin se myös toteutetaan jatkossa.
Muistan nimittäin senkin, että alun perinhän
oli suunnitelmissa, että se olisi tullut jo tähän
budjettiin. Oli sitten valitettavaa, että se tästä jäi
pois.
Ihan lopuksi, kun täällä ed. Tiusanen
mietti, että ympäristöasiat eivät
ole sinänsä pop: Kyllä niiden minun mielestäni
täytyy olla pop. Ei meillä ole varaa tässä yhteiskunnassa
ajatella, että ympäristöasiat eivät
olisi pop. Ne ovat pop mitä suuremmassa määrin.
Täällä puhutaan niin isoista asioista
ympäristö- ja asuntopuolella kuin hyvin rankasti
tulevaisuudesta, siitä, onko lapsenlapsenlapsilla vielä puhdasta
vettä tai ruokaa tai ilmaa, että kyllä näitä on
syytä pitää vahvasti esillä.
On ikävää, että tämä on
pääluokka 35, että tämä on
aina yöllä. Tämä on hyvin ikävää ja
rasittavaa, mutta tietenkin jotenkin voisi miettiä, että näitä ympäristöasioita
eduskunnassa tulisi päivänvalossakin käsitellä ehkä joskus
vähän paremmin. Täällä sähköä kuluu,
kun istumme täällä pitkin yötä.
Sen sanon kuitenkin tähän loppuun, (Puhemies
koputtaa) että yksi hyvä ponsi — puhemies,
lopetan tämän jälkeen — tai
ei ponsi vaan ajatus on ympäristövaliokunnan paperissa,
minkä toivon otettavan vakavasti, eli se, että tästä ilmasto-ohjelmasta
esimerkiksi on tehtävä vuosittainen budjettiin
liittyvä seuranta. On tuotava esiin ne momentit, mitä se
edellyttää ja onko määräraha
riittävä siihen nähden. Näin
toivon, että tämä terveinen menee jatkossa
sinne kauppa- ja teollisuusministeriöön.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin haluan ed. Tiusaselle
sanoa sen, että kyllä ympäristöasioiden
on oltava pop ja meidän on huolehdittava siitä,
että kaikkien päätösten, mitä eduskunnassa
tehdään ja mitä suomalaisessa yhteiskunnassa
tehdään, ympäristövaikutukset
arvioidaan siten, että ne päätökset
todellakin kestävät päivänvalon.
Haluan lämpimästi kiittää ympäristöjaostoa miellyttävästä työskentelystä ja
erityisesti puheenjohtajaa. Voin kiittää myöskin
hallitusryhmiä siitä, että hyviä lisäyksiä tälle
pääluokalle saatiin, mutta tuota asunto-osakeyhtiöiden
korkotukea perusparannuksiin todella jäimme kaipaamaan.
Siitä on vastalause, ja toivon, että se vastalause
enemmistön huomenna äänestyksissä saa.
Mielenkiinnolla odotamme hallituksen asuntopoliittista ohjelmaa,
ja siinä yhteydessä käymme sitten laajemman
keskustelun asuntopolitiikasta. Mutta aivan olennaista on se, että korkotukea
ja aravaa kehitetään rinta rinnan, ja sen täytyy
todellakin näkyä jokaisessa päätöksenteossa. Tässä on
vielä olemassa pienoisia ja vähän suurempiakin
muotovirheitä. Tärkeää on, että tämä edellisen
hallituksen aikana tehty ponsivaatimus tästä rinta
rinnan kehittämisestä toteutuu. Toivon todellakin,
että siinä asuntopoliittisessa ohjelmassa on huomioitu
se, että asuntolainojen verovähennysoikeus on
aivan välttämätön asia etenkin
täällä Pääkaupunkiseudulla,
jotta tavalliset keskituloiset pääsevät
kiinni omaan asuntoon. Ilman sitä kyllä Pääkaupunkiseutu
joutuu todellakin vaikeaan tilanteeseen. Toivon, että se Mannisen
uhkaus, että asuntolainojen verovähennysoikeutta
leikataan, ei toteudu. Toivon, että se virhe, mikä yhteisöveropäätöksen
aikana tapahtui eli se, että se sieltä sen prosentin
verran leikkautuu, jollakin tavalla korjataan ja hallitusohjelman
kirjausta toteutetaan, että asuntolainojen verovähennysoikeutta
parannetaan. Tämä on hyvin tärkeää,
ja toivon, että täällä olevat
hallituspuolueiden jäsenet pitävät tästä asiasta
kiinni.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihmisen suhde ympäristöönsä on
aivan keskeinen asia, enkä voi ymmärtää suhtautumistapaa, etteikö tämä olisi
myöskin tällä hetkellä kaikkien
järkevien ihmisten ajatusmaailmassa ihan keskeisellä sijalla.
