5) Hallituksen esitys laiksi omaishoidon tuesta, laiksi sosiaalihuoltolain
muuttamisesta sekä laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annetun lain muuttamisesta
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Minulla on kurkku semmoisessa kunnossa, että en
tiedä, pystynkö kokonaan tämän esittelypuheenvuoron
käyttämään, mutta koetan sinnikkäästi
kuitenkin kertoa niin pitkälle kuin kurkku kestää.
Tässähän on kysymys nimenomaan asiasta, josta
on jo pitkän aikaa käyty yhteiskuntapoliittista
keskustelua ja joka on monessa mielessä erityisen tärkeä ja
ajankohtainen. Sen takia haluan nyt todeta, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on jo aiemmin katsonut omaishoidon asianmukaisen
järjestämisen tarpeelliseksi ja edellyttänyt, että omaishoidon
asemaa kuntien palvelujärjestelmässä vahvistetaan
ja että omaishoitajien asemassa oleviin puutteisiin etsitään
ratkaisut. Tähän asiaan on sosiaali- ja terveysvaliokunta
ottanut kantaa lausunnossaan 5/2001 vp sekä mietinnössään
26/2001 vp.
Omaishoidon edellytysten parantaminen vaatii omaishoitoa koskevan
lainsäädännön kehittämistä.
Nyt ehdotetut lainmuutokset, jotka perustuvat pitkälti
sosiaali- ja terveysministeriön asettaman selvityshenkilön,
sosiaalineuvos Elli Aaltosen, raporttiin, STM:n työryhmämuistio 3/2004,
ovat tärkeä askel valiokunnan aiemmin esittämään
suuntaan. Valiokunta korostaa, että omaishoidon tarkoituksenmukaisen
toteuttamisen kannalta on keskeistä, että kunnat
varaavat tähän toimintaan riittävästi
voimavaroja. Näinhän asianlaita ei ole ollut,
ja tämä huomio on syytä ottaa vakavasti.
Omaishoidosta on tarkoitus tehdä sopimus hoitajan ja
kunnan välillä, ja sopimukseen tulee liittää hoito-
ja palvelusuunnitelma. Selvitysten mukaan palvelusuunnitelmat ovat
olleet puutteellisia esimerkiksi omaishoitajien vapaiden aikana
annettavien palveluiden suhteen. Valiokunta toteaakin, että lakiehdotuksen
7 §:n mukainen palvelu- ja hoitosuunnitelma, joka sisältää myös omaishoitajan
hoitopalkkion ja hänen tehtäviään tukevien
palvelujen kirjaamisen, parantaa hoidettavien vaikuttamismahdollisuuksia
ja heidän itsemääräämisoikeutensa
toteutumista.
Palvelusuunnitelman laadinnan yhteydessä tulee arvioida
myös omaishoitajan terveydelliset ja muut mahdollisuudet
selviytyä vaativasta hoitotyöstä. Tämä on
erityisen tärkeä asia sen takia, että he
ovat melko iäkkäitä henkilöitä,
jotka toista iäkästä henkilöä omaishoitajana
hoitavat, eikä ole aina itsestäänselvää,
että tämän hoitojakson aikana terveys
säilyy. Sen takia on tarkoitus ja tarpeellista erityisesti
kiinnittää huomio myöskin omaishoitajan
terveydelliseen asemaan ja muihin mahdollisuuksiin selviytyä tästä vaativasta
hoitotyöstä.
Huolellisesti laadittu hoito- ja palvelusuunnitelma antaa myös
tarpeelliset tiedot omaishoidon tuloksellisuuden, vaikuttavuuden
ja laadun seurantaa varten, mitä on myöskin pidettävä erittäin
merkittävänä. Tässä seurannassa
voidaan myös sopia hoitajan työn vähentämisestä tai
lisäämisestä, palvelujen lisäämisestä tai
vähentämisestä ja palkkion tarkistamisesta
näitä taustoja vasten.
Omaishoitajat kaipaavat tutkimusten mukaan nykyistä enemmän
tukea hoitotyölleen. Omaishoitajat tarvitsevat paitsi taloudellista
tukea myös koti- ja tukipalveluja sekä koulutuksellista
ja henkistä tukea. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää iäkkäiden
hoitajien selviytymiseen ja tukemiseen. Julkisen palvelujärjestelmän
ei koeta riittävästi opastavan ja tukevan hoitajaa
raskaassa työssään, mikä tulee
ottaa kehittämistyössä vakavasti huomioon.
Valiokunta korostaakin, että omaishoito on nähtävä yhtenä osana
kotihoidon palvelukokonaisuutta, johon liittyvät kaikki kotiin
annettavat palvelut, kuten kotisairaanhoito ja kotisairaalatoiminta,
samoin kuin päiväkeskustoiminta ja sijaishoito.
Tässä keskeisempiä asioita, joita
valiokunta mietinnössään korostaa.
Sen lisäksi haluan todeta, että valiokunta
korostaa myös sitä, että vähimmäismäärää pienemmästä palkkiosta
sopimisen tulee olla hoitajalle vapaaehtoista. Hoitopalkkioiden
vähimmäismäärien korottaminen
ja sitominen indeksiin samoin kuin vähimmäispalkkion
alittamisen edellytysten säätäminen laissa
ovat valiokunnan käsityksen mukaan omiaan edistämään
asiakkaiden yhdenvertaisuutta.
Ensimmäiseen lakiin on 1 §:ään
lisätty, niin kuin tuosta aineistosta käy selville,
loppuosaan teksti "ja omaishoitajan työn tukeminen".
Toisen lain 17 § on kirjoitettu yhdessä kohdin uudelleen
ja muilta osin on pidetty tämä asia hallituksen
esityksen mukaisessa muodossaan.
Asiaan liittyy vastalause, jota en käy tarkemmin selvittelemään.
Uskon sen tulevan esitellyksi ilmankin tässä salissa.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! On mukava päivä, kun voimme
käsitellä sellaisia lakeja, joita on pitkään
odotettu. Ja jos jotain, niin omaishoitoa määrittävää lakia
on odotettu. Vuodelta 93 on ensimmäinen sosiaalihuoltolakiin tehty
asetusmuutos, ja 95 sitä on korjattu vapaapäivien
osalta, ja tämä on ensimmäinen lakisääteiselle
tasolle saatettu omaishoitoa koskeva esitys. Pitkään
omaishoitotyössä ja sitä kehittävissä organisaatioissa
toimineena voisin sanoa äärimmillään,
että hyvä, vaikkei olisi kuin otsikko, niin että sitä voidaan
lähteä kehittämään.
