Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On tietenkin tosiasia, että tämä hallituksen
lähes 300-sivuinen esitys jää nyt tänä päivänä näitten muitten
asioitten, kolmannen lisätalousarvioesityksen ja Sonera-keskustelun,
jalkoihin, samalla tavalla kuin arpajaislaki keskustelutti, mutta muutaman
huomion haluan kuitenkin esittää, kun olen suhteellisen
läheltä seurannut osuuskauppojen toimintaa ja
myös tämän lainsäädännön
kehitystä.
Hallituksen esitys uudeksi osuuskuntalaiksi ainakin tässä muodossa,
kun nyt säästökassoja koskevat määräykset
eivät ole mukana, on kohtuullisen hyvä. Onhan
nykyinen laki ollut voimassa jo lähes 50 vuotta vuodesta
54 alkaen, joten paineita osuuskuntalain nykyaikaiseen muotoon saattamiseksi
on tietysti ollut olemassa, ja sitä onkin kolme vuotta
valmisteltu. Hallitus toteaakin, että toimintaedellytykset
pyritään saamaan nykyaikaisen yritystoiminnan
vaatimusten mukaisiksi.
Osuuskuntien on varmasti myöskin syytä katsoa
peiliin, mitä varten niiden lukumäärä on
viimeisen 30 vuoden aikana vähentynyt rajusti. Kun 70-luvun
alussa lukumäärä oli vielä noin
10 000, se oli 80-luvun loppuun mennessä laskenut 2 000:een,
ja toimivia osuuskuntia tällä hetkellä on
vain vajaa tuhat verottajan antamien tietojen mukaan. Osuuskuntien
houkuttelevuus verrattuna vaikka osakeyhtiöihin on siis
todellakin heikko. Todettakoon, että toimivia osakeyhtiöitä tällä hetkellä on
noin 130 000.
Arvoisa puhemies! Kun itse olen toiminut lähinnä Keski-Suomessa
vaikuttavan Osuuskauppa Keskimaan hallituksen jäsenenä jo
hyvinkin pitkään — mikä osuuskauppa
on ollut SOK-laisessa osuusliikkeessä yksi Suomen menestyksekkäimpiä — muutama
kommentti tästä esityksestä. Totean kuitenkin,
että edustamani maakuntaosuuskaupan puhdas tulos on vuosittain
ollut 80—100 miljoonaa markkaa ja että mittavat
investoinnit voidaan toteuttaa omarahoituksella. Siinäkin
mielessä tunnen mielenkiintoa tätä esitystä kohtaan.
Tähän saakka, kun osuuskunta on perustettu, siihen
on vaadittu, kun on henkilöjäsenistä kyse, viisi
perustajaa. Nyt ehdotuksessa alun perin oli, että yksikin
henkilö voisi perustaa osuuskunnan, eli olisi menty hyvin
lähelle osakeyhtiöitä. Mielestäni
hyvä kompromissi on, kun tämä laki aikanaan
hyväksytään, että kolme henkilöjäsentä voi perustaa
osuuskunnan. On myöskin todettava, että päätöksenteko
on ollut osuuskunnissa hankalaa, kun yleinen kokous on vaadittu
esimerkiksi sääntömuutoksiin niin, että ne
on ollut hyväksyttävä vähintään
kahdessa yleisessä kokouksessa. Nythän tähän
tulee muutos, että voidaan yhdessä osuuskuntakokouksessa
hyväksyä muutokset säännöissä.
Puhdasta kosmetiikkaa on se, kuuluuko osuuskunnassa olla yksi
tai useampi KHT- tai HTM-tilintarkastaja. Nyt ehdotetaan, että yksi
tilintarkastaja riittää ja vedotaan kustannuksiin,
mikä saattaa pienessä osuuskunnassa olla näin,
mutta suuremmissa osuuskunnissa asialla ei ole kerrassaan mitään
merkitystä, joten pidän aivan selvänä,
että talouden ja hallinnon tarkastustoimintaa suoritetaan
edelleenkin useamman tilintarkastajan voimin ajattelematta sitä,
mikä kustannus näistä palkkioista on.
