6) Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun
lain 4 §:n muuttamisesta
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite liittyy
vihreään varjobudjettiin ja koskee lasten kotihoidosta
annettavan korvauksen nostoa 33 euroa kuussa per lapsi, jonka kokonaiskustannusvaikutukset
vuositasolla valtion budjettiin olisivat 25 miljoonaa euroa.
Suomalaista perhepolitiikkaa on viime aikoina kovasti kritisoitu.
Akatemiaprofessori Lea Pulkkinen oli sitä mieltä,
että me olemme itse aiheuttaneet poliittisilla päätöksillä lastemme
pahoinvoinnin.
Lasten kotihoidon tukien leikkaus silloin, kun vihreät
olivat muodostamassa Lipposen ensimmäistä hallitusta,
oli näistä 20 miljardin säästöistä se,
joka ei meidänkään mielestämme
silloin ollut ensisijaisesti säästölaki,
vaan ideologinen laki. Tämän kotihoidon tuen leikkauksen
vaikutuksista kokonaiskustannuksiin vaadittiin selvityksiä,
ja silloinhan tuli tietoja, että alle 1-vuotiaiden osuus
päiväkodeissa on kovasti lisääntynyt. Alle
3-vuotiaathan ovat niitä lapsia, joita hoitamassa päivähoitoasetuksen
mukaan pitää olla 1 aikuinen per 4 lasta, joten
juuri näiden nuorempien lasten hoitaminen päiväkodeissa
on kallista.
Kysymys lasten hoitamisesta väistämättä liittyy
aina läheisesti myös naisten asemaan. Meillä Suomessa
on ollut hyvin selkeä ideologinen rintamalinja perinteisesti,
että naisen ainoa turva on työelämä ja
sieltä saatava taloudellinen korvaus. Itse aktiivifeministinä ymmärrän
tämän ajatuksen taustan erittäin hyvin
siinä mielessä, että tiedämme,
että jos äidillä tai naisella ei ole
omaa taloudellista turvaa, se ei ole lapsenkaan etu, eli juuri niissä tilanteissa,
missä naisella ei tätä taloudellisen
turvan suojaa ole, perheväkivaltatilanteet ja muut saavat
jatkua hyvin pitkään.
Naisliikkeen oikeutettu vaatimus, että naisella pitää olla
tasavertainen asema työmarkkinoilla, on kuitenkin käytännössä johtanut
suomalaiseen paradoksiin, joka tarkoittaa sitä, että ainakaan äiti
ei saisi olla lasten kanssa kotona. On usein huvittavaa kuunnella,
että kyllä kaivataan isiä sinne lasten
kanssa, niin kuin itsekin kannattaisin lämpimästi
isyysloman pidentämistä ja kaikin tavoin isän
aseman tukemista. Mutta samanaikaisesti kun näemme, että isät
ovat merkittäviä lapsille jo syntymästä saakka,
poliittisilla päätöksillä halutaan
kiistää se tosiasia, että hyvin moni suomalainen
vanhempi, käytännössä usein äiti, haluaisi
viettää lapsensa varhaisvuosina enemmän
aikaa lasten seurana. Jotta tästä kotonaolosta
ei muodostuisi tulevaisuusloukku, niin pidemmällä tähtäyksellä pitää kehittää malleja,
joissa lapsen kotona hoitaminen antaa aikuiselle rakenteeltaan saman
kaltaista taloudellista suojaa kuin työssäkäynti,
tarkoitan ennen kaikkea esimerkiksi eläke-etuja. Tässä meidän
vihreiden vaihtoehtobudjetin mallissa on tällainen kuoppakorotus, mutta
siinäkään ei ole ratkaistu vielä sitä ongelmaa,
miten pitemmällä tähtäyksellä tämä vaikuttaa
kotiin jäävän vanhemman elämään.
Minusta on käsittämätöntä,
että me olemme yksi maailman rikkaimpia valtioita ja puhumme valinnanvapaudesta,
yksilön valinnanvapaudesta, kaiken muun yhteydessä,
mutta on tabu puhua siitä, että monet perheet
haluaisivat, että niillä olisi enemmän
aikaa olla lastensa kanssa. Silloin kun kotihoidon tukea leikattiin
Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana, muistan silloisen sosiaaliministerin
Sinikka Mönkäreen ja valtiosihteeri Raimo Sailaksen
selittäneen kovaan ääneen, että eihän
tämä leikkaus merkitse mitään, koska
tämä suomalainen kotihoidon tukimalli on aivan
ainutlaatuinen maailmassa. He puhuivat ehkä muunneltua
totuutta siinä mielessä, että vaikenivat
siitä tärkeästä seikasta, että välttämättä kaikissa
maissa ei ole juuri tätä kotihoidon tukimallia,
mutta useimmissa sivistysvaltioissa pyritään yhteiskunnan
yleistä hyvää ja tuottavuutta jotenkin
jakamaan niin, että tilanteessa, missä kaksinhuoltajaperheessä vain
toinen huoltaja käy työelämässä,
on mahdollista jollain tavalla tasoittaa tätä ansaittua
elantoa esimerkiksi verohelpotuksin tai muilla järjestelmillä.
