11) Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain 9 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehdotan tässä lakialoitteessa,
että vaikeavammaisen henkilön avustajapalvelu
siirrettäisiin kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden
piiriin niissä tilanteissa, joissa vammaisen henkilön
avun tarve on runsas, säännöllinen, toistuva
tai jatkuvaluonteinen. Avun tarpeen ollessa tilapäinen
ja satunnainen henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta
aiheutuvien kustannusten korvaaminen säilyisi tämän
esitykseni mukaan nykyiseen tapaan harkinnanvaraisena.
Tämä kysymys vaikeavammaisten oikeudesta,
niin sanotusta subjektiivisesta oikeudesta, henkilökohtaiseen
avustajaan on ollut varsin paljon täällä eduskunnassa
vuosien varrella esillä, ja esimerkiksi viime kaudella
sosiaali- ja terveysvaliokunta, jonka jäsen silloin olin,
otti lausunnossaan kantaa tähän kysymykseen ja
aivan yksimielisesti esitti, että avustajapalvelu säädettäisiin
lakisääteiseksi oikeudeksi. Tällä hetkellähän se
on kuntien harkinnassa. Henkilökohtainen avustajapalvelu
mahdollistaa vaikeavammaisen henkilön itsenäisen
elämän. Monella vaikeavammaisella henkilöllä aivan
normaalit arkipäivän elämän
toiminnot syömisestä, peseytymisestä asioimiseen
ovat täysin riippuvaisia siitä, että saa toisen
ihmisen apua näihin toimintoihin.
Avustajajärjestelmä toki on käytössä tälläkin hetkellä,
mutta sen toimivuudessa on useita ongelmia. Palvelun saatavuus vaihtelee
kunnittain. On aika paljon eroja siinä, millä tavoin
kunnat järjestävät tätä avustajapalvelua
ja miten herkästi vaikeavammaiset henkilöt tätä oikeuttaan
saavat nauttia. Avustajat ovat usein kouluttamattomia, ja vammaisella
henkilöllä voi olla vaikeuksia toimia työnantajana
ja selvittää työoikeudellisia ongelmia.
Kunta voi kieltäytyä avustajan palkkakustannusten
maksamisesta, jos vammainen henkilö ei pysty osoittamaan,
että hän tarvitsee avustajaa päivittäisistä toiminnoista
suoriutumisessa laissa määrätyllä tavalla.
Nykyisen käytännön mukaan henkilökohtaisen
avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset voidaan korvata
vammaiselle henkilölle, joka tarvitsee runsaasti toisen henkilön
apua kotona jokapäiväiseen elämään liittyvissä asioissa
tai kodin ulkopuolella asioiden hoitamisessa, opiskelussa, harrastuksissa, työssä
tai
yhteiskunnallisessa osallistumisessa.
Vammaisfoorumi on kiinnittänyt huomiota erityisesti
siihen, että monien vaikeavammaisten kohdalla avustajan
tarve ei ole runsas, mutta välttämätön
säännöllisenä, toistuvana ja
jatkuvana itsenäisen suoriutumisen mahdollistamiseksi.
Esimerkiksi näkövammaisen kohdalla säännöllinen apu
on usein välttämätöntä,
jotta itsenäinen suoriutuminen on mahdollista. Sen vuoksi
mielestäni ei ole perusteltua rajata henkilökohtaisen avustajan
myöntämiskäytäntöjä vain
sellaisiin tilanteisiin, joissa avuntarve on runsas, koska tällöin
rajataan useita yhtäläisesti apua tarvitsevia ryhmiä järjestelmän
ulkopuolelle. Vammaisten henkilöiden perusoikeuksien, erityisesti
yhdenvertaisuuden ja itsemääräämisoikeuden,
toteutuminen edellyttää, että kun vaikeavammaisen henkilön
avuntarve on runsasta tai pysyvää ja säännöllistä,
oikeus avustajaan olisi subjektiivinen oikeus. Mielestäni
jos vammaisen henkilön avuntarve on tilapäistä ja
satunnaista, järjestämisvelvollisuus voisi säilyä nykyiseen
tapaan määrärahasidonnaisena.
Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa kunta vastaa kokonaan henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän rahoituksesta. Kun näitä avustajajärjestelmien
kustannuksia on vertailtu, niin esimerkiksi Ruotsissa panostetaan
avustajatoimintaan selvästi Suomea enemmän. Mielestäni
henkilön asuinpaikka ei saisi olla vaikuttamassa siihen, saako
hän tarvitsemansa vammaispalvelulain mukaiset palvelut,
ja sen vuoksi toivon, että tämä lakiesitys
saisi valiokunnassa asianmukaisen käsittelyn. Toivon tietysti
sitä, että erityisesti hallituspuolueen edustajat
kiinnittäisivät huomiota tähän
lakiesitykseen. Ajattelisin, että kyllä se olisi
myös jos ei hallitusohjelman kirjaimen niin ainakin hengen
mukainen tavoite.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan oikeastaan monessakin mielessä ed.
Räsäsen tekemää lakialoitetta
ja tästä syystä halusin muutaman asian
ja ajatuksen tuoda tässä myös itse esille.
On harmillista, että tällaisia asioita, kuten
tämäkin, meitä on näin harva
kuuntelemassa, mutta toivoisin, että valiokunnassa tämä sitten
saa sen keskustelun aikaan, minkä se ansaitseekin.