Niihin tavoitteisiin nähden, jotka olivat jo lukemattomista
korjaustarpeista karsitut selvitysmies Elli Aaltosen esityksissä,
tämä ei ole paljon otsikkoa parempi, mutta oleellista
on kuitenkin se, että on esitetty, että vähimmäishoitopalkkiota korotetaan
66 eurolla. On otettu uutena saattohoito, kriisitilanne, jossa voidaan
maksaa 600 euron kuukausikorvaus. Todellisuudessa kukaan ei voi
jäädä pois töistä sillä rahalla,
mutta se on enemmän kuin ei mitään.
Se, mikä on surullista, on se, että me puhumme
ensinnäkin 300 000 omaishoitajasta, kun voin vilpittömästi
sanoa, että kukaan ei tiedä, että se
olisi oikea luku. Se on johtamani liiton toimesta annettu luku 90-luvun
alussa oletuksena ja perustuen tietysti olemassa oleviin tietoihinkin, mutta
sitä lukua käyttää myös
sosiaali- ja terveysministeriö ikään
kuin faktana. Tällä hetkellä istuu sellainen
työryhmä, jossa on STM:n, Stakesin, Kelan, Väestörekisterin,
Tilastokeskuksen ja Kuntaliiton edustajat, ja he pyrkivät
tämän vuoden aikana vielä saamaan selville
sellaisen luvun, joka olisi oikea mittasuhde. Veikkaan, että se
on puolen miljoonan luokkaa.
Elli Aaltonen esitti, että omaishoidon tuen piirissä olevien
määrä, joka nyt on 27 000, ehkä vähän
poikkeaa tämä luku, olisi vähintään
kaksinkertaistettu ja lisätty siihen se tarvittava määräraha.
Näin ei ole tehty, joten tämä tarkoittaa
sitä, että kun — hyvä — on
nostettu alimman hoitopalkkion rajaa, yhä harvempi pääsee
tuen piiriin, tai pahimmillaan sitä, että erittäin
sitovaa hoitotyötä tekevien korkeampaa hoitopalkkiota
lasketaan eli kurjuutta jaetaan useammalle.
Hyvää on se, erittäin hyvää,
että vapaapäiviin käytettävien
intervallipaikkojen kattohinta on asetettu 9 euroon. Sen sijaan
valitettavaa on se, että ohjeistusta kuntiin ei voi tältä osin
tiukentaa. Niitä hoitopaikkoja, joista hoidettava tulisi
saman kuntoisena kotiin kuin on sinne lähtenyt, on liian
vähän, ja kun kunta kilpailuttaa niitä,
niiden laatu on heikko, jos otetaan halvimman tarjouksen perusteella.
Hyvää on se, että vieras omaishoito
-käsite on saatu pois. Surullista olisi, jos vaikeasta
naapurista tulisi dementoiduttuasi omaishoitajasi. Se on ollut mahdollista,
enää ei.
Samoin on myönteinen asia, että omaishoitosopimuksen
kesto on toistaiseksi.
Sen sijaan asioita, jotka ovat vaarallisia, on esimerkiksi 2 §:n
3 kohta, jossa määritellään, mitä tässä laissa
omaishoitajalla tarkoitetaan. Tässä laissa tarkoitetaan
omaishoitajalla "hoidettavan omaista tai muuta hoidettavalle läheistä henkilöä,
joka on tehnyt omaishoitosopimuksen". Jos tämä tulkitaan
niin, että se tarkoittaa niitä 27 000:ta,
jotka ovat tehneet omaishoitosopimuksen ja saavat omaishoidon tukea,
mitä nämä 300 000—400 000
muuta ovat? Meneekö heiltä tämän
tulkinnan myötä oikeus saada kotihoitoon tukea,
saada vapaapäivät, saada hoitosuunnitelma ja saada
myös apua siihen lain mahdollistamaan virkistyspäivään?
Arvoisa puhemies! Palaan myöhemmin tänään
vielä uudelleen siihen, että me tiedämme, että kunnat
ovat jo omaishoitoa säätelevää asetusta
tulkinneet paikallisesti ja törkeästi. Rahaa ei ole
varattu riittävästi, ja omaishoidon kriteerien arviointi
on ollut hyvin kirjavaa ja palkkioiden määrittäminen
kirjavaa, vapaapäivien järjestelystä puhumattakaan.
Jotta voitaisiin taata tasavertainen omaishoidon tuen kriteerien
hyväksyntä ja tuen tarpeen arviointi ja taata
se, että kaikki saavat sen silloin, kun ovat siihen oikeutettuja, omaishoidon
tuen maksatus tulisi siirtää seuraavan eduskuntakauden
alusta Kelalle ehkä yhdessä toimeentulotuen maksatuksen
kanssa. Toivon, että ne, jotka ovat käsittelemässä seuraavan hallituksen
ohjelmaa, ottavat tämän erittäin vakavasti.
Silloin kunnille jää aikaa ja mahdollisuus ja
varoja järjestää omaishoitajan lukemattomia
muita tukipalveluja kuin tämä rahallinen korvaus.
Palaan siihen lakialoitteeni yhteydessä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Laki omaishoidosta on todella odotettu,
ja voidaan sanoa, että ei pelkästään
varmaan tälle salille vaan nimenomaan näille omaishoitajille
se merkitsee hyvin paljon. Mutta niin kuin täällä on tullut
esille, myös tässä salissa, eduskunnassa, olemme
jo useamman vuoden ajan nostaneet tätä esille
ja se on esimerkiksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnöissä,
niin kuin täällä valiokunnan puheenjohtaja
toi esille, nostettu vahvasti sellaiseksi asiaksi, jota pitää kehittää ja
viedä eteenpäin.
Näin alkuun haluan sanoa, että tässä vastalauseessa,
joka tämän mietinnön yhteydessä on, olemme
nostaneet esiin niitä asioita, joiden katsomme vielä parantavan
tätä omaishoidon tukea ja vievän juuri
niitä asioita eteenpäin, joita omaishoitajilta
itseltään on tullut. Sanonkin sen ihan tässä alussa,
että ehdotan, että otettaisiin tämän
lain käsittelyn yhteydessä tämä vastalause käsittelyn
pohjaksi.
Myös alkuun haluan tässä sanoa, että työskentely
valiokunnassa tämän lain yhteydessä oli
erittäin miellyttävää ja valiokunnan
kaikki jäsenet tekivät työtä sillä vakavuudella,
mitä tämä asia edellyttää.
