9) Hallituksen esitys eduskunnalle kilometrikorvausta koskeviksi
muutoksiksi verolainsäädäntöön
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Meillä kahden miehen eduskuntaryhmällä on varsin
vajavainen edustus valiokunnissa, joten aika harvassa asiassa voimme
olla mukana asioitten käsittelyssä sieltä lähtien.
Joka tapauksessa esitän, että tämä hallituksen esitys
hylätään. Jos niin ei käy, olen
jättänyt ryhmämme nimissä — tai
oikeastaan itse olen jättänyt, mutta koko ryhmä on
sen takana — lausumaesityksen, joka kuuluu: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus arvioi uudelleen
kilometrikorvauksen leikkauksen toisen vaiheen vaikutukset taloudelliseen
toimeliaisuuteen, työvoiman liikkumiseen, matkatyötä tekevien
pienyrittäjien asemaan ja valtion verotulokertymään
ja tuo selvityksen eduskunnalle viimeistään 31.12.2013".
Kun tämä esitys toteutetaan kahdessa vaiheessa
ja se hirmuleikkaus tapahtuu ensi vuoden jälkeen niille,
jotka ajavat yli 15 000 kilometriä vuodessa, ja
se leikkaus on aivan kohtuuton, niin sen takia tämä lausumaesitys
kannustaa hallitusta, hallituspuolueitten edustajia, sellaiseen
terveelliseen kriittiseen ajatteluun, että jos on tullut tehtyä huonosti
harkittu esitys, niin siitä voi ottaa takaisin.
Tämä esityshän toteutuessaan kohtelee
kaltoimmin ja valikoiden tiettyjä ammattikuntia ja tiettyjä alueita.
Jos ajatellaan esimerkiksi myyntityötä tekeviä,
rakennustyöntekijöitä — vaikka heillä on
erilainen verokohtelu, niin sellaisia yhden miehen yrittäjiä,
jotka ovat rakennusalalla, tämä leikkaus koskee — pienyrittäjiä kaiken kaikkiaan
ja erityisosaajia, nämä kaikki ammattiryhmät
joutuvat liikkumaan työssäkäyntialueenaan
Suomi.
En nyt kauhean paljon näe tällä esityksellä kytkentöjä työllisyyspolitiikkaan,
jossa vannotaan siihen, että kannustetaan ihmisiä hakemaan aktiivisesti
töitä, koska tämä rankaisee
valikoiden juuri niitä aktiivisimpia pienyrittäjiä ja
työntekijöitä.
Pentti Kettunen /ps:
Arvoisa puhemies! On todella harmi se, että vasenryhmällä ei
ole tuolla valtiovarainvaliokunnassa edustusta, joten he joutuvat
tekemään täällä tällaisia
operaatioita, niin kuin nyt tuossa kuultiin.
Tähän valiokunnan mietintöön
sisältyy perussuomalaisten ja keskustan yhteinen vastalause, jossa
olen ensimmäisenä allekirjoittajana. Tässä on
kaiken kaikkiaan seitsemän allekirjoittajaa, ja olisin
tietysti mielelläni nähnyt, että myöskin edustaja
Mustajärvi olisi tässä, mutta olosuhteitten
pakosta hän ei voi nyt sitten tässä olla.
Kuitenkin häntä näyttää kovasti
miellyttävän tämä perussuomalaisten
ja keskustan yhteinen vastalause. (Markus Mustajärvi: Totta
kai! Olette aivan oikeassa!)
Herra puhemies! Minä ehdotankin, että valiokunnan
mietintöön sisältyvään
vastalauseeseen viitaten nämä lakiehdotukset hylätään.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Tulkitsen ehdotuksenne edustaja Mustajärven hylkäysehdotuksen
kannatukseksi.
Puhemies tulkitsee aivan oikein.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Käytin tästä asiakohdasta
kriittisen puheenvuoron viime viikolla, enkä toista siinä esille
tuomiani asioita.
Totean lyhyesti, että olen saanut melkoisesti palautetta
henkilöiltä, jotka työnsä puolesta
joutuvat ajamaan autolla vuosittain kymmeniätuhansia kilometrejä.
Kuten aiemmin olen kertonut, oman auton käyttö maksaa
edustajille ja markkinointihenkilöille laskelmien mukaan
noin 20 000 euroa vuodessa. Tähän pakollisten
laskennallisten mutta todellisten menojen määrään on
tietenkin lisättävä polttoainekulut.
