3) Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2014 tuloveroasteikkolaiksi
sekä eräiksi muiksi laeiksi; Hallituksen esitys
eduskunnalle vuoden 2014 tuloveroasteikkolaiksi sekä eräiksi
muiksi laeiksi annetun hallituksen esityksen (HE 105/2013
vp) täydentämisestä
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Ihan lyhyesti esitän vastalauseen
2 mukaiset pykälämuutosesitykset. Nämä muutokset
koskevat muun muassa kotitalousvähennystä, säätiöitten pääomatuloa
sekä TVL-asteikkoa. Asteikkoon esitämme pieniä tiukennuksia
yli 71 400 tienaavien osalta sekä yli 100 000
ansaitsevien osalta. Ei muuta.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsiteltävänä syyskuun
puolivälissä budjetin yhteydessä annettu
hallituksen esitys ja sitten täydentävä esitys,
jonka työmarkkinajärjestöt ovat hallitukselle
tehtäväksi antaneet. Täytyy sanoa, että aika
mukavaa veropolitiikkaa näyttävät nuo
työmarkkinajärjestöt tekevän,
kun hallitus joutuu palauttamaan ansiotulon tuloveroasteikon indeksitarkistuksen.
Nyt se tehdään 1,5 prosentin suuruisena asteikkoihin,
ja sen lisäksi hallitus joutuu luopumaan kilometrikorvausten verollepanosta.
Työmarkkinajärjestöt ovat keskustan
linjoilla näissä kilometrikorvausasioissa, ja
tämä hallituksen esitys kilometrikorvauksen poistamisesta on
keskustan vuosi sitten esittämän vastalauseen mukainen.
Merkillistä tekstiä on täällä valiokunnan
mietinnössä vielä jäytämässä tilannetta,
kun valiokunta on kirjannut, että valiokunta puoltaa tätä kilometrikorvausten
verollepanon poistamista koskevaa esitystä vain, koska
se on osa hallituksen vastaantuloa työmarkkinaratkaisun
aikaansaamiseksi.
Tässä hallituksen esityksessä sinänsä on
hyviä asioita. On pienituloisia koskevan kunnallisverotuksen
perusvähennyksen korotus ja sitten työtulovähennyksen
korotus. Edelleen tässä on kotitalousvähennyksen
palauttaminen. Sehän oli hallituksen aloittaessa 3 000
euroa maksimissaan verovelvollista kohden. Se pudotettiin 2 000:een
ja nyt sitä ollaan sitten nostamassa 2 400 euroon,
mikä on tietysti hyvä asia. Myöskin tässä jälleen
mahdollistetaan verovapaa maan myynti kunnille ensi vuoden loppuun
asti, ja se koskee tietysti luonnollisia henkilöitä ja
kuolinpesiä.
Esittelen sitten lyhyesti keskustan vastalauseen numero 1. Keskustan
vastalause, pykälämuutosesitysvastalause, koskee
tuloveroasteikkolakia vuodelle 2014. Keskustan mallissa ansiotulon
veroasteikkoa muutettaisiin siten, hallituksen vaihtoehdosta siis,
että vero olisi 60 900 euroa ylittävien
vuositulojen osalta 31 prosenttia. Vero nousisi 90 000
euroa ylittävältä osalta 34 prosentin
tasolle. Korkein veroasteikko, kun se raja nyt hallituksella on
100 000 euron kohdalla, tulisi voimaan yli 160 000
euron vuositulojen kohdalla, jonka ylittävistä ansiotuloista
veroa perittäisiin 36 prosenttia.
Keskusta on tehnyt aiemmin esittelemäänsä verotaulukkoon
vastaavat indeksitarkistukset kuin on sovittu työmarkkinaneuvotteluissa
pois lukien verotaulukon kaksi ylintä luokkaa, eli 90 000
euron ylittävältä osalta emme esitä indeksitarkistusta.
Keskustan ehdottama veroasteikko lisäisi valtion tuloverokertymää 212
miljoonaa euroa vuonna 2014, ja nämä varat käyttäisimme sitten
kuntien valtionosuuksien leikkauksien torjumiseen. Se myös
verotuksessa helpottaisi pienituloisten asemaa, kun kunnallisveroprosenttia ei
tarvitsisi sillä lailla korottaa kuin nyt monissa kunnissa
joudutaan tekemään.
Teen siis vastalauseen 1 mukaisen muutosehdotuksen vuoden 2014
tuloveroasteikkolakiin.
Sitten esitän myös keskustan vastalauseen mukaista
lausumaehdotusta. Meillähän on sellainen tilanne,
että pääomatulolajin tappioon ei lueta
omaisuuden luovutuksesta syntynyttä tappiota. Se on melkoinen
epäkohta, ja tälle luovutustappioiden hyvin rajatulle
vähentämisoikeudelle ei ole riittäviä asiallisia
perusteita.
Eli keskustan vastalauseen lausumaehdotus on seuraava: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy valmistelemaan
verouudistusta, jossa pääomatulolajin tappioon
luetaan myös omaisuuden luovutuksesta syntynyt tappio."
