Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa rouva puhemies! Vantaalla kauppakeskus Myyrmannissa
tapahtui viime perjantaina järkyttävä ja Suomen
oloissa äärimmäisen poikkeuksellinen rikos.
Kohtasimme sellaista, mitä emme olleet ajatelleet kohtaavamme.
Vastaavista tapahtumista saamme kuulla yleensä jostain
kaukaa, nyt sellainen tapahtui meillä kotona. Kyseessä oli
harkittu ja viattomiin kohdistunut julma, massiivinen teko. Sitä on
vaikea ymmärtää sen enempää tunteella
kuin järjelläkään.
Vantaalainen 19-vuotias opiskelija räjäytti valmistamansa
pommin keskellä väkijoukkoa surmaten itsensä lisäksi
kuusi sivullista: kolme naista, kaksi miestä sekä 7-vuotiaan
tytön. Räjähdyksessä loukkaantui
lisäksi yli 80 henkilöä, joista vielä tänään
sairaalahoidossa on noin 30. Kenenkään tila ei
sairaanhoitohenkilökunnan mukaan ole enää kriittinen.
Rikos tapahtui perjantaina kello 19.35. Tieto tapahtumasta saatiin
hälytyskeskukseen kello 19.36. Ensimmäinen pelastusyksikkö oli
tapahtumapaikalla jo 2 minuutin kuluttua hälytyksestä.
16 minuutin kuluttua tapahtuneesta paikalla oli 10 sairaankuljetusyksikköä.
Sekä pelastustoimet että terveydenhuollon toimet
sujuivat ripeästi ja tapauksen mittasuhteet huomioon ottaen
hyvin. Viimeinenkin potilas siirrettiin sairaalaan alle tunnissa
siitä, kun Vantaan pelastuslaitos oli saanut tapahtuneesta
tiedon.
Potilaat kyettiin ohjaamaan tasaisesti ja ennen kaikkea hoitotarpeen
kannalta oikealla tavalla eri sairaaloihin. Tällä hoitoonohjauksella
kyettiin pelastamaan ihmishenkiä. Lääkinnällisen
pelastustoiminnan onnistumisen kannalta oli ratkaisevaa alueen terveydenhuollon
suuronnettomuusvalmius sekä se, että loukkaantuneille
kyettiin antamaan välittömästi lääkärijohtoinen
ensihoito. Myös henkisen tuen palvelut käynnistyivät nopeasti
ja onnistuneesti. On ymmärrettävää,
että uhreista avun odottaminen saattoi tuntua pitkältä.
Peijaksen sairaala organisoi viranomaisten ja vapaaehtoisten
kriisitoiminnot ja -resurssit. Vantaan kriisikeskus toimi tapahtumaillasta
lähtien, ja se on tähän mennessä ottanut
vastaan toistatuhatta puhelua. HUSin psykiatrian yksiköt
ovat valmiustilassa perjantaihin saakka. Tällä hetkellä uhrien
omaiset sekä vammautuneet ja heidän omaisensa
ovat kattavasti psykiatristen palveluiden piirissä. Erityistä huomiota
kiinnitetään niihin satoihin lapsiin, jotka olivat
paikalla Myyrmannissa räjähdyksen sattuessa. He
ovat erityisen tuen tarpeessa. On tärkeää,
että lapset eivät jää yksin
näiden kokemusten kanssa.
Pelastustoiminnan on katsottava sujuneen tässä traagisessa
tapauksessa hyvin. Tästä huolimatta ja erityisesti
jotta tästä tilanteesta saatuja kokemuksia voidaan
vastaisuudessa hyödyntää sisäasiainministeriö on
jo viime lauantaina asettanut tutkijaryhmän selvittämään
Myyrmannin pelastustoimintaa. Työryhmä selvittää tapahtumaan liittyvät
hälytys- ja pelastustoimet sekä viranomaisten
ja muiden tahojen yhteistoiminnan. Erityistä huomiota kiinnitetään
myös viestitoiminnan sujuvuuteen sekä kiinteistötoiminnan turvajärjestelyjen
suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arvoisa rouva puhemies! Avoimessa yhteiskunnassa ei Vantaalla
tapahtuneen rikoksen kaltaisia tekoja voida aukottomasti estää.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että seisomme
neuvottomina arvaamattomienkaan uhkien edessä, päinvastoin.
