2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi väliaikaisesta
pankkiverosta sekä laeiksi elinkeinotulon verottamisesta
annetun lain 16 §:n ja verotustietojen julkisuudesta
ja salassapidosta annetun lain 18 ja 20 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Pankkivero on askel oikeaan suuntaan, mutta
se on vain kukonaskel ja volyymiltaan varsin vaatimaton, mutta askel
kuitenkin. Pankkivero ei eurokriisiä ratkaise, mutta onpahan
se kuitenkin jonkinlainen viesti siitä, mihin suuntaan
pitäisi mennä. Se oikea suunta on sääntely,
joka on kauhistus uusliberalisteille. Hyvää tässä esitetyssä mallissa
on se, että sillä pyritään tunnistamaan
ja hinnoittelemaan pankkien taseisiin liittyvät riskit.
Onnistutaanko siinä, sen näyttää vasta
aika.
Pankkivero voi nostaa ajan oloon asiakkaiden maksuja ja korkoja,
sitä ei käy kiistäminen, mutta niinhän
asiakkaat maksavat nykyisenkin kohelluksen. Viimeksi tänä aamuna
olemme saaneet seurata, mitä yksistään
Kreikan pelastaminen tai jo viivytystaistelu, jota ennen lopullista romahdusta
käydään, tulee maksamaan myös meille
suomalaisille. Vieläkin tätä kriisiä hoidetaan
pitkälti pankkien ehdoilla. Kun valtiot haettiin kantamaan
pankkien riskejä, syntyi mekanismi, jossa tuen suorat hyötyjät
ovat pankit, mutta sekä tuen kohdemaan että tuen
antajamaan köyhät laitetaan maksajiksi. Kreikassa
syödään tulevan kasvun eväät
rajuilla leikkauksilla, ja Suomen vähävaraiset
laitetaan maksamaan entistä enemmän seuraavan
kehysratkaisun yhteydessä vuodenvaihteen jälkeen.
Sellaista valitettavasti on vasemmistolainen kansainvälinen
solidaarisuus tänä päivänä.
Täytyy muistaa, että nurkan takana häämöttää liittovaltio.
Eurokriisin ratkaisumalleja ei liene kuin kolme: euroalue hajoaa
itsestään, se jaetaan pohjoisen ja etelän
alueeseen, tai sitten syvenevän integraation kautta liittovaltio
ulottaa lonkeronsa jäsenmaiden vero-, talous-, työmarkkina-
ja sosiaalipolitiikan sektoreille. Taloutta ei voi yhdenmukaistaa,
integroida, jos ei Euroopan unioni tule näille politiikkalohkoille.
Oleellinen kysymys — puhutaanpa sitten kansallisesta
tai eurooppalaisesta pankkiverosta, ja kansallinenhan väistyy,
jos eurooppalainen saa tuulta alleen — eurooppalaisessa
transaktioverossa tai vastaavassa järjestelmässä on,
siirretäänkö myös verotusoikeus
Eurooppa-tasolle. Jos tässä eurooppalaisessa veromallissa
näin tapahtuu, niin se on ensimmäinen kerta, kun
Euroopan mittakaavassa tällä tasolla verotusoikeus annetaan
pois kansallisvaltiosta. Valitettavasti nykyisellään
Euroopan unioni on vain haiseva ruumis, jota yritetään
väkisin herättää henkiin, elvyttää hinnalla
millä hyvänsä.
Arvoisa puhemies! Pankkiverolla aiotaan kerätä 170
miljoonaa euroa vuodessa. Mielenkiintoista vääntöä on
käyty siitä, rahastoidaanko kerättävä vero
vai meneekö se sellaisenaan valtion kassaan. Finanssialan
Keskusliitto on vastustanut itse veroa mutta kannattanut sen rahastoimista.
Miksi näin? Ehkä siksi, että rahastomallilla voidaan
osoittaa, että maksaja on jo tiedossa, kun seuraavan kerran
rysähtää. Toisin päin ajateltuna voi
kysyä: jos rahastomalli hylättäisiin,
katoaisiko pahan päivän varauma yleiskatteellisena
rahana sinne jonnekin valtion yhteiseen kassaan? Kuitenkin verotettavaan
pohjaan verrattuna kerättävä summa on
varsin vaatimaton, niin pieni, että sillä ei ratkaista
isoja vastuita.
Pankkiveroa valmisteltaessa on keskusteltu myös siitä,
onko transaktiovero vai finanssivero parempi. Välttämättä ei
ole pakko valita vain toisesta, yhdistelmämallikin on mahdollinen.
Finanssivero olisi siitä hyvä, että se
kohdistuisi järjestelmäriskin pienentämiseen
ja ylisuurten voittojen leikkaamiseen eli sinne, missä on
veronmaksukykyä. Systeemikriisissähän
me elämme. Järjestelmässä on
valuvika, ja se pitäisi jo tunnustaa riippumatta siitä,
arvioidaanko tätä eurokriisiä ja Suomen
taloustilannetta oikealta tai vasemmalta.
Joka tapauksessa on päivänselvää,
että julkisen vallan tulee ottaa tiukempi säätely
pankkisektorista ja tiukempaan tahtiin kuin yhteisiä vastuita
on kasvatettu. Nythän on käyty niin, että säätely
on laahannut koko ajan perässä ja yhteisten vastuitten
määrä on kasvanut eksponentiaalisesti
suhteessa siihen, mitä toimia pankkien säätelemiseksi
on tuotu pöytään.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärvi tapojensa mukaan
puhui jälleen kerran järkeviä tältä paikalta,
mutta olen kuitenkin hieman eri mieltä pankkiveron järkevyydestä suomalaisille
pankeille.
Valtio aikoo kerätä pankkiveroa, niin kuin äsken
todettiin, 170 miljoonaa euroa valtion kassaan, ellei sitten jotain
muuta päätetä. Pankit toivovat ainakin
keskisessä Suomessa sitä, että jos rahaa
kerätään, niin nämä kyseiset
pankit saisivat omaan käyttöönsä nämä rahat
rahastoimalla tai muuten. Pankkivero, niin kuin äsken kuultiin Mustajärven
puheessa, perustuu pankkien taseisiin, eli mitä varakkaampi
pankki, sen suurempi on tämä pankkivero. Heikkous
tässä koko hommassa on se, että hallitus
nyt etuajassa kiirehtii tätä asiaa. Olisi pitänyt
odottaa niin kauan, että koko EU on siinä mukana,
ja näin ollen se kerätään vain
suomalaisilta talletuspankeilta. Ulkomaalaiset Suomessa toimivat
pankit ovat ymmärtääkseni veron ulkopuolella.
Arvoisa puhemies! Pankit ovat huolissaan tästä asiasta,
ja miksi? (Pia Viitanen: Mitä?) Siksi, että pankit
maksoivat tuloveroa viime vuonna 460 miljoonaa eli verot kasvavat
kolmanneksella tulevina vuosina. Kotikylässäni
Jyväskylässä on rekisteröity
Keski-Suomen Osuuspankki, ja keskustelin tämän
pankin johdon, paikallisen Nordean pankinjohtajan kanssa ja parin
muun entisen pankinjohtajan kanssa, ja kyllä hekin olivat
kriittisiä tästä järjestelystä.
Tämä pankkivero aiheuttaa esimerkkitapauksena
pitämälleni Keski-Suomen Osuuspankille 600 000
euroa ylimääräisiä kustannuksia,
ja se vastaa pankinjohtajan kertoman mukaan noin 10 toimihenkilön
palkkausta. Saatan pelätä sitäkin, että jos
pankilla eivät tulot tule, niin kuin pitäisi tulla,
niin toimihenkilöitä joudutaan joko lomauttamaan
tai kokonaan vähentämään.
Aivan lopuksi totean sen, mikä minua tässä henkilökohtaisesti ärsyttää,
kun edustaa tässä salissa vähäväkistä kansaa,
jolla on pieniä talletuksia pankissa: tämän
veronhan maksavat viime kädessä veronmaksajat
eli tässä tapauksessa pankkien asiakkaat.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen jonkin verran häkeltynyt tästä perussuomalaisten
puheenvuorosta. (Kauko Tuupainen: Minun puheenvuorostani!)