Arvoisa puhemies! On muistettava, että auto on edustajan
työkalu, jonka on oltava aina kunnossa, olivatpa ulkoiset
olosuhteet mitä tahansa. Auton on liikuttava vesi-, räntä-
ja lumisateissa kovista pakkasista puhumattakaan. Sanomattakin on
selvää, että kilometrikorvausten vähentäminen
vaikuttaa myös kotimaiseen työllisyyteen ja kulutukseen,
mistä aiheutuu autokannan vanhentuminen. Tällä hetkellä autokauppa
käy hiljaisena johtuen muun muassa tämän
asian ratkaisusta. Sekin on päivänselvää,
että niin sanottujen vaihtoautojen arvo laskee jatkuvasti,
jolloin uuden auton hankinta vaatii ostajalta entistä enemmän
omaa pääomaa. Eli tässä hallituksen
esityksessä lyhyesti toistettuna, arvoisa puhemies, ei minun
mielestäni eikä tuhansien muiden henkilöiden
mielestä ole mitään hyvää.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Muistan hyvin 2000-luvulta verottajan
raskaan hyökkäyksen palkansaajien matkakorvauksia vastaan.
Kysymys oli komennusmiesten raskaasta jälkiverottamisesta.
Sen käytännön seuraus oli, että muun
muassa laivanrakennusteollisuuden ja ylipäätään
rakentamisen, teollisuusprosessien, huoltotoimien työpaikat
siirtyivät laajassa mitassa ulkomaisen halpatyövoiman
ja yritysten käsiin. Se oli käytännön
seuraus siitä operaatiosta. Sen taustalla olivat tietenkin
elinkeinoelämän EK, jota kuuliaiset tottelivat,
valtiovarainministeriö ja Verohallinto, ja tämä yhteinen
operaatio johti tähän.
Nyt käsittelyssä oleva kilometrikorvausten
ennennäkemätön leikkaus on vielä laajempi
ja raskaampi tulonsiirto työntekijöiltä yrityksille.
En voi muuta kuin hämmästellä ammattiyhdistysliikkeen
syvää rappiotilaa ja vasemmiston syvää rappiotilaa
sen osalta, että istutaan hallituksessa ja ajetaan läpi
palkansaajille erittäin negatiivista ratkaisua. Varmasti
tällä tulee olemaan myöskin vaikutuksia
työllisyyteen. Ammattiyhdistysliikkeen osalta on kyllä sanottava
se, että kiitettävästi esimerkiksi teollisuudessa
ammattiliitot ovat tämän tuominneet ja pyrkineet
toimimaan niin, että tätä ei hyväksyttäisi.
Kannatan edustaja Mustajärven esityksiä.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Yrttiaho tuossa lopussa onneksi teki
pienen siirtävän korjausliikkeen siihen, että ammattiyhdistysliike
olisi tätä suitsuttamassa ja kehumassa tätä,
vaan ammattiyhdistysliikkeestä on selkeästi tullut
viesti. Jo samana päivänä, kun tämä hallituksen
esitys tuli, teollisuuden palkansaajat yhteisenä rintamana halusivat
torjua tämän ja edellyttävät
valtioneuvostolta tämän esityksen poisvetämistä,
mikä sinällään on rakentava
linjaus, vaikka karskeudessaan onkin suoraan valtioneuvoston esitystä vastaan.
Vuosi on mahdollista vielä hakea tähän
ratkaisua, joka kohtuullistaisi, ottaisi huomioon paremmin näitä asioita.
Mutta en puheenvuorossani halua lähteä tulkitsemaan
samoin kuin edustajatoverini minusta oikealle, vaikka onkin vasemmasta
ryhmästä. Kyllä ammattiyhdistysliike
on ollut erittäin aktiivinen tässä.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Ministerien ja virkamiesten laskutaito on
vähintään kesäterässä.
Siitä olkoon esimerkkinä kymmenien miljoonien
heitto liikenneverkon investointikuluissa. Aikomus karsia kilometrikorvauksia
on sekin perusteiltaan vähintään hutera. Kansantalouden
kannalta olisi paljon järkevämpiäkin
ratkaisuja myös liikenteen puolella. Tuon esille pari esimerkkiä.
Nyt tiestön kunnossapito lyödään
laimin ja kunnossapitovelka on jo peräti kaksi miljardia euroa.