I det öppna samhället går det inte
att fullständigt förhindra dåd av det
slag som nu skedde i Vanda. Trots det kan man inte dra den slutsatsen att
vi skulle stå rådlösa inför
ens de mest oförutsedda hoten. Tvärtom.
Poliisin toiminta tapauksen selvittelyssä on ollut
esimerkillistä. Räjähdyspaikalle saatiin
useita poliisipartioita Vantaalta, Helsingistä, Espoosta,
Järvenpäästä sekä liikkuvasta
poliisista. Ensimmäinen partio oli paikalla 8 minuutin
kuluttua tapahtuneesta.
Poliisin ensisijaisena tehtävänä oli
turvata loukkaantuneiden kuljetus järjestämällä kulkuyhteydet
pelastusyksiköille sekä niiden esteetön toiminta.
Pelastustoiminnan turvaamisen lisäksi alue eristettiin
tekopaikalle mahdollisesti jääneen räjähtävän
materiaalin vuoksi.
Pelastustoimien päätyttyä tutkinta
räjähdyksen syystä aloitettiin välittömästi.
Vaikka alkutietojen perusteella tilanne näyttikin onnettomuudelta,
piti poliisi alusta lähtien rikosta mahdollisena. Tästä syystä myös
Rajavartiolaitos nosti valmiuttaan maamme rajoilla heti räjähdyksen
tapahduttua.
Tämän vakavan rikoksen tekijä kyettiin
selvittämään alle vuorokaudessa. Tekijän
henkilöllisyyden selviäminen oli tärkeä tieto.
Poliisi kuitenkin jatkaa teon motiivien tutkimista. On erityisen
tärkeää, että teon vaikuttimet
selvitetään mahdollisimman tarkoin, jotta tiedetään,
mitä tällaisen järkyttävän
teon taustalla on.
Sisäasiainministeriön turvallisuusasiain johtoryhmä kokoontui
aikaisin lauantaiaamuna käsittelemään
tapahtunutta ja koordinoimaan jatkotyöskentelyä.
Samana aamuna maan hallitus kutsuttiin hätäistuntoon
saamaan asiantuntijoiden selvitys tapahtuneesta.
Räjähdyksen jälkeisiä toimia
kyettiin seuraamaan sisäasiainministeriön johdossa
reaaliajassa. Kokonaiskuvan saamiseksi vierailin rikospaikalla heti,
kun tekninen tutkinta sen salli. Teon jäljet olivat sellaisia,
etten koskaan olisi toivonut niitä näkeväni.
Tunteista päällimmäisiä olivat epäusko
ja järkytys. Teko jättää varmasti
jäljen kaikkiin suomalaisiin.
Vaikka maamme räjähdysaineita koskeva sääntely
onkin erittäin tiukkaa, olen määrännyt poliisin
ylijohdon yhdessä muiden viranomaisten kanssa selvittämään
ensi tilassa räjähdysaineiden saatavuuteen ja
varastointiin liittyviä kysymyksiä.
Tutkinnan edistyessä on ilmennyt, että tekijä oli
saanut mitä ilmeisimmin tietoja pommin valmistukseen muun
muassa Internetistä. Hän oli myös keskustellut
räjähteiden valmistuksesta Internetin keskustelusivuilla.
Poliisi on ottanut kiinni kaksi tekijän kanssa tietoja
aktiivisesti vaihtanutta keskustelukumppania. Heidän mahdollista
osuuttaan rikokseen selvitetään paraikaa. Näyttää kuitenkin
siltä, että tekijä suoritti iskunsa kauppakeskuksessa
yksin.
Perustuslain sananvapautta koskevan säännöksen
mukaan jokaisella on oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa
tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
ennakolta estämättä. Toisaalta saman
perustuslain mukaan jokaisella on oikeus elämään
sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen
ja turvallisuuteen. Julkisen vallan on turvattava näiden
molempien perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
Viranomaiset voivat puuttua eri välineissä julkaistuihin
tietoihin, mielipiteisiin tai muihin viesteihin, jos niiden julkaiseminen
on rikollista. Rangaistavaksi on säädetty muun
muassa raa’an väkivallan ja lapsi-, väkivalta-
ja eläinpornon levittäminen, rasistinen kiihottaminen
kansanryhmää vastaan sekä julkinen kehottaminen
rikokseen.
