Täysistunnon pöytäkirja 117/2012 vp

PTK 117/2012 vp

117. TIISTAINA 27. MARRASKUUTA 2012 kello 14.01

tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys eduskunnalle turvallisuustoimenpiteistä turvallisuusluokitellun tiedon suojaamiseksi Suomen ja Yhdysvaltojen välillä tehdyn sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

 

Markus Mustajärvi /vr:

Arvoisa puhemies! Viime perjantain täysistuntokäsittelyssä jo viittasin siihen, että samantyyppisiä esityksiä liikkuu tälläkin hetkellä useampia ja aiemmin on liikkunut myöskin.

Tämä sopimushan koskee varsin laajaa toimi-aluetta, ulko-, puolustus-, turvallisuus-, poliisi-, tiede- ja yritysasioita. Kun tänään on kakkoskäsittelyssä vastaava sopimus Naton kanssa, niin täytyy muistaa, että sitä ennen oli sopimus Israelin kanssa tehtävästä asekaupasta, eikä ainoastaan asekaupasta vaan sen asekaupan salaamisesta niin, että kun Israel laittaa salainen-leiman asiakirjaan, se velvoittaa myöskin suomalaisia toimimaan samalla tapaa, ja niin tässä sopimuksessa kuin sitten tähän Nato-sopimukseenkin liittyen täytyy muistaa suhde perusoikeuksiin, ihmisoikeuksiin. On tullut valitettavan paljon esimerkkejä siitä, kuinka tämmöisillä kahdenvälisillä sopimuksilla mennään yli siitä, mitkä ovat ihmisoikeudet, ja Euroopan unioni on myöskin päätöslauselmassaan puuttunut siihen, kuinka näitä ihmisoikeuksia, perusoikeuksia pitäisi kaikissa tilanteissa kunnioittaa ja että näillä sopimuksilla ei voida tällaisten oikeuksien yli kävellä.

Olisi ollut mukava, jos täällä olisi ollut puolustusministeri ja olisi voinut kysyä, liittyykö tämä salaamissopimus, ennen kaikkea tämä Yhdysvaltojen kanssa tehtävä sopimus ja Naton kanssa tehtävä sopimus, johonkin suurempaan kokonaisuuteen, ovatko ne jonkun isomman päätöksen ehtona.

Jyrki Yrttiaho /vr:

Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys jatkaa tietojen salaamiseen tähtäävien muodollisten voimaantulolakien sarjaa. Tämä esitys on laaja-alaisempi kuin toisessa käsittelyssä oleva Suomen ja Naton tietojen vaihtoa ja tietojen salaamista koskeva hallinnollinen järjestely.

Tämä esitys ei valitettavasti sisällä taloudellisia, poliittisia, turvallisuuspoliittisia arviointeja eikä myöskään kansainvälisoikeudellisia ja ihmisoikeuksiin liittyviä arviointeja. Kuitenkin tietojen salaamissopimuksessa on myös aina kysymys avoimuudesta ja siitä, miten se käytännössä toimii.

Euroopan parlamentti asetti omassa päätöslauselmassaan syyskuussa pitkän vaatimuslistan Yhdysvalloille koskien ihmisoikeuksia ja vaati kaikilta osin lainsäädännön aukkojen tukkimista, vaati sotilasoikeudenkäyntien lopettamista, vaati kattavasti rikosoikeutta terrorismista epäillyille ja tarkastelemaan uudelleen vangitsemisia ja vaati myös oikeudenmukaisia oikeudenkäyntejä, kidutuskieltoa ja syrjimättömyyden periaatteen noudattamista, siis erittäin pitkä lista vaatimuksia ja toiveita Yhdysvalloille.

Nyt käsittelyssä oleva tietojen vaihtoa, luovuttamista ja salaamista koskevan sopimuksen voimaansaattamislakiesitys kytkeytyy suoraan hallitusohjelman kirjaukseen, jossa todetaan, että hallitus syventää transatlanttista yhteistyötä kahdenvälisesti ja EU:n kautta. Hallituksen esityksen valiokuntakäsittelyssä toivon, että eduskuntaryhmillä on rohkeutta nostaa keskusteluun Yhdysvaltojen ja sen liittolaisten väärinkäytökset, ihmisoikeusloukkaukset, systemaattiset kidutukset ym., joihin on syyllistytty CIA:n ohjelman toteutuksessa.

Miten on mahdollista, että liittolaisten välisin sopimuksin on synnytetty demokraattisen valvonnan ja päätöksenteon ulottumattomiin laittomien operaatioiden järjestelmällinen salailu, salaiset pidätyskeskukset, viranomaisten harhauttaminen vankikuljetuksissa käytetyissä lentokuljetuksissa jne.? Suomesta toki löytyy riittävästi asiantuntemusta tämän likaisen vyyhdin avaamiseen.

On uskallettava kysyä, miksi sopimuskumppanimaa, jonka tärkeä vientituote kautta maailman on ollut demokratia, kieltäytyy kumoamasta lakia, jonka nojalla on mahdollista pidättää määräämättömäksi ajaksi henkilöitä, joita epäillään terroriteosta Yhdysvalloissa. On kysyttävä, miksi Guantanamoa ei ole vielä suljettu, miksi vankien asiat käsitellään edelleen sotilastuomioistuimissa, joissa syytetyillä on varsin vähän mahdollisuuksia saada oikeudenmukainen ja puolueeton oikeudenkäynti.

On tärkeää, että valiokuntakäsittelyssä avataan myös Euroopan unionin näkökantoja edellä todettuihin ihmisoikeusloukkauksiin.

Täällä puhemies kertoi suunnitelmasta, miten asiaa käsitellään eri valiokunnissa, ja olisin kyllä toivonut, että tätä sopimusta olisi käsitelty useammassa kuin yhdessä valiokunnassa, ainakin puolustusvaliokunnassa ja mielellään myöskin perustuslakivaliokunnassa, mutta tältä osin en tee erityisesti esitystä.

Keskustelu päättyi.