5) Hallituksen esitys laiksi sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on hallituksen
esitys, jolla ehdotetaan säädettäväksi
laki sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta. Laki korvaisi nykyiset
sairausvakuutuslaissa olevat tarkastuslautakuntaa koskevat säännökset.
Tarkastuslautakunnan nimi muuttuisi lautakunnan toimintaa paremmin
kuvaavaksi sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnaksi. Valtioneuvosto asettaisi
sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan viideksi vuodeksi kerrallaan.
Valiokunnassa käytiin aika vilkas keskustelu asiantuntijakuulemisen
yhteydessä ja sitten valiokunnan mietinnön valmistelun
yhteydessä, mitä kuvastaa se, että tähän
on jätetty kaksi vastalausetta. Kysymys oli aika pitkälti
siitä, mitä nämä oleelliset
muutokset käytännössä merkitsevät,
ja niitä voidaan sitten arvioida tietysti myöhemmin,
kun nähdään, miten käytännössä tämä järjestelmä uudessa
koostumuksessaan vastaa niitä odotuksia, joita tälle
laille on asetettu.
Kansaneläkelaitoksen yhteydessä toimivat sosiaalivakuutuslautakunnat,
jotka nyt siis ovat jakautuneet alueille, lakkautettaisiin ja niiden
tehtävät siirrettäisiin sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnalle, joka keskitetysti hoitaisi nämä asiat.
Tältä osin haluan nyt todeta vaan, mikä varmasti
tulee vastalauseiden yhteydessäkin esille, että arvioitiin
sitä, että koottaessa nämä asiat
yhden lautakunnan alaisiksi voi syntyä sellainen tilanne,
että se alueellinen asiantuntemus jossakin määrin
jää vähäisemmälle.
Tätä täytyy tietysti miettiä vasta
sitten, kun nähdään, miten käy,
kun tämä lautakunta on täydennetty ja
kun se alkaa käytännössä toimia.
Lautakunnan toimivaltaa ehdotetaan laajennettavaksi siten, että lautakunnasta
tulisi ensimmäinen muutoksenhakuaste kaikissa niissäkin
toimeentuloturvaetuuksia koskevissa muutoksenhakuasioissa, joissa
se tällä hetkellä toimii ylimpänä muutoksenhakuasteena.
Lisäksi lautakunnalla olisi oikeus ratkaista Kansaneläkelaitoksen
päätöksistä tehtyjä poistohakemuksia.
Valiokunnan kannanotoissa yleisperusteluissa todetaan, että esitys
perustuu toimeentuloturvan muutoksenhakukomitean ehdotuksiin (KM 2001:9).
Kun tässä salissa on usein arvosteltu nykyistä lakien
valmistelutapaa ja sitä ruuhkaa, joka näissä valmisteluelimissä silloin
tällöin näyttää vallitsevan,
niin haluan nyt tässä yhteydessä todeta,
että tällä valmistelulla, joka nyt on ollut
tässä taustalla, aikanaan hoidettiinkin tämä lainsäädäntö elikkä komiteanmietintöjen
pohjalta. Tältä osin voidaan olla ehkä aika
varmalla pohjalla sen suhteen, että tällainen
toimeentuloturvan muutoksenhakukomitea on aikanaan perustettu ja
tämä muutoksenhakukomitea on kartoittanut laajasti
ne tarpeet. Silloin tavoitteena on kaksiasteinen muutoksenhakujärjestelmä,
jossa ensimmäisenä asteena toimivat muutoksenhakulautakunnat
ja toisena oikeusasteena vakuutusoikeus. Lisäksi tavoitellaan
valitusten käsittelyaikojen lyhentämistä.
Tässäkin mielessä täytyy
palauttaa mieliin se keskustelu, joka valiokunnan kuulemisen yhteydessä käytiin.
Haluttiin nimenomaan selvittää se, että jos
näiden alueellisten toimielinten tilalle tulee yksi keskitetty,
onko mahdollista, että käsittelyajat todellisuudessa
lyhenevät, ja koska ne lyhenevät. Esitettiin arvioita
siitä, että tämän muutoksen
seurauksena voi ainakin hetkellisesti alussa tulla päinvastainen
kehitys, ja tätä täytyy nyt sitten tarkastella.
Tähän liittyvät sitten muutoksenhakulautakuntaan
liittyvät muut toimenpiteet, jotka on tänne lakiin
kirjoitettu. Nimittäin muutoksenhakulautakuntaan saapuvien
asioiden määrän arvioidaan olevan noin
20 000 asiaa vuodessa. Sen tähden hallituksen
esityksessä arvioidaan, että riittävällä henkilöstöllä,
kokoonpanojen uudistamisella ja toiminnan tehostamisella määrästä kyetään
selviämään. Merkittävää on
sekin, että tässä yhteydessä lautakunta
saa esityksen mukaan toisen päätoimisen puheenjohtajan
ja 11 uutta esittelijän virkaa, joista kaksi siirtymävaiheen
ajaksi. Tällä tavoin henkilöstön
lisäys olisi yhteensä 15 henkilötyövuotta.
Nyt sitten käytäntö osoittaa, onko tämä riittävä määrä ja
tuleeko alkuvaiheessa ruuhkaa vai eikö tule.
Valiokunta joka tapauksessa korostaa, että lautakunnan
käsittelemissä muutoksenhakuasioissa käsittelyn
joutuisuudella on yksilön kannalta suuri merkitys, koska
kyse on esimerkiksi eläkettä tai päivärahaa
koskevissa asioissa hakijan perustoimeentulon turvaamisesta. Valiokunta katsoo,
että uudistuksen toteutumista tarkoitetulla tavalla on
seurattava huolellisesti ja ryhdyttävä välittömiin
toimenpiteisiin, mikäli asioiden käsittelyaikoja
ei saada esityksen tavoitteiden mukaisesti lyhenemään.
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, tähän mietintöön
liittyy kaksi vastalausetta, joita en käy kommentoimaan.
