9) Laki perusopetuslain 29 §:n muuttamisesta
Markku Eestilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite sinänsä ei
ole kovin monimutkainen, itse asiassa siinä on lisätty
vain yksi sana, mutta sillä on tietyllä tavalla periaatteellista
merkitystä. Esitän yhdessä edustaja Lauslahden
kanssa seuraavanlaista muutosta perusopetuslain 29 §:ään.
Muutos kuuluu näin:
"Laki perusopetuslain 29 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan perusopetuslain 29 §:n 7 momentti,
sellaisena kuin se on laissa, seuraavasti:
Koulun opettajalla tai rehtorilla on oikeus selvittää tietoonsa
tullut koulussa tai koulumatkalla tapahtunut häirintä,
kiusaaminen tai väkivalta, ja heidän tulee ilmoittaa
siitä niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle
lailliselle edustajalle."
Me olemme lisänneet sanat "oikeus" ja "koulumatka"
tänne, joten jos tämä lakialoite sitten hyväksytään
eduskunnassa, tarkoittaa se sitä, että opettajalla
tai rehtorilla on todella oikeus selvittää koulumatkalla
tapahtunutta kiusaamista. Silloin kukaan ei pääse
sanomaan, että opettaja tai rehtori on ylittänyt
toimivaltansa. Mutta tämä ei lisää millään
tavalla koulun opettajien tai rehtorin velvollisuutta, mikä on äärimmäisen
tärkeä huomata, että mitään
lisärasitteita, taloudellisia tai toiminnallisia, tästä ei
tule, tämä on puhtaasti oikeus.
On erittäin hyvä, että me juttelemme
täällä eduskunnassa kiusaamisesta, sillä tämä ei
suinkaan rajoitu kouluun, vaan kysymys on huomattavan paljon laajemmasta
yhteiskunnallisesta ongelmasta, sillä monenlaista kiusaamista,
nimenomaan henkistä tai jopa fyysistä, esiintyy
työpaikoilla, ja kaikennäköinen syrjintä,
uhkailu, alistaminen, vähättely ja väkivalta
yleensä ovat erittäin kielteisiä ilmiöitä,
joita kaikella tavalla pitää pyrkiä poistamaan.
Yksi tapa poistaa näitä kielteisiä ilmiöitä on se,
että asiaa pidetään jatkuvasti esillä eri
paikoissa, koulussa, eduskunnassa, työpaikoilla, ja tämä tulee
tiedostaa. Jos ajatellaan vähän laajemmin, niin
itseeni teki vaikutuksen aikanaan, kun lueskelin lehdestä erään
maailmankuulun sosiaalipsykologi Sennettin omia näkemyksiä yhteiskunnallisista
ongelmista. Hänen mukaansa kaikki yhteiskunnan ongelmat
johtuvat viime kädessä arvostuksen ja kunnioituksen
puutteesta. Luulen, että monessa tapauksessa, olipa kiusaaminen
ja tapahtuipa se missä tahansa, joko koulussa tai työpaikoilla
tai muualla, kysymys on juuri tästä, että ei
osata arvostaa toista ihmistä sellaisena kuin hän
on vaan haetaan jotakin syytä joko käyttäytymisessä,
ulkomuodossa tai muussa ominaisuudessa, jotta ikään
kuin aletaan häntä kiusaamaan eikä hyväksytä häntä.
Kun taas vähän mielelläni aina siteeraan
näitä itseäni viisaampia yksilöitä historiasta,
niin Martin Luther King on myös todennut osuvasti: "Pahinta
ei ole pahojen ihmisten pahuus vaan hyvien ihmisten hiljaisuus."
Tämä varmasti on tarkoittanut aikanaan sitä,
että ihmisten pitää kiinnittää huomiota
niitten ihmisten toimintaan, jotka eivät toimi oikein ja
tiettyjen eettisten ja moraalisten sääntöjen
mukaan. Juuri tässä tapauk-sessa kiusaamisen pitäisi
olla nollatoleranssiasia kouluissa. Siihen pitäisi kiinnittää huomiota,
niihinkin pieniin oireisiin, joita tässä suhteessa esiintyy.