Asiantuntijat ovat vakuuttaneet, että euron säästö aiheuttaa
kolmen euron lisäkustannukset, kun laiminlyöntien
seurauksena joudutaan tekemään kalliita peruskorjauksia.
Siis euron säästö aiheuttaa kolmen euron
kustannukset, ihan hölmöläisten touhua
tämmöinen. Jos oltaisiin vähänkin
järkeviä, kannattaisi ensin pitää hyvää huolta
olevasta ja vasta sen jälkeen investoida uuteen käytettävissä olevien
varojen puitteissa. Suomen valtio saa tällä hetkellä lainaa
lähes nollakorolla. Korko on siis alempi kuin inflaatio. Valtio
siis tavallaan tienaisi lainaa ottamalla, edellyttäen toki,
että rahat käytetään tuottavalla tavalla.
Tuo tuottava tapa voisi olla Valtion infra Oy, joka panostaisi voimallisesti
liikenneverkon kehittämiseen Ruotsin tapaan.
Arvoisa herra puhemies! Panostus juuri nyt liikenneverkon kehittämiseen
olisi kansantalouden kannalta järkevää,
koska investointien tuottama hyöty on enemmän
kuin korkokulut.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys kilometrikorvausten leikkauksesta saa näin
ammattiyhdistystaustaisen kansanedustajan karvat pystyyn. Pelkään
pahinta, että seuraavalla sopimuskierroksella tämä esitys
toteutuessaan aiheuttaa suuria häiriötekijöitä.
Tästä on muodostumassa työn tekemisen
este, joka erityisesti kohtelee liikkuvaa työn tekemistä.
On erityisen harmillista, että monesti juuri komennusmiehet,
jotka ajavat kimppakyytejä, tullaan Nakkilasta Helsinkiin
töihin, 1+3 työnantaja maksaa kilometrikorvaukset.
On aivan selvää, että vanhalla autolla
tehdyt ajokilometrit varmasti olisivatkin ylikompensaatiota, koska
pääomakustannuksia ei ole, mutta niissä tapauksissa, missä joudutaan
kolmen vuoden jaksossa ajamaan noin 150 000 kilometriä,
sanotaan 50 000 kilometriä vuodessa, sitä ylikompensaatiota
ei tule.
Voin kokemuksesta sanoa, että Fiat Punto on hyvä auto,
mutta kun työskentelet työssä, jossa joudut
ajamaan 50 000 kilometriä vuodessa, niin se ei
ole välttämättä enää se
oikea ratkaisu. (Markus Mustajärvi: Entä Toyota
Corolla 95?) Mutta jokainen ajettu kilometri, joka tulee tämän 15 000
kilometrin jälkeen — kun edellytetään
tai sen työn tekemiseen liittyy se, että niitä kilometrejä tulee
paljon — on todellakin ei-ylikompensaatiota, vaan jos siinä on
laskennallista ylikompensaatiota, niin sellaista jopa kuuluu tullakin niille
henkilöille, jotka joutuvat vaihtamaan ammattinsa vuoksi
kolmen vuoden välein auton oman turvallisuutensa, oman
ajomukavuutensa vuoksi.
Huolissani olen myös pk-sektorin yrittäjien puolesta,
jotka joutuvat tämän jälkeen tilanteisiin,
että oma henkilöstö ei enää sitoudu
ajamaan työajoja, jotka menevät yli 15 000
kilometrin. Tällöin tämä pk-sektorin
yrittäjä joutuu investoimaan siihen autoon, ja
kumpi sitten on parempi verotuloja odotellessa sieltä,
kun yrityksen tilanne heikkenee tuloutuksen osalta, kun joudutaan investoimaan
uuteen kalustoon?
Mutta tosi tärkeää on huomata se,
että tässä maassa tehdään
liikkuvaa komennustyötä todella paljon, pitkiä matkoja
omilla ajoneuvoilla, ja siinä mielessä on todella
toivottavaa, että tätä vielä voitaisiin
harkita. Toivotaan, että sen vuoden aikana, mikä tässä on
siirtymäaika, löytyisi hallituksen sisältä tahtoa
rakentaa vielä joku muutos tähän esitykseen,
jotta päästäisiin kaikkia osapuolia tyydyttävämpään
ratkaisuun ja vältyttäisiin työmarkkinoilta
tulevilta häiriöiltä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yhdestä asiasta tämä hallitus
jää varmasti historiaan, ja se on se, että kaikki
reuna-alueet Suomessa, Pohjois-, Itä-Suomi, kauimmaiset
ja vähäväkiset alueet, ovat kärsineet
lähes kaikkien päätösten myötä.
