3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi autoverolain muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella, kun katsoo tämän päivän
esityslistaa, syntyy helposti se vaikutelma, että kansanedustajat
voivat asioihin vaikuttaa, eikä se vaikutelma ole välttämättä edes
väärä. Myöhemmin käsittelemme
niin ikään verojaostossa annettua mietintöä allekirjoittaneen
nimissä tulevasta aloitteesta vaikeavammaisille yrittäjille
myönnettävistä verohuojennuksista, mutta
edustaja Kiviranta tulee tässä yhteydessä käyttämään
vahvan puheenvuoron.
Ylintä päätösvaltaa on käytetty
myös tämän esityksen osalta, joka koskee
siis taksien verohuojennuksia. Valiokunta ehdottaa, että tavallisille
takseille myönnettävä verotuki vastoin
hallituksen esitystä säilytetään
perusteiltaan nykyisellään rajaten kuitenkin sen
enimmäismäärän 4 800
euroon. Lisäksi tätä koskevaa muutosta
ei sovellettaisi vuoden alusta, vaan kahden kuukauden pituisen siirtymäkauden
jälkeen maaliskuun alusta 2015.
Sinänsä valiokunta pitää verotukien
ja tämänkin verotuen poistoa koskevia ehdotuksia
lähtökohtaisesti perusteltuina. Liikenne on merkittävä päästökaupan
ulkopuolinen ympäristöohjauksen kohde, ja autoverotus
on olennainen osa sitä yhdessä vuotuisen ajoneuvoveron
sekä liikenteen polttoaineiden verotuksen kanssa. Nämä verot
ovat kuitenkin nykyisellään niin suuria, että ne
kattavat yleensä auton koko veron päästötasosta
riippumatta.
Valiokunta kuitenkin näkee edelleen perusteita ylläpitää tavallisten
taksien kohtuullisen tasoista verotukea. Perusteet liittyvät
yhteiskunnan palvelutarpeisiin niin maaseudulla kuin kaupungeissa.
Pääosa ajoista tapahtuu nimittäin tavallisella
taksilla, ja julkishallinnon osuus alan liikevaihdosta on kaikkiaan
hyvin merkittävä, esimerkiksi vuonna 2011 noin
418 miljoonaa euroa eli 41 prosenttia alan hieman yli miljardin
euron kokonaisliikennevaihdosta. Verotuen poisto voisi heijastua
siten palveluntarjontaan ja kaventaisi joka tapauksessa arvioitua
verotuottoa. Esimerkiksi Kuntaliitto ja Kela ovat vastustaneet esitystä juuri
näistä syistä.
Muuttoajoneuvojen verotusta käsitellään
tässä esityksessä myös. Siihen
ei enää liity sellaisia erityisperusteita, että tätä verotukea
tulisi ylläpitää.
Valiokunta on siis päätynyt siihen, että tämä tavallisia
takseja koskeva verotuki puolitetaan 4 800 euroon, mikä kuitenkin
riittää kattamaan myös useiden taksikäyttöönkin
soveltuvien automallien koko autoveron. Taksiyrittäjät
voivat vaikuttaa tuen kattavuuteen joka tapauksessa autovalinnoillaan.
Huomattavaa on myös, että verotuesta palautuu
jo nykyisin peräti neljäsosa tukeen sovellettavien,
niin sanottujen kuoleentumissäännösten vuoksi.
Verotuen määrää arvioitaessa
on syytä muistaa myös se, että pääoman
poiston osuus taksiliikenteen kustannustekijöistä ja
niiden muutoksia kuvaavassa indeksissä on vain noin 7 prosenttia.
Verotuen osuus on siis sitäkin pienempi. Suurin osa tästä indeksistä koostuu
välittömistä ja välillisistä palkkauskustannuksista.
Verotuen puolitus alentaa jonkin verran esityksessä arvioitua
verotuottoa, mutta toisaalta se pienentää sitä lisäkustannusta,
joka tuen poistosta olisi muutoin aiheutunut yhteiskunnalle. Lisäksi
osittainenkin tuki helpottaa auton vaihtoa, ja se tukee siten autokauppaa
ja ylläpitää osaltaan autoveron tuottoa.
