4) Hallituksen esitys Luotsausliikelaitoksen muuttamisesta osakeyhtiöksi
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esittelen lyhyesti Luotsausliikelaitoksen
muuttamista osakeyhtiöksi ja esitystä luotsauslain
muuttamisesta ja vahingonkorvauslain 3 luvun 7 §:n
kumoamisesta sekä niistä annettuja liikenne- ja
viestintävaliokunnan mietintöjä.
Valiokunnan enemmistö puoltaa Luotsausliikelaitoksen
yhtiöittämistä, sillä se mahdollistaa Luotsausliikelaitoksen
ja esityksen mukaan luotsausyhtiöille aiempaa selkeämmän
kustannuslaskennan, toiminnan läpinäkyvyyden ja
myös verotuksellisesti yhtäläiset toimintaedellytykset kaupallisilla
markkinoilla toimimiselle. Muutos on Luotsausliikelaitoksen ja esityksen
mukaan luonnollinen jatke hallinnonalalla suoritetuille yhtiöittämisille
ja edesauttaa omalta osaltaan luotsaustoiminnan monopolin purkamisessa,
mikäli siihen vireillä olevan selvitystyön
perusteella aikanaan päädytään.
Luotsaustoimessa voimassa olevaa monopolia ei esitetä muutettavaksi näillä esityksillä.
Valiokunta on pitänyt välttämättömänä korostaa,
että toimintamuodon muutos ja yhtiömuotoiseen
toimintaan liittyvät liiketaloudelliset arvot ja päätökset
eivät saa vaikuttaa heikentävästi luotsauksen
perimmäiseen tarkoitukseen, joka on alusliikenteen turvallisuuden
edistäminen sekä alusliikenteestä ympäristölle
aiheutuvien vahinkojen ehkäiseminen. Tämä on
otettava huomioon sekä yhtiön toiminnassa että yhtiön
omistajaohjauksessa.
Hallituksen esityksen mukaan yhtiöittäminen ei
sinänsä vaikuta henkilöstön
määrään tai mahdollisiin sopeuttamistoimiin.
Valiokunta on painottanut, että valtion kokonaan omistavan
yhtiön toiminnassa on tärkeää korostaa
hyvän henkilöstöpolitiikan merkitystä erityisesti
muutosvaiheessa. Osaava ja motivoitunut henkilöstö on
yrityksen toiminnan kannalta kriittinen menestystekijä etenkin
tällaisella toimialalla. Sen takia on tärkeätä,
että muutosvaiheessa taataan työntekijöiden
asema ja säilytetään hyvät neuvotteluyhteydet
työnantajan ja työntekijöiden kesken.
Valiokunnan enemmistö on myös puoltanut luotsauslakiin
ehdotettuja muutoksia, jotka liittyvät pääosin
liikelaitoksen yhtiöittämiseen. Luotsaustoiminta
on määriteltävissä julkisen
tehtävän hoitamiseksi ja tähän
liittyvän vastuun korostamiseksi. Valiokunta on pitänyt
tärkeänä todeta, että uudistuksessa
ei muuteta luotsien virkavastuuta koskevia säännöksiä.
Luotsit kuuluvat virkavastuun piiriin luotsauslain 8 §:n mukaisesti.
Valiokunta ei ole pitänyt saamansa selvityksen perusteella
tarpeellisena virkavastuun ulottamista luotsausyhtiön johtoon
tai henkilökuntaan, joka ei osallistu varsinaiseen luotsaukseen.
Valiokunta on korostanut, että liikelaitoksen yhtiöittäminen
ei saa vaikuttaa luotsien työn itsenäisyyteen
heikentävästi. Valiokunta on todennut, että saadun
selvityksen mukaan esityksellä ei ole vaikutuksia itse
aluksen luotsaukseen eikä niillä myöskään
ole tarkoitus muuttaa tai laajentaa luotsin omaa korvausvastuuta,
joka määräytyy edelleen vahingonkorvauslain
ja merilain säännösten mukaisesti.