Meille on tullut Sannan kanssa paljon kertomuksia lapsilta.
He ovat itse kirjoittaneet, mitä pitäisi tehdä.
Pari luen ihan vain siteeksi, haluan siteerata näitä oppilaita,
että he tulevat sitten ikään kuin eduskunnan
puhujakorokkeen kautta kuulluksi eduskunnassa.
Mutta sanoisin näin, että yksi sanonta on
vielä, joka tähän yhteyteen sopii: minkä nuorena
oppii, sen vanhana taitaa. Oma arvioni on se, että jos
me kotona televisiota katsoessamme tai asioita sanomalehdestä lukiessamme
tai muusta keskustellessamme väheksymme muita ihmisiä ja käytämme
heistä erittäin negatiivisia sanontoja ja muita,
niin lapset oppivat erittäin hyvin tällaisen käyttäytymismallin
eivätkä kunnioita kanssaihmisiä ja muita
ihmisiä. Kyllä tämäkin asia
sieltä kotoa lähtee, joten meidän kannattaisi
vähän arvioida, mistä näkökulmasta
ja missä muodossa me sitten puhumme toisista ihmisistä myös
kotona, vaikka se tapahtuu perheen keskuudessa.
Arvoisa puhemies! Ihan luen pari pientä sitaattia näistä oppilaitten
meille ja tavallaan Kiusaamista Vastaan ry:lle Hyvinkäällä antamista tavallaan
omista näkemyksistään, miten kiusaamista
tulisi estää.
Eräs oppilas kirjoitti: "Oppilaille tulisi opettaa
ja painottaa muiden ihmisten ja erilaisuuden suvaitsemista. Kiusaamiseen
tulee aina puuttua. Käytetään koulussa
opettajien apusilmiä ja -käsiä, tukioppilaita
tai muuta sellaista raportoimaan opettajilta piiloon jäävistä tapahtumista." — Tämä
on
hyvä tapa, että koulussa keskustellaan asioista
ja ikään kuin luodaan kulttuuri, jossa aina, kun
kiusaamista nähdään tai todetaan, heti
viedään se viesti sitten opettajille, jotka omalla
tavallaan puuttuvat asiaan.
Toinen oppilas minusta aika lyhyesti kirjoitti mutta aika hyvin
kirjoitti: "Ei keksittäisi tyhmiä lempinimiä,
jotka loukkaa." Tämäkin on sellainen asia, johon
kannattaa kiinnittää huomiota, että ei
vähätellä ihmisiä eikä nimitellä heitä asioilla,
joista ei tule kuin paha mieli. Samahan koskee tietenkin eduskuntaa,
jossa tietyistä puolueista pitää käyttää niitä nimiä,
mitä puolueilla virallisesti on.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tuen lämpimästi tätä aloitetta,
ja kiitokset edustaja Eestilälle ja edustaja Lauslahdelle
tämän tärkeän asian esille nostamisesta.
Koulukiusaaminen on ollut esillä viime aikoina varsin
paljon, ja esimerkiksi minun kotikunnassani Sastamalassa on Sylvään
koulu tullut tunnetuksi rehtorinsa Jari Anderssonin johdolla siitä,
että siellä on nollatoleranssi koulukiusaamiseen.
Se on todella tärkeä asia, ja voi sanoa, että vanhemmat
sitä asiaa todella paljon arvostavat. Se saattaa jollakin
olla jopa syy asuinpaikan valintaan, että luotetaan siihen
oppilaitokseen ja siihen, että siellä pystytään
ongelmiin puuttumaan.
Tämä lisäys, mitä tässä esitetään,
on mielestäni erittäin tarpeellinen siitä näkökulmasta
katsottuna, että koulumatka on olennainen osa koulupäivää.