Kysymys on tietysti sitten siitä, että on järkevää ympäristönsuojelua,
järkevää suhtautumista tähän
kestävään kehitykseen, ja on myöskin
tämmöistä järjetöntä,
joka synnyttää vain vääränlaisia
asenteita ja vastareaktioita koko tätä asiakokonaisuutta
kohtaan. Haluan kiinnittää tässä Itämeri-kysymyksessä erääseen näkökulmaan
vain huomiota. Olen itse mukana Pohjoismaitten neuvoston valtuuskunnassa
ja siellä ympäristövaliokunnassa. Olemme
työskennelleet määrätietoisesti
sen tavoitteen eteen, että Itämeri saataisiin
pssa-alueeksi, siis erityisen herkäksi merialueeksi. Kaikki
tiedämme, mitä se edellyttää myöskin
meidän naapurivaltioiltamme, esimerkiksi Venäjältä,
suhteessa nimenomaan öljynkuljetusjuttuihin. Se on asiakokonaisuus
sinänsä.
Mutta haluan tässä ottaa esiin sen, että Itämeri on
jotakin muuta kuin tästä etelään
oleva alue. Sen valuma-alue lähtee Torniojärveltä saakka. Se
koskettaa 1 500 kilometrin matkaa tästä vielä tuonne
pohjoiseen. Yhden asian nostan tässä vielä esille.
On erittäin huolestuttavaa se, että esimerkiksi
viljellyn lohen kohdalla on nykyisten selvitysten mukaan tilanne
se, että 10 prosenttia tästä lohikannasta
jää henkiin, 10 prosenttia. Se kertoo mielestäni
siitä, että Itämeren tilassa on jotakin
huolestuttavaa, miksi siinä ei enää elä niin
kuin ennen, esimerkiksi tämä viljelylohi. Se nostettakoon
tässä nyt esiin, että Itämeren
tila on erittäin huolestuttava ja siihen on paneuduttava.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä jaoston
puheenjohtaja varsin ansiokkaasti selvitti jaoston näkemyksiä ja
meidän mietintöämme, ja haluan myös
kiittää sekä puheenjohtajaa sekä jaoston
jäseniä. Mielestäni siellä on
ollut yli puoluerajojen erittäin hyvä keskustelu,
joka on johtanut mielestäni myös varsin hyvään
mietintöön.
Haluan todeta sen, että mielestäni keskeistä on tällä hetkellä se,
että ympäristöyhteistyötä edistetään
todella lähialueen maissa ja Itämerestä pidetään
yhdessä huolta. Ympäristöministeriössähän on
ollut parastaikaa paljonkin toimenpiteitä, muun muassa
on käynnistetty öljyntorjunnan osaamiskeskuksen
perustamista koskeva selvitystyö, joka ilmeisesti on nyt
valmistumassa juuri. Tätä meriliikenteen turvallisuutta
on naapureiden kanssa edistetty, ja nimenomaan EU on tiukentanut
eräitä öljynkuljetukseen liittyviä määräyksiä.
Meillä tulee olla yhteinen näkemys siitä,
ja meidän tulee nostaa Itämeri laajemmin ympäristöasioissa
EU:n puitteissa sillä tavalla, että saamme mahdollisuuksien
mukaan myös sieltä rahoitusta.
Toisaalta ympäristötöiden osalta
se on valitettavaa, ettemme saaneet nostettua riittävästi
sinne määrärahoja, koska meillä on
aika paljon pilaantuneita maa-alueita ja on hyvin paljon niitä paikkakuntia,
missä pilaajaa ei enää saada vastuuseen.
Periaatteenhan pitäisi olla se, että pilaaja vastaa
siitä, mutta näin ei valitettavasti ole.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tähän nuorison
kiinnostukseen ympäristöasioista kiinnittää huomiota
vielä näin aamuyöstä. Minusta
tuntuu, että nuoriso on varsin kiinnostunutta ympäristöasioista,
ja sitä on ollut kyllä omiaan lisäämään
kansalaisjärjestöjen vahva rooli ihan lainsäädäntöä myöten.
Siitä kiitos suomalaiselle edistykselliselle lainsäädäntötyölle.
Siihen myös hallituksen politiikkaohjelma tähtää,
että kansalaisvaikuttaminen lisääntyy Suomessa
ja nimenomaan nuoret kokevat tämän asian läheiseksi,
kuitenkin niin, että lain suomin keinoin toimintaa sekä rahoitetaan
että kunnioitetaan tässä yhteiskunnassa.
Ympäristöpuolen menot ovat 5 prosenttia suuremmat
kuluvaan vuoteen verrattuna, ja hyvä niin. En tiedä,
onko se aivan tarpeeksi korkea, mutta suuntaus on selkeä.
Omasta mielestäni yksi oleellinen asia on tämä haja-asutusalueiden jätevesijärjestelmän
kehittäminen ja myöskin siihen rahoituksen joiltain
osin löytyminen. Tämähän on
osa hyvää Itämeren suojeluprojektia.
Luonnonsuojelualueet ovat oleellinen osa ympäristöpolitiikkaa.
Luonnonsuojelu- ja Metso-ohjelmien rahoituksesta tuleekin jatkossa
huolehtia. Mielestäni ympäristövaliokunnassa
ja myöskin valtiovarainvaliokunnan jaostossa näkyy
se huoli, että tulevaisuus sanana ja terminä ja linjana
on yksi ympäristöpolitiikan keskeisistä termeistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kommentoin hiukan paria mielipidettä.
