4) Hallituksen esitys laiksi asuntojen korjaus-,
energia- ja terveyshaitta-avustuksista
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On miellyttävää todeta, että hallituksen
esitys 134 on hyvä. Siinä on hyvä teksti,
siinä on hyviä osioita. Se käsittelee
kuudella eri kohdalla sitä, mitä asuntojen korjaus-
ja energia-avustukset ovat: vanhusten ja vammaisten asuntojen korjaaminen,
hissien asettaminen, kiinteistökohtaisten talousvesijärjestelmien
parantaminen sosiaalisin perustein, terveyshaittojen poistaminen
sosiaalisin perustein, asuinrakennuskannan suunnitelmallisen korjaustoiminnan
toteuttaminen, asuntojen energiatalouden parantaminen, ja nyt, arvoisa
puhemies, tässä kohdassa sitten mennään
vielä eteenpäin. Kehitetään tätä pohjaa.
Tässähän on kysymys siis tästä lainsäädännön
kehittämisestä myös. Nyt on ongelmana
ainoastaan tietysti se, mikä valiokunnan mietinnössäkin
tulee esiin, eli se, ettei ole kylliksi momentilla 35.30.55 varoja.
Siihen myös valiokunta omassa mietinnössään
viittaa.
Puhemies! Tähän mietintöön.
Valiokunnan kannanotot ovat perusteellisia ja myös niin,
että muutimme hallituksen esitystä neljän
pykälän kohdalla. Nämä muutokset
olivat yksimielisiä. Tässä valiokunnan
kannanotossa todetaan, niin kuin itsekin totesin, positiivinen lähtökohta.
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä huomautuksin
ja muutosehdotuksin. Tässä on myös yksi
eriävä mielipide tai nimenomaan vastalause, johon
sitten lopuksi. Mutta kuitenkin lähtökohtaisesti
uskon, että valiokunta kokonaisuudessaan on moneen asiaan
kiinnittänyt positiivisen huomion.
Perustuslain kannalta asianmukaisuus ja asialliset perustelut
käyvät myös esille tässä mietinnössä.
Mietinnön kautta haluamme muuttaa hallituksen esitystä perustuslakivaliokunnan
esityksiin ja lausuntoon viitaten. Talousjätevesijärjestelmien
toteuttaminen haja-asutusalueilla on saamassa keskeistä merkitystä.
Lakiehdotuksen merkittävin sisältömuutos
koskee avustusjärjestelmän laajentamista sosiaalisin
perustein kosteus- ja homeongelmien vuoksi kohtuuttomaan asemaan
joutuneisiin talouksiin.
Kaiken kaikkiaan, niin kuin totesin, puhemies, tässä on
hyvää sisältöä, substanssi
on hyvä. Tässä mennään
eteenpäin nykytilanteesta ja tietysti myös niin,
että kun aikaisemmin valtion asuntorahastovaroista on nämä korjaus-
ja energia-avustukset maksettu, nyt ne on sitten siirretty talousarviolla
rahoitettaviksi. Mutta ongelma on tietysti se, niin kuin valiokunnan
kannanotostakin käy ilmi, että varsin pieniä rahasummia
on näihin sinänsä tärkeisiin
asioihin käytettävissä. Senkin vuoksi
on tietysti, niin kuin valiokunnan kannanotosta käy ilmi,
tärkeätä, että olisi enemmän
rahaa käytettävissä. Viittaamme ympäristövaliokunnan
lausuntoon 33/2005, joka liittyy talousarvioehdotukseen
ensi vuodelle, ja siinä olemme tätä vähää rahaa
todellakin, sen kielteistä merkitystä, painottaneet.
Miksi olisi tärkeää, että olisi
enemmän rahaa? Tietysti tämän terveyspuolen
tähden. Se käy esille valiokunnan mietinnöstä,
mutta myös se on täällä tuotu
esille, että ilmastostrategialähtöisiin tarpeisiin
ja uusiutuvien energian lähteiden edistämiseen
tarvittaisiin lisää taloudellista panosta.