Ei tietenkään voida velvoittaa opettajia ja rehtoreita
koulumatkaa valvomaan, eikä siihen ole mitään
käytännön resurssejakaan, mutta kun on
oikeus puuttua, niin silloin on mahdollisuus tarttua siihen tilanteeseen,
joka saattaa olla juuri se päivän kiusallisin
tilanne, se koulumatka, ja tämä on siinä mielessä aivan
erinomainen esitys.
Tässä edustaja Eestilä mainitsi osuvasti
Martin Luther Kingiä lainaten, että pahinta on
hyvien ihmisten hiljaisuus, ja se on todellakin tässä asiassa
se kaiken avainasia. Liian usein käy niin ylipäätään
elämässä, ei vain koulumaailmassa, ehkä vähemmän
itse asiassa siellä kuin koulumaailman ulkopuolella, että liian
usein me katsomme vain vierestä, kun jotakin henkilöä kiusataan
tai väärin kohdellaan. Eli sellaista arkielämän
rohkeutta, että puututaan niihin tilanteisiin, joita nähdään,
ei koskaan ole liikaa. Sen takia tällaisten asioiden eteenpäinvieminen
on tärkeää, ja tämä antaa
minusta aivan oikean moraalisen viestin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Satonen jo edellä sanoi,
tavoitteena tulee olla nollatoleranssi kiusaamiselle. Jok’ikinen
kivi on käännettävä kiusaamisen
vastaisessa työssä, ja siitä tässäkin
lakialoitteessa on kyse. Joskus pieni, yksi sana voi muuttaa ihmisen
elämän loppuiäksi paremmaksi.
Koulukiusaaminen on ollut viime aikoina tapetilla ja aiheesta.
Kiusaaminen nimittäin jättää pysyvät
arvet; arvet, joista osa ei koskaan parane. Kiusattu muistaa kiusaajansa
loppuikänsä. Koko lapsuuden jatkuva kiusaaminen
voi pahimmillaan jopa syrjäyttää loppuiäksi.
Huolimatta erilaisista tavoista ehkäistä kiusaamista
muun muassa Kiva Koulu -konseptin kautta, niin kouluterveyskyselyn
mukaan koulukiusaus on vain kasvanut, jolloin tietenkin herää kysymys,
toimiiko tämä Kiva Koulu -konsepti ja mitä sille
pitäisi tehdä lisää. Samoin
usein unohdetaan keskustelussa myöskin kiusaajan tausta, eikä kiusaajaakaan
voi tässä keskustelussa jättää huomiotta.
Kiusaaja nimittäin voi purkaa pahaa oloansa toisiin tai
vahvistaa omaa rooliaan ryhmässä hakemalla kiusaamalla
hyväksyntää. Otan tähän
lasten kommentin: "Opettajien pitäisi puuttua enemmän
ja kiusaajien kanssa juteltava, koska kiusaajalla on aina jokin
syy toimintaansa. Ehkä huonot kotiolot tai muu syy." Välillä viisautta,
tai oikeastaan usein se viisaus löytyy lasten arjesta ja
lasten ymmärryksestä, miten he näkevät
kiusaajat ja kiusatut.
Puhemies! Kiusaamista ei tapahdu vain koulun alueella, vaan
myös matkalla kouluun tai koulusta kotiin. Töniminen,
nimittely, se on hyvin tavanomaista kiusantekoa koulumatkoilla. Miksi
tässä kohdin pitää olla opettajalla
oikeus puuttua? Siksi, koska siihen saattaa liittyä useita perheitä,
ja jos se on pelkästään yhden vanhemman
vastuulla, joka ei tunne välttämättä eikä ole yhteystietoa
muihin vanhempiin, niin silloin koulun ja kodin yhteistyön
näkökulmasta tulee olla mahdollisuus opettajalla
myös puuttua koulumatkalla tapahtuvaan kiusaamiseen.
Koulun henkilökunta on tällä hetkellä voimaton
koulumatkakiusaamistilanteissa, koska heillä ei ole oikeutta
puuttua kiusaamiseen. He joutuvat empimään, voivatko
he yksittäisinä kansalaisina vai missä roolissa
he pystyvät kiusaamiseen ottamaan puuttuvan asenteen.