Ensinnäkin ihan faktaa. Totesitte, että Suomi olisi
ainoa. Suomi on lähes ainoa, jolla ei ole jonkinmuotoista
pankkiveroa. Olemme jälkijunassa. Muun muassa Ruotsissa,
Saksassa, Ranskassa, Englannissa, Itävallassa, Portugalissa,
Hollannissa, Tanskassakin on kerätty jo eriä aikaisemmin,
eli tämä on hyvin laajalti käytössä,
ja en minä ole nähnyt kauheita ongelmia näissä kyseisissä maissa
juuri pankkiveron suhteen. Minua häkellyttää perussuomalaisten
linja myös siinä suhteessa, että kun
muuten olette sitä mieltä, että EU:ssa
on kaikki pahaa ja koko EU:ta ei pitäisi olla, niin tässä te
haluaisitte kuuliaisesti odottaa EU:n yhteistä järjestelmää,
ennen kuin Suomi voisi mennä mukaan.
Vielä lopuksi kyllä totean, että ihmettelen
perussuomalaisten huolta siitä, että teidän
mielestänne ilmeisesti sitten rahalla käytävä kauppa,
rahoitusmarkkinavero tai tämä pankkivero ovat
ainoita asioita, mitä maailmassa ei saisi verottaa. Menettekö te
sitten kertomaan Hervannan Valintatalolla pienelle ihmiselle, työttömälle,
että kyllä sinun pitää maksaa
veroa, mutta pankkeja minä suojelen, enkä halua,
että maksetaan veroja? Sinänsä teidän
aikaisempaan linjaan nähden olen hämmästynyt
tästä poikkeuksesta.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa edustaja Viitanen! Tämä ei
ollut perussuomalaisten näkemys, tämä oli
minun henkilökohtainen näkemys. Taisin jättää sen
sanomatta.
Mutta sen sijaan tässä pääministeri
Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa sivulla 19 on muun muassa
tämmöinen lause: "Pankkiverossa pyritään
ensisijaisesti EU-tasoiseen ratkaisuun". Sitä tarkoitin,
että miksi Suomi, vaikka jotkut Pohjoismaat saattavat olla,
niin kuin edustaja Viitanen sanoi, ovat mukana, miksi tässä nyt
hötkyillään.
Kyllä se on totta, että tämä on
eräs vero taas Suomen kansalaisille, sille vähäväkiselle
väestölle, eläkeläisille ja
muille, joilla on pienet säästöt, joita
jo inflaatio syö omalta osaltaan. Nyt tulee vielä tämä maksaa,
joudutaan keräämään heiltä.
Koska pankkien marginaalit ovat tänä päivänä erittäin
pienet, luottoprosentti on alhainen, ja pitäisi korkojakin
maksaa, niin eivät pankit saa pelkästään
siitä pienestä marginaalista tuloja, jonka ne
tarvitsevat.
Sirpa Paatero /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä, me olemme menossa Euroopan
tasoiseen järjestelmään. Kunhan tämä pankkiunioni
tässä etenee, niin sinne tulee yhteinen vakausmaksu,
joka on sitten versio tästä suomalaisesta pankkiverosta.
Joissakin maissa tälläkin hetkellä se
on jo vakausmaksun nimellä. Siinä on vain se ero,
että jossakin se kerätään täysin
erilliseen rahastoon pankkien toimesta ja tässä Suomen
mallissa niin kuin muutamissa muissakin maissa valtiolle, jossa
se sitten on erillisenä rahastona siellä sisällä.
Täytyy hämmästellä kyllä hieman,
että nämä vähäväkisten
ihmisten kannalla niin syvästi ja tunteella olevat ihmiset
jotenkin sitten kuitenkin haluavat, että pankeille on lisää tuottoa,
ja pitävät huolta siitä, että rahamarkkinat
pärjäävät, ja mitäpäs
siitä, eikä valtiollekaan saa tuloja tulla. Millä te
ajattelette tämän valtion näitä kaikkia toimia
hoitavan, jos ei valtiolle saada verotuloja lisää?
(Kauko Tuupainen: Lopetetaan EU:n tukeminen!)
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oli lohdullista edustaja Tuupaiselta kuulla,
ettei hänen mielipide, jonka hän esitti pöntöstä,
se, että hallitus tässä hötkyilee
ja noin poispäin, ole perussuomalaisten kanta vaan Tuupaisen
oma kanta.
Minun mielestäni hallitus on sanonut suoraan myöskin
sen, että jos tämä eurooppalainen pankkivero
ei lähde nopeasti liikkeelle, niin sitten se toteutetaan
Suomessa. Ja ne puheet, mitä täällä on
monen edustajan toimesta kerrottu — muun muassa edustaja
Viitanen sanoi aivan loistavasti sen, että Suomi on lähes
ainut maa, jossa tätä ei ole. Mikähän
teille, edustaja Tuupainen, oikein kelpaa? Hallitus ei ollut äskeisessä keskustelussa
lisätalousarvion kohdalla tehnyt yhtään
mitään, eikä varmaan aiokaan koskaan
tehdä, ja nyt tässä sitten mennään
etukenossa. Hyvää ei tunnu olevan mikään.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Pankkivero on ollut sosialidemokraattien pitkäaikainen tavoite.
Viime vaalikaudella oppositiossa ollessamme pankkivero oli yksi
tärkeimmistä tavoitteistamme, ja hallitusneuvotteluissahan
tämä pankkivero sitten saatiin hallitusohjelmaan.
Sosialidemokraatit olisivat halunneet siirtää tämän pankkiveron
tuoton suoraan budjettiin, mutta ristiriita oli kokoomuksen kanssa
siitä, ja kokoomus kannatti rahastointia, ja nyt malli
toteutetaan niin, että veron tuotto rahastoidaan budjetin siirtomäärärahaksi.
Eduskunnan budjettivallan kannalta on tietenkin parempi se, että vero
tulee budjettiin eikä minnekään ulkopuoliseen
rahastoon.
Tässä esityksessähän esitetään,
että talletuspankeilta kerätään
veroa, jonka suuruus on 0,125 prosenttia pankin vakavaraisuuslaskennan
mukaisten riskipainotettujen erien määrästä,
ja näissä riskipainotetuissa erissä otetaan
huomioon luottoriski, toiminnalliset riskit, valuutta- ja hyödykeriskit
sekä kaupankäyntivarastoon liittyvät riskit.
Pankkivero on ensimmäinen todellinen yritys kerätä varoja
pankeilta tulevia kriisejä varten, ja pankkiverolla voidaan
pienentää veronmaksa-jien laskua tulevaisuudessa.
Pankit ovat perustelleet muun muassa irtisanomisia ja osin myöskin maastalähtöpuheita,
olen kuullut, tällä pankkiverolla. Todellisuudessa
ne johtuvat pankkien kannattavuuspaineista, mitkä taas
johtuvat matalasta korkotasosta, huononevasta talouskehityksestä ja
kiristyneistä säätelytoimista.
Arvoisa puhemies! Pankkiverolla on tarkoitus siis kerätä varoja
etukäteen mahdollisten uusien rahoitusmarkkinoitten ongelmien
varalta, ja laki on määräaikainen — tai
olisi — ja on syytä korostaa, että pankkiveron
tuotto siirrettäisiin lähtökohtaisesti
kotimaisiin kriisinratkaisutarkoituksiin. Jos komission antamassa
kriisinhallintaa koskevassa direktiivissä päästään
unionin tasolla ratkaisuun, varojen käytöstä päätettäisiin
silloin direktiivin ohjaamalla tavalla. Lisäksi tähän
kuuluu se, että elinkeinotulon verottamisesta annettuun
lakiin lisättävän säädöksen
mukaan pankkivero ei olisi verotuksessa vähennyskelpoinen erä.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys, jonka mukaan pankeille
pitäisi asettaa erityinen pankkivero, kuvastaa hyvin tätä aikaa,
ovathan juuri pankkien ongelmat taustalla eurokriisissä sekä monien
tukea saavien maiden rahoituksessa. Pankkisektorin rasittaminen
ylimääräisellä verolla haastavina
taloudellisina aikoina ei kuitenkaan ole automaattisesti paras mahdollinen
ratkaisu. Syy on se, että vero johtaa käytännössä pankkien
asiakasmaksujen ja lainamarginaalien nousuun, ja pankkien asiakkaathan ne
lopulta maksavat. Kun vielä muistetaan, että yrityksemme
ovat poikkeuksellisen riippuvaisia pankkirahoituksesta, myös
yritykset toimivat käytännössä veronmaksajina.
