6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi määräaikainen
laki ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta. Esityksen mukaan valtio
maksaa romutuspalkkiona 1 000 euroa henkilölle,
joka vie romutettavaksi omistamansa yli 10 vuotta vanhan auton ja
ostaa tilalle uuden, vähäpäästöisen
auton. Tämä hyvitys toteutetaan autokau- pan yhteydessä.
Autoala perisi Liikenteen turvallisuusvirastolta valtionavustuksena
maksetun 1 000 euron hyvityksen. Lisäksi tarkoituksena on,
että myös autoala osallistuu vapaaehtoisuuden
pohjalta romutuspalkkion maksamiseen.
Romutuspalkkion saadakseen uuden henkilöauton ostajan
on vietävä vanha autonsa romutettavaksi lailliseen
kierrätyspisteeseen. Romutettavan auton ei tarvitse olla
liikennekelpoinen. Uuden auton on oltava vähäpäästöinen.
Ehdotetussa laissa säädetään
tarkemmin auton käyttövoimasta. Auto voi olla
sähkökäyttöinen, tai se voi käyttää polttoaineena
korkeaseosetanolia tai metaania. Auto voi olla myös bensiini-
tai dieselkäyttöinen, jos sen CO2-päästöt
ovat alle 120 grammaa kilometrillä.
Liikenteen turvallisuusvirasto valvoisi val-tionavustusten myöntämistä ja
maksamista. Virastolla olisi oikeus periä autojen maahantuojalta
maksamansa valtionavustus kokonaan tai osittain, jos laissa säädetyt
valtionavustuksen myöntämisen edellytykset eivät
ole täyttyneet.
Romutuspalkkiokokeilu olisi määräaikainen. Kokeilu
kestää esityksen mukaan puoli vuotta, ensi heinäkuun
alusta vuoden 2015 loppuun asti. Kokeilun aloittamiseen tarvitaan
Euroopan unionin komission hyväksyntä.
Suomen autokanta on vanhaa verrattuna useimpiin muihin Euroopan
unionin jäsenvalti-oihin. Romutuspalkkiokokeilun tarkoituksena olisikin
edistää autokannan uusiutumista ja siirtymistä vähäpäästöisiin
ajoneuvoihin. Arvioimme, että kokeilun aikana uusien, vähäpäästöisten autojen
myynti lisääntyy 3 000 autolla. Tämän vuoksi
valtion talousarvioon varataan romutuspalkkiota varten 3 miljoonan
euron määräraha.
Ajoneuvojen romutusohjelmia on toteutettu 13:ssa EU:n jäsenvaltiossa
ja romutettavilta autoilta on vaadittu vähintään
10 vuoden ikää. Maksettu korvaus ajoneuvoa kohden
on vaihdellut 500 ja 6 000 euron välillä.
Alle puolet näistä jäsenmaista on sisällyttänyt
romutusohjelmaansa vaatimuksen CO2-päästöarvosta.
Komission selvityksen mukaan romutusohjelmia pidettiin pääosin
hyvin onnistuneina.
Todella, tässä on kysymyksessä kokeilu.
Katsotaan, mihin se johtaa, ja toivotaan, että tämä tavoite
voidaan saavuttaa. — Kiitos.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Romutuspalkkiokokeilu on hyvä — ylipäätänsä toimet,
joilla pyritään kannustamaan autokannan uusiutumista
ja kierrätystä, ovat hyviä — ja
tämä romutuspalkkiokokeilu on paremmin toteutettu
kuin edellisellä kerralla.
Minusta nykyinen autoverotusjärjestelmä ja tämä romutuspalkkiokokeilukaan
ei kuitenkaan ole täysin oikeudenmukainen, sillä se
suosii verotuksessa suurituloisten hankkimia kalliimpia autoja.
Kaukana taajamissa perheet tarvitsevat usein kaksi autoa, ja ainoaksi
vaihtoehdoksi jää silloin vanhemman ja hankintahinnaltaan
edullisemman auton hankkiminen, ja nämä luonnollisesti
ovat yleensä suurempipäästöisiä autoja.
Nyt tällä kannustetaan verottamaan ja romuttamaan jo
vuonna 2004 käyttöönotettuja autoja.
Nythän nuo 10 vuotta vanhat autot ovat suhteellisen tuoreita
ja monelle hankintahinnaltaan ainoita mahdollisia.
Toivon valiokunnan huomioivan tämän tällä hetkellä kuluttajia
eriarvoisesti kohtelevan verotusnäkökulman valmistelutyössään
ja tätä romutuskokeilua valmistellessaan ja tutkiessaan.