Varmasti kaikki halusimme osoittaa sitä, että arvostamme
sitä työtä, mitä omaishoitajat
tekevät. Mutta tietenkin reunaehdot ovat olemassa, ja ehkä se
kipu oli monella, että olisi haluttu tästä varmasti
yhteisesti vielä parempaa. Erittäin hienona asiana
haluan todeta tässä myös sen, että valiokunta
muutti tätä 1 §:ää,
johon pykälään nostettiin myös
tämä omaishoitajan työn tukeminen, joka
on nimenomaan tämän lain tarkoitus, siis mitä sillä halutaan.
Se varmasti myös omaishoitajien kohdalla tunnistetaan ja
otetaan mielihyvin vastaan, että heidän työtään
tällä tavalla arvostetaan.
Niin kuin täällä on tullut esille,
kunnissa vallitsee hyvinkin kirjava käytäntö siinä,
kuka on oikeutettu saamaan omaishoidon tukea, ja siksi omaishoito
vaatii määrittelyä ja selkeyttämistä. Tässä laissa
on siihen kiinnitetty huomiota, miten nämä sopimukset
tehdään, mitkä ovat ne edellytykset,
ja valiokunta sitten tämän lisäksi toi esille,
että näin on hyvä, mutta valiokuntakin
totesi sen, että kunnissa ei ole riittävästi
taloudellisia resursseja edelleenkään varattu
tai ehkä tulla edes varaamaan tätä työtä varten.
Se on se ongelma. Kunnissa usein varat ovat tähän
tarkoitukseen loppuneet jo alkuvuodesta.
Erityisesti on tärkeää se, mitä ed.
Puisto tässä toi esiin, että nyt kun
tässä nostetaan tämä alin määrä 300:ksi,
ehkä olisi pitänyt vielä voimakkaammin
valiokunnassa tuoda esiin, että se ei saa merkitä sitä,
että entistä harvempi, entistä pienempi
määrä hoitajia saa tätä rahaa
sitten, ja myöskin on tärkeää,
että nämä myöntämiset
eivät vain jää siihen alimpaan luokkaan
tai tasoon, vaan käytetään kaikkia niitä kolmea
eri tasoa, luokkaa, mitä Elli Aaltosen raportissa nostetaan esiin,
600—1 000, niin että sen mukaan, mikä hoidon
vaativuus on, todella se täyttyy. Tämä tietenkin
nyt jää nähtäväksi,
miten tulevaisuudessa tämän kohdalla käy.
Ehkä juuri tähänkin liittyen toivon,
että ei käytettäisi minimaalista määrää ja
myöskin tämä kattavuus saavutettaisiin
mahdollisimman sataprosenttisesti, ettei olisi edes tavoite johonkin 80:een
tai 90:een, vaan kaikki ne, jotka kriteerit täyttävät,
kun tarpeen arviointi tehdään, pääsisivät
tämän omaishoidon tuen piiriin. Se on minusta
se lähtökohta, ja sen olisi pitänyt olla
tässä hallituksen esityksessäkin jo hyvin
selkeästi mukana. Kun sitä nyt ei ole, niin sen
vuoksi tässä vastalauseessa olemme nostaneet esiin,
että 1 §:n lisäksi tulisi uusi 1 a §,
ja sitten myös 3 §:ssä tuen myöntämisedellytykset.
Niillä muutoksilla, joita tässä vastalauseessa
esitämme, haluamme korostaa sitä, että todella
omaishoidon tukea saavat ne kaikki, jotka sitä tarvitsevat.
Puhutaan sitten subjektiivisesta oikeudesta, mutta en uskalla
tässä sanoa sitä, koska se käsite monella
tavalla ehkä herättää ärsytystä.
Mielestäni nimenomaan kysymys on oikeudenmukaisesta palvelun
ja tuen jakamisesta niin, että kaikki ne, jotka tarvitsevat,
saisivat sitä eikä mennä siihen, onko
se sitten subjektiivinen oikeus vai muu. Myös jos ajatellaan,
mitä Stakes on korostanut, niin Stakeshan on korostanut
nimenomaan palvelutarpeen arvioinnin merkitystä omaishoidon
tuen myöntämisessä ja sitä,
että tämä tarpeen arviointi sitten, kun
sitä tehdään, perustuu toimintakyvyn
ja voimavarojen kartoitukseen hyvin laaja-alaisesti. Koko se fyysinen,
psyykkinen, sosiaalinen, kognitiivinen toiminta, mitä ihmisessä on,
otettaisiin huomioon eikä pelkästään niitä tarpeita,
mitä on sillä yksilöllä, hoidettavalla,
vaan myös ne koko kodin sekä lähiympäristön
muutostarpeet, että ne tässä palvelutarpeen arvioinnissa
otettaisiin huomioon.
Näitä asioita myös Elli Aaltonen
selvitysraporttia tehdessään korosti, ja siellähän
on hänen raportissaan kuusitoista eri kohtaa, ja tämä omaishoidon
tuki, mitä koskevaa lakia nyt tässä käsittelemme,
on oikeastaan alku. Haluan tässä hyvin voimakkaasti
korostaa sitä, että tämä ei
nyt jäisi sellaiseksi, ikään kuin nyt
olisi hoidettu tämä omaishoitajien asema tässä yhteiskunnassa ja
heidän tukensa ja työnsä arvostus, vaan
nimenomaan jatkettaisiin niitä muitakin asioita nostaen
esille.
Tietysti toivoisi, että tämä laki
mahdollistaisi sen, että kun nyt on tämä alin
summa määritelty 300:ksi, se ainakin voisi nyt
sitten muuttaa nykytilanteen. Jos näitä kuntien
maksamia omaishoitajan palkkioita on arvioitu, mitä ne
tähän saakka ovat olleet, niin nehän
ovat todella olleet hyvin minimaalisia, jopa 30 euroa, joka ei oikeastaan ole
mitään, ja sitten ilmeisesti yli 1 000
euroa korkein, mutta toivottavasti vaihtelevuuteen saataisiin vakautta
ja varmuutta ja myös kunnille tämän lain
myötä, kun edellytykset on lakipykälissä nyt
määritelty, saataisiin myös semmoista määrätietoisuutta
tämän kohdalla. Kaikki tämähän
vaatii ohjeistusta kunnille ja muutakin. Tämän
myötä ei tehdä asetusta, vaan nimenomaan nyt
tämä edellyttää kunnille ohjeistusta,
ja toivon, että se toteutuu.
Omaishoitajat ja Läheiset -Liitto ry käydessään
asiantuntijana valiokunnassa totesi mielestäni hyvin oikeutetusti
sen, että vaikka myöntämiskriteereitä tarkennetaan
uudessa laissa, pysyy tosiasiana se, ettei uudistus ole perustuslain
6 §:n eli kansalaisten tasa-arvon ja 19 §:n eli
sosiaalisten oikeuksien mukainen, vaan tuen myöntäminen
perustuu edelleenkin kuntien määrärahasidonnaiseen
harkintaan. Tähän tällä lailla
nyt emme tietysti muutosta saa, mutta valiokunta mietinnössä lauseella
ilmaisee tämän huolen. On tietysti hyvä,
että se valiokunnassa oli esillä.