Niin kuin täällä joku kysyi, ympäristö,
onko se pop. Totesin itse, että ympäristökysymykset
eivät ole tällä hetkellä kovin
muodikkaita. Tarkoitin sitä nimenomaan, voi sanoa, globaalisessa
mielessä. On toisenlainen tilanne kuin 80-luvun lopulla
tai vuonna 92 Rion kokouksen yhteydessä, on selvä muutos
huonompaan suuntaan. Ympäristö- ja asuntojaosto
tai ympäristövaliokunta tai tämä eduskunta
tai Suomi varmasti ovat huolestuneita ympäristökysymyksistä,
mutta noin globaalisti laajalla näkökulmalla nimenomaan
Yhdysvaltain asenne toisaalta, Venäjän toisaalta
ovat varsin vahvoja esimerkkejä siitä, että ympäristöllä ei mene
suurvaltapolitiikassa oikein hyvin tällä hetkellä.
Yksityiskohtia voisimme luetella paljon.
Aivan oikein, jokainen järkevä ihminen on huolestunut
ympäristöstä. Nuoriso on varmasti erityisesti
siitä huolestunut. Keskeistähän on nimenomaan
ilmastomuutoksen estäminen, nimenomaan vaikkapa asuntopolitiikan
kautta, niin kuin nyt tämä energia-avustus on
pienen pieni murunen tähän yhteiseen työhön.
Tällaisten asioitten esillä pitäminen,
että hiilidioksidin määrä ei
nouse ilmakehässä yli 450 ppm:n, tämä on
niitä kestäviä kysymyksiä, tärkeitä kysymyksiä,
ja se, että jos ilmastomuutos todella tapahtuu ja keskilämpötila
nousee kaksi astetta, niin se on se katastrofi, josta jälkeen
tulevat sukupolvet tietysti tulevat sitten kysymään,
miksi tämä meille tehtiin.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä pari sanaa muun muassa Itämerestä:
Tiedossa on, että riskit ovat kasvaneet ja kasvavat edelleen,
ja sen takia minäkin haluaisin kiirehtiä sitä monitoimimurtajan
hankkimista joko lisätalousarviossa ensi vuonna tai sitten
viimeistään 2005 talousarviossa. Yhtä lailla öljyntorjunnan osaamiskeskuksen
perustaminen on kiireellinen asia. Se olisi perusteltua perustaa
Suomenlahden rannikoille, vaikkapa jonnekinpäin Uuttamaata.
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden alussa tehdään
myös ratkaisut luonnonsuojelulain muuttamiseksi. Oleellista
on toimivien korvauskäytäntöjen rakentaminen.
Ympäristövaliokunta ja maa- ja metsätalousvaliokunta
ovat tahoillaan tehneet hyvää työtä,
tai ainakin työtä, uskallan sanoa myös,
että hyvää työtä, tämän
käytännön kehittämiseksi ja
toimivien mekanismien löytämiseksi. Uskon, että näissä asioissa
ratkaisuun päästään helmikuun
aikana.
Vielä ed. Sarkomaalle, joka asuntolainojen korkovähennyksistä spekuloi:
Lähtökohta on, että hallitusohjelman
mukaisesti ensiasunnon ostajien ja lapsiperheiden asuntolainojen
korkovähennystä parannetaan, ja mielestäni
sen myös pitää näkyä ensi
vuoden asuntopolitiikan ratkaisuissa.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana näistä asuntoasioista:
Olen aivan samaa mieltä kuin ed. Kaikkonen, että todella
pitää näkyä näissä tulevissa
linjauksissa tämän näkemyksen, että me
monipuolisesti haluamme tukea asuntorakentamista, elikkä on
korkotuettua ja on aravarakentamista.
Halusin ottaa esille myös sen, että samalla
kun me taistelemme asunnottomuuden poistamiseksi ja sen puolesta,
että saisimme asuntorakentamista lisää,
niin toisaalta on myös tämä tyhjien asuntojen
ongelma niissä kunnissa, mistä väestö vähenee.
Jaosto onkin ottanut kantaa ja valiokunta aivan hyvällä tavalla
siihen, että pitää olla mahdollisuus
vapauttaa näitä taloja tarpeen mukaan rajoituksista.
Kävimme keskustelua siitä, että on aika
paljon erilaisia mahdollisuuksia muuttaa näiden talojen
luonnetta esimerkiksi palvelutalotyyppisiksi sen mukaan, mitä tarpeita
kussakin kunnassa on. Näitä pitäisi nyt
sitten myös toimenpiteinä viedä eteenpäin
ja tukea ministeriä, että hän voisi viedä erilaisia
vaihtoehtoja eteenpäin, että kunnissa tämäkin
ongelma saadaan hoidettua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä ed. Kaikkosen hyvään
puheenvuoroon viitata ja todeta, että luonnonsuojelulain
osauudistus pitää todellakin nopeasti käsitellä.