Edelleen laki antaa mahdollisuuden, kun se toteutetaan, käyttää osuuskunnan
kokouksissa avustajaa tai asiamiestä tai jopa Internetin
välityksellä voidaan osallistua kokouksiin, mikä lienee
aivan hyvä. Mutta minua ainakin pohdituttaa se, että tulevaisuudessa
tullaan jäsen ja ääni -periaatteesta
luopumaan, niin että jos osuuskunnan kokous yksimielisesti
päättää, osuuskunnissa, joissa
on henkilöjäseniä, voi yhdellä jäsenellä olla
kymmenkertainen äänimäärä verrattuna
toisiin, eli siinäkin tullaan hyvin lähelle osakeyhtiömuotoa.
Varmasti tämä asia tulee myöskin valiokunnissa
keskusteluttamaan, tuleeko se tässä muodossa menemään
läpi.
Kun olen nyt yrittänyt tutustua esitykseen, yhtenä oikeana
lähtökohtana hallituksen esityksessä on
ollut se, että sillä pyritään
parantamaan osuuskuntien kilpailukykyä ja parantamaan myös
osuuskuntien varainhankintaa lisäpääoman
muodossa, mutta toisaalta, mikäli pankkipalvelutyöryhmän
suunnitelmat toteutuvat ja säästökassatoiminta
tullaan romuttamaan, on kehitys osuuskuntien kannalta varsin huolestuttavaa.
Oli hyvä, ettei suunnitelmia ainakaan tässä vaiheessa
toteuteta, ja toivon, että ne myöskin lopullisesti
haudataan. Onhan suunniteltu, että lainmuutoksella pyrittäisiin
säästökassoissa olevien talletusten yläraja
määräämään
3 000 euroon. Tällä hetkellä säästökassoissa
on talletuksia noin 2,3 miljardia markkaa, ja mikäli suunnitelmat
toteutuvat, talletukset putoaisivat noin kolmannekseen. Tällöin
varainhankintaa jäseniltä vaikeutetaan ratkaisevasti.
Kilpailuvapauden kannalta on mielestäni hyvä ja
asianmukaista, että myöskin kilpailevat kaupparyhmittymät
voivat ottaa talletuksia vastaan, mutta mitä järkeä on laittaa
mainittu 3 000 euron yläraja talletuksille? Väkisinkin
pohdituttaa, ovatko pankit olleet vaikuttamassa tällaisiin
suunnitelmiin.
Arvoisa puhemies! Säästökassojen
talletuksista ei ole yhteiskunnalle koskaan aiheutunut mitään
kustannuksia. Säästökassat ovat pienillä paikkakunnilla
kansalaisille erittäin tärkeä mahdollisuus
vaikka nostaa rahaa tililtään, jos vaikka pankkia
ei paikkakunnalla enää olisikaan. Me tiedämme,
kuinka paljon yhteiskunnan tuki pankeille on ollut kymmenen viime
vuoden aikana, eli veronmaksajien rahoja on pankkitukeen laitettu
noin 50 miljardia markkaa. Tätäkään
taustaa vasten ei ole mitään syytä suunnitella
ainakaan SOK-laisten säästökassatoimintojen
vaikeuttamista, koska säästökassatoiminta
on aina toiminut omillaan ilman yhteiskunnan tukea tallettajien
eduksi.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän myös, kuten ed. Karpio,
hyvin tärkeänä, että hallituksen
osuuskuntalakiesitys on saatu vihdoinkin eduskuntaan. Tätä on
odotettu vuosia, ja tämä on ollut hyvin laajassa
valmistelussa. Tällä kyllä parannetaan
osuuskuntien toimintaedellytyksiä.
Lain perusteluissakin todetaan: "Esityksen tarkoituksena on
saattaa osuuskuntien yhteisölainsäädäntöön
perustuvat toimintaedellytykset nykyaikaisen yritystoiminnan vaatimusten
mukaisiksi. Ehdotetulla uudella osuuskuntalailla helpotetaan osuuskunnan
perustamista ja hallintoa sekä edistetään
jäsen- ja sijoittajarahoituksen hankintaa. Ehdotuksella
pyritään myös lisäämään
osuuskuntamuodon käyttökelpoisuutta uusosuustoiminnassa."