Esityksen eräs keskeinen huoli on ollut uuden luotsausyhtiön
vahingonkorvausvastuun määrittely. Luotsausliikelaitoksen
yhtiöittäminen edellyttää luotsaustoimintaa
koskevan voimassa olevan vahingonkorvausoikeudellisen sääntelyn muuttamista
eli vahingonkorvauslain 3 luvun 7 §:n kumoamista.
Tilanteessa, jossa luotsauksen harjoittaja on osakeyhtiö,
lähtökohtana olisi ilman uutta sääntelyä se,
että luotsausyhtiö olisi vahingonkorvauslain 3
luvun 1 §:n mukaan isännänvastuussa
luotsin virheen tai laiminlyönnin luotsauksessa aiheuttamasta
vahingosta.
Valiokunta on hyväksynyt hallituksen esityksessä esitetyn
kannan, että luotsausyhtiöitä ei ole perusteltua
asettaa liian laajaan korvausvastuuseen luotsauksessa aiheutetuista
vahingoista. Luotsaus on luonteeltaan merenkulkua avustavaa toimintaa,
ja merilain säännösten perusteella ulkopuolisten
vahinkoa kärsineiden asema on lähtökohtaisesti
turvattu luotsatun laivan laivaisännän ensisijaisen
isännänvastuun perusteella.
Toimintaan liittyvät vahinkoriskit ovat myös huomattavan
suuret suhteessa luotsauksesta perittäviin maksuihin. Tässä vaiheessa
on pidetty perusteltuna rajata luotsausyhtiön vastuuta
luotsauksessa aiheutetusta vahingosta vain tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta
aiheutettuihin vahinkoihin ja enimmillään 100 000
euroon. Suurempi euromäärä saattaisi
valiokunnan saaman selvityksen mukaan vaikuttaa erittäin merkittävästi
esimerkiksi luotsausyhtiön vakuutusmaksujen suuruuteen.
Esitykseen sisältyvä vahingonkorvausvastuun
laajennus aiempaan Luotsausliikelaitoksen vastuuvapauteen verrattuna
on jo sinänsä periaatteellisesti merkittävä.
Valiokunta on myös korostanut, että luotsausyhtiön
vastuu muussa kuin luotsauksessa aiheutetusta vahingosta määräytyisi
kaikilta osin vahingonkorvauslain mukaisesti.
Valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että luotsaustoiminnan, kuten muunkin liikennepalvelun,
hinnoittelu tukee liikennejärjestelmän toimivuutta
ja liikennepoliittisten tavoitteiden toteuttamista. Esityksessä ehdotetaan
nykyään valtioneuvoston asetuksella säädettävien
luotsausmaksujen määräämistä koskevan
toimivallan siirtämistä luotsausyhtiön
hallitukselle. Liikenne- ja viestintäministeriön
omistajaohjauksella onkin jatkossa erittäin merkittävä tehtävä sen
varmistamisessa, että luotsauspalvelujen hinnoittelu pysyy kohtuullisena.
Valiokunta on korostanut lakiehdotuksen säännöstä hinnoittelun
julkisuudesta, joka omalta osaltaan takaa hinnoittelun tasapuolisuuden.
Valiokunta on pitänyt myös selvänä, että hinnoittelussa
käytettävät mahdolliset alennukset ovat
tarjolla samoin ehdoin kaikille laivan isännille. Valiokunta
on pitänyt perusteltuna Saimaan alueen luotsauksen maksun
alentamista edelleen. Ehdotuksen mukaan alennettu yksikköhinta
olisi enintään kaksi kolmasosaa varsinaisesti
merialueilla noudatettavista yksikköhinnoista. Alennetusta
yksikköhinnasta luotsausyhtiölle aiheutuvat tulonmenetykset
korvattaisiin käytännössä tähän
tarkoitukseen talousarvioon varattavasta määrärahasta.
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriön
asettama työryhmä selvittää parhaillaan
luotsauksen mahdollista avaamista kilpailulle ja tähän
liittyviä yhteiskunnallisia ja taloudellisia vaikutuksia.
Työryhmän toimikausi päättyy
31.11.2011. Valiokunta on pitänyt työryhmän
tehtävää erittäin tärkeänä.
