Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tässä heti aluksi
teen hylkäysesityksen ja sitten lopuksi lausumaehdotuksen,
jos hylkäys ei toteudu. Perustelen esitystäni
neljällä kohdalla.
Ensiksikin, miksi päädyttiin hallinnolliseen järjestelyyn.
Kuten esityksessä todetaan, kyse on poikkeuksellisesta
lainsäädännöstä, ratkaisusta, jossa
sopimuksen määräykset saatetaan jälkikäteen
voimaan osana järjestelyä koskevaa voimaansaattamislakia.
Järjestelyyn päädyttiin esityksen mukaan,
koska Suomen ja Naton välisissä alustavissa keskusteluissa
ilmeni, että Nato ei ole valmis muuttamaan vuoden 94 tietoturvallisuussopimusta.
Nato ei siis halunnut, että itse sopimus olisi avattu keskusteluun.
Toivon, että edustajat ovat myöskin perehtyneet
paitsi tähän voimaansaattamislakiin ja hallinnolliseen
järjestelyyn myös itse sopimukseen.
Toinen peruste liittyy valtiosäännön
näkökulmaan. Tässä on kysymys
sikäli erikoislaatuisesta asetelmasta, että ehdotettuun
lainsäädäntöratkaisuun ei liity
ehdotusta siitä, että eduskunta samalla ilmaisisi
suostumuksensa itse sopimukselle perustuslain 94 §:n
mukaisesti. Täytyy ihmetellä tätä,
miksi mentiin myös perustuslain kannalta näin
arveluttavaa tietä, hallinnollisen järjestelyn
tietä. Tästä tietysti seurasi se, että tämän esityksen
käsittelystä tuli korostetun tekninen ja että se
rajoittuu vain kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
annetun lain säännöksiin ja määräykseen
ja valiokuntakäsittely jäi myös suppeaksi
ja muodolliseksi ilman, että esityksen turvallisuus- ja
puolustuspoliittiset asiayhteydet olisi riittävästi
avattu. Kysymyksessä on kuitenkin Suomen ja Naton välillä tehty
järjestely ja sopimus turvallisuusluokitellun tiedon käytöstä, välittämisestä,
suojaamisesta ja salaamisesta, joka kattaa laajan alueen Suomen
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan merkittävästi
vaikuttavaa Nato-yhteistyötä. Kiire tässä ei
ainakaan peruste voi olla, sillä tuo 94 solmittu tietoturvallisuussopimus
täytti jo 18 vuotta. (Markus Mustajärvi: Täysi-ikäiseksi!)
Edelleen hallinnollisen järjestelyn artiklojen tulkinnalla
ja soveltamisella on siinä määrin vaikutuksia
ja yhtymäkohtia perustuslain 12 §:ssä kansalaisille
turvattuun oikeuteen saada tieto viranomaisen julkisesta asiakirjasta
sekä turvallisuusluokiteltujen tietojen, turvallisuusselvitysten
ja -tarkastusten yhteydessä perustuslain 10 §:n
henkilötietojen suoja. Olisi ollut perusteltua pohtia järjestelyn
toimivuutta myös kriisi- ja poikkeusoloissa. Tässä on
kysymys siis ihan yksilön kansalaisoikeuksiin liittyvistä vaikutuksista.
Lopuksi perustelen hylkäysesitystä ja myöskin
lausumaesitystä sillä, että esitys ei
sisällä hallinnollisen järjestelyn ja
voimaan saatettavan sopimuksen kansainvälisoikeudellisia
ja ihmisoikeuksiin liittyviä arviointeja, vaikka syytä todella
olisi ollut. Tässä viittaan ennen kaikkea laajaa kansainvälistä huomiota
herättäneeseen ja vuosia jatkuneeseen CIA:n salaisia
vangitsemisia ja luovutuksia koskevan ohjelman vankikuljetuksiin,
salaisiin laittomiin pidätyksiin, kidutuksiin, katoamisiin,
salaisiin pidätyskeskuksiin ja vankiloihin, jotka kyllä yksiselitteisesti
tuomitaan Euroopan parlamentin päätöslauselmassa
11.9. kuluvaa vuotta.
Lopuksi esitän lausumaehdotuksen, joka kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta katsoo, että vain aidot kansalliset turvallisuussyyt
voivat olla peruste turvallisuusluokitellun tiedon salassapidolle. Tietojen
salaamista vakavissa ihmisoikeusrikoksissa ei voida perustella kansallisilla
turvallisuussyillä. Eduskunta yhtyy Euroopan parlamentin päätöslauselmaan
11.9.2012 ja edellyttää, että Naton ja
Euroopan unionin ja sen jäsenmaiden välisissä sopimuksissa
ja yhteistyössä kunnioitetaan perusoikeuksia ja
kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia".
Ja kuten alussa totesin, esitin siis myös esityksen
hylkäämistä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Yrttiaho on tehnyt erittäin
hyvää työtä puolustusvaliokunnassa,
ja kehuisin häntä, vaikka hän ei olisi
saman ryhmän jäsenkään. Hän
on erittäin hyvin nostanut esille sen, minkälainen
iso linja näihin salaamispäätöksiin,
joita nyt rukataan liukuhihnalta, liittyy. Muistamme Israelin kanssa
tehtävät asekaupat ja niiden asekauppojen yksipuolisen
salaamissopimuksen, joka velvoittaa myös Suomea. Nyt ovat
sitten pöydällä Naton ja Yhdysvaltain
vastaavat sopimukset, ja tämähän on myöskin
osaltaan Suomen lähentämistä Natoon ja
Yhdysvaltoihin. Näiden sopimusten suhde muun muassa perusoikeuksiin
on hyvin kyseenalainen.
Minä kannatan edustaja Yrttiahon hylkäysesitystä ja
kannatan hänen tekemäänsä lausumaesitystä ja
ennustan kyllä, että voipi olla niin, että näihin
asioihin, sekä Naton että Yhdysvaltojen kanssa
tehtyyn sopimukseen ja joihinkin muihin ulko-, turvallisuus- ja
puolustuspolitiikkaan liittyviin kysymyksiin, palataan aika pian,
kun näiden keskinäisten asioitten yhteys tulee
päivänvaloon ja myöskin ne kansanedustajat,
jotka eivät ihan yhtä tarkkaan ole asioita seuranneet
kuin edustaja Yrttiaho on tehnyt, saavat asioihin lisävalaistusta,
ja se hetki voi olla kyllä aika kiusallinen puolustusministerille
ja kiusallinen koko hallitukselle.
Keskustelu päättyi.