Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomen hiilidioksidipäästöt
nousivat viime vuonna rajusti. Vuonna 2000 olimme Kioto-tavoitteessa,
mutta sen jälkeen päästöt ovat
nousseet joka vuosi. Päästövähennysten
toteuttamisessa on vetovastuussa kauppa- ja teollisuusministeriö,
joka nyt näyttää siis epäonnistuneen. Kysynkin
pääministeri Vanhaselta:
Olisiko syytä nyt siirtää pois tämä vetovastuu KTM:ltä vaikkapa
ympäristöministeriölle?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Asian valmistelu kuuluu kauppa- ja teollisuusministeriölle.
Näin se on ollut aikaisemminkin. Suomi on omalta osaltaan
valmistautumassa Kioton pohjalta ja EU:n sisällä jaetun
taakan kantamiseen tehtyjen sitoumusten puitteissa. Hallituksen
peruslinja tätä taakanjakoa tehtäessä Suomessa
on se, että pyrimme tekemään mahdollisimman
paljon tilaa tehtyjen sitoumusten antamissa raameissa Suomen teollisuuden tuotannon
kasvattamiselle.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Jotta ilmastomuutos saataisiin hillittyä semmoiselle
tasolle, että ihmiset, yhteiskunta ja talous sen kestäisivät,
niin päästöjä tulee leikata
erittäin reippaasti. Ruotsissa onkin nyt sitten asetettu semmoinen
tavoite, että vuoteen 2050 mennessä puolet tulee
leikata, ja Britanniassa jopa 60 prosenttia tullaan leikkaamaan.
Suomessa ministeri Pekkarinen voivottelee jo sitä, että ne
eivät saa kasvaa enää.
Ministeri Pekkarinen, jos nyt tärvelemme maapallon,
minne ehdotatte, että me muutamme sen jälkeen
koko ihmisyhteiskunnan? (Eduskunnasta: Jyväskylään! — Naurua)
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi sitä ajatusta,
että maapalloa ei saastuteta. Kernaasti yhdyn kaikkiin
niihin, jotka tämän näkemykset jakavat.
Olen myös sitä mieltä, että Kioton
pyrkimykset ja tavoitteet ovat aivan hyviä ja oikeita.
Edelleen olen sitä mieltä, että Suomi
on tehnyt tietyt sitoumukset ja niiden kanssa pitää nyt
vain elää, mutta olen myös sitä mieltä, että se
taakka, mikä Suomen kannettavaksi tuli, oli kyllä aika
kova taakka, mistä todisteita löytyy tänään
yllin kyllin. Mutta se on toinen asia. Sen kanssa on nyt elettävä.
Suomi on paraikaa valmistautumassa päästökauppaan
ja sitä kautta askeleitten ottamiseen sitä tietä,
joka vie siihen, että 2008—2012 keskimäärin
meillä päästöt ovat vuoden 1990
tasolla. Se on muuten kova taso. Ruotsi, johon viittaatte, sai tavoitteeksi
vuoden 90 tason plus neljä prosenttiyksikköä lisää.
Jos Suomella olisi sama tavoite, sen kanssa olisi erittäin
paljon helpompi elää. Varmaan pärjättäisiin
kohtuullisen hyvin vastaavalla tavoitteella.
Matti Kangas /vas:
Herra puhemies! Suomi on määrätietoisesti
vähentänyt teollisuuden ja liikenteen päästöjä viime
vuosina. Lainsäädäntö on kiristynyt
sellaiseksi, että laajamittainen saastuttaminen ei ole
mahdollista. Viime eduskuntakaudella tehty energiaratkaisu tukee
tätä päästöjen vähentämistä.
Samaan aikaan USA, Venäjä ja Kiina ovat jäämässä päästökauppasopimuksen ulkopuolelle,
ja USA saa tästä melkoisen kilpailuedun. Kysynkin:
Onko hallituksen mielestä oikein, että mallioppilas
Suomi joutuu isojen maitten päästöjen maksumieheksi?