Valiokunta on ehdottanut lakiehdotuksiin eräitä täsmennyksiä,
ja molempiin mietintöihin, näihin lakiesityksiin,
on liitetty hylkäysvastalause, ja ne varmaan tässä myöhemmin
esitellään.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lastaustoiminnan ympärillä on
viime vuosina kiehunut. Liikenne- ja viestintäministeriö keskeytti
marraskuussa 2007 yksityisen Baltic Pilotin toiminnan. Siihen mennessä Turussa
sijaitseva Baltic Pilot oli ehtinyt toimia noin kolmen ja puolen
kuukauden ajan. Finnpilotin luotseja edustava Luotsiliitto kanteli
oikeuskanslerille Baltic Pilotin toiminnasta.
Luotsausta valvova Merenkulkulaitos oli eri mieltä liikenne-
ja viestintäministeriön kanssa luotsauslain tulkinnasta.
Merenkulkulaitoksen kantana oli jo syksyllä 2007, ettei
Suomessa ole yksityisen luotsauksen kieltävää lainsäädäntöä. Vuonna
2010 lakia muutettiin kuitenkin Finnpilotin monopolia puoltavaksi.
Merenkulkulaitoksen hoitama luotsaus siirrettiin vuonna 2004 valtion
luotsausliikennelaitoksen Finnpilotin hoidettavaksi. Samalla Finnpilot
laajensi toimintaansa merenkulkualan konsultointitehtäviin, joissa
toimi jo yksityisiä yrityksiä.
Arvoisa puhemies! Liikenneministeriö halusi pitää luotsauksen
Finnpilotin monopolina ja samalla kilpailla yksityisillä markkinoilla.
Tämä on kuitenkin vastoin EU:n kilpailulakeja.
Vastoin EU:n kilpailulakeja on myös luotsauslain tänä vuonna
voimaan astunut muutos. EU:n komission vuonna 2007 antaman ratkaisun
mukaan Suomen on muutettava liikelaitokset normaaleiksi yksityisiksi
yrityksiksi, jos ne kilpailevat vapailla markkinoilla. Komissio
teki ratkaisunsa tieliikelaitos Destiaa koskevassa asiassa. Se on täysin
rinnasteinen Finnpilotin toimintaan.
Pidän asiattomana sitä, että liikenne-
ja viestintävaliokunta puoltaa luotsiyhtiön monopoliaseman
säilyttämistä. Se on paitsi EU:n lainsäädännön
vastainen myös täysin vastoin kilpailulakia. Pidän
tarpeellisena luotsauslain muuttamista niin, että luotsaustoiminta
muutetaan kilpailulle vapaaksi. Ennen pitkää EU
kuitenkin korjaa asian.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on montakin asiaa,
mitä ed. Laxell tuossa sanoi, johon voisi puuttua, mutta
tämä perusväittämä,
että Destia ja luotsaustoiminta olisivat rinnasteisia,
ei kyllä pidä miltään osin paikkaansa.
Ei voi panna niitä samalle viivalle ja janalle.
Toinen, joka on todella iso periaatteellinen kysymys, on se,
mistä luotsauksessa itse asiassa on kyse. Minun käsitykseni
ja yleinen käsitys pitkin maapalloa on se, että se
ei ole liiketoimintaa, vaan se on turvallisuuspalvelua, jolla itse
asiassa haetaan meriturvallisuuteen, ympäristöön,
kaikkeen tähän liikenteeseen nimenomaan turvallisuusulottuvuutta.
Ne, jotka tätä liiketoimintamallia ovat kokeilleet,
melkein kaikki ovat palanneet takaisin. Tässä pitää nyt
pystyä näkemään se, mistä tässä ytimessä itse
asiassa on kyse: ei liiketoiminnasta vaan turvallisuuspalvelusta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ihan täsmälleen samaa
mieltä ed. Korhosen kanssa tästä asiasta.
Jos ajatellaan sillä tavalla kuin ystäväni
ed. Laxell äsken ilmaisi olevansa mieltä, sehän
tarkoittaa silloin sitä, että me joudumme rakentamaan,
niin kuin sanotaan, tårta på tårta, elikkä siis
luomaan kontrollijärjestelmän, valvontajärjestelmän
ja kaikki mahdolliset, että se turvallisuusulottuvuus,
johonka ed. Korhonen viittasi, voi toteutua. Tämmöinen
intomielinen toimeliaisuus, jossa hämärtyy tämän
yhteiskunnan perusturvallisuus, on aika mielenkiintoinen.
