4) Hallituksen esitys vuoden 2006 toiseksi lisätalousarvioksi Hallituksen esitys vuoden
2006 toisen lisätalousarvioesityksen
(HE 208/2006 vp) täydentämisestä Hallituksen esitys vuoden 2006 toisen lisätalousarvioesityksen
(HE 208/2006 vp) toisesta täydentämisestä
Markku Koski /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta on saanut eduskunnalta
käsiteltäväkseen toisen lisätalousarvioesityksen
sekä kaksi täydentävää esitystä.
Nämä kaikki on käsitelty yhdessä ja näistä annetaan
yhteinen mietintö. Lisäksi valtiovarainvaliokunta
on käsitellyt myöskin lisätalousarvioaloitteet,
jotka valiokuntaan on lähetetty.
Yleisperustelujen osalta valiokunta toteaa, että valtion
toisesta lisätalousarviosta ja sitä täydentävistä esityksistä käy
ilmi suotuisa talouskehitys. Tuloarvio on noussut alkuperäisestä noin 2,7
miljardia euroa veropohjan kasvun, osinkotulojen kasvun sekä toteutettujen
osakemyyntien vuoksi. Verojen ja veronluonteisten tulojen osuus
tästä on nettomääräisesti
hieman yli miljardi euroa ja osakemyyntitulojen sekä korkotulojen
ja voiton tuloutusten osuus noin 1,5 miljardia euroa. Suotuisan
tulokehityksen johdosta siirtoa Valtion eläkerahastosta
on voitu alentaa alun perin arvioidusta runsaat 1,2 miljardia euroa.
Näin on voitu kartuttaa eläkerahaston varoja suunniteltua
huomattavasti enemmän. Tästä johtuen
varsinaiseen talousarvioesitykseen verrattuna vuoden 2006 tuloarvio
on kohonnut nettomääräisesti lähes
1,5 miljardia euroa.
Hyvä tulokehitys on antanut puolestaan mahdollisuuden
luopua varsinaisessa talousarvioesityksessä arvioidun noin
446 miljoonan euron suuruisen lisävelan otosta kokonaan
ja lisäksi lisätä valtionvelan nettokuoletuksia
yhteensä 765 miljoonaa euroa suunniteltua enemmän.
Valtionvelka on siten vuoden lopussa alle 60 miljardia elikkä 59,4
miljardia. Tämä on bruttokansantuotteesta noin
35,6 prosenttia. Valiokunta toteaa tyydytyksellä laaja-alaisen
ja ennakoitua huomattavasti vahvemman talouskasvun antaman mahdollisuuden
vahvistaa valtiontalouden pohjaa myös rakenteellisesti,
samalla kun myös välttämättömiä menotarpeita
on voitu tyydyttää alkuperäisen talousarvioesityksen
lisäksi lähes 250 miljoonaa euroa.
Yksityiskohtaisesti voisi todeta, että lisäbudjetin
osalta on lisätty sisäministeriön pääluokassa
26 avustuksissa kunnille harkinnanvaraista valtionavustusta noin
2 miljoonaa euroa, jolloin vuoden 2006 määräraha
olisi 28 500 miljoonaa euroa. Kyseisellä määrärahalla
voidaan avustaa arviolta 50—60:tä kuntaa, mikä tosin
edustaa alle puolta negatiivisen vuosikatteen kunnista. Tämän
osalta voisi todeta, että harkinnanvaraista avustusta tarvitaan
myöskin tulevaisuudessa, mutta täytyy olla kyllä tarkka
seuranta siinä mielessä, että ei jäädä tilanteeseen,
että määrätyt kunnat roikkuvat
harkinnanvaraisen avun varassa, mikä ei ole kohtuullista
niitä kuntia kohtaan, jotka tekevät toimenpiteitä,
joilla pyrkivät talouttaan todella parantamaan.
Pääluokan 29 osalta taide- ja kulttuuripuolella on
lisäystä 180 000 euroa, joka on kohdennettu lähinnä Kansallismuseossa
sattuneessa räjähdyksessä tuhoutuneiden
vitriinien korvaamiseen. Tällä rahalla pystytään
tuo ongelma korjaamaan.
