5) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle vaalirahoituksen
valvonnasta vuoden 2012 presidentinvaaleissa
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on käytyjen
tasavallan presidentin vaalien vaalirahoitusprosessin se vaihe,
jossa tarkastusvaliokunta ilmoittaa eduskunnan suurelle salille
oman näkemyksensä siitä, mitä Valtiontalouden
tarkastusvirasto on jo tässä tarkastusvaiheessa
tehnyt ja mitä esiin on tullut. Pääsääntöisesti
kaikki on sujunut oikein hyvin, ja siis mitään
väärinkäytöksiä missään vaiheessa
ei vaaleissa ole havaittu.
Valiokunta tässä vaiheessa kiinnittää huomiota
yhteen seikkaan, joka onneksi jäi täysin teorian
tasolle tällä kertaa, mutta johon on syytä palata
lainsäädäntöä kehitettäessä.
Nimittäin tasavallan presidenttiä valittaessa
ilmoitusvelvollinen ja siis myös se, keneltä tarkastusvirastolla
on oikeus saada tietoja, on ehdokkaan asettanut taho, pääsääntöisesti
puolue. Mutta hyvin useissa kampanjoissa, ei tosin kaikissa... (Hälinää)
Arvoisa puhemies! Täällä on pikkuisen
sekava tilanne. Olen ollut tarkastusvaliokunnan puheenjohtajan lisäksi
myös tarkkailuluokan opettaja, mutta se ei auta nyt. (Ben
Zyskowicz: Kiitos rinnastuksesta!)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä tuntuu tännekin vähän
sekavalta. Tässä on siis eduskunnan täysistunto
käynnissä ja kuullaan tarkastusvaliokunnan puheenjohtajan
esittelyä tarkastusviraston toimintakertomusta koskevasta
mietinnöstä. Pyydän siirtämään
neuvonpidot salin ulkopuolelle.
Kiitoksia, arvoisa puhemies!
Puhemies Eero Heinäluoma:
Odotellaan nyt sen aikaa, että nämä neuvonpidot
siirtyvät. — No niin, uusi yritys.
Kiitoksia, arvoisa puhemies. — Houkutuksena paikalle
jääneille toistettakoon siis, että jos
aiotte pyrkiä tasavallan presidentiksi, niin tämä koskee
erityisesti teitä.
Kyseessä on raportti vaalirahoituksesta: tarkastusvaliokunnan
näkemyksen mukaan asiat ovat sujuneet hyvin, niin myös
Valtiontalouden tarkastusviraston näkemyksen mukaan, mutta laista
on löytynyt näissä vaaleissa onneksi
teoreettiseksi jäänyt havainto, joka kuitenkin
täytyy korjata ennen seuraavia tasavallan presidentin vaaleja.
Nimittäin ilmoitusvelvollinen ja sitä myöten
myös se, keneltä Valtiontalouden tarkastusvirastolta
on oikeus pyytää tietoja, on ehdokkaan asettanut
taho, pääsääntöisesti
puolue. Kuitenkin, ja meidän kertomuksesta näkyvällä tavalla,
monissa kampanjoissa, ei kaikissa, tukiyhdistyksellä tai
tukiyhdistyksillä oli erittäin merkittävä rooli
kampanjan vetämisessä, sen rahoituksessa ja sen
keräämisessä. Jos olisi käynyt
niin — miten tällä kertaa ei onneksi
käynyt, eikä ollut edes viitteitä siitä,
että olisi meinannut käydä — että nämä tukiyhdistykset
eivät olisi halunneet puolueille näitä tietoja
antaa ja sitä kautta puolueiden olisi ollut vaikea tarkastusvirastolle
antaa näitä tietoja, olisimme olleet tilanteessa
"Houston, we have a problem".