Lyly Rajala /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Korhonen ja ed. Pulliainen, kysyisin
teiltä, kun korostatte sitä, ettei luotsaustoiminta
ole liiketoimintaa vaan se on turvallisuustoimintaa, miten te selitätte
sen, että Merenkulkulaitoksen jakamisen yhteydessä 2004
vapautettiin jäänmurto. Onko teidän mielestänne jäänmurto
liiketoimintaa vai turvallisuuspalvelua?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näitä kahta ei voi verrata
ollenkaan. (Ed. Rajala: Miksi?) — Sillä tavalla,
että luotsauksessahan on kysymys turvallisuudesta, (Ed.
Rajala: Niinhän jäänmurtamisessakin!)
osaamisesta, toisessa on kysymys jäänmurtamisesta.
Luotsausta tarvitaan ympäri vuoden ja jäänmurtoa
vaan silloin, kun on jo jäitä.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pitää nyt sanoa, että olen
täsmälleen samaa mieltä kuin ed. Pulliainen,
koska jos nämä asiat pannaan vastakkain tai rinnakkain
tai niitä verrataan toisiinsa, niin vertaukset ovat kyllä kuin
yö ja päivä, eroavaisia toisistaan. Luotsauksessa
meidän saaristoisella väylästöllä nimenomaan
korostuu luotsauksen turvallisuus- ja meriturvallisuusmerkitys erittäin,
erittäin voimakkaasti. Jäänsärkijäpalvelu
on avustavaa toimintaa, ihan puhdasoppista avustavaa toimintaa.
Totta kai sielläkin pitää navigointitaito
olla ja liikkumistaidot mukana, mutta me puhumme aivan eri tyyppisistä toiminnoista.
Minä vertaisin,
jos puhutaan luotsauksesta, sitä muihin turvallisuuspalveluihin,
meidän palokuntaan, meidän sairaankuljetukseen,
kaikkeen tällaiseen, joka on turvallisuuteen liittyvää toimintaa.
Ei minun mielestäni luotsausta ja jäänmurtoa
voi pistää samalle yhtäläisyysviivalle.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä rannikkokaupunkien
edustajien parista on hyvä myöskin tämmöisen
maakravun tulla puhumaan luotsauksesta, kun tässä oululaiset
näyttävät myöskin olevan keskustelussa
Salon seutuun yhdistettynä kaikki merikaupunkien edustajia.
Puhemies! Luotsauksen perimmäiset tarkoituksethan ovat
alusliikenteen turvallisuuden edistäminen, ympäristönsuojelu
ja ympäristövahinkojen estäminen. Luotsaus
on yhteiskunnan peruspalveluja, kuten tuossa valiokunnan puheenjohtaja
kertoikin, ja osa suomalaista perusinfraa. Näiden periaatteiden
valossa hallituksen esitys Luotsausliikelaitoksen muuttamisesta
osakeyhtiöksi ei ole yhteiskunnan edun mukaista. Nykyinen
laki on toiminut hyvin, ja vaikka ed. Laxell vetosikin tuohon Destia-
ja liikelaitoskuvioon, niin meidän mielestämme
se olisi voinut toimia myöskin niin, että kyseessä olisi
ollut valtion perustyönteko ja valtion palkkalistoilla
olevia virkamiehiä, niin kuin aikaisemmin on ollutkin.
Luotsaus ei ole liiketoimintaa vaan merkittävä osa
turvallisuuspalvelua, kuten valiokunnan puheenjohtaja kertoi.
Yksityisoikeudellinen toimintamuoto kaventaisi yhteiskunnan
kontrollimahdollisuuksia samanaikaisesti, kun esimerkiksi ympäristönsuojelun
tarve toisaalta entisestään lisääntyy.