Ne varmasti selviävät täältä mietinnön
sisällöstä, ja uskon, että vastalauseiden
tekijät ovat varautuneet esittämään
niistä omat näkemyksensä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja edellä totesi,
olen varautunut esittelemään itse ensimmäisenä allekirjoittamaani
vastalausetta, jossa esitetään lain hylkäämistä.
Kuten valiokunta on mietinnössä todennut, valitusasioilla
on yksittäisille ihmisille, jotka ne valitukset ovat tehneet,
erinomaisen suuri merkitys. Usein näissä asioissa
kyse on heidän perustoimeentulostaan. Ja nyt, kuten täällä jo
aiemmin on todettu työttömyysturvalautakunnan
osalta, valitusajat ovat aivan liian pitkiä. Aivan samalla tavalla
alueellisten sosiaalivakuutuslautakuntien ja sitä ylempien
elinten käsittelyjen kesto on ollut ja on aivan liian pitkä.
Siihen pitää saada parannus. Tällä lainsäädännöllä siihen
pyritään. Pyrkimys on hyvä. Valitettavasti
käytäntö sisältää sellaisia
uhkia, että kysymys tämän lakiehdotuksen
hyvyydestä joutuu kyseenalaiseksi.
Kysymys on nyt ennen kaikkea siirtymävaiheesta. Voi
olla, me emme kukaan kuitenkaan tiedä, onko, mutta voi
olla niin, että tämä lakiesitys ajan
myötä johtaa tilanteen paranemiseen. Varmaa se
ei ole, mutta jos johtaa, niin hyvä on, ja jos ei johda,
niin viimeistään sitten pitää tehdä sellaisia
toimia, että varmasti tilanne paranee.
Mutta se on varmaa kuultujen asiantuntijalausuntojen perusteella,
että tässä siirtymävaiheessa käsittelyajat
nimenomaan tämän lain uudistuksen seurauksena
tulevat pitenemään. Ja niille ihmisille, joitten
valitukset osuvat nyt tähän ajankohtaan, joiden
valitukset ovat jo sisällä tai tulevat vielä nyt
tähän vuodenvaihteeseen, tämä lakiesitys
merkitsee varmasti huononnusta. Silloin on tietenkin kysymys siitä,
voidaanko heidän valitusaikojensa pitenemistä perustella
sillä, että kenties sitten myöhemmin
saamme muitten valitukset käsitellyiksi lyhyemmässä ajassa.
Tästä syystä, kun itse tietenkin vastaan
siihen, että näin ei voi olla, en voi pitää tätä lakiesitystä hyvänä.
Kysymyshän on siitä, että nyt, kun
alueelliset, viidellä eri paikkakunnalla eli Lahdessa,
Turussa, Seinäjoella, Kuopiossa ja Oulussa toimineet alueelliset
sosiaalivakuutuslautakunnat lakkautuvat, valitusten käsittely
siirtyy Helsinkiin. Maakunnista loppuu ja siirtyy Helsinkiin noin
25 työvuotta. Ongelma on siinä, että kun
nyt ensi vuoden budjetissa ollaan esittämässä vastaavaa kompensaatiota
Helsinkiin tänne tulevalle uudelle, yhdelle valituselimelle,
niin ei niitä työntekijöitä tietenkään
ole vielä palkattu. Kun ei budjettiakaan ole vielä hyväksytty,
niin eivät taida olla vielä nämä virat
edes haussakaan. Silloin väistämättä järjestelmään
tulee puolen vuoden resurssivaje, ja se tarkoittaa sitä,
että se työpanos, joka on ollut näissä alueellisissa
lautakunnissa, jää nyt käyttämättä,
koska niitä ihmisiä ei kerta kaikkiaan ole, ja
vaikka siellä olisikin uusia ihmisiä, niin todennäköisesti
heidän sisäänajonsa joka tapauksessa
kestää. Eli ne ihmiset, jotka ovat valittaneet
tässä tilanteessa, joutuvat kyllä kohtuuttomaan
tilanteeseen.
Se, mikä minusta itse prosessissa on vielä murheellisempaa,
on se, että Kela esitti ministeriölle, että esitystä muutettaisiin
niin, että alueelliset lautakunnat saisivat jatkaa työtään
niin pitkään ja siihen saakka, kunnes ne ovat
käsitelleet sen ruuhkan, joka siellä on nyt sisällä,
ja sen jälkeen ne olisivat voineet ikään
kuin hiljaa haudata itsensä seppelten kera tai ilman, jolloin
tämä siirtymävaiheen ongelma olisi poistunut.
Mutta tämäkään ei kelvannut.
Nyt sitten mietinnössäkin perustellaan, että enää ei
voi tehdä mitään, koska kuulemma näistä alueellisista
lautakunnista työntekijöitä on jo irtisanoutunut.
Voi olla tietenkin, että jos on olemassa uhka, että tulee
laki, jolla työ viedään alta pois, niin
tekee mieli lähteä etsimäänkin
uutta työtä, mutta kun olen tätä asiaa
selvittänyt, niin ei kovin moni vielä kuitenkaan
ole poistunut. Mutta tästä syystä Kela
oli ja pääjohtajan suulla on edelleen hyvin huolissaan siitä,
mitä tulee tapahtumaan. Tämä on toinen syy,
miksi tätä lakiesitystä ei pitäisi
hyväksyä.