Meillä Suomessa perheen sisäisiin verojärjestelmiin
on hyvin traumaattinen suhde. Tiedän sen hyvinkin juuri
naisliikkeen historiasta, että meillähän
on ollut niin kutsuttu yhteisverotus, joka tarkoitti, että tulot
pantiin yhteen. Kun meillä on kova progressio, se käytännössä tarkoitti,
että vähemmän ansaitsevan koko tulo meni
valtiolle. Yhteisverotuksen poisto oli erittäin tärkeä tasa-arvotaistelun
osa, koska se mahdollisti sen, että naisilla oli aito mahdollisuus
valita työelämässä oleminen.
Mutta tällä hetkellä tilanne on muuttunut. Meidän
arvomme ovat muuttuneet. Työelämän epävarmuuden
ja ehkä myös markkinajohtoisuuden aikana yhä useampi
ihminen pitää omaa vanhemmuuttaan juuri sinä ainutlaatuisena
elämänpiirinä, jossa hän syvimmiltään
toteuttaa ihmisyyttään. Tällainen itsensä vain
työelämän kautta toteuttaminen on monesta
syystä ehkä jonkin verran väistymässä.
Siitä syystä meidän pitää käydä aito
yhteiskunnallinen keskustelu siitä, että jos on
todella vanhempia, jotka usein ovat juuri naisia, mutta voivat olla
myös miehiä, ja jotka omissa arvovalinnoissaan
arvostavat tätä joksikin aikaa kotiin jäämistä niin
korkealle, että haluavat sen tehdä, niin onko
meidän yhteiskuntamme tarkoitus tehdä se kaikin
tavoin mahdottomaksi. Samoin kun me puhumme nykyään
siitä, että yksi ihminen elämänsä aikana
tekisi usean eri työuran ja ammattia vaihdetaan, niin juuri tämän
kaltaiseen ajatteluun mielestäni sopisi, että lapsia
hankkivat ihmiset jonkin aikaa tiiviimmin olisivat näiden
lasten kanssa.
Kotihoidon tuki ei suinkaan ole ainoa malli. SAK:n esittämä malli
lyhennetystä työajasta molemmille vanhemmille
on erittäin hyvä. Uskon, että monet haluavat
yhdistää vähemmän työssä käyntiä ja
enemmän lastensa kanssa oloa. Tämä asia
on juuri sen kaltainen, että meidän pitäisi luopua
siitä ideologisesta rintamalinjasta, että oikeanlaista
naisten tasa-arvotaistelua on vain se, että kaikkien pitää olla
aina ja koko ajan, myös 10 kuukautta lasten syntymän
jälkeen, työelämässä.
Meidän pitää analysoida se, että se
naisten oikeus työelämään oli
tärkeä juuri siitä syystä, että jokainen
ihminen tarvitsee itsenäisen oman taloudellisen aseman.
Käytännössä se on ollut työ,
jota kautta tällainen on naiselle järjestynyt,
ja tämä naisen hyvinvointia lisäävä seikka on
käytännössä myös useimmiten
lisännyt lasten hyvinvointia. Mutta kehittyneessä yhteiskunnassa
meidän pitää kehittää malleja,
joilla tämän kaltaista yksilöllistä taloudellista
turvaa voitaisiin antaa siinä tilanteessa, missä lapsen
vanhempi jonkin aikaa valitsee sen lapsen kanssa olemisen.
Lapsethan ovat hyvin erilaisia. Ymmärrän hyvin,
että jos on lapsi, joka on ujo ja allerginen ja oppii vielä myöhään
kävelemään, niin ajatus siitä,
että tämä lapsi on saamassa virikkeitä lapsiryhmän
jäsenenä, voi tuntua brutaalilta. Mutta täytyy
todella muistaa, että omat lapseni ovat ihan suloisia ja
hienoja ja ovat päiväkodissa ja perhepäivähoidossa
olleet. Ei tämä ole sen kaltainen asia, että meidän
pitäisi toinen toisiamme syyllistää,
vaan säilyttää tämä valinnanvapaus.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi en malta olla kommentoimatta ed.