Taksien osuus autojen vuosittaisista ensirekisteröinneistä on
lähes 5 prosenttia. Muutoksen vaikutus verotuottoihin on
näistä syistä valiokunnan arvion mukaan kaikkiaan
vähäinen. Yhteiskunnan kannalta on myös
myönteistä, että taksien nopea vaihtoväli nuorentaa
välillisesti Suomen autokantaa ja tuo liikenteeseen turvallisuudeltaan
korkeatasoisia ja vähäpäästöisempiäkin
autoja.
Mitä tulee esteettömiin ajoneuvoihin, tilatakseihin,
niin niitä koskeviin verotukiin ei esitetä muutoksia,
vaan ne säilytetään tasolla, jonka verojaostovaliokunta
on aikaisemmin niille määritellyt.
Arvoisa puhemies! Valiokunta puoltaa yksimielisesti näitä esityksiä,
joita äsken kuvasin. Tässä on kuitenkin
ilmeisesti vielä hiomisvaiheessa oleva keskustan vastalause,
joka ei sinällään ymmärtääkseni
koske tätä veroa vaan liikenne- ja taksipolitiikkaa
vähän eri näkökulmasta. — Kiitoksia.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Toteaisin aluksi, että lapsien
ja vanhusten liikenneturva säilyy tämän
ratkaisun toteutuessa.
Tänään eduskunnassa käsittelyssä oleva
hallituksen esitys ajoneuvoverolain muuttamisesta sai lain valmisteluvaiheessa
paljon kritiikkiä. Onhan kyse pitkäaikaisten veroetujen,
jotka koskivat niin tavallisia kansalaisia kuin pienyrittäjiäkin,
poistumisesta. Tähän liittyen tein alkusyksystä myös
kirjallisen kysymyksen, joka koski muuttotavarana tuotavan ajoneuvon
verohyödyn poistamista erityisesti rauhanturvaajien osalta. Ajoneuvoverolain
muutoksen myötä muuttotavarana tuotavien ajoneuvojen
veroetu kylläkin tästä huolimatta poistuu,
mutta erityisesti fiskaalisten tavoitteiden lisäksi takseja
koskevan veroedun poistaminen lukeutuu osaksi hallituksen yritystukien
uudelleen kohdistamiseen tähtääviä uudistuksia.
Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että valtiovarainvaliokunta
säilytti kokoomuksen esityksestä tavallisten taksien
verotuen, tosin puolitettuna. Ministeri Risikkoa täytyy
kiittää siitä, että esityksessä pienet
bussit, esteettömät taksit ja tavalliset taksit
asetetaan samanarvoisempaan asemaan, kuten Taksiliittokin esitti.
Taksialan yrittäjiin kohdistuva veroedun poistaminen oli
alun perin tarkoitettu koskemaan kaikkia taksiyrittäjiä,
mutta nyt isojen, erikoisvarusteltujen, esteettömien tilataksien,
koulukuljetustaksien ja invataksien autoverotuet kuitenkin säilytetään.
Tässä kuunneltiin taksiyrittäjien, kokoomuksen
liikennepolitiikan sekä verotuksen asiantuntemusta, erityisesti
edellä puhunutta Sampsa Katajaa. Nyt lapset ja vanhukset,
jotka takseja eniten käyttävät, säilyttävät
näin hyvän turvan liikenteessä.
Arvoisa puhemies! Takseilla on tärkeä rooli myös
julkisen liikenteen korvaajana ja täydentäjänä erityisesti
maaseudulla. Etenkin pohjoisen Suomen harvan julkisen liikenteen
verkoston kannalta pidän ratkaisua kohtuullisen hyvänä. — Kiitos.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskusta on tyytyväinen siihen muutokseen,
mitä verojaosto ja myöhemmin valtiovarainvaliokunta
tekivät hallituksen esitykseen, ja siitä haluan antaa
tunnustusta sekä verojaoston puheenjohtajalle että koko
verojaostolle ja tietenkin valtiovarainvaliokunnalle. Pahempaan
jo varauduimme ja olimme valmiit tähänkin asiaan
jättämään eriävän
mielipiteen, mutta tämän muutoksen johdosta olemme
valmiit tukemaan tätä.