Toivon, että valiokunta kiinnittäisi huomiota,
samoin kuin ministeri voisi vastata, tulisiko kiinnittää enemmän
huomiota yli 10 vuotta vanhem-pien autojen kierrättämiseen
ja tällä tavoin katsoa oikeudenmukaisuutta kuluttajien
hintapussin osalta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri esittelikin tämän
lain kokonaisuudessaan.
Usein sanotaan, että Suomessa on kaikista vanhimmat
autot liikenteessä, ja tietysti tämänkin
lain tarkoituksena on, että edistettäisiin uu-sien
autojen tuloa maahamme. Tässä sanotaan myös,
että tavoitteena olisi 3 000 uutta autoa ja niiden
autojen tulisi olla vähäpäästöisiä,
mutta yritin miettiä ja lukea, että eivätkö tänä päivänä jo
kaikki autot ole lähes vähäpäästöisiä.
Ja sitten asiakas saisi automyynniltä tämän
1 000 euron alennuksen, ja ostajan pitäisi viedä vähintään
10 vuotta vanha omistuksessa oleva auto romutettavaksi. Laki olisi
tosiaan voimassa 12 kuukautta, mutta jos ajattelen, että jos
meikäläisellä olisi varaa ostaa uusi
auto, niin minä en välttämättä sitä sitten,
jollei ole tarvetta, veisi romutettavaksi.
Mutta ehkä tällä on ihan hyvä vaikutus,
että ne romut tulee sitten kerättyä samaan
paikkaan, ja toivottavasti tällä toteutuu se toivomus,
että uusia autoja ilmaantuu Suomen maanteille. Koetetaan.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
hallituksen esitys. Tässä esitetään
säädettäväksi määräaikainen
laki ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta. Laissa säädettäisiin
uuden henkilöauton hankkivalle autonostajalle maksettavasta
romutuspalkkiosta. Valtio maksaisi romutuspalkkiosta valtionavustuksena
1 000 euroa kustakin laissa säädetyt edellytykset
täyttävästä autosta.
Tässä vaiheessa rupesin miettimään,
että jos nyt olisin autoton ja tarvitsisin henkilöauton,
kävisin ehkä ostamassa romiksesta semmoisen parinsadan
euron auton ja sitten veisin sen romutettavaksi. Saisinko 1 000
euroa ja sitten nettoaisin siinä 800 euroa ja menisin ostamaan
uutta autoa?
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen autokanta on keskimääräistä vanhempi, vanhempi
kuin useimmissa EU-maissa. Autokantamme uudistaminen on ympäristön
ja liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä tavoite.
Samalla on kuitenkin huomattava, että monilla perheillä on
välttämätöntä olla
useampi auto, jotta työssä käyminen,
asioiminen ja yleensäkin liikkuminen on mahdollista, ja
silloin monesti se niin sanottu kakkosauto on huomattavasti vanhempaa vuosimallia.
Yleisellä tasolla hallituksen esitys romutuspalkkion
käyttöönotosta ja kokeilusta Suomessa on
hyvä asia. Asiaan liittyy kuitenkin myös useita
huomionarvoisia asioita. Mikäli tavoitteena on uusien,
vähäpäästöisten autojen
suosiminen verotuksessa, voidaan toteutus suorittaa myös
alentamalla näiden autojen autoverotusta. Mikäli
tavoite on taas tehostaa vanhempien autojen romutusta, voidaan se
myös toteuttaa maksamalla palkkio auton romuttamisestakin.
Mikäli autojen romutuspalkkiokokeilu suoritetaan hallituksen esittämällä tavalla,
on mielestäni kokeilua seurattava tarkasti ja arvioitava
kokeilun vaikutuksia. Yksi asia on, miten varmistetaan, että kuluttaja
saa aina autokaupassaan täyden hyödyn palkkiosta,
ja miten varmistetaan tasapuolisuus kansalaisten kesken.
Samoin on myös seurattava, mikä vaikutus tällä hallituksen
esityksellä on ensi vuoden alkupuoliskon autokauppojen
määrään, koska romutuspalkkiokokeilu
toteutetaan vasta ensi vuoden loppupuoliskolla määräaikaisena.
Samoin on myös seurattava, mikä vaikutus tällä kokeilulla on
kaiken kaikkiaan vaihtoautojen kaupan määrään
ensi vuonna.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Lausun tästä asiasta sillä täydellisellä varmuudella,
jonka täydellinen tietämättömyys
lakiesityksen sisällöstä minulle antaa — tai
ei nyt ihan täydellinen, siis perustuu nyt vain siihen,
mitä olen tässä ministerin esittelystä ja
näistä muutamista puheenvuoroista kuullut.
