4) Hallituksen esitys laiksi rajoitetusti verovelvollisen tulon
         ja varallisuuden verottamisesta annetun lain sekä verotustietojen julkisuudesta
         ja salassapidosta annetun lain 9 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Janina Andersson /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on nyt todettava,
            että meidän hallitus on erittäin empaattinen
            ja kuuntelee tarkalla korvalla ja toteuttaa myös joidenkin
            kansalaisten toiveita. Tämä vaan on aika valikoitu
            ryhmä ihmisiä, joita hallitus nyt kuuntelee erittäin
            empaattisesti ja yrittää tulla heitä vastaan.
            Me olemme juuri äsken täällä puhuneet
            omaisuusverosta. Se otetaan pois, koska se on liian hankala niille,
            jotka omistavat. Nyt seuraavana ovat pörssiyhtiöt
            ja niiden omistajat, joita myös tullaan vastaan, kun heillä on
            vähän vaikeaa nyt tehdä niin kuin laki tällä hetkellä vaatii.
            Elikkä meillä on semmoinen kummallinen tilanne
            tässä edessämme, että meillä on
            voimassa ollut laki, jota monen monta vuotta ei vain ole noudatettu.
            Verohallitus on aika kiltisti katsonut sivusta, kun ei kerta kaikkiaan
            ole vaan maksettu veroja, joita olisi kuulunut maksaa. Tällainen
            empaattisuus ja ymmärtäväisyys on aika
            harvinaista muuten, jos ajatellaan, miten kohdellaan pienyrittäjiä,
            ylipäätään ihmisiä,
            jotka jostain syystä eivät halua, eivät
            pysty eivätkä ehkä ole muistaneet hoitaa
            verojaan oikealla tavalla. Silloin yleensä pidetään
            huoli, että varmasti tulee maksettua ja kunnolla eikä kiltisti
            katsota sivusta, että no, se onkin vähän
            hankala tämä asia.
         
         
         Puhumme siis asiasta, jossa tämä vuonna 95 voimaan
            tullut hallintorekisteri, jonka avulla toteutetaan osakkeenomistajan
            nimettömyys, on erittäin tärkeä osa.
            Tämä, että voi omistaa osakkeita ilman,
            että tarvitsee julkisesti minnekään kertoa,
            että omistaa niitä, on helpottanut myös harmaan
            talouden pyörimistä ja ylipäätään
            kansainvälistä veropakoa. Tällä hetkellä Suomessa meidän
            pörssiyhtiöidemme markkina-arvosta jo puolet on
            ulkomailla. Se tietää sitä, että luultavasti
            täällä on myös suomalaisia,
            jotka omistavat ulkomaan kautta osakkeita. Elikkä tämä systeemi
            ruokkii tavallaan sellaista toimintaa, joka vie pois rahaa meidän
            valtioltamme nyt.
         
         
         Julkisuudessa ja myös viranomaisten taholta on esitetty
            arvioita, että osingonsaajat ovat ilmeisesti käyttäneet
            nykyistä puutteellista hallintorekisterin valvontaa verojen
            kiertämiseen. Osingonsaajat ovat voineet ilmoittautua matalan
            veron maan asukkaaksi, vaikka todellisuudessa asianomainen olisikin
            toisen maan kansalainen. Lain mukaan 28 prosentin lähdevero
            on perittävä aina, jollei osingonsaaja lähetä pörssiyhtiölle lähdeverokorttia
            tai tarkkoja henkilö- ja yhteystietojaan ennen osingon
            maksua. Käytännössä näin
            ei kuitenkaan ole tapahtunut, vaan se on riittänyt, että ulkomaalainen
            pankki on vain ilmoittanut, missä päin tämä ihminen
            luultavasti asustelee, ja niin ovat rahat tulleet hänelle
            sitten ilman veron maksamista.
         
         
         Esimerkiksi Britanniassa on nollavero näille osingoille,
            ja jostain syystä erittäin suuri osa rahasta on
            mennyt Britanniaan. Vuonna 2003 pörssiyhtiöt maksoivat
            Britanniaan 500 miljoonaa euroa, elikkä ei ole ihan pienistä rahoista
            kysymys. Elikkä me olemme tällä tavalla
            houkutelleet ihmisiä muuttamaan omistajuuttaan nimettömäksi
            ja viemään ulkomaille, ja näin he pääsevät pois
            verosta kokonaan. Tämä kyllä antaa aikamoisen
            huonon kuvan ihmisille siitä, kannattaako noudattaa lakia.
            Tämä antaa vähän sellaisen kuvan,
            että jos olet tarpeeksi arvovaltainen ja rikas tai sinulla
            on oikeat kontaktit, niin jos vain kieltäydyt maksamasta
            veroja, sanot, että tämä ei vaan onnistu,
            valitan, niin jonkun ajan kuluttua vero otetaan pois kokonaan, ettei
            tämä huoli enää tämän
            jälkeen jatkuisi. Elikkä soveltamiskäytäntö on
            ollut lainvastainen ja kuitenkin laki muutetaan sen soveltamiskäytännön
            mukaan, elikkä näin on tällä hetkellä tapahtunut
            käytännössä.
         
         
         Mielenkiintoista on, että kun tässä sanotaan tätä lainmuutosta
            perusteltaessa, että on niin vaikea pystyä tietämään,
            kuka on se oikea omistaja ja se on niin mahdotonta, ettei edes vuosi-ilmoituksessa
            voida ilmoittaa, niin mitenköhän ne rahat päätyvät
            oikeille tileille ja oikeille ihmisille. Kyllä vähän
            huolestuttaa koko tämä meidän systeemimme,
            jos on näin vaikea löytää oikeita
            ihmisiä, missä he oikeasti asuvat, päätyvätkö rahat oikeasti
            näille oikeille ihmisille, jos tämä on
            syy, miksi täytyy tämä asia muuttaa.
         
         
         Kun tämähän on nyt monta vuotta kestänyt tämä tilanne,
            niin jos nyt taannehtivasti katsotaan kaikki ne eurot, entiset markat,
            jotka ovat jääneet keräämättä,
            kai ne vielä kerätään, vai onko
            se unohdettu tällä ja tästä eteenpäin
            nollalla ja se, mitä tähän asti on jätetty
            maksamatta, unohdetaan? Tämäkin on aika erilaista,
            jos ajatellaan, miten Suomessa yleensä toimitaan, kun jää hoitamatta
            jotain velkoja.
         
         
         Tästä asiasta on myös Attac-järjestö tehnyt kantelun
            eduskunnan oikeusasiamiehelle siitä, että Verohallitus
            ei ole hoitanut tehtäviään, että verotarkastajat
            eivät ole loppuun asti vaatineet pörssiyhtiöitä todistamaan
            sitä, ketkä nämä ihmiset ovat,
            joille he ovat maksaneet näitä nollavero-osinkoja,
            vaan ovat katsoneet sivusta ja sitten vaan antaneet sen olla. Tämä asia
            pitää viedä loppuun asti ja tutkia, ja
            mielestäni myös ottaa nämä rahat
            Suomen valtiolle, mitkä kuuluvat Suomen valtiolle.
         