Krohnin puheenvuoroa, koska minusta siinä oli ihan positiivisia
asioita, mutta myös hieman hämmennyksen aihetta
ja hieman ristiriitaakin aikaisemmin käytyjen keskustelujen
tiimoilta. Lakialoite on erittäin hyvä, ja sen
näen ihan hyvänä asiana. Mutta tässä puheenvuorossa
tuli esille isän rooli hoidossa, siitä me varmaan
kaikki olemme samaa mieltä. Minusta se tuntui erittäin
hyvältä kuulla sen keskustelun jälkeen,
jonka me kävimme noin pari viikkoa sitten torstaina täällä ja
jossa pohdittiin sitä, mikä todella se isän rooli
siellä perheessä on. Silloin puhuttiin hedelmöityslaista
ja siitä, että isä ei välttämättä niin tärkeä olekaan
siellä, sen keskustelun viestihän oli se. Tässä minusta
on aikamoinen ristiriita.
Toisen ristiriidan koin siinä, kun puhuttiin valinnanvapaudesta
ja tasa-arvosta suhteessa hoitomuotojen valitsemiseen. Tänä päivänähän
meillä on se tilanne, että kaikilla alle kouluikäisten lasten
vanhemmilla ei ole tasa-arvoinen asema valitessaan lastensa päivähoitoa
ja hoitomuotoa yleensäkin. Tässä meillä olisi
kovasti työtä myös tasa-arvon näkökulmasta,
jotta me pääsisimme siihen tilanteeseen, että todella
kaikilla alle kouluikäisten lasten vanhemmilla olisi mahdollisuus valita
heidän perheelleen se sopiva hoitomuoto, jonka he näkevät
parhaaksi.
Sillä tavalla muutamia kommentteja tähän. Minusta
tämä lakialoite, joka tässä on
käsittelyssä, on hyvä. Näen,
että siinä on hyviä puolia, koska itselläni
on juuri samanlainen, sama kohta, hieman erilaisessa muodossa tulossa
nyt, jota käyn kohta läpi. Minusta pitää olla
selkeä poliittinen yhteinen tahto, vaikka meillä on
erilaisia vaihtoehtobudjetteja. Nimittäin oma lakialoitteeni
sisältyy kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin.
Kun molemmat oppositiopuolueet, jotka ovat tehneet oman vaihtoehtobudjetin,
näkevät tämän asian tärkeäksi,
niin toivottavasti tuemme toisiamme eikä tästä tule
kilpalaulantaa, kummalla meistä on parempi. Minä näen,
että rahasummallisesti ajateltuna vihreiden aloite on parempi.
Ehkä olemme olleet hieman realistisempia ja perustaneet
ryhmässämme, jonka lakialoitteen ensimmäinen
allekirjoittaja olen, tämän ehdotuksemme realismiin
siitä, missä määrin todennäköisesti
tämä asia voisi toteutua, ja viimeaikaisiin tutkimuksiin,
jotka ovat tässä pohjana.
Tässä meidän aloitteessamme ehdotetaan,
että pienempien, alle 2-vuotiaiden lasten kotihoidon tuen
hoitorahaa korotettaisiin 21,72 euroa kuukaudessa, jolloin hoitoraha
tulisi olemaan 274 euroa. Väestöliiton tuoreimman
perhebarometrin mukaan suomalaiset haluaisivat tehdä enemmän
lapsia kuin he todellisuudessa saavat. Lapset halutaan aikaisempaa
myöhemmin, ja moni nainen jää iän
myötä lisääntyvän hedelmättömyyden
vuoksi lapsettomaksi. Yksi keskeinen syy lasten saamisen siirtämiseen
on taloudellinen epävarmuus. Ed. Krohnkin omassa puheenvuorossaan
toi nimenomaan tämän taloudellisen epävarmuuden
esille.
Aikaisemman perhebarometrin mukaan yli 40 prosenttia päiväkotilasten
vanhemmista haluaisi jäädä kotiin hoitamaan
lapsia, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Yhteiskunnan tukitoimista
tärkeimpinä pidetään edelleen
joustavaan työaikaan ja kotihoidon tukeen liittyviä toimia.
Lasten kotihoidon tuen tarkoituksena on ollut antaa perheille mahdollisuus
jäädä hoitamaan alle 3-vuotiasta lasta
kotiin. Lapsiperheet ovat erilaisista perhepoliittisista etuuksista
kuitenkin tyytymättömimpiä kotihoidon
tuen heikkoon tasoon.