Hallituksen esitys toisi myöskin ristiriidan voiton tavoittelun
ja meriturvallisuuden välille. Osakeyhtiössähän
on aina tarkoituksena se, että yhtiö tuottaa voittoa.
Yhteiskunta ei tästä yhtiöittämisestä hyödy.
Taustalla on pelkästään ideologinen valinta,
joita nyt on tässä 2000-luvulla nähty.
Ei ole kyseessä halu turvata peruspalvelua parhaalla mahdollisella
tavalla. Vaikka hallituksen esityksessä kilpailua ei vielä tässä vaiheessa
tuodakaan alalle, se on selvää, että sitä ollaan
tavoittelemassa. Valtion osakemonopoli on vain hetken siirtymäkauden
ajan ennen varsinaista kilpailua.
Tanskaa lukuun ottamatta kaikissa EU-maissa luotsaus on säädetty
julkiseksi palveluksi ja luotsaus on joko maan tai maan luotsausalueiden tasolla
annettu yksinoikeudella yhdelle toimijalle. Yhdysvalloissa luotsauskilpailua
on kokeiltu sekä Alaskassa että Floridassa, mutta
kummassakin osavaltiossa kilpailusta on luovuttu sen aiheuttamien
ongelmien vuoksi.
Sitten tämä toinen esitys, josta myöskin
saadaan nyt keskustella, on vahingonkorvausvastuu. Esitys on myöskin
siltä osin aika lailla puutteellinen sekä ongelmallinen
ja kiireessä valmisteltu ja tuo varmasti epäselvyyksiä tulevaisuudessa
eteen. Esityksessä ei riittävästi käsitellä, millä perusteella
julkinen hallintotehtävä voidaan antaa osakeyhtiön
hoidettavaksi. Ongelmia tuottaa myös virkavastuun säätely.
Esityksessä ei ole pohdittu rikosoikeudellisen virkavastuun soveltamista
yksityisoikeudellisen osakeyhtiön työntekijäasemassa
olevaan henkilöön. Lisäksi yksittäisen
luotsin vastuu näyttäisi muodostuvan paljon ankarammaksi
kuin luotsausosakeyhtiön johdon ja hallinnon vastuu. Tässä on
aika erikoinen kuvio, että pomot eivät vastaa
mistään, työntekijät vastaavat.
Yleensä kuitenkin on niin, että se, joka määrää ja
päättää, vastaa isommasta osasta.
Aika monta kriittistä näkökohtaa myöskin
oikeusministeriön ja muitten kohdalta tuotiin esiin näissä vastuukysymyksissä ja
esitettiin vastuusummien nostamista, mutta nyt on pitäydytty siinä hallituksen
esityksen muodossa.
Mutta tässä on, puhemies, vastalause, jossa
tulemme molempien lakiesitysten osalta jättämään hylkäysehdotuksen
toisen käsittelyn yhteydessä.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Tulenpa tälle puolelle ensimmäistä kertaa
elämääni puhumaan luotsauslaista. Toisin
kuin edustajat Korhonen ja Pulliainen olen ollut merillä aika kauan.
Tässä salissa on kansanedustajista minun lisäksi
vaan yksi henkilö, joka on toiminut merimiehenä hyvin
lyhyen aikaa, elikkä Bjarne Kallis. Minä en vastusta
Luotsausliikelaitoksen muuttamista osakeyhtiöksi. Se on
ihan asiallinen muutos, mutta vastustan henkeen ja vereen sitä, että kyseinen
osakeyhtiö on monopoliosakeyhtiö.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Korhonen äsken
vertasi, kun ei jäänmurto kelvannut vertailukohteeksi
luotsaukselle, että esimerkiksi sairaankuljetus on turvallisuuspalvelua.
Sairaankuljetus suurimmaksi osaksi hoidetaan yksityisin voimin.
Jos ei ed. Korhonen ole koskaan vielä tiennyt sitä,
niin se hoidetaan Oulussakin suurimmaksi osaksi yksityisten yhtiöiden
voimin. Siellä on niin sanottuina apuvoimina palo- ja pelastuslaitoksen
sairaankuljetus.