Tämmöistä tilannetta ei todellakaan
tällä kertaa tullut. Kaikki todella mielellään,
hyvin antoivat kaiken tiedon, ja näin ollen tällä kertaa
asiat menivät hyvin, mutta ennen seuraavia presidentinvaaleja
tätä lakia on tältä osin tarkistettava. Uskon,
että olette kaikki samaa mieltä siitä,
että myös näiden tukiyhdistysten tietojen
tarkistamisen ja saantioikeuden täytyy olla osa tätä lainsäädäntöä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on aiemmissakin yhteyksissä kertonut,
että tarkoituksenamme on ollut, että tarkastusvaliokunta
on kerinnyt käydä tämän uuden
vaalirahoituslain aikana tapahtuneen tarkastuksen kaikkien valtakunnallisten
vaalien osalta kertaalleen läpi ja sen jälkeen antaa
laajemman raporttinsa siitä, minkä ollaan havaittu
laissa toimivan hyvin ja mitä mahdollisesti täytyy
parantaa. Tämä tilanne tulee esiin nyt ensi keväänä,
kun saamme käsitellyksi kunnallisvaalien osalta Valtiontalouden
tarkastusviraston raportin. Edellinen valiokunta kerkesi jo käydä eurovaalit
uuden lain voimalla ja nykyinen valiokunta kaikki muut vaalit. Silloin
meillä on käsillä mielestämme,
ja uskomme näin, riittävästi informaatiota
kattavamman raportin tuontiin tälle salille ja sen keskustelun
käynnistämiseen, miltä kaikilta osin
lakia on eduskunnan mielestä vielä tarkennettava
tahi parannettava ja korjattava.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunta mietinnössään
ja puheenjohtaja Brax puheenvuorossaan kiinnittivät huomiota
siihen, että puolue on ilmoitusvelvollinen vaaleista mutta tämä vaalituki
on voitu hoitaa tämmöisen erillisen tukiyhdistyksen
kautta ja puolueella ei ole taas oikeutta saada siltä tietoa.
Puheenjohtaja Brax arveli, että me kaikki olemme yksimielisiä siitä,
että lakia tulee tältä osin korjata.
Kiinnitän nyt taas kerran huomiota siihen, onko kaikista
asioista todella aivan pakko säätää lailla.
Eikö voitaisi ajatella, että jos puolue on ilmoitusvelvollinen
ja tukiyhdistys käytännössä hoitaa
nämä asiat, niin jo asian luonteesta johtuu, että puolueella
on oikeus saada tukiyhdistykseltä ne tiedot, jotka se tarvitsee
voidakseen täyttää sen ilmoitusvelvollisuutensa,
joka sillä lain mukaan on viranomaisiin päin?
Eli totta kai tämäkin voidaan lailla selkeyttää,
ja kaikki muutkin asiat voidaan lailla selkeyttää,
mutta jotenkin minusta tuntuu, että joskus asian luonteestakin voitaisiin
jotain päätellä.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Silloin kun on kysymys tarkastusviraston
toimivallasta, ja kun tämän mielestäni,
vaikka olenkin puolueellinen, aika hyvän lain nojalla heidän
oikeuttaan tarkistaa tietoja voidaan tehostaa uhkasakoilla, silloin
on kyllä niin, että virasto ei voi lähteä uhkasakkoja antamaan
ilman, että lainsäädäntöpohja
on kunnossa. Tämän takia mielestäni heidän
oma arvionsa ja myös valiokunnan juridinen arvio, että tältä osin
lakia on tarkistettava eikä pelkällä tulkintaohjeella
tai järjenkäytöllä selvitä,
on paikallaan.
Muistutan, että valiokunta aiemmissa yhteyksissä on
tulkintaohjeilla ratkaissut monia kysymyksiä edellisten
vaalien osalta, mutta tältä osin läksyt
on tehty ja mietitty edustaja Zyskowiczin kysymystä ja
todettu, että tämä vaihtoehto ei ole käytettävissä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Puheenjohtaja Braxin puheenvuoro on
perusteltu, ja hän on varmasti oikeassa nykyisessä tulkintatraditiossamme, mutta
tässä maassa on aikaisemmin pärjätty
ilman, että joka asiasta ja joka yksityiskohdasta on erikseen
säädetty lailla. Nyt on menty siihen suuntaan,
että kaikesta pitää erittäin
tarkkaan säätää lailla.