Liikennesektori on erityisesti sellainen. Jos katsomme Suomen karttaa
ja liikennehankkeita, niin vähälle jäävät
ne liikennehankkeet, jotka ovat muualla Suomessa kuin täällä eteläisessä Suomessa.
Toinen tärkeä aihealue liittyy kuljetuksiin. Hallitushan
on poistamassa muun muassa kuljetustukea tällaisessa muodossa,
missä se nyt on ja mikä on palvellut nimenomaan
pitkien etäisyyksien kautta kuljetettavia tai pitkien etäisyyksien päästä kuljetettavia
tavaroita. Kuljetusyrittäjät tuntevat nahoissaan
sen, mitkä vaikutukset ovat hallituksen päätöksissä.
Seuraava niin ikään välimatkoihin
liittyvä päätös on tämä kyseessä oleva
kilometrikorvausleikkaus, joka tulee kahdessa erässä mutta
tulee kumminkin, ja se jälleen kuristaa niitä ihmisiä, jotka
asuvat kaukana keskuksista, pitkien välimatkojen päässä,
pitkien etäisyyksien päässä,
ja tämä ei voi olla vaikuttamatta siihen, että ihmiset ajattelevat,
että mikä tässä maassa enää kannattaa.
Hyöveekö se, niin kuin Kainuussa sanotaan.
Kun edustaja Kettunen esitteli tuon vastalauseensa hylkyesityksen
muodossa tuossa, niin kannatan tätä tehtyä esitystä,
ja sille on erittäin vankkoja perusteita. Toivon, että tämäntyyppisiä hallituksen
esityksiä ei myöskään vasemmistoliitto
enää päästä käsiensä läpi
tulemaan tänne eduskuntaan päätettäväksi.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toki täytyy nyt huomata, että tässä ei
kohdella alueittain ketään. Kyllä se
normaali työmatka ja työmatkoihin oman auton käyttö edelleen
säilyvät sillä tasolla, mitä se
on. Ei sekoiteta nyt kahta asiaa, työnantajien oikeutta
maksaa kilometrikorvausta oman auton käytöstä verottajan
vuosittain vahvistaman mukaan ja verovähennysoikeutta.
Kyllähän näissä päivittäisissä työmatka-ajoissa
edelleenkin on se verovähennysoikeus, samaa mieltä,
että kun polttoaineen dieselvero nousee, niin totta kai
pitempiä ajomatkoja oleville se tekee enemmän.
Mutta ei tässä esityksessä aivan näin
suoraan sanoen ollut siitä kysymys, vaikken tätä nyt
riemurinnoin ole kannattamassa.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuossa olin viikonloppuna erään
autokauppiaan juttusilla, ja hän juuri kertoi siitä,
että nyt, kun on edustajia ja esimerkiksi tämmöinen henkilö,
jolla on perhe, kaksi lasta, vaimo siellä kotona, on investointeja
ja tällä lailla, aikaisemmin hän pystyi
ostamaan hyvän auton, mutta nyt tämänkaltainen
porukka on lopettanut kaikki investoinnit autoihin. He odottavat,
mitä tapahtuu. Todennäköisesti se tulevaisuudessa
on sitä, että firmat ostavat jonkin huonon auton.
Ajatelkaa, Suomen tiet rappeutuvat tällä hetkellä hirmuista vauhtia.
Sinne ostetaan joku Polo ja joudutaan ajamaan 50 000 — 60 000
kilometriä semmoisella huonolla autolla — ei passaa
sanoa oikealla nimellä — niin kuka siihen rupeaa.
Sitä ruvetaan hankkimaan toisenlaisia työpaikkoja
ja muuta. Tämä ajaa alas edustajia nimenomaan
sieltä, missä on pitkiä matkoja, mitä näitä edustajia
on ollut. He lopettavat autojen ostot tai ostavat korkeintaan semmoisen
vanhan auton, koska jos aikaisemmin laskettiin niin, että ajaa
60 000 kilometriä vuodessa ja siihen tarvitaan
semmoinen 30 000 euron auto vähintään,
niin se on plus miinus nolla näillä aikaisemmilla
kilometrikorvauksilla. Nyt tämä leikataan kokonaan
pois tästä. Se on työntekijälle
miinus, se on yrittäjälle miinus ja kaikille.