Tässä on monia kummallisuuksia. Ymmärrän toki,
että osakeyhtiön hallituksella on oikeus hinnoitella
palvelunsa, mutta miten se on mahdollista, että monopoliosakeyhtiön
hallitus hinnoittelee palvelunsa? Se ei mene mihinkään
pirtaan. On väitetty, että muun muassa liikenne-
ja viestintäministeriö asiantuntija Jokilehdon
suulla on sanonut, että lakiehdotukseen sisältyvällä sääntelyllä ja
liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksella
varmistettaisiin luotsauspalvelujen hinnoittelun kohtuullisuus.
Tästä asiasta tehtiin lakimuutos myöskin
viime keväänä, ja silloin puheenvuorossani
4. päivä toukokuuta kerroin totuuden tästä hinnoittelusta. Kun
meillä oli pitkästä aikaa vaikeampi talvi, tämä monopoliyhtiö Finnpilot
halusi heti korottaa luotsaustaksoja 8,5 prosenttia samaan aikaan,
kun esimerkiksi Saksassa alennettiin luotsausmaksuja 10 prosenttia.
Eli tämä ei kohtaa tämä hinnoittelu.
Tämä ei pidä paikkaansa. Luotsausliikelaitos
on tulouttanut valtiolle noin 2 miljoonaa euroa vuodessa, ja sitten
heti kun tulee vaikeampi talvi, niin sitten korotetaan hintoja lähes
yhtä paljon kuin muualla maailmassa niitä tiputetaan.
Tässä on monia kommervenkkejä. Joku sanoi,
että tätä monopolia voi verrata vaikka
Alkoon. Ei voi. Alkoon ei ole pakko kenenkään mennä,
mutta tänne luotsauskuvioon on pakko mennä. Se
on lakisääteistä hommaa.
Oletteko muuten ajatelleet kukaan sellaista asiaa, kun puhuin
jäänmurrosta tässä? Jäänmurtajilla
ei ole luotseja. Siellä kippari, kapteeni ajaa laivaa.
Hänellä on niin sanottu erilainen paperi, ja minä väitän
todellakin, että jäänmurto olkoon liiketoimintaa,
mutta se on myöskin äärimmäisen
suurta turvallisuuspalvelua. Olen itse ollut jäänmurtajalla
niin monet kerrat, en töissä, mutta seuraamassa
toimintaa, minkälaista on todellinen jäänmurto.
Se täytyy käydä kokemassa siellä paikan
päällä, mitä se homma oikein
on. Se, jos mikään, on turvallisuuspalvelua. Siellä jäämassoissa
nimittäin saattavat tuommoiset heikommat yksiseinämäiset
alukset tuhoutua sinne jäitten sekaan, jos meillä ei
olisi tällaista turvallisuuspalvelua nimeltään
jäänmurto.
Luotsauksessa on erikoisia piirteitä. Toimin kuusi
vuotta Silja Linen risteilypäällikkönä.
Veivasin Helsinki—Tukholma-väliä. Siellä ei
ole luotsia, siis sellaista luotsia, joka ajelisi vain satamasta
ulkomerelle. Kaikissa matkustajalaivoissa, jotka Suomesta lähtevät
tuohon lähiseuduille, on niin sanottu linjaluotsi eli kapteenilla
tai yliperämiehellä on linjaluotsin paperi, jolla
hän on oikeutettu ajelemaan sitä laivaa sillä reitillä,
mihin hän on sen linjaluotsioikeuden saanut.
Tällä hetkellä lähes 70
prosenttia kaikesta Suomen merenkulusta hoituu linjaluotseilla. Tämä käsittelyssä
oleva
osakeyhtiö tulee hoitamaan vain noin 30 prosenttia kaikesta
merenkulusta luotsauksen merkeissä, ja se tulee vähenemään
entisestään, koska luotsaukselle annettiin suomen
ja ruotsin kielen lisäksi keväällä mahdollisuus
myöskin englanninkieliseen palveluun. Englanninkielinen
palvelu on aika kummajainen; miksei englanninkielistä luotsipalvelua
ole hyväksytty tähän saakka. Me kaikki
kansanedustajat lentelemme aika paljon. Vaikka suomalainen lentokone
tulee Helsinki-Vantaan lentokentälle, niin keskustelu kapteenin,
perämiehen ja lennonjohdon välillä käy
aina englanniksi, ei millään muulla kielellä.