Eduskunnan käsiteltäväksi on annettu
hallituksen esitys uudeksi laiksi sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä.
Tämä laki koskisi kaikkea julkaisu- ja ohjelmatoimintaa,
myös verkkoviestintää. Tämän
uuden lain mukaan tuomioistuin voi määrätä julkaisijan
tai ohjelmatoiminnan harjoittajan puuttumaan sellaisiin viesteihin,
jotka ovat lainvastaisia. Lain myötä turvataan
tasapaino sananvapauden ja ihmisten turvallisuuden välillä.
Jo meneillään olevien lainsäädännöllisten
uudistusten lisäksi olen tänään
asettanut sisäasiainministeriön työryhmän
tutkimaan, miten voimassa olevia ja tulevia säännöksiä voidaan
tehokkaasti valvoa. Työryhmän toimeksiantona on
selvittää mahdolliset lainsäädännölliset
muutostarpeet sekä tekniset edellytykset Internetissä julkaistavan
rikollisen materiaalin levittämisen rajoittamiseksi tai
estämiseksi.
Arvoisa rouva puhemies! Jokainen, joka osallistui pelastustöihin
ja tapahtuneen rikoksen selvittelyyn, on ansainnut meiltä kaikilta
suuren kiitoksen. Pelastushenkilöstö tiesi tehtävänsä ja hoiti
työnsä vaikeissa olosuhteissa ammattitaitoisesti,
päättäväisesti ja ripeästi.
Pääkaupunkiseudun sairaalat ja terveyskeskukset
sekä niiden osaava henkilöstö kykenivät
toiminnallaan minimoimaan uhrien kärsimykset. Poliisi hahmotti nopeasti
kuvan tapahtuneesta keskeltä sekasortoa ja ahdistusta.
Vapaaehtoisjärjestöt antoivat merkittävän
panoksensa räjähdyksen jälkihoidossa.
Lopuksi kiitän kaikkia kauppakeskuksessa olleita sivullisia,
jotka auttoivat loukkaantuneita kanssaihmisiään
tapahtumapaikalla. Yhteisöllisyys osoitti voimansa. Hädän
hetkellä suomalaiset osaavat ja haluavat pitää yhtä.
Suomen Punaisen Ristin tiedottaessa Veripankin vajauksesta alkoi
verenluovuttajista muodostua jonoja. Yhteistä surutyötä tehtiin
Myyrmäen kirkossa. Kirkko täyttyi surevista ihmisistä ääriään
myöten.
Arvoisa rouva puhemies! Olen varma siitä, että eduskunnan
lisäksi koko kansakunta yhtyy niihin surunvalitteluihin,
jotka tasavallan presidentti, hallitus pääministerin
johdolla sekä monet muut tahot ovat osoittaneet Myyrmannissa surmansa
saaneiden omaisille sekä loukkaantuneille ja heidän
lähimmäisilleen.
Sisäasiainministeri Itälän puhe on
ruotsinkielisenä näin kuuluva:
I fredags, den 12 oktober 2002, inträffade ett upprörande
och för finländska förhållanden
helt exceptionellt brott i affärscentrumet Myyrmanni i
Vanda. Vi stod öga mot öga med något
som vi aldrig hade kunnat föreställa oss. Det
vanliga är att nyheter om liknande händelser når
oss fjärranifrån, nu stod vi själva inför
faktum. Det var fråga om en grym och överlagd
gärning av väldiga proportioner som drabbade oskyldiga.
Både förnufts- och känslomässigt är
det svårt att förstå den.
En 19-årig studerande, bosatt i Vanda, sprängde
en egenhändigt tillverkad bomb mitt i en folksamling, varvid
inte bara han själv utan också sex utomstående
omkom: tre kvinnor, två män och en sjuårig
flicka. Vid explosionen skadades dessutom över 80 personer,
av vilka omkring 30 ännu vårdas på sjukhus.
Enligt sjukvårdspersonalen är läget inte
längre kritiskt för någon av dem.
Brottet begicks fredag kväll kl. 19.35. Alarmeringscentralen
underrättades kl. 19.36. Den första räddningsenheten
var på plats redan 2 minuter efter larmet. 16 minuter efter
det inträffade var 10 sjuktransportenheter på plats.