Tiedämme kaikki, että hallitusohjelman mukaisesti
parasta aikaa valmistellaan kehitysvammalain ja vammaispalvelulain
yhteensovittamista. Ensimmäinen vaihe on saatu tehtyä,
sillä selvitysmies Jukka Kumpuvuori on juuri vähän
aikaa sitten saanut niin sanotun esiselvityksen valmiiksi. Esiselvityksessä on
tuotu esiin myös avustajajärjestelmän
kehittäminen siten, että runsaimman avun tarpeessa
olevat vaikeavammaiset saisivat subjektiivisen oikeuden avustajaan
ja palvelu siirrettäisiin kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden
piiriin. Lisäksi käyttöön tulisi oma-avustajapalvelu,
jolla vastattaisiin erityisesti kehitysvammalain piirissä olevien
palvelutarpeeseen, sekä eräänlainen keikka-avustajapalvelu,
jolla nimenomaan vastattaisiin tähän ed. Räsäsen
lakialoitteessaankin esiin tuomaan tilapäiseen ja satunnaiseen
avustajatarpeeseen.
Kumpuvuoren selvityksessä todetaan myös, että on
tärkeää, että kaikkein tärkeimmät
vammaisille suunnatut palvelut ja tukitoimet taataan selkeästi
subjektiivisena oikeutena ja viranomaisen harkintavalta pidetään
näiden osalta mahdollisimman pienenä. Tällä myös
turvataan, ettei tule niitä epäkohtia, mitä ed.
Räsänen toi esiin eri kunnista palvelun antajina,
kun vammaiset eri puolilla Suomea ovat eriarvoisessa asemassa nykyisen
lain aikana. Samaan tulokseen ovat tulleet, kuten ed. Räsänenkin
totesi, muun muassa vammaistyöryhmä 96, edellisen
kauden sosiaali- ja terveysvaliokunta sekä lukuisat yksittäiset kansanedustajat,
allekirjoittanut mukaan lukien.
Näkemykseni poikkeaa kuitenkin jossakin määrin
selvitysmies Kumpuvuoren näkemyksestä siltä osin,
että toivoisin valtion ottavan voimakkaamman vastuun palvelun
rahoittamisesta vastaavalla tavalla kuin omaishoitajajärjestelmässä.
Valtio vastaisi vaikeavammaisten henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
rahoittamisesta esimerkiksi Kansaneläkelaitoksen kautta.
Muilta osin rahoitus ohjautuisi, kuten selvitysmies Kumpuvuori on
esittänytkin.
Kannatan ed. Räsäsen lakialoitteen henkeä monessakin
mielessä. Kuitenkin toivon vielä edelleen painotettavan
sitä, että nyt voitaisiin lisätä lakiin
tässä aloitteessakin esitetty työnantajavelvollisuuksien
hoitaminen tarvittaessa kunnan toimesta. Kunnan tulee huolehtia
henkilökohtaisen avustajapalvelun saatavuudesta. Ei kaikilla
vammaisilla eikä edes heidän läheisillään
ole valmiuksia hoitaa työnantajavelvollisuuksia. On siten
kohtuutonta, että eräät vammaiset joutuvat
käyttämään avustajatunteja työnantajavelvollisuuksien
täyttämiseen. Jokainen, jolla on kokemusta yritys-
tai järjestömaailman kautta työnantajavelvoitteiden
hoitamisesta, tietää, että suurin työpanos
täytyy tehdä ensimmäisen työntekijän
kohdalla.
Kunnissa on käytössä osaaminen ja
taloushallinnon tietokoneohjelmat, joilla helposti lasketaan maksut
ja toimitetaan tiedot pankkiin ja verottajalle. Tämä järjestelmä toimii
kunnan toimintana erittäin hyvin. Siksi on oltava mahdollisuus
saada tämä asia hoitoon kunnan palveluna, mikäli
se palvelun käyttäjälle vain on tarpeen. Tiedossani
on, että joissakin kunnissa tämä onkin
mahdollista ilman tämän kummempaa säätelyä eli
se toimii luonnollisena toimintamuotona. Katsonkin, että ellei
lakiin saada tällaista lisämomenttia, niin Sosiaalialan
kehittämishankkeen puitteissa olisi syytä tällainen
hyvä käytäntö saada istutettua
yhä useampaan kuntaan.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Iloitsen tuosta ed. Anneli Kiljusen
asiantuntevasta puheenvuorosta ja erityisesti tuosta myönteisestä asenteesta
tätä ehdotusta ja ajatusta kohtaan. Tiedän
kyllä, että myös hallituspuolueiden riveissä,
samoin kuin oppositiossa, on varsin laajaa kannatusta ja myötätuntoa
tätä kysymystä kohtaan. Siksi vetoankin
teihin, ed. Anneli Kiljunen, että voimakkaasti veisitte
tätä asiaa oman puolueenne ja hallitusrintaman
sisäpuolella, jotta jo tämän vaalikauden
aikana tätä vaikeavammaisten tärkeää oikeutta
saataisiin vahvistettua. Tästä on puhuttu aivan
liian monta vuotta jo täällä eduskunnassa,
ja mitään parannusta ei ole tapahtunut.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käytän puheenvuoron ihan
sen takia, että Keski-Suomesta Saarijärven invalidit,
joilla on erinomaista järjestöaktiviteettia, ovat
lukuisia kertoja ottaneet minuun juuri tässä asiassa
yhteyttä. Toivon, että tässä asiassa
voitaisiin päästä eteenpäin.
Kun kuntien kesken vallitsee hyvin erilaista käytäntöä,
niin tässä on yksi semmoinen epäkohta,
jossa sitten vammaiset ja vammaista hoitavat ovat eriarvoisessa
asemassa tässä maassa. Toivotaan, että tälle
asialle löytyy ymmärtämystä hallituksen
valmistelijoitten parista.
Keskustelu päättyy.