Tämän asian käsittelyn aikana sekä hallituksen
ehdotuksessa että verojaostossa nousi esiin toinen ehkä paljon
suurempi, jollakin tavalla vireillä oleva pommi, joka ei
liity tähän veroasiaan, mutta liittyy kuitenkin
tämän alan luvitukseen. Vaikka se ei ole verojaoston
ja valtiovarainvaliokunnan asia, niin haluamme kuitenkin, keskustan
valtiovarainvaliokuntaryhmä, kertoa tähän
oman selkeän kantamme.
Meidän mielestämme valtakunnan eri osissa, taajaan
asutuissa kaupungeissa ja maaseutualueilla, taksin tarve ja luvituksen
tarve on täysin erilainen. Haja-asutusalueilla, joissa
auton saanti muutenkin on vaikeaa ja jossa monta kertaa asuu sellaista
väestöä, jolle kulkeminen on vaikeata iästä johtuen,
on erityisen tärkeätä, että vuorokauden
kaikkina aikoina voi tarvittaessa saada taksipalvelua. Tämä nykyinen
luvitus sen mahdollistaa ja ylläpitää,
ja sellaisetkin taksit, joidenka liiketoiminta välttämättä ei
ole kovin merkittävää, kykenevät
tämän luvituksen ansiosta pitämään
yllä hyvää palvelutasoa vuorokauden kaikkina
aikoina.
Kun kävi ilmi, että valtiovarainministeriön vero-osaston
30.10.2014 toimittamassa kommentissa valtiovarainvaliokunnalle todetaan,
että "taksiliikennelakia on tarkoitus muuttaa siten, että kaikki
esteettömät taksit vapautettaisiin lupakiintiöistä",
ja edelleen "liikenne- ja viestintäministeriössä on
hanke, jossa selvitetään mahdollisuuksia uudistaa
julkisesti rahoitettuja henkilökuljetuksia ylipäänsä",
olemme päättäneet jättää vastalauseen,
joka kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
lopettaa välittömästi lainvalmistelun,
jossa taksiliikennelakia on tarkoitus muuttaa siten, että kaikki
esteettömät taksit vapautettaisiin lupakiintiöistä. Hallituksen
tulee luopua samalla myös toisen vaiheen lainvalmistelusta,
jossa koko ammattimaisen henkilöliikenteen sääntelystä luovuttaisiin."
Haluamme tässä ohjata ja vaikuttaa hallitukseen
niin, että tämänkaltainen esitys, jolla
tätä rajataan, tänne ei tulevaisuudessa
tulisi. Tulemme aikanaan tämän asian toisen käsittelyn
yhteydessä esittämään vastalauseen,
jossa tätä lausumaa tulemme sitten esittämään.
Esko Kiviranta /kesk:
Herra puhemies! Kannatan jo tässä ensimmäisessä käsittelyssä kovasti
edustaja Kallin esittämää lausumaa, ja
myös toisessa käsittelyssä tulen sitä kannattamaan.
Hallitus parantaa juoksuaan, yllätys yllätys, vaalikauden
loppua kohden. Se on aivan selvä tietysti, että kun
oikein huono ehdotus muuttuu vähän paremmaksi,
niin tulee hyvä mieli. Tämä verotuki
oltiin poistamassa kokonaan, mutta nyt se vain puolitetaan. Tällä varmaan
jotenkin selvitään. Se on aivan varmaa, että tästä joku
kärsii, joko autokauppa kärsii tai taksiyrittäjä kärsii, luultavasti
molemmat, mutta lopputulos on kuitenkin tällaisenaan siedettävissä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt on aikaa, edustaja Hakkarainen. Edellisessä keskustelussa
aika loppui kesken.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos, minulla olisi ollut kyllä siihen
hyvä puheenvuoro, mutta jos sen joskus pystyisi sitten käyttämään.
Ihan lyhyesti. Taksiyrittäjät eivät
kaipaa todellakaan yhtään epävarmuustekijöitä tässä taloudellisessa
tilanteessa. Itse olen maaseudulta, ja siinä on taksiyrittäjä,
joka juuri investoi toisen taksin, vaimo alkoi sitä ajamaan.