Valitettavan paljon on myöskin puuttumattomuutta kiusaamiseen.
Se ei ole pelkästään lainsäädäntökysymys,
vaan se on tahtokysymys, joka nousi jo edellisissä puheenvuoroissa
esille. Puuttumattomuudesta on myös näyttöä.
Meillä on kouluterveyskyselyt, jotka kertovat karua sanomaa.
Moni lapsi on nimittäin vastannut, ettei kiusaamistilanteisiin
puututa.
Otan tähän kolme lasten viestiä liittyen
juuri näihin tilanteisiin.
"Opettajien pitäisi osata puuttua. Meidän
koulussa eivät edes uskalla puuttua mihinkään,
vaikka se tapahtuisi heidän oppitunnillaan opettajien silmien
alla."
"Pitäisi puhua erilaisuudesta paljon enemmän,
samoin kiusaamisesta ja kaikkien ihmisten hyväksymisestä ja
millaisia ajatuksia kiusaaminen herättää kiusaajassa
ja kiusatussa, ja puuttua heti kiusaamistilanteisiin."
"Kiusaajien vanhemmille pitää ilmoittaa ja keskustella.
Ellei se toimi, voi ilmoittaa poliisille, jos homma siirtyy varastamiseen,
pahoinpitelyyn tai tavaroiden rikkomiseen. Kiusatun tulee kertoa
opettajille ja läheisille ja vanhemmille asiasta, sillä se
helpottaa, ja puhua asiasta. Jollei kiusattu kerro kenellekään
asiasta, se voi muuttua entistä pahemmaksi. Tiedän
monia, jotka ovat myöskin yrittäneet jopa itsemurhaa
kiusaamisen takia. Haluaisin auttaa kiusattuja ja viedä asiaa
eteenpäin, jotta kiusaamisen vakavuus voisi esiintyä kiusaajan
päässä. Muuttakaa asiaa."
Tällaisia viestejä lapset meille ovat antaneet.
Oikeuden antaminen tässä lakialoitteessa ei tarkoita
missään nimessä vanhempien vastuun vähentämistä,
vaan kiusaaminen on aina koulun ja vanhempien yhteinen asia. Oikeuden
antaminen ei lisää opettajien velvoitteita, vaan
antaa mahdollisuuksia puuttua koulumatkalla tapahtuvaan kiusaamiseen.
Puhemies! Lasten kommentit, joita siteerasin, olivat Espoon
yhteislyseon 9.-luokkalaisilta.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aiemmin tänään
käsittelyssä olleessa autoverolain muuttamiskohdassa
nostin esille lasten turvallisuuden säilyttämisen.
Tässä lakialoitteessa puolestaan parannetaan lasten,
siis koululaisten, fyysistä ja henkistä turvallisuutta.
Erityisesti pidän tärkeänä nollatoleranssin
saavuttamista koulukiusaamisessa, joten kannatan lämpimästi edustaja
Eestilän ja edustaja Lauslahden tekemää ja
hyvin perustelemaa lakialoitetta.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Haluan myös antaa tukeni edustajakollega
Markku Eestilän tekemälle hyvälle lakialoitteelle
perusopetuslain 29 §:n muuttamiseksi.
Itse entisenä opettajana pohdin sitä, voisiko muoto
olla myös "velvollisuus": velvollisuus puuttua silloin,
kun tieto tulee opettajalle. Tätä minun mielestäni
valiokunta voi vielä pohtia. Onko se niin, että "koulun
opettajalla ja rehtorilla on oikeus selvittää tietoonsa
tullut koulussa tai koulumatkalla tapahtunut häirintä tai
kiusaaminen", vai voisiko se olla muodossa "koulun opettajalla ja
rehtorilla on velvollisuus selvittää"? Tätä kannattaa
valiokunnassa vielä miettiä.
Minulle tämä koulukiusaamisasia on ollut lähellä sydäntä.