Ilmastomuutoksen hallinta ja hillitseminen: Kun Suomi on päättänyt
vuonna 2001 edellisestä ilmastostrategiasta, niin siinä on
myös asumisen merkitys vahvasti esillä. Valiokunta
myös painottaa Itämeren suojeluasiaa, asia, joka
tänään oli vahvasti esillä tässä salissa,
ja sitä, että valtioneuvoston asetus 542/2003
todella on tullut voimaan ja nyt ollaan ylimenokaudessa. Mutta jo nyt
tarvitaan toimia haja-asutusalueiden talousjätevesien käsittelyyn.
Niin kuin totesin, neljää pykälää on
muutettu valiokunnan oman harkinnan ja innovatiivisuuden lähtökohdasta,
mutta myöskin perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten.
Mietinnössä nämä yksityiskohtaiset
perustelut tuodaan esille. Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten
valiokunta ehdottaa 6 §:n avustuksen enimmäismäärän
3 momentin muuttamista siten, että asetuksenantovaltuuden
alkuosa poistetaan ja asetuksella voidaan säätää avustusten
prosentuaalisten enimmäismäärien muuntamisesta
euromääräisiksi.
Alkuperäisessä hallituksen esityksessä on tämä asia
todettu: "Valtioneuvoston asetuksella voidaan myös säätää avustuksen
enimmäismäärä 1 momentissa säädettyä pienemmäksi
prosenttiosuudeksi hyväksyttävistä kustannuksista
sekä avustuksen euromääräisistä enimmäismääristä." Tämän
pohjalta syntyi valiokunnassa keskustelu, muuttaako tällainen
valtioneuvoston asetusvaltuus avustuksen enimmäismääriä,
jotka ovat lain tasolla. Toki muuttaisi, ainakin tämä momentti
antaisi tähän mahdollisuuden teoreettisesti, ja
näin ollen valiokunta yksimielisesti päätyi poistamaan
tuon prosenttiosuuden pienentämismahdollisuuden.
Edelleen 9 § Valtionapuviranomaiset. Tässä kohdin
valiokunnalle tuotiin asiantuntijakuulemisessa esille se, mihin
valiokunta paneutui nimenomaan, että kunnan terveydensuojeluviranomainen
on se, jonka tulee antaa lausunto silloin, kun selvitetään
terveyshaittaa ja sitten nimenomaan tätä valtionapua
tässä asiassa ja oikeutta siihen. Siis terveydensuojeluviranomainen on
asiantuntija. Tämä ei ollut lain tasolla hallituksen
esityksessä. Se oli kylläkin mainittu perusteluissa,
ja valiokunta katsoi yksimielisesti, että mietinnössä esitämme
siis, että tämä terveydensuojeluviranomaisen
status nostetaan pykälän tasolle.
11 § on käyttörajoitus. Tässä perustuslakivaliokunnan
lausuntoon viitaten on pykälää täsmennetty
ja todetaan, että viranomaisen on myönnettävä vapautus
rajoituksesta silloin, kun sen voimassa pitäminen olisi
kohtuutonta. Alkuperäisessä hallituksen esityksessä todetaan,
että viranomainen voi myöntää vapautuksen.
13 § Avustuskohteen tarkastaminen on asia, jossa myöskin
valiokunta on täsmentänyt hyvin tarkkaan pykälän
sisältöä ja viittaa tässä perustuslakivaliokunnan
lausuntoon. Pykälää on siis täsmennetty
siten, että siihen lisätään
edellytykseksi epäily lain rikkomisesta taikka sen varmistaminen,
että avustusvaroja käytetään
asumiseen, henkilöiden terveyden ja terveellisen ympäristön
turvaamisen edistämiseksi sekä välttämättömyysedellytys
asunnossa toimitettavan tarkastuksen osalta. Tämä on
meidän hyvän valiokuntaneuvoksemme asiantuntemusta
avuksi käyttäen tehty.