Näin se toimii ympäri maailman. Olen ihmetellyt,
miksi merenkulussa on toisin. Oli pelättävissä,
että englanninkielisyys aiheuttaisi jotain turvallisuusriskejä.
Olen eri mieltä. Silloin kaikki puhuvat tavallaan vierasta
kieltä. Ei tule niinkään väärinymmärryksiä.
Täällä on monia muitakin sen tyyppisiä asioita,
muun muassa se, että tämä monopoliyhtiö,
tuleva monopoliosakeyhtiö Finnpilot, on laajentanut toimiaan
muun muassa alusten avustukseen, satamien jäänmurtoon,
erilaisiin kuljetuspalveluihin tai alusten kiinnityspalveluihin
ja on siihen toimintaan sisältyvä Ice Advisors
Oy:n palvelutuotanto elikkä jääneuvojien
osakeyhtiö, joka on täysin yksityinen palvelutuotanto.
Saattaa olla ihan hyvä, että tämmöistä palvelumuotoa
on, mutta miksi tällaiset irralliset tytäryhtiöt voivat
toimia monopolin suojissa? Minä en ymmärrä sitä missään
nimessä.
Kun valtion liikelaitos Finnpilot lomautti lähes kaikki
luotsinsa viime keväänä, yksityinen markkina
oli aikoinaan ollut, mutta se oli kielletty toiminta, elikkä Baltic
Pilot ilmoitti suoraan, että he palkkaavat kaikki valtion
luotsausliikelaitoksen lomauttamat luotsit, jos heille annetaan toimilupa.
Aika erikoista, miksi yksityinen yritys pystyy tekemään
näin. Yksityisessä yrityksessä toimii
paremmin varmasti tuo työn tehokkuus jne.
Euroopan komissiohan haluaa tietenkin vapauttaa kaikki elinkeinot.
Muutama vuosi sitten teimme taksilain, jossa saimme poikkeuksen Suomessa
tähän kilpailuelementtiin. Siellä se
luvanvaraisuus toimii ihan hyvin, mutta tänne luotsauspuolelle
olisi kyllä tultava vapaa hinnoittelu ja vapaa kilpailu.
Työryhmän toimiaika päättyy tämän
vuoden lopussa. Toivottavasti työryhmässä saavat
sanansa myöskin yksityisten luotsauslaitosten yhtiöiden
edustajat. Niitä on tosin tällä hetkellä vain
yksi eli Baltic Pilot Turusta, kuten täällä on
mainittu, mutta toivottavasti työryhmässä otetaan
myöskin heidän mielipiteensä mukaan.
Tätä monopoliosakeyhtiötä ovat
vastustaneet asiantuntijakuulemisessa lähes kaikki tahot,
sanotaan nyt vaikkapa Suomen Laivameklariliitto, Satamaliitto, Elinkeinoelämän
keskusliitto, Laivanpäällystöliitto ja
monet muut. Eli se ei ole saanut kannatusta edes omiltaan. Jos tämä monopolitoiminta
menee tuossa muodossa kuin se on laissa ajateltu, sehän
tarkoittaa silloin sitä, että myöskin
valtion Luotsausliikelaitoksen, Osakeyhtiö Finnpilotin
työntekijöiltä kapenee leipä. Koska
kyseessä on monopoli, niin silloin he eivät voi
enää toimia tytäryhtiössään,
joka on Ice Advisors Oy, ja monissa muissa tehtävissä,
joita he tällä hetkellä tekevät,
koska ne palvelut eivät missään nimessä voi
olla monopolitoimintaa.
Euroopan unionin komission näkemyksen mukaan valtion
liikelaitoksessa ovat kiellettyjä valtiontukea konkurssisuoja
ja poikkeavan verokohtelu. Siinä mielessä hyvä,
että tästä tulee osakeyhtiö.
Euroopan yhteisön komission päätöksen
vuoksi myös Luotsausliikelaitos on tarkoitus yhtiöittää oikein.