Pankkiveron käyttöönotto johtaa siis
siihen, että rahan hinta kallistuu. Kun jo muutenkin olemme
ajautuneet taantumaan, ei talouden hidasta kehitystä enää pitäisi
lisää ruokkia sellaisilla veroilla, jotka vaikuttavat
negatiivisesti esimerkiksi yritysten investointihalukkuuteen tai perheiden
kykyyn maksaa esimerkiksi asuntolainoja. Pitää muistaa,
että kansainvälisesti katsottuna suomalainen pankkisektori
on pysynyt vahvana kriisistä huolimatta. Meillä on
osattu pitää huoli vakavaraisuudesta ja siitä,
että riskit eivät kasva liian suuriksi. Nämä toimet
tulevat tulevaisuudessakin olemaan kestävän pankkitoiminnan ydin
sekä Suomessa että Euroopassa.
Tässä hallituksen esityksessä pankkivero
on siinä muodossa, kuin se on hallitusohjelmassa sovittu.
Hallitusohjelmassahan todetaan, että erityisen tärkeää on
ottaa käyttöön pankkivero, joka kerää etukäteen
varoja mahdollisten kriisien hoitamiseen. Tätä hallitusohjelman
kirjausta voidaan noudattaa vain kahdella tavalla: keräämällä vero
budjetin ulkopuolelle tai siirtomäärärahaksi budjettiin,
kuten nyt tehdään, eikä budjetin sisäpuolelle,
josta sitä voitaisiin käyttää myös
muiden kulujen rahoittamiseen.
Pankkilainsäädännön tulisi
olla yhtenäistä koko EU:n alueella niin, että myös
kuhunkin yksittäiseen maahan kohdistuvat riskit otetaan
huomioon. EU-valmistelussa oleva ja pankkiunioniin liittyvä kriisinhallintadirektiivi
tulee todennäköisesti sisältämään
vastaavan pankkiveron tai vastaavan puskurirahastomallin. Se, joka
näistä toteutuu, tulee aikanaan korvaamaan nyt
ehdotetun pankkiveron.
Kriisinhallintadirektiiviä ja pankkien vakavaraisuus-
ja likviditeettisääntöjä pitää aina
tarkastella kokonaisuutena. Siinä vaiheessa, kun EU:n yhteinen
pankkivalvonta tulee voimaan, suomalainen pankkisektori ei enää kaipaa
sen päälle mitään ylimääräistä kansallista
rasitusta.
Arvoisa puhemies! Tähän asti Suomen luottoluokitus
on vielä säilynyt hyvänä. Sitä kautta suomalaiset
pankit ovat hyötyneet matalista rahoituskustannuksista.
Huonot ennusteet ensi vuoden talouskasvusta kuitenkin kasvattavat
riskiä siitä, että luottojen arvoa joudutaan
alentamaan. Tämä tarkoittaa, että meidänkin
pankkijärjestelmästämme tulee entistä haavoittuvaisempi. Aina
kun otamme käyttöön mitä tahansa
suomalaista liiketoimintaa rajoittavan veron, täytyy meidän
todella tarkasti seurata, miten Euroopan unionin yhteinen valvonta
juuri sillä toimialalla kehittyy. Emme esimerkiksi vielä tiedä,
toteutuuko rahoitusmarkkina- eli transaktiovero euroalueella ja
millaisena se tulee toteutumaan. Nythän on lähdössä 11
euromaata työryhmään, joka tulee aikanaan
tekemään oman esityksensä. Toisaalta pankkeja
tullaan säätelemään entistä tiukemmin likviditeetti-
ja vakavaraisuusvaatimusten osalta muutenkin, muun muassa Basel
III -sääntelyn tullessa voimaan, ja myös
tuo aiemmin mainittu pankkiunioni on suunnitteilla.
Pankkiunionin kohdalla, arvoisa puhemies, kaikki tämä tarkoittaa,
että meidän pitää seurata tarkasti
yleistä eurooppalaista pankkivalvonnan kehittymistä,
jotta tiedämme, millaisia uusia raskaita velvoitteita pankeille
tulee Suomen rajojen ulkopuolelta. Suomalaista pankkitoimintaa ei pidä rangaista
kohtuuttomasti muiden maiden pankkisektorin tekemistä virheistä.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kohdennetuista veroista puhuttaessa
syntyy näin myös veronmaksajana aina huoli siitä,
että verotulo ja verotuotto häviävät
valtion pohjattomaan kassaan. Huoli on usein aiheellinen, mutta
pankkiveron peruste ja sen käyttötarkoitus ovat
hyvin selkeät. Pankkiverolla varaudutaan pankkisektorin
suhdannevaihteluihin uuden pankkikriisin varalta. Suomen pankkisektori
on kansainvälisesti vertaillen hoitanut asiansa melko hyvin.
Jos Suomessa ei synny tulevaisuudessa tilannetta, jossa pankkiveron
tuottoa tarvittaisiin pankkikriisin seurausten helpottamiseksi,
jääkö vero varmasti tilapäiseksi,
ettei kävisi kuten takavuosien ajoneuvoverotarroille? Tästä muistutuksena
on edelleen väliaikaiseksi tarkoitettu veroratkaisu, joka
muuttui vaivihkaa pysyväksi, ja vanhempien autojen tuulilasia
koristaa edelleen eriväristen verotarrojen rivi.
Pankkiveroa ei kerätä siksi, että pankeille
halutaan kostaa niiden tekemiä virheitä. Veroille täytyy
olla peruste, ja pankkiverolle on, niin kuin tuossa aikaisemmin
totesin, painavat perusteet. Jos nämä perusteet
lakkaavat joskus olemasta, on myös verontarkistuksen aika,
ja tarkoituksenmukaisuutta tulee tarkastella uudelleen. Pääoma liikkuu
kansainvälisellä tasolla ja ylittää valtioiden
rajat ilman esteitä. Lainsäädäntö törmää kuitenkin
aina valtioiden rajoihin. Kun raha liikkuu ja sitä luodaan
enterin painalluksella, pitäisikö käytännössä olla
vähintään eurooppalaisen tason standardit
sen suhteen, miten pankkeja verotetaan ja miten niitä säännellään?
Ruotsissa pankeilta kerätään vakausmaksua
ja Tanskassa pankeilta on kerätty aiemmin yhteensä noin
25 miljardin kruunun maksut rahoitusmarkkinoiden tervehdyttämiseksi.
Suomen pankkivero tuo näin Suomea samalle viivalle muiden
Pohjoismaiden kanssa. Suomalaisten mielikuvissa pankit ovat suomalaisia
ja pääoma sinivalkoista kuin Fazerin suklaa, mutta
todellisuus on toinen. Suurin osa Suomessa toimivista pankeista
on ulkomaalaisessa omistuksessa. Pankkisektorin fuusiot tarkoittavat
pankkien omistuksen keskittymistä yhä harvempiin
käsiin. Laaja pankkisektori pitää yllä hintakilpailua,
mikä on kuluttajien ja tavallisten pankkipalveluiden käyttäjien
etu.
Pankit eivät ole mitä tahansa yrityksiä,
vaan niiden tehtävänä kansantaloudessa
on turvata rahoitus yrityksille ja uusille yritysideoille sekä tietysti
tavallisille palkansaajille ja muille asiakkaille. Sääntelyä tälle
tärkeälle alalle tarvitaan, mutta ketään
ei tietenkään pidä säännellä hengiltä.
Jopa markkinauskovaisen puolueen luulisi ymmärtävän
sääntelyn ja verotuksen merkityksen edellisen,
Yhdysvalloista lähteneen finanssikriisin jälkeen.