Pääluokka 32 on erittäin tärkeä pääluokka
lisäysten osalta. Siellä satsataan biopolttoaineiden uusien
tuotantoteknologioiden kehittämiseen. Tämä on
todella tärkeää sen takia, että kansainvälisesti
biopolttoaineet menevät eteenpäin ja Suomen täytyy
olla siinä aktiivisesti mukana. Uusien tuotantoteknologioiden
kehittämiseen lisätään 9 miljoonaa
euroa. Se käytettäisiin tuotteiden, tuotantomenetelmien
ja palveluiden kehittämiseen ja lähdettäisiin
siitä, että kansainvälisesti olisimme
mukana tässä kehittämistyössä ja myöskin
suomalainen puoli vastaisi omalta osaltaan sitten tästä kehitystehtävästä eikä lähdettäisi
siitä, että jäisimme odottamaan muiden
tekemiä kehitelmiä, jolloin olisimme ulkopuolella tästä bisneksestä.
Nämä biopolttoaineiden tuottamiseen liittyvät
ratkaisut ovat ajankohtaisia hallituksen annettua esityksen biopolttoaineiden käytön
edistämisestä esimerkiksi liikenteessä.
Lisätalousarviossa esitetään myös
yritystukivaltuuden kohottamista 4 miljoonalla eurolla, mikä on
käytettävissä muun muassa polttoaineiden
teolliseen tuotantoon liittyviin investointihankkeisiin. Eri puolilla
valtakuntaa on aika useita biopolttoainekehitelmiä, jotka
toivottavasti toteutuvat myöskin investointipuolella, ja
silloin myöntövaltuutta tarvitaan lisää.
On tärkeää, että biopolttoaineiden
tuotannossa ja käytössä edetään,
sillä liikenteen osuus EU:n kasvihuonekaasupäästöistä on
lähes neljännes. Biopolttoaineiden tuotannolla
voidaan myös vähentää öljyriippuvuutta
sekä lisätä energiaomavaraisuutta.
Ympäristöministeriön hallinnonalalla
pääluokassa 35 lähdetään
siitä, että Nuuksion luontokeskuksen osalta on
lisättävä määrärahoja
sen takia, että voidaan edetä siellä olevassa
Metsähallituksen ja alueen muitten toimijoitten pitkään kehittelemässä investoinnissa,
joka on Nuuksion luontokeskus. Tässä on tarkoitus
lähteä liikkeelle sillä tavalla, että kun
hankkeen rakennuskustannukset ovat 10,5 miljoonaa euroa, niistä valtionosuus
olisi enintään 6,5 miljoonaa euroa. Käyttökustannuksista
se olisi noin 20 prosenttia, ja loppuosasta huolehtisivat Pääkaupunkiseudun kunnat
ja Solvallan urheiluopisto. Hankkeen suunnittelu kestää noin
kaksi vuotta, ja Nuuksion keskuksen arvioidaan valmistuvan vuonna 2010.
Myöskin Öljyntorjunnan osaamiskeskus on lisäbudjetissa
mukana. Öljyntorjunnan osaamiskeskusta varten on tarkoitus
perustaa osakeyhtiö, jonka osakepääoma
olisi 2 miljoonaa euroa, josta valtionosuus olisi enintään
miljoona euroa. Tämäkin on tärkeä asia,
ja tätä kautta voimme turvata öljyntorjunnan
tason säilymisen.
Yhteenvetona voisi todeta, että hallituksen esityksen
mukaan ehdotetaan tuloarvioihin ilman nettolainanottoa ja velanhallintaa
nyt yhteensä reilut 457 miljoonaa euroa lisäystä ja
määrärahoihin 47 567 000
euroa lisäystä ja nettokuoletuksiin ja velanhallintaan
410 280 000 euroa lisäystä.
Ehdotettujen muutosten jälkeen olisivat kuluvan vuoden
budjetoidut tuloarviot ja määrärahat
varsinainen talousarvio ja vuoden ensimmäinen lisätalousarvio
huomioon ottaen 40 585 330 000 euroa
kokonaisuudessaan.