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, valiokunta teki tässä hyvin
tarkan, pitkän työrupeaman. Asiasta oli käytettävissä siis
perustuslakivaliokunnan lausunto, ja pääsääntöisesti
valiokunta oli hyvin yksimielinen. Kuitenkin yksi vastalause on
liitetty tähän, joka liittyy hallituksen esityksen
4 §:ään, ja lähtökohtaisesti
kysymys on siitä, kuten tämän vastalauseen
perusteluista käy ilmi, että avustuksen myöntämisedellytyksiä olisi
tullut kuitenkin laajentaa tukemaan muun muassa vapaa-ajan asuntojen
muuttamista pysyviksi asunnoiksi, mikäli lupa muutoksiin
on myönnetty. Näin voitaisiin tukea haja-asutusalueiden pitämistä asuttuina,
annettaisiin mahdollisuus asua maalla, vaikka työpaikka
olisi keskuksessa, turvattaisiin haja-asutusalueiden palvelutasoa sekä pieniä kouluja,
tuettaisiin pienten kuntien veropohjaa jne. Näin todetaan
tässä vastalauseessa. Vastalauseen on neljä valiokunnan
jäsentä allekirjoittanut, joista kolme on myös
paikalla.
Arvoisa puhemies! Tässä 4 §:n kohdalla
tämä asia — tämä on
oma mielipiteeni — on sikäli hyvin tähän
laitettu, että tässä on otettu huomioon energiataloudelliset
perustelut, jotka on hyvä pitää aina
mielessä, kun tiedämme, että asumiskannalla
on hyvin suuri merkitys tässä meille kaikille
tärkeässä ilmastomuutoksen hallitsemiskysymyksessä:
asuntojen tulee olla energiataloudellisia.
Mutta, puhemies, lopetan tähän ja totean,
että tässä on jälleen kerran
kyllä sen tyyppinen hallituksen esitys, jossa on hyvää sisältöä.
Mutta sitten siihen budjetin kohtaan 35.30.55, mistä rahat,
siihen myös valiokunta on kiinnittänyt huomiota.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä asuntojen
korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista on paljon hyvää.
Se on tervetullut monille asuntojen omistajille, joiden on pakko
ryhtyä mainittuihin toimenpiteisiin, mutta omat taloudelliset
rahkeet eivät riittäisi tuohon kaikkeen. Hyvänä pidän
myös sitä, että lakiin on otettu mukaan
terveyshaitta-avustukset. Monista eri syistä johtuen nuo
haitat ovat viime aikoina lisääntyneet huomattavasti. Homevauriot
tuottavat todella paljon vaikeuksia myös julkisissa rakennuksissa.
Mitä pikimmin olisi saatava lisää hyvin
koulutettuja ja kokeneita työmaamestareita ja valvojia
rakennustyömaille sekä selkeät rakentamis-
ja menettelytapaohjeet koko maassa. Hyvänä ehdotuksessa
pidän myös sitä, että juuri
korjausrakentamisella voidaan työllistää rakennusväkeä eri
puolilla maatamme. Meidän tulee vain pitää huoli
siitä, että vuosittainen määräraha
on riittävän suuri, jolloin ongelmat poistuvat
nopeammin ja väkeä voidaan työllistää enemmän.
Toistaiseksi esitetyt määrärahat ovat
olleet mielestäni aivan liian pienet.
Ihmettelen kuitenkin suuresti sitä, että ympäristövaliokunnan
käsitellessä asiaa kokoomuksen ehdotus ei saanut
muiden puolueiden kannatusta, kristillisiä lukuun ottamatta.
Kokoomus esitti, että myöntämisedellytyksiä olisi
tullut laajentaa tukemaan muun muassa vapaa-ajan asuntojen muuttamista
pysyviksi asunnoiksi, mikäli lupa muutoksiin on myönnetty.