Siitä tulee yksi miinusmerkki tälle hallitukselle
lisää.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin on käynyt ilmi, täällä käsitellään
nyt tätä kilometrikorvausasiaa. Ensiksi haluan
kannattaa edustaja Kettusen tekemää vastalausetta.
Todella täytyy ihmetellä, mitä hallituksen
toimet ovat. Se on laskeskellut, että noin 70 miljoonaa
tällä saadaan valtion kassaan lisää tuloja, mutta
kyllä oma arvioni on aivan toisenlainen, tuolla kentällä kun
olen keskustellut kansalaisten kanssa. Ennen kaikkea matkaratsut
eli kauppaedustajat, jotka ovat paljon antaneet palautetta tästä asiasta,
ovat todenneet, että kun 15 000 kilometriä tulee
täyteen, niin auto pistetään parkkiin
ja sitten mennään kunnan sosiaalihuollon luukulle
ja otetaan sieltä korvauksia, kun kerta valtiovallan suhtautuminen
on yrittäjyyteen tällainen. Myös maatalouslomittajat,
lehdenjakajat, sanotaan koneasentajat ja muut, jotka käyvät eri
paikkakunnilla töissä, niin tämä on
vaikuttamassa heihin myös. Ja todella tämä on
yrittäjyyttä kohtaan erittäin suuri isku.
Kun mietimme, että meillä on paljon haja-asutusalueita
ja julkinen liikenne ei pelaa, niin on välttämätöntä,
että ihmiset joutuvat käyttämään omaa
ajoneuvoaan, ja tästäkin syystä se on
meidän maassamme välttämätöntä hommaa.
Täytyy ihmetellä.
Täällä ennen kaikkea edustaja Myllykoski
oli vahvasti tukemassa näitä näkemyksiä,
mitä oppositiosta on tullut, niin toivon, että vielä siellä hallituksen
sisälläkin painostetaan, että asioihin voitaisiin
saada korjauksia. Myös perussuomalaisilla on ollut tämä asia
varjobudjetissaan, ja näistä asioista me pidämme
kiinni.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
valitettavasti osoitus siitä, kuinka nopeasti tällä hetkellä hallitukselta esitykset
tulevat ilman, että käydään
perusteellisesti läpi, mikä niitten asiasisältö on.
Jo kuulemisvaiheessa tuli esille se, että valtiovarainministeriö ei
voi selkeästi olla niitten fiskaalista vaikutusta koskevien
lukujen takana, joita he tällä hetkellä esittävät,
vaan se on heidän raaka arvionsa, mikä sen fiskaalinen
vaikutus on, joten fiskaalisilla perusteilla tätä lakia
on erittäin vaikea perustella.
Sehän, että esitys leikkaa perusteettomasti
kilometrikorvauksia työntekijöiden vahingoksi
ja siirtää useammin työnantajan menoja
työntekijän kustannettaviksi, on aika mielenkiintoista, kun
ottaa tosiaan huomioon, että tämä on
työehtosopimuksissa aika usein ollut siellä taustalla. Siihen
nähden tämä on aikamoinen linjan muutos.
Nykyinen tapa määrätä verovapaan
kilometrikorvauksen määrä on mielestämme
toimiva ja oikeudenmukainen ja ihan tasavertainen, eikä sitä tulisi
esitetyllä tavalla lähteä muuttamaan
palkansaajien vahingoksi.
Täällä on mielenkiintoisia keskimääräisiä lukuja
laskettu, esimerkiksi autojen hinnoista 28 900. Aika monet,
jotka ammatikseen ajavat, kuitenkin ajavat arvokkaammallakin autolla,
ja tietysti tässä tulee väkisinkin myös
tämä turvallisuuskysymys esille.
Näistä lähtökohdista en
näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin esittää tämän
lain hylkyä, niin kuin täällä on
tullut esille. Toivottavasti seuraavan vuoden aikana sitten hallitus
valmistelisi uuden lain ja sellaisen, joka olisi tähän
tilanteeseen sopiva ja jonka perustelut myös kestäisivät
tämänkin salin käsityksen.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomi on pitkien etäisyyksien maa,
ja nykyhallituksen toimenpiteillä autoilu on jatkuvasti
kallistumassa. Moni tarvitsee työssään
autoa, eikä millään voi ajatella, ettei
auton käyttöä työnhankkimiskuluna
hyväksyttäisi. Joillakin tuo 15 000 kilometriä ylittyy
helposti, eikä heitä saa rangaista autonsa välttämättömästä käytöstä.