Arvoisa puhemies! Oikeastaan ihan lopuksi vielä haluan
todeta niin kuin valiokuntakin, että nämä taloudelliset
tekijät eivät saisi nyt ohjata tätä omaishoidon
tuen käyttöä, ja näin vastalauseessa
on tämä luonne. Samoin omaishoitajien jaksamisen
parantamiseksi tulee tehdä kaikki mahdollinen. Sen vuoksi
tässä omassa vastalauseessamme on sitten myös
tämä vapaapäivien lisääminen.
Kaiken kaikkiaan toivon, että kiinnitettäisiin
huomiota omaishoitajien hyvinvointiin, kaikkeen siihen, mitä he
tarvitsevat, ei pelkästään vapaapäivänä,
vaan myös muuna työtukena. (Puhemies koputtaa)
Omaishoitajien työn tukeminenkin on siis otettava monimuotoisena palveluna
kaiken kaikkiaan mukaan. Ehkä vielä lopuksi ihan
viimeiseksi toivon, että heidän yksilölliset
toiveensa olisivat se lähtökohta, ei raha eikä kunnan
arvio yleisesti, vaan jokainen omaishoitaja itse saisi arvioida
sen.
Valto Koski /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti kommentoin jo täällä edellä esitettyä.
Tietysti kaikki, jotka täällä nyt ovat
asiantuntijoina puhuneet, tietävät, että Elli
Aaltosen työryhmän ehdotuksesta on tässä hyvin
pieni osa. 16 kohdan ehdotus olisi ollut kustannuksiltaan jotain
400 miljoonan euron luokkaa vuositasolla, ja se olisi koskenut vaan 6:ta
prosenttia 75-vuotiaasta väestöstä, jolloin tietysti
pitää arvioida tätä asiaa siltä pohjaltakin.
Ongelmat ovat kuntakohtaisessa päätöksenteossa,
ja ne rajaavat tätä rahoitusjärjestelmän kautta.
Sen lisäksi täytyy todeta, ettei asiantuntijakuulemisessa
nyt ihan niin synkkää kuvaa tullut kuin ehkä joistakin
puheenvuoroista voidaan päätellä, koska
meille esitettiin, että tapauskohtaisesti kunnat maksavat
jopa 1 200 euroa kuukaudessa. Tällaisten kuntien
toimintaa täytyy pitää malliesimerkkinä,
ja toivon, että tältäkin osin tämä toiminta
jatkuu.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella näin on, että eri
kunnissa on jo hyviä käytäntöjä.
Haluan, ettei jää väärää kuvaa.
Valiokunnan puheenjohtaja nosti hyvin esille asian, mitä hän
puheenvuorossaan mainitsi. Tampereella, josta itse olen kotoisin, meillähän
on tähän saakka jo maksettu 300, ettei ole käytetty
alinta summaa. Kunnat ovat pyrkineet katsomaan, mikä olisi
se kohtuus ja hyvä näin varmasti. Mutta jokin
kuitenkin se oikeudenmukaisuus ja kattavuus tulee olla, tasa-arvoisuus,
millä kaikki saavat. Rahoituksen osalta todella ed. Puiston
lakialoite ymmärtääkseni on, että tämä rahoitusjärjestelmä uusittaisiin.
Siitä, mitä se todella tulisi maksamaan kaiken
kaikkiaan, eivät kunnat selviä, jos ei tehdä jotakin
muutosta.
Virpa Puisto /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Halusin tarkentaa sen, että nämä sosiaalivaliokunnan
puheenjohtajan Valto Kosken esiin tuomat korkeammat hoitomaksut
tai omaishoidon tuet edellyttävät jo sitä,
että hoidetaan todella vaikeasti vammaista tai pitkäaikaissairasta,
joka vaatii ympärivuorokautista, tiukkaa hoitoa, hoidettavuusaste
on todella korkea silloin ja sitovuusaste.
Toinen asia, joka tuli tässä esiin ja jonka
haluan sanoa: kun olen toistakymmentä vuotta näitä kuntien
kauhutarinoita näistä myös valitettavasti lukenut,
niin olen pahoillani siitä, että kun tässä hyvää tarkoittaen
on kirjoitettu "omaishoitajan työn tukeminen", se on hyvä ajatus,
mutta nyt, kun on lakiin kirjoitettu omaishoidon työn tukeminen,
niin periaatteessa arpajaislain mukaan ei saisi antaa järjestöille
vertaistukeen ja avohuollollisiin tukitoimiin, jotka ovat työn
tukemista, rahaa, kun se on nyt lakisääteinen
toimenpide.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Täällä ovat sosiaali- ja
terveysvaliokunnan jäsenet käyttäneet
sekä ed. Puisto erittäin asiantuntevia puheenvuoroja.
Täytyy todeta myös, ikään kuin tuolta
kentältä kun katsoo, miten kunnat, esimerkiksi
oma kotikaupunkini, hoitavat näitä sosiaali- ja
terveysasioita, että kyllä omaishoitajat ovat sellainen
tuki, että jos sitä ei olisi, niin eivät
kunnat selviäisi omista velvoitteistaan.
Luonnollisesti läheisyys ja humanismi ja se, että se
on omainen, jota hoidetaan, helpottavat tätä asiaa,
mutta kovalla nämä hoitajat ovat ja todella se
on ympärivuorokautista työtä yhä enemmän;
on muistisairauksia, ja yhä intensiivisempää hoitoa,
yhä sitovampaa hoitoa, annetaan kotona. Kuntien talouden
tilanne on huonompi kuin aikaisemmin, huononee edelleen — se
on näköala tällä hetkellä — jolloin
kuntien mahdollisuus todellakin toteuttaa parempaa omaishoidon tukea
ei ole realiteetti. Esimerkiksi Kotkassa loppuvat säännöllisesti
jo ennen syyskuuta rahat uusien mahdollisten omaishoitajien palkkaamiseen,
ja tuo 300 000 ihmisen, voi sanoa, armeija, joka tukee
omaistaan, hoitaa häntä kotona, kuitenkin mahdollistaa,
että kunnat yleensä selviytyvät tästä asiasta.