Omistan yhdeksän vuotta vanhan auton, jolla on ajettu
90 000 kilometriä, kun ollut muutakin tekemistä,
muun muassa tämä kansan edustaminen. Se auto on
omasta mielestäni aika hyvässä kunnossa,
ja on se katsastuksessa saanut katsastusmiehen mittaamat hyväksyttävät
päästöarvot, itse asiassa vielä reilusti
niitten allekin. Nyt jos kuvittelisin, että päättäisin
hankkia uuden auton ja sitten veisin tämän nykyisen
auton romutettavaksi, niin minun on kyllä pakko sanoa enemmälti
asiaan perehtymättä, että epäilen,
että mahtaisikohan yhteiskunnallisten voimavarojen kohdentuminen
tässä tapauksessa nyt osua ihan kohdilleen.
Minä en tarvitse minkäänlaisia verohelpotuksia
auton ostoon. Minä voisin viedä sen auton romutettavaksi,
ellen tietäisi saavani itse asiassa siitä kyllä aika
hyvän vaihtorahan uutta autoa ostaessani autokauppiaaltakin.
Sitten luulen, että jos kuitenkin noin hyväkuntoisen
auton, noin suhteellisen vähäpäästöisen
auton romuttaminen johtaisi kokonaan uuden auton hankintaan eli tämmöisen
turhan kulutuksen lisäämiseen, niin pikkuisen
tässä epäilyttää.
Mutta kun en vieläkään ole oppinut
niin pois tästä hallituksen soturin uskollisesta
roolista, niin minunhan nyt pitää uskoa, että tässä tapauksessa arvoisa
liikenneministeri ja hänen johtamansa ministeriö ovat
laatineet erinomaisen hyvän esityksen, joten katsotaan
nyt, miten tulen suhtautumaan jatkossa tähän esitykseen.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! EU:n alueilla on toteutettu vastaavaa lakiesitystä ja siellä on
kyllä todettu, että ainakin yhtenä tuloksena
on se, että hiilidioksidipäästöt
ovat vähentyneet. Mutta siellä sitten keskimäärin
vaadittiin kymmenen vuoden ikää näiltä autoilta
ja siellä annettiin palkkioksi noin 1 500 euroa
uuden hankintaa varten. Siinä on vähän
erilainen pohja ollut mutta sama tarkoitus. Ajoturvallisuus on kuulemma
myös parantunut sitten EU-maissa, missä tätä on
aiemmin kokeiltu, ja se on hyvä asia.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Liikenneministeri totesi omassa puheenvuorossaan
kutakuinkin, että taloudellisten kannusti-mien käytöstä ajoneuvojen
romutuksen taikka kierrätyksen yhteydessä on esimerkkejä muista EU-maista.
Kokemukset kuitenkin niistä romutusohjelmista ovat erilaisia
ja vaihtelevia eri maissa.
Oikeastaan kysymys ministerille: miten hän kokee nämä muiden
maiden kokeilut? Samoin myöskin kysyisin ministeriltä,
koska eri lähteistä on tullut myöskin
arvioita, voitaisiinko pohtia, että tällä hallituksen
esityksellä on vaikutuksia yhden toimialan tukemiseen,
ja kanavoituuko merkittävä osa tuesta mahdollisesti
ulkomaalaiselle autoteollisuudelle eikä suomalaisille.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako ministeri Risikko vastata?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä kommenteista.
Silloin aikoinansa, kun itsekin tähän tutustuin,
totta kai nämä olivat sellaisia kysymyksiä,
mitä pohdin ja kysyin virkamiehiltä, kun tämä oli
valmistelussa meillä, ja nämä ovat ihan
valideja kysymyksiä. Minun mielestäni siinä mielessä tämä on
hyvä, kun tämä on kokeilu. Katsotaan
nyt, mitä tämä kokeilu tuottaa.
Kysyitte, miten on muissa maissa. Meillähän on
sieltä myönteisiä palautteita, mutta
on myöskin kriittisiä kommentteja, ja minun mielestäni
se on nyt hyvä katsoa. Meillähän on pikkuisen
eri säännöt kuin valtaosassa näissä Euroopan
maissa, ja minun mielestäni meillä on tiukemmat säännöt
tähän. Katsotaan nyt sitten, mitä tämä puoli
vuotta tuo. Puoli vuotta on aika lyhyt aika kokeiluun, mutta siitä huolimatta
minä olen sitä mieltä, että sen
pitää nyt jo näyttää,
onko tästä sitä apua, mitä on
ajateltu. Hyvä tavoitehan tässä on, mutta
totta kai seurata pitää.
Keskustelu päättyi.