Tässä asiassa esimerkiksi Valtiontalouden
tarkastusvirasto voi asettaa ilmoituksen ilmoitusvelvolliselle eli
puolueelle uhkasakon, joten luulisi, että siitä voisi
päätellä, että puolueella on
oikeus saada nämä tiedot tältä tukiyhdistykseltä, jotta
se voi täyttää sen ilmoitusvelvollisuuden, jota
jopa uhkasakolla tehostaen siltä vaaditaan.
Eli kiinnitän huomiota tähän, että kyllä kaikista
asioista voidaan säätää lailla
ja kaikki asiat voidaan selkeyttää lailla. Ja
tämä voi olla hyvä esimerkki, missä puheenjohtaja
Brax on oikeassa, että tässä tarvitaan
lakia, mutta joskus voisi pysähtyä miettimään,
onko todella niin, että on mikä tahansa asia,
niin siitä pitää erikseen säätää lailla,
muuten ei voida järkeä käyttää.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun nyt on täällä uudistettu
tätä vaali- ja puoluerahoitusta, niin on huomattu
erityisesti tarkastusvaliokunnassa, kun on käyty läpi
näitä eri vaaleja, että siellä selvästi
on kehittämisen kohteita. Tämä seikka,
jonka edustaja Brax otti esille, on aivan selkeästi sellainen
aukko, joka on jäänyt, ja se on helppo tilkitä.
Kun tätä lainsäädäntöä ryhdytään uudistamaan,
niin silloin on syytä paikata nämä tämmöiset
epäselvät ilmaisut, joita sinne on jäänyt,
ja tulkinnanvaraisuudet, jotta saadaan mahdollisimman yksiselitteinen
ja selkeä laki. Nämä asiat ovat todella
tärkeitä, niin että kaikilla todella
on tämä ilmoitusvelvollisuus ja tukiyhdistysten
tulee antaa ne tiedot ihan sillä perusteella, että se
on kirjattu lakipykäliin.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen sinänsä edustaja Zyskowiczin
kanssa samaa mieltä siitä, että mitä vähemmän
lakeja, sen parempi, mutta jos sitä perustellaan sillä,
että käytetään vain pelkkää järkeä,
niin jos käytettäisiin pelkkää järkeä,
niin itse asiassa lakeja ei tarvittaisi juuri lainkaan. Mutta lakeja
yleensä tarvitaan aika paljolti sen vuoksi, että se
järjen käyttö tuppaa erilaisista syistä, oman
edun tavoittelun tai jonkun muun syyn vuoksi, jäämään
vähäisemmäksi. Kyllähän
tässäkin on tietysti teoreettisesti mahdollista,
että sen vaaliprosessin kestäessä puoluejohdon
ja tukiyhdistyksen välit menevät sellaisiksi,
että syntyy änkyröintiä. Olisi
aika kummallinen tilanne, jos tukiyhdistys siitä huolimatta,
että tietää puolueen saaneen uhkasakkouhan,
ei suostuisi antamaan niitä tietoja. Se olisi aika mielenkiintoinen tapaus
käsiteltäväksi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Erkki Virtanen on varmasti
oikeassa, lakia tarvitaan, maata on lailla rakennettu jne. Mielivaltaan
ei ole paluuta eikä pidä olla paluuta. Nyt mielestäni
viimeisten vuosien ja käytäntöjen aikana
on menty aika lailla toiseen suuntaan.
Kysynpä nyt selvyyden vuoksi, että kun eduskuntavaaleissa
ehdokas on ilmoitusvelvollinen mutta ehdokkaan rahaliikenne voidaan
eduskuntavaaleissa ymmärtääkseni järjestää tukiyhdistyksen
kautta, niin onko, edustaja Brax, myös niin, että pitää erikseen
lailla säätää, että ehdokkaalla
on oikeus saada omalta tukiyhdistykseltään tietoa
oman kampanjansa rahaliikenteestä, jotta hän voi
täyttää sen ilmoitusvelvollisuuden viranomaisille,
mikä hänelle ehdokkaana kuuluu. Onko tästäkin
tarpeen säätää lailla?