Tässä on todella ristiriitainen tilanne, joka
ratkeaa vain valtion tukien lisäämisellä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Omaishoitajien asemaa ja omaishoidon
tukea koskeva laki on todella tervetullut. Omaishoidon tuki on ollut
lakisääteinen sosiaalipalvelu vuodesta 1993. Tuki
keskittyy yhä enemmän yli 65-vuotiaisiin ikäihmisiin,
mutta myös työikäisiin sekä lapsiin
ja nuoriin. Aika usein, kun me puhumme omaishoitajista, me miellämme, että he
ovat vanhusten hoitajia, vaikka yhä enenevässä määrin
nämä omaishoitajat hoitavat lastaan tai muuta
läheistään, joka on todella ihan työikäinen
tai nuori. Tiedän hyvin monia semmoisia, joilla on hoidettavana
nuori dementoitunut henkilö. Esimerkiksi alkoholivauriot
ja huumevauriot aikaansaavat dementiaa, ja tämä on yksi
tulevaisuuden alue, millä omaishoitajia tullaan tarvitsemaan.
Omaishoidon tukea annetaan yleisimmin rahana ja palveluina,
muun muassa kotipalveluna ja ateriapalveluna. Omaishoidon tuen avulla
vähennetään kalliin laitoshoidon tarvetta.
Suomessa on kaikkiaan, näin arvellaan — kuten äsken täällä ed.
Puisto totesi, täysin varmaa lukuahan meillä ei
ole saatavilla siitä, kuinka paljon omaishoitajia on — jopa
320 000. Tässä meidän mietinnössämme
ja lakiesityksessä on tuo 300 000, mutta olen
nähnyt myöskin laskelmia siitä, että on
jopa 320 000 omaishoitajaa. Lakisääteistä omaishoidon
tukea saa yhteiskunnassamme vain noin 27 000 henkilöä.
Myöskin sellaisen laskelman olen nähnyt, että he
hoitavat noin 60 000:ta semmoista läheistään,
jotka muuten olisivat laitoshoidossa.
Kunnissa viranomaiset päättävät
siitä, millä kriteereillä tukea myönnetään.
Eri kunnissa käytetään erilaisia arviointiasteikkoja,
jotka ottavat hyvin eri tavoin huomioon hoidettavien fyysisen ja
psyykkisen avun tarpeen. Tästä taas seuraa, että hoitajat
ja hoidettavat ovat eriarvoisessa asemassa riippuen siitä,
missä kunnassa he asuvat. Sosiaali- ja terveydenhuollon
menojen hallinnassa yksi parhaimmista keinoista on mielestäni
ennaltaehkäisy. Toinen tehokas keino kunnissa on omaishoitajien
monipuolinen tukeminen.
Olen täällä istuntosalissa aikaisemminkin
jo todennut, että jotta saataisiin enemmän yhdenvertaisuutta,
tulisi hoitopalkkioiden määrittelyyn luoda selkeämpi
ja tasapuolisempi tuen tarpeen arviointijärjestelmä ja
myöskin että enemmän hoitoa tarvitsevien
tulisi saada enemmän hoitopalkkioita. Tarkoitan tasavertaisuudella myöskin
sitä, että ei todellakaan olisi siitä kiinni, missä kunnassa
satut asumaan, se, pääsetkö omaishoidon
tuen piiriin vai et, eli tällainen valtakunnallinen yhteinen
arviointiasteikkohan meidän pitäisi saada luotua.
Kysyin sitä valiokuntakäsittelyssä, ja
asiantuntijat totesivat, että on kyllä erittäin
vaikea tämmöistä saada toteutumaan, koska
kunnissa on niin eri määrä varattu rahaa,
koska tämä ei ole subjektiivinen oikeus ja tämä on
harkinnanvaraista tukea.
Toinen asia, mistä olen jo aikaisemmin myöskin
puhunut, on se, että meillä pitäisi olla
kaiken kaikkiaan enemmän rahaa omaishoidon tukeen elikkä suuremmalle
määrälle pitäisi voida antaa tukea
joko palkkiona tai sitten yhdistettynä palveluihin. Myös
omaishoitajien vapaasta on huolehdittava ja monipuolisesta tuesta
myöskin. Tässä yhtenä esimerkkinä tällaisesta
monipuolisesta tuesta nostaisin hyvin monesti vähälle
huomiolle jääneen koulutuksellisen tuen. Ed. Virpa Puisto
ansiokkaasti johtaa Omaishoitajat ja Läheiset -Liitto ry:tä,
ja tiedän, että se on hyvin paljon antanut koulutuksellista
tukea omaishoitajille. Liitto on ymmärtänyt sen,
että ei pelkkä henkinen tukikaan auta sellaisessa
tilanteessa, kun yhtäkkiä joudut omaishoitajaksi
ja sinulta puuttuu valmiudet, koska omaishoitajaltahan vaaditaan
todella paljon. Siinä tarvitaan sairaanhoidollisia valmiuksia,
tarvitaan monta kertaa sosiaalityöntekijän valmiuksia.
Sitten siinä on vielä sen läheisen ja
omaisen tunnesiteet, ja siinä mielessä se on vieläkin
vaativampaa hoitoa kuin ammattihenkilöiden antama hoito
monestikin, koska siinä se tunneside on niin vahva ja voimakas.
Olen itse pohtinut, miten voitaisiin auttaa tätä koulutuksellista
puolta. Itse kun olen toiminut tuolla terveydenhuollon koulutuksen
puolella, toivoisin, että kun meillä on Suomenmaassa
hyvin kattava verkko terveysalan yksiköitä, entisiä terveydenhuolto-oppilaitoksia,
ne lähtisivät yhdessä tuumin kuntien
kanssa kouluttamaan omaishoitajia, antamaan sitä koulutuksellista
tukea. Kunta olisi siinä tietysti se maksaja, koska tämä koulutus,
mitä siihen satsattaisiin taloudellisia resursseja, minä sanoisin,
hintansa haukkuu, koska se antaa valmiuksia omaishoitajille ja omaishoitajien
jaksaminen lisääntyisi ja uupuminen vähenisi,
joten näin kyllä kannattaisi tehdä ja satsata
myös siihen. Enpä vaan tiedä yhtään
kuntaa, joka olisi tehnyt oppilaitoksen kanssa sopimusta, että näin
tehtäisiin, mutta olenkin ehdottanut ed. Puistolle, että voisimme
kehitellä jotain mallia sellaisille paikkakunnille, missä ei Omaishoitajat
ja Läheiset -Liitto ry ole mahdollisesti resurssien puutteen
vuoksi pystynyt järjestämään
koulutusta.
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki on yksi
askel muun muassa selvityshenkilö Aaltosen esittämien
omaishoidon kehittämiseen tähtäävien
ehdotusten toteuttamisessa. Nyt vaan täytyy huolehtia siitä,
että kunnat lisäävät ensi vuoden
budjettiin omaishoitajille tarkoitettua määrärahaa, sillä muuten
tässä todella käy pahimmassa tapauksessa
niin, koska täällä nousee tämä palkkio
ja sitten on myöskin mahdollisuus saattohoitojärjestelyihin
600 euron kuukausipalkkiolla lyhytaikaisissa tapauksissa, että entistä vähemmän
ihmisiä on omaishoidon tuen piirissä, ja se olisi kyllä aika
surullista. Tämä on hyvää tarkoittava laki,
ja jos kävisikin niin, että se kääntyisi
tätä itse asiaa vastaan, se olisi kyllä katastrofaalisinta,
mitä omaishoitajien tukemiseksi voidaan tehdä.
Toivon, että kunnat nyt ymmärtävät
tämän asian. Tiedän, että kun
täälläkin salissa — he eivät
ole paikallakaan kaikki, valitettavan harvaa tämä asia
nyt kiinnostaa — on paljon kunnallispäättäjiä,
niin minä vetoan kaikkiin kollegoihin, että nyt
siellä kuntakentällä huolehtikaa omaishoidon
tuesta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vanha työmarkkinaneuvottelutotuus
muistaakseni kuuluu: kun neuvottelijat sanovat, että kyse on
periaatteesta eikä rahasta, niin kyse on rahasta. Tässä tämä vanha
totuus nyt toimii vähän toisin päin.
Me olemme nyt kyllä hyväksyneet tällä lailla,
tai ikään kuin saattaneet nyt ainakin otsikkotasolle — lainaan
ed. Puistoa — nämä periaatteet, joista
me kaikki olemme sekä täällä että muistini
mukaan myöskin tuolla vaalikentillä vielä vahvemmin
olleet täysin yksimielisiä.
Mutta sitten syntyy tietenkin se ongelma, vähän
kyynisesti pelkään niin, että kun tähän
kunnissa tarvitaan rahaa, niin itse asiassa tämän
lain hyvien periaatteitten ja osittain jopa käytännönkin
toteutuminen on sitten kiinni siitä, mitä me täällä myöhemmin
päätämme esimerkiksi kuntien valtionosuuksista
budjetin käsittelyn yhteydessä tai muista kuntien
talouteen ratkaisevasti vaikuttavista määrärahoista.
Tästä syystä olisi tietenkin ollut
välttämätöntä, että tässä yhteydessä olisi
voitu nyt ainakin säätää tämä ed.
Rauhalan kammoksumaksi subjektiiviseksi oikeudeksi, mieluummin ehkä käyttäisin
itse nimitystä objektiiviseksi oikeudeksi, jolloin olisi
tullut ainakin velvoite kunnille tehdä se, mitä ed.
Risikko tuossa hartaasti pyyteli meitä kaikkia kunnallispäättäjiä nyt
sitten jatkossa omissa kunnissamme tekemään.
Minä nyt esitän erityisesti hallituspuolueitten edustajille,
että tehdään se nyt jo täällä tässä syksyn
kuluessa, parannetaan kuntien edellytyksiä toteuttaa tämä laki,
koska jos nyt veikata pitää, kyllä tässä huonosti
käy, kun on kuunnellut tämän syksyn esimerkiksi
nyt Kuopionkin budjettipuheita. Joka tapauksessa hyvästä asiasta
tässä on kysymys, mutta valitettavasti tässä otettava askel,
kuten täällä jo aiemmin edellä on
esitetty, on kovin lyhyt.
Tästä syystä kannatan ed. Rauhalan
tekemää ehdotusta siitä, että vastalause
otettaisiin käsittelyn pohjaksi, että saisimme
nyt edes vähän lisää potkua
siihen, mitä hallitus ja valiokunnan enemmistö ovat
tässä asiassa tarjoamassa.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Matti
Vanhasen hallitusohjelmassa todetaan, että omaishoitajien asemaa
parannetaan sekä selvitetään, kuinka omaishoitoa
voidaan kehittää lainsäädännöllisesti
osana palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Tämä tarkoittaa
siis sitä, että kiinnitetään
erityistä huomiota omaishoidon tuen perusteisiin, määrään,
omaishoitajien vapaajärjestelyjen kehittämiseen.
Nyt käsittelyssä oleva laki omaishoidon tuesta
on merkittävä saavutus. Omaishoito saadaan lopultakin
asetuksen ja säädöksen sijasta lain tasolle.
Omaishoidon merkitys on kiistaton. Useimmiten omaishoidolla korvataan
laitoshoito, ja kotona tapahtuva hoito on myös ihmisen kannalta
inhimillisempi vaihtoehto. Lisäksi yhteiskunnan talouden
kannalta saadaan aikaiseksi toivottuja säästöjä.
Toisaalta tällä hallituksen esityksellä on
selkeä väestöpoliittinen tavoite, jolla varaudutaan
väestön ikääntymiseen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä kuvataan
oivallisesti lukuina suomalaisissa kodeissa tehtävää omaishoitotyötä.
On arvioitu, että Suomessa omaisten hoitamista henkilöistä noin 60 000
olisi ilman omaishoitajaa pysyvästi tai ajoittain laitoshoidossa.
Selvitysmies Elli Aaltosen viime vuonna julkistetussa raportissa
arvioidaan, että 11 400 omaishoitajaa tuo yhteiskunnalle
237 miljoonan euron säästöt.
Arvoisa puhemies! Tällä lailla ei poisteta
sitä ongelmaa, joka liittyy kuntien määrärahojen
riittämättömyyteen. Useassa kunnassa
määrärahat valitettavasti loppuvat kesken
vuotta, ja tämä aiheuttaa epävarmuutta
omaishoitajille eikä ihmisten tasa-arvoinen kohtelu toteudu
näiltä osin. Mielestäni tavoitteena tulee
olla, että jokainen omaishoidon tukeen oikeutettu henkilö saa
tuen riippumatta kunnan sen hetkisestä taloudellisesta
tilanteesta.
Tämä on ennen kaikkea, ed. Virtanen, kuntapäättäjien
tehtävä. On varattava riittävä rahoitus jokavuotisessa
talousarviokäsittelyssä. Kuntatalouden kannalta
on kuitenkin kyse kohtuullisen pienestä panostuksesta,
joka näkyy varmasti muun muassa laitoshoidon kevennyksenä.
Kovin varovasti suhtautuisin opposition esitykseen, jossa vaaditaan
omaishoidon tukea subjektiiviseksi oikeudeksi. Jos tehdään
varovaisia arvioita, mikä tuon esityksen kustannusvaikutus
olisi, voidaan puhua jopa miljardeista euroista.