Päätösehdotuksena valiokunta esittää:
"Edellä lausuttuun viitaten ja muilta osin hallituksen esitysten
perusteluihin yhtyen valtiovarainvaliokunta ehdottaa, että ehdotus
vuoden 2006 toiseksi lisätalousarvioksi hyväksytään
hallituksen esityksen ja sitä täydentävien
esitysten mukaisena - -". Sitten lisäksi lisätalousarvioaloitteitten osalta
esitetään, että ne hylätään.
Esitämme myös, että lisätalousarviota
sovelletaan 1. päivästä joulukuuta 2006
alkaen. Mietintöön sisältyy vastalause,
ja varmaankin vastalauseen esittäjät esittelevät
oman vastalauseensa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, ed.
Koski esitteli valiokunnan mietinnön, ja hän totesi
siinä valtiontalouden ylijäämän
kasvaneen enemmän, mitä alun perin on arvioitu,
ja valtiontalouden tila on siinä mielessä erinomaisen
hyvä. Sitä suurempi hämmästyksen
aihe on se, että kun kuntatalouden tila on edelleenkin
varsin vaikea, niin hallituspuolueitten taholta ei löytynyt
halua nostaa kuntien harkinnanvaraisia valtionosuuksia muuta kuin
tämä 2 miljoonaa euroa. Tiettävästi
kuntaministeri on alun perin esittänyt 10:tä miljoonaa
euroa, mutta valtiovarainministeriön neuvottelussa on sitten
päädytty tähän 2 miljoonaan
euroon, ja tämä on täysin riittämätön
määräraha niihin tarpeisiin nähden,
mitä kuntasektorilla olisi ollut erityisesti kuntien harkinnanvaraisten
rahoitusavustusten kohdalla.
Kun vuonna 2005 tilinpäätöksen mukaan
kuntien harkinnanvaraisia valtionosuuksia oli 40 miljoonaa euroa
ja vuonna 2004 niitä oli 48 miljoonaa euroa, niin nyt on
tarkoitus tulla toimeen 28,5 miljoonalla eurolla. Tämä merkitsee
sitä, että yhä useampi kunta jää ilman
tätä kuntien harkinnanvaraista valtionosuutta,
ja se tulee merkitsemään niissä kunnissa
entistä kovempaa veroruuvin kiristämistä ja
kovia säästöjä, jotka tulevat
heikentämään näitten kuntien
osalta niitten tarjoamia palveluja.
Kuntien veroprosentin nousu kertoo kuntatalouden heikosta tilasta
ja menneiltä vuosilta kertyneiden alijäämien
paikkaamisesta. Esimerkiksi vuoden 2005 lopussa 176 kunnalla oli
alijäämää yhteensä 431
miljoonaa euroa. Kuntien veronkorotuspaineita lisäävät
kuntien järjestämien palvelujen kasvava kysyntä,
palvelujen laatuvaatimuksien kiristyminen sekä valtion
jo aiemmin toteuttamat, kunnille kompensoimattomat verovähennykset.
Onkin todella käsittämätöntä,
että näin ollen kuntien harkinnanvaraisia valtionosuuksia
ei nostettu edes lähellekään sitä tarvetta vastaavasti,
mikä olisi ollut, ja se tietää erityisesti
kuntalaisten eriarvoisuuden lisäämistä riippuen
siitä, missä kunnassa on. Jos kunta on taloudellisissa
vaikeuksissa, niin eriarvoisuudet lisääntyvät,
ja se tulee merkitsemään myöskin sitä,
että monissa kunnissa pakkolomautetaan henkilöstö.
Esimerkiksi Parkanon kaupunki on ilmoittanut kolmen viikon pakkolomista
koko henkilöstölle siitä huolimatta,
että kaupunki nostaa veroprosenttinsa 20 prosenttiin.
Arvoisa puhemies! Näin ollen tulemme lisäbudjetin
yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
kuntien harkinnanvaraiseen valtionosuuteen 8 miljoonan euron lisäystä tähän
valiokunnan esittämään 2 miljoonaan lisää elikkä yhteensä 10
miljoonaa euroa lisää. Sillä voitaisiin
jo osittain paikata sitä jälkeenjääneisyyttä,
jonka myöskin valiokunnan enemmistö tässä mietinnössään
on todennut ja myöntänyt.
