Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tämä pohjoismainen sosiaalisopimus
koskee Tanskaa, Suomea, Islantia, Norjaa ja Ruotsia. Huomionarvoista
on, että nämähän ovat sellaisia maita,
jotka ovat yhteiskunnalliselta kehitystilaltaan, demokratialtaan
sellaisia, että meillä on paljon näiden
maiden välillä yhteistä, hyvin tiivistä liikkumista
ja myöskin työvoiman liikkumista yli rajojen.
Näihin sopimuksiin ei kuitenkaan voida ottaa kuin osa asioista,
ja ongelmallisiksi nämä sopimukset tekee se, että näillä yksittäisillä asioilla
on kytkentää esimerkiksi verotulkintoihin, verohallintojen
erilaisiin tulkintoihin eri puolilla rajaa, on kytkennät
myöskin työmarkkinakysymyksiin, ja kun kerran
työyhteiskunnassa näissä maissa eletään,
niin myöskin etuudet liittyvät aika paljon siihen,
mitä työelämässä tapahtuu.
Pari esimerkkiä siitä, mihin pitäisi
kiinnittää huomiota erityisen paljon. Jos henkilö,
joka on työskennellyt työuransa aikana sekä Suomessa että Ruotsissa,
pääsee Suomessa työkyvyttömyyseläkkeelle,
niin hän ei kuitenkaan pääse Ruotsissa.
Ruotsissa ensisijainen vaihtoehto on kuntoutus. Kaikissa tilanteissa
itse asiassa työkyvyttömyyseläkettä ollaan
ajamassa alas, jos ei se sitten ole jo lopetettu. Aika mielenkiintoinen
on tilanne, että henkilöllä on ihmeparantuminen
tai ihmesairastuminen sen mukaan, meneekö Ruotsista Suomeen
vai Suomesta Ruotsiin. Kuitenkin toisessa valtiossa hän
on etuuden piirissä, toisessa ei.
Sitten Norjan suuntaan on vielä tämä trygdeavgift,
joka koskee rajatyöntekijöitä, sitä,
että nämä Suomesta Norjaan menevät
henkilöt joutuvat maksamaan 10 prosentin suuruisen veron, joka
vain osaksi hyvitetään suomalaisessa verokäytännössä.
Silloin, jos molemmat perheen vanhemmista ovat rajatyöntekijöitä,
se menetys on aikamoinen.
Keskustelu päättyi.