Komissio on aloittanut menettelyn Suomea kohtaan tässä asiassa,
koska meidän lainsäädäntömme
ei vastaa luontodirektiiviä. Niin kuin ed. Kaikkonen ahkerana
valiokunnan jäsenenä tietää,
ympäristövaliokunta on varsin valmis tämän lain
laatimiseen, mietinnön laatimiseen, kun saamme vain tarvittavat
lausunnot.
Toinen tärkeä asia, öljyntorjuntaosaamiskeskus,
on välttämätön asia, niin kuin
valiokunnan mietinnössäkin todetaan. Osaamista,
sitä pitää olla. Sitä löytyy
ammattikorkeakouluista Suomenlahden rannalla muun muassa Kotkasta,
ja tiedän, että Porvoossa on Lamor, jossa on taas tietynlaista
osaamista. Pistäkäämme, ed. Kaikkonen,
Kymenlaakson ja Uudenmaan voimavarat yhteen, niin saamme tällä tavalla
varsin hyvän ja toimivan osaamiskeskuksen.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan pari sanaa ensinnäkin siitä,
että ehkä tuossa esittelypuheenvuorossa jäi
riittävästi korostamatta se, että valiokunta
on erittäin huolissaan siitä, mitä tapahtuu
vuokra-asunto- ja aravavuokra-asuntotuotannolle, ja sen ed. Kaikkonen
toi varsin selvästi omassa puheenvuorossaan esille. Näkyvissä on,
että tänä vuonna ja näillä näkymillä myöskään
ensi vuonna tuotantotavoitteet eivät toteudu, ja se on
erittäin huono asia. Se on asunnottomien kannalta huono
asia, se on työvoiman liikkuvuuden kannalta, jopa työvoiman
saatavuuden kannalta, huono asia, elinkeinoelämän saatavuuden
kannalta huono asia. Se on erittäin merkittävä pointti,
ja sen vuoksi edelleen pitää tehdä työtä,
että myöskin aravaehdot edelleen paranevat ja
tulevat kilpailukykyisemmiksi ja niihin muihinkin ongelmiin, koskevat
ne sitten tonttikysymyksiä tai yleishyödyllistä lainsäädäntöä, myöskin
puututaan.
Ed. Virtanen totesi purkuavustuksista, kun valiokunta viittaa,
että tyhjien asuntojen ongelmassa pitää niinkin
rankkaa keinoa ehkä harkita kuin jopa purkuavustuksia.
Minä tiedän, että Niiralankulma Kuopiossa
on niin hienosti hoidettu vuokratalokonsepti, että siellä ei
tällaista ongelmaa ole, mutta on paikkakuntia, sellaisia
paikkakuntia kuin vaikkapa Suomussalmi, jolla olen itse käynyt
katsomassa tyhjiä kerrostaloja, on paikkakuntia, joilla
todella ongelmat ovat suuria, ja siellä tarvitaan poikkeuksellisia
menettelyjä. Siellä voidaan jopa joutua tarvitsemaan
täydellistä lainojen anteeksiantoa, siirtämistä tai
jopa viime kädessä purkuavustuksia, jotta sielläkin
löytyy paras mahdollinen tapa sitten tämän
ongelman ratkaisemiseksi, mikä syntyy niistä aravavuokra-asunnoista.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensiksi tähän globaalitason
ilmastonmuutoskysymykseen sellainen ajatus, että siitä asiasta
olen todella huolissani ja pelkään, että muutokset
tulevat tapahtumaan paljon nopeammin kuin me tällä hetkellä näemme.
Nämä muutokset tulevat tapahtumaan ehkä eksponentiaalisesti,
ja se on todella huolestuttava asia. Se liittyy meidän
elämäntapaamme koko tällä Telluksella,
meidän kulutusmaniaamme jne.
Sitten toinen asia: Puhuin aikaisemmin järkevästä suhtautumisesta
luonnonsuojeluun. Kyllä meillä esimerkiksi Lapissa
on sellainen käsitys ja kokemus, että me tämmöisellä järjettömällä luonnonsuojelutoiminnalla
olemme vaikeuttaneet ja vahingoittaneet tätä asiaa
tavallisen kansalaisen ajatusmaailmassa. Tavallinen suomalainen
ihminen ei voi ymmärtää sitä,
että luonnonsuojelun nimissä vaikeutetaan järkevää,
kestävää elinkeinotoimintaa. Esimerkiksi
Lapissa on tosiaan pitäjiä, joiden pinta-alasta
60 prosenttia on suojeltu, ja siellä on ihan selviä esimerkkejä siitä,
että tällä niin sanotulla luonnonsuojelutoiminnalla
on vaikeutettu ihmisten elinolosuhteita ja toimeentuloa.