Toisin sanoen menettelytapanahan tämä olisi sellainen,
että ihminen, joka haluaa pysyvästi muuttaa vapaa-ajan asunnon
pysyvää asumista varten, voi teettää sille
suunnitelmat, mutta jos hänellä ei ole rahaa sitä toteuttaa,
silloin se jää häneltä myöskin
tekemättä. Ihmettelen kovasti keskustan edustajien suhtautumista
asiaan. Esityksellähän me pyrimme siihen, että haja-asutusalueet
pysyisivät paremmin asuttuina, annettaisiin paremmat mahdollisuudet
asua maalla, vaikka työpaikka olisi keskuksissa, ja turvattaisiin
haja-asutusalueiden palvelutasoa, pieniä kouluja, tuettaisiin
pienten kuntien veropohjaa jne. Esimerkiksi Keski-Suomessa asumispaikka
voisi olla jossain pienemmässä kunnassa maaseudulla
ja työpaikka Jyväskylän kaupungissa.
Keskustan suhtautuminen ehdotukseemme on mielestäni
esimerkki siitä, että he lupaavat maaseudulla
paljon, mutta tosiasiassa täällä eduskunnassa
sitten eivät toimikaan lupausten mukaisesti. Tämän
me olemme nähneet muun muassa uusista haja-asutusalueitten
rakentamisvelvoitteista, suhtautumisesta joukkoliikenteeseen muun muassa
meidän välikysymyksemme yhteydessä, kouluverkkoa
koskevista ehdotuksista, investointien keskittymisestä eteläiseen
Suomeen jne. Hallituksella ei mielestäni ole käytännön
aluepolitiikkaa eikä hallitus tue haja-asutusalueitten
rakentamistoimenpiteitä, vaikka siihen mahdollisuudet olisivatkin
olemassa, kuten esimerkiksi tätä lakia säädettäessä,
niin kuin kokoomus on esittänyt.
Arvoisa puhemies! Edellä mainituista syistä johtuen
ehdotan, että kokoomuksen vastalause otetaan käsittelyn
pohjaksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ympäristövaliokunnan
mietinnön osalta kysymys kuuluu, miten voidaan tukea kansalaisten siirtymistä ruuhka-alueilta
haja-asutusalueille ja miten pitää haja-asutusalueet
asuttuina. Asian pitäisi kiinnostaa myös keskustan
edustajia, jotka ovat usein puhuneet haja-asutusalueiden puolesta.
Nyt keskustalla on mahdollisuus tukea ympäristövaliokunnan
mietinnön vastalausetta, jonka mukaan asuntojen korjaus-,
energia- ja terveyshaitta-avustuksia olisi voitava tukea muun muassa
vapaa-ajan asuntojen muuttamiseksi pysyviksi asunnoiksi, mikäli
lupa muutoksiin on myönnetty. Vastalauseeseen sisältyvässä ehdotuksessa
tuettaisiin haja-asutusalueiden pitämistä asuttuina,
annettaisiin mahdollisuus asua maalla, vaikka työpaikka
olisikin keskuksessa, turvattaisiin haja-asutusalueiden palvelutaso
sekä pienien koulujen säilyminen, tuettaisiin
pienten kuntien veropohjaa ja hyvinvointipalveluja.
Lopuksi kannatan ed. Vielman hyvin perusteltua ehdotusta.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Kyllähän tässä nämä asiat
ovat jo aika lailla esille tulleet, mutta ehkä voisi lähteä siitä liikkeelle, että
tänne
on tuotu verrattain paljon tällaisia vastaavanlaisia, sinänsä ihan
hyvän suuntaisia hallituksen esityksiä, jotka
eivät kuitenkaan käytännössä tule
johtamaan mihinkään, koska niihin ei ole budjettirahoitusta.
Tässä on käymässä aivan samoin,
kuten täällä jo ed. Tiusanen tilannetta valiokunnan
puheenjohtajana kuvasi. Juuri näin on, mutta on se tietysti
sitten niinkin, että kentällä on hyvä kertoa,
että tämmöinenkin esitys on tehty, ja
jos sitten vasta ne kielteiset päätökset
rahanpuutteen takia tulevat vaalien jälkeen, niin sen varaan
tässä varmaan ovat hallitusryhmät asian
laskeneet.