Mitä tälle asialle aiotaan tehdä hallituksessa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tärkeä kysymys! Nyt on vaan
niin, että Suomi on sitoumukset tehnyt, eikä minusta
siinä pyrkimyksessä vähentää kasvihuonekaasupäästöjä todellakaan
ole mitään pahaa. Mutta se ongelma on juuri siinä,
mihin ed. Kangas kiinnittää huomiota. Se osa maailmasta on
nyt mukana Kioton sopimuksen toteuttamisessa näiltä osin,
mikä päästää tällä hetkellä vajaat
15 prosenttia koko maailman päästöistä.
Se osa maailmaa, joka tuottaa 85 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä,
ei ole näissä kisoissa mukana. Jos käy
niin, että Kioton sopimus tai pöytäkirja
ei tule allekirjoitetuksi, elikkä jos Venäjä ei
sitä ratifioi, minun mielestäni siinä tilanteessa
Suomen ei tulisi toimia niin, että pyrkii irti Kioton sopimuksesta,
vaan tulisi toimia osana Euroopan unionia, nimenomaan unionissa, aloitteellisesti,
jotta Kioto saataisiin uudelleen pystyyn ja jotta tämän
taakan kantajiksi saataisiin esimerkiksi USA, Australia, Kiina,
Intia jnp. Tämä on osin nyt myöskin henkilökohtaista
näkemystä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ne, jotka vastustivat vuonna 93 ydinvoimaa
ja väittivät silloin, että energiankulutus
ei kasva, erehtyivät, ja he myöskin luottivat
siihen, että vaihtoehtoisia energiamuotoja voidaan kehittää,
ja erehtyivät siinäkin olennaisesti määrissä.
Te, pääministeri Vanhanen, vastustitte silloin
ja juhlitte täällä, että ydinvoimaa
ei rakennettu. Jos olisi rakennettu, Suomen olisi hyvin helppo täyttää tänä päivänä
Kioton
kriteerit. Myönnättekö tehneenne vakavan
virheen vuonna 93?
Tämän lisäksi, mitä tulee
neuvotteluihin Kioton sopimuksesta, Kanada sai nielujen osalta melkoiset
helpotukset. Kanadan ei käytännössä tarvitse
tehdä yhtään mitään.
Ministeri Hassi oli valmis antamaan tämän Kanadalle,
mutta Suomen osalta hän ei neuvotellut nielujen osalta
sellaista ratkaisua, joka olisi oikeudenmukaisesti turvannut Suomen
aseman. Tästä syystä pitäisi miettiä sitä,
että Kioto-neuvotteluihin jatkossa osallistuisi kauppa-
ja teollisuusministeri eikä ympäristöministeri.
Oletteko, pääministeri Vanhanen, valmis esittämään
tätä, jotta realismia tulisi näihin neuvotteluihin
enemmän?
Kolmas kysymys vielä: Oletteko valmiita siihen, että jos
Venäjä ei keväällä ratifioi
Kioton sopimusta, Suomi esittää EU:lle, että lykättäisiin päästökaupan
voimaantuloa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on neuvottelujärjestelmä,
jossa vastuualueet ovat selkeät ministeriöiden
välillä, ja tätä vastuunjakoa
noudatetaan jatkossakin. Neuvotteluihin osallistuvat neuvottelevat
aina koko hallituksen ja maan puolesta. Ei siinä ole kyse
henkilöstä, vaan neuvottelijalla on neuvottelumandaatti,
jolla hän edustaa koko hallitusta, ei yksittäistä puoluetta
tai yksittäistä ministeriötä,
vaan koko hallitusta.
Kysyjän esittämät kaksi väitettä vuodelta
93 olivat molemmat vääriä. Sen tähden
en siihen vastaa. Sen sijaan vuoden 93 jälkeen meillä on hyvin
paljon tuotettu uutta energiaa, myös uusiutumattomilla
energialähteillä. Kannattaa tutustua tässä suhteessa
tilastoihin.
Meidän ei myös oikeastaan tämän
pidemmälle kannata lähteä spekuloimaan
sillä, jos Venäjä ei liity tähän
sopimukseen. Se ei ole nyt tällä hetkellä Suomen
hallituksen ratkaistavissa. Suomen hallituksen pitää toimia
tehtyjen sopimusten täyttämiseksi ja saavuttamiseksi.
Pitää myös antaa se viesti markkinoille,
että tehdyt sopimukset ja sitoumukset on otettava tosissaan
ja niiden saavuttamiseen on tähdättävä.