Valiokuntakäsittelyssä pientä huolta
aiheutti lain voimaantulon ajankohta. Jotta uudistukset siirtyvät
käytäntöön, edellyttää tämä kuntien omaishoitosopimusten
sekä hoito- ja palvelusuunnitelmien uusimista. Joiltakin
osin kunnat ovat tämän työn jo aloittaneet,
ja onkin toivottavaa, että siinä onnistutaan hoitajien
asemaa heikentämättä.
Arvoisa puhemies! Omaishoito vaatii jatkuvaa kehittämistä,
ja toivonkin, että Vanhasen hallitus jatkaa määrätietoista
työtä omaishoitajien puolesta, sillä selvitysmies
Elli Aaltosen listaa on vielä jäljellä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vaikka en olekaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan
jäsen, niin uskallan tulla oikein puhujakorokkeelta tähän
asiaan tarttumaan, toisaalta siksi, että olen lapsena ollut
perheessä, jossa on hoidettu kehitysvammaista kotona. Siihen
aikaan ei puhuttu omaishoidosta, mutta tiedän kyllä,
mitä se käytännössä merkitsi
ja mitä se tarkoitti meidän perhe-elämällemme
ja mitä siinä myöskin tehtiin, kun sitä asiaa
kotona hoidettiin, toisaalta siksi, että tämä asia
on tullut hyvin läheiseksi monissa yhteyksissä.
On lukuisia kansalaisjärjestöjä ja ihmisiä Pirkanmaalla,
jotka ovat tässä asiassa minua lähestyneet,
kuten varmaan kaikkia kansanedustajia on tässä asiassa
lähestytty, ja he ovat kyllä hyvinkin oikealla
asialla.
Nyt kun puhutaan tämän asian taloudellisesta puolesta,
jos mennään siihen ensin, kun luulen, että tälle
itse asialle me kaikki olemme myönteisiä, en kyllä pysty
ymmärtämään sitä, millä välineellä oikein
on laskettu, kun on todettu, että jos omaishoitoon enemmän
panostetaan, se johtaa valtaviin kustannuksiin. Ainakin niiden osalta, joille
vaihtoehtona on laitoshoito, omaishoito on varmasti yhteiskunnalle
halvempi ratkaisu, aivan varmasti.
Kun omassa kunnassani Vammalassa tehtiin budjettia, niin oman
valtuustoryhmäni puheenjohtajana toin esille tapauksen,
jossa ei ollut myönnetty oikeutta omaishoitokorvaukseen, koska
määrärahat olivat loppuneet, ja se oli
johtanut siihen, että henkilö oli pistetty laitoshoitoon.
Toin esille, että tämän täytyy
olla laitimmainen kerta. Siinä ei kerta kaikkiaan ole kunnan
näkökulmasta eikä tietenkään
ennen kaikkea tämän omaishoidettavan eikä hänen
hoitajansa näkökulmasta minkäänlaista
järkeä. Sen ymmärrän, että siellä omaishoidettavien
joukossa on toki niitäkin tapauksia, joissa omaishoito
on äärimmäisen arvokasta työtä,
mutta kuitenkaan hoidettava ei ole sillä tasolla, että laitoshoito
on se vaihtoehto. Silloin tilanne on hieman toinen, mutta nimenomaan
kun täällä ovat ed. Moilanen-Savolainen
ja monet muut jo puhuneet, että ainakin 60 000
ihmistä on sellaisia, jotka tarvitsisivat joko kokonaan
tai osittain laitoshoitoa, niin kyllä minä ihmettelen
sitä, jos näiden osaltakaan ei päästä sen
korkeammalle kuin tähän 300 euroon.
Ed. Puistoa, jonka tiedän tässä asiassa
aktiivisesti toimineen, lohduttaisin kyllä seuraavia hallitusneuvotteluja
silmällä pitäen, vaikka en tiedäkään,
onko siellä edustamani puolue paikalla, että en
usko, että yhteiskunnalla on varaa olla tätä asiaa
hoitamatta. Se toimii niin päin, että kun väestö tässä ikääntyy,
niin jos tämä voimavara jätetään
hyödyntämättä ja näitä ihmisiä ei
riittävästi tueta, jotka omaishoitoa tekevät,
niin mistä löytyvät ne rahat, että voidaan
tarjota laitoshoito niille kaikille ihmisille, jotka nämä omaishoitajat
hoitavat? Sitä en kerta kaikkiaan käsitä.
Sen suhteen henkilökohtaisesti toivoisin sitä,
että olisi menty pitemmälle, kuten tässä vastalauseessa on
esitetty. Mutta toki haluan myöskin korostaa sitä,
että jo se, että on päästy tähänkin
asti, on ollut merkittävä päänavaus,
mutta tämä tulee nähdä nimenomaan
välivaiheena.
Tätä asiaa pitää viedä eteenpäin,
sitä pitää viedä eteenpäin
omaishoitajien ja heidän hoidettaviensa takia, mutta sitä pitää viedä eteenpäin myöskin
sen takia, että on yhteiskunnalle kokonaistaloudellisesti
järkevintä kannustaa omaishoitoon ja tukea niiden
ihmisten työtä ja jaksamista, jotka hoitavat.
Toivon, että tässä ei nyt tule sellaisia
kommervenkkeja, joihin ed. Puisto viittasi, että vertaistukityöhön
ja sen tukemiseen tulisi ongelmia, koska tiedän hyvin,
että se on erittäin merkittävä asia
ja ne rahat, mitkä nämä järjestöt
saavat, ovat pieniä suhteessa siihen hyötyyn,
mitä niillä rahoilla saadaan aikaiseksi viitaten
koulutukseen ja muuhun, mistä ed. Risikko puhui, ja ylipäätään
siihen, että on toisia henkilöitä, joiden
kanssa voivat keskustella ne, jotka ovat keskenään
samanlaisessa tilanteessa ja saada sitä jaksamista toiselta.
Todella toivon, että tässä asiassa mennään
vielä entistä rivakammin eteenpäin jatkossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ihan lyhyesti pari huomiota ed. Satosen puheenvuoroon.
Tähän saakka kunnat ovat myöskin
ratsastaneet nimenomaan sillä, että kysymyksessä on
läheinen omainen, jota hoidetaan. Siinä silloin kiintymys,
rakkaus jne. ovat niitä voimavaroja, joita käytetään,
eivätkä niinkään eurot. Tämä sama
tilanne tulee olemaan myös jatkossa siitä huolimatta,
että sekä hoitaja että hoidettava vanhenevat.