Tähän vastalauseeseen valitettavasti ei keskustaryhmä eivätkä kaikki
oppositioryhmätkään halunneet tulla mukaan.
Siinäkin käytettiin perusteena sitä,
että budjetissa ei ole rahaa. No, sehän on väärinpäin
ajateltu, totta kai tämä pitäisi lisätä siihen
tarveharkintaan, josta niitä vähiäkin rahoja
jaetaan. Sittenhän se vasta nähtäisiin,
paljonko se todellinen rahan tarve on, jotta tulevaisuudessa pystyttäisiin
sitten oikeat rahasummat budjettiin laittamaan. Näin päin
asia tietenkin pitäisi olla.
Tästä rantojen ympärivuotisesta asumisesta puhuttiin
verrattain paljon tuossa heti vaalien jälkeen. Ympäristöministeri
itse siitä hieman puhui ja totesi tosin sen jälkeen,
että se ei edellytä lainsäädännöllisiä muutoksia,
jonka ajatuksen taas maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja, ed.
Sirkka-Liisa Anttila tyrmäsi ja pahoitteli, että ministeri
on näin mennyt sanomaan. Sen jälkeen siitä ei
ole kuulunut oikeastaan mitään. Tilanne on se,
että kesäasuntojen muuttaminen on hyvin hankalaa
varsinkin, jos alueella on esimerkiksi rantojen yleiskaava. Silloin
se menee automaattisesti poikkeuslupamenettelyyn, ja silloin näihin kesäasuntoihin
vaaditaan sellaiset rakenteelliset muutokset, jotka ovat tämän
päivän vaatimuksia.
Onko tämä sitten energiataloudellisesti viisasta?
Ei se ole, koska käytännössä tilanne
on nyt sitten niin, että sitä jompaakumpaa kakkosasuntoa,
kaupungissa olevaa tai maaseudulla olevaa, pidetään
puolilämpöisenä, ja kyllä sekin
energiaa vie, kun se tyhjänä siellä on.
Asuminen sinänsäkin lämmittää,
se vie huomattavasti enemmän energiaa kuin asuminen suhteellisesti,
suhteessa siihen lämpötilaan.
Eli tässä suhteessa toivoisin hallitukselta
toimenpiteitä, jotta näitä asioita ryhdyttäisiin
selvittämään. Ei varmaan mikään
kovin laaja kansanliike tästä asiasta syntyisi,
mutta joittenkin ihmisten elämäntilanteisiin tämä saattaisi
sopia hyvin. Kuten täällä ed. Vielma
hyvin ansiokkaasti kuvasi ja vastalauseessa kuvataan myös,
tämä edesauttaisi nimenomaan haja-asutusalueita
ja syrjäkylien ongelmia parantaisi. Siksi on hämmästyttävää,
että tähän ei ole menty.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys ja myöskin
ympäristövaliokunnan mietintö ovat varmaan
monelta osin kannatettavat. Ihan uuttahan tässä näyttää olevan tämä avustuskohde
terveyshaitta-avustuksen muodossa. Kun itse en ole valiokunnan jäsen, niin
on tietysti vähän vaikea sisäistää kaikilta osin
näitä rajatapauksia, kun täällä mietinnössä todetaan
aika seikkaperäisesti kieltämättä hyviäkin
asioita näistä terveyshaitta-asioista ja taloudellisista
vaikeuksista ihmisten keskuudessa.
Kun valiokunnan puheenjohtaja on varannut näköjään
seuraavan puheenvuoron, niin toivoisin, että hän
selvittäisi vaikka ihan lyhyesti sen, kun tässä nyt
kumotaan vanha laki ja voimaantulosta todetaan, että tämä koskee
niitä tapauksia, jotka ovat vireillä, niin nyt,
kun hallituksen esityksen mukaan todella täällä on
uusi avustuskohde eli tämä terveyshaitta-avustus,
millä tavoin käytännössä tämä uusi
laki lähtee koskettamaan terveyshaittaproblematiikkaa,
mihinkä tämä mietintökin viittaa.