Tein pari vuotta sitten, 4. lokakuuta 2012 lakialoitteen, jossa
esitin, että meillä säädettäisiin
perusopetuslain 29 §:ssä ja lukiolain 21 §:ssä ja
ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 28 §:ssä mainitun
oppilaan ja opiskelijan oikeuden turvalliseen opiskeluympäristöön
perusteella koulukiusaaminen rikokseksi. Minun mielestäni
se olisi perusteltua. Eli tein lakialoitteen, jossa rikoslain 21
lukua muutettaisiin niin, että sinne tehtäisiin
uusi 7 b §, joka koskisi koulukiusaamista
ja jossa määriteltäisiin näitä periaatteita.
Nämä löytyvät eduskunnan pöytäkirjasta kaikki.
Tästä asiasta on tehty yliopistossa muun muassa
ansiokas tutkimustyökin, jossa asiaa on pohdittu.
Itse asiassa kiusaaminen on sellainen tapaus, johon pitäisi
aina puuttua vakavimmalla mahdollisella keinolla. Nollatoleranssista
puhutaan usein, mutta myös tänään
täällä keskustelussa, johon valitettavasti
osallistuu vain kokoomuslaisia kansanedustajia, on noussut esille
myös opettajat ja ehkä hivenen tällainen
syyllistäväkin kuva opettajia kohtaan siitä,
että opettajat eivät puuttuisi näihin
tapauksiin. Entisenä opettajana tiedän hyvin sen,
että itse asiassa kiusaamisen havainnointi, huomaaminen,
on usein hyvin vaikeaa. Se voi jäädä opettajalta,
joka on päättänyt, että minä pidän
nollatoleranssin tässä, helpolla huomaamatta.
Lapset, nuoret tekevät sen erittäin taitavalla
tavalla, ja usein hekään eivät välttämättä ymmärrä kiusaavansa.
Kun itse olin opettaja, tein paljon työtä sen
eteen, että minun luokassani kävimme läpi,
mikä on koulukiusaamista, miten siihen puututaan, miten
erilaisissa tilanteissa toimitaan, ja minulle jäi aika
hyvä mieli niistä keskusteluista, joita alakoululaisten,
4.-, 5.- ja 6.-luokkalaisten kanssa näiden asioiden ympärillä kävin.
Arvoisa puhemies! Edustaja Eestilän lakialoite on hyvä,
ja se kannattaa viedä tässä mallissa nyt
eteenpäin. Tämä minun esittämäni
kriminalisointi on pidemmälle menevää,
ja tiedän, että sitä osa kyseenalaistaa
ja ehkä vastustaakin sen vaikeuden takia. Siitä huolimatta
itse seison vankasti sen takana, että meidän rikoslakiin
kannattaisi kirjata oma kirjaus siitä, että koulukiusaaminen on
rikos, sillä selvitykset, haastattelut lasten ja nuorten
keskuudessa, esimerkiksi näiden tutkimustöiden
yhteydessä, ovat osoittaneet sen, että jos lapsi
tai nuori olisi tiennyt, että hän tekee rikoksen,
niin hän ei olisi tehnyt sitä. Näin he
itse vastasivat näissä haastatteluissa.
Arvoisa puhemies! Otan muutaman esimerkin ihan tämän
asian vakavuuden vielä alleviivaamiseksi.
"Haluan kertoa teille tarinan saadakseni tämän
tärkeän asian esiin, mikä vaikuttaa syvästi nuoren
ihmisen sosiaaliseen kehitykseen, eli kiusaamisen. Minua alettiin
kiusata 1. luokasta lähtien, syytä en tiedä,
miksi. Olin hyvin ujo ja hiljainen eli kait helppo kiusaamisen kohde.
Kiusaaminen oli jokapäiväistä, ja itsetuntoni
tallottiin lattianrakoon. Niinkin pienillä lapsilla voi olla
raaka käytös toisiaan kohtaan ja kyky satuttaa
henkisesti."