         
         Meillä on yhteinen vastalause vasemmistoliiton ja kristillisdemokraattien
            kanssa, ja tulemme kannattamaan sitä vasemmistoliiton esitystä. 
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Todellakin, niin kuin ed. Andersson totesi,
            kun verohallinto ei ole pystynyt suoriutumaan tehtävästään ja
            on vallinnut sellainen tilanne, jossa paljon veronmenetyksiä on
            tullut, niin sen jälkeen muutetaan lainsäädäntöä niin,
            että lainsäädännöllä sitten
            tästä epäterveestä ja veronsaajan
            ja hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjan kannalta heikosta tilanteesta
            tehdään lainsäädännöllä pysyvä.
            Verohallinto ihan äskettäin on antanut muun muassa
            yleishyödyllisten yhdistysten verotusmenettelystä erittäin
            tiukat ohjeet, mitkä ovat säikäyttäneet
            niin kansanterveystyötä tekevät, sosiaalista
            työtä tekevät, liikuntatyötä tekevät,
            kulttuurityötä tekevät, kaikkea muuta
            työtä tekevät kansalaisjärjestöt
            ympäri maata. Tällaiseen riittää verohallinnolla
            aktiivisuutta, mutta sitten tällaiseen kiertomahdollisuuden
            sulkemiseen muuta kuin tekemällä siitä sallittua
            ei riitä paukkuja.
         
         
         Täällä on puhuttu monta kertaa harmaasta
            taloudesta, talousrikollisuudesta ja veronkierrosta. Tämän
            hallintarekisteröinnin avulla toteutettu osakkeenomistuksen
            nimettömyys on eräs harmaan talouden ja kansainvälisen
            veropaon keskeinen väline. Tässä lienee
            kysymys noin vajaasta miljardista eurosta. Se on iso raha, ja tässäkin salissa
            tämänkin syksyn budjettikeskustelussa ja varmaan
            myöskin äänestyksissä joulun
            alla on monta sellaista kipukohtaa, jotka jäävät
            ilman rahaa ja joihin vajaa miljardi euroa olisi kyllä hyvinkin
            tarpeeseen. Tämähän tulee nyt sitten
            olemaan jatkuva menettely tämän jälkeen
            sen lisäksi, että lopullisesti tunnustetaan menetetyksi
            sitten se, mitä on jo aiemmin tämän kautta
            luisunut ohi verottajan.
         
         
         Aina, kun harmaasta taloudesta ja talousrikollisuudesta, arvoisa
            puhemies, tältä paikalta puhun, niin aina muistutan
            niistä kolmesta asiasta. Elikkä kysymys on taloudellisista
            menetyksistä, menetyksistä hyvinvointiyhteiskunnan
            rahoituspohjan turvaamiseksi, kysymys on kilpailun vääristymisestä ja
            kysymys on yhteiskuntamoraalin heikentymisestä, jos harmaaseen
            talouteen ja talousrikollisuuteen ja veronkiertoon ei nykyistä pontevammin
            puututa. Tästä asiasta yksityiskohtaisemmin varmaan
            tulee puheenvuoron käyttämään
            vasemmistoliiton valtiovarainvaliokunnan verojaoston jäsen
            ed. Polvi. Nämä olivat tällaisia yleisiä huomioita.
            On ilman muuta selvää, että kun tällainen
            asia valiokuntaan ja eduskuntaan tulee, niin siitä vastalause
            syntyy. Olen tyytyväinen, että vasemmistoliiton
            vastalauseeseen on yhtynyt niin vihreä valtiovarainvaliokuntaryhmä kuin
            kristillisdemokraattienkin valiokuntaryhmä.
         
         
       
      
         
         Iivo  Polvi   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Usein palautekeskustelun yhteydessä valiokuntien
            puheenjohtajat esittelevät valiokunnan mietintöä varsinkin,
            jos on merkittävistä asioista kysymys. Minusta
            tässä esityksessä, mikä nyt
            on käsittelyssä, on kohtalaisen (Ed. Pulliainen:
            Eihän se ole kuin miljardi vuodessa!) mittava ja merkittävä asia.
            Siitä huolimatta valiokunnan mietintöä ei
            ole tarkemmin esitelty. Tosin ed. Andersson aivan oikein luetteli
            niitä ongelmia, mitä tähän asiaan
            liittyy, ja niitä heikkouksia, mitä nykyinen järjestelmä ja
            tavallaan sen vahvistaminen jatkuvaksi käytännöksi
            merkitsee.
         
         
         Omituista sinänsä on se, että kun
            voimassa olevaa lainsäädäntöä ei
            ole siinä muodossa noudatettu, niin muutetaan laki vastaamaan
            sitä lainvastaista käytäntöä.
            Minusta se on yksi suurin ongelma koko asiassa, että lain
            noudattamattomuus merkitsee sitä, että voidaan
            korjata laki vastaamaan sitä käytäntöä,
            mikä on lainvastainen, ja siitä tässä hallituksen
            esityksessä on hyvin pitkälle kysymys.
         
         
         Hallituksen esitys on valmisteltu Verohallituksen ja valtiovarainministeriön
            yhteistyössä, mikä ilmenee tuosta esityksestä,
            ja siitä on kuultu elinkeinoelämän järjestöjä.
            Palkansaajajärjestöt sen sijaan ovat olleet kuulemismenettelyn
            ulkopuolella kokonaan. On melko selvääkin, että elinkeinoelämän
            järjestöt ovat valmiit nämä muutokset
            hyväksymään. Sitä en pidä mitenkään ihmeteltävänä enkä poikkeuksellisena.
            Sen sijaan se, että Verohallituksen verotarkastusyksikkö aikaisemmin
            on kiinnittänyt huomiota siihen, että voimassa
            olevaa lakia ei noudateta, ihmetyttää edelleen,
            mihin täällä on jo aikaisemmissa puheenvuoroissa
            sinänsä viitattu.
         
         
         Lakiesitys on erityisesti harmaan talouden torjunnan kannalta
            ongelmallinen. Se tarjoaa mahdollisuuden toisaalta tietenkin osinkoverojen kiertämiseen
            tai osinkojen saamiseen halvemmalla verolla kuin voimassa oleva
            lainsäädäntö sinänsä edellyttäisi.
            Toisaalta se mahdollistaa myyntivoittojen verotuksen kiertämisen
            useissa tapauksissa.
         
         
         Osakkeidenhallintarekisterin avulla toteutettu osakkeenomistuksen
            nimettömyys on eräs keskeinen harmaan talouden
            ja kansainvälisen veropaon elementti. Sen takia se on järjestelmä,
            joka ansaitsee arvostelua. Hallintarekisterijärjestelmä tarjoaa
            myös suomalaiselle mahdollisuuden suhteellisen helposti,
            ulkomaisia sijoituspalvelun tarjoajia tai väliyhtiöitä käyttäen,
            esiintyä ulkomaalaisena osakkeenomistajana ja sitä kautta saada
            perusteetonta hyötyä verotuksessa. Voimassa oleva
            laki edellyttää ulkomaalaiselle osingonsaajalle
            maksetusta osingosta perittäväksi lähdeveroa
            28 prosenttia, ja siitä voidaan poiketa vain, mikäli
            osingonsaaja esittää maksajalle selvityksen kotipaikastaan
            ja muista pienempään veroprosenttiin oikeutetun
            verosopimuksen edellytyksistä. Näin ei ole tähän
            mennessä tapahtunut, vaan osingonmaksaja on perinyt verosopimukseen
            perustuen pienemmän lähdeveron tai jättänyt
            sen perimättä pelkästään
            hallintarekisteröidyn arvo-osuustilin ulkomaalaisen tilinhoitajan
            ilmoittaman veromaatiedon perusteella. Selvityksiä siitä,
            onko siitä aiheutunut ja missä määrin
            todellista lopullista verotulon menetystä, ei ole saatavissa,
            eikä myöskään hallituksen esityksen
            perusteluissa ole sitä arvioitu eikä arvioida myöskään
            niiden esitettyjen muutosten vaikutusta verotulokertymään.
         
