13) Hallituksen esitys aluehallinnon viranomaisten tehtäviä koskevan
         lainsäädännön muuttamiseksi
      
       
         					
      
      
         
         Rakel Hiltunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Valtion aluehallintouudistuksen periaatteista
            päätettiin viime viikolla eduskunnassa. Se ei
            ollut yksimielinen käsittely, ja vähemmistöön
            jääneiden mielestä aluehallintouudistus
            viedään liian kovalla vauhdilla eteenpäin.
            Erityisesti mielestämme olisi tullut selvittää ympäristöhallinnon itsenäisyyttä,
            työsuojelukysymyksiä, liikunta-, sivistys-, opetustoimen
            asemaa ja kansalaisen oikeusturvan kannalta tätä kokonaisuutta
            eli ottaa aikalisää. Esitimme silloin hylkäystä.
            Nyt on sen periaatteen mukaisen täytäntöönpanolainsäädännön
            käsittely, ja eduskunnan hallintovaliokunta oli lähes
            mahdottoman tehtävän edessä. 50 säädösmuutosta
            tehtiin tähän 1 140 sivua käsittävään
            kokonaisuuteen. Edustajien pöydät keventyvät
            ja hartiat, kun nämä saadaan nyt pois.
         
         
         Mutta tähän esitykseen sisältyy vastalause, joka
            pitää sisällään hylkäysehdotuksen,
            ja sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on sitä mieltä,
            että kun olimme jo silloin perusperiaatteiden käsittelyn
            yhteydessä hylkäyksen kannalla, kannatimme aikalisän
            ottamista jatkovalmisteluun, nyt toistan tämän
            vastalauseen 1 mukaisen hylkäysehdotuksen.
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Esitän tämän lakiesityksen
            hylkäämistä vastalauseen 2 mukaisin perustein.
            Ryhmämme esitti jo hallintovaliokunnassa hylkäämistä,
            jota myös perussuomalaiset kannattivat.
         
         
         Perustelut ovat vähän saman tyyppiset, mitä ed.
            Hiltunenkin toi esille. Tämä uudistus on kovin
            monimutkainen, ja nämä ongelmat tulevat korostumaan,
            kun tämä uudistus on viety todella kovalla kiireellä eteenpäin.
            Tästähän asiantuntijatkin ovat huomauttaneet.
            Tässä käy niin, että esimerkiksi
            päätös- ja puhevaltaan liittyviä kysymyksiä voidaan
            joutua ratkomaan jopa oikeudessa toimivaltasuhteiden epäselvyyden
            vuoksi. Kyllä tuolla valiokuntakäsittelyssä huomasi
            sen, että myöskin hallituspuolueitten edustajat
            olivat kovin kriittisiä tähän hallituksen
            esitykseen. Monia kohtia joudutaan varmasti pian korjaamaan uusilla
            lakiesityksillä.
         
         
         Meillä näyttää olevan tapana
            tämän hallituksen aikana, että tulee
            aivan liian paljon tämmöisiä raakileita
            ja erittäin kehnoa lainsäädäntöä.
            En ymmärrä tätä, ettei näihin
            asioihin, näinkin isoihin asioihin, olisi voitu huolellisemmin
            paneutua ja tehdä parempaa työtä.
         
         
       
      
         
         Veijo Puhjo /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva hallituksen
            esitys 161/2009 vp eli esitys valtion aluehallinnon viranomaisten
            tehtävien muuttamiseksi on tehty ihan liian hätiköiden
            aivan samoin, kuten tämän esityksen pohjanakin
            oleva vastikään hyväksytty varsinainen aluehallintouudistuslaki.
            Hallintovaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on käynyt
            täysin selväksi, että monien uusien viranomaistahojen
            toiminta voi käytännössä takkuilla
            melko pahoinkin. Siksi olisi ollut vähintään
            tarpeen pidentää esityksen käsittelyä valiokunnassa
            niin, että niin tämä laki kuin itse aluehallintouudistuslaki
            olisi tullut voimaan vasta 1.1.2011 uusien viranomaisten paremmin
            toimintavalmiuksin. Siksi kannatan ed. Unto Valppaan hylkäysesitystä.
         
         
       
      
         