Perheille tulee taata todellinen mahdollisuus valita omaan elämäntilanteeseensa
sopiva tapa hoitaa alle kouluikäistä lasta. Toivon,
että tämä olisi myös meidän
yhteinen tavoitteemme. Nykyisen tasoiset perhepoliittiset etuudet
eivät tue vanhemmuutta ja kotien hoivatyötä.
Alle 2-vuotiaille kotihoito on vielä tärkeämpää kuin
tätä vanhemmille, ja siksi korotus nuorempia ryhmiä koskevaan
kotihoidon tukeen on kaikkein kiireellisin.
Muutamia perusteluja tähän lakialoitteeseen, miksi
juuri alle 2-vuotiaille olemme tätä asiaa lähteneet
korjaamaan. Lasten päivähoidon järjestämisen
lähtökohtana tulisi olla aina lapsen etu. Useat
lapsen kehitystä koskevat tutkimukset nimittäin
todistavat, että persoonallisuuden kasvulle olisi parasta,
että lapsi saisi elää kolme ensimmäistä vuotta
kotona vanhempien hoidossa. Lasten mielenterveyden häiriöillä on
todettu yhteys liian varhain aloitettuun ja toisaalta etenkin henkilöstöpulan
vuoksi heikkotasoiseen päivähoitoon. Nykyinen
päivähoitohan on korkeatasoista silloin, kun se
toimii niillä kriteereillä, mitkä sille
on asetettu, mutta ikävä kyllä tämän
päivän päivähoito ei täytä niitä kriteereitä,
jotka sen tulisi. Lastenlääkärit ovat
toistuvasti muistuttaneet kotihoidon vähentävän
pienten lasten infektiotautiriskiä. Alle 3-vuotiaiden lasten
sairastavuus on selkeästi suurempi kunnallisessa päivähoidossa
kotihoitoon verrattuna. Tosiasioita, jotka on tutkittu. Lasten sairauspäivien
lukumäärä on suurryhmässä keskimäärin
100 päivää vuodessa. Yksinomaan korvatulehdusten
hoito maksaa yhteiskunnalle vuosittain yli 100 miljoonaa
euroa.
Kotihoito on nykyistä tehokkaamman tukemisen arvoinen
hoitomuoto lapsen kasvun ja kehityksen kannalta, mutta myös
yhteiskunnallisesti julkisen talouden ja työn jakamisen
kannalta. Lasten kotihoidon tuesta ja yksityisen hoidon tuesta annetun
lain 1128/96 4 §:n mukaan kotihoidon tuen hoitoraha
on perheen yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta 252,28 euroa
ja kustakin seuraavasta alle 3-vuotiaasta 84,9 euroa sekä kustakin
muusta alle kouluikäisestä lapsesta 50,46 euroa
kuukaudessa. Lain 5 §:n mukaan kotihoidon tuen hoitolisää maksetaan
perheen yhdestä kotihoidon tuen päivärahaan
oikeuttavasta lapsesta. Hoitolisän täysi määrä on
168,19 euroa kalenterikuukaudessa. On laskettu, että sekä kunnille että valtiolle
kunnallinen päivähoitopaikka maksaa vähintään
kolminkertaisesti kotihoidon tukeen verrattuna. Kalleinta on juuri
pienimpien eli alle 2-vuotiaiden hoito. Tämä on
otettu huomioon myös joissakin kotihoidon tuen kuntalisää maksavissa
kunnissa. Esimerkiksi Helsinki maksaa suurempaa kuntalisää alle
2-vuotiaasta kuin 2—3-vuotiaasta. Kuntalisät ovat
aiheuttaneet sen, että eri kunnissa asuvat perheet ovat
eriarvoisessa asemassa perustelujen suhteen. Ikävä kyllä näin
on myös Oulussa. Nostamalla kotihoidon tuen tasoa riittävästi
lasten päivähoitovaihtoehdot asetettaisiin samanarvoiseen
asemaan.
Voimassa oleva järjestelmä asettaa kunnallisen
päivähoidon muiden hoitojärjestelyjen
edelle, kuten jo aikaisemmin on täälläkin
salissa monta kertaa tuotu esille. Korotus pienempien lasten hoidon
tuessa kannustaa vanhempia valitsemaan lapsilleen tällaisen
hoitomuodon kunnallisen päivähoidon sijaan. Alle
2-vuotiaiden kotihoidon lisätuella saadaan aikaan säästöjä myös kuntien
kireään taloustilanteeseen. Korotuksen kautta
kunnilta vapautuu päivähoidon järjestämisestä varoja,
joita voidaan käyttää esimerkiksi päiväkotien
ryhmäkokojen pienentämiseen.