Toinen syy on sitten aluepoliittinen. Meillä on toimintojen
alueellistamisesta voimassa oleva laki, jossa sanotaan, että kun
valtiolle tulee uusia tehtäviä tai kun vanhoja
merkittävästi muutetaan, siinä yhteydessä pitää tarkastella,
voidaanko ne tehtävät siirtää pois
Helsingistä, jos ne siis ovat olleet täällä tai
jos niitä aiotaan tänne perustaa. Tässä esityksessä toimitaan
juuri päinvastoin: Lopetetaan maakunnista viisi pitkään
ja ansiokkaasti toiminutta elintä ja siirretään
ne yhteen paikkaan tänne Helsinkiin. Sitä on perusteltu
sillä, että tällä tavalla saadaan
läpinäkyvyyttä, koska nämä lautakunnathan
ovat nyt toimineet ikään kuin Kelan yhteydessä,
saaneet hallintopalvelut sieltä ja myöskin nämä esittelijät
ovat olleet Kelan palveluksessa. Voihan se olla tietysti muodollisesti
ja teoreettisesti näin, mutta kyllä me nyt kaikki
tiedämme, että ei varmasti sillä, että se
järjestely on ollut teknisesti tällainen, ole ollut
mitään vaikutusta siihen, minkälaisia
päätöksiä ne lautakunnat ovat
tehneet.
Toinen perustelu on se, että saadaan päätökset yhdenmukaisemmiksi,
ja tämäkin kuulostaa lievästi sanoen
käsittämättömältä.
Todennäköisesti nämä lautakunnat
on perustettu alueellisina sen takia, että ne voisivat,
kun ne tuntevat niitten alueitten olot paremmin kuin Helsingin herrat,
ottaa niitten ihmisten tilanteet nimenomaan alueelliselta kannalta
huomioon. Päätökset ovat varmaan parempia,
ja tiettävästi 40 vuoden aikana ei ole tullut
yhtään semmoista tapausta, että joku olisi
ylipäätään väittänyt,
että alueellisista syistä olisi tehty kovin erilaisia
päätöksiä eri puolilla. Sitä paitsi
on olemassa se ylempi valituselin, joka varmasti poistaisi tämän
ongelman. Aivan samalla perusteellahan voitaisiin vaatia hovioikeuksia
lakkautettavaksi, kun niitäkin nyt toimii eri puolilla
Suomea.
Periaatteellinen kysymys tästä nurinkurisesta alueellistamisesta
on kyllä vakava. Vaikka tässä tietysti
syntyisi suuri intohimo ryhtyä esittämään hallituspuolueille
erilaisia, sanoisiko, kärjistyneitä näkemyksiä,
en nyt sitä tee, mutta kyllä varmaan itsekin keskuudessanne
tiedätte, miltä tämä tuntuu,
ainakin alueilta tulevista keskustan ja sosialidemokraattien kansanedustajista,
joilla tiedän aidosti olevan huolta tästä asiasta.
Totean vain sen, että kun olen ollut kohtuullisesti
kolmikantaan tyytyväinen ja sen yleiseen toimintaan, niin
tässä asiassa en kyllä ole. Perustelut
ovat myötäilleet kovin helsinkiläisiä näkemyksiä,
joita valiokunnassakin esitettiin. Ainoa minusta suoraselkäisesti
toiminut edunvalvontajärjestö tässä tapauksessa
oli MTK, joka sanoi, että tämä vaarantaa
muun muassa maanviljelijöitten erityisaseman huomioon ottamisen.
Arvoisa puhemies! Kun nyt on kysymys ensimmäisestä käsittelystä ja
mahdollisista muutoksista pykäliin, en niitä ryhdy
tässä tekemään, vaan olen sitä mieltä,
että parempi panna koko laki turkin hihaan ja tehdä se uudestaan. Siksi tulen
toisessa käsittelyssä ehdottamaan lain hylkäämistä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Yleensä tämän hallituksen
esitykset ovat suhteellisen hyviä noin 98-prosenttisesti,
mutta tässä on ainakin yksi semmoinen lakiesitys,
jota en ymmärrä ollenkaan, ja se perustuu siihen
näkökulmaan, jotta meidän hallitusohjelmassamme
on mainittu tämä alueellistaminen ja meillä on
sen tyyppinen politiikkaohjelma olemassa, ja tässähän
toimitaan just sen ohjelman vastaisesti. Tässä alueellistetaan
kyllä, mutta alueellistetaan Helsinkiin nämä työpaikat.
Jos tämä olisi tehty sillä tavalla, jotta
olisi johonkin muualle tämä elin perustettu ja
hoidettu kuntoon se ruuhka, mikä tässä siirtymävaiheessa
on odotettavissa, niin sitten sen voisi vielä ymmärtää.
Mutta tässä tulee nyt just niitä ongelmia,
joita ed. Virtanenkin kuvasi tässä sen siirtymävaiheen
ajalta. Kun lopetetaan ja yhteen paikkaan pukataan koko tämä käsittely,
niin todennäköisesti se on tukossa koko systeemi.
Kun tämä on nyt tämmöinen
mikä on ja tämä on epäkelpo
esitys sillä tavalla noin aluepolitiikan kannalta, niin
lukeudun siihen joukkoon, joka on tuon vastalauseenkin allekirjoittanut.
Itse en päässyt allekirjoittamaan, kun en ole
valiokunnassa, mutta täällä nappia painamalla
ilmeisesti voi tehdä sen, mitä ed. Virtanen totesi,
jotta pannaan turkin hihaan koko tämä esitys.
Toivon mukaan täältä löytyy
riittävä porukka nimittäin siihen ja
tehdään uudelleen semmoinen ratkaisu, joka on
alueellistamisen kannalta järkevä ja on linjassa
meidän ohjelmiemme kanssa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Olen hallituspuolueen kansanedustaja
ja tuen hallitusta ja varmasti tulen tekemään
niin tämänkin lain käsittelyn yhteydessä,
kun se on toisessa käsittelyssä.
Mutta, arvoisa puhemies, kun katsoi tämän
lakiesityksen, valiokunnan mietinnön ja täällä olevat
vastalauseet, täytyy sanoa, että en ole koskaan
täällä salissa käynyt pöntössä puhumassa
ja puolustanut jotakin vastalausetta, mutta nyt se on pakko tehdä,
koska ei tälle löydy järkiperusteita, ei
millään lailla, hallituksen aluepoliittisen linjan kannalta.
Tämä on täysin sen vastainen, ja täällä ed.