Toisena asiana, liikenne- ja viestintäministeriön
pääluokassa saariston yhteysliikennepalvelujen
osto ja kehittäminen: Kolmen vuoden siirtomäärärahat
ovat siellä loppumassa. Tiettävästi juuri
ja juuri tämä vuosi selvitään,
mutta rahoitusvaje siirtyy ensi vuodelle ja se tulee silloin vastaan.
Olisi ollut järkevää, että olisi
lisätty tänä vuonna tähän
tarpeeseen 100 000 euroa, jolloin olisi voitu tavallaan
lähteä ensi vuonna niin kuin puhtaalta pöydältä.
Myöskin tähän liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalan kohtaan eli 31.60.64 tulemme esittämään
yksityiskohtaisessa käsittelyssä 100 000
euron lisämäärärahaa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten olemme huomanneet, rahasta ei
ole puutetta, sitä tulee ja pröystäily
jatkuu. Olen tehnyt kaksi lisätalousarvioaloitetta, jotta
tämä Molokin kita EU olisi edes jossain tolkussa.
Vaikka marsipaanihattu olisi jäänyt joltain vieraalta
auton takapenkille, niin sillekin olisi löytynyt oma musta auto
viemään sitä Lahden EU-kokoukseen. Kirves
on jo puun juurella, ja Soinin kirves on teroitettu EU-puheenjohtajuuden
määrärahojen osalta. Niistä kahdelta
kohdalta miljoona euroa pois.
Arvoisa puhemies! Rataverkkomme tila näkyy meille joka
viikko ja nämä ongelmat. Sen takia olen esittänyt
perusradanpitoon huomattavaa 20 miljoonan euron lisäystä ja
myöskin perustienpitoon, alempaan tieverkkoon, 30 miljoonan euron
lisäystä. On täysin järjetöntä,
että kansallisomaisuutemme mätänee ja
heikkenee. Meillä on nyt rahaa. Miksei näitä logistiikka-
ja infrastruktuurihankkeita tehtäisi, kun hallitus nyt
paukuttelee henkseleitään, että rahaa
on?
Aivan kuten tässä ed. Kuoppa totesi kuntien osalta,
kuntia kuristetaan, ja kunnat aina kuristavat sitten heikompiosaisia
omissa kunnissaan. Näitä ihmiselle hyviä lisäysesityksiä tulemme tietysti
perustellun asialinjamme mukaisesti kannattamaan myös,
jos ne on tehty toisen toimesta, ei pelkästään
perussuomalaisten toimesta.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä ovat nousseet
keskusteluun kuntien harkinnanvaraiset rahoitusavustukset. Toki
valiokuntakin on mietinnössään kirjannut,
että rahoitusavustuksen kokonaistarve olisi suurempi kuin varsinaisessa
lisäbudjetissa ja hallituksen budjettiriihessä ehdotettu
lisäys, elikkä tämä vuosi selviydytään
28,5 miljoonalla eurolla. Toki on todettava, että veroprosenttien
korotusvauhti on hiukan hidastunut — ensi vuodelle 106
kuntaa esittää veronkorotusta — ja verojen
kehitys muutoinkin on kunnissa ollut kasvusuuntainen. Tällä erää verotulot
kasvavat noin 6 prosentin luokkaa.
Ed. Kuoppa esitteli vastalauseensa, mutta toteaisin sen, että nyt
ehkä parempi on keskittyä ensi vuoden varsinaisen
budjetin osalta harkinnanvaraisen avustuksen tarkasteluun. Budjetin pohjassa
on vain 12 miljoonaa euroa, ja minusta nyt se on jo niin alhaisella
tasolla, että se vaatii omalla tavallaan merkittävääkin
korotusta, joten uskon, että painopiste olisi tässä harkinnanvaraisessa
rahoitusavustuksessa ensi vuoden puolella.