Esimerkiksi — arvoisa puhemies, tämä on
käytännön esimerkki nyt — tällä hetkellä eräässä tilanteessa
on terveyshaittojen vuoksi asunto pantu käyttökieltoon.
Perhe osti sen hyvässä uskossa, ja nyt on paljastunut
tällaisia. Kun vanhassa laissa ei ole tätä pointtia
ollut ja tämä asia on kesken, niin, arvoisa puhemies, toivoisin,
että valiokunnan puheenjohtaja selvittää,
millä tavoin voimaantulo liittyy tähän
terveyshaittaongelmaan eli koska se on pitänyt todeta ja
sitooko tämä uusi laki voimaan tullessaan, jos
esimerkiksi tänä päivänä on
havaittu tämä ongelma.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä asia, mitä ed.
Vistbacka täällä kysyi, oli esillä myös
valiokunnassa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tällaista
ongelmaa taannehtivasta lainsäädännöstä ei
ole, vaan se on olemassa oleva ongelma, terveyshaitta. Se, että se
on jo ehkä havaittu aikaisemmin, ei muuta tilannetta sen
asumisen ja siihen liittyvän terveysriskin välillä.
Näin ollen tämän vanhan lain, joka on
alun pitäen vasta 2002 joulukuulta, kumoaminen ei vaikuta
tähän. Oleellisinta on se, että nämä rahat ovat
nyt valtion talousarviossa, ja niin kuin täällä on
viitattu, niin siellä 35.30.55 momentilla on se sama 70
miljoonaa euroa, josta nämä kaikki tarpeet pitäisi
sitten rahoittaa. Tässä on ehkä se kaikkein
ongelmallisin piste, mihin myös valiokunnan mietintö viittaa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä entisenä ympäristövaliokunnan
jäsenenä tietenkin aina mielenkiinnolla luen ympäristövaliokunnan
mietinnöt edelleenkin ja seuraan myös näitä asioita
siellä asunto- ja ympäristöjaoston puolella.
Tässä yhteydessä halusin nyt vain lyhyesti
tulla kommentoimaan ainoastaan yhtä asiaa tähän
liittyen, ja se liittyy kokoomuksen vastalauseeseen.
Kun on niin, että rahaa on rajoitetusti, 70 miljoonaa
euroa kokonaisuudessaan, ja samaan aikaan on tiedossa esimerkiksi
se, että rahaa tarvitaan aika kipeästi esimerkiksi
asuinrakennusten sellaiseen korjaamiseen, että saataisiin
hissejä rakennettua, niin että ikääntyvä väestö voisi
mahdollisimman pitkään asua kotona — on
todella tärkeä, merkittävä yhteiskuntapoliittinen
periaate, että voisimme näitä toimia
tukea — minä en silloin ymmärrä sitä,
että kun niukkaa rahaa jaetaan, sitä sitten jaettaisiin
niin, että keksitään uusia ja uusia ja
uusia avustuskohteita juuri tämän rahan sisälle.
Ainakin aiemmin tunsin, edellisiltä hallituskausilta,
kokoomuksen lähinnä sellaisena talouspuolueena,
joka tiesi, että raha ei kasva oksilla. Entinen valtiovarainministeri
oli hyvin tiukka tarkan markan ja tarkan euron mies. Ainakaan siihen
aikaan, kun sitä rahaa ei aina lisää tullut, piti
priorisoida, piti pistää tärkeysjärjestykseen. Mielestäni
tässäkin on hyvin pitkälle sellaisesta asiasta
kysymys, että joskus meidän poliitikkojen pitää pistää asioita
tärkeysjärjestykseen.