Jos se nyt alkaa menemään siihen Ruotsin malliin,
niin kyllä elinkeinoja sieltä vaan häipyy
pois. Täällä on juuri puhuttu maaseudun
elinkeinoelämästä, tämä on yksi
niistä. Varmasti näille, jotka nyt ovat toimimassa
siellä — asukkaat vähenevät — riittää asiakkaita
aivan varmasti, ja kaikista on pidettävä kiinni.
Turhaan sitä ruvetaan nyt muuttamaan. Minä kannatan
tätä keskustapuolueen tekemää vastalauseen
ehdotusta.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy kiittää valtiovarainvaliokuntaa, että te
olette tehneet hyvän ratkaisun, että autoveroa
taksiyrittäjiltä ei poisteta. Se tietenkin puolittuu,
mutta sekin on hyvä, että tämmöinen
kannustin säilyy, koska oma käsitykseni on se,
että kun tämä autoverotuki on tämänkin
suuruinen, niin se kuitenkin kannustaa siihen, että taksikalusto
pysyy kohtuullisen hyvänä Suomessa. Tämäkin
on asia, mikä pitäisi ottaa tämmöisessä liberalisoinnissa
tai ainakin yrityksissä liberalisoida taksialaa huomioon.
Jos kaikista sääntelyistä ja muista tässä tapauksessa
luovutaan, niin se johtaa oman käsitykseni mukaan kaluston
heikkenemiseen, turvallisuuden ja luotettavuuden heikkenemiseen,
mikä ei voi olla eduskunnan tarkoitus, kun se lakia säätää.
Oma siviiliammattini on eläinlääkäri,
ja kerron sen sen takia, että itselläni on täysin
vastaavanlainen tilanne kuin taksiyrittäjillä.
Minulla oli asemapaikka, ja siihen asemapaikkaan sisältyi päivystysvelvollisuus.
Voin vakuuttaa — tietenkin on vaikea olla ehdottomasti
oikeassa tai väärässä, mutta
itselläni on aika selvä käsitys siitä — että jos
eläinlääkintähuollossa olisi
purettu samalla tavalla kuin nyt on joillakin aikomus purkaa taksialalla
tämä asemapaikka ja siihen liittyvä päivystysvelvollisuus,
niin missään tapauksessa Suomessa eläinlääkintähuolto
ei toimisi 24/7/365.
Olen erityisen vakuuttunut siitä, että mikäli taksialalla
lähdetään siihen liberalisointiin, joka paine
tulee Kilpailu- ja kuluttajavirastolta ja ministeriöiltä,
niin se romuttaa täydellisesti taksijärjestelmän
Suomessa. Se romuttaisi päivystysjärjestelmän,
ja mikäli erilaisia takseja kohdeltaisiin epäyhdenvertaisesti,
epätasa-arvoisesti, niin se antaisi joillekin yrittäjille
vapauden tästä päivystysvelvollisuudesta
ja se loisi sellaisen järjestelmän, että ainakin
syrjäseudulla olisi mahdotonta saada taksia ympäri
vuorokauden, koska ajot olisivat silloin ikään
kuin rusinan poimintaa, ja sitä me emme voi hyväksyä.
Minä toivon, että nämä jatkosuunnittelut
joukkoliikennelain ja taksiliikennelain kohdalla eivät toteudu,
ja siinä mielessä olen samaa mieltä kuin täällä edelliset
puhujat, että meidän täytyy kantaa vastuu
siitä, että taksijärjestelmä Suomessa säilyy
joka puolella Suomea niin, että sen taksin saa mihin aikaan
vuorokaudesta tahansa ja se on luotettava ja turvallinen.
Kun Kilpailu- ja kuluttajavirasto on puuttunut siihen, että taksi
on hinnoittelultaan kallis, niin minun mielestäni ehkä tämä kansallinen
viitekehys jossain määrin unohtuu. Suomi on kallis maa,
ja meillä monet muutkin asiat ovat kalliita, joten jollakin
taksalla taksiyrittäjien täytyy elää. Oma
käsitykseni on se, että taksien kulta-ajat ovat
ohi, ja siinäkin mielessä on täysin oikein, että tämä autoverotuki
4 600 säilyy, ja sitten, että näillä esteettömillä autoilla,
jotka ovat kalliita ja joilla sitten myyntihinta käytettynä laskee,
autoverotuki on se 15 000.