Esimerkiksi sähköenergian tuottamisen osalta toteaisin,
että kyllä siinä terve järki
pitäisi ottaa käteen, ja jos lumesta voidaan tehdä energiaa, sellaiset
mahdollisuudet pitäisi pystyä Suomenmaassa käyttämään
hyväksi. Ne ovat kestäviä tapoja tuottaa
energiaa tässä yhteiskunnassa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minäkin osaltani
haluan alleviivata sitä, mitä sanoin jo aiemmin,
että todellakin sekä ympäristövaliokunnan
että jaoston teksteissä asuntopuolella näkyy
huoli siitä, että myös aravalla on oltava
tulevaisuutta ja se on saatava kilpailukykyiseksi. Se on erittäin
tärkeä asia asuntopoliittisesti.
Se seikka, mitä en kerinnyt äsken puheenvuorossani
sanoa, mutta minkä sanon tässä nyt lyhyesti,
on se, että myös minä yhdyn niihin puhujiin, jotka
ovat näiden ympäristönsuojelujärjestöjen roolia
nostaneet esiin ja sitä kansalaisyhteiskuntaa, joka näistä kansalaisjärjestöitä nousee.
Se on mielestäni tärkeä asia, että toimintaedellytykset turvataan,
ja vaikka se ei liity tässä yhteydessä tämän
pääluokan alle, totean sen nyt tänäänkin
samoin kuin eilen maa- ja metsäpuolella totesin, että mielestäni
on merkittävä ja tärkeä päänavaus
myös se, että tämän budjetin
yhteydessä eduskunta hyväksyi ponnen, jossa ensi
vuonna lisätalousarviolla aletaan myös eläinsuojelujärjestöille
ihan ansaittua tukea antaa. Se on mielestäni demokratiaa
ja kansalaisyhteiskunnan vahvistamista mitä suurimmassa
määrin.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Uotilan puheenvuoro oli hyvä,
mitä tulee muun muassa vuokra-asuntojen rakentamiseen.
Mutta työvoiman liikkuvuudesta olen ehkä hieman
eri mieltä. Meidän maassammehan politiikka on
ollut aivan liian pitkään sitä, että vain
työvoiman pitää liikkua, ja se liikesuunta
on ollut vain yksi ja sama eli pohjoisesta etelään.
Eivätkö myös työpaikat voisi
liikkua esimerkiksi hajasijoituksen avulla, josta tämäkin
hallitus paljon puhuu? Siirrettäisiin työpaikkoja
myöskin pohjoiseen ja Itä-Suomeen. Siellä on
muuten tyhjiä, hyviä asuntojakin jo valmiina,
niitä ei tarvitse edes rakentaa. Minun mielestäni
tämähän olisi hyvää ympäristöpolitiikkaa
myös, eli tällä tavalla me emme autioittaisi
Suomea, niin kuin nyt on käynyt. Minusta tähän
asiaan kannattaisi kiinnittää myöskin
huomiota eikä siirtää tänne
väestöä ja rakentaa tänne uudet
asunnot ja palvelut ja tehdä tämä toiseen
kertaan, kun meillä on tämä infra jo olemassa
Pohjois-Suomessa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen kyllä sitä mieltä todellakin,
että toki siellä, missä ihmisiä ei
enää yksinkertaisesti ole ja missä on
tyhjiä aravavuokra-asuntoja, purkamisesta ei enää pidä maksaa
liikaa. Korostan sitä, että ongelma ei ole kysymys
purkukustannuksista, vaan kysymys on siitä, että ihmisten
ja asuntojen välinen epäsuhta on muodostunut syystä tai
toisesta liialliseksi. Asuntopolitiikkamme ehkä suurimman
ongelman voi ilmaista seuraavasti: On kaksi ongelmaa. Ensimmäinen
on se, että rautavaaralaiset muuttavat Helsinkiin, jolloin
Helsinkiin tulee ongelmia, ja toinen on se, että rautavaaralaiset
muuttavat Helsinkiin, jolloin Rautavaaralle tulee ongelmia. Ne ongelmat
ovat vain vähän erilaisia.
Haluan kertoa lopuksi ikään kuin sisäpiirin juttuna,
mistä on kysymys, kun joskus on vaadittu liikaa asuntoja
ei perustelluista syistä sinne Rautavaaran suunnallekin.
Ei tästä nyt ole aikaa kuin viisi vuotta, kun
edellisten eduskuntavaalien alla eräs sekä valiokunnan
että jaoston hyvin tuntema herra P. eräästä ministeriöstä saapui Asuntorahastoon
ja ilmoitti, että hän on saanut ylempää määräyksen
pitää huolta siitä, että Juankoskelle
rahoitetaan aravavuokratalo. Se rahoitettiin, kun käsky
kävi, ja siinä aravavuokratalossa taitaa olla
nyt tyhjiä asuntoja.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Valpas puuttui todella tärkeään asiaan
eli tähän, että me yritämme
pitää huolen siitä, että työpaikkoja
syntyy koko maahan, ettei niiden, jotka haluavat asua muualla kuin
Pääkaupunkiseudulla tai etelän keskuksissa,
tarvitse muuttaa. Sen pitää olla yhteinen suuri tavoite.
Se on kansantaloudellisesti tärkeää,
ja se on varmasti ympäristön kannalta ja ihmisten
kannalta hyvä asia.
