Täysistunnon pöytäkirja 120/2006 vp

PTK 120/2006 vp

120. TORSTAINA 23. MARRASKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Turun ja Helsingin välinen junaliikenne

Marjaana Koskinen /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Viikko sitten keskusteltiin rautatieliikenteen ongelmista, ja edelleen teen saman kysymyksen, tällä kertaa valtiovarainministerille.

VR:n henkilöliikenne on alkanut tökkiä Turun ja Helsingin välillä. Eilen IC2 oli kaksi tuntia myöhässä, 16.03:n juna, joka lähti Helsingistä, Pendolino samoin. 17.09:n juna, tunnin myöhässä. Jaa 24.10. aamujuna, joka tuli tännepäin, oli 50 minuuttia myöhässä. Eli ongelmana oli eilen veturin huono kunto, ja myöhästyttiin aikaisemmin eristysvian takia.

Toinen ongelma, joka on kismittänyt VR:n matkustajaliikenteessä ja matkustajia, on se, että laituripaikat vaihtelevat Helsingin päässä. Välillä tullaan kahdeksikkoon ja välillä yhdeksikköön, kymppiin, yhteentoista tai kahteentoista, eli joka kerta pitää tarkistaa, mistä kohtaa juna lähtee, kun Helsingistä mennään Turkuun. Haluankin tiedustella valtiovarainministeriltä:

Miten nyt panostetaan matkustajaliikenteeseen, koska ongelma on tämän syksyn aikana kärjistynyt niin, että junat eivät kunnolla liikennöi Turun ja Helsingin välillä?

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Arvoisa puhemies! Tietysti raideliikenteestä, myös junista ja VR:n ohjauksesta, vastaa varsinaisesti liikenneministeri. Jos kuitenkin kerron sen, mitä tiedän.

Hallitus on lähtenyt siitä, että lisäsatsaukset joukkoliikenteeseen ja raideliikenteeseen ovat välttämättömiä. Sen mukaisesti on viime kehyspäätökseen nähden tuntuvasti lisätty määrärahoja ensi vuoden budjettiehdotuksessa.

Ajankohtaisiin ongelmiin liittyen Pasilan osalta on nopeutettu ja laitettu jo lisäbudjetissa lisää rahaa, jotta Pasilan ratapihalla päästään tekemään järjestelyjä, jotka parantavat siellä huollettavien veturien huoltamisen edellytyksiä. Tämä Pasilan ratapihan uudelleenjärjestely on erittäin merkittävää, ja se tulee aikanaan merkitsemään huomattavaa parannusta VR:n käytännön huoltotöihin. Nämä tehtiin nimenomaisesti lisäbudjettiratkaisuna sen takia, että tuli tietoa, että tällä on vaikutus myös siihen, kuinka nopeasti junat saadaan hyvään kuntoon varsinkin ja nimenomaisesti pakkaskeleillä.

Muilta osin luulen, että tämä vaatisi liikenneministerin läsnäoloa, jolla on tietysti parempi tieto VR:n asioista.

Marjaana Koskinen /sd:

Arvoisa puhemies! Ehkä liikenneministeri tietää paremmin vastata, mutta on suunniteltu niin, että junaemäntien määrää tullaan vähentämään Turun ja Helsingin välillä ja sinne tulee automaatit käyttöön. Välillä nyt jo on ollut niin, että kahvilatoimintaa ei ole lainkaan näissä meidän junanvaunuissa, kun ei ole junaemäntiä ja kahvilamyyntiä on vähennetty. Tiedustelen vaan edelleen sitä politiikkaa, millä tapaa ajatellaan, että saadaan lisää matkustajia juniin, koska varustetaso koko ajan heikkenee.

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Taitaa olla jo toinen kerta viikon vai kahden sisällä, kun näitten junien kahvilapalveluista kysellään. Ne ovat aiheita, joissa liikenneministeriö vastaa VR:n omistajaohjauksesta, ja on hyvä keskittää kysymykset niille kyselytunneille, kun liikenneministeri on paikalla.

Ensimmäinen varapuhemies:

Totean todella, että kun liikenne- ja viestintäministeri Huovinen ei ole paikalla, niin tämä kysymys on nyt loppuun käsitelty.