Toinen: "Minä olin myös periaatteessa 1. ja
2. luokan ajan koulukiusattu. Oma tilanteeni oli sinänsä hieman
erikoinen, että olin pienessä maalaiskoulussa
ja kiusaajana oli oma opettaja. Siinä mielessä tuo
henkinen kiusaaminen, nimittely ja ulkopuolelle jättäminen
on minusta vielä pahempaa kuin fyysinen kiusaaminen, koska
siitä ei jää mitään
ulkoista todistusaineistoa. Jos fyysisesti kiusataan, siitähän
jää kuitenkin edes jonkin verran mustelmia ja
naarmuja."
Ja, arvoisa puhemies, viimeiseksi: "Voimia tarinansa kertoneille.
Itse en kykene käsittämään sitä julmuutta,
mitä toisiin voidaan kohdistaa. Rakas veljeni on koulukiusattuna
menettänyt paljon. On hirveän vaikea yrittää näyttää toiselle,
että hän on yhtä arvokas kuin kaikki
muutkin, vaikka on joutunut koulussa vuosia luulemaan toisin."
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy ihan tässä kiittää puhemiesneuvostoa
siitä, että juuri tänä päivänä me
saamme puhua lapsista ja kiusaamisesta. Tänäänhän
on kansainvälinen lasten oikeuksien päivä.
Tämä sopii juuri tähän tilanteeseen.
Edustaja Heinonen nosti sen, että tietyllä tavalla
opettajat kyllä haluavat puuttua kiusaamiseen mutta eivät
näe. Tässähän on selkeä tarve, että meidän
tulisi löytää tavat ja keinot, joilla
me saamme näkymättömän näkyväksi.
Se on ehkä jäänyt vähän
vähälle tässä keskustelussa.
Enemmän on sitten vain päivitelty sitä,
että kiusaamiseen ei puututa.
Kiusaaminenhan lähtee, yllättävää kyllä,
itse asiassa päiväkodeista liikenteeseen. Me olemme kovasti
keskittyneet pelkästään koulumaailmaan.
Esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliitto on nostanut esille
sen, että ei ole riittävästi huomioitu,
että kiusaamista tapahtuu yllättävän
paljon myöskin päiväkodeissa. Meidän
pienet lapset oppivat jo sieltä sen kiusaamisen mallin,
ja me emme osaa riittävän hyvin päiväkodissakaan
vielä puuttua siihen. Tämä on ehkä semmoinen
seuraava teema, jota pitäisi lähteä nostamaan
myöskin täällä eduskunnan puolella esille.
Kun tehdään varhaiskasvatuslakiakin, joka toivon
mukaan tulee tänne tämän eduskunnan aikana,
niin toivon mukaan tämä päiväkotilapsien
kiusaamisen estäminen ja eräällä tavalla semmoinen
toisten suvaitseminen ja erilaisuuden hyväksyminen saataisiin
myös kirjattua varhaiskasvatuslakiin.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen piti erinomaisen puheenvuoron,
jossa hän vähän syvemmin avasi opettajana tätä asiaa.
Sellaisessa maassa kuin Suomi, jossa tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
on noteerattu erittäin korkealle, kiusaamisesta puhuminen
on tärkeää, koska varsinkin nuorille
ihmisille ja myös vanhemmille kiusaaminen aiheuttaa valtavia
ja vakavia henkisiä vaurioita ja saattaa johtaa syrjäytymiseen
ja itsetunnon romuttumiseen. Ne ovat sellaisia tekijöitä,
että se estää ihmisen osallistumisen
ja ikään kuin se pelko ajaa ihmisen sellaiseen
tilanteeseen, että hän jo välttää ihmissuhteita
ja julkisia paikkoja, pelkää mennä kouluun
ja joskus jopa työpaikalle, ja siitä seuraa sitten
monenlaisia ikäviä asioita.
Sen verran tästä edustaja Heinosen hyvästä huomiosta,
että miksi me emme ottaneet sanan "oikeus" tilalle "velvollisuutta".