Verovähennyksen leikkaaminen vaikeuttaisi erityisesti
haja-asutusalueilla, joilla on pakko käyttää omaa
autoa ja joilla välimatkat ovat pitkiä. Usein
verovähennyksien käyttäjillä on
myös kuljetettavanaan työvälineitä,
joten auto on senkin vuoksi välttämätön.
Autoa tarvitaan erilaisten palveluiden kuljettamiseen, esimerkiksi
kotonaan asuville vanhuksille ja vammaisille.
Kilometrikorvausten leikkaaminen voi siis hankaloittaa palvelualojen
kehittymistä sekä samalla nostaa myös
palvelujen hintaa. Kilometrikorvauksen leikkaaminen vähentää negatiivisen kannustinvaikutuksensa
vuoksi taloudellista toimeliaisuutta. Kilometrikorvauksen heikentäminen
voi myös hidastaa autokannan uusiutumista, millä olisi
puolestaan autoveron tuottokertymää pienentävä vaikutus.
On siis aivan syytä epäillä, että hallituksen
esityksen verotuottoarviot ovat ylimitoitettuja.
Näillä perusteilla voin erittäin
lämpimästi kannattaa näitä hylkäysehdotuksia.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama täsmennys tässä salissa
käytyyn keskusteluun. En lähde ketään
opettamaan, mutta ettei tule tavallaan vääränlaista
tulkintaa. Tietenkään työehtosopimukset
eivät määrittele, että työntekijän
on käytettävä omaa autoa, vaan siitä on
aina sovittava. Jotta korvausta voi yleensä saada oman
auton käytöstä, siihen pitää olla työnantajan
hyväksyntä. Siltä osin on hieman kaksi
eri asiaa. Mutta työehtosopimuksella on erityisesti määritelty
se, paljonko sitä korvausta voidaan maksaa. Yleisesti käytettävänä oleva virkamiessopimuksen
mukainen korvaustaso on se perusta, mutta tällä hetkellä,
arvoisa puhemies, Suomessa on erittäin paljon erilaisuuksia työehtosopimuksissa.
Osassa työehtosopimuksia ei ole määritelty
verottomien kilometrikorvausten ylärajaa, mutta
julkisella puolella esimerkiksi jo 5 000 kilometrin jälkeen
korvaustaso putoaa. Ja se ei ole ainoa poikkeus. Meillä on esimerkiksi
rakennusala, jossa on erityisesti säädelty, kun
ollaan erityisen työpaikkanimikkeen alla, jolloin tämä oman
auton käyttöoikeus on rajaton, ja siinä ei
ole tulkinnanvaraisuutta, ellei työnantaja lähde
korvaamaan jo jotakin vapaaehtoisesti, mutta normaalisti näin
tietenkään ei ole.
Haluan tämän sanoa vain siksi, että tämä todellakin
tulee olemaan semmoinen ongelmallinen soviteltava seuraavalla sopimuskierroksella
ja
on raskas isku mahdolliselle vakautta korostavalle raamiratkaisulle.
Tulee erittäin suuria vaikeuksia sovittaa nyt muuttuva
yhteen puuhun, kun työehtosopimukset lähtevät
eritasoisilta korvausperiaatteilta. Tämä tulee
olemaan selkeästi erittäin suuri vaikeus.
Se, että valtiovarainministeriö aikanaan tätä valmistellessaan
ajatteli saavansa 70 miljoonaa säästöä,
on hyvä tarkoitus, ja tämän hallituksen toki
pitääkin säästää.
Mutta niillä laskelmilla, joita alun perin esitettiin,
ei varmastikaan ollut kovinkaan suuria menestymisen mahdollisuuksia.