Kyllä minun mielestäni on selvää,
että silloin jos näin on, tulee priorisoida tämän
avustusmuodon sisällä olemassa olevia painotuksia,
muun muassa vanhusten kotona asumisen tukemista. Minä en
olisi valmis siirtämään niitä varoja,
jotka ovat osoittautuneet varsin niukoiksi, tällaisiin uusiin
tarkoituksiin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on periaate, että kun
lakia säädetään, ei kai sitä säädetä sillä perusteella,
paljonko tällä hetkellä valtiolla jollekin
hankkeelle tai toimenpiteelle rahaa, vaan tehdään
periaatelaki ja sitten eletään sen puitteissa,
kuinka paljon kulloisenakin vuonna rahaa on.
Ed. Viitaselle minä huomauttaisin, että tässä laissa
on 3 §, jossa sanotaan näin: "Avustuksia voidaan
myöntää valtion talousarviossa vahvistetun
enimmäismäärän rajoissa. Jos
haettujen avustusten määrä ylittää enimmäismäärän
tai jos se on muutoin tarpeellista, valtioneuvosto voi tarkemmin
päättää avustusten alueellisista
käyttöperusteista sekä jakautumisesta
eri käyttötarkoituksiin." Ei minkään
näköistä ongelmaa olisi taloudellisesti
syntynyt siitä, että kokoomuksen vastalauseen
mukainen muutos olisi 4 §:ään tehty.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Täytyy huomata se, että nämä hankkeet,
joita tuossa vastalauseessa olisi otettu tämän
avustuksen piiriin, ovat kaikki erittäin työllistäviä hankkeita. Eli
väitän, että rahaa kyllä säästyy
myös sitä kautta, kun edelleenkin on melkoinen
määrä näitä uusia työpaikkoja
luomatta tällä hallituksella, ja tässä niitä olisi
tullut. Juuri sellaista hyvää työtä,
hyvää ammattityötä, osaamista,
jota meillä kuitenkin vielä jonkin verran on,
tässä olisi ollut runsaasti.
Ed. Viitanen, voin luvata teille, että te tulette kohtaamaan
paljon pettyneitä ihmisiä siinä vaiheessa,
kun aletaan soveltaa lakia tällä määrärahalla.
Hakemuksia tulee huomattavasti enemmän kuin mihin on varaa.
Siinä mielessä kehottaisin, että yritätte
vielä vaikuttaa jollain tavalla siihen, että tätä määrärahaa
saataisiin nostettua.
Tämä vastalauseessa ollut asia on marginaalinen
lisä tähän ja tosiaan mahtuu siihen harkintaan,
mutta saattaa olla, että siellä olisi ollut joitain
hyväksi katsottuja hankkeita, jotka olisi sitten voitu
toteuttaa ja ihmisiä palvella sitä kautta.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän määrärahan
tasohan on se, missä se on ollut jo aika pitkään,
useita vuosia, tämä 70 miljoonaa. Se on ollut
se, ja sillä sipuli.
Mutta kyllä tämä kokoomuksen argumentaatio
tässä edellä oli sinänsä hieman
ristiriitaista, kun ed. Vielma totesi, että ei tässä rahaa
tarvita, että pistetään vaan lakiin kirjaus
ja sitten päätetään, käytetäänkö tähän
rahaa vai ei. Jäi vähän sellainen kuva,
että kokoomukselle tärkeämpää on
se, mitä kirjoitetaan, mutta se, saako sillä mitään
aikaiseksi, ei niin paljon merkitsisikään. Toisaalta
taas seuraavassa puheenvuorossa ed. Ollila heti totesi, että jos
ja kun hankkeita alettaisiin rakentaa kokoomuksen esittämällä tavalla, niin
se työllistäisi jnp., niin kuin muuten työllistää hissien
rakentaminenkin, niin että tavallaan tehän samalla
kerroitte, että kyllä teillä, ainakin ed.
Ollilalla, oli aikomusta käyttääkin tätä rahaa, ja
silloin päästään siihen talouskysymykseen.