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tästä on hyvin yksiselitteisesti
säädetty jo lailla. Kun ehdokas itse joutuu allekirjoittamaan
sen ilmoituksen, hän samalla vahvistaa myös tukiyhdistystensä kautta
tapahtuneen rahoituksen siinä lomakkeessa, ja se käy
laista ja lain perusteluista ilmi. Sen sijaan tasavallan presidentin
vaaleissa ehdokas itse ei allekirjoita ilmoitusta, ja
silloin kun lakia on kirjoitettu, on vain yksinkertaisesti
jätetty havaitsematta se, että puolueiden tasavallan
presidentti -kampanjoissa saattaa olla myös merkittävä rooli
tai jopa päärooli näillä yhdistyksillä.
Kysymys on siis siitä, että kansanedustajien osalta
nämä kaikki asiat huomattiin lakia kirjoitettaessa,
mutta tasavallan presidentin vaalien osalta tätä ei
ole huomattu, ja se aukko pitää korjata.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Myönnän, että saivartelen,
mutta, puheenjohtaja Brax, jos edustaja Erkki Virtasen esimerkkiä noudattaen
kysyisimme, että entäs tilanne, jossa ehdokkaan
puolesta toimii tukiyhdistys ja ehdokas ja hänen tukiyhdistyksensä riitaantuvat
kampanjan kuluessa, onko todella niin, että laissa on tänä päivänä säädetty,
että ehdokkaalla, joka on ilmoitusvelvollinen tultuaan valituksi
tai varamieheksi, on lakiin perustuva oikeus saada tukiyhdistykseltä tietoja
tukiyhdistyksen rahaliikenteestä? Onko todella säädetty laissa
tämä tietojensaantioikeus? Vähän
epäilen sitä.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt ei ole kysymys tietojensaantioikeudesta
vaan tarkistusoikeudesta, ja on yksiselitteistä, että siitä osasta
kampanjaa, joka on se ehdokkaan kampanja ja josta hän on ollut
mukana päättämässä ja
joka on hänen kampanjansa, siltä osin kaikista
tiedoista hän vastaa ja hänen tulee voida vastata.
On tietysti aivan mahdotonta, jos jossakin on joku tuntematon taho
tai joku, joka ehdokkaasta huolimatta tai tämän
kanssa ikään kuin riitautuen tekee ehdokkaan kampanjan
näköistä kampanjaa. Silloin tietenkään
näin ei voi tapahtua. Mutta kyllä, ehdokkaan kampanjan
osalta ehdokas itse allekirjoittaa ja ilmoittaa ja vakuuttaa myös
ne tulleet lahjoitukset ja ne tiedot oikeiksi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen pahoillani, että joudun saivartelemaan,
(Tuija Brax: No, niin me kaikki!) mutta tässähän
on kyse juuri siitä, edustaja Brax, että ehdokas
tekee ilmoituksen vaalirahoituksestaan, sitten on olemassa yhdistys,
joka tekee työtä ehdokkaan puolesta ja jonka puitteissa tämä rahaliikenne
hoidetaan. Jos ymmärrän teidän logiikkanne
tässä presidentinvaaleissa ja edustaja Erkki Virtasen
esimerkin tässä presidentinvaaleissa, niin eikö voida
aivan yhtä hyvin ajatella, että ehdokas ei pystykään
täyttämään ilmoitusvelvollisuuttaan
rahaliikenteestään sen vuoksi, että se
yhdistys, joka on nämä rahat kerännyt ja
rahat käyttänyt, ja ehdokas ovat keskenään
riitaantuneet?
Eli kysyn selvästi, puheenjohtaja Brax, hyvin selvästi:
Onko laissa säädetty ehdokkaalle oikeus saada
tietoja tältä tukiyhdistykseltä, jotta
ehdokas voisi täyttää lainmukaisen ilmoitusvelvollisuutensa?
Onko tästä säädetty laissa?
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaan yhtä yksiselitteisesti, että tämänkaltaista
pykälää kansanedustajavaaleissa ei tarvita.
Niin kuin teille kerroin, siellä rakennelma, sen perustelut
ja koko kuvio on tehty niin, että kansanedustajan kuuluu
tietää ja pystyä huolehtimaan siitä,
että hän tietää, mitä lahjoituksia
kampanjaan on tullut, jotta hän allekirjoituksellaan pystyy
sen todistamaan.