Elokuussa 2002 kotihoidon tukea maksettiin kaikkiaan 42 912:sta
alle 2-vuotiaasta lapsesta. Tukea saavia vanhempia on jonkin verran
vähemmän, sillä joissain perheissä on
useampia alle 2-vuotiaita lapsia. Aloitteessamme esitettyjen korotusten
toteutuminen maksaisi noin 20 miljoonaa euroa, kun on otettu huomioon
noin 5 prosentin lisäys kotihoidossa olevien alle 2-vuotiaiden
lasten määrään. Tähän
20 miljoonan euron menoon löytyy kristillisdemokraattisen
eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetissa myös se tulopuoli.
Toivon, että tämä lakialoite saa
asianmukaisen käsittelyn valiokunnassa ja että kun
me näitä samansuuntaisia lakialoitteita siellä käsittelemme,
niistä löytyisi semmoinen hyvä ratkaisu
sitten lopulliseksi muodoksi.
Irina Krohn /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain kommentoida tätä isyyskeskustelua.
Hedelmöityshoitolakikeskustelussa korostin sitä,
että siittäminen ja tämmöinen
emotionaalinen vanhemmuus eivät seuraa toisiaan luonnollisesti
tai biologian sanelemana. Tässä tapauksessa hedelmöityshoitokeskustelussa
puhuttiin niin kutsutusta pakkoisyydestä, haluttiin tehdä isistä ihmisiä,
jotka ovat luovuttaneet spermaansa, mutta eivät ole ollenkaan
olleet perustamassa perhettä tämän tulevan lapsen
kanssa. Kotihoidontukikeskustelussa puhuin siitä, että tiedämme,
että silloin kun lapsella on isä ja äiti
tämmöisinä lähivanhempina, niin
on hyvin tärkeää, että myös
tämä miespuolinen vanhempi voi toteuttaa tätä vanhemmuuttaan.
Marja-Leena Kemppainen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä kuulla, että myös
isistä tehdään ihmisiä, koska
minä luulen, että jokainen isä jossakin
vaiheessa — oli se lapsi millä tavalla tahansa
aikaan saatettu — jossakin vaiheessa miettii myös
sitä omaa isyyttään. Kyllä minä olen
sitä mieltä, että jos me puhumme toisaalta
toisessa asiayhteydessä isyyden merkityksestä lapsen
kasvussa ja kehityksessä toisella tavalla kun me puhumme
toisessa yhteydessä, niin minusta siinä on ristiriitaa.
Mutta tämä ristiriita varmaan meidän
välillämme jatkuu niin kauan kuin me tästä asiasta
keskustelemme, koska tämä ilmeisesti on meille molemmille
niin henkilökohtainen ja tärkeä asia
ja periaatteellinen asia, että emme voi siitä antaa periksi.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa puhemies! Jaan ed. Kemppaisen huolen siitä,
että kun meillä ensisynnyttäjien keski-ikä alkaa
olla melkein kolmekymmentä, niin on vaara, että jopa joka
viides nainen on vaarassa jäädä ilman
lapsia.
Mutta tämä ed. Anderssonin esitys on oikeansuuntainen.