Tämä valtiovarainvaliokunnan positiivinen päätös
on meille monille kansanedustajille siinä mielessä tärkeä,
että se antaa uskoa, että asioihin voi vaikuttaa,
ja minä luulisin, että se antaa uskoa myös
kansalaisille — ja tässä tapauksessa taksiyrittäjille — että tämmöinen
asiallinen informaatio ja tosiasioiden esille tuominen tuottaa kuitenkin
tulosta. Tässä tapauksessa kansanedustajat ja
tietenkin koko hallitus ovat ottaneet nämä heidän
näkemykset vahvasti huomioon, ja siinä mielessä täytyy
sitten kiittää hallitusta ja asianomaista ministeriä,
että me olemme päässeet tämmöiseen
lopputulokseen.
Nyt odottelemme sitten jatkoa, että taksijärjestelmä säilyy
nykyisen kaltaisena. Minulla on sellainen käsitys, että pitäisin
melkein ihmeenä, jos hallitus lähtee purkamaan
hyvin toimivan taksijärjestelmän Suomessa. Taksi
on tänäkin päivänä maaseudulla
ehdoton edellytys sille, että hätätilanteen
tai muun akuutin tarpeen sattuessa ihmiset yleensä saavat
kyytiä, koska joukkoliikennehän tunnetusti ei
Suomessa toimi ja tietyistä syistä sitä on
myös jo parin kolmen hallituskauden aikana jouduttu ajamaan
vähemmäksi ja vähemmäksi jo
senkin takia, että linja-autoista loppuvat matkustajat.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää valtiovarainvaliokuntaa,
verojaostoa, sen puheenjohtajaa edustaja Katajaa siitä,
että tässä on maalaisjärkeä käytetty
tämän asian käsittelyssä. On
havaittu, että jos tämä olisi poistettu
kokonaan, niin aiheutetut haitat olisivat olleet hyötyjä suuremmat,
näin uskon, myös valtiontalouden näkökulmasta
katsottuna. Eli tässä on päästy
ihan järkevään lopputulokseen, ja on
hyvä, että tätä täällä laajalti
tuetaan.
Mitä sitten taksiliikenteen vapauttamiseen tulee, niin
liityn myöskin niiden edustajien joukkoon, jotka eivät
näe sitä tarpeellisena, enkä missään
nimessä usko, että sellaista esitystä tältä hallitukselta
tulee. Kun olen itsekin ollut opposition kansanedustaja joskus,
niin tiedän kyllä sen, että opposition
tehtävä on varoittaa sellaisistakin asioista,
jotka eivät ole todellisia uhkia. Siinä mielessä ymmärrän,
että tästä on tehty keskustelua ja omia
esityksiä, mutta kaikkineen oma käsitykseni on
se, että tosiaan tällainen asia ei nyt ole tällä hetkellä ajankohtainen
paikka.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto onkin asiaan puuttunut, mutta
näen kyllä hyvin voimakkaasti niin, että nimenomaan
maaseututaksien, pienten paikkakuntien taksien näkökulmasta
on ihan välttämätöntä säilyttää tämä lupajärjestelmä. Muuten,
jos se menee sellaiseksi, että ajetaan vain silloin, kun
se on taksiyrittäjälle itsellensä kannattavaa,
niin meidän palvelut kyllä huomattavasti heikentyvät.
Eli tällaisella lupajärjestelmällä voidaan
taksin saatavuus ympäri maata, eri puolilla Suomea, erilaisilla
paikkakunnilla turvata, ja se on tärkeä asia myös
tulevaisuudessa.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin hallituksen alkuperäinen
esityshän tuli paljon paremmaksi siinä, että liikuttiin
ja puolitettiin tätä tilannetta. Nyt tämä 4 800
euron vähennys tarkoittaa käytännössä sitä,
että taksit tyyliin Volkswagen Passat ja Skoda Superb kuuluvat
täyden huojennuksen piiriin. Oikeastaan tästä johtuen
keskusta oli valmis lähtemään tähän
kompromissiratkaisuun mukaan.