Sen sijaan tasavallan presidentin vaalien osalta tällaista
rakennelmaa lain perusteluista ja muista ei ole. (Ben Zyskowicz:
Onhan rakennelma, että puolue vastaa, puolue tietää,
puoluejohto tietää!) — Siellä ei
ole senkaltaista rakennelmaa rakennettuna kuin edustaja Zyskowicz
sanoo. — Nämä kampanjat ja nämä tukiyhdistykset:
kun on myös niin, että ehdokas itse ei kampanjaa
rakenna, vaan ehdokas kiertää ja menee minne käsketään,
niin saattaa olla, että tämän tukiyhdistyksen
ja puolueen suhde tosiasiassa on aivan etäinen, toisin
kuin kansanedustajavaaleissa se koko rakennelma on niin, että edustaja
asettuessaan ehdolle tietää, että hänen
kuuluu vaalien jälkeen voida tehdä se ilmoitus.
Se löytyy siitä laista hyvin selvästi.
Kun lähdet ehdokkaaksi kansanedustajavaaleissa, tiedät,
mistä sinun pitää viime kädessä pystyä allekirjoituksella
vastaamaan. (Ben Zyskowicz: Samoin puolueen pitää tietää presidentinvaaleissa!)
Puolueet tällä hetkellä — anteeksi,
herra puhemies, ajan ylityksestä — lähtevät
vaalien mukaan vastaamaan siitä omasta toiminnastaan, ja puolueet
olivat, kaikki kuullut puolueet, yksimielisiä siitä,
että tältä osin on vasta tässä vaiheessa havaittu
ongelma, jota ei silloin, kun siellä on toimivalta tarkastaa
ja uhkasakko antaa, voida ratkaista edustaja Zyskowiczin saivartelun
avulla. (Edustaja Zyskowicz: Ei vakuuta, mutta en jatka!) (Naurua)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puhujalistaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oli erittäin mielenkiintoista,
kun tässä muutama vuosi sitten sain osallistua
vaali- ja puoluerahoitusta selvittävän työryhmän
työskentelyyn tässä kuuluisassa Tarastin
työryhmässä. Kokoonnuimme noin 30 kertaa
1,5 vuoden aikana ja sitten pääsimme uudistamaan
tätä vaali- ja puoluerahoitusta. Jo silloin valmistelutyön
aikana tuli esiin tietynlaisia kipukohtia. Keskeisin tietenkin näistä tavoitteista
oli se, että haluttiin rajoittaa kampanjakuluja, jotka
ovat viime vuosina paisuneet aina suuremmiksi ja suuremmiksi, ja
niin kuin nyt nähdään tässä Valtiontalouden tarkastusviraston
selvityksessä, niin jopa yli 2 miljoonaa euroa maksaa tasavallan
presidentin vaalikampanja.
Kun olin Tarastin työryhmässä, jätin
eriävän mielipiteen tähän meidän
mietintöön. Olin sitä mieltä,
että presidentinvaaleissa tämä kampanjakatto
pitäisi olla miljoona euroa ehdokasta kohden. Ehdotin myös
tässä työryhmässä,
että kunnallisvaaleissa kampanjakustannukset eivät
saisi ylittää 10 000:ta euroa eivätkä eduskuntavaaleissa
50 000:ta euroa eivätkä Euroopan parlamentin
vaaleissa 100 000:ta euroa.
Työryhmä päätyi äänestyksen
jälkeen esittämään kampanjakattoja,
mutta valitettavasti sitten kun tämä työryhmän
mietintö ja hallituksen esitys olivat johtavien hallituspuolueitten
käsittelyssä, niin nämä kampanjakatot
oli sieltä riisuttu pois johtuen siitä, että kokoomus
ja RKP niin tiukasti vaativat sitä, että ei kampanjakattoja
vaan edelleen suuri raha saa ratkaista vaalien tuloksen. Se oli
erittäin valitettavaa, että nämä kampanjakatot
poistettiin hyvästä työryhmän
mietinnöstä ja sitten hallituksen esityksestä,
joka tänne eduskuntaan tuli.