         
         Tämä nyt esitetty muutos, minkä valiokunnan enemmistö on
            hyväksynyt, parantaa sinänsä tilannetta
            siltä osin kuin on kysymys 15 prosentin suuruisen lähdeveron
            perimisestä. Sitä vastoin veron alentaminen 15
            prosenttiin hyväksyttäisiin nyt virallisestikin
            vaatimatta selvityksiä tosiasiallisesta osingonsaajasta.
            Se tietenkin arveluttaa ja heikentää käytännössä sitä tilannetta
            nykyiseen verrattuna. Joissakin yhteyksissä on kerrottu
            sitä, että tämä muutos on välttämätön
            sen takia, että muussa tapauksessa sijoitukset pakenevat.
            Kuitenkin hallituksen esityksestäkin ilmenee se, että tämän
            kaltainen menettely, joka Suomessa on käytäntönä nytkin
            ja joka tavallaan vahvistetaan hivenen parannettuna tuossa esityksessä,
            on poikkeuksellinen. Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan,
            että Suomen sääntely, jonka mukaan osingon
            maksajalla on oikeus soveltaa suoraan verosopimuksesta ilmenevää alempaa
            verokantaa, on kansainvälisessä vertailussa jossain
            määrin poikkeuksellinen. 
         
         
         Tavanomaisesti ulkomaille maksettaviin osinkoihin sovelletaan
            eri maissa sisäistä verokantaa, jota voidaan alentaa
            verosopimuksen edellyttämälle tasolle hakemusteitse
            jälkikäteen. Tämän
            kaltaista palautusmenettelyä pääasiallisena
            menetelmänä soveltavat esimerkiksi Norja, Tanska,
            Saksa, Itävalta, Espanja, Alankomaat ja Luxemburg. Eli
            tämä Suomen menettely on poikkeuksellinen ja harvinaislaatuinen,
            ja sen osalta voidaan olettaa menetettävän merkittävästi
            verotuloja. Sen vuoksi vasemmistoliiton ryhmä ei ole voinut
            hyväksyä esitystä siinä muodossa,
            mitä valiokunta esittää, tai valiokuntahan
            yhtyy hallituksen esitykseen kokonaisuudessaan.
         
         
         Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puolesta esitän,
            että käsittelyn pohjaksi otetaan vastalauseeseen
            sisältyvä pohja, koska siinä yksityiskohtaisesti
            esitetään ne periaatteet, millä osinkoja voidaan
            maksaa soveltaen suoraan verosopimuksen mukaista lähdeveroa
            ja mitä selvityksiä vaaditaan, jotta pääsee
            halvemman veron piiriin kuin meidän voimassa oleva lähdeverolakimme
            edellyttää.
         
         
       
      
         
         Rosa  Meriläinen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kuten laulussa sanotaan, laki se löytää nappivarkaat,
            mutta suuret rosvot kiertää. Veronkierrossa on
            kysymys varastamisesta, ja ilmeisesti varastaa saa, jos varastaa
            riittävästi ja on isorikas. 
         
         
         Tässä hallituksen esityksessä on
            kysymys veroparatiisitoiminnan, harmaan talouden, veronkierron,
            varastamisen hyväksymisestä tiettyyn pisteeseen
            asti. Ja tosiaan, kuten ed. Polvi totesi, eipä näy
            hallituksen edustajia täällä puolustamassa
            esitystä, ei näy demareita, ei kepulaisia, ei Rkp:läisiä,
            ei salissa eikä käyttämässä puheenvuoroja;
            puhemiestä ei lasketa. Toivottavasti edes demarit ymmärtävät
            edes hävetä. 
         
         
         Tyhjä on myös lehdistölehteri, ei
            näy paikalla myöskään lehdistöä.
            Jos verrataan vaikkapa Fortum-jupakkaan, niin tässä nyt
            on kysymys aika paljon isommasta hukkaputkesta. Fortum-optioista
            sentään maksetaan verot. Vuosien 2002 ja 2003
            osalta tähän hukkaputkeen on huvennut 980 miljoonaa
            euroa. (Ed. Kallis: Puhuja vähän liioittelee!) — Siis
            saamatta jäänyt vero, se mikä on siis
            yhteiskunnalta varastettu, on ollut 980 miljoonaa euroa. Näin
            lukee vastalauseessa. 
         
         
         Joka tapauksessa kysymys on todella isoista summista, todella
            isosta asiasta, mutta ilmeisesti kun edunsaajien naamoja ja nimiä ei
            voida lehteen laittaa, silloin myöskään
            asia ei riittävän seksikäs ole. 
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Polven tekemää pohjaa
            koskevaa ehdotusta, jos ei sitä tässä ole
            tullut ed. Meriläinen äsken kannattaneeksi. Tästä asiasta
            vähän yleisellä tasolla muutamia näkökohtia.
         
         
         Nykyinen järjestelmä on nyt tietysti juuri
            niin kuin täällä on aikaisemmin jo tullut
            kuvatuksi. Elikkä on olemassa aika tavalla selvä lainsäädäntö,
            mutta sitä nyt ei vaan noudateta, ja verohallinto on jopa
            antanut lain tekstin ja hengen vastaisia menettelytapaohjeita niin,
            että se on vielä korostanut sitä, että skoijata
            saa, kun vapaus on annettu.
         
         
         Olen yrittänyt miettiä, missä tämä nykyinen järjestelmä olisi
            kaikkein kärjistyneimmillään, ja se on
            semmoinen tapaus, että meillä on pörssiyhtiö,
            jolla on optiojärjestelmä, ja se on lauennut,
            ja tämä toimiva operatiivinen johto in corpore
            on saanut näitä osakkeita haltuunsa sen optiomenettelyn
            yhteydessä, vaikkei olisi muuten niitä hankkinutkaan,
            mutta tämän takia on saanut niitä haltuunsa,
            eikö niin, ja haluaa sitten tietysti osingot nostaa. 
         
         
         Joukossa on talousjohtaja, joka pitää sitten huolen
            siitä, että osingot maksetaan niihin oikeutetuille,
            ja kun itse on mukana tässä, niin ottaa yhteyttä merkittäviin
            pankkilaitoksiin täällä Suomessa, joilla
            on Luxemburgissa omat konttorinsa, ja siellä on sitten
            asiamiehet, jotka pitävät huolen siitä,
            että hän maksaa itselleen osingot sen Luxemburgin
            kautta. Muun muassa Nordea mainostaa tätä palvelutehtävää aivan
            avoimesti. Myöskin Clearstreamissa Nordealla on palvelutili
            tätä toimintaa varten. Sitten siinä vaiheessa anonymisoituu
            tämä talousjohtaja, ja hän saa sieltä muutaman
            mutkan kautta sitten Suomeen pankkitililleen nämä osingot
            niin, että niistä ei ole tarvinnut millään
            tavalla veroja maksaa, ei muodossa eikä toisessa eikä missään
            muussakaan. Ja nyt kun osingot ovat verolla, se on sitä selvempi
            asia. Elikkä siis toisin sanoen näin tämä järjestelmä toimii.
         
         
         Sitten meillä on verosopimuksia muun muassa Britannian
            kanssa, mutta kun siellä osinkojen verotus on kai nolla
            suurin piirtein, niin sillä tavalla ovat tietysti kaikki
            hakeutuneet siinä viimekätisessä operaatiossa
            britannialaisiksi, vaikka olisivatkin tuolta Espoosta kotoisin taikka
            vaikka Oulustakin — mitenkäs nyt sitten kaikkia
            espoolaisia syyttämään tässä jnp. 
         