Toinen kysymys, joka valiokunnan puheenjohtajan esittelyssä tuli
esille, on energiapolitiikka. Minusta on erinomainen asia, että hallitus
on nyt lähtenyt jo energiastrategian mukaisesti panostamaan
uusien tuotantoteknologioiden kehittämiseen. Se on ensi
vuosikymmenen haaste, mutta lisäksi on biopolttoaineisiin
nyt esitetty 4 miljoonan osalta käyttötukivaltuutta,
ja pidän sitä hyvänä. Euroopassa
ja Amerikoissa biopolttoaineiden käyttö lisääntyy
merkittävästi. Öljyriippuvuudesta pitää päästä pois,
ja tässä on oikea suunta.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka tarkoitukseni on käsitellä pelkästään
kuntataloutta tämän lisäbudjetin yhteydessä,
tulin varmuudeksi puhujakorokkeelle, koska tuo pari minuuttia voisi
muuten ylittyä.
Kuntatalouden osalta on tietenkin se tilanne, että kun
hallitus aikanaan raameja rakennellessaan asetteli tietyt julkisen
sektorin menokehykset, se samalla ratkaisi sen, että kuntatalous
säilyy ja pysyy kireänä. Hyvinvointipalveluja
selvästi halutaan rajata tämän hallituksen
toimenpitein. Sehän on selvästi nähtävissä.
Äsken käyttämässään
puheenvuorossa ed. Nousiainen kehotti kiinnittämään
huomiota ensi vuoden budjetissa olevaan kuntien harkinnanvaraiseen
rahoitusavustukseen. Siihen voidaan palata ja varmaan esityksiä määrärahan
lisäämiseksi tehdään ja toivottavasti
niitä saadaan.
Mutta nyt on ajankohtaista tietenkin käsitellä tätä lisäbudjettia,
jossa valiokunta yksimielisesti toteaa, että esitetty määräraha
käytännössä on riittämätön.
Siitä huolimatta valiokunta ei esitä lisäystä.
Sen vuoksi minusta on perusteltua se, että vastalauseessa
on tehty sitä koskeva esitys.
Täällä on useissa puheenvuoroissa
eri yhteyksissä, viimeksi eilen käydyssä keskustelussa,
kerrottu kuntatalouden vahvistumisesta jne. Se on aika pitkälle
harhaa. Ongelmahan tällä hetkellä erityisesti
on tältä vuodelta tehtävät tilinpäätökset
ja niissä syntyvä alijäämä,
joka uuden, voimaan tulevan säännöstön
mukaan on ensi vuoden aikana käytännössä katettava.
Kun tiedetään, että aikaisempia alijäämiä on
kunnilla runsaasti, 176 kunnalla alijäämää,
jonka summa on 431 miljoonaa euroa ja joka on katettava tulevaisuudessa,
niin käytännössähän
se tietää sitä, että on valtava
paine edelleen veroprosenttien korottamiseen, mikäli harkinnanvaraisen
avustuksen kautta ei ryhdytä kaikista vaikeimmassa tilanteessa
olevia kuntia auttamaan. Se, että harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen
hakijoiden määrä on vähentynyt
aikaisempaan verrattuna 34:llä, ei kuvaa millään
tavalla myönteistä kehitystä sen takia,
että hakijoina on entistä suurempia kuntia.
Eli nythän käytännössä oikeastaan
keskikokoiset kunnat ovat joutuneet entistä suurempiin vaikeuksiin.
Aikaisemmin siellä oli hyvin pienen asukasluvun kuntia,
mutta tällä hetkellä suurimmissa ongelmissa
ovat keskikokoisten kaupunkien ja kuntien taloudet. Silloin, jos
niitä aiotaan pitää jollakin tavalla
siedettävällä tasolla kunnallisveron
osalta, on väistämättä ohjattava sinne
lisää rahoitusta. Harkinnanvarainen rahoitusavustus
on yksi niitä keinoja, joilla voidaan nimenomaan nopealla
aikataululla vaikuttaa siihen, että ne alijäämät,
joita on aikaisemmin syntynyt, saadaan katetuiksi.