Kun ed. Moilanen-Savolainen puhui, että se on kunnan
hoidettava tämä asia, niin kunnat ovat vähentäneet
jatkuvasti aktiivisesti monia muita hoitovastuitaan, sysäävät
niitä muualle, alentavat laatua ja määrää,
viittaavat taloudelliseen tilanteeseensa. Se on tämän
hetken tosiasia. Tulevaisuus näyttää samanlaiselta.
Kyllä tässä tarvitaan (Puhemies koputtaa)
valtakunnallista ratkaisua, jolloinka nimenomaan valtion budjetin
sosiaali- ja terveysosuuksia pitää nostaa entisestään. Tämä on
ainut pitemmän tähtäimen tie ainakin esimerkiksi
kaakkoisessa Suomessa. Oulu saattaa olla niin rikas, että siellä tämä asia
hoituu ihan Oulun kaupungin toimesta.
Mutta edelleenkin, ketä hoidetaan? Esimerkiksi reumatoidia
artriittia sairastavia, joka on juveniili, siis synnynnäinen
sairaus, on paljon nuoria, keski-ikäisiä ihmisiä,
joita hoidetaan, ja ongelma on myöskin kuntoutuksessa.
Silloin kun tulee tietty ikä saavutettua, 65 vuotta, niin
Kelan kuntoutusvelvollisuus häviää, ja
silloin ne kotihoidossa, omaishoidossa olevat esimerkiksi reumaattista
niveltulehdusta eli reumaattista artriittia sairastavat potilaat
joutuvat todella huonoon asemaan. Silloin monesti kotihoito, omaishoito ei
enää riitä heille.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen tuolla työhuoneessa kuunnellut
tätä hyvää keskustelua, ja mieleeni
kyllä palautui samanlainen keskustelu lähes kuusi
vuotta sitten edellisellä eduskuntakaudella, ja muistan
ainakin edustajat Puisto ja Rauhala, jotka olivat salissa, ja oli
tällainen iltamyöhä. Meitä oli
muutama muu ja muun muassa nykyinen sosiaali- ja terveysministeri
Hyssälä. Silloin oli ihan samanlainen tahtotila,
ja mitä olemme saaneet aikaiseksi? Näitä osauudistuksia,
ja onhan hyvä, että on olemassa tämä Elli
Aaltosen työ, jonka pohjalta sitten edetään.
Mutta kuten ed. Valto Koski totesi, se on huikea summa, mikä tarvitaan
yhteiskunnan panostusta. Mutta kyllä on asiakin niin tärkeä,
että sekä valtion että kuntien yhteiset
talkoot pitää saada aikaiseksi. Minä olen
erittäin huolissani niistä ihmisistä,
jotka ovat, suurin osa omaishoitajista, kaiken tämän
sopimusjärjestelmän ulkopuolella. Kuten täällä on
käynyt esille, jos 300 000 omaishoitajaa on laskettu
olevan, niin vajaa 10 prosenttia on tällä hetkellä tuen
piirissä. Tämä koskee Helsinkiä niin
kuin muitakin kuntia.
Sitten eräs huolenaihe, joka kuntien budjetteihin liittyy,
on juuri tämä, että ihmiset ovat eriarvoisessa
asemassa, koska kesken vuotta saattavat nuo määrärahat
loppua. Nyt Helsingissä on tässä otettu
kyllä kurinpalautus ja päätetty, että ne
eivät saa loppua kesken, koska se on ihan perustuslain
vastaista.
Sitten vielä se kysymys, kuinka omaishoitajat jaksavat,
ei ole pelkästään nyt tämän
rahankaan puitteissa järjestettävissä,
vaan tarvitaan tahtotila siihen, että ihmiset saavat tätä sosiaalityön
tukea siihen jaksamiseen. On se tietenkin sosiaalityön
resursseista kiinni, mutta tarvitaan hyvin monia keinoja, ja vielä lisäksi
tarvitaan tuo kuukaudessa tulevan kahden vapaapäivän
järjestäminen joustavalla tavalla omaishoitajaa
ja hoidettavaa kunnioittaen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pidän tätä käsittelyssä olevaa omaishoitolakia
erittäin positiivisena, mutta en voi oikopäätä kannattaa
opposition vastalausetta siitä, että siitä tulisi
lähes subjektiivinen oikeus, sillä silloin puhumme
todella miljardiluokan kustannuksista, kuten valiokuntamme puheenjohtaja
sanoi, ja siihen ei todellakaan kunnilla ole vielä ensi
vuonna varaa. Mutta olen hyvin iloinen Virpa Puiston lakialoitteesta,
joka tulee kohta esille, että saisimme Elli Aaltosen esityksen
mukaisesti tämän omaishoidon Kelan korvattavaksi,
ja silloinhan tietysti valtio olisi se suuri maksaja tässä.
Ehkä voimme toteuttaa tämän ensi hallituskaudella.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä oikaista muutaman asian,
mitä täällä ed. Tiusanen esitti
Oulun kaupungin osalta. Kuntatalouden tilanne on siellä ihan
samanlainen, ja syyttävää sormea voin osoittaa
myös itseäni kohtaan, kun omaishoitajien tuki
valitettavasti on loppunut melkeinpä joka vuosi, ja näitä epäoikeudenmukaisuuksia
tapahtuu. Mutta yritin omassa puheenvuorossani selventää,
että nimenomaanhan nyt kannattaisi kuntapäättäjien
ryhdistäytyä asiassa, koska ne laitospaikat, nehän
ne juuri kalliita ovat. Se säästö kyllä ennemmin
tai myöhemmin sinne kuntien kukkarollekin käy.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tuosta ed. Riikka Moilanen-Savolaisen puheenvuorosta
on helppo jatkaa. Minusta sävy meidän vastalauseessammehan
on se, että nimenomaan ei tarvitsisi niitten, jotka nyt
ovat omaishoidon piirissä, siirtyä laitoshoitoon,
vaan omaishoitajia tuettaisiin, että he jaksaisivat tehdä sitä,
mitä he itse kyllä haluavatkin tehdä,
ja tehdä sitä sillä rakkaudella ja sillä osaamisella.
Jos me tässä yhteydessä otamme esiin
sen, että nämä kaikki olisivat laitoshoidossa,
niin silloinhan ne kustannukset nousevat miljardeihin, eivät
pelkästään siinä yhteydessä,
jos me kaikille omaishoitajille luomme sen omaishoidon tuen, mitä he
tarvitsevat. Mieluummin minun mielestäni pitää puhua siitä,
mistä muusta tulee niitä miljardiluokan kustannuksia,
eikä siitä, että omaishoitajia tuetaan, kaikkia
niitä, jotka sen tarvitsevat.
Yleiskeskustelu päättyy.