         
         Joka tapauksessa tämä nykyinen järjestelmä on
            mahdollistanut tässä kaiken mahdollisen suhmuroinnin,
            mitä olla voi, ja kaikki tämä tiedetään,
            ja aivan niin kuin ed. Andersson puheenvuorossaan totesi, aivan
            erikoisen hyvin nämä asiat tiedetään
            jokaisessa pörssiyhtiössä, jossa tiedetään,
            mihin ne rahat lähtevät. 
         
         
         Silloin, kun aikoinaan hallintarekisteriä luotiin,
            nykyinen Suomen Pankin johtaja Matti Louekoski oli elävästi
            mukana siinä toiminnassa, operaatiossa, ja silloin tulin
            hänen kanssaan keskustelleeksi ihan noin vaan käytäväkeskusteluna
            asiasta ja totesin, että tässä ollaan
            nyt luomassa sellaista järjestelmää,
            että kylläpä jää paljon
            verotuloja Suomelta saamatta. Siihen Matti Louekoski totesi niin,
            että ihmiset ovat rehellisiä ja kaikki ovat rehellisiä ja
            ei mitään tämmöistä ole
            olemassa. Olennaista on se, että saadaan Suomeen sijoituksia
            ulkomailta ja nämä sijoittajat voivat toimia hallintarekisterin
            kautta anonyymisti niin, että tämä homma
            hoituu. Mutta sitä mahdollisuutta hän ei hyväksynyt
            edes ajatuksellisesti, että tässä kävisi
            juuri niin kuin nyt on käynyt. 
         
         
         No nyt sitten tämä hallituksen ohjelman mukainen
            tavoite siitä, että harmaata taloutta laitetaan
            jollakin lailla kuriin, eräältä osin
            on toteutumassa siten, että kun varallisuusvero ei nyt
            oikein aina kaikilta osiltaan onnistunut, sen kantaminen, niin annettiin
            mennä koko varallisuusverosysteemin nollille. Ja nyt sitten,
            kun hallintarekisterin kautta kikkailu on ollut niin yleistä kuin on
            ollut, yksi ainut välittäjä, systeemi,
            on tehnyt vuosi-ilmoitukset, siis yksi ainut varsin monesta on hoitanut
            tehtävänsä niin kuin voimassa oleva laki
            sanoo, niin nyt sitten tässä annetaan periksi ja
            tehdään tästä laillista.
         
         
         Minä odotan vain tässä seuraavana
            sitä, että hallitus tulee sopivalla tavalla esiin
            esimerkiksi nyt budjetin palautekeskustelun yhteydessä ja
            ilmoittaa, että me olemme panneet harmaan talouden kuriin
            ja nyt on lainmukainen tilanne: taas miljardi meni siitä 2,5
            miljardista pois ja 140 miljoonaa euroa meni varallisuusveropuolella,
            ja siinähän varmaan toinen puoli on ollut pimeällä puolella
            jne. jne. Ainoastaan ministeri Rajamäen osalta talousrikospuolella
            tapahtuu jotakin sellaista, mitä pitäisi tapahtua.
            Siellä kertymät ovat moninkertaistuneet ja siitä kunnia
            jälleen kerran ministeri Rajamäelle.
         
         
       
      
         
         Bjarne  Kallis  /kd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vaikka olen tämän
            vastalauseen allekirjoittanut, en näe tätä tilannetta
            kuitenkaan niin synkkänä kuin aikaisemmin on eräissä puheenvuoroissa
            todettu. Ei ole ollut suomalaisilla fyysisillä henkilöillä eikä yrityksilläkään
            mitään intressiä piiloutua tähän
            saakka (Ed. Pulliainen: On, on!) — Odottakaa nyt, ed. Pulliainen! — piiloutua
            hallintarekisteriin. Sanon, että ei ole ollut mitään syytä piiloutua
            hallintarekisteriin, koska osinkovero Suomessa on ollut nolla. Mutta
            tietenkin ne, joilla on ollut pimeitä tuloja, joista on
            syntynyt varallisuutta, jota ei haluta näyttää verotuksessa, ovat
            saattaneet sinne mennä. Mutta tavallisella yhtiöllä,
            tavallisella kansalaisella ei ole ollut mitään
            syytä piiloutua sinne, koska Suomessa osinkojen veroprosentti
            oli nolla.
         
         
         Välihuudossani jo totesin ed. Meriläiselle
            siitä 980 miljoonasta eurosta, jotka — hän
            antoi ymmärtää — on jätetty
            perimättä ja on varastettu rahaa. Tämäkin
            on tämmöinen teoreettinen luku. Se on laskettu
            siitä 4,3 miljardista eurosta, mitä on maksettu
            osinkona ulkomaille, 28 prosenttia siitä. Mutta meidän
            täytyy muistaa, että valtaosassa näistä maista
            lähdeveroprosentti on 15, Ruotsissa, USA:ssa, monissa monissa
            maissa lähdevero on 15 prosenttia, Englannissa nolla, Irlannissa
            nolla, Venäjällä nolla, eli kyllä se
            summa on selvästi pienempi kuin 980 miljoonaa euroa. Mutta
            se on varmasti suurempi kuin se, mitä on peritty, kun on
            saatu tästä 4,3 miljardista eurosta oliko jotain
            vähän päälle 6 prosenttia, niin että todennäköisyys
            on kyllä, että valtio on verotuloja menettänyt.
         
         
         Voidaanko tähän puuttua? Tietenkin voidaan puuttua.
            Kun me olemme verojaostossa asiantuntijoita kuulleet,
            13:a veroasiantuntijaa, niin tulos oli 12—1. Henkilö,
            joka halusi muutosta tähän hallituksen esitykseen,
            oli projektipäällikkö Markku Hirvonen,
            joka minun mielestäni on kyllä alan parhaita asiantuntijoita.
            Mutta en halua vähätellä myöskään
            kahdentoista muun asiantuntijan ammattitaitoa. Kyllä he
            esittivät myöskin syitä, minkä takia
            hallituksen esitys tulisi hyväksyä siinä muodossa
            kuin hallitus sen esittää.
         
         
         Mutta nämä Markku Hirvosen toteamukset olivat
            kuitenkin mielestäni sen verran painavia, että siitä ei
            olisi mitään haittaa, vaikka laki kirjoitettaisiin
            siihen muotoon kuin projektipäällikkö Markku
            Hirvonen esitti. Jos niin menetellään, kyllä se
            tietenkin jonkin verran byrokratiaa lisää. Mutta
            täytyy kuitenkin lähteä siitä,
            että silloin, kun nämä Nokian, UPM:n
            ym. pörssiyhtiöiden osakkeet ovat ulkomaalaisten
            omistuksessa, ne ovat pääasiallisesti suurten
            eläkevakuutusyhtiöitten omistuksessa, ja niillä ei
            ole mitään intressiä harjoittaa verovilppiä.
            Ne eivät sitä uskalla tehdä, ne eivät
            halua sitä tehdä, ja sen takia nämä,
            sanoisinko, puliveivaajat saataisiin kyllä kuriin näillä Markku
            Hirvosen esittämillä muutosesityksillä.
            Juuri siitä syystä olen vastalauseen allekirjoittanut
            ja olen sitä mieltä, että tulisi menetellä,
            niin kuin hän on esittänyt.
         