Silloinhan se tarkoittaisi, että 70 miljoonasta eurosta
joku osuus siirrettäisiin tähän uuteen
tarkoitukseen, mikä silloin tarkoittaisi ihan matemaattisten
pelisääntöjen mukaisesti sitä,
että jostain muusta se silloin olisi pois, eli tosiasiassa tämä vastakkainasettelu
on olemassa, ja sen vuoksi tätä vastalausetta
kovasti ihmettelin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Sitä samaa mieltä olen kuin
täällä oli valiokunnan puheenjohtajakin,
että rakentamisen määrärahoja tulisi
lisätä tästä 70 miljoonasta.
Tarvetta olisi. Muun muassa nyt on tulossa 60- ja 70-luvuilla rakennettuihin
kerrostaloihin täyssaneeraus. Siinä on paljon
töitä.
Kyllä minä siitä lähtisin
myös, että ykkösasunnot ensin ihmisille
korjataan ja ne ovat hyvätasoisia. Sitten nämä kakkosasunnot
ovat erikseen. Nythän jokainen voi kesänviettopaikkansa, sehän
on mahdollista, saneerata asuinkuntoon, mutta marssijärjestys
on tämä. En vastusta niiden kesämökkienkään
asuntojen saneeraamista, mutta ensin tehdään nämä.
Muun muassa minulla on tuossa yksi lakialoite tänään:
sotaveteraanien asuminen ei ole vielä kunnossa. Sekin pitäisi vielä saada
kuntoon. Minä luulen, että viimeistään
sen asian pitäisi nyt mennä tämmöisten
kesämökkisaneerauksien edelle.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä todetaan
kohdassa 4.4. Vaikutukset eri kansalaisryhmien asemaan, että tässä tärkein
tehtävä on nimenomaan näiden terveyshaittojen
poistaminen. Kun aikaisemmin on voitu ainoastaan helpottaa terveyshaittojen poistoa
pienin asuntojen muutostöin tai korjaustöin, niin
nyt tässä avustuksessa voidaan tarveharkinnan
perusteella katsoa aivan uuden talon rakentamista tai uuden asunnon
hankintaa. Tämä on sinänsä laadullisesti
uusi tilanne kyllä.
Kun henkilö on herkistynyt näille homeitiöille
ja näille valkuaisaineille, niin pienikin määrä valkuaisaineita
aikaansaa tämän reaktion ja tulehdusreaktion henkilössä.
Vaikkakin tämä talo on saneerattu, niin siellä aina
kuitenkin on tietty määrä jäljellä näitä itiöitä ja
tämä asumiskelvottomuus juuri tämän
henkilön kannalta on tosiasia tai sen perheen kannalta.
Tässä mielessä tässä on
menty hyvään suuntaan. Todellakin tämän tyyppiset
ratkaisut vaativat merkittävää taloudellista
panosta, ja 1—2 miljoonaa euroa on hallituksen esityksessä,
mutta niin kuin me tiedämme — ja nämä viestit
ovat myöskin kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan
jäsen Viitasen suuntaan, joka on tehnyt pitkän
hyvän työn meidän valiokunnassamme myös — lisää pitäisi
saada tähän momenttiin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Viitanen väitti minun todenneen,
että rahaa ei tarvita lisää. Joko hän
ei kuullut tai kuunnellut, mitä luin. Minä luen
sen uudelleen: "Hyvänä ehdotuksessa pidän
myös sitä, että juuri korjausrakentamisella
voidaan työllistää rakennusväkeä eri
puolilla maatamme. Meidän tulee vain pitää huoli
siitä, että vuosittainen määräraha
on riittävän suuri, jolloin ongelmat poistuvat
nopeammin ja väkeä voidaan työllistää enemmän.
Toistaiseksi esitetyt määrärahat ovat
olleet mielestäni aivan liian pienet." Eikö ed.
Viitanen kuullut, mitä minä äsken puhuin?
Ed. Kangas sanoi äsken ykkösasunnoista ja kakkosasunnoista
omassa puheenvuorossaan. Nyt pitää ymmärtää meidän
vastalauseemme niin, että me pyrimme siihen, että ykkösasