Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Viikko sitten keskusteltiin rautatieliikenteen
ongelmista, ja edelleen teen saman kysymyksen, tällä kertaa
valtiovarainministerille.
VR:n henkilöliikenne on alkanut tökkiä Turun
ja Helsingin välillä. Eilen IC2 oli kaksi tuntia myöhässä,
16.03:n juna, joka lähti Helsingistä, Pendolino
samoin. 17.09:n juna, tunnin myöhässä.
Jaa 24.10. aamujuna, joka tuli tännepäin, oli 50
minuuttia myöhässä. Eli ongelmana oli
eilen veturin huono kunto, ja myöhästyttiin aikaisemmin
eristysvian takia.
Toinen ongelma, joka on kismittänyt VR:n matkustajaliikenteessä ja
matkustajia, on se, että laituripaikat vaihtelevat Helsingin
päässä. Välillä tullaan
kahdeksikkoon ja välillä yhdeksikköön,
kymppiin, yhteentoista tai kahteentoista, eli joka kerta pitää tarkistaa,
mistä kohtaa juna lähtee, kun Helsingistä mennään
Turkuun. Haluankin tiedustella valtiovarainministeriltä:
Miten nyt panostetaan matkustajaliikenteeseen, koska ongelma
on tämän syksyn aikana kärjistynyt niin,
että junat eivät kunnolla liikennöi Turun
ja Helsingin välillä?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tietysti raideliikenteestä, myös
junista ja VR:n ohjauksesta, vastaa varsinaisesti liikenneministeri.
Jos kuitenkin kerron sen, mitä tiedän.
Hallitus on lähtenyt siitä, että lisäsatsaukset joukkoliikenteeseen
ja raideliikenteeseen ovat välttämättömiä.
Sen mukaisesti on viime kehyspäätökseen
nähden tuntuvasti lisätty määrärahoja
ensi vuoden budjettiehdotuksessa.
Ajankohtaisiin ongelmiin liittyen Pasilan osalta on nopeutettu
ja laitettu jo lisäbudjetissa lisää rahaa,
jotta Pasilan ratapihalla päästään
tekemään järjestelyjä, jotka
parantavat siellä huollettavien veturien huoltamisen edellytyksiä.
Tämä Pasilan ratapihan uudelleenjärjestely
on erittäin merkittävää, ja
se tulee aikanaan merkitsemään huomattavaa parannusta
VR:n käytännön huoltotöihin.
Nämä tehtiin nimenomaisesti lisäbudjettiratkaisuna
sen takia, että tuli tietoa, että tällä on vaikutus
myös siihen, kuinka nopeasti junat saadaan hyvään
kuntoon varsinkin ja nimenomaisesti pakkaskeleillä.
Muilta osin luulen, että tämä vaatisi
liikenneministerin läsnäoloa, jolla on tietysti
parempi tieto VR:n asioista.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä liikenneministeri tietää paremmin vastata,
mutta on suunniteltu niin, että junaemäntien määrää tullaan
vähentämään Turun ja Helsingin
välillä ja sinne tulee automaatit käyttöön. Välillä nyt
jo on ollut niin, että kahvilatoimintaa ei ole lainkaan
näissä meidän junanvaunuissa, kun ei
ole junaemäntiä ja kahvilamyyntiä on
vähennetty. Tiedustelen vaan edelleen sitä politiikkaa,
millä tapaa ajatellaan, että saadaan lisää matkustajia
juniin, koska varustetaso koko ajan heikkenee.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Taitaa olla jo toinen kerta viikon vai kahden
sisällä, kun näitten junien kahvilapalveluista
kysellään. Ne ovat aiheita, joissa liikenneministeriö vastaa
VR:n omistajaohjauksesta, ja on hyvä keskittää kysymykset
niille kyselytunneille, kun liikenneministeri on paikalla.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean todella, että kun liikenne- ja viestintäministeri
Huovinen ei ole paikalla, niin tämä kysymys on
nyt loppuun käsitelty.