         
         Sitä ei voi kieltää, etteikö tämä laki
            toisi jotakin parannusta nykytilaan. Aivan niin kuin ed. Andersson
            totesi, tänä päivänä pidätetään
            vero sen mukaan, mitä tilinhoitaja on ilmoittanut veroprosentiksi.
            Onko se nolla, onko se 15, onko se 12; yhtiö pidättää sen
            veroprosentin ja tilittää loput. Nyt kun lakiin
            tulee tämän 15 prosentin, sanoisinko, sääntö,
            että jos tilinhoitaja, yhtiö, ilmoittaa 15 prosenttia
            tai suuremman prosentin, silloin pidätetään
            se summa, mutta jos esittää pienempää veroprosenttia,
            silloin tulisi esittää lähdeverokortti,
            joka osoittaa, että osingonsaaja on oikeutettu saamaan
            osingon alhaisempaa pidätysprosenttia vastaan.
         
         
         Tämä, että noin 10 prosenttia osingoista
            menee Englantiin, missä veroprosentti on nolla, lienee
            kyllä riittävä todistus siitä,
            että systeemiä on käytetty väärin.
            Mutta luulen, että ne sopimukset, joita edellisen hallituskauden
            aikana EU:ssa tehtiin ja jotka koskevat viranomaisen velvollisuutta
            antaa verotietoja unionin toisen jäsenmaan veroviranomaiselle,
            ovat myöskin toimenpide, jolla tätä verovilppiä ja
            harmaata taloutta ainakin osittain voidaan estää.
         
         
       
      
         
         Jari  Koskinen   /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tietysti roolini ei ole puolustaa täällä hallituksen
            tekemää esitystä, mutta ehkä näin
            verojaoston puheenjohtajana on syytä kuitenkin muutama
            asia todeta täältä puhujakorokkeeltakin.
         
         
         Ensinnäkin jos aloitetaan tästä 980
            miljoonasta eurosta, mihinkä ed. Kalliskin viittasi, niin
            sehän on täysin väärä tieto.
            Kukaan ei pysty osoittamaan, että näin olisi ollut.
            Suomen valtio ei näin paljon rahaa ole menettänyt,
            ei sinnepäinkään. Siinä on todennäköisesti
            pilkkuvirhe, ja se pilkkuvirhe ei ole ainoastaan yhden nollan osalta vaan
            enemminkin kahden nollan osalta. Jos puhutaan muutamasta miljoonasta
            ... (Välihuuto) — Niin, ed. Pulliainen, tästä voisimme
            keskustella vuoden, eikä kukaan pysty kertomaan, mikä on
            oikea luku, koska sen selvittäminen on käytännössä mahdotonta.
         
         
         Mitä tulee sitten hallintarekistereihin, niin ne ovat
            täysin kansainvälinen käytäntö.
            Joka puolella maailmassa on olemassa hallintarekisteri, mihinkä ulkomaalaiset
            voivat ilmoittautua tai rekisteröityä, jotta voidaan
            maksaa osinkoja kaikille. Enkä nyt kuvittele, että ed.
            Andersson tai joku muu haluaa esittää, että Suomessa
            ei olisi hallintarekisteriä, ulkomaiset omistajat eivät
            voisi rekisteröityä omistajiksi Suomeen. Halutaanko
            tästä luopua ja lopettaa ulkomaalainen omistus
            Suomessa vai? Olisiko siihen joku hyvä vaihtoehto? Ei varmastikaan
            ole.
         
         
         Ed. Kallis kysyi täällä aivan oikein,
            miksi suomalainen omistaja piiloutuisi hallintarekisteriin, kun
            kerran aiemmin meillä oli voimassa yhtiöveron
            hyvitysjärjestelmä, joka takasi sen, että osingoista
            yritys oli maksanut verot jo osakkeenomistajan puolesta. Ja taas
            toisaalta, niin kuin siellä mietinnössä,
            jos sen luette, todetaan ihan selkeästi, suomalaisen omistajan
            on kiellettyä ilmoittautua hallintarekisteriin. Eli se
            on laitonta puuhaa. Jos siitä jää kiinni,
            siitä tulee rangaistus, niin kuin ihan oikein onkin.
         
         
         Miten tämä sitten tapahtuu käytännössä?
            Aina kun joku menee jonnekin pankkiin, pankkiiriliikkeeseen, omaisuudenhoitaja
            tai mikä tahansa, missäpäin maailmassa
            meneekään, niin aina siellä sen, joka
            sopimuksen tekee, pitää tarkistaa sen ihmisen
            henkilöllisyys tai sen yrityksen kotipaikka. Siinä vaiheessa
            todetaan, että te olette sieltä ja sieltä maasta,
            jolloin teitä verotetaan tällä ja tällä tavalla,
            ja kun se sopimus siirtyy seuraavaan portaaseen, koska nämä ovat
            usein moniportaisia ketjuja, niin aina pitää tarkistaa
            se ja luottaa siihen alkulähteeseen, että se on
            siinä vaiheessa tarkistettu elikkä ettei minkään
            tyyppistä veronkiertoa ei voida tehdä.
         
         
         Ja tiedetään käytännöstä,
            että näinhän sen pitää ollakin.
            Jos ajattelee vaikka nyt Nokiaa tai UPM-Kymmeneä tai ihan
            mitä tahansa suomalaista kansainvälistä yritystä,
            osakkeilla käydään kauppaa joka päivä,
            vaihtoja tapahtuu miljoonia kappaleita, ja kauppaa käydään
            myös osingonmaksua edeltävänä päivänä,
            ja sitten kun osinko lähtee seuraavana päivänä maksuun,
            niin siinä vaiheessa kaiken asian pitää olla
            kunnossa eikä siinä vaiheessa voi paljon ruveta
            yksittäisesti tarkistelemaan, kuka nyt mistäkin
            päin on. 
         
         
         Eli pitää luottaa siihen, että nämä järjestelmät ovat
            olleet kunnossa jo siitä lähtien, kun niitä on muokattu.
            Kun tätä asiaa kysyttiin eräältä taholta,
            joka näitä käytännössä hoitaa,
            tämä sanoi, että heillä on ollut
            tarkistuksia ja ei ole ollut kuin muutama yksittäinen kohta,
            joissa on löydetty jotain moitteen sijaa, ja tämä yhtiö kuitenkin
            pyörittää huomattavan määrän
            osinkojen maksatusjärjestelmiä. Eli se väite,
            että kaikkialla menee väärin tai ettei
            toimita lain mukaan, ei kyllä pidä paikkaansa.
         
         
         Me olemme allekirjoittaneet, Suomen valtiokin, kansainvälisiä verosopimuksia,
            jotka määrittelevät tiettyjä asioita,
            minkä mukaan verotetaan. Nämä sopimukset
            ovat tietysti erilaisia eri maitten kanssa. Se, minkä takia
            tässä hallituksen esityksessä puhutaan
            15 prosentista, 15 prosentin veron perimisestä osingoista,
            johtuu siitä, että valtaosalla näistä maista,
            joiden kanssa Suomi on tehnyt verosopimuksen, nimenomaan veroprosentti
            on 15. Se koskettaa nimenomaan portfolio-osinkoja. 
         