Virtanen minusta toi hyvin esille nämä perusteet,
miksi tämä ei ole kelpo lakiesitys hyväksyttäväksi,
ja ihmettelen. Tämähän ei ole mikään megaluokan
kysymys hallituspolitiikassa. Tämä on pieni asia,
mutta tavattoman tärkeä.
Meillä on ollut järjestelmä, alueelliset
sosiaalivakuutuslautakunnat Lahdessa, Turussa, Seinäjoella,
Kuopiossa ja Oulussa, 40 vuotta toimineet, ja nyt ne sitten siirretään
tähän komiteanmietintöön vedoten
Helsinkiin, keskitetään tänne, ja ennen
kaikkea, kun tässä tulevat myöskin näiden
alueellisten näkökohtien lisäksi nämä ammatilliset
näkökohdat, tulevatko ne riittävästi huomioiduiksi.
Ei minulle ainakaan siitä lakiesityksestä, puhumattakaan
tästä valiokunnan mietinnöstä,
käy ilmi, että tämä nyt ongelmat
ratkaisisi. Jotenkin tuntuu käsittämättömältä,
että tämä on tänne tullut.
Mutta sanon vielä sen, kun hallituspuolueen edustajana
olen tottunut siihen, että niin kauan kuin hallitus istuu,
niin tuen sen esityksiä. Tämä on täysin
ristiriitainen tilanne omalta kohdaltani. En minä pysty
perustelemaan omassa maakunnassani millään tätä hallituksen
esitystä. Meihin ovat ottaneet yhteyttä alueelliset
sosiaalivakuutuslautakunnan jäsenetkin, monet, tämän
asian suhteen, ja jos tämä kytkentä Kelaan
halutaan purkaa, se pystytään purkamaan myöskin
aluepoliittisesti aivan oikealla tavalla säilyttämällä alueellisesti
nämä lautakunnat toisen organisaation alaisuudessa.
Sanon suoraan, että harvoin joutuu tämmöisen
puheenvuoron käyttämään. Vaikka
hallitus on hyvin hoitanut asiansa, niin tässä lakiesityksessä tämä on
pieni asia, mutta tämä on poliittisesti hyvin
merkittävä ja suurikin asia.
Ennen kaikkea sitten vielä täällä kuulin,
että asiantuntijalausunnoissa on valiokunnassa käynyt
ilmi, että tämä siirtymäaika
tulee olemaan erittäin ongelmallinen niiden muutoksenhakijain kohdalla,
jotka ovat muutosta hakeneet, ja ei voitu myöskään
säilyttää sitten näitä lautakuntia
niin kauan, että uusi pääsee toimimaan.
Jokainenhan nyt talonpoikaisjärjellä ymmärtää,
että eihän tämä vaan toimi alkuun.
Jää monia väliinputoajia, ja tämä on
minusta murheellista, että tämmöinen
esitys täällä on.
Olisin toivonut, että hallitus voisi vetää tämän lakiesityksen
täältä pois, mutta nyt se on eka käsittelyssä,
ja nyt se on sitten yhtä menoa, ja minunkin täytyy
hallituksen uskollisena soturina sitten puolustaa esitystä,
jota en voi kyllä tuolla kentällä puolustaa.
Ainoa peruste on, että en halua hallitukselle esittää epäluottamuslausettani tämän
esityksen takia, mutta mitään muuta perustetta
minä en löydä.
Valto Koski /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietysti tässä on asioita,
joita ei kukaan voi etukäteen tietää,
miten ne käytännössä loppujen
lopuksi sujuvat. Sen takia on arvioitava keskinäisen luottamuksen
ilmapiirissä sitä, onko hallitus onnistunut valmistelussaan
parhaalla mahdollisella tavalla vai ei.
Jos ajatellaan tätä ed. Vihriälän
kritiikkiä tästä keskittämisestä,
niin se on tietysti sillä tavoin kuin hän sanoi,
poikkeuksellinen, ja maakunnan ihmisenä ymmärrän
ihan hyvin tällaisen. Mutta sitten kun hän esitti,
että tulee sitä ruuhkaa, sekin voi olla täysin
mahdollista. Silloin on punnittava keskenään sitä henkilöstölisäysten
määrää ja sitä kokoamista
yhteen paikkaan suhteessa niihin alueellisiin toimijoihin. Kumpi
siinä sitten loppujen lopuksi on oikea ratkaisu, en osaa
sanoa. Mutta oleellistahan tässä asiassa kokonaisuudessaan
oli se, että me voisimme täälläkin
talossa keskittyä siihen, että tämä valitusten
määrä saataisiin pienenemään.
Silloin näitten tehtävätkin oleellisesti
muuttuisivat.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä n:o 167 ehdotetaan säädettäväksi
laki sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta, ja se korvaisi sairausvakuutuslaissa
olevat tarkastuslautakuntaa koskevat säädökset.
Tässä edellä sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja
Valto Koski toi mielestäni esille tärkeän
kysymyksen, että valiokunnassa, kun näitä asioita
käsitellään, tulisi voida luottaa siihen,
että hallitus on valmistellut esitykset hyvin perusteellisesti,
niin että lähtökohta-ajatuksena pitäisi
olla sen, että eri näkökulmat on otettu
huomioon siinä, miksi lainmuutosta lähdetään
tekemään. Tältä pohjalta silloin
tietysti se keskustelu, mikä tässä nyt
on käytykin, osoittaa sen, kun valiokunta päätyi
siihen, että valiokunta ei tee muutoksia ja sitten lakia
viedään valiokunnan mietinnönkin myötä eteenpäin,
hallituksen esitystä, että hallituspuolueet ovat
luottamassa siihen valmisteluun.
Kuitenkin ne asiat, joita jo valiokunnassa asiantuntijat esittivät,
toivat näitä ristiriitoja. Niitä täällä on
tuotu esille, ja ne ovat mielestäni hyvin tässä vastalauseessa.
Täällä on kaksi vastalausetta, ja ed.
Erkki Virtasen ensimmäisenä allekirjoittamassa
vastalauseessa 1 on nämä perustelut mielestäni,
voi sanoa, kattavasti esitetty. Itse olen tässä vastalauseessa
mukana. Niin kuin täällä on tuotu esille,
tähän ovat myös hallituspuolueen edustajat
jo siellä valiokunnan käsittelyn aikana yhtyneet,
ja sekin mielestäni osoittaa sen, että tässä olisi
todella voitu tehdä toisenlainenkin ratkaisu tämän
esityksen yhteydessä.
Erityisesti on se kysymys, niin kuin asiantuntija Kansaneläkelaitoksen
taholta esitti, että olisi voitu toimia siirtymäkauden
aikana toisella tavalla eli käsittelyt, valitukset, jotka
ovat jo käsittelyssä, olisi toteutettu entisissä lautakunnissa
ja sillä tavalla saatu nopeasti käsiteltyä ja
sitten ne uudet olisi tuotu tähän uuteen lautakuntaan.
Se on se ensimmäinen kysymys, mutta tähän
siirtymävaiheeseen ei sitten suostuttu. Tästä seuraa
se, että tässä nimenomaan on kysymys
asiakkaitten näkökulmasta: heidän tilanteensa
vaikeutuu, he joutuvat entistä pidempään
odottamaan päätöstä omalle valituksellensa.
Se on se yksi kysymys, minkä vuoksi tämä vastalause
on oikeutettu.
Toinen on tämä alueellinen kysymys, että nyt Helsinkiin
siirtyy tämä keskitetty lautakunta ja sen nimikin
on erilainen. Mielestäni se, että 40 vuotta on
toimittu alueellisissa sosiaalivakuutuslautakunnissa määrätyillä paikkakunnilla,
on varmasti tuonut siellä toimijoille myös osaamista
ja asiantuntemusta. Tietenkin tiedämme, että eri
lautakunnissa ovat nämä valitusajat pitkiä eli päätöksiä saa
odottaa, on saanut näissäkin alueellisissa lautakunnissa
odottaa. Mutta mieluummin kuin että mentiin tämänlaiseen
ratkaisuun, olisi voitu etsiä ratkaisua siihen, miten voidaan tehostaa
näitä alueellisia lautakuntia ja sitä toimintaa,
joka kaiken kaikkiaan on lähempänä asiakasta
ja ihmistä, jonka asiasta on kysymys, koska ei varmastikaan
tähän, kuinka kauan valitusaikaa nyt tarvitaan,
saada parannusta tällä lailla.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämäkin
olisi voitu nostaa lausumaksi valiokunnan mietinnössä,
kun on valiokunnan kannanottojen yhteydessä tämä viimeinen
lause: "Valiokunta katsoo, että uudistuksen toteutumista
tarkoitetulla tavalla on seurattava huolellisesti ja ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin,
mikäli asioiden käsittelyaikoja ei saada esityksen
tavoitteiden mukaisesti lyhenemään." Jos siis
tämän lain tavoite on, että ne saataisiin
lyhenemään, ja nyt on selkeä kysymys ja
oletus, että ne eivät tällä lailla
lyhene, niin olisin mieluusti nähnyt, että tämä olisi
ollut ainakin sitten lausumaksi irrotettuna tästä.
Mutta kun tätä kokonaisuutta olen itsekin
arvioinut ja pannut nimeni tähän vastalauseeseen, niin
näen, että ehkä sitten se lausuma, kuinka seurataan
näitä, olisi ollut se toinen vaihtoehto. Mutta
tässä vaiheessa katson, että perustelut
riittävät nimenomaan sille, että tätä lakia
ei olisi pitänyt viedä eteenpäin. Seurantaa
nyt joka tapauksessa tulee olla, jos tässä eduskunnan
salissa tulee hyväksytyksi. Jos vastalauseet eivät
tuota tulosta, niin silloin tietenkin tarvittaisiin vahvempaa lausumaa
siitä, millä tavalla tätä asiaa
kaiken kaikkiaan seurataan ja tehdään mahdollisesti
pikaisesti muutos, jos tästä on vaikeita seurauksia asiakkaille.
Arvoisa puhemies! Todella olen oikeastaan vähän
hämmentynyt siitä, että nyt tässä salissa
on hallituspuolueitten edustajien taholta tullut vahvasti näkemystä,
että tätä ei olisi pitänyt viedä eteenpäin.
Toisaalta olen hämmentynyt, mutta toisaalta tietysti se
ehkä antaa vastausta siihen, että olemme tehneet
hyvän vastalauseen, että näin olisi pitänyt
edetä. Se vahvistaa vaan omaa näkemystäni,
miten olen arvioinut tämän lain. Tietenkin toivoisi,
että tämän tyyppisiä lakeja
ja tämän tyyppisiä esityksiä ei
useampia tulisi.
Mielestäni ed. Vihriälä toi hyvin
esille sen, että tässä nyt ei ehkä ole
semmoista suuren luokan ongelmaa, että tähän
ei hallitus olisi varmasti kaatunut, jos tämä olisi
yksittäisenä asiana otettu pois. Siitä ei
suurempia ristiriitoja, olettaisin, ainakaan olisi tullut.
Tässä nämä alueelliset lautakunnat
ovat Lahdessa, Turussa, Seinäjoella, Kuopiossa ja Oulussa.
Itse olen Tampereelta. Ei tässä ole Tamperetta
mainittu. Mutta näen, että tämä,
jos mikä, on nimenomaan meille itse kullekin tärkeä,
jotka kannatamme ja pidämme erityisen tärkeänä sitä, että Suomessa
ei keskitetä kaikkia yhdelle paikkakunnalle tai ainakaan
tänne Ruuhka-Suomeen, vaan se osaaminen ja ne kaikki palvelut, jotka
meillä tulee olla mahdollisimman lähellä väestöä eri
puolilla Suomea, tulee todella säilyttää ja
tätä aluepoliittista linjaa tulisi päinvastoin vahvistaa
eikä, niin kuin tässä, heikentää.