Myös kokoomus pitää tärkeänä päivähoidon
kehittämistä niin, että perheillä olisi mahdollisuus
valita oikeasti lapsen hoito joko kotona taikka kunnallisessa taikka
yksityisessä päivähoidossa. Vanhemmille
tulisikin taata paremmin mahdollisuudet valita itselleen, omalle perheelleen,
sopiva hoitomuoto, ja erityisesti alle 3-vuotiaille on erittäin
perusteltua hoito kotona isän, äidin taikka hoitajan
toimesta. Tuleekin varmistaa se, että seuraavalla vaalikaudella
viimeistään kotihoidon tuen ja yksittäisen
hoidon tuen tasoja on nostettava.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Nimenomaan nyt tässä lakialoitteessa
on kysymys todella kotihoidosta ja yksityisen hoidon tuesta ja sen
korottamisesta, ja näen, että sen merkitys nyt korostuu
nimenomaan perheelle antaen sille valinnanmahdollisuuden. Jos tätä saadaan
nostettua, korotettua, niin se tulisi todelliseksi, koska monet äidit
ja isät ovat sanoneet, että se ei ole tällä hetkellä todellinen
vaihtoehto, vaikka kotihoidon tuki on ollut olemassa, ja tämä ei
sulje ollenkaan pois päivähoitoa niille, jotka
sen haluavat valita. Erityisesti tässä, totta
kai, voidaan puhua niistä ongelmista, joita päivähoidossa
on, että siellä ei sylejä riitä,
ja jopa kuuluu sitäkin, ettei paljon syliin saisi ottaa,
jotta lapset eivät totu siihen, että itkua yritetään
syliin ottamalla jollakin tavalla hoitaa. Eli tämä kodinomaisuus
on tärkeää ja se perhe. Me olemme lapsinäkökulmaa
täällä hakeneet monen eri keskustelun
yhteydessä, että annetaan todellinen vaihtoehto
ja uskottaisiin siihen, että ei ole niin sanottuja vääriä valintoja
sen jälkeen. Olen kuullut myös niiltä,
jotka tätä vastustavat, että tätä kotihoidon
tukea, yksityishoidon tukea käyttäisivät
ehkä ne, jotka ajattelevat, että ei tarvitse mennä töihin,
tai mielellään tekevät lapsia ja ottavat
kotihoidon tukea. Mutta mielestäni sillä ajatuksella,
että tätä käytetään
väärin, on aivan virheelliset perusteet. Kysymys
on tuen valinnan mahdollistamisesta perheille.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Karttusen kanssa myös kristillisdemokraattinen
eduskuntaryhmä on ja henkilökohtaisesti olen ihan
samaa mieltä niistä asioista, mitä luettelitte,
jos kuuntelitte puheenvuoroni: meillä pitäisi
olla kaikilla mahdollisuus, vanhemmilla tässä maassa,
valita juuri omalle perheelle sopiva hoitomuoto. Ja jos minä tekisin
lakialoitteen, niin kuin itse ajattelen henkilökohtaisesti,
tekisin sen nimenomaan alle 6-vuotiaita koskevaksi. Mutta kun tiedän
tämän realismin, tiedän taloudellisen
tilanteen, näen, että tulevina vuosina meidän
tulee koko ajan nähdä, että se on pitkällä tähtäimellä alle
6-vuotiaille. Tässä tilanteessa alle 2-vuotiaat
ovat se priorisoitu ensimmäinen ryhmä, jolle näkisin,
että tukea pitäisi kohdentaa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kun tässä on puolueiden nimissä käyty
keskustelua, niin ajattelin pyytää puheenvuoron
siitä syystä, että en havaitse sosialidemokraattisia
naisia olevan läsnä. Me tällä puolella
olemme sitä mieltä, että vaihtoehtoja
on oltava. Olemme joskus saaneet vähän väärin
perustein leiman, jota emme ansaitse, vaihtoehdottomuuden leiman,
näissä lapsikysymyksissä. Me lähdemme
siitä, että on todella oltava vaihtoehtoja.
Sitten mitä tulee tähän isyyskysymykseen: Lapsen
yksinhuoltajaisänä haluaisin sanoa, että isyyden
mystifioiminen tästä siittämistavasta lähtien
on minulle kovin vierasta. Tässä mielessä,
vaikka hyvin usein olen ed. Krohnin kanssa samaa mieltä,
lähes kaikista asioista, niin juuri tässä kysymyksessä minulle
jää hiukan vieraaksi se pohdiskelu, mitä ed.
Krohn tässä hetki sitten harrasti.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan samalla tavalla haluan todistella sitä ja
todistaa, että kyllä sosialidemokraattinen puolue
itse asiassa kautta aikojen on ollut sitä mieltä,
että vaihtoehtoja pitää olla. Se näkyy
kunnallispolitiikassa sillä tavalla, että kyllä hyvin
monessa niistä kunnista, joissa sosialidemokraatit ovat
kunnallispolitiikassa vahvana puolueena, on käytössä kunnallinen
kodinhoidon tuki, joka on hyvä asia. Täällä ei
ole yhtään keskustan kansanedustajaa nyt paikalla — anteeksi,
on yksi — mutta kyllä kun tätä kuntakohtaista
vertailua tulee, niin tässä tullaan semmoiseen
tilanteeseen, että meillä löytyy tavattoman
paljon sellaisia keskustajohtoisia kuntia, joissa keskustalla on
jopa yksinkertainen enemmistö ja joissa ei ole otettu käyttöön
kunnallista kotihoidon tukea. Tämä on niitä valintoja,
mitä meidän, kun päivähoitoa
lapsille ja hoitoa ylipäätään
järjestetään, täytyy tehdä.
Yksi vaihtoehto ilman muuta on kotona annettava hoito. Kyllä se
niin on, että yhteiskunnan sitä täytyy myöskin
omalta osaltaan tukea.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laitinen peräsi keskustan kantaa
kotihoidon tukeen ja kuntalisään. Kunnissa toki
vaihtelua on, monissa kunnissa palvelujärjestelmät
ovat sillä lailla toimivat, että siellä toimii
erittäin laajasti ja hyvin perhepäivähoito,
on päiväkotipalvelut ja sitten on kuntalisä monessa
kunnassa käytössä. Mutta pidän
erittäin valitettavana sitä, että Lipposen
hallitusten aikana on leikattu hyvin paljon kotihoidon tukea ja
sillä lailla on tavallaan vaihtoehtoisuus vähentynyt
ja on jäänyt tavallaan vain perhepäivähoito
ja päiväkotihoito jäljelle. Toivon, että tulevaisuudessa
nämä kotihoidontukikysymykset saavat myöskin
ansaitsemansa huomion rahakohtelussa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa sitä,
että se todelliseksi vaihtoehdoksi tuleminen liittyy myös
osin tähän, mikä täällä nostettiin
esille, eli kuntalisään. Itse suuressa kaupungissa
eli Tampereella tätä keskustelua olen käynyt,
ja näitä esityksiä on ollut, ja kuntalisä,
Tampere-lisä, on siellä evätty ajatellen,
että se ei kuitenkaan sekään, kun kotihoidon tuki
tällä hetkellä on tällä tasolla,
olisi vielä se vaihtoehto. Toivon todella, että tässä voitaisiin edetä sillä tavalla,
että saataisiin tätä nyt lain myötä korotettua
ja jopa laajennettua. Silloin kunnat voisivat myös tarttua
tähän ja se tulisi todelliseksi vaihtoehdoksi,
koska nyt nimenomaan perheet ovat taloudellisesti erittäin
tiukoilla ja laskevat jokaisen markan.
Toivon, että hallituspuolueilla tähän
riittää nyt myös tukea. Olen myös
tätä keskustelua käynyt erityisesti naisverkoston
myötä, kun on ollut infolounaita, että ei
tätä ole priorisoitu. Kotihoidontukiasiaa ei ole
siellä priorisoitu ministereitten taholta. Toivon, että tämä tulisi
nyt yhdeksi vaihtoehdoksi.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että täällä moni
isä osallistuu tällaiseen perhepoliittiseen keskusteluun,
mutta sosialidemokraattien linjasta kuitenkin korostaisin, että nimenomaan
radikaali leikkaus tehtiin Lipposen ensimmäisen hallituksen
aikana. Silloin perusteluna sosialidemokraattinen ministeri Sinikka
Mönkäre juuri argumentoi, että lasten
hoitaminen kotona ei ole työtä. Sehän
ei ole tietystikään työtä siinä mielessä,
että työnantajasuhde ja muut puuttuvat, mutta
siinä nimenomaan valittiin, että on arvokkaampaa,
että saadaan lapsi hoitoon ja hoitopaikan piiriin, missä tapahtuu kansallisesti
tuottavaa työtä, kuin että jonkinlaisin
veroratkaisuin turvattaisiin mahdollisuus hoitaa lasta kotona.
Sekä vihreiden että ed. Kemppaisen malli ovat molemmat
vain realistisia yrityksiä parantaa akuuttia ongelmaa,
mutta meidän todella pitää aloittaa keskustelu
siitä, miten tämän erinomaisen subjektiivisen
päivähoito-oikeuden ja lain rinnalle kehitetään
mahdollisuuksia niin, että isälle ja äidille
ei ole tulevaisuusloukku valita vapaaehtoisesti joitakin vuosia
viettää lapsen kanssa kotona. Samoin pitää kehittää malleja
niihin tilanteisiin, missä on leski, yksinhuoltaja tai
muu, jotta tämä voisi lapsen kanssa alkuvuodet
viettää enemmän kotona.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Sinällään
tämä aloite on hyvään tähtäävä ja
antaa hyvän keskustelupohjan kotihoidon tuelle. Minusta
kuitenkin, kun katsoo taaksepäin historiaa, mitä tässä on
tapahtunut, kotihoidon tukijärjestelmä ei hirveän
pitkään ole ollut voimassa ja siinä on
aaltoja tapahtunut. Niin kuin on todettu, Lipposen ykköshallituksen
aikaan sitä leikattiin. Hyvä tai huono, mutta
silloinhan tehtiin paljon sellaisia toimenpiteitä, jotka
johtuivat siitä, että kerta kaikkiaan jostakin
oli saatava säästöjä aikaan.