         
         On sitten näissä samoissa sopimuksissa myös mainintoja
            siitä, että jos ovat kysymyksessä niin sanotut
            suorasijoitusosakkeet, se tarkoittaa sitä, että joku
            yritys omistaa jostakin toisesta yrityksestä tietyn osuuden
            ja silloin se perittävä vero näistä osingoista
            on eri tasolla. Käytännön esimerkiksi
            otetaan vaikka nyt naapurimaa Norja. Suomen ja Norjan välisessä verosopimuksessa on
            15 prosentin vero nimenomaan portfolio-osingoista, mutta jos suomalainen
            yritys omistaa vaikka norjalaisesta yrityksestä 10 prosenttia
            tai päinvastoin norjalainen yritys omistaa suomalaisesta
            yrityksestä vähintään 10 prosenttia
            ja saa siltä suomalaiselta yhtiöltä osinkoja,
            niin niistä ei peritä yhtään
            ainoaa euroa tai kruunua veroa. Eli 10 prosentin omistusosuudella
            olet suorasijoittaja, jolloin kaikki osingot ovat verosta vapaita. Näin
            on monissa muissakin maissa eli siten, että selkeästi
            on haluttu suosia suorasijoittajia ja näillä on
            alemmat verokannat kuin on, voi sanoa, tavallisella osakesäästäjällä tai
            osakesijoittajalla, jolla on joku muu vastaava järjestely.
         
         
         Minkä takia Englanti on erityisessä suosiossa?
            Se johtuu varmasti siitä, että Lontoo on melkoinen
            kauppapaikka ylipäätään osakemarkkinoilla,
            ja varmasti sen takia monet ... (Ed. Pulliainen: Siis veroparatiisi!) — Niin,
            sen takia monet yritykset haluavat toimia nimenomaan Lontoossa,
            että siellä pyörii kansainvälinen
            kauppa. Rahamarkkinoilla siellä varmasti kannattaa olla, jos
            näitten asioitten kanssa on tekemisissä, paitsi verotuksellisesti
            myös toiminnallisista syistä lähtien. 
         
         
         Kannattaisiko Suomen sitten muuttaa järjestelmiä?
            Minun mielestäni ei kannata. Jos Suomessa osakemarkkinat
            eivät toimi, se johtaisi siihen, että yritykset
            liputtautuisivat ulos, lähtisivät pois Suomen
            pörssistä, hakisivat jostain muualta sen kauppapaikan.
            Se ei varmasti olisi Suomen etu. Kyllä siis Suomen kansantaloudellekin
            ja suomalaiselle yrityselämälle on äärettömän
            tärkeätä, että meillä on
            olemassa aidot ja toimivat osakemarkkinat. 
         
         
         Jos ulkomaalainen omistus Suomessa vähenisi — se
            on täysin mahdollista, se voi vähetä mikä hetki
            hyvänsä, se joko kasvaa tai vähenee riippuen
            siitä, miltä markkinat näyttävät — se
            johtaisi todennäköisesti siihen, että suomalaisten
            osakkeiden arvot pörssissä laskisivat, jolloin
            suomalaisia yhtiöitä pörssin kautta olisi
            helpompi ostaa. Ja taas toisaalta monet suomalaiset yritykset, kun
            ne kansainvälistyvät, käyttävät
            omia osakkeitaan osana kauppahintaa, ja jos osakkeitten arvo on
            parempi, niin silloin on myös helpompi ostaa kansainvälisiä yrityksiä tuolta
            maailmalta. Sekin on Suomen kansantalouden etu kyllä mitä suurimmassa
            määrin, että suomalaiset yritykset kansainvälistyvät
            ja hakevat sieltä markkinoita ja löytävät
            uutta omistusta ja löytävät uusia omistajia
            ja löytävät uusia sijoituskohteita. Kannattaa tässä asiassa
            aika tarkkaan miettiä, miltä se maailma näyttäisi
            Suomessakin, jos suomalaisten yhtiöitten osakkeet eivät
            kiinnostaisi ketään kansainvälistä sijoittajaa. 
         
         
       
      
         
         Janina Andersson /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Koskiselle haluan sanoa, että hyvä vaihtoehto
            mielestäni on noudattaa lakia, kun hän kysyi, mikä on
            hyvä vaihtoehto. Olisin mielelläni kuullut, onko
            ed. Koskinen sitä mieltä, että ei ole
            mitään veroja jäänyt maksamatta
            ja kaikki on toiminut moitteettomasti, elikkä tässä ei
            ole mitään ongelmaa. Elikkä ei ole mitään,
            mitä olisi pitänyt valvoa tarkemmin, ja Verohallitus
            on toiminut moitteettomasti teidän mielestänne. 
         
         
         Mikä on mielenkiintoista tai oikeastaan aika loogistakin,
            on se, että tämä on juuri asia, jota puolustaa
            kokoomuspuolueen edustaja, jonka sydän on ehkä aika
            lähellä pörssiyhtiöitä ja
            niiden omistajia. Mutta se, mikä mielestäni on
            epämiellyttävää, on se, että ne
            puolueet, jotka tämän asian ovat tuoneet meille
            hallituksesta, loistavat poissaolollaan. Tämä nyt
            menee luultavasti aika vaivihkaa ja hiljaa läpi niin, että aika
            moni edustaja täällä ei tiedä,
            minkä puolesta hän äänestää, kun
            hän painaa vihreää nappia. Jos täällä nyt
            voisi käydä kunnon debattia ja jos kuultaisi hallitukselta
            argumentti, minkä takia tämä asia tehdään, onko
            se juuri niin kuin ed. Jari Koskinen perusteli, niin se olisi erittäin
            paljon demokraattisempi tapa. Nyt tämä menee hiljalleen
            näin, ettei tarvitse tuntea tuskaa sydämessään,
            kun ei tiedä, mistä päättää. 
         
         
         Yleensä niillä, jotka nämä asiat
            oikein osaavat ja hallitsevat, on myös oma intressi näissä asioissa.
            Ne, jotka osaavat oikein hyvin nämä osakemarkkinat,
            niin ne usein myös itse niillä pelaavat ja ovat
            niissä ammattitaitoisia, mutta ne, jotka ovat amatöörejä ja
            niiden ulkopuolella ja ehkä tavallisia kansalaisia,
            eivät niinkään niitä ymmärrä.
         
         
       
      
         
         Jari Koskinen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Selvyyden vuoksi ed. Anderssonille: Kokoomus
            on ollut aina laillisuuspuolue. Me kannatamme sitä, että lakia
            noudatetaan sillä tavalla kuin se on. 
         
         
         Nyt on käytäntö osoittanut sen, että laki,
            mikä aikanaan on tehty, ei toimi käytännössä.
            Ei ole ollut mahdollista tarkistaa näitä tietoja,
            ja on selvä, niin kuin sanoinkin, että on todennäköistä, että jonkin
            verran Suomen valtio on menettänyt verotuloja sen takia,
            että ei ole pystytty pidättämään
            sitä veroa, mikä olisi kuulunut. Mutta jos väitetään,
            että on menetetty 980 miljoonaa euroa, niin se ei pidä alkuunkaan
            paikkaansa. Eli voidaan sanoa, että lähempänä minun
            mielestäni on ehkä 9,8 miljoonaa euroa, joka sekin
            luku voi olla aivan täysin väärä.
            Joka tapauksessa ( Ed. Pulliainen: Höpö höpö,
            ette kai te itsekään usko sitä!) nyt
            on syytä, että tämä asia korjataan
            ja palataan siihen. Korostan sitä, että on oikein,
            että verotetaan, ja sitten yhteiskunta päättää,
            mikä on se vero, ja sen mukaan menetellään.
            Mutta kun tehdään verolakia, niin pitää myös
            miettiä, millä tavalla meidän kansantaloutemme
            pitää pyöriä, ja siinä mielessä se
            on elintärkeätä kaikille.
         
         
       
      
         
         Pentti  Tiusanen   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Todellakaan salissa ei ole arvoisaa puhemiestä lukuun
            ottamatta yhtään hallituspuolueiden kansanedustajaa.
            Tosin ministeri Pekkarisen nopsa hahmo pilkisti äsken tuosta
            ovelta, mutta hän ei tullut kuitenkaan sisään. 
         