Tässä yhteydessä olisi tullut sallia
myös avoin kilpailu, eikä komission tarkoitus
ole ollut monopoliyhtiöiden perustaminen. Eli toivottavasti
kilpailun avaamisen edellytykset selvitetään ja
kilpailu avataan Euroopan yhteisön komission päätöksen
mukaisesti Suomeenkin mitä pikimmin. Se, mitä täällä kuultiin, että ainoastaan
Tanska on antanut kilpailulle sijaa, ei pidä paikkaansa.
EU:n satama- ja merenrantamaissa on muitakin, joissa on kilpailua
osittain tai kokonaan.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rajalalle ihan tarkennuksena muutama
asia.
Ensinnäkin turvallisuuspalvelu: Jos me vertaamme jäänsärkijää ja
luotsia toisiinsa, niin varmaan sitten pitää verrata
aura-autoa ja tiehöylää ja muita turvallisuuspalveluun,
ihan niin kuin se lumen pois saaminen tieltä olisi sitten
vähemmän arvokasta työtä. Ei
se näin mene. Kyllä turvallisuuspalvelu on lennonjohtoon
ehkä jollakin lailla rinnastettavaa. Meillä pitää olla
tiettyyn kapeaankin alaan koulutettuja ihmisiä, jotka pystyvät
hoitamaan luotsauksen, ja sen rinnalle sitten tulee muita toimintoja,
kuten linjaluotsaus. Linjaluotsaukseen liittyen sekin on vähän
käsittämätöntä, että jos
meillä tämmöinen toimialue on, niin Suomi
on siinäkin Euroopan ainuita maita, jotka lähtevät
itse asiassa avaamaan yhä laajemmin sitä. Toisin
sanoen markkinoita viedään omilta toiminnoilta
pois. Tämä yhtiöittäminen on
kovin kummallista ja tässä pisteessä elämässä oleminen.
Itseltä annetaan markkinat pois ja samalla perustetaan
monopoliosakeyhtiö. Sitä sopii kyllä miettiä,
mikä logiikka tässä on.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä vaalikaudella kävimme
eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntana muutama kevät
sitten Harmajan luotsiasemalla, Harmajan majakalla, ja siellä sain
tutustua tuohon toimintaan, mitä Finnpilotin luotsit tekevät.
Kyse on erikoisammattiosaamista vaativasta ammatista. Sitä osaamista
näillä suomalaisilla luotseilla on. Heihin voi
luottaa, ja heidän tuloksensa kertovat hyvästä osaamisesta.
Henkilökohtaisesti olisin nähnyt, että meidän
nykyinen järjestelymme tässä asiassa
on ihan hyvä eikä sinällänsä olisi
tarvinnut mitään muuttamisia.
Hieman ihmetyttää, että EU:n vaatimuksesta meillä tuollaisia
perinteisiä, selviä valtion toimintoja jatkuvasti
yksityistetään. Asiat saattavat hoitua näinkin.
Mutta toisaalta ajattelen myös luotsien kannalta työntekijöitä Finnpilotin
luotsausliikelaitoksen palveluksessa. Kyllä on kysymys
niin vaativasta ammattiosaamisesta, että siinä toivoisi,
että myös työpaikat olisivat turvattuja.
Kun me odotamme, että meidän laivamme tulevat
satamiin ja lähtevät satamista turvatusti, niin
myös tuon alan erityisosaajat, jotka tämän varmistavat,
tarvitsisivat turvatut työpaikat. Uskon, että tämä on
mahdollista, mutta juuri kun paikalla näin tämän
vaativan erikoisosaamisen, niin en henkilökohtaisesti olisi
nähnyt mitään tarvetta järjestelmän
muuttamiseen.
Kun me kävimme Harmajan luotsiasemalla, silloin oli
kaunis kevätkesän päivä, mutta
kun tulee talvi, pakkaset, syysmyrskyt, tehtävä on
fyysisesti, henkisesti, tietotaidoiltaan hyvin vaativa tehtävä,
ja sen takia hyvin mielelläni olisin toivonut, että alan
erityisosaajia olisi voitu kuulla asiassa enemmän.
Yleiskeskustelu päättyi.