Kansakunnan kollektiivisessa muistissa on yhä, että sama
kuin Euroopassa ja globaalissa taloudessa koettiin täällä Suomessa 20
vuotta sitten. Toivottavasti niistä virheistä on opittu.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraattien tavoite pankkiverosta
on nyt vihdoin tulossa realistiseksi ja käyttöön.
Nyt kuitenkin se ollaan antamassa väliaikaisena ja sille
odotetaan Euroopan unionin tasolta tulevaa vakausmaksua, joka kattaisi
näin kaikki Euroopan maat.
On kaksi syytä, minkä takia pankkivero on
tärkeä ja miksi se tulee säätää.
Ensimmäinen on meidän hyvä muistaa
90-luvulta, jolloinka tällaista ei ollut, ja niin Suomen valtio
veronmaksajineen joutui maksamaan suuret summat ja säästämään
ihmisten selkänahasta ja monista sosiaalitoimen etuuksista
ja muista siitä syystä, että pelastimme
suomalaisia pankkeja. Elikkä tarvitaan pankkien osallistuminen
etupainotteisesti tähän talouden riskienhallintaan
tulevia kriisejä varten, jotta ei oltaisi myöskään niissä tilanteissa,
kuten ovat tällä hetkellä tuolla Keski-Euroopan
ja Etelä-Euroopan puolella pankit, joiden pääomittamisesta
puhutaan tässäkin talossa tällä viikolla
ja tänä päivänä.
Toinen syy on tietysti myöskin valtiontalouden tasapainottaminen,
joka ei ole vähäisin 170 miljoonan euron summalla.
Sille summalle on todellakin käyttöä tulevaisuudessa,
vaikka se nyt tällä hetkellä rahastoidaan
erilliseen osastoon valtion budjetissa.
Me emme ole tällä lakiesityksellä heikentämässä suomalaisten
pankkien ja rahoituslaitosten kilpailuetua, sillä tämä vastaavanlainen
lainsäädäntö on jo käytössä suurimmassa
osassa Euroopan pankkeja. Ja kun aina yleensä meitä verrataan
Ruotsiin, niin Ruotsissa tämä samainen lainsäädäntö on
jo täyttä totta, elikkä nyt pääsemme
tasa-arvoiseen käytäntöön Ruotsin
pankkien kanssa. Niitä on eri versioina, vakausmaksuina tai
pankkiveroina, mutta joka tapauksessa samaan aiheeseen.
Kysymys siitä, koskettaako tämä tytäryhtiöitä tai
sivukonttoreita: Suomessa olevat tytäryhtiöpankit
ovat tämän samaisen pankkiveron piirissä,
kun taas sivukonttorit eivät, mutta suurin osa sivukonttoreista,
jotka Suomessa sijaitsevat, on niiden maiden yhtiöistä,
joissa nykyinen pankkiverojärjestelmä tai vakausmaksujärjestelmä on jo
olemassa, jotenka lähes kaikki pankeista, ovat ne sivukonttoreina,
tytäryhtiöinä tai varsinaisina suomalaisina
pankkeina, tulevat samalla tavalla tämän pankkiveron
piiriin.
Pankeilla on tietenkin tässä oma intressinsä valvottavana,
eikä voi syyttää, että pankeilla
olisi kaikkein helpoimmat ajat, niin kuin ei monella muullakaan
yrityssektorilla tällä hetkellä. Kannattavuuspaineet
korkokatteiden osalta ovat haastavat. Synkkenevä talouskehitys
kaikille yrityksille, ovat ne niin pk-sektori- ja vientiyrityksiä kuin
pankkeja, tuottaa tietenkin luottotappioita ja muuta tuottavuuden
alentamista. Samaan aikaan on Euroopan tasolla menossa monenmoista säätelymekanismia,
vakavaraisuusvaatimusta ja muuta, jotka varmaan vaikuttavat pankkien
tuottavuuteen. Mutta ne vakuutukset, joita olen ainakin itse kuullut
tähän mennessä, ovat ne, että suomalaiset
pankit eivät tähän kaadu. Suomalaiset pankit
haluavat, että niitä kohdellaan reilusti samalla
tavoin kuin muitakin pankkeja Euroopassa, jotenka en jaksa uskoa,
että pelkästään pankkiveron
syyllä sanottaisiin tuhansia ihmisiä irti tai
että suomalaiset pankit kaatuisivat tai muuta. Jos semmoisia
joskus tapahtuu, kyllä se koostuu tästä koko
kokonaisuudesta, niin kuin valitettavasti muillakin yritystoiminnan
alueilla tällä hetkellä Suomessa. Ei
voi olla niin, että pankkisektoria kohdeltaisiin jotenkin
eri tavoin kuin kaikkia muita yritystoimintoja Suomessa.
On erittäin hyvä myöskin, että tässä samassa yhteydessä tulee
verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annettuun lakiin
säädökset, joiden mukaan Verohallinto
voisi salassapitosäännöksen estämättä antaa
verotustietoja Finanssivalvonnalle silloin, kun tarvitaan näitä tietoja pankkiveron
määräämiseksi. Tämä on
erittäin merkittävää, että ne
tiedot Finanssivalvonnalle tältä osin myöskin
saadaan, jotenka pankkivero tulee kaikilta kerättyä samoilla
pelisäännöillä. Siitä syystä kannatan
lämpimästi pankkiveron nopeaa voimaantuloa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on kysymys myös finanssikriisien hallinnasta ja finanssikriisien
ehkäisystä, ja kun meillä nyt aika tuskaisia
kokemuksia muutaman viime vuoden ajalta on siitä, mitä nämä kriisit voivat
olla, niin luulisin, että meidän kaikkien yhteinen
etu on ihan oikeasti se, että me etsimme lisää valvontaa,
säätelyä ja erilaisia mekanismeja, joilla
voimme ehkäistä liiallista riskinottoa, joilla
pystymme ehkäisemään finanssikriisiä. Ennen
kaikkea myös sitten niissä tilanteissa, jos tällaisia
kriisejä on, pystymme rajaamaan suomalaisten veronmaksajien
vastuita siten, että tilanne ei olisi niin surullinen.
Aina oletetaan, että sitten, kun ongelmia tulee, suomalainen
veronmaksaja viime kädessä maksaa viulut, mutta
tässä nimenomaan lähdetään
siitä, että myös finanssialan omavastuu
toteutuu, sijoittajavastuu toteutuu, pankkien vastuu. Eli siinä mielessä tämä lakiesitys
lähtee erittäin hyvistä lähtökohdista.
On ihan oikein, että tässä tilanteessa
myös pankeilta otetaan siivu yhteiseen hyvään
ja tässä tapauksessa nimenomaan siitä näkövinkkelistä,
että tällä yhteisellä hyvällä voidaan
sitten rajata veronmaksajien vastuita.
Kuten tässä tuli, puhemies, todettua, hyvin useassa
maassa tämä pankkivero on käytössä, hyvin
useassa. Esimerkiksi naapurimaa Ruotsissa se on ollut vuodesta 2009
asti, enkä minä ole ainakaan siellä nähnyt,
että pankinjohtajat olisivat pakanneet kimpsunsa ja kampsunsa
ja lähteneet karkuun. Ei siellä näin
ole lainkaan käynyt.
Siinä vaiheessa, kun tämä keskustelu
alkoi, aika vahvasti tästä pankkiverosta sanottiin,
että no niin, että nyt sitten suurin piirtein
lähdetään pois meiltä, jos pankkiveroja
tulee tai muuta. Täytyy muistaa tietenkin se tosiasia,
että valitettavana aikana silloin 90-luvun alkupuolella,
kun oli pankkikriisi täällä Suomessa,
silloin suomalaiset veronmaksajat pelastivat suomalaiset pankit.
Voisin kuvitella, että tässä tilanteessa,
kun näin on käynyt, ja historian valossa, niin
myös silloin, kun apua tarvitaan ja yhteiseen hiileen pitää puhaltaa,
uskoisin, että suomalaiselta pankkimaailmalta löytyy
myös solidaarisuutta tällä tavalla osallistua
yhteisiin talkoisiin. En usko, että tässä sen
kamalammasta asiasta kuitenkaan on kyse kuin siitä, että yhdessä kannamme
vastuuta.
Puhemies! Me olemme sosialidemokraatteina halunneet pankkiveroa
jo viime kaudella. Silloin kun finanssikriisi alkoi, sanoimme, että täytyy olla
niin, että myös rahoitussektori itse osallistuu tämän
maksamiseen. Siksi olemme tietenkin tyytyväisiä siihen,
että nyt tässä Jyrki Kataisen hallitusohjelmassa
lukee kirjaus pankkiverosta. Tämä esitys alkaa,
että "pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen
ohjelman mukaan Suomessa otetaan käyttöön
pankkivero", ja se on hyvä, että näin
olemme yhteisesti sopineet.
Puhemies! Kyseessähän siis, kuten täällä on todettu,
on budjetin sisäinen rahasto, joka sinänsä on
viime kädessä eduskunnan päätösvallan
ja budjettivallan alla. Ulkopuolisiin rahastoihin oli eduskunnan
tarkastusvaliokunta muun muassa ottanut kantaa, että enää ei
pitäisi ulkopuolisia rahastoja perustaa. Siihen nähden
tämä on varmasti sopusoinnussa, tämä lopullinen
esitys, mikä tähän sitten tuli.
Kuten täällä on myös todettu,
on tarkoitus, että siinä vaiheessa, kun Euroopan
unionissa tämä kriisinhallintadirektiivin mukainen
kenties yhteinen vakausjärjestelmä tulee voimaan,
nämähän eivät sitten päällekkäin
mene, vaan lähtökohtaisesti kyse on siitä,
että sitten näitä tämän
sisäisen rahastoinnin seurauksena kertyneitä varoja
käytetään tämän mekanismin
kanssa sen puitteissa soveltuvaksi. Mutta on ihan hyvä,
että se on tässä vaiheessa näin
kirjattu, sillä me emme vielä tiedä,
koska tämä Euroopan mekanismi tulee voimaan, emmekä vielä tiedä sen
sisältöä, eikä meidän
pidä blankosti luvata rahojamme sitten johonkin, mistä emme
vielä ihan tarkkaan tiedä, mitä se on.
Siksi tämä käytäntö,
että tämä tulee budjetin sisäiseksi
momentiksi ja rahastoidaan näin, on ihan hyvä kaikkinensa.
Tuotto 170 miljoonaa vuodessa, hyvä niin.
Mitä tulee tähän kaikkinensa, mikä tällä on vaikutus
vaikkapa lainanottajan asemaan, isoja otsikoita on nähty,
mutta minä katselin tuossa muutama viikko sitten muun muassa
erästä artikkelia Helsingin Sanomissa, missä toimittaja
oli laskenut, paljonko tämä mahdollisesti voisi
vaikuttaa, jos sillä vaikutusta on, esimerkiksi 100 000
euron asuntolainaan. Tämän laskelman mukaan se
olisi noin 22—44 euroa vuodessa, ja otsikkokin kuului,
että "Pankkiveron vaikutus on marginaalinen". Se on marginaalinen,
tämän itse pankkiveron vaikutus, ja täytyy
tietenkin huomata, että vanhoihin lainoihinhan tässä ei
tietenkään voikaan vaikutusta tällä kaikkinensa
olla.
Kuten täällä edustaja Paatero aiemmin
totesi, niin pankkimaailmaan tällä hetkellä kohdistuu paljon
uudistuksia, kohdistuu uusia vakavaraisuussääntöjä ja
kaikkea tätä, ja siksi tietenkin tämä on
osa isoa kokonaisuutta. Kyllä varmasti siitä,
mitä pankkimaailmassa nyt tapahtuu, paljon isompi osa on
juuri tätä muuta säätelyä,
muuta uutta säännöstöä,
mikä sitten vaikuttaa kaikkinensa.
Puhemies! Ihan tähän loppuun sanon vielä sen,
että siitä huolimatta, että pankkivero
tulee, Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa on myös kirjaus
tästä rahoitusmarkkinaverosta. On hyvin järkevää,
että Suomi lähtee myös siihen mukaan yhdessä Euroopan
unionin, euromaiden kanssa miettimään, millainen
siitä järjestelmästä tulee. Nimittäin
nyt harvoin tässä keskustelussa muistetaan, että nyt
parhaillaan siellä ne maat, ketkä menevät
mukaan, määrittävät, millainen
siitä verosta tulee. Jotta me saisimme siitä sen
tyylisen veron, joka on Suomen etujen mukainen, Suomen kannalta
hyvä vero, niin kyllähän silloin kannattaa
itse olla määrittelemässä sitä eikä olla passiivisena
ulkopuolella ja nostaa kädet ylös ja sanoa, että tehkää te
muut, me emme tule mukaan. Jos ei Suomi tähän
valmisteluun mene mukaan, niin sitten olemme euromaista ulkona yhdessä Luxemburgin,
Irlannin, Maltan ja Kyproksen kanssa, ja ainakaan minusta tämä seura
ei tunnu kovinkaan luontevalta Suomelle. Kyllä meidän
tässäkin pitäisi olla edistyksellisiä ja myös
katsella sinne hallitusohjelman kirjauksiin sen suhteen, että menemme
myös tämän rahoitusmarkkinaveron valmisteluun
mukaan.
Puhemies! Ihan loppuun. Sen verran vielä tähän
aikaisempaan puheenvuoroon — edustaja Tuupainen sopivasti
jo nouseekin siellä ylös seisomaan — olisin
kyllä halunnut sanoa, että jos puhutaan vähäväkisistä ja
heidän tilanteestaan, Suomessa on aivan liikaa köyhyyttä,
pienituloisuutta, kaikkea sitä. Minä ainakin olisin
ensisijaisesti heidän kannaltaan huolissaan siitä,
miten saamme heille toimeentulotuen edellytyksiä ja miten
saamme työtä heille, miten saamme ylipäätään
elämisen edellytykset hyviksi niin, että rahapussissa
olisi muutakin kuin matti. Uskon, että tämä pankkivero
ei kyllä heidän kannaltaan se pahin asia ole.
Päinvastoin, siinähän sitten näiden
veronmaksajien riskejä rajataan muun muassa kriisitilanteissa.
Minusta se on ihan oikein, puhemies.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin kerroin äsken, puhuin tästä pankkiverosta,
se on minun henkilökohtainen näkemykseni, mutta
pidän kannastani kiinni, en rupea sen kanssa rettelöimään.
Mutta jos tämä rahoitusmarkkinavero on tulossa
hallitukselta, niin kuin edustaja Viitanen kertoi, niin sitten teen
kaikkeni sen estämiseksi, koska se jos mikä koettelee
vähäväkistä kansaa.
Luin jostakin, olikohan se Helsingin Sanomien taloussivuilta
vai Kauppalehdestä, tässä joku viikko
sitten, lyhyesti totean, että Ranska on tehnyt tällaisen
päätöksen rahoitusmarkkinaverosta ja
tarkoituksena oli kerätä 500 miljoonaa euroa heidän
kassaansa. Kuinka siinä kävikään?
Suursijoittajat löysivät alta aikayksikön
keinot veron kiertämiseksi, mutta piensijoittajat eivät
pystyneet samaan, ja he kärsivät. Suursijoittajat
ottavat käyttöön tämmöisen
CFD:n — Contract for Difference — mikä tiivistettynä tarkoittaa
ostajan ja myyjän sopimusta kurssierosta, joka on arvopaperihinta
ja sen päälle transaktiovero. Suuret viisaat,
keillä on paljon lakimiehiä, pystyvät kiertämään
tämän rahamarkkinaveron jo Ranskassa, (Puhemies
koputtaa) kyllä ne varmasti kiertävät
sen Pohjoismaissakin.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Viitaselle kaksi kysymystä:
Ensinnäkin tästä rahastoinnista ja
rahastomallista ja rahastosta puhumisesta: Eikö se ole
pikkuisen liian löysää, kun kuitenkin
puhutaan rahoista, jotka ovat suoraan budjetin sisällä siirtomäärärahoina?