Kun tämä runko on olemassa eikä tässä aloitteessakaan
hirveitä vaadita, minusta tähän suuntaan
pitäisi edetä. Kyllä minä näen
kaikista väitteistä huolimatta sen, jotta kasvatustyö kotona
on kaikkein parasta niissä perheissä, missä ovat
oikeat arvot kohdallaan ja halutaan näin tehdä.
Se pitää mahdollistaa ja yhteiskunnan olla tukemassa
sitä työtä. Kyllä ne ongelmat
nähdään monessa tilanteessa, jos asenne
on sillä tavalla vino, jotta ei välttämättä vanhemmat
hirveän paljon omista lapsistaan välitä.
Se kuuluu tähän kiireiseen yhteiskuntaan, aina
viedään heti hoitoon. Minusta on kaikkein ihmeellisintä semmoinen ajattelu,
jotta vaikka työttömänä jos
ollaan, ei omaa lasta haluta hoitaa. Siinä on jotenkin
asenne vähän omituinen, koska silloin koko yhteiskunnassa
pitäisi asennekasvatusta kanssa antaa enemmän
sen lisäksi, että myös tarvitaan rahapuolta.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On erittäin tärkeää,
että nimenomaan näiden kahden lakialoitteen kautta
käydään se keskustelu, mikä merkitys
tässä yhteiskunnassa on perheillä ja
nimenomaan sillä mahdollisuudella, että vanhemmat
voivat valita erilaisissa elämäntilanteissaan,
miten he voivat esimerkiksi kohdata lapsensa ja hoitaa lapsen kotona.
On varmasti vain yksi kysymys, miten me tuemme perheitä ja niiden
kasvatusmahdollisuutta ja kotona tapahtuvaa hoitoa. Sen lisäksi
työelämässä on luotava erilaisia
uusia malleja ja joustoja niin, että perheet voivat todella
valita myöskin työelämän alueella,
miten kotitehtävät hoidetaan.
Tietysti tässä on kysymys myöskin
kuntien tämänhetkisestä tilanteesta.
Meillä ei ole valtionosuuksiin tullut täysimääräisiä indeksitarkistuksia,
ja muutenkin kunnissa ollaan tiukoilla. Niin sanottu kuntalisä kotihoitoon
on hyvin harvoissa kunnissa toteutettu. Varmasti tahtoa olisi enemmänkin
kuin on voitu toteuttaa. Siinä mielessä se, että budjetin
yhteydessä nyt tehtäisiin vaikka tämä ratkaisu,
joka on ed. Kemppaisen esittämässä aloitteessa,
että pienin askelin lähdetään korottamaan
tätä muutamalla vuodella, vaikka kaikki tässä salissa
olevat varmasti tiedämme, että aivan kouluikään
saakka meillä pitäisi olla mahdollisuus perheillä valita
kotona tapahtuva hoito, mutta realistisesti niin, että jos
tässä syksyn budjetissa päästäisiin
tässä alkuun ja sitten ensi vuonna jatkettaisiin,
niin se olisi varmasti hyvä tahdonilmaisu monelle perheelle.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä keskustelu
näiden lakialoitteiden tiimoilta on ollut erittäin
hyvää. Minusta tähän on tullut
semmoisia uusia kivoja asioita, että meillä löytyy
useammasta puolueesta nyt yhteistä tahtoa siihen, että vanhemmilla
tulisi olla mahdollisuus valita lastensa hoitomuoto. Tässä on
nyt hyvä mahdollisuus lähteä viemään asiaa
pienin askelin eteenpäin. Otetaan tavoitteeksi seuraavassa
hallitusohjelmassa, että tämä asia pystyttäisiin
ihan kokonaisuudessaan viemään alle kouluikäisiin
lapsiin. Minusta on ollut oikein mukava kuunnella tätä keskustelua.
Haluaisin vielä kiinnittää huomiota
siihen, että sen sijaan, että aina täällä salissa
käydään keskustelua siitä, kuka
teki sitä pahaa silloin aikaisemmin, kenen hallitus teki
mitäkin pahaa, pystyisimme näkemään
tämänhetkisen tilanteen ja korjaamaan sitä emmekä rypisi
niissä vanhoissa asioissa, joille ei enää voida
mitään. Ne ovat tapahtuneet ja olleet, ja nyt
pitää mennä eteenpäin.
Keskustelu päättyy.