Syy, minkä takia me teimme tämän
lausumaehdotuksen tänne, liittyy tosiaankin tähän
lupakäytäntöjärjestelmän
muuttumiseen. Se oli meillekin hiukan yllätys. Sehän
tuli tässä hallituksen esityksessä esille,
että hallituksella on tällä hetkellä ministeriössä työryhmä,
joka on muuttamassa lupakäytäntöjä sillä tavalla,
että esteettömien taksien osalta tämä kiintiö poistuisi,
ja kuten he ilmoittivat, tämä on ensimmäinen
askel, eli toisessa askeleessa käytäisiin laajemmin
lupakäytäntö läpi.
Me olisimme halunneet, ja haluamme edelleen, että eduskunta
lähettää vahvan viestin siitä, että nykyisin
voimassa olevaa erittäin hyvää lupakiintiökäytäntöä ei
olla Suomessa purkamassa. Sehän tekisi meille tilanteen,
jossa me menisimme siihen tilanteeseen, joka esimerkiksi naapurivaltio
Ruotsissa on, pikkasen sellainen villin lännen tie, että et
koskaan voi tietää, mitä taksi maksaa,
kun lähdet jonnekin.
Me olisimme halunneet rauhoittaa tilannetta, ilmoittaa se, että tämä valmistelu
loppuu. Mikäli mentäisiin siihen, että esimerkiksi
nämä esteettömät taksit otettaisiin
pois lupakiintiöistä, niin kyllähän
selkeää olisi se, että me tulisimme näkemään
lukuisia esteettömiä takseja eri alueilla, ja oikeastaan
kaikkien näitten henkilöitten lähtökohdat
tämän taksitoiminnan toimittamiseen olisivat hyvin
erilaisia kuin mitä nykyisessä käytännössä on.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Tietenkin kaikista paras ratkaisu olisi,
että autoverosta voitaisiin kokonaisuudessaan luopua, mutta
todennäköistä on, ettei tämänhetkisellä muulla verotuksella
voida sitä heti korvata.
Edustaja Hakkaraisen esille ottama Ruotsin malli on kyllä sellainen,
johon me emme ole menossakaan tällä uudella korjatulla
esityksellä, mikä valtiovarainvaliokunnasta sitten
tuli. Ja kuten edustaja Lintilä sanoi, tämä 4 800
euroa riittää varsin hienoon taksiin, turvalliseen
taksiin vaihtamiseen. Joka sitten haluaa siitä kalliimman
taksin vaihtaa, vaihtaa sitä sitten hivenen myös
omilla rahoillaan, joten tämä käy ihan
suurelle osalle.
Tämä keskustan hakema lupakäytännön
muuttamisen purkaminen — saattaa olla, kuten edustaja Satonen
tässä puhui, että ollaan menossa siihen,
ettei teidän tarvitse tehdä tätä vastalausetta tältä puolelta.
Minä ainakin toivon niin.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä yhteydessä kannattaa
käyttää periaatteellinen puheenvuoro
Suomen erityisolosuhteista lähinnä Kilpailu- ja
kuluttajaviraston suuntaan.
Ei ehkä voida asioita arvioida aina pääkaupunkiseudun
näkökulmasta, missä markkinat ehkä toimivat,
mutta monissa osin Suomea markkinat toimivat puutteellisesti, ja
tekisi jopa mieli sanoa, että me olemme hyvin lähellä sitä,
että joillakin alueilla ikään kuin piilokartellit
ja jopa monopolit saavuttavat pysyvän otteen ja tariffien kautta
pelataan sitten tarjouskilpailuissa. Joilla on tase kunnossa, ne
taklaavat muut pois, ja sitten tariffit nousevat. Tämä uhka
on niin ilmeinen, että se pitää myös
eduskunnassa jokaisen asian kohdalla arvioida. Ja kun me säädämme Suomeen
yhden lain, niin silloin täytyy eri alueiden erityispiirteet
ottaa huomioon myös lainsäädännössä,
ettei lähdetä vain tekemään
jonkun suppean alueen näkökulmasta lainsäädäntöä, joka
aiheuttaa ongelmia hyvin monissa paikoin Suomea.