Toisaalta on myös asuntopulaa hellitettävä täällä,
missä on paljon ihmisiä vailla asuntoa. Olen ymmärtänyt,
että suuri ongelma on tällä hetkellä se,
että ei löydy asuinrakentamiseen sopivia tontteja.
Tämähän tuli kuulemisissakin yhtenä ongelmana
esille, ja varsinkin se tuli tuetuissa asunnoissa esille. Juuri
Pääkaupunkiseudulla tietenkin hinnat tonteissa
kohoavat niin korkealle, että se saattaa olla yksi ongelma
tulevina vuosina. Vaikka me asetamme tavoitteeksi 10 000 asuntoa,
se voi kaatua juuri siihen, että ei riitä rahoitus
tai asuntojen hinnat nousevat niin korkeiksi ja vuokrat niin korkeiksi,
että asuminen ei ole enää mahdollista
normaalipalkalla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On arvokasta, että ministeri Manninen
on tullut täysistuntoon. Me olemme tässä käsitelleet
juuri asuntoasioita erittäin laajasti, ja asia on tältä osin varmasti
kesken.
Ed. Rundgrenille haluaisin todeta vielä tuohon puheenvuoroonne,
että ymmärrän täysin tuon huolen,
mikä Lapissa on. Nythän on tulossa lainsäädäntö Pallas-Ylläksestä,
kansallispuistosta, ja hallituksen esitys lienee ollut tai tulee
olemaan presidentin esittelyssä, joka saapuu tänne joka
tapauksessa aivan pian. Valiokunta on juuri ajatellut tätä uskottavuuskysymystä niin,
että me pitäisimme myös kuulemisen Lapissa
nimenomaan tämän kansallispuiston yhteydessä,
että koettaisimme vähentää juuri
sitä vastakkainasettelua, että etelässä tehdään
suojelua pohjoiseen. Vaikka tämä on hyvin pieni
ele, uskon, että tämän asian yhteydessä se
valiokunnan matka siellä ja siellä ihmisten tapaaminen
omalta osaltaan helpottaisi sitä. Se ei varmasti varsinaisia
virallisia kokouksia täällä korvaa, mutta
on kuitenkin tapaamista pohjoisen ihmisten kanssa.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuo on erinomainen asia, ja kyseinen puistoasiahan
on nimenomaan sellainen, jonka myöskin paikalliset yrittäjät
näkevät erittäin positiivisena asiana — se
on siis ensimmäisiä — ja suhtautuvat
siihen kauttaaltaan myönteisesti. Toivotan kyllä omalta
osaltani kotipitäjääni valiokunnan tervetulleeksi,
ja varmasti saadaan mielenkiintoinen tilaisuus siellä aikaan.
Asuntopolitiikasta sellainen asia, että kyllähän
se on yhteiskunnallinen kysymys. Jälleen otan kotipitäjästäni
Kolarista esimerkin. Sieltä poistui Rautaruukin kaivos,
jäi kymmenittäin tyhjiä asuntoja, sieltä poistui
Partekin sementtitehdas, jäi kymmenittäin tyhjiä asuntoja,
ja ne ovat olleet ongelma, jota on pyritty ratkaisemaan. Rautaruukin
jäljiltä jääneen asuntoalueen osalta
se on pystytty ratkaisemaan, mutta Partek Oy:n kohdalta, nykyisen
Finncementin kohdalta, se on ratkaisematon ongelma. Siellä on
kymmenittäin erittäin korkeatasoisia asuntoja
tyhjillään. Ilmeisesti niitä odottaa
purkutuomio, ellei jotakin muuta ratkaisua löydy. Tämä on
yhteiskunnallinen ongelma.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa herra puhemies! Asuntopolitiikka on todella eriytynyt
hyvin merkittävällä tavalla meidän
yhteiskunnassamme. Kysymys on paljolti siitä, että kovan
asuntokysynnän alueella on ennen kaikkea, kuten ed. Lindqvist
muun muassa täällä totesi, kysymys siitä,
että rakentamiseen tarvittavaa kaavoitettua tonttimaata
ei ole useimmissa tapauksissa riittävästi käytettävissä.
Tietysti sosiaalisen asuntotuotannon osalta on myöskin
kysymys siitä, että viime vuosina halukkuutta
sosiaalisen asuntotuotannon rakentamiseen ei ole ollut, ja vaikka
viime vuosina sen määrä on jäänyt
6 000—7 000:een, niin kokonaisasuntomäärähän
meillä kuitenkin on pysynyt siellä vajaan 30 000
asunnon tasolla sen vuoksi, että vapaarahoitteista tuotantoa
on valmistunut selvästi enemmän.
Toinen puoli, voisi sanoa kääntöpuoli,
meillä on, voisi sanoa, tyhjentyvien asuntojen alueella, mikä ed.
Rundgrenin puheenvuorossa on tullut erinomaisella tavalla täällä esiin.