         Valto Koski /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Jo täällä nämä käytetyt
            puheenvuorot osoittavat, että tässä lainsäädännön
            sisällön käsittelyssä on ollut paljon
            asiakohtia, jotka ovat antaneet aihetta miettiä, onko laki
            mahdollista näin lyhyessä aikataulussa saada toimivaan
            kuntoon. Tässä talossa on puhuttu paljon tästä lainsäädäntötyön
            valmistelusta ja niistä puutteista, ja voi sanoa, että tässä on
            yksi osoitus siitä, että vaikka on iso, merkittävä asiakokonaisuus,
            niin lainsäädäntöongelmia on
            ollut. Se näkyy ja kuuluu tästä pykälien
            muutosten määrästä ja sisällöstä ja
            sitten vielä tuosta valiokunnan lausumaehdotuksesta, jossa
            pääosin käyvät ilmi ne kohdat,
            mitkä jäävät vielä avoimiksi.
            Näillä puheilla, arvoisa puhemies, kannatan ed.
            Hiltusen tekemää hylkäysesitystä.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Aluehallinnon suuri historiallinen uudistus
            todellakin eduskunnan osalta käsiteltiin varsin nopeasti.
            Se oli todella iso, merkittävä uudistus ja koskee
            valtavaa määrää viranomaisia,
            tehtäviä, tärkeitä tehtäviä,
            joita hoidetaan näissä uusissa elyissä ja
            aluehallintovirastoissa. Siksi yhdyn kyllä siihen kritiikkiin,
            mitä täällä esitettiin siitä, että eduskunnalle
            jäi liian lyhyt aika paneutua näihin yksityiskohtiin
            ja jäi sen varaan, että luotamme siihen, miten
            valmistelu on tehty. En nyt epäile, ettei valmistelua kohtuullisen
            hyvin ja perusteellisesti tehty, mutta kyllä päättäjillä pitää olla
            myös parempi mahdollisuus paneutua asioihin ja tutkia yksityiskohtia
            suurten linjojen ohella. Tähän ei tässä ollut
            mahdollisuutta, kun tuo uudistus budjettilakipakettina vietiin läpi.
         
         
         Henkilökohtaisesti hyväksyin tuon aluehallinnon
            uudistuksen silloin pari viikkoa sitten, kun katsoin, että tässä tilanteessa
            se on kuitenkin viisasta viedä eteenpäin. Nyt
            hieman ihmettelen, kun eduskunta silloin pari viikkoa sitten enemmistöllä hyväksyi
            sen itse päälainsäädännön,
            että nyt löytyy sitten niitä, jotka ovat
            hylkäysesityksen tekemässä tälle
            lainsäädäntöpaketille, joka on
            kuitenkin kytketty siihen isoon jo hyväksyttyyn uudistukseen.
            Minun logiikkani kertoisi sitä, että tämä meidän
            nyt täytyy hyväksyä, kun on eduskunnan
            enemmistö hyväksynyt sen voimaan tulevaksi, mikä on
            jo hyväksytty.
         
         
         Siksi, herra puhemies, en yhdy tämän paketin hylkäämiseen.
            Toivon kyllä, että hallintovaliokunta olisi käynyt
            sen yli tuhat sivua hyvin huolella läpi, mutta ehkä näin
            ei välttämättä ole tapahtunut,
            ja siksi täytyy nöyrällä mielellä katsoa, että sieltä voi
            löytyä ongelmia, jotka pitää sitten nopeasti
            korjata.
         
         
       
      
         
         Susanna Huovinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Itse katson tätä asiaa
            ympäristövaliokunnan näkökulmasta
            ja olen kyllä sitä mieltä, että ihan johdonmukaista
            on esittää myös näiden osalta hylkyä,
            koska tässäkin on tosiasiallisia muutoksia. Vähän
            ihmettelin sitä silloin valiokunnassa, kun ensin sanottiin,
            että tämä on pelkkä tekninen paketti,
            ja kun sitten kuulimme lisää asiantuntijoita,
            niin kävikin ilmi, että täällä tehdään
            aivan tosiasiallisia muutoksia. Tämä ei ollut
            kyllä ollenkaan mukavaa kuultavaa ainakaan näiden
            ympäristöasioiden näkökulmasta.
         
         
         Nyt olen tyytyväinen siitä, että ympäristövaliokunnan
            esitykset tässä 161-paketissa on otettu huomioon
            ja esimerkiksi sähköisen tiedottamisen osalta
            hallintovaliokunta on päätynyt samaan ratkaisuun
            kuin ympäristövaliokunta esitti. Mutta sen sijaan
            haluan todeta vielä, että ympäristö-
            ja erityisesti vesiasioiden osalta näiden muutosten, joita
            tässä nyt on käsitelty ja selvennyksinä esitetään,
            olisi pitänyt olla myös siinä varsinaisessa
            lakipaketissa, joka käsiteltiin aiemmin. Tästä olen
            edelleenkin pahoillani. Hieman vaikuttaa, että hallintovaliokunnan
            enemmistö on niin kuin myöhään
            herännyt tähän asiaan ja nyt sitten täällä koetetaan
            niitäkin paikata, mitkä hirmuisella kiireellä vietiin
            läpi siinä isossa paketissa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan lopuksi vaan todeta, että arvioni
            on se, että maassa vallitsee aluehallinnon osalta vuodenvaihteessa
            herttainen sekamelska ja sitä sitten käymme yhdessä setvimään
            ja toivomme, että joku tolkku syntyy.
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemelle: Tämä on
            aika johdonmukainen seuraus, koska olimme sen hylkäyksen
            kannalla jo silloin aikaisemmin. Tämä on jatkoa
            sille, valtavan suuri lakipaketti, joka on hyvin ristiriitainen,
            monimutkainen. Olisi aika epäjohdonmukaista, jos vielä nyt
            sitten tässä vaiheessa olisimme sitä mieltä,
            että tämä loppu voidaankin noin vain
            hyväksyä ja siunata. Kyllä minusta tässä on
            hyvin johdonmukaisesti toimittu näissä molemmissakin
            vastalauseissa, joiden mukaiset hylkäysesitykset on tehty
            täällä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.