Se johtuu siitä, että me näin halusimme
ennalta ehkäistä a) sääntelyä ja
b) sellaisia tilanteita, joissa opettajia ruvetaan syyttämään,
että he eivät ole hoitaneet velvollisuuttaan,
ja sen jälkeen tulee syytöksiä jopa oikeusistuimiin
asti ja vahingonkorvausvaatimuksia. Tämä oli se
meidän pointtimme, että me näimme järkevämmäksi
nostaa asian esille, puhua oikeuksista, koska silloin määritellään
oikeus mutta ei velvollisuutta, eikä koulua voi syyllistää.
Tämä on iso asia sen takia, että jos
me tähän panisimme sanan "velvollisuus", mikä sinänsä on
ihan harkinnan arvoinen asia, niin se johtaisi nimenomaan sellaisiin
tavallaan epätoivottuihin asetelmiin. Minä uskoisin,
että OAJ ja opettajat yleensä näkisivät
tämän ikään kuin lisärasitteena jo
nyt monta kertaa heidän kouluoloissaan tapahtuville vaatimuksille,
koska eivät opettajat kaikkea sitä voi korjata,
mitä tapahtuu kotona tai lapsen lähiympäristössä muualla
kuin koulussa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri näin, kuten edustaja Eestilä totesi:
välttämättä ei tarvitse velvoitetta
olla, vaan enemmänkin se, että on oikeus, ja yhtä lailla
kun lakialoite toivon mukaan menee eteenpäin, se on myös viesti
meidän opettajille ja koulun henkilökunnalle,
että tämä aihe on tosi tärkeä.
Jollain tavalla haluan uskoa ihmisen hyvyyteen ja haluun puuttua
kiusaamistilanteisiin, ja uskon, että opettajilta löytyy
se tahtotila ilman velvoitettakin puuttua kiusaamiseen, koska se
on myös heidän näkökulmastaan
tarpeen. Jos ajatellaan luokkatilannetta, jossa on lasten välisiä kiusaamistilanteita,
niin
siellä voi syntyä oppimisen näkökulmasta myös
oppimisesteitä ja häiriötilanteita, jolloin myös
oppimistuloksiin voi syntyä, ainakin yksittäisten
oppilaiden näkökulmasta, heikennyksiä.
Otan tässä vielä Vanttilan koulun
tukioppilaiden ajatuksia itse asiassa kiusaamisesta, lainaan ihan
täältä heidän tuntemuksiaan,
miltä se tuntuu, ja sen jälkeen vähän
pohdin sitä, minkälaista oppia meidän
pitäisi saada tuotua lisää tuonne varhaiskasvatukseen
ja kouluihin.
"Kiusaaminen tuntuu tietenkin pahalle, ja voi tuntua, että se
on oma vika. Kiusattu ei ymmärrä, miksi muut kiusaavat.
Kiusaamisen seurauksena kiusatun itsetunto laskee, hän
ei arvosta itseään eikä halua olla esillä tai
herättää huomiota. Hän alkaa
pelätä ihmisiä tai ihmisten kohtaamista, hän
tuntee olevansa vihattu ja ajattelee hänessä olevan
jotain vikaa. Pahimmillaan kiusaaminen voi johtaa masennukseen.
Masennus käytännössä pilaa nuoren
elämän."
Tämä on tietenkin pohdinnan arvoinen paikka,
millä tavalla me pystymme saamaan, miten sen sanoisi, ihmisyyttä lisää sieltä päiväkodeista
lähtien.
Miten me saamme lisää empatiakykyä, ja millä tavalla
siinä vaiheessa, kun asia tunnistetaan ja ensimmäistä kertaa
eräällä tavalla kiusaaja kiusaa, pystytään
luomaan kiusaajalle ne tunteet, mitä sillä kiusatulla
on? Eli miten me pystymme eräällä tavalla
luomaan tunteen, (Puhemies koputtaa) miltä tuntuu olla
kiusatun saappaissa? Se on se kasvatus, joka meidän pitäisi aloittaa
jo sieltä päiväkoti-ikäisistä:
empatiakyky.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Edustaja Eestilä hyvin kävi
läpi tätä velvollisuus—oikeus-pohdintaa.