Arvoisa puhemies! Ihan vielä lopuksi: Tietysti tässä toisessa
vastalauseessa, ymmärrän hirveän hyvin
sen, on kysymys tästä alueesta lähellä. Tietenkin
se sitä tilannetta, mitä kaiken kaikkiaan tapahtuu
sitten tässä Helsingissä, Pääkaupunkiseudulla,
voi parantaa. Mutta kyllä itselläni sinänsä on
vielä sekin kysymys, kun tehdään tämmöisiä hyvin
massiivisia lautakuntia, mikä siellä on sitten
yksilöarvo, yksittäisen hakemuksen, yksittäisen
valituksen arvo ja sen kysymyksen tarkastelutapa, miten koko se
tilanne, missä se ihminen, jonka asiasta on kysymys, elää,
ja miten ne asiat tulevat sinne suurelle pöydälle.
En usko, että se tällä lailla paranee.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Myös me kokoomuksen valiokunnan jäsenet
olimme aika ymmällämme siitä, että tällaista
takaperoista alueellistamista tapahtuu, emmekä suinkaan
ole niin itsekkäitä kuin ed. Rauhala sanoi, että haluaisimme
kerätä Helsinkiin nimenomaan näitä ihmisiä lisää;
tervetuloa vaan. Mutta ehkä tätä on kuitenkin
erittäin vaikea pyörtää enää tässä vaiheessa,
koska olemme kuulleet tuossa valiokuntakäsittelyssä,
että niitä ihmisiä on siirtynyt pois
niistä alueellisista lautakunnista.
Mutta esitämme kuitenkin tätä vastalausetta
2, tätä pontta, ja kun ei sitä hyväksytty
tähän mietintöön valiokunnan
käsittelyssä, niin aiomme toisen käsittelyn
yhteydessä esittää ponnen, joka kuuluu:
"Eduskunta edellyttää, että lakia toimeenpantaessa
varmistetaan riittävä henkilöstö sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnassa, jotta valitusasioiden käsittelyajat
pysyvät kohtuullisina." Olemme aivan yhtä huolissamme kuin
ed. Virtanen siitä, että pahoja ruuhkia tulee syntymään,
koska tässä laissakin sanotaan, että tämän
muutoksenhakulautakunnan tulisi saada 15 lisävirkaa, mutta
ei suinkaan, että heillä on jo 15 lisävirkaa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssämme on
asia, jolla voi olla vaikutusta jokaisen suomalaisen arkipäivän
elämään silloin, kun on kysymys tilanteesta,
jossa perusturvaan liittyvän etuuden osalta kansalainen
kokee vääryyttä. On ollut mielenkiintoista kuulla
tätä keskustelua sen suhteen, mikä nousee päällimmäiseksi
kritiikin kohteeksi. Aika vähän on kannettu huolta
oikeusturvasta lukuun ottamatta sitä siirtymäaikaa,
joka tässä vääjäämättä tulee
ja joka on ongelmallinen. On kuitenkin kysymys niitten ihmisten
arkipäivästä selviytymisestä,
joitten päiväraha tai joku muu etuuspäätös on
ollut kohtuuton, väärä jne.
Olen pääsääntöisesti
valiokunnan puheenjohtajan Valto Kosken kanssa ollut kolmen ja puolen
vuoden aikana samoilla linjoilla. Niin olen pääsääntöisesti
tämänkin asian kohdalla, mutta minulla on tämän
asian valmistelun osalta hieman kriittisempi ote kuin valiokunnan
puheenjohtajalla esittelypuheenvuorossaan. Tämä esityshän
perustuu toimeentuloturvan muutoksenhakukomitean esitykseen. Valiokunnan
puheenjohtaja totesi, että valmistelu on hoidettu, niin kuin
joskus aikaisemmin on tämän tyyppisten asioitten
valmistelu hoidettu, komiteanmietinnön pohjalta. Siteeraan
ed. Koskea: "- - voidaan olla ehkä aika varmalla pohjalla
- -." Myönnän, että tämä on
saivartelua. Voidaan olla ehkä varmalla pohjalla. Jos minulla
on oikeat tiedot — korjatkaa, jos olen väärässä — tästä komiteanmietinnöstä ainoa
eteenpäin tullut asia on tämä, ja se
asettaa tämän aika mielenkiintoiseen valoon. (Ed.
Pulliainen: Voidaan olla ehkä väärässä!) — Voidaan
olla, ja minulla on vara tunnustaa, jos olen väärässä,
mutta tällaisella tiedolla minä olen liikkeellä.
En voi antaa kiittävää arvosanaa
hallituksen toiminnalle, ja erityisesti kritiikki kohdistuu valmistelun
osalta siihen, että tämä laki ajetaan
läpi tavalla, jossa valmisteluprosessi on ollut menossa
tilanteessa, jossa lopputuloksesta ei ole tietoa. Opposition vastalauseissa
on kaksi kärkeä: toinen on aluepoliittinen ja
toinen on huoli siitä, mitä tapahtuu siirtymävaiheen
aikana. Meillä olisi täysin kestämätön
tilanne, jos me hylkäisimme tämän lain
nyt. Nimittäin valmistelu on ollut täyttä päätä menossa.
Ihmiset, jotka ovat tietoisia, että tämän
kaltainen esitys on tulossa, ovat jo jättäneet
paikkansa, mikä tarkoittaa sitä, että yksi syy
siihen, että meillä saattaa olla tilanne, joka
on todennäköinen, ei vain saattaa olla, vaan on
tilanne, missä nämä valitusprosessit
ruuhkautuvat, on se, että uppoava laiva on jätetty.
Eihän tämä voi olla aivan oikea tapa
valmistella tämän tyyppisiä asioita,
kun mennään sinne perustasolle, kun on kysymys
yksittäisen ihmisen henkilökohtaisen elämän
ylläpitämisestä ja siitä perusturvasta,
johon muutoksenhaku kohdistuu. Eli valmistelu on tapahtunut tavalla,
joka ei kokonaisuudessaan kiitosta ansaitse.