Muistaakseni ed. Nousiainen puheenvuorossaan kiinnitti huomiota
siihen, että tuloveroprosenttiakin on korottamassa lukumääräisesti
vähemmän kuntia ensi vuodelle kuin tälle
vuodelle. Sehän pitää paikkansa, mutta
samalla on huomattava, että tälle vuodelle korottaneiden
lukumäärässä tehtiin suomenennätys.
Ensi vuodellekin esitettyjen lukumäärä on
1990-luvusta lähtien korkeimpia. Eli tässä ei
ensi vuodelle rikota ennätystä, mutta tänä vuonnahan
tehtiin suomenennätys korotusten lukumäärässä ja
tietenkin määrässä. Elikkä kaiken
kaikkiaan vasemmistoliiton vastalauseeseen sisältämä harkinnanvaraisen
rahoitusavustuksen korottaminen esitetyllä 8 miljoonalla
eurolla on välttämätöntä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan ottaa esiin erään
hyvän, myönteisen ja iloisen asian, joka sisältyy
tähän hallituksen esitykseen nyt sitten asunto-
ja ympäristöjaostonkin ponnistelujen jälkeen
koskien Nuuksion kansallispuiston hanketta.
Tietenkin pirkanmaalaisena kansanedustajana haluan nähdä asian
niin, että kun Nuuksiosta kehittyy näköala
ja näyteikkuna kaikkiin Suomen kansallispuistoihin, niin
se näköala on siellä myöskin
meidän pirkanmaalaisten kansallispuistoihin. Tällä periaatteella
voi olla lämpimästi sen kehittämistä tukemassa
sillä sivulauseella, että pientä toivoa
on joskus tulevina aikoina, että myöskin Helvetinjärven
ja Seitsemisen kansallispuiston vastaavia hankkeita tulevat eduskunnat
vievät eteenpäin.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuntien rahoitustarve on todella kova,
ne ovat todellisessa kriisissä. Hallinto- ja tarkastusjaosto
asiantuntijoita kuullessaan todella näki sen, että rahaa
olisi pitänyt enemmän antaa, mutta tähän
nyt ei sitten ollut valmiutta, sillä jo ennakoiden alijäämien
kattaminen, kun ne nyt vaan syvenevät, olisi ollut kyllä paikallaan,
ja kun ensi vuoden budjettikaan ei nyt lupaa, niin ei tällä Paras-hankkeella
vielä kuntien heikkoa rahoitustilannetta paranneta. Toivotaan,
että verotulojen kasvu, joka on myönteisesti kehittynyt,
toisi ja tuokin varmasti apua. Tämän halusin tässä nostaa
esiin.
Tietenkin myönteisenä on todettava muun muassa
Ilmavoimien osalta, että koneet lentävät ja
panssarivaunutkin liikkuvat, kun sinne on lisää rahaa
saatu.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! On positiivista, että hallitus esittää biopolttoaineiden
uusien tuotantoteknologioiden kehittämiseen 9 miljoonan
euron määrärahaa ja yritystukivaltuuden
korottamista 4 miljoonalla eurolla.
Nämä summat ovat kuitenkin erittäin
pieniä, jos lähdetään siitä,
että Suomessa on jatkossakin hyvät mahdollisuudet
toimia bioenergian ja ympäristöystävällisten
teknologioiden edelläkävijänä ja
aktiivisesti osallistua toisen sukupolven biopolttoaineiden kehittämiseen,
kuten mietinnössä todetaan. Tällä hetkellä kehitystyö on
voimakkaasti menossa ja se, mitä tarvitaan ja missä muut maat
ovat tällä hetkellä tekemässä paljon
työtä, on nimenomaan näiden polttoaineiden
käyttöönotto.
Monessa Euroopan maassa on hyväksytty valmisteveron
alennus ja biopolttoaineita saadaan nopeasti käyttöön.
Ruotsissa on hyväksytty myös jakeluverkon muuttaminen
siten, että biokaasuautoja voidaan jo ottaa käyttöön.
Näkisinkin, että meillä panostus on aivan
liian pieni ja tarvitaan erityistä panostusta nimenomaan
biopolttoaineiden käyttöönottoon.
Yleiskeskustelu päättyy.