Både räddningsåtgärderna och
sjukvårdsinsatserna genomfördes raskt och väl,
med beaktande av händelsens proportioner. Den allra sista
patienten nådde sjukhuset mindre än en timme efter
det att räddningsverket i Vanda hade informerats om explosionen.
Patienterna dirigerades till olika sjukhus på ett sätt
som var rationellt och framför allt riktigt med hänsyn
till vårdbehovet. Tack vare detta kunde människoliv
räddas. Avgörande för den medicinska
räddningsverksamheten var sjukvårdens beredskap
inför storolyckor i området samt det faktum att
de skadade omedelbart kunde börja få läkarledd
akutvård. Också tjänsterna inom ramen för
det psykiska stödet kom i gång på ett
snabbt och lyckat sätt. Det är förståeligt
att offren kunde tycka att väntan på hjälp
var lång.
Pejas sjukhus organiserade myndigheternas och de frivilligas
krisfunktioner och resurser. Kriscentralen i Vanda trädde
i funktion redan samma kväll som explosionen inträffade,
och den har hittills tagit emot över ettusen samtal. De psykiatriska
enheterna inom HNS är i beredskap ända till fredagen.
För närvarande är de anhöriga till
offren samt de skadade och deras anhöriga delaktiga av
omfattande psykiatriska tjänster. Särskild uppmärksamhet ägnas
de hundratals barn som var på plats i Myyrmanni när
explosionen inträffade. De är i behov av särskilt
stöd. Det är viktigt att barnen inte lämnas
ensamma med dessa erfarenheter.
Räddningsverksamheten måste anses ha löpt väl
i detta tragiska fall. Trots det, och särskilt för att
erfarenheterna av det inträffade skall tas till vara, har
inrikesministeriet redan i lördags tillsatt en arbetsgrupp
för undersökning av räddningsåtgärderna
i Myyrmanni. Arbetsgruppen reder ut alarmerings- och räddningsåtgärderna
i anslutning till det inträffade samt samarbetet mellan
myndigheter och övriga instanser. Särskild uppmärksamhet ägnas
också kommunikationerna samt planeringen och genomförandet
av fastigheternas säkerhetsarrangemang.
I det öppna samhället går det inte
att fullständigt förhindra dåd av det
slag som nu inträffade i Vanda. Detta innebär
dock inte att vi skulle stå rådlösa inför
ens de mest oförutsedda hoten. Tvärtom.
Polisens agerande i samband med utredningen av fallet har varit
exemplariskt. Flera polispatruller från Vanda, Helsingfors,
Esbo, Träskända och rörliga polisen anlände
till platsen för explosionen. Den första patrullen
var på plats 8 minuter efter det inträffade.
Polisens främsta uppgift var att trygga transporten
av skadade genom att göra det möjligt för räddningsenheterna
att köra ända fram och garantera att de fick arbeta
ostört. Förutom att räddningsverksamheten
tryggades avskärmades området på grund
av risken för explosivt material som eventuellt fanns kvar
på platsen.
Undersökningen av orsaken till explosionen inleddes
omedelbart efter det att räddningsåtgärderna
avslutats. Även om de första uppgifterna tydde
på att det var fråga om en olycka räknade polisen
från första början med möjligheten
att det kunde röra sig om ett brott. Därför
höjde också gränsbevakningsväsendet
sin beredskap vid landets gränser genast efter det att
explosionen inträffat.
Gärningsmannen bakom detta allvarliga brott kunde
utpekas inom mindre än ett dygn. Det var viktigt att personen
identifierades. Polisen fortsätter dock att undersöka
motivet till gärningen. Det är särskilt
viktigt att drivfjädrarna till dådet klarläggs
så noga som möjligt, så att man kommer
underfund med vad som i själva verket ligger bakom den
uppskakande handlingen.
Inrikesministeriets ledningsgrupp för säkerhetsfrågor
sammanträdde tidigt på lördag morgon
för att behandla det som skett och samordna det fortsatta
arbetet. Samma morgon sammankallades regeringen till ett extra sammanträde
för att höra sakkunniga redogöra för
det inträffade.