Siirtymävaiheessa tulee varmasti ongelmia. Se on valiokunnan
mietinnössä sanottu ääneen. Resursseista
tullee olemaan pulaa. Mutta toisaalta se toinen näkökulma,
että siirtymävaiheen ongelmilla perustellaan sitä,
että tämä lakiesitys hylätään,
ei minusta sekään ole kestävä tie.
Edellä puhuin siitä, mitä seuraisi, jos
hylkäisimme tämän. Toisekseen, kyllähän
tässä yksi tavoite on se, että politiikassa
yhä enemmän on tärkeää se, miltä asiat
näyttävät, ei niinkään
se, miten ne ovat.
Tähän astihan nämä muutoksenhakutoimielimet
ovat olleet — ja tämä on yksi
keskeinen peruste, miksi lakiesitystä ollaan viemässä eteenpäin — Kelan
hallinnossa mukana. Tämän asian oikaiseminen ei
välttämättä ole Kelankaan kannalta
huono asia. Ei välttämättä ole
Kelankaan kannalta huono asia, että eriytetään
tämä tilanne. Tässä tulee selkiytystä muutoksenhakujärjestelmään.
Kun tässä ollaan uskon varassa, niin uskon siihen,
että aikaa myöten myöskin valitusaikoihin
pystytään puuttumaan. Se on resurssikysymys. Mutta
yksi syyhän tähän meidän aikataulutukseemme
on se — kokoomus esittää täällä vastalauseessaan
toiseen käsittelyyn pontta siitä, että riittävät
henkilöstöresurssit turvataan — että tämä on
budjettilaki vuoden 2007 osalta ja tämä pitää näiltäkin
osin viedä läpi, jottei esimerkiksi tämän
siirtymäajan osalta ja varsinkaan sen jälkeen
tapahtuisi mitään ihmeellistä.
Ed. Virtanen, te totesitte puheenvuorossanne, että yksityiselle
ihmiselle on suuri merkitys sillä, että perustoimeentulo
turvataan, ja sen omassakin puheenvuorossani aikaisemmin totesin.
Tätä jos opponoidaan sillä, että vähintäänkin
yhtä voimakkaasti — kerroitte jopa lähes
intohimoon saakka tämän asian menevän — kyse
on aluepolitiikasta, niin ainakaan Kelaa tästä kohtaa
ei voi syyttää. Kela on kuluneen vaalikauden aikana siirtänyt
maakuntiin yli 200 henkilötyövuotta tavalla, josta
ei ole tehty turhaa mekkalaa, vaan Kela on kehittänyt toimintojaan
tavalla, jossa tämä on ollut mahdollista. Myönnän,
että tämän vastinparin synnyttäminen
voi kuulostaa keinotekoiselta — te ette syyttänytkään
Kelaa, en ollenkaan väitä sitä — mutta
tämän asian haluan nostaa tässä yhteydessä esille:
yli 200 henkilötyövuotta sillä, että on
Kelan hallintoa kehitetty ja viety eteenpäin.
Miten tämä laki tulee jatkossa toimimaan,
sen tulemme näkemään. Minusta valiokunta
on aivan oikein todennut — ja sitä ei ole tässä vaiheessa
tässäkään keskustelussa kukaan
kiistänyt — että on seurattava, mitä tapahtuu.
Tehtyä ei tietysti tekemättömäksi
saa, mutta toisaalta täällä mietinnössä lukee
täysin selkeästi: "- - ryhdyttävä välittömiin
toimenpiteisiin."
Me kansanedustajat, jos ketkä, tiedämme, että olemme
tähänkin asti toimineet ja toimimme ylimpänä muutoksenhakuelimenä,
noin lainausmerkeissä, tilanteessa, missä kansalaiset
ovat jääneet järjestelmämme
rattaisiin, hakeneet muutosta etuutensa tasoon tai vääriin
päätöksiin, mistä on seurannut,
että on otettu kansanedustajiin yhteyttä. Jos tämä menee pieleen,
on aivan varmaa se, että meidän osaltamme tilanne
muuttuu. Toisekseen, tässä on myös Kansaneläkelaitokselle
oppimisen paikka siinä, että esimerkiksi itseoikaisua
tehtäisiin Kelan päätöksenteossa
jatkossa lisää. Tämä olkoon
yksi viesti myös Kansaneläkelaitoksen suuntaan,
koska on selkeitä viestejä siitä, että Kelassakin
sanotaan, että valittakaa ja katsokaa, mitä sen
jälkeen tapahtuu, tilanteissa, joissa pitäisi
ryhtyä toimenpiteisiin jo siellä Kelan toimistossa.
Laki ei ole ongelmaton. Aluepoliittisia perusteita voi käyttää.
Minusta ne eivät ihan täysin kestäviä tässä tilanteessa
ole. Sitten se, että jos me puhumme ihmisen oikeusturvaan
keskeisesti liittyvästä asiasta ja täällä käytetään
puheenvuoro, että "näin tamperelaisena totean
tämän", niin on tämä aika mielenkiintoista.
No, vaalit on tulossa, ja jokainen oman kotikulmansa puolia tietysti
näissäkin asioissa pitää. Listalla
on Lahti, ja totta kai olen huolissani siitä, mitä tapahtuu,
(Ed. Pulliainen: Mutta onneksi ei Hollola!) mutta minusta tässä on
tämä periaate se iso ja näiltä pohjilta
tämän aluepoliittisenkin näkökulman
kestää.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! En ole valiokuntatyöskentelyssä ollut
tilaisuudessa tähän käsiteltävään
asiaan paneutumaan, mutta pitäisin hyvin tärkeänä niitten
asioitten kannalta, jotka koskettavat ihmisiä sosiaaliturvan
muutoksenhaussa, että menettelyt voisivat olla mahdollisimman
nopeita, selkeitä ja joustavia, jotta silloin kun on sosiaaliturvan
oikeudenmukaisesta saannista kyse, henkilö voisi kokea
elävänsä oikeusvaltiossa, jossa hänen
asioitaan ei pallotella vaan asioihin saadaan selkeät ratkaisut.