Se ei koske ainoastaan Lappia ja Itä-Suomea, vaikka ongelmat siellä ovat
suurimmillaan, vaan myöskin täällä suhteellisen
lähellä Helsinkiä eräissä kunnissa, joissa
jokin suuri teollisuuslaitos on lopettanut toimintansa, on myöskin
tyhjiä asuntoja, joita on kaikkiaan arviolta noin 7 000—8 000
koko Suomenmaassa. Myöskin viime aikojen ilmiö on
ollut se, että tyhjiä asuntoja on suurien asuntojen osalta
ollut jopa suurimmissa kaupungeissa aina Helsinkiä myöten.
Vanhasen hallituksen ohjelmassa on kuitenkin hyvin merkittävällä tavalla
käsitelty asuntopolitiikkaa, ja tuon ohjelman nojalla hallitus
on valmistuttamassa käytännön toimenpiteisiin
perustuvaa asuntopoliittista ohjelmaa, jota olen alustavasti esitellyt
pääpiirteiltään muun muassa eilen
ympäristövaliokunnalle. Kaiken kaikkiaan voi todeta,
että hallitus tulee tässä toimenpide-ohjelmassaan
esittämään noin 25 erillistä toimenpidettä,
jotka koskevat toisaalta näitä vahvan kysynnän
alueita ja toisaalta tyhjentyvien asuntojen ongelmaa. Ratkaisuja
löytyy molempiin. Löytyykö riittävästi,
sitä on tietysti vaikea sanoa, eivätkä asiat
koskaan tietenkään täysin kuntoon tule,
mutta hyvin merkittävällä tavalla on
joka tapauksessa tulossa toimenpiteitä, joiden mukaisesti
sosiaalisen asuntotuotannon edellytykset paranevat. Myöskin
perusparannusta ja asuntokannan ylläpitoa koskevia toimenpiteitä on
ja toisaalta toimenpiteitä, jotka helpottavat näiden
tyhjentyvien alueiden asuntojen tyhjentymisestä aiheutuvia
ongelmia. Muun muassa kysymys on siitä, että voitaisiin
antaa osa veloista anteeksi ilman tuota purkuvelvoitetta, joka tänä päivänä on.
Edelleen myöskin siihen liittyy yleishyödyllisten
asunnon rakennuttajien asema. Säännöksiä tullaan
muuttamaan ja näiden rakennuttajien ja ympäristöministeriön
välillä on päästy yhteisymmärrykseen
ja yhteiseen näkemykseen siitä, millä tavalla
noiden yleishyödyllisten rakennuttajien asemaa tullaan
parantamaan niin, että halukkuus yleishyödylliseen
asuntorakentamiseen kasvaa ja että me saamme lisää uusia
yleishyödyllisiä yhteisöjä.
Uskon, että tältä pohjalta me voimme
todella merkittävällä tavalla parantaa sosiaalisen
asuntotuotannon asemaa ja tämän kansalaisille
todella tärkeän ja merkittävän
hyödykkeen osalta päästään
parempaan tilanteeseen.
Täällä keskustelussa on kannettu
huolta, aivan oikein, tietysti aravajärjestelmän
asemasta. Sen osalta haluan todeta, että vaikka suhteellisesti
korkotukilainoituksen osuutta lisätään
tulevina vuosina, niin korkotukilainoituksen ehtoja tullaan parantamaan
sillä tavalla, että se on täysin yhdenvertainen
aravalainoituksen kanssa, ja toisaalta tullaan myöskin
korkotukiehtoihin liittämään sellaisia
lisäavustusmuotoja niin, että tietyt erityisryhmät:
vanhukset, vammaiset, opiskelija-asunnot ja muut vastaavat, tulevat
saamaan jopa nykyistä aravaa selkeästi paremmankin
aseman erityisen avustuksen muodossa. Kaiken kaikkiaan uskon, että nyt
edessä olevina vuosina asuntopolitiikassa tapahtuu todella
merkittävästi myönteistä, ja
omalta osaltani totean, että eduskunnan kannanotot ja eduskunnan
aktiivinen ote asuntopolitiikkaan on ollut varmasti myötävaikuttamassa
siihen, että asuntopolitiikassa on vähitellen
alkanut tapahtua, ja tältä pohjalta haluan kiittää eduskuntaa
niistä lausunnoista, toimista ja toimenpiteistä,
joita se on sekä ensi vuoden talousarvion yhteydessä mutta
jo aikaisempina vuosina tehnyt.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Oleellista on kaikesta huolimatta yrittämisen edellytykset
Pohjois- ja Itä-Suomessa. Ensisijaisesti pitää turvata
työnteon ja yrittämisen edellytykset. Ed. Virtanen
kertoi, kuinka Rautavaarallekin vaadittiin aravavuokra-asuntoja
vielä äskettäin, mutta ed. Virtanen kertoi,
että vaaditut asunnot rakennettiin kuitenkin Juankoskelle. Voin
vakuuttaa, että Juankoski on asuttu ja kehityskelpoinen
paikka edelleenkin ja Juankoskella myös aravarahoitetut
asunnot ovat edelleen asuttu.