Sehän on kauhean yksinkertainen menettely, että lopetetaan
momentti ja otetaan rahat pois siltä momentilta. Sinällään
minä ymmärrän varsinaisella rahastomallilla
aivan jotain muuta.
Toinen asia sitten tästä eurooppalaisesta
veromallista, transaktioverosta, rahoitusmarkkinaverosta. Eikö kuitenkin
ole aika oleellinen kysymys se, siirretäänkö siinä verotusoikeutta
kansallisvaltioilta Eurooppa-tasolle? Jos näin tehdään, se
on ensimmäinen aivan ainutlaatuinen ratkaisu, että lähdetään
tälle tielle. Jatkossahan on sitten lupa odottaa, että myös
muutkin veroratkaisut menevät Eurooppa-tasolle pois kansallisvaltioilta.
Se on taas yksi iso ja oleellinen askel liittovaltion suuntaan.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sehän on ihan hyvä juuri, että se
on budjetin sisäinen rahasto, koska se on viime kädessä eduskunnan
päätösvallan alla. Lähtökohtaisesti
on sovittu, että sinne kertyneitä varoja sitten
käytetään tämän tulevan
mekanismin hyväksi ja näillä varoilla
ehkäistään kriisien syntyä.
Minusta tämä on ihan oikea ja hyvä tie, kun
näin haluttiin lopulta päättää,
että tämä meni tällä kertaa
näin.
Mitä tulee tähän rahoitusmarkkinaveroon, olen
kyllä hyvin hämmästynyt, jos edustaja
Mustajärvi huolimatta kaikesta siitä ideologisesta
puheesta, mitä olen teidän suustanne kuullut,
vastustaa sitä, koska sillähän nimenomaan
suitsitaan markkinavoimia, oikeudenmukaistetaan verotusta. Ei voi
olla niin, että maailmassa rahan kaupalla saatavat voitot
ovat ainoita asioita maapallolla, mitä ei saisi verottaa.
Eihän se nyt, hyvänen aika, näin voi
olla. Kyllä se on kumma, että työttömien
työmarkkinatuesta voidaan periä veroa ja voidaan
periä veroa pienituloisen duunarin palkasta, mutta sitten
jos jollain on varaa käydä rahalla kauppaa, niin
siitä kaupan voitosta ei saisi lohkaista siivua. Johdannaiskaupassa
vero olisi peräti (Puhemies koputtaa) 0,01 prosenttia. Ei
pääse tavallinen eläkkeensaaja, palkansaaja tämän
suuruisten prosenttien kanssa neuvottelemaan.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Viitasen on tavattoman helppo väitellä täällä,
kun voi laittaa sanat toisen suuhun. Minä en ole missään
kohtaa sanonut, että vastustan ylikansallista verotusta, mutta
vastustan sitä, että se otetaan osaksi, jotta voidaan
rakentaa Euroopan liittovaltio. Jos malli on semmoinen, että verotusoikeus
ensin tällä avataan Euroopan unionille, niin on
aivan varma, että jatkossa tulee myös muita verokysymyksiä,
jotka viedään liittovaltion alle. Kun puhutaan
talouden integroimisesta, niin taloutta ei voi integroida, jos ei
päästetä silloin Euroopan unionia jäsenvaltioitten
veropolitiikkaan, sosiaalipolitiikkaan, työmarkkinapolitiikkaan,
päättämään jopa eläkei’istä.
Se on päivänselvä asia. Minä kannatan
sitä, että säädellään
markkinoita. Omassa varsinaisessa puheenvuorossani nimenomaan puhuin
sääntelyn tarpeesta, jolloin se tarkoittaa myöskin
veroja, mutta ei niin, että se on palanen Euroopan liittovaltion
rakentamisessa.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eihän se ole mikään
pala Euroopan liittovaltion rakentamisessa. Se on yhteinen yritys
yhteisesti määritellä rahan kaupalle
vero. Kun täällä tuli aiemmin esille,
että tätä voitaisiin kiertää,
niin emmehän me enää tässä maailmassa ikinä voisi
keksiä ihan yhtäkään veromuotoa, kun
minä sanoisin, että kyllä kuitenkin joku
keksii keinon kiertää. Juuri siksi on keksitty
yhteistyö, on keksitty asiantuntijat, on keksitty ihmisille
luova mieli, että meidän on pakko kerta kaikkiaan
tehdä siitä niin kattava ja hyvä, että kiertomahdollisuudet
ovat mahdollisimman pienet. Mutta emme me sillä voi sanoa,
että ei tarvita, kun siitä kuitenkin tulisi sellainen
tai tällainen. Juuri siksi Suomen täytyy olla
mukana siinä valmistelussa, jotta me saisimme siitä mahdollisimman
hyvän.
Puhemies! Vaikka tämä rahoitusmarkkinavero
ei nyt meillä ole tässä suoraan agendalla,
me puhumme pankkiverosta, niin sinänsä tietenkin hyvä,
että tämä tuli puheeksi, koska kysymys
on vähän samantyyppisistä asioista. Siksi
on mielestäni hyvin tärkeää myös
sen pienen ihmisen kannalta, että verotusta oikeudenmukaistetaan,
ja rahoitusmarkkinavero on sitä mitä suurimmassa määrin.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Liittovaltiokehityksestä takaisin
tähän pankkiveroon, joka on ajankohtainen aiheemme.
Talouden laaja ja syvä epävarmuus on jatkunut
jo pitkään. Sen vaikutukset alkavat ulottua ihmisten
arkipäivään yhä vahvemmin. Irtisanomisuutiset
ovat seuranneet toisiaan, ja työttömyys on kasvanut.
Kunnissa budjettipäätökset alkavat olla
todella hankalia, ja sama pätee tänne eduskuntaankin.
Haasteet ovat kovaa luokkaa, ja jonkun on kannettava loppupeleissä kuitenkin aina
se vastuu.
Haasteellisissa olosuhteissa meidän on samalla, kun
ratkomme nykyongelmia, kyettävä miettimään
uudenlaisia keinoja välttää vastaavanlaisia
kriisejä tulevaisuudessa, ja yksi sellainen on nyt tänään
iltapäivällä tässä käsittelyssä.
Määräaikainen pankkivero on yksi tärkeä lisäys
tällaiseen keinovalikoimaan, yksi askel oikeaan suuntaan,
niin kuin edustaja Mustajärvi keskustelussa omassa puheenvuorossaan
totesi.
Arvoisa puhemies! Pankkiverolla on tarkoitus kerätä varoja
etukäteen mahdollisten uusien rahoitusmarkkinaongelmien
varalta. Tällä halutaan rajata veronmaksajien
vastuita mahdollisissa tulevissa pankkikriiseissä. Tavoite
on mielestäni näissä oloissa äärimmäisen
tärkeä. Nykytilanne, jossa pankkien tappiot voidaan
kaataa veronmaksajien maksettaviksi, on kaikin puolin täysin
kohtuuton. Luottamuksen palauttaminen talouteen edellyttää avoimuutta
ja toiminnan läpinäkyvyyttä myös
pankeilta. Se, että valvontamekanismit ovat pettäneet
näin pahasti ja johtaneet näihin ongelmiin, toimii
kiistattoman vahvana perusteena valvontamahdollisuuksien parantamiselle
ja uusien riskinhallintamekanismien käyttöönotolle.
Maamme talousluvut vaativat mielestäni meitä kaikkia
talkoisiin, myös pankkeja tässä kohdin.
Ihan lopuksi. Edustaja Tuupainen epäili omassa puheenvuorossaan
tulevan pankkiveron aiheuttavan irtisanomisia. Eiköhän
se kuitenkin todellisuudessa johdu pankkien kannattavuuspaineista:
matala korkotaso, synkentyvä talouskasvu ja ehkä viimeisenä kiristyneet
sääntelytoimet?
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Pankkiveroista puhuttaessa pitää muistaa, että me
tarvitsemme joitakin välineitä, joilla me pystymme
pärjäämään tulevien
finanssikriisien keskellä. Tämä on pieni
askel, me olemme sen tänään kuulleet,
tällä ei ratkaista lopullisesti tätä asiaa.
Mutta tämä on vasemmistoliitolle erityisen tärkeä asia.