Inrikesministeriets ledning kunde i realtid följa
de åtgärder som vidtogs efter explosionen. För att
få en helhetsbild av situationen besökte jag brottsplatsen
så snart den tekniska undersökningen tillät
detta. Spåren efter dådet var av den arten att
jag aldrig hade velat bli vittne till någonting sådant.
Vanmakt och bestörtning var de dominerande känslorna.
Dådet kommer säkert att sätta sina spår
hos alla finländare.
Trots att regleringen gällande explosiva ämnen är
mycket rigorös i vårt land, har jag gett polisens
högsta ledning i uppdrag att med det snaraste tillsammans
med övriga myndigheter utreda de frågor som hänför
sig till tillgången till och förvaringen av explosiva ämnen.
I och med att undersökningen framskridit har det visat
sig att gärningsmannen med all sannolikhet hade fått
information om framställning av bomben på bl.a.
Internet. Han hade också diskuterat framställning
av sprängämnen på Internets diskussionssidor.
Polisen har gripit två personer som aktivt utbytt information
med gärningsmannen. Dessa personers andel i brottet utreds.
För närvarande tyder dock allting på att
gärningsmannen handlade ensam.
Enligt grundlagens bestämmelse om yttrandefrihet har
var och en rätt att framföra, sprida och ta emot
information, åsikter och andra meddelanden utan att någon
i förväg hindrar detta. Å andra sidan
har var och en, enligt samma grundlag, rätt till liv och
till personlig frihet, integritet och trygghet. Det allmänna
skall se till att dessa grundläggande fri- och rättigheter
och mänskliga rättigheter tillgodoses.
Myndigheterna kan ingripa i information, åsikter och
andra meddelanden som publiceras i olika media, förutsatt
att publiceringen är straffbar. Straffbara handlingar är
bl.a. spridning av rått våld och av barn-, vålds-
och djurpornografi samt rasistisk hets mot folkgrupp och offentlig uppmaning
till brott.
Riksdagen har förelagts en regeringsproposition med
förslag till ny lag om yttrandefrihet i masskommunikation.
Avsikten är att lagen skall gälla alla former
av publikations- och programverksamhet, också nätkommunikation.
Enligt den nya lagen kan en domstol bestämma att utgivaren
eller den som bedriver programverksamhet skall ingripa i meddelanden
som är olagliga i fråga om sitt innehåll.
I och med lagen blir det möjligt att trygga jämvikten
mellan yttrandefriheten och människornas trygghet.
Utöver de reformer som redan pågår
inom lagstiftningen har jag idag tillsatt en arbetsgrupp vid inrikesministeriet
med uppgift att utreda hur de nuvarande och framtida bestämmelserna
skall kunna övervakas på ett effektivt sätt.
I arbetsgruppens uppdrag ingår att kartlägga de
eventuella behoven av lagändringar samt att utreda de tekniska
förutsättningarna för begränsande
eller förhindrande av spridningen av brottsligt material
på Internet.
Var och en som deltog i räddningsarbetet och i utredandet
av brottet har förtjänat allas vårt djupa
tack. Räddningspersonalen fullgjorde sina uppgifter och
skötte, trots svåra förhållanden,
sitt arbete professionellt, målmedvetet och raskt. Huvudstadsregionens
sjukhus och hälsovårdscentraler samt deras kunniga
personal kunde genom sina insatser minimera offrens lidanden. Trots den
förvirrade, kaotiska och ångestfyllda situationen
kunde polisen snabbt skapa sig en bild av vad som inträffat.
Frivilligorganisationerna gjorde en betydande insats i den eftervård
som behövdes efter explosionen.
Avslutningsvis vill jag tacka alla de utomstående
personer som befann sig i affärscentrumet och som hjälpte
sina skadade medmänniskor på brottsplatsen. Den
allmänna sammanhållningen visade sin styrka. I
nödens stund både kan och vill finländarna
hålla ihop och stå eniga. När Finlands
Röda Kors meddelade att blodbanken hade underskott började
människorna köa vid blodgivningen. Myrbacka kyrka
blev scen för det gemensamma sorgearbetet och kyrkan fylldes
av sörjande människor.
Jag är övertygad om att hela nationen tillsammans
med riksdagen förenar sig i de kondoleanser som republikens
president, regeringen under ledning av statsministern samt många
andra har framfört till de anhöriga till dem som
dog i Myyrmanni samt till de skadade och deras närstående.