Raimo Vistbacka /ps:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Esitän valtioneuvoston asianomaisen
               ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
            
            
            Kansallisten cap-tukimäärärahojen
               osalta yleinen sääntö on, että tuki
               myönnetään sille, joka maata viljelee.
               Kyseessä olevan tukimuodon jakoperusteissa näyttää olevan
               EU-maiden välillä erilaisia tulkintoja. Englannissa,
               jossa peltojen vuokra-ajat ovat poikkeuksellisen pitkät, on
               tiettävästi tulkittu asia niin, että tuki
               pysyy vuokralaisella vuokra-ajan jälkeenkin. Tanskassa
               taas maanomistaja ja -vuokraaja tekevät keskinäisen
               yksityisoikeudellisen sopimuksen tuen siirtymisestä takaisin
               vuokra-ajan päätyttyä. Suomessa tilanne
               on epäselvä, ja on ollut havaittavissa viitteitä Englannin-mallin
               omaksumisesta maahamme. Tämä on mielestäni
               vastoin eduskunnan omaksumaa ja jopa MTK:nkin ajamaa linjaa. Arvoisa
               puhemies! Kysynkin asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä:
            
            
            Aikooko hallitus määritellä kansallisen
               tuen ehdot niin, että tuki palaa maanomistajalle vuokra-ajan
               päättyessä, vai pysyvän siirron
               periaatteella niin, että tuki jää vuokramiehelle?
               Ja mikä on komission kanta?
            
            
          
         
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
            
            Arvoisa puhemies! Tämä ei ole kansallisen
               päätöksenteon tai säädösvallan
               asia. Tämä tulee suoraan EU:n asetuksesta ja on
               voimassa kaikissa 25 jäsenmaassa. Tämä asetus
               kuitenkin antaa jonkun verran liikkumavaraa, ja sovellutukset eri
               maissa ovat hieman toisistaan poikkeavia. Mutta se malli, mitä Suomessa
               on kaavailtu, josta ovat työryhmät tuottajajärjestöjen
               ja ministeriön välillä tekemässä työtään,
               todennäköisesti meillä tulee olemaan
               Tanskan vaihtoehdon mukainen.
            
            
          
         
         
         
         
            Raimo  Vistbacka /ps:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kun on erilaisia mahdollisuuksia tulkita,
               niin kuin ministeri sanoi, kysyisin: Onko perustuslain mukaista,
               voimassa olevan Suomen perustuslain mukaista, että tukea
               maksetaan sellaiselle henkilölle, joka ei maata omistajana
               viljele enää, ja toisaalta, ettei tukea makseta
               taas maan omistajalle, vaikka hän viljelee omistamaansa
               peltoa vuokrakauden jälkeen?
            
            
          
         
         
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
            
            Arvoisa puhemies! Tämä asia on ollut lausunnolla
               tai keskustelussa oikeusministeriön perustuslain asiantuntijoitten
               kanssa. Näissä keskusteluissa on kannaksi muodostunut
               se, että tässä ei ole tämän
               kaltaista oikeudellista ongelmaa. Kysymys on enemmänkin
               siitä, mikä on tämä niin sanottu
               legitimiteetti, miten asia koetaan oikeudenmukaiseksi. Lähtökohtana
               on siis meillä se, että kun tämä asetus
               säätää sen, että tukioikeus
               muodostetaan otettaessa järjestelmä käyttöön sille
               tilalle, joka viljelee näitä peltoja, siinä tapauksessa,
               että kyseessä on vuokralainen, ja kun vuokraoikeus
               päättyy, niin pyrittäisiin vapaaehtoisilla
               sopimuksilla siihen järjestelyyn, että tukioikeus
               palaa, ei varsinaisesti omistajalle, vaan kulkee pellon mukana sen
               henkilön käytettäväksi, joka
               kulloinkin sitä käyttää, joko
               omistajana taikka vuokraajana.
            
            
          
         
         
            Jari  Koskinen /kok:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Se asetus, mihin ministeri Korkeaoja
               viittasi, on aivan järjetön. Se ei sovi ollenkaan
               talonpoikaisjärkeen eikä normaaliin viljelykäytäntöön.
               Kun sen ovat aikanaan EU:n maatalousministerit hyväksyneet
               kokouksessaan, eikö olisi kaikkein selvintä, että samat
               ministerit nyt muuttaisivat sitä asetusta sillä tavalla,
               että jokainen suomalainenkin ja jokainen viljelijäkin
               ymmärtäisi, millä tavalla tämä järjestelmä toimii
               tulevaisuudessa? Helppo homma. Eikö olisi?
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
            
            Arvoisa puhemies! Ed. Koskinen oli ministeri Koskinen silloin,
               kun tätä asiaa valmisteltiin. Suomen kanta keväällä 2003
               työryhmissä oli toisenlainen kuin mihin tämä asetus
               lopulta päätyi. Tämä on kuitenkin
               osa tätä yhteisen maatalouspolitiikan reformiasetusta,
               ja on pidettävä epärealistisena sitä,
               että tämä reformiasetus kokonaisuutenaan
               avattaisiin varsinkaan nyt, kun reilun kuukauden päästä ensimmäiset
               maat, lähes puolet jäsenmaista, rupeavat soveltamaan
               tätä säädöstöä.
            
            
          
         
         
            Seppo  Lahtela /kesk:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Ministeri Korkeaoja ensimmäisessä vastauksessaan
               antoi ymmärtää, että EU:n asetus
               antaa jonkinlaisia soveltamisen mahdollisuuksia tähän
               asiaan. Miksi suomalaiset eivät vaadi ja sovella sitä niin,
               että suomalainen voisi saada sen hyödyn ja tapahtuisi
               tämmöinen suomalainen talonpoikainen ajattelutapa,
               mihin ed. Koskinenkin tässä viittasi? Kysynkin:
               Eikö tämä ole yksi aste sosialisointia,
               ja eikö tässä puututa yksityisen omistusoikeuteen
               tällä järjestelmällä,
               mitä hallitus nyt on ollut esittämässä ja
               mitä tässä yritetään
               läpi ajaa?
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
            
            Arvoisa puhemies! Euroopan unionin asetukset eivät
               ole mitään sosialisointia edistäviä.
               Se on aivan selvää. Ei tässä kysymys
               ole mistään omistusoikeuden muuttamisesta. Kysymys
               on yhden tukimuodon, siis EU:n kassasta maksettavan tukimuodon,
               pelisäännöistä. Tässähän
               lähtökohtana on se, että tuet irrotetaan
               tuotannosta, ja niin muodoin peruslähtökohta on
               se, että tuki annetaan, ei tuotantoon sidottuna, vaan ohjataan
               nimenomaan viljelijälle. Tämä on ollut tämän
               peruslähtökohta. Myös Suomi, kun on ottanut
               muun muassa suuren valiokunnan toimesta kantaa tähän,
               on lähtenyt siitä, että tämä perusperiaate,
               että tuki pitää suunnata aktiiviviljelijälle, on
               oikea.