Taksiala on tietenkin puristuksissa, niin kuin muutkin alat.
Tänä päivänä Helsingin
Sanomissa oli artikkeli Uber-sovellutuksesta, joka monessa maassa
on jo kielletty, ja onhan se jotenkin elinkeinon harjoittamisen
ja vähän moraalinkin kannalta kyseenalaista, jos
toisia kuljettavat henkilöt, joilla ei ole siihen asianomaisia
lupia, ei ehkä koulutusta ja tekevät sitä lähes
ilmaiseksi. Se ei täytä työnteon järkeviä kriteereitä,
vaikka se jonkun asiakkaan mielestä saattaisi olla hyvä.
Ainakin omana mielipiteenä tässä vaiheessa
sanoisin, että tämmöiset sovellutukset
eivät ole järkeviä ja ne sitä paitsi
vaurioittavat pahasti tämmöistä toimivaa
järjestelmää, mikä Suomessakin
on olemassa.
Sen verran tietysti tästä autoverosta, että olisin
vähän samaa mieltä kuin edustaja Suutari, että Suomessa
pitäisi olla selvä näkymä ja
visio siitä, että pikkuhiljaa tästä autoverosta
päästään kokonaan pois, koska
se estää ulkomaista autokauppaa ja sitä kautta
suomalaisten autojen viennin laajentamista ja muuta. Se on liian
vaikeata. Tämä päämäärä meillä pitäisi
olla.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Myös minä haluan muutamalla
sanalla sanoa.
Näen, että verojaosto on tehnyt ihan oikeansuuntaisen
ratkaisun tuossa. Tietysti, jos olisi entuudellaan pidetty, se olisi
ollut vielä parempi, mutta tämä on kuitenkin
siinä hallituksen alkuperäisessä esityksessä,
jossa se olisi kokonaan poistunut, kohtuullinen. Sitten kun ajattelemme,
mitkä vaikutukset tällä on alan toimijoihin
ennen kaikkea kaluston suhteen, se olisi selvää ollut, että kalusto
olisi varmasti, sitten kun tämä vero olisi poistunut,
vanhentunut ja sillä tavalla kaluston kuntotaso alentunut.
Myös autokaupan suhteen tällä olisi varmasti
ollut vaikutusta, taksialahan on merkittävä autokaupankin
tukija.
Samoin tähän luvan vapautusasiaan, kun mietitään
nimenomaan haja-asutusalueita. Jos ei velvoitetta ole siellä asemapaikalla,
täysin vapautetaan, niin kyllä palvelut sieltä sivualueilta
sen jälkeen loppuvat, se on selvä, koska ala on
erittäin kovasti kilpailtu ja siellä täytyy
sitten jo muutakin elinkeinoa harjoittaa, kun ollaan maaseudulla
tätä alaa pyörittämässä.
Näissä asioissa, mistä keskusta on
tehnyt tämän vastalauseen, voin helposti yhtyä siihen. Tämä on
aivan oikea ratkaisu.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran korjausta tähän
vastalauseeseen, joka on jaettu pöydille: Valiokuntakäsittelyssä valiokunta
muutti mietintöluonnostaan sillä tavalla, että poisti
yhden kappaleen siitä, johon viitattiin keskustan alkuperäisessä vastalauseessa.
Täällä on lainattu tätä mietintöä,
ja ehkä syytä olisi muuttaa tähän
vastalauseeseen se, että mietintöluonnoksessa,
kohdassa, jossa lukee, että valtiovarainvaliokunta niin
ikään myöntää omassa
mietinnössään, että tällainen
valmistelu todella on vireillä, silloin puhuttiin valiokunnan mietintöluonnoksesta.
Valiokunta omassa kokouksessaan muutti tätä. Tämän
piti muuttua jo tähän vastalauseen korjaukseen,
mutta se ei ole näemmä muuttunut. Mutta toivon,
että tämä merkataan pöytäkirjaan,
että viitattiin valiokunnan mietintöluonnokseen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Yleiskeskustelu päättyi.