Pitää olla verotettavaa tuloa, jotta voi syntyä säästöä,
ja kun työehtosopimuksissa pääsääntöisesti
lukee, että maksetaan verottajan vuosittain verovapaaksi
luokiteltava veroton kilometrikorvaus. Näin esimerkiksi
teknologiateollisuuden työehtosopimuksessa. En uskokaan,
että isojen työnantajien taholta tulee kovastikaan
paljon arvostelua tälle ehdotukselle, koska se tarkoittaa
sitä, että 15 kilometrin jälkeen työnantajan
kustannukset puolittuvat. Ja kuka sen jälkeen, jos suostuu
ajamaan, sitä sitten ottaa kantaakseen, niin se on työntekijä,
joka kantaa sen vastuun tästä leikkauksesta. Enkä usko,
että myöskään yritysten tulos
kohenee tästä, koska ajohalut ja oman auton käyttö vähenevät
ilman muuta ja yritykset joutuvat hankkimaan nämä ajoneuvot,
jolloin se on yhtiön tuloksesta pois.
Olen tästä sanonut monesti, että tämä on enemmänkin
järjestelmän muutos, ja toivon todella, että tätä olisi
valmisteltu enemmän kolmikantaisesti, ennen kuin se tähän
saliin tuodaan. Toivon, että tämän vuoden
aikana, joka on tämä siirtymäaika, voitaisiin
palata vielä tämän asian valmisteluun
ja käytäisiin kolmikantaisesti avoimempi, selkeämpi
valmistelu, käytettäisiin myös erilaisia
laskelmia siitä, mitkä ovat todellakin sen oman
auton kulumisen kustannukset ja paljonko on se ylikompensaatio.
Mutta tämmöinen tulonsiirto työnantajalle,
millaisena sen pelkistetysti näen, ei eittämättä maistu.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! On ehdottomasti tässä kyllä annettava
toverillinen tunnustus edustaja Mustajärvelle suoraselkäisyydestä.
Mutta miksi arvostelin edellisessä puheenvuorossani
myöskin ammattiyhdistysliikettä? Tässä on
kuitenkin palkansaajia vastaan hyvin räikeästi
hyökkäävä hallituksen esitys,
jota on vastustettu laidasta laitaan, ay-liikkeestä yrittäjiin,
veronmaksajiin jne. Tässä, jos missä,
olisi ollut mahdollisuus laajaan painostusliikkeeseen, joka olisi kohdistunut
hallitukseen.
Muistan hyvin, kun kamppailimme komennusmiesten kanssa raskaita
jälkiveroja vastaan. Se oli vähävoimaista,
koska meillä ei ollut tukenamme yhtään
ainutta ammattiliittoa, ainoastaan ammattiosastoja eri puolilta
maata, telakoilta ja asennustyömailta. Mutta siitä huolimatta
me ajoimme 80 prosentin huojennuksen läpi ja myöskin
kaikkien korkojen huojennuksen.
Peräänkuulutan tässä ay-liikkeeltä todellista painostusvoiman
käyttöä silloin, kun tiedetään, että ollaan
varmasti oikeassa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa herra puhemies! Meillä kaikilla kolmella vasemmistolaisella
edustajalla, jotka istumme tässä rinnakkain, on
varmasti yks yhteen -kanta tästä asiasta. Ehkäpä se
selittyy sillä, että meidän juuremme
ovat jossakin muualla kuin keskuspaikoilla ja meillä kaikilla
on vahva työläistausta. Me tiedämme sen,
että keikkatyö nyt ei ensinkään
ole mitään herkkua. Kaikista vähiten
se on sitä perheelliselle ihmiselle, olla pois koko ajan
kotoa, ja siihen jos isketään vielä päälle
näin rajut leikkaukset, niin voi kyllä kysyä,
miten se sopii yhteen aktiivisen työllisyyspolitiikan ja
kannustavuuden kanssa.
Edustaja Lintilä oli aivan oikeassa siinä,
kun huomautti, että tällä hallituksen
esityksellä ei todellakaan saada niitä verohyötyjä,
mitä tavoitellaan. Kyse on kuitenkin, kun suoraan sanotaan, tulonsiirrosta
ja maksajan vaihtamisesta.
Tämän asian valmistelussa on kyllä ollut
niin paljon outoja piirteitä, että kiinnostaisi
saada selville, mitkä ovat ne todelliset perusteet, minkälaista
kauppaa tässä on käyty. Ensinhän
tämä asia nousi esille ikään
kuin niin, että ministeri Kyllönen olisi tämän
asian äiti. En tiedä, onko vai ei, mutta kuitenkin
tämän asian valmisteluhan kuuluu valtiovarainministeriön
sektorille, ja sinne sitä vastuuta pitää pukata.