Me olemme kuitenkin olleet puolueista ensimmäinen, joka
on edellyttänyt transaktioveroa. Me toimme sen
vahvasti hallitusohjelmassa esille, ja on hyvä, että tämä askel on
periaatteellisesti kyetty ottamaan tämän hallituksen
aikana.
Tähän varmasti sisältyy lausunnonantajien mukaan
erityisiä riskejä joukkopaosta, rahan karkaamisesta
ulkomaille jne., mutta jos ei joku ole esimerkkinä ja uskalla
ottaa niin sanotusti rahamarkkinoita niskasta kiinni näitten
kokemusten jälkeen, mitä Suomessa on ollut...
Pankkien on syytä muistaa, että suomalaiset veronmaksajat olivat
heitä pelastamassa 90-luvun laman keskellä. Suomalaisilta
yrityksiltä pankit leikkasivat yrittäjämahdollisuudet,
työntekijöiltä lähtivät
siinä vaiheessa työpaikat, mutta silti veronmaksajat,
työntekijät kustansivat ja pitivät pankit
pystyssä.
On erityisen tärkeätä, että tämä askel
tässä vaiheessa uskalletaan ottaa. Se antaa tästä kuuden puolueen
hallituksesta kuitenkin moraalisesti vastuullisen kuvan. Uskallamme
osoittaa niille tahoille, että hekin ovat vastuussa. Ei
voi olla yhtä ainoaa liiketoimintamallia, jossa ei veroa kerättäisi.
Ja siinä mielessä on helppo seistä pankkiveron
takana.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski tuossa jo viittasi 1990-luvun
kokemuksiin. Silloinhan meillä otettiin porvarihallituksen
toimesta avoin pankkitukipiikki, ja jälki oli niin hirveää,
että se näkyy vieläkin esimerkiksi suomalaisessa
yritysrakenteessa. Silloin tapettiin tuhansia, tuhansia kannattavia
yrityksiä, koska jo pienetkin hallittavissa olevat riskit
siivottiin tähän pankkitukipiikkiin, ja totta
kai pankit tekivät sen, kun heidän annettiin tehdä se. Mutta
meillä on kyllä samaan aikaan, nyt kun tästä mallista
puhutaan, käytössä eurooppalainen pankkitukipiikki,
joka on mittakaavaltaan aivan jotain muuta: Euroopan vakausmekanismi. Siellä on
johtajilla syytesuoja, asiakirjat ovat salaisia, se on jo perustettaessa
karannut demokraattisen valvonnan ulkopuolelle, ja ensi vuoden talousarvioesityksessä
on
pari riviä, joissa sanotaan, että 11 miljardia
maksetaan tälle Euroopan vakausmekanismille eli Luxemburgin suurherttuakunnassa
perustetulle pankille vaadittaessa, ei niin, että onko
maksukykyä vai ei, vaan kun käsky käy,
niin kassa aukeaa.
Minulla on tähän pankkiveromalliin hieman kyyninen
suhtautuminen sekä volyymin että sen vaikutuksen
suhteen, mutta se on ilman muuta askel oikeaan suuntaan, ja vasemmalla
laidalla on pitkään puhuttu tästä,
että ainakin päänavaus pitää saada
tehtyä. Mutta jos ja kun on todennäköisesti
näin, että eurooppalainen malli tulee, niin silloinhan
kansallinen malli väistyy. Se on tuossa esityksessäkin
kerrottu. Oleellista on se, kenellä tässä eurooppalaisessa
mallissa on veronkanto-oikeus. Jos se on Euroopan unionilla, se
on ilman muuta askel liittovaltion suuntaan. Jos se on jollain muulla,
silloin sitä uhkaa ei samalla tapaa ole. Ja kyllähän
suomalaisessakin hallintomallissa se, joka kantaa verot, on vahvin.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuo pankkivero on semmoinen isku. Minä maaseutuyrittäjänä olen
nyt jonkin verran kiertänyt noita kyläkuntia,
ja siellä on semmoinen niin sanottu rahoituskriisi päällä.
Esimerkiksi nyt, jos yritys tällä hetkellä investoi
koneisiin, kone laitetaan aina rahoituksella. Nyt on rahahanoja
laitettu tällä hetkellä kiinni, niitä on
tiukennettu. Siellä ei investoida enää.
Nyt kun tämä vero tulee sinne, niin varmasti ne
loputkin hanat laitetaan kiinni. Elikkä pyörät
herkiävät pyörimästä.
Loppupelissä tämän vielä maksavat
veronmaksaja ja se työtön, mikä tulee
tämän pankkiveron päälle, se
johtuu siitä, hän joutuu sen maksamaan sieltä. Se
on nimenomaan näin. Rahan hinta nousee, varmasti nousee.
Ei se pankki sitä maksa. Käyttäjä maksaa
sen. Se on aina tehnyt näin. Ja investoinnit loppuvat.
Nyt pitäisi saada tuottoja. Ei niitä tuottoja
varmasti pitkällä juoksulla tule. Se on plus miinus
nolla. Me olemme vain maksajia loppupelissä.
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olisi ihan mukava kuulla, jos täällä salissa
olisivat perussuomalaisten puheenjohtaja ja ryhmäpuheenjohtaja,
ovatko perussuomalaiset sitä mieltä, että pankkeja
ei saa verottaa. Itse toimin yhden pankin luottamustehtävässä ja
tiedän, että pankkiverolle tulee maksaja pankista.
Pankki maksaa omasta tuloksestaan sen. Kaikessa yritystoiminnassa
kustannuksia siirtyy. Mutta tämä peruskysymys
on se, oletteko te sitä mieltä, että pankkitoimintaa
ei Suomessa saa verottaa. Tämä on mielenkiintoinen
kysymys. Valitettavasti puheenjohtaja ei ole vastaamassa täällä tästä asiasta,
ei sen paremmin ryhmäpuheenjohtaja kuin myöskään
puolueen puheenjohtaja.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Hakkarainen varmasti kuvasi
sen tilanteen, mikä tällä hetkellä on
oikein. En voi kyseenalaistaa, etteikö edustaja, joka maaseudun
yrittäjänä on toiminut, tietäisi
sitä tilannetta, mikä siellä yrityksessä tällä hetkellä on.
Sitä on turha kiistää. Mutta jos pohditaan,
mistä tämä tilanne on johtunut, niin
se ei ole kyllä johtunut siitä, että olisi
tullut jostakin ilmasta tämmöinen edellytys, että tällä hetkellä pankeilta
edellytetään korkeampaa vakavaraisuutta kuin ennen
kuin tämä rahoituskriisi alkoi, pankkien omana
järjestämänä yliluototuksena
ja niin edelleen. Tämä on seurausta siitä,
että nyt edellytetään enemmän.
En tiedä. Voidaan olla kahta mieltä siitä,
kuuluuko nyt sitten vielä laittaa yksi pykälä siihen
päälle. Mutta kyllä meidän pitää tämä keskustelu
aloittaa aidosti siitä, missä kulkee se pankkien
ilman verotusta oleva bisnes.
Teuvo Hakkarainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten puheenjohtaja olisi varmasti
vastannut niin kuin perussuomalaiset, mutta minä nyt toin
tähän yrittäjänäkökulman.
Todellisuudessa se tekee sen, että investoinnit lakkaavat
sieltä. Se on ihan näin maaseudulta tuotu näkökanta
tänne. Minä en tiedä, miten isoilla pankeilla
ja isoilla kylillä menee, vaan miten siellä maaseudulla
menee ja mitä tämä pankkivero tarkoittaa.
Varmasti tarkoittaa sitä, että investoinnit menevät
entistä pienemmiksi nyt. Se tulee yrittäjälle
maksuun, se tulee työmiehelle maksuun. Me olemme maksajia.
Osmo Kokko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kari toi esille ja kyseli, mikä on
perussuomalaisten kanta tähän pankkiveroon. Henkilökohtaisesti
voin sanoa: Se on ok, että pankilta peritään
veroa. Mutta selkeästi se, kuka maksaa sitten pankille,
on asiakas. Tämä on vain välitie tässä.
Käytetään asiakkaita tässä hommassa.