Minä itse olen sitä mieltä, että koulu
tekee väärin, jos ei puutu. Siinä mielessä tämä "oikeus"
toimii hyvin, ja meillä on Suomessa maailman parhaat opettajat.
Itse luotan siihen, että kun heillä on oikeus
puuttua, niin se itse asiassa on sama kuin velvollisuus. Mutta pohtikaa,
arvon edustajakollegat, tätä valiokunnassa, ja
toivon, että tämä lakialoite saa näillä allekirjoituksilla
perusteellisen ja hyvän käsittelyn. Koulukiusaaminen
on sellainen asia, että se pitää ottaa
täällä eduskunnassa vakavasti.
Tärkeää on kuitenkin muistaa se,
mikä on jäänyt tänään
aika pienelle huomiolle, että hyvin pitkälle nämä asiat
lähtevät tietysti sieltä kodista, mutta
sitten myös koulujen ja opettajien riittävistä resursseista.
Eli pitää olla aikaa puuttua ja huomioida, nähdä ja
seurata sitä tilannetta, ja tulemme jälleen ylisuuriin
luokkakokoihin hyvin nopeasti näissä kysymyksissä.
Toivon, että tämäkin tässä keskustelussa
tulee pöytäkirjaan kirjoitetuksi.
Arvoisa puhemies! Kiusaajakin usein tarvitsee apua, se on tärkeä muistaa
tässä, eli hän on usein yhtä lailla
uhri ja tarvitsee apua. Ja niin kuin tuossa yhdessä esimerkissä kerroin,
niin valitettavasti meillä on ollut sellaisiakin esimerkkejä,
joissa kiusaaja on ollut opettaja, aikuinen, ja uhri, siis näissä tapauksissa
kiusaamisen kohde, lapsi. Tai näin ainakin lapsi on sen
kokenut.
Arvoisa puhemies! Yksi vaikeimpia ja inhottavimpia kiusaamisen
muotoja on yksin jättäminen ja eristäminen.
Siihen opettajana olin itse usein hyvin voimaton puuttumaan, pakottaa
toinen olemaan toisen kanssa ystävä tai edes kaveri.
Minun ohjeeni oli se, että kaikkien ystävä ei tarvitse
olla, mutta kaikkien kanssa täytyy tulla toimeen. Se on
itse asiassa meille aikuisillekin aika hyvä ohje.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan lyhyesti kiittää kaikkia
keskusteluun osallistuneita kollegoja, ja yhden pienen toivomuksen
sitten esittäisin yleensä näille lakialoitteille — sama
koskee tietenkin kansalaisaloitteita: sillä ei pitäisi
olla merkitystä, kuinka monta kansanedustajaa jonkun lakialoitteen
on allekirjoittanut. Vain sillä pitäisi olla merkitystä,
kuinka järkevä se lakialoite on ja edistääkö se
jonkun hyvinvointia Suomessa, jos tämä lakialoite
sitten muodostuu aikanaan laiksi. Minusta tämän
pitäisi olla se punainen lanka, kun näitä lakialoitteita ja
kansalaisaloitteita käsitellään. — Kiitoksia.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen nosti esille eristämisen
ja yksin jättämisen.
Vierailin jokin aika sitten eräässä koulussa, jossa
kylläkin pohdimme samaan aikaan sitä, että maahanmuuttajat
olivat omassa pöydässään ja erikseen
oli sitten meidän kantasuomalaisia. Itse asiassa tämä sama
resepti, jonka minä sain näiltä lapsilta — minä kysyin
heiltä, mitä meidän pitäisi
tehdä, että kaikki leikkisivät yhdessä ja
olisivat yhdessä, ja sieltä eräs lapsi
sanoi oikein fiksusti, että ehkä se alkaa sillä,
että välitunneilla on yhteistä tekemistä ja
ne opettajat järjestävät sitä yhteistä tekemistä,
ja sitä kautta kukaan ei myöskään
jää yksin.
Keskustelu päättyi.