Minna Lintonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitän ministeriä todella
mielenkiintoisesta ja tyhjentävästä puheenvuorosta.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin, koska silloin, kun
käytin esittelypuheenvuoron tästä pääluokasta,
totesin, että olisi erittäin hyödyllistä ja
mukavaa, jos asuntoministeri ja ympäristöministeri
olisi paikalla, kiittää asuntoministeri Mannista,
että hän on nyt paikalle saapunut. Tämä selvitys,
joka koski lähinnä tätä tulevaa
asuntopoliittista ohjelmaa, oli erittäin hyvä,
ja samalla kiitokset siitä, että ministeri nyt
aidosti todella aikoo ottaa huomioon ja aikoo pistää toimeksi
muun muassa ne ponnet ja ne kannanotot, joita tähänkin
mietintöön sisältyy. Siitä varmasti
niin valtiovarainvaliokunta kuin myöskin ympäristövaliokunta
on erittäin tyytyväinen.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuon ministerin puheenvuoron jälkeen
ja näin aamukolmen aikaan täytyy vaan jännityksellä jäädä odottamaan
nousevaa päivää, asuntopoliittisen ohjelman
esityksiä. Toivottavasti se saa nyt asuntopolitiikan jähmeät
jäät viimein liikkeelle. Aurinko nousee ja uusi
päivä sarastaa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on menty semmoiselle
kiittelylinjalle. Varmaan kuvaa sitä, että ollaan
lopettelemassa. Ministerin puheenvuoro oli hyvä ja siinä luvattiin
paljon, mutta en ole vielä nähnyt mitään
semmoisia ihmeellisiä tekoja tässä tapahtuneen.
Toivotaan, että niitä alkaa tulla, ja näistä lupauksistakin,
jotka etukäteen on annettu, voi kyllä kiitellä,
niin saadaan vielä yksi kiitos lisää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni oli erittäin
oikein ja myös sympaattista, että ministeri Manninen
viittasi aikaisempiin lausuntoihin, mitä eduskunta on antanut,
koska viime vaalikaudella me jouduimme jatkuvasti siihen tilanteeseen,
että huolimatta eduskunnan yksimielisistä kannoista
kuitenkaan ei pystynyt ministeriö eikä hallitus
liikahtamaan siihen suuntaan. Oli joku tulppa, ja jos sitä tulppaa
ei nyt ole, niin sen parempi. Jäämme siis odottamaan
päivän nousemista.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Valppaasta poiketen minä voin
kyllä ilmoittaa nähneeni ministeri Mannisen toimesta
toteutetun oikein mainion suorituksen tässä keväällä,
kun vähän vanhempien aravien korkotasoa alennettiin.
Minusta näytti, että ministeri jopa onnistui ottamaan
jonkinlaisen niskalenkin täällä jo useasti
mainitusta valtiovarainministeriöstä, ja sanoisin
20 vuoden asuntopoliittisella kokemuksella, että se on
aika ainutlaatuinen suoritus. Kiitoksia siitä, uskon, että sekä me
täällä eduskunnassa että erityisesti
tietysti ne asukkaat, joita se koskee, ja näiden asuntojen
ylläpitäjät, toivovat tämän
tyyppisiä otteita lisää.
Ed. Kettuselle totean, että kyllä Juankoski
on todellakin elinvoimainen kunta, mutta elinvoimaisiinkaan kuntiin
ei pidä rakentaa liikaa aravavuokrataloja. Jossain vaiheessa
muista kuin asuntopoliittisista syistä haluttiin rakentaa
liikaa aravavuokra-asuntoja. Nyt sen seurauksia maksetaan. Toisaalta
pitää tietysti sanoa, että jos Helsingin
asuntotilanne ei olisi ollut niin huono kuin se tässä hintojen
osalta ja vuokrien osalta oli nyt menneinä korkeasuhdanteen
vuosina, niin siellä Juankoskellakin saattaisi olla vielä vähän
vähemmän ihmisiä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lintosesta lähtien tässä on
esitetty kiitoksia ministeri Manniselle. Ed. Valpas tosin vähän epäili,
että näinkö nämä toteutuvat
nämä hyvät lupaukset, mutta minä olen
siitä kyllä vakuuttunut, sillä tunnen
ministeri Mannisen. Hän on saman vaalipiirin miehiä.
Hän on nähnyt nämä rakennemuutokset
ja tietää tämän asuntopolitiikan ongelmat
sekä tyhjentyvillä että näillä muuttovoittoalueilla.
Hänen asiantuntemuksensa on kiistaton. Uskon, että todella,
niin kuin ed. Virtanen tässä totesi, asuntopolitiikkaan
saadaan tulevaisuudessa todella semmoinen jämäkkä ote, joka
tuottaa hyviä tuloksia Suomen kansalaisille.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! On yllättävää,
kuinka hyvin valiokunnan jäsenet ovat perehtyneet asuntoasioihin.
Olin luullut, että ed. Virtanen on ainoa erityisen hyvin
perehtynyt näihin, mutta täältä on
löytynyt myös muita. Kiitän edustajatovereita
hyvästä ja tärkeästä keskustelusta
täällä. Kiitos!
Yleiskeskustelu päättyy.