Niin kuin edustaja Hakkarainen toi hyvin esiin, niin kyllä se
tuolla maaseutupankeissa ja muissa aiheuttaa sen tilanteen, että kun
luoton hinnat nousevat, niin yritystoiminta lakkautuu. Se aiheuttaa
tähän yhteiskuntaan lisää kurjuutta
ja työttömyyttä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Yritin tuossa saada vastauspuheenvuoroa edustaja
Taimelan puheenvuoroon, mutta totean tässä aluksi,
että suomalaisilla pankeilla ovat nyt jo rasitteena kansainväliset
vakavaraisuusmääräykset, ja jos näitä kuluja
luetellaan, niin kuin edustaja Taimela luetteli kolme asiaa lopussa — en enää muistakaan,
mitkä ne olivat, mutta todellisia pankin kuluja — niin
kyllä kai se nyt vaikuttaa siihen, että pankin
myyntitulot kasvavat.
Täällä joku teistä totesi,
että pankki maksaa verot omasta tulorahoituksestaan, vai
miten päin se meni. Tämä on totta. Mutta
niin kuin edustaja Hakkarainen totesi, niin viime kädessähän
pankin asiakkaat maksavat pankin kustannukset joko alentuneena tuottoprosenttina
talletuksista tai sitten pankin periminä maksuina. Näin
tämä homma menee.
Eräs esimerkki, joka antaa pahalle pikkusormen: Täällä hallituksen
esityksellä hyväksyttiin, oliko se ensi vuodelle,
9 prosentin arvonlisävero lehtimaksujen tilauksiin. Nyt
keskisessä Suomessa olen ollut yhteyksissä siellä asianomaisiin henkilöihin,
ja he kertovat, että tilaukset ovat aika paljon vähentyneet
siitä, mitä ne olivat aikaisemmin. Eli kun antaa
pahalle pikkusormen, niin se vie koko käden.
Omalta osaltani taisin sanoakin äsken edustaja Viitasellekin,
että en nyt hirveästi vastusta tätä pankkiveroa,
mutta jos tämä rahoitusmarkkinavero tulee, niin
siinä teen kaikkeni, millä näin pieni
mies ja vanha mies voi asiaa vastustaa.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa varmaan kaikki maksavat veroja,
niin pankitkin, sehän on selvä, ja suomalainen
verotus pitää tietenkin pitää suomalaisten
käsissä. Mutta haluaisin vähän
tukea edustaja Kaumaa, joka totesi, että suomalaiset yritykset
ovat poikkeuksellisen paljon riippuvaisia pankeista, joten näille
yrityksille ja heidän investoinneilleen ja toimivuudelleen
on kyllä rahan hinnalla aika suuri merkitys.
Viime viikonloppuna kävin eräässä vientiyrityksessä,
heillä oli juhlat. Heillä on suuri ongelma se,
että kun he vievät tavaroita ja valmistavat niitä,
niin viimeiset maksut tulevat vasta silloin, kun viimeiset tavarat
on toimitettu. Heillä pitää olla tase
kunnossa, että he pystyvät tuottamaan näitä tavaroita.
Sen takia minun mielestäni oleellisesti tähänkin
pankkiverokeskusteluun liittyy se, millä tavalla me turvaamme
suomalaisten yritysten rahoituksen, ja monet ovat esittäneet
yhteisöveroon tiettyjä muutoksia. Minusta muutokset
yhteisöveroon eivät ole oleellisia, vaan oleellista
on se, kuinka suomalaisten yritysten omaa pääomaa
vahvistetaan. Tässä suhteessa meidän täytyisi
kyllä katsoa Viron suuntaan ja miettiä sitä,
voidaanko jonkin paketin yhteydessä lähteä muuttamaan
yritysverotusta niin, että sitä osaa yrityksen
tuotosta, jota ei oteta ulos osinkoina, ei myöskään
verotettaisi, koska luulen, että se on yritysten rahoitusten
ja investointien kannalta aivan oleellinen kysymys.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni kyseessä on
aika lailla arvonlisäveron kaltainen vero, joka siirtyy
asiakkaiden maksettavaksi, ja aika useasti suomalaisessa järjestelmässä tämän
maksavat viime kädessä työeläkeyhtiöt,
jotka vastaavasti sitten joutuvat hankkimaan parempia prosentteja
suhteessa palkkasummaan, jotta eläkkeiden taso voitaisiin
pitää entisellään. Ei tämä pankin
asema niin heikko ole, etteikö se pysty tällaista
siirtämään asiakkaiden maksettavaksi,
ja voi tässä yhteydessä siirtää ehkä vähän
enemmänkin, kun on kerran mahdollisuus jotain siirtää ja
perustella.
Suomalainen pankkijärjestelmä on tällä hetkellä kiusallisen
harvalukuinen ja suurelta osalta vielä kaiken lisäksi
ulkomaalaisomisteinen. Pankkien välistä kilpailua
on vähän, ja kun vero tulee kaikille, niin mitään
kilpailutekijää, joka johtaisi siihen, että pankki
itse maksaisi tämän veron, ei ole. Täytyy
muistaa, että pankit ovat tietysti tuloksestaan, liiketoiminnan
tuloksesta, maksaneet tähänkin asti aina veronsa,
mutta kansainvälisesti, kun tällainen päätös
on saatu, Suomi jälleen on periferiamaana vaarassa menettää osan
rahoitusliiketoiminnasta, ensiksi Tukholmaan, mahdollisesti Lontooseen
tai vielä kauemmaksi. Pankkiliiketoiminta silloin, kun
se on transaktiopohjaista rahoitusten järjestelyä,
on erittäin likvidiä, oikeastaan riippumatonta
maasta, hakeutuu sinne, missä olosuhteet ovat parhaimmat.
Jos EU tällaisen tekee, niin tässä on vielä vaarana,
että EU:kin menettää tätä rahoitusliiketoimintaa
muihin maihin.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Hakkaraisella oli omassa puheessaan tietty
logiikka. Jos sitä pankkimaailmaa katsoo vaikka maaseudulta
osuuspankkilaisen asiakkaan silmin tai vaikka pienyrittäjänä,
niin onhan se tosi, että ennemmin tai myöhemmin
pankki maksattaa kulunsa aina asiakkaalla, jos ei sitten tule viimeaikaisen
mallin mukaan valtio väliin ja hoida kaikkia riskejä pankkien
puolesta. Koska se maksu realisoituu? Se realisoituu ennemmin tai
myöhemmin, mutta oleellista minusta tässä veromallissa
on — jota minä siis kannatan — tunnistaako
tämä malli pankkien taseisiin sisäänrakennetut
riskit. Jos se tunnistaa ja hinnoittelee ne oikein veron muodossa,
niin kyllä se ennemmin tai myöhemmin koituu kaikkien
pankkiasiakkaitten hyväksi niin, että se tervehdyttää pankkimaailmaa,
ja silloin siitä hyötyy myöskin se keskisuomalainen
Osuuspankin asiakas, pienyrittäjä, joka ehkä suoraan
joutuu maksamaan rahan hinnassa vähän enemmän,
mutta sitten ajan oloon, kun tämä tervehdyttävä vaikutus
toteutuu, silloin myös hän saa omiaan takaisin.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Lehti tavanomaisesti käytti
erinomaisen puheenvuoron. Tuli mieleen näistä pankkien
veroista se, että muistini mukaan pankit eivät tänä päivänä saa
vähentää arvonlisäveroja. Eli
kun sinne menevät laskut, niin normaali yrittäjähän saa
vähentää sen 23 prosenttia, 24 prosenttia
ensi vuonna, alvia, mutta pankki ei sitä ymmärtääkseni
pysty tekemään tässä ajassa.
Eli kyllä pankilla näitä tietynlaisia
veroluonteisia kustannuksia on enemmän kuin muilla yrityksillä.
Tämän vuoksi jokainen lisäys pankin kulupuolelle
aiheuttaa sen, että kate vähenee ja, minä vielä kerran
todistan, viimekätinen maksajahan on se pankin asiakas: me,
köyhät ja kansanedustajat tässä salissa.
Keskustelu päättyi.