         
         Tässä todetaan, että on tehty työtä,
            projektipäällikkö Hirvonen, iskuja pizzerioihin
            on tehty, mutta silloin kun on iso veron maksamatta jättäminen
            kyseessä, niin silloin ei lähdetä liikkeelle, muutetaan
            lakia sen suuntaiseksi, ettei lakia rikota. Tapahtunut lain rikkominen,
            laillisuusnäkökohta, jää siten
            sivuun. Ja kun kunnissa kysytään, miksi ei ole
            rahaa terveydenhoitoon, sairaanhoitoon, miksi valtion budjettituet
            sosiaali- ja terveyspuolelle ovat edelleen riittämättömät, niin
            vastaus on, että kun ei ole rahaa, ei ole mistä ottaa.
            Valtiontalouden kehykset ovat ministeriökohtaisesti erittäin
            tiukat ja tiukkenevat vielä entisestään,
            ei ole taloudellisia edellytyksiä — näin meille
            vastataan — löysätä näitä kehyksiä.
            Samalla kuitenkin jätetään verottamatta
            ja muutetaan lakia: kun ei ole kyetty toteuttamaan veronkiertoon
            puuttumista, niin muutetaan lakia siten, ettei veronkiertoa tapahdu,
            ei ole terve linjaus tämä "laillisuuslinja". Näin
            ollen pitää kannustaa ennemminkin asialliseen
            veronkantoon.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Jari Koskisen äskeinen puheenvuoro
            oli semmoinen, että se vaatii pönttöön
            nousun. 
         
         
         Se, mitä hän äsken esitti, se on
            erittäin helposti testattavissa järjestelmänä,
            joka ei ole maailman pörssimarkkinoilla eikä veromaailmassa
            ollenkaan vieras. Se tapahtuu sillä tavalla, niin kuin eräässä valtiossa
            se menettely on jo käytössä ollut iät
            ja ajat, että kaikista osingoista pidätetään tietty
            lähdevero, joka ikisestä maksatuksesta peritään
            lähdevero, ja joka on maksanut, niin hän hakee
            sen palautuksen osoittamalla ensinnäkin verosopimuksen,
            johonka hän vetoaa, ja toisekseen oman henkilöllisyytensä.
            Asia on näin yksinkertainen, ja siinä paljastuu,
            kuinka suuri on ollut tämä bluffi, joka nyt on
            ollut käytössä jo pitkän aikaa.
         
         
         Näissä puheenvuoroissa, erityisesti ed. Jari Koskisen
            puheenvuorossa, ei äsken ollenkaan käynyt ilmi
            se asia, joka on tunnettu jo vuodesta 78 lähtien, nimittäin
            se, että suomalaisessa yhteiskunnassa on valtavan suuri
            harmaan talouden pääoma. Muistan äärimmäisen
            hyvin, että silloin kun olin työmarkkinoilla yksi
            luottamushenkilöjohtajista, meille tuotiin neuvottelupöytään
            16 miljardin markan pimeä pääoma ja pankkiherrat
            sanoivat, että mitä ihmettä tällä tehdään, koska
            tämä haittaa näköaloja monessa
            mielessä. Siis toisin sanoen siinä oli pankille
            vaikeus selviytyä siitä potista, joka oli siis
            täysin mustaa rahaa. Tässähän
            on juuri kysymys siitä, että yhteiskunnassa on
            tämä pääoma kasvanut valtavan suureksi.
            Eihän sitä paljasteta, vaan se pyörii
            nimenomaan tuolla hallintarekisterin ja maailman pörssikeskusten
            kautta. Huikeaa on se, että selvitysyksikkö Clearstreamia
            myöten on näitä pimeitä tilejä ja
            anonyymitilejä ja niitä pidetään
            erityisessä suojeluksessa. Siis tällä tavalla
            tämmöinen inttäminen on ihan turhaa.
            Järjestetään se koe, jonka äsken
            mainitsin, niin silloin selviää, kuka puhui totta
            ja kuka muisti väärin.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Minä haluan vielä puuttua
            tuohon 980 miljoonaan euroon, josta kyllä puhujakorokkeelta
            puhuin, ja vielä kerran todeta, että kyllä se
            on kaukana totuudesta, eikä tekstistäkään
            käy ilmi, ei siinä suoraan sanota, että tämä olisi
            se, mitä vuosittain valtio menettäisi. Se on se
            summa, mitä olisi kuulunut pidättää,
            mutta kyllä siitä suurin osa olisi palautettu
            takaisin ottaen juuri huomioon, että niissä maissa,
            mihin osingot menevät, lähdevero on paljon paljon
            alhaisempi. Se on 15 prosenttia useimmissa maissa. 
         
         
         Haluan myöskin todeta, että sivistysvaltioissa,
            jos sellaista termiä käytetään,
            kyllä tänä päivänä on
            samanlainen lainsäädäntö suurin
            piirtein kuin Suomessa. Eli kaikki tiedot rahalaitoksesta menevät
            automaattisesti veroviranomaiselle. Näin on Ruotsissa.
            Jos perustaisin yhtiön Ruotsiin ja sijoittaisin sitten
            suomalaisiin osakkeisiin, niin totta kai verosopimuksen mukaan pidätettäisiin
            se, mitä pidätetään, mutta kyllä se
            tieto menisi Ruotsin veroviranomaiselle, että yhtiö A
            on saanut osinkoa näin ja näin paljon, ja joutuisin
            maksamaan lisää veroa Ruotsin valtiolle. Vähän
            samanlainen järjestelmä on kaikissa EU-maissa. 
         
         
         Mutta ongelma on ollut, ja ongelma pienenee jonkin verran nyt,
            ja jos hyväksyttäisiin se, mitä Markku
            Hirvonen on esittänyt ja mitä on vastalauseessa,
            niin sekin olisi pikkaisen parempi kuin hallituksen esitys. Mutta
            en minä usko, että sitä, mitä me
            esitämme vastalauseessa, käytännössä pystyttäisiin
            kovinkaan paljon paremmin noudattamaan, kuin on tänä päivänä lakia
            noudatettu.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kaiketi voidaan todeta se, että mitään
            luotettavaa arviota siitä ei ole, paljonko valtiolta on
            jäänyt saamatta verotuloja. Tässä on
            nyt sitten teoreettinen laskelma, joka ei kyllä varmasti
            pidä yhtä millään tavalla totuuden
            kanssa.
         
         
         Ed. Kallis täällä aika hyvin kuvasi
            sen, mitä tulee suomalaisiin veronmaksajiin. Silloin kun meillä oli
            yhtiöveron hyvitysjärjestelmä, ei missään
            tapauksessa kannattanut kiertää osinkoja ulkomaitten
            kautta, kun ne sai Suomessa ilman veroa kuittaamalla yhtiöverohyvityksen
            verona käteensä. Mitään tämmöistä intressiä ei
            ole ollut tässä suhteessa tähän
            asti. Nyt tietysti osinkoja verotetaan kahteen kertaan, joten tilanne
            on muuttunut, mutta aikaisemmin ei ollut tämmöistä intressiä kenelläkään
            suomalaisella veronmaksajalla.
         