Toivon, että ne ongelmat, joita täällä on
tuotu esille, voitaisiin saada jäljellä olevissa
ratkaisuissa hoidettua. Edelleen toivon, että vaikka tämä näyttää nyt keskittyvän,
pohdittaisiin myöskin, mitä alueellistamismenettelyn
suhteen olisi tehtävissä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinoselle: tässähän
alueellistetaan, mutta suunta on vaan Helsinkiin päin ja
lakkautetaan muualta.
Arvoisa puhemies! Kun on tätä keskustelua kuunnellut,
niin ei voi mitään muuta sanoa, kuin että hallitukselle
on annettava tunnustus siitä, että tällä tavalla
se pitää opposition hengissä, voimissa,
taisteluhaluisena, ja se on niin voimakasta tunnetta, että se
tempaa jo osan hallituspuolueitten kansanedustajista mukaan. Että kiitoksia vaan
paljon taas tästäkin palveluksesta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on varmaankin poliittis-topologisesti
tämän eduskuntakauden mielenkiintoisin lakiesitys.
Ensinnäkin ed. Rehula ilmoitti, että he eivät valiokunnan
puheenjohtajan kanssa ole missään asiassa olleet
näin etäällä toisistaan. Toisaalta minä voin
taas sanoa, että missään niissä asioissa ed.
Rehulan kanssa, joissa olemme olleet eri mieltä, emme ole
olleet näin lähekkäin. Tässä on varmaan
tuleville historiantutkijoille ihan mielenkiintoisia viivottimellamittaamiskohteita.
Totean kuitenkin olevani ed. Rehulan kanssa hieman eri mieltä sikäli,
että tämä hylkäysesitys ei johda
yksittäisten ihmisten osalta käytännössä katastrofiin,
koska jos tämä lakiesitys hylätään, niin
alueelliset lautakunnat jatkavat työskentelyään,
ja kun sieltä poistuneet ovat poistuneet muualle Kelan
palvelukseen, niin virathan ovat olemassa ja he voivat palata sinne
varmasti paljon nopeammin kuin näihin nyt uusiin perustettaviin virkoihin tänne
Helsinkiin
saadaan uusia työntekijöitä.
Kaiken kaikkiaan tämä prosessi on minusta puhtaan
lainsäädäntötyön kannalta
sillä tavalla ongelmallinen, että kun tänne
tuotiin lakiesitys siinä vaiheessa kuin se tuotiin eli
lokakuussa, se käytännössä tarkoittaa — juuri
siitä syystä, että on varauduttava vuodenvaihteessa
tapahtuviin asioihin — että käytännössä eduskunnalta
viedään pitkälti mahdollisuus ottaa oikeasti
kantaa siihen, mitä tälle pitäisi tehdä etenkin,
kun ei anneta edes mahdollisuutta harkita jatkoaikaa, jota kuitenkin
se pääasiallinen toimija eli Kela, joka minunkin
mielestäni on viemällä omia tehtäviään
maakuntaan toiminut erinomaisesti, on esittänyt. Jossakin
tässä valmistelutyössä kyllä mättää pahemman
kerran.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle totean, että kyllä olen
huomannut, että tässä tapahtuu juuri
Helsinkiin keskittämistä tietyistä maakuntakeskuksista,
mutta toinkin sen esille, että asioita voidaan tarkastella melko
nopeasti myös uudelleen. Silloin minä toivon,
että asioille löydettäisiin uusia sijoituspaikkoja.
Ja vielä kerran korostan, että Keuruun Haapamäki
on menettänyt yli 700 valtion työpaikkaa ja mitään
kompensaatiota emme ole saaneet. Tonttimaat järvien rannoilla
olisivat suhteellisen kilpailukykyisiä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin ed. Rehulan sinänsä ansiokkaan
puheenvuoron johdosta vaan puheenvuorossani todennut, että oli
kaksi vaihtoehtoa käyttää: se, mitä ed.
Rehula totesi ja jonka itse esittelyssä totesin, tai sitten päinvastoin,
että emme ehkä voi olla varmoja. Valitsin sen,
että voimme ehkä olla varmoja.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen on aika toiveikas ja hänellä on
semmoinen utopia, että jos tämä siirretään
Helsinkiin, niin se voidaan heti tarkastelun jälkeen sitten
siirtää johonkin muualle. Se on kyllä niin,
että kun tänne se siirretään,
niin tänne se jääkin. En usko muuta.
Tarkoitus todennäköisesti on, että katsotaan,
onko tämä miten toiminut tämä järjestelmä, mutta
kyllä se sillä tavalla on, jotta se pysyy täällä Helsingissä.
Mutta kyllä kannattaisin sitä, jotta se voisi
olla vaikka Haapamäellä tämä paikka. Pitäisi
tehdä tässä ja nyt se ratkaisu eikä tehdä tämmöistä pahaa
liikettä, jotta antaa vetää tänne Helsinkiin.
Se on meidän politiikkaohjelmaa vastaan, mikä hallituksella
on tämän alueellistamisen osalta olemassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Minä vaan korjaisin kollegoja siinä,
että tässähän ovat kyseessä huippuasiantuntijat.
Ei heitä niin vain voi siirtää. Tässä on
esimerkiksi lääkäreitä, jotka
toimivat näiden asioiden tutkijoina ja ajajina, ja heistä on
osa vielä tällaisia osa-aikaisia, ettei heitä noin
vaan voi heitellä paikasta toiseen. Mutta kyllä minuakin
ihmetyttää se, etteivät nämä entiset
alueelliset toimikunnat saaneet jatkaa.
Yleiskeskustelu päättyy.