Minusta hyvin pitkälle tähän kappaleeseen
kiteytyy lain perustarkoitus. Pidän tätä varsin
hyvin valmisteltuna. Olen jonkin verran perehtynyt myös
lain valmisteluvaiheessa lain sisältöön. Toivon
todella, että esitys saa talousvaliokunnassa arvoisensa
käsittelyn. Mielenkiinnolla jään odottamaan,
minkälaisia painotuksia mietinnössä on
lain sisällön suhteen.
Ola Rosendahl /r:
Arvoisa rouva puhemies, värderade fru talman! Vi har
nu längre bara cirka 3 000 andelsföretag
mot 10 000 för trettio år sedan. Däremot
verkar i Finland över 220 000 aktiebolag och cirka
70 000 bostadsaktiebolag. Nuvarande lag om andelslag har
fungerat bra men innehåller vissa brister som behöver
rättas till.
En brist är frågan om anskaffningen av kapital och
kapitalets tryggande. Den gällande lagen begränsar
onödigt andelslagens möjligheter att skaffa finansieringsmedel
i form av eget kapital om man jämför med aktiebolagens
möjligheter. Handeln med andelsbevis och insatser är
också onödigt försvårad och
bör förenklas. Modern företagsverksamhet
kräver därför att lagen moderniseras
på det sättet som regeringen nu har föreslagit.
Förslaget om att det räcker med tre stiftande medlemmar
i stället för nuvarande fem är bra. Tanken
på att en person skulle kunna bilda ett andelslag, vilket
ledamot Karpio hänvisade till, förefaller i mitt
tycke omöjligt därför att ett andelslag är
ju en sammanslutning av personer och inte av kapital medan ett aktiebolag är
en sammanslutning av kapital. Nya bestämmelser om delning
och fusion är nödvändiga liksom också reglerna
om ändring av aktiebolag till andelslag som enligt nuvarande
lagstiftning är mycket svår.
Medlemsplaceringar i medel som skall återbetalas regleras
i lagförslaget. Enligt vad jag kan förstå får
denna sparkasseverksamhet fortgå i ungefär nuvarande
omfattning, vilket är bra med tanke på den kooperativa
detaljhandelns finansiering.
Arvoisa rouva puhemies! On ihan oikein, että säästökassatoiminta
ehdotuksen mukaan voi jatkua nykyisessä muodossaan ja että toiminta
kuuluisi tavanomaisen tilintarkastuksen piiriin, joten erityissääntöjä ei
enää tarvita tästä toiminnasta.
Tilintarkastuslaki tulee koskemaan myöskin tätä toimintaa.
Osuuskunnan valitsemat tilintarkastajat tarkastaisivat myös
säästökassatoiminnan. Sellainen osuuskunta,
jossa on säästökassatoimintaa, on velvollinen
lakiesityksen mukaan tiedottamaan sellaisista seikoista, jotka vaikuttavat
talletusten arvoon. Säästökassatoiminnan valvominen
valtiovarainministeriön taholta on tietenkin tärkeää,
kuten historia osoittaa.
Minäkin toivon, että tämä lakiesitys
käsitellään rakentavassa mielessä talousvaliokunnassa ja
että se menisi läpi suurin piirtein esitetyssä muodossa.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä säästökassatoiminnasta:
Kun kahden kuukauden kuluttua siirrytään euroon,
siinäkin mielessä osuuskunnat odottivat, että myöskin
säästökassakysymys olisi ratkaistu samanaikaisesti. Nyt
sitten jostain syystä kuitenkin hallitus toteaa esityksessään,
että se jätetään myöhäisempään ajankohtaan.
Niin kuin äsken varsinaisessa puheenvuorossani totesin,
jos nyt sitten päädytään siihen,
että nämä suunnitelmat, mitä pankkipalvelutyöryhmä on
esittänyt, eivät ole toteuttamiskelpoisia, asia
on silloin kunnossa. Totean edelleenkin, että monet muut
esitykset, mitä hallituksen esityksessä on, ovat
enemmänkin kosmetiikkaa ja että suuri kysymys
on juuri tämä, miten säästökassatoiminnalle
tulee käymään.
Keskustelu päättyy.