         
         Mitä tulee sitten tähän verotulon
            saamiseen jatkossa, niin kannattaisi katsoa, mihinkä suuntaan
            kansainvälinen kehitys on menossa. Entistä enemmän
            pyritään siihen, että verottaja saa tiedot
            tuloista eri maista ja lähdeveroista ollaan luopumassa.
            Talletusten korkojen osalta on nyt käymässä tällä tavalla,
            ja hyvin nopeasti on mahdollista se, että se lähdevero,
            mitä nyt ollaan sitten tämänkin lain
            kautta saamassa, kun järjestelmät EU:ssa kehittyvät,
            jää meiltä kaiken kaikkiaan saamatta.
            Tietysti oikeudenmukaista onkin se, että verovelvollinen
            maksaa veronsa siihen maahan, missä hän asuu,
            eikä muualle. 
         
         
         Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että Suomella on
            selkeä intressi siinä, että me saamme
            ulkomaisia sijoituksia Suomeen. Otetaan joku Nokia, 90 prosenttia
            Nokian omistajista on ulkomaalaisia, ja sen tietysti selittää se,
            että meillä on toimiva järjestelmä,
            kansainvälisillä pelisäännöillä toimiva
            järjestelmä niille sijoittajille, jotka sijoittavat Nokiaan.
            Tässä suhteessa me joudumme toimimaan niillä ehdoilla,
            niillä markkinoilla, mitkä ovat kansainväliset
            markkinat, ja niitten sääntöjen mukaisesti.
            Ei voida lähteä siitä, että maailman
            pitää muuttua, jotta Suomen verojärjestelmä toimii
            oikein, vaan Suomen verojärjestelmä täytyy
            sopeuttaa kansainväliseen kehitykseen, ja sitä tässä suhteessa
            ollaan tekemässä. Mutta sanottuani tämän,
            on täysin selvää, että jos meillä on
            joku laki voimassa, sitä lakia tietysti ilman muuta voi
            noudattaa ja siitä ei voi mitään erivapauksia
            kaiken kaikkiaan antaa.
         
         
         Mitä tulee tähän vastalauseeseen,
            niin se, että haettaisiin veroja takaisin, täytyy
            sanoa, on kyllä äärimmäisen
            byrokraattinen järjestelmä. Se on kallis, huonosti
            toimiva, haittaa sijoituksia Suomeen. Täytyy sanoa, että tänä päivänä tämän tyyppisiin
            järjestelmiin ei pitäisi mennä.
         
         
       
      
         
         Olavi Ala-Nissilä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on täällä käyttänyt
            usein erittäin tärkeitä puheenvuoroja
            harmaan talouden ehkäisemiseksi. Kuitenkin nyt kannattaa
            ed. Pulliaisen lukea tämä mietintö, jossa
            tämä kysymys on aika hyvin käsitelty.
            Tätä voidaan pitää tietysti
            kompromissina asiaan liittyvien hyötyjen ja haittojen valossa,
            ja tämä esitys turvaa järkevällä tavalla
            myös veronsaajan intressit, kun hallintarekisteriin merkityille
            osakkeille maksettavista osingoista peritään jatkossa
            aina vähintään 15 prosenttia. Sen sijaan
            tämä vastalause mielestäni ei toimi tai
            (Ed. Kallis: Toimii yhtä hyvin kuin tämän
            päivän järjestelmä!) on tarpeeton.
            Valiokuntapohdintaan on vaikuttanut myös osaltaan se, että osinkojen
            lähdeverokäytäntöön
            ollaan etsimässä myös yhteiseurooppalaista
            ratkaisua. Osa on Euroopan yhteisön komission asettaman
            niin sanotun Fisco-asiantuntijatyöryhmän työtä.
         
         
         Mitä tulee kansainväliseen verokäytäntöön yleensä,
            niin valitettavasti se on menossa monimutkaiseen suuntaan lähes
            kautta linjan, niin että Ronald Reagania meillä tässä alkaa
            olla kaikkien ikävä.
         
         
       
      
         
         Iivo  Polvi  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Omassa puheenvuorossani totesin sen,
            että hallituksen esityksessä ei ole arvioita siitä,
            paljonko on menetetty verotuloja lopullisesti ja paljonko se todellinen
            menetys on. Tuossa vastalauseessa on kuvattu se vaihteluväli,
            mikä syntyy siitä, noudatetaanko voimassa olevaa
            lainsäädäntöä, kun
            lähdevero peritään, vai ei. Se testi,
            mitä ed. Pulliainen kaipasi, olisi tullut toteutettua,
            jos olisi noudatettu voimassa olevaa lainsäädäntöä. Mutta
            kysymyshän on siitä, että sitä ei
            ole noudatettu ja sen takia tietoja ei ole käytettävissä eikä saatavissa.
            Sen takia ei voi mitään täsmällistä lukua
            tietenkään esittääkään.
            Mutta se vaihteluväli, missä liikutaan, on tietenkin
            tuo.
         
         
         Kun väitetään, että jos
            vaaditaan yksilöintitiedot osingonsaajista, se johtaa pääomien
            pakoon ulkomaille, niin sillä voi olla osittain vaikutusta, mutta
            kyllä minulle tulee mieleen ensin sellainen vanha hokema,
            että Nasse-setä on hirveän vihainen,
            hirveän vihainen. Sama ajatus tuohon kätkeytyy.
            Ei mitenkään voida osoittaa sitä, varsinkin
            jos esimerkiksi Norja, Tanska, Saksa, Itävalta, Espanja,
            Alankomaat, Luxemburg soveltavat sitä järjestelmää,
            jossa vaaditaan tiedot ja mahdolliset palautukset tulevat jälkikäteen.
            Eihän se ole poikkeuksellinen, vaan tämä Suomen
            järjestelmä on poikkeuksellinen, ja sen takia
            sitä ei tulisi hyväksyä.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vielä tuonne kokoomuksen
            suuntaan näistä testimahdollisuuksista, mitä on
            olemassa. Otan kansainvälisestä käytännöstä kaksi esimerkkiä,
            mitenkä on testattu, millä tavalla nämä pääomavirrat
            ja rahat ovat menneet. 
         
         
         Ensiksi oli Italia ja Berlusconin hallituskaudeltakin vielä tämä tapaus.
            Elikkä kun todella pako oli valtava, mikään
            ei siis enää pelannut valtion verosaannon osalta,
            niin luotiin sakkomaksujärjestelmä, jossa pestään
            nämä laittomat harmaat rahat Italiassa puhtaaksi
            rahaksi, pääomaksi, sillä, että maksetaan,
            kun tuodaan maahan ne takaisin, kaksi prosenttia sakkomaksua valtion
            kassaan. (Ed. Kallis: Paljonko rahaa tuli?) — 50 miljardia
            euroa tuli muutamassa viikossa. 
         
         
         Tätä mallia ryhtyi Saksan liittotasavalta
            kopioimaan viime vuonna, vai oliko se tänä vuonna vai
            viime vuonna, joko tai. (Välihuuto eduskunnasta) — Viime
            vuonna. — Nyt kävi vaan niin kurjasti, että tulikin
            vain 1,5 miljardia, elikkä pettymys oli aivan valtava,
            koska Italian mallin mukaisesti oli merkitty Saksan liittotasavallan budjettiin
            sinne katepuolelle, että näitä rahoja
            tulee ihan Italian mallin mukaan. Syy oli se, että Itävalta
            kaappasi nämä rahat, koska se on todellinen veroparatiisi.
            Se on saanut Euroopan unionilta aivan erityisen oikeuden pitää ne
            tilit salaisina, edelleen täysin tiukan pankkisalaisuuden,
            ja yhtäkkiä monta kymmentä miljardia
            euroa menikin Itävaltaan ja Wieniin eikä Saksaan.
            Seurauksethan olemme nähneet, mitä siitä sitten
            seurasi.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.