Täysistunnon pöytäkirja 120/2014 vp

PTK 120/2014 vp

120. TORSTAINA 27. MARRASKUUTA 2014 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

6) Laki opintotukilain 4 a §:n muuttamisesta

 

Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on lakialoite, joka koskee opintotukilain 4 a §:n muuttamista. Kansaneläkelaitos on evännyt suomalaisen oppilaitoksen ulkomailla sijaitsevassa koulutusyksikössä opiskelevilta suomalaisopiskelijoilta opintotukioikeuden. Perusteena on käytetty 1.8.2014 voimaan tullutta opintotukilain muutosta. Opintotukilain 4 a §:n mukaan opintotukea myönnetään Suomessa järjestettyyn muuhun kuin julkisen valvonnan alaiseen koulutukseen, jos Kansaneläkelaitos on koulutuksen järjestäjän hakemuksesta myöntänyt koulutukseen opintotukioikeuden.

Opintotukilakiin perustuva nykyinen käytäntö on vahvassa ristiriidassa nuorisotakuussa olevan alle 25-vuotiaille annetun opiskelupaikkalupauksen kanssa. Opintotukioikeuden myöntämismenettelyn rajaamista vain Suomessa järjestettävään koulutukseen on perusteltu muun muassa koulutuksen järjestäjien, toimintaan soveltuvien säännösten ja määräysten ennustettavuu-den vuoksi. Perustelut eivät ole kestäviä silloin, kun koulutuksen järjestäjän päätoimipaikka ja hallinto on Suomessa sekä opiskelijat antavat näyttötutkintonsa Suomessa.

Opintotukilakia on mielestäni tarpeen muuttaa niin, että muun kuin julkisen valvonnan alaiseen, suomalaisen oppilaitoksen järjestämään, ulkomailla sijaitsevassa koulutusyksikössä annettavaan koulutukseen myönnetään opintotukea, kun opintojen näyttötutkinto annetaan Suomessa. Nuorisotakuusta seuraavien vastuiden vuoksi esitetty lakimuutos ei lisää opintotuen kokonaiskustannuksia. Kansaneläkelaitos myöntää opintotukioikeuden koulutuksen järjestäjän hakemuksesta.

Timo Heinonen /kok:

Arvoisa puhemies! On ilo antaa tuki myös edustaja Jokisen toiselle tämän illan lakialoitteelle, opintotukilain 4 a §:n muuttamisesta.

Tällaisia esimerkkejä meillä on useita, ja on hyvä, että me mahdollistamme myös kansainvälisen opiskelumahdollisuuden suomalaisille tämäntyyppisissä tilanteissa, joissa nyt Kela on evännyt tuon opintotukioikeuden.

Arvoisa puhemies! En malta olla käyttämättä tässä mahdollisuutta hyväksi: Kun puhutaan opintotukilain muuttamisesta, niin meillä olisi kyllä Suomessa tervetullut isompikin uudistustyö opintotukeen. Sen pitäisi olla huomattavasti kannustavampi, kannustavampi opiskeluun ja valmistumiseen, mutta myös sellainen, että se mahdollistaisi paremmin elämisen eli antaisi mahdollisuuden täysipäiväiseen opiskeluun.

Yksi varsin kannatettava ja järkevä vaihtoehto olisi se, että luopuisimme kokonaan opintotuen vapaan tulon rajoista ja katsoisimme ainoastaan sitä, että jos opinnot etenevät suunnitellulla tavalla, niin silloin opiskelija on oikeutettu tuohon opintotukeen ja on toissijaista sitten se, jos hän vielä sen päälle tekee työtä eli haluaa hakea esimerkiksi työkokemusta opiskelun rinnalla. Miksi me siitä rankaisisimme? Nuoret opiskelijat ovat itse asiassa Suomessa tällä hetkellä ainoa ryhmä, jota rangaistaan ahkeruudesta ja työnteosta, ja minun mielestäni sekään ei kuulu tähän päivään.

Kalle Jokinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Suomalaisia nuoria kannustetaan kansainvälistymään, kouluttautumaan. Nuorisotakuun perusteella olemme luvanneet nuorille koulutuspaikkoja, ja sitten kun niitä on tarjolla suomalaisissa oppilaitoksissa ja on suomalainen oppilaitos, joka ei ole julkisen valvonnan alaisena mutta toimii Suomessa ja jolla on koulutusyksikkö ulkomailla, niin nyt tässä tapauksessa suomalaiset opiskelijat eivät ole oikeutettuja opintotukeen. Mielestäni tässä on hyvin vahva ristiriita meidän koulutuspoliittisiin ja nuorisopoliittisiin tavoitteisiin nähden. Ja kun kohtasin tämän ongelman ja selvitin tätä asiaa, että mitä mahdollisuuksia sitten olisi näillä oppilailla, jotka opiskelevat ulkomailla sijaitsevassa koulutusyksikössä ja palaavat sitten Suomeen antamaan näyttötutkinnon Suomen sääntöjen ja määräysten mukaan, saada opintotukia näihin opintoihinsa, niin sain sellaisen vastauksen, että mikäli tämä oppilaitos siirtää toimintansa ulkomaille kyseiseen maahan eli siirtäisi liiketoimintansa ja tämän koulutustoimintansa pois Suomesta, samalla siirtyisivät verotulot pois Suomesta. Eihän tämäkään voi olla tarkoitus, että kun suomalaiset opiskelijat voivat opiskella ulkomailla ammattiin, niin nämä verotulot sitten pitäisi viedä pois.

Kyllä tässä on jälleen yksi epäkohta, jota ei varmaan ole tarkkaan mietitty ja joka ei ole etukäteen tullut esille silloin, kun tuota opintotukilakia on viimeksi muutettu. Mutta sen vuoksihan me näitä lakialoitteita teemme, jotta nämä epäkohdat, joita ei ole ajoissa havaittu, muutetaan. Ja tässä tapauksessa suomalaisten opiskelijoiden kouluttautuminen turvataan ja annetaan se mahdollisuus opiskella ja saada myös opintotukea niin kuin se kuuluukin.

Keskustelu päättyi.