Olisin kyllä toivonut, että vaikka ammattiliitot
ovat olleet selkeästi tätä hallituksen
esitystä vastaan ja varmaan ovat painostaneetkin jonkun
verran kansanedustajia ja yrittäneet hyvällä vaikuttaa
heidän kantaansa, niin kyllä joukkovoimaa olisi
voinut käyttää aika reippaasti tässä,
sillä tälle hallituksen esitykselle asiallisia
perusteita löytyy kyllä äärettömän
vähän.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Silloin, kun ensimmäiset uutiset
kilometrikorvausten leikkauksista tulivat julkisuuteen, ainakin
minun vaalipiirini alueella kävi niin, että tämmöiset
hiljaisemmat kansanedustajat eivät siinä julkisessa
kritiikissä, mitä tällainen idea kohtasi,
tahtoneet oikein pärjätä hallituspuolueitten
edustajien kanssa, kun sieltä tuli niin kovaa kritiikkiä tätä kohtaan.
No, ehkä pikkasen matkan varrella tämä esitys
muuttui siitä ihan alkuperäisestä, mutta
eihän se pääasiallinen filosofia, joka
tässä kaikessa on taustalla, nyt tässä mihinkään
ole muuttunut. Tällaista tämä asioiden
käsittely on: kun vatkataan oikein, niin sitten siinä hallituspuolueen
edustajienkin selät taitavat taipua hallitusta tukemaan.
Tässä on kysymys tämmöisestä kateusverosta,
joka kohdistuu nimenomaan sellaisiin ammattilaisiin, jotka ihan
oikein käyttävät sitä autoa
sen leivän hankintaan, ei mihinkään harrastusluonteiseen
auton käyttöön eikä pikkuasioimiseen, vaan
tämä kohdistuu ihan sellaisiin ammattilaisiin,
jotka tarvitsevat ammattiinsa, leivän hankkimiseen, autoa.
Ja minä luonnehdin tämän ihan lyhyesti
vain, että kysymys on tällaisesta kateusverosta,
ja sillä tavalla tämä on perusteeton.
Yhdyn täällä esitettyihin ajatuksiin,
että tällainen pitää repiä palasiksi
ja sitten vielä polttaa, jos mahdollista, päälle.
(Naurua)
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun en ole partiolainen, en tiedä,
kuinka sellaisen paperin saisi syttymään, ellei
se ole hyvän bensan kostuttama. (Naurua)
Joka tapauksessa edustajat tässä oikealla,
jotka ovat tuolta vasemmasta ryhmästä...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Mutta täältä päin katsoen
vasemmalla.
Aivan, aivan juuri, sieltä arvoisan puhemiehen suunnasta. — Toki
asiaperusteisiin on todella helppo yhtyä, mutta en tohdi
kyllä eduskunnan isosta salista vaatia, että ammattiyhdistysliikkeessä lähdettäisiin
laittomaan työtaisteluun tämän puolesta.
Toivon kyllä, että linja pitää, mutta
ehkä tässä on se pieni ero, edellytyksiä, mitä ammattiyhdistysliikkeeltäkin
toivon, että kyllä koetetaan se neuvottelutie
käydä, mikä on. Se on oikein hyvä.
Edustaja Pekkarinen sanoi kyllä hyvin tämän kateusveron,
ja minä olen sitten vain jo katkera, jos tämä toteutuu.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Kiitän edustaja Myllykoskea
hyvistä puheista. Unohditte vain kannattaa tätä edustaja Kettusen
tekemää hylkäysesitystä. Minä en unohda
kannattaa. Minä kannatan tätä edustaja Kettusen
esitystä.
Nyt täytyy sellainen asia todeta ja mainita, että todellakin
on tehty laskelmat, että jos tätä maksutasoa
olisi tiputettu se 4 senttiä 2 sentin sijasta, niin silloin
tämä alempi maksutaso olisi noussut sieltä 15 000:sta
tuonne 30 000:een asti. Tämä olisi todennäköisesti
käynyt kaikille toimijoille kentällä,
mutta valitettavasti tämä ei käynyt sitten
taas hallitukselle. Minä uskon, että oppositiokin
olisi tällaiseen menettelytapaan suostunut, että sitä olisi
tiputettu se 4 senttiä 2 sentin sijasta.
Mutta tämä tästä. Kannatan
edustaja Kettusen hylkäysesitystä.
Keskustelu päättyi.