Kuinka tahansa, niin nyt tarkastusvaliokunta on päässyt
käsittelemään useampia kertomuksia, joissa
Valtiontalouden tarkastusvirasto on käynyt läpi
näitä eri vaaleja. Kaikissa näissä tarkastusviraston
kertomuksissa on tullut esille se, että heillä ei
ole mahdollisuutta nykylain perusteella saada vertailutietoja kolmansilta
tahoilta. Eli Valtiontalouden tarkastusviraston valvontatehtävä painottuu
lähinnä siihen, että he seuraavat sitä,
että ilmoitusvelvollisuutta on noudatettu ja muodolliset
pykälät tulee täytettyä, mutta
he eivät pääse kuitenkaan tarkastamaan
ilmoitusten oikeellisuutta puhumattakaan, että pääsisivät pyytämään
sanomalehdiltä tai mediatalolta ylipäätänsä tositteita,
joita voisivat sitten vertailla näihin tiettyihin vaalikampanjoihin,
niiden kustannuksiin, että ovatko ne oikeita ja uskottavia.
Eli tämä vertailutietojen puute on selkeä epäkohta,
joka nyt on jäänyt tähän lainsäädäntöön. Tarkastusvirasto
ottaakin tämän asian esille tässä uudessa
kertomuksessa sivulla 20, jossa he toteavat, että vertailutietojen
puute on valvonnan ja sen tulosten tulkinnan kannalta oleellinen
rajoitus. Tämä ongelma on siis kaikissa vaaleissa,
eli varsinainen tarkastus jää sitten tekemättä.
Suuri raha ei saisi koskaan ratkaista minkään vaalien
lopputulosta. Siksi kampanjakatot ehdottomasti pitäisi
saada. Toivonkin, että kun lähdemme tarkastusvaliokunnassa
ilmaisemaan käsitystämme siitä, kuinka
tätä vaalirahoitusvalvontaa tulee jatkossa kehittää,
pääsemme myös esittämään
muutoksia siinä, että tämä tarkastusviraston
rooli tulisi vahvemmin esille ja että heillä olisi
samanlaisia tiedonsaantioikeuksia kuin on Verohallinnon työntekijöillä ja
poliisilla silloin, kun tekevät todella jotakin tarkastusta
pistokokeen omaisesti. Heillä pitäisi olla mahdollisuudet
saada vertailutietoja näiltä mediataloilta ja
muilta tahoilta, niin että pystyvät sitten olemaan
vakuuttuneita siitä, että tiedot, joita heille on
ilmoitettu, ovat oikeita.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä rinnakkaistietojen,
vertailutietojen, saannista oli salissa enemmän puhetta
tarkastusvaliokunnan edellisen raportin yhteydessä, ja
todellakin se, mitä edustaja Ruohonen-Lerner sanoi, on
tullut esille, ja valiokunta jo silloin edellisessä raportissaan
ilmoitti, että tätä asiaa käsitellään
sitten, kun käsitellään tätä kokonaisuutta
kunnallisvaalien yhteydessä.
Kuitenkin, ettei jää väärää käsitystä tarkastusviraston
nykyisistä toimivaltuuksista, heillä on oikeus
silloin, kun he tarkistamistyössään havaitsevat
puutteita, viime kädessä jopa uhkasakolla, joka
päätös toisensa jälkeen nousee
esille, vaatia lisätietoja siltä osin kuin tarkastusvirastolle
nousee kysymyksiä. Ja puolueitten tilinpäätösten osalta
tarkastajille on samassa yhteydessä korotettu rangaistuksia
heidän laiminlyöntiensä johdosta, joten
puolueiden tilintarkastustoiminnan, sen tarkastamisen, oikeellisuus
on nostettu korkeammalle tasolle, ja jos siellä niitä sääntöjä rikotaan,
rangaistukset ovat merkittävät, joten tämä kokonaisuus
ei ole sentään aivan olematon. Mutta tämä oikeus
mennä lehtitalojen tai median puolelle tarkastamaan, ovatko
annetut tiedot oikeita, todellakin puuttuu.
Keskustelu päättyi.