Teen tätä koskevan lausumaehdotuksen.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelemme hallituksen vuoden
2014 veroasteikkolakia. Esitys sisältää lain
väliaikaisen muutoksen, että luonnollisen henkilön
myydessä kiinteää omaisuutta kunnalle
myyntivoitto olisi verovapaata tuloa tämän vuoden
lokakuusta ensi vuoden loppuun mennessä tehdyissä luovutuksissa.
Esitys on oikein hyvä ja kannatettava. Se tukee hyvin kuntien
pyrkimyksiä lisätä asunto- ja työpaikkarakentamista.
Tiedämme, että kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja
ei ole riittävästi tarjolla, ja tulevaisuudessa
kohtuuhintaisten asuntojen kysyntä kasvaa, kun taloudellinen
toiminta saa tuulta siipiensä alle.
Esitys sisältää myös kotitalousvähennyksen enimmäismäärän
korotuksen nykyisestä 2 000 eurosta 2 400
euroon. Esitys on hyvä ja kannatettava, koska sen myötä rakennusalan
työllisyys paranee.
Valtiovarainvaliokunta on käsitellyt tämän esityksen
yhteydessä myös kuusi lakialoitetta, joista nostan
nyt esiin lakialoitteeni, jossa esitin, että yksinhuoltajat
saisivat aiemmin kaikille lapsiperheille kuuluneen verovähennyksen
ja erillisen kunnallisverotuksen yksinhuoltajavähennyksen.
Yksinhuoltajaperheistä jopa neljännes joutuu turvautumaan
toimeentulotukeen. Erityisen tiukka talous on monissa yksinhuoltajaperheissä silloin,
kun lapset ovat aikuistumassa. 17-vuotiaan menot ovat suuret, opiskelut
ovat useimmilla kesken, mutta lapsilisiä ei enää saa.
Lapsiperheiden köyhyys lisää lasten ja
nuorten syrjäytymisvaaraa. Se heikentää lasten
ja nuorten mahdollisuuksia osallistua täysipainoisesti
yhteisön ja yhteiskunnan toimintaan. Lapsiperheiden ja
koko yhteiskunnan kannalta on tärkeää tukea
lapsiperheiden toimeentuloa.
Valitettavasti tällä kertaa lakialoitteeni
ei saanut valiokunnan käsittelyssä tuulta siipiensä alle. Asia
on edelleenkin tärkeä ja ajankohtainen, joten
tulen palaamaan tähän asiaan vielä uudemman
kerran.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Toki oppositiossa ymmärretään
sitä, että näin vaikeina taloudellisina
aikoina joudutaan veroja korottamaan ja tuloja hakemaan sieltä täältä,
mutta kuitenkin haluan kiinnittää huomiota pariin
tässä lakimuutoksessa olevaan kohtaan.
Mielestäni tämä, kun asuntovelan
korkovähennyksen määrää alennetaan
siten, että vuonna 2015 vähennyskelpoinen määrä olisi
70 prosenttia, heikentää asuntovelallisten kykyä selvitä veloistaan — toki
nytten tätä vähennystä oli muutenkin
tulossa jo — siis ylipäätänsä se,
että sitä lähdettiin alkujaan heikentämään,
ja tätähän heikennetään
progressiivisesti tämän hallituskauden aikana
enemmänkin. Siinä mielessä meidän täytyy
tarkasti seurata, mitkä vaikutukset tällä on varsinkin
niiden kohdalla, joilla on vaikeuksia tämän toimeentulon
kanssa työttömyyden aikana ja irtisanomisten aikakautena.
Toinen asia: Se, että kotitalousvähennyksen enimmäismäärä korotetaan
2 400 euroon 2 000 euron sijasta, mikä oli
esitetty, on hyvä, mutta vielä siinä on
matkaa sinne 3 000 euroon. Tällä nimenomaan
taistellaan harmaata taloutta vastaan. Siinä mielessä kotitalousvähennyksen
tulisi olla mahdollisimman houkutteleva kaikille ja riittävän
suuri.
Puheenjohtaja! Toivoisin vielä, että hallitus kuuntelee
palautetta, kuten se on kuunnellut esimerkiksi tämän
kilometrikorvauksen verotuksen perumisessa, sillä tätä viestiä varmasti
me kaikki saimme, itse kukin täällä,
ja oppositio sitä myös piti esillä. Siinä mielessä on
hyvä, että hallituksella on korvat, joilla kuulla.
Toivoisin, että muissakin asioissa tämmöisiä muutoksia
uskallettaisiin tehdä ja perua niitä huonoja suunnitelmia,
kuten tässä.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Verojaoston jäsenenä minun
kävi hiukan sääliksi jaoston hallituspuolueitten
jäseniä. Nyt tämä hallituksen
esitys on muuttamassa viime vuonna tehtyä päätöstä,
että Verohallinto vahvistaa erikseen verosta vapaan kilometrikorvauksen
enimmäismäärän 15 000
kilometriä ylittävältä tasolta.
Vuosi sitten hallituspuolueet käyttivät huomattavasti
aikaa ja erilaisia termejä perustellakseen sitä,
kuinka kyseessä on ylikompensointi ja siitä tulee
luopua. Keskusta teki silloin vastalauseen tähän,
ja nyt vuosi tämän jälkeen sitten hallituspuolueet
liittyivät tähän keskustan vastalauseeseen
ja tekivät sen muutoksen, että palataan sitten
vanhaan järjestykseen. Ymmärrän hyvin, että valiokunnan
mietinnössä ei juurikaan sille palstatilaa enempää uhrattu,
koska voi sanoa suoraan, että kyllä se oli eräänlainen
häpeäpilkku verolainsäädännössä:
näin nopealla aikavälillä erittäin
perusteellisesti tehty hallituksen työ viime vuonna vedettiin
kölin alitte seuraavana vuonna.
Muilta osilta: Ensinnäkin kannatan edustaja Kivirannan
tekemiä esityksiä asteikon osalta ja lausuman
osalta. Meidän asteikkohan on hiukan kireämpi
suuremmissa tuloluokissa. Sitä kautta me olisimme voineet
keventää kuntien verotuksen kiristämistä.
Toisaalta toinen nopea muutos, jonka hallitus teki, eli tämä bisnesenkelivähennyksen
muuttaminen, johon me haimme lausumalla sitten muutosta, on ehdottomasti
sellainen, joka tulisi jatkossa hallituksen tuoda eduskunnan käsittelyyn.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on ensi
vuoden tuloveroasteikkolakeja ja muitakin veroihin vaikuttavia lakeja.
Aion nostaa tässä puheenvuorossani neljä asiaa
esille.
Oikeastaan ensiksi otan tuon kilometrikorvausasian, jota edustaja
Lintilä tuossa äsken edellisessä puheenvuorossaan
keskustan ansioksi kovasti luki. Kyllä hallituspuolueiden
sisälläkin käytiin hyvin tiivistä keskustelua
ja vaikuttamista jo silloin, kun tätä kilometrikorvausrajoitusta oltiin
veropuolelle laatimassa. Hallituspuolueiden sisällä oli
vahvaa erimielisyyttä tästä, ja voinkin
tyytyväisyydellä nyt todeta, että tuolle yli
15 000 ajokilometriä ylittävälle
osalle aiottu kiristys kilometrikorvauksiin nyt otetaan pois. Se tukee
työssäkäynnin kannattavuutta, kun ihmiset yhä pidempiä matkoja
joutuvat työnsä takia ajamaan. Se on erittäin
hyvä muutos tässä kohtaa.
Palkansaajien ostovoimaa lisätään
tukemalla tuota tulopoliittista ratkaisua niin, että ensi
vuoden progressiivista ansiotuloveroasteikkoa muutetaan ylintä tuloluokkaa
lukuun ottamatta 1,5 prosentin korjauksella. Tuolla on tavoitteena
tosiaan lisätä palkansaajien ostovoimaa ja sillä lailla
pitää yllä taloutta ja kotimaista kulutusta.
Tässä hallitus siis tekee oman osansa tuon tuloratkaisun
tueksi.
Kolmas asia, jonka nostan tässä esille, on
harmaaseen talouteen vaikuttava asia, ja se on tuo kotitalousvähennyksen
korottaminen. Kotitalousvähennys on ollut menestystarina
kaiken kaikkiaan. Se on vähentänyt harmaata taloutta:
ei kannata enää teettää pimeänä tuota
kotona tehtävää työtä,
kun kotitalousvähennyksen kautta saa tuon veroedun. Nyt
onkin hyvä, että sitä kotitalousvähennystä korotetaan
tuohon 2 400:aan, ja tulee olla tavoitteena edelleen jatkossa
päästä takaisin sille 3 000
euron vähennystasolle, ja myöskin vähennykseen
oikeuttavaa prosenttia siitä 45 prosentista tulisi tavoitella
takaisin sinne 60 prosentin tasolle. Mutta hyvä näin,
että nyt liikutaan oikeaan suuntaan eikä väärään
suuntaan, niin kuin tuossa aiemmin.
Neljäntenä asiana nostan sitten esille kuntien maahankintaa
esimerkiksi asunto- ja työpaikkarakentamisen tarpeisiin
tukevan ratkaisun, jossa maan myynnin myyntivoiton verovapaus tulee niille
henkilöille, jotka myyvät maata kuntien tarpeisiin.
Se on erittäin tärkeä asia ja varmasti vauhdittaa
tuota kuntien mahdollisuutta saada maakauppoja aikaan sekä asunto- että työpaikkarakentamisen
tarpeisiin.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Nopean toimeksiannon johdosta kannatan edustaja Vähämäen
tekemää ehdotusta ilman sen ihmeempiä perusteluja.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä vielä kertoa
sen, että kannatimme valtiovarainvaliokunnan äänestyksessä ja
kannatamme myös täällä täysistunnossa
perussuomalaisten vastalauseen sitä osaa, joka koskee tuon arvonlisäverollisen
työkorvauksen vähennyskelpoisen prosentin nostamista
45 prosentista takaisin 60 prosenttiin.
Yleiskeskustelu päättyi.