8) Laki työttömyysturvalain muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen laatimisessa
tuli aika lailla kiire, kun viime tingassa huomasimme, että vaikka
hallituksen esitys 176 on ihan oikeansuuntainen, niin se jää vajaaksi
siltä osin, että työttömyysturvan
suojaosuutta ei esitetä sidottavaksi indeksiin.
Esitys tästä 300 euron suuruisesta suojaosasta,
joka mahdollistaa sen, että sen suuruisen työtulon
saa ansaita kuukaudessa ilman että se pienentää muuta
maksettavaa työttömyysturvaa, on ihan oikea. Vielä parempi
malli olisi ollut se — jos olisi menty vanhassa työttömyysturvalaissa vielä kauemmas
taaksekäsin — että jos henkilö on
yhden päivän töissä, hän
on töissä silloin ja siltä päivältä ei
makseta työttömyysturvaa, muuten maksetaan. Se
olisi ollut kaikista selvin malli ja kannustanut vielä enemmän
ottamaan vastaan satunnaisia töitä kuin tämä suojaosamalli.
Mutta hyvä kuitenkin, että tässä asiassa
on päästy eteenpäin. Tämä,
toivon mukaan, helpottaa työttömyysturva- ja
työtulojen yhteensovittamista, kannustaa ottamaan vastaan
pätkä- ja keikkatöitä,
myöskin osa-aikaisia töitä, ja osaltaan
vähentää byrokratiaa myös sen
rinnalla, että kassat voivat nyt aiempaa joustavammin maksaa
työttömyysturvaa ennakkomaksuina, jos se työttömyysturva
meinaa kohtuuttomasti viivästyä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ihmetyttää,
että paitsi että tätä etuutta
tai suojaosaa ei sidota indeksiin, niin sitä ei hallituksen
esityksessä perustella millään tapaa.
Normaalitilanteessa, kun tämäntyyppisistä rajoista
tai etuuksista päätetään, siellä on
ainakin arvioitu se, mitä indeksiin sitominen merkitsisi.
Toimeentulotuen osalta on aika lailla ikävä esimerkki,
että toimeentulotuen 150 euron suojaosan — joka
on vuodesta 2005 lähtien ollut samansuuruinen — reaaliarvo
on pienentynyt noin 17 prosenttia, eli tuo suojaosa on menettänyt
hyvin ison osan siitä merkityksestä ja tarkoituksesta,
minkä takia se aikoinaan määrättiin
ja määrättiin tuon suuruiseksi. Me olemme
tässä lakialoitteessamme yrittäneet olla
johdonmukaisia siltäkin osin, että tämä indeksi
sidottaisiin palkkakertoimeen eikä kansaneläkeindeksiin,
ja kun tässä kuitenkin on olemassa tuloraja, niin
palkkakerroin olisi se oikea muoto turvata, että raja säilyttää arvonsa
ja ne tavoitteet myöskin tulevina vuosina, mikä hallituksen
esityksessä mainitaan, täyttyisivät mahdollisimman
hyvin.
Tämän lakialoitteen ovat allekirjoittaneet
vasenryhmän edustajien lisäksi myös keskustan eduskuntaryhmän
puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen, perussuomalaisten eduskuntaryhmän
puheenjohtaja Pirkko Ruohonen-Lerner ja myöskin perussuomalaisten
puheenjohtaja Timo Soini, ja toivon kyllä, että kun
tämä asia tulee sitten lopulliseen äänestykseen
tässä salissa, niin ainakin tuolta osin tuki olisi
rikkumaton.
Minä haistan tässä osin palaneen
käryä sillä tapaa, että kun
tätä tulorajaa ei haluttu sitoa indeksiin ja sitä ei
perustella millään tapaa, niin voi olla, että varaudutaan
jo tulevaan aikaan, ensi vuoden alkuun, kun ilmoitetaan, että valtiontalous
on heikommassa jamassa kuin nyt talousarviota laadittaessa ja siitä päätettäessä on
tiedetty. Siinä tilanteessa indeksien jäädyttäminen
tai leikkaaminen on sellainen toimenpide, sellainen hiljainen rosvo,
joka sillä hetkellä ei kirpaise niin paljon mutta
vuosi vuoden jälkeen toisi myöskin valtion kassaan
satojen miljoonien eurojen säästöjä ja
olisi totta kai pienituloisilta kansalaisilta pois. Nythän
kannattaa muistaa, että esimerkiksi lapsilisien indeksikorotukset
on jo jäädytetty, eli osin sille tielle on jo
lähdetty, että nähdään — ja valitettavasti
varmaan vuodenvaihteen jälkeen laajemminkin — se,
että indeksien jäädyttäminen
tai niistä leikkaaminen on sitten se yksi säästökeino,
säästöpakko monien muiden pakkojen joukossa,
joita varmaan eteen tulee ensi helmi—maaliskuussa aika
lailla.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajaherrat! Käytän
hieman historiaa, niin kuin edustaja Kataja edellisessä puheenvuorossaan.
Työmarkkinoiden rakennemuutos alkoi 1990-luvulla. Silloin
myös alkoivat yleistyä niin sanotut epätyypilliset
työsuhteet, kuten määrä- ja
osa-aikaiset sopimukset. Epätyypilliset työsuhteet ovat
tulleet jäädäkseen monilla aloilla, kuten kaupassa
ja palveluissa. Epätyypilliset työsuhteet ovat
yksi syy työssä käyvien köyhien
ongelman esille nousemiseen. Epätyypillisten työsuhteiden
lisäksi pitkä työura edellyttää usein
pitkäjänteistä ja jatkuvaa kouluttautumista.
Yksinhuoltaja- ja yhden hengen talouksien osuus kasvaa, mikä aiheuttaa
paineita sosiaalipalvelujen puolelle muutostilanteissa.
Meidän on tuettava työn vastaanottamisen kannattavuutta
ja samalla estettävä sosiaaliloukkujen syntyminen.
Tämä 300 euron suojaosa on pieni kädenojennus
työttömille katkaista työttömyyttä ja
ottaa vastaan työpätkiä. Summan olisi pitänyt
olla korkeampi ja indeksikorotus on sen elinehto, jotta sen alkuaankin
pieni merkitys ei hupene kokonaan parissa vuodessa.
Meidän työllisyysongelmamme tulevat vain kasvamaan.
Ei lama ole selätetty, ja työmarkkinoilta pudonneita
on kymmeniätuhansia — ei pudoteta heitä lopullisesti.
Kuten edustaja Mustajärvi mainitsi, tämä hallituksen
esitys 176 on ollut käsittelyssä, jossa myös
on käsitelty tätä 300 euron kuukausituloa, mutta
siellä me toimimme niin kuin edustaja Mustajärvi
lakialoitteessaan esitti, että tämä 300 euroa
pitää myös sitoa indeksiin. Toivottavasti tämäkin
esitys sitten aikanansa menee läpi parempaan suuntaan.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
edustaja Mustajärven ynnä muiden allekirjoittama
lakialoite liittyy hallituksen esitykseen työttömyysturvan
sovitellun päivärahan 300 euron suojaosasta. Aloite
suojaosan indeksisidonnaisuuden säätämisestä on
erittäin perusteltu, ja on aivan hämmästyttävää,
että tätä tulorajaa ei hallituksen esityksessä ole
indeksiin sidottu. Toimeentulotuen vaatimaton 150 euron suojaosa
on esimerkki siitä, kuinka indeksiin sitomattoman tulorajan
reaalivaikutus syöpyy. Tästä edustaja
Mustajärvi myös puhui. Vuodesta 2005 lähtien
sitä ei ole tarkistettu lainkaan. Niinpä siitä on
leikkautunut runsas kuudennes eli euroissa yli 25 euroa, noinkin
pienestä 150 euron summasta.
Hallitus näyttää muutenkin pyrkivän
heikentämään etuuksien indeksiturvaa.
Lapsilisien indeksijäädytys vuoden 2012 tasolle
vuoteen 2014 leikkaa lapsiperheiden toimeentuloa edelleen. Lapsilisien
reaaliarvo on esimerkiksi viiden lapsen perheessä pudonnut
vuoden 94 jälkeen vuoden 2012 rahan arvossa laskien runsaasta
1 000 eurosta kuukaudessa 772 euroon. Menetys on merkittävä siitäkin
huolimatta, että indeksitarkistuksia on tehty normaalisti.
Kysymys on tietysti siitä, että niin sanottu Kela-indeksi
on erittäin heikko indeksi näiden etuuksien varassa
elävien reaalitulojen kannalta. Myös muut perusturvan etuudet
ovat reaalikehityksen osalta jääneet tietenkin
ansiokehityksestä jälkeen. Jos me suhteutamme
ansiokehitykseen esimerkiksi peruspäivärahan reaalikehitystä,
niin sen tulisi olla ansioindeksillä tarkistettuna 820
euroa kuukaudessa. Nyt se on alle 700 elikkä 698 euroa.
No, opintotuen osalta tilanne on tietysti samankaltainen. Nyt
tietysti opintoraha sidotaan indeksiin, mikä on perusteltua,
mutta tähän saakka tuo opintorahan reaaliarvon
alamäki on ollut erittäin merkittävä.
Vuodesta 92, siis 20 vuodessa, vuoteen 2012, jos katsomme vuoden
2012 rahan arvossa, lähtötilanne on 370 euroa
kuukaudessa ja nyt ollaan alle 300 euron määrän.
Heikko indeksi tai indeksisidonnaisuuden puuttuminen pienituloisten
etuuksista on tietenkin poliittinen valinta. Se merkitsee aina köyhien
toimeentulon leikkaamista ja, voi sanoa, kurjuudella kannustamista,
kuten tämä muotisanonta tuolla oikealla kuuluu.
Vasemmistolle on aina ollut sydämenasia sitoa pienituloisten
etuudet, eläkkeet, sairauskorvaukset ja perhe-etuudet, kunnolliseen
indeksiin. Se, että nyt indeksijäädytystä käytetään
pienituloisten tuloleikkurina, sopii äärimmäisen
huonosti hallitukselle, jossa molemmat vasemmistopuolueet ovat mukana.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite koskee siis työttömyysturvalain
mukaiseen soviteltuun päivärahaan liittyvää 300
euron suojaosaa ja nimenomaan sen sitomista indeksiin.
Lakialoite on mitä kannatettavin. Kannustinloukkuja
pitää purkaa. Työn vastaanottaminen tai
työtuntien lisääminen pitää tehdä taloudellisesti
kannattavaksi. Liian monet elävät työttömyysloukussa,
siis tilanteessa, jossa työttömän käteenjäävät
tulot kasvavat työllistymisen myötä hieman
tai eivät ollenkaan.
Suomessa kaikista työttömistä noin
15 prosenttia on työttömyysloukussa ja yksinhuoltajista
lähes joka kolmas. Työllistymisen kannustimia
on pyritty kehittämään 90-luvulta lähtien muun
muassa pieni- ja keskituloisille kohdistetuilla verovähennyksillä.
Taloudellisten kannustinloukkujen lisäksi työllistymisen
esteenä ovat niin sanotut byrokratialoukut, siis kaikki
paperityön määrä, joka työttömän
on tehtävä ilmoittaessaan työtuloja eri
sosiaalietuuksia varten. Byrokratiasta aiheutuvan haitan vuoksi
työtön voi jättää vastaanottamatta
myös taloudellisesti kannattavan työn.
Suojaosa ja siitä tehty hallituksen esitys 176 on lähtökohtaisesti
kannatettava asia, kun ensimmäiset 300 tienattua euroa
eivät vähennä soviteltua päivärahaa.
Indeksisidonnaisuudella pidettäisiin suojaosan edes jonkinlainen
kannustavuus kunnossa myös jatkossa. Kun tätä indeksiin
sitomista ei hallituksen esityksessä ollut, jätimme asian
valiokuntakäsittelyssä eriävän
mielipiteen indeksiin sitomisen puolesta. Byrokratialoukkuihin suojaosa
ei vaikuta, koska palkkatulot tulee edelleen ilmoittaa sosiaaliviranomaiselle.
Suojaosuus parantaa kuitenkin pienten osa-aikatöiden tekemisen
kannattavuutta hieman.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Ensiksikin hallituksen pohjaesityshän
oli hyvä, mutta siitä unohtui tämä indeksi,
ja siinä suhteessa edustaja Mustajärvi on tehnyt
erittäin hyvän lakialoitteen, jossa tämä indeksisidonnaisuus
tulee tähän.
Sinänsä tämä työttömän
300 euron lisähankinta on tukemassa työttömien
asemaa, mutta se on myös yrittäjien kohdalla.
Jos ajatellaan semmoisia pienyrittäjiä, joilla
on sesonkiluonteista toimintaa, he eivät pysty palkkaamaan
pitemmäksi aikaa lisätyövoimaa, mutta
tässä voidaan tätä asiaa käyttää,
ja siinä suhteessa se on hyvä.
Mutta se on totta, kun ajatellaan, että tällaisista
pienistä korvauksista on kysymys, että ehdottomasti
tämän pitää olla indeksiin sidottu
näissä asioissa. Tosin tietysti uhkakuvia on olemassa, niin
kuin edustaja Mustajärvi tuossa totesi, että kun
vuodenvaihteessa ollaan sitten tarkastelemassa valtion kirstun pohjaa,
niin voi ilmetäkin, että siellä ei ole
maksuvaraa ja tämäkin jäädytetään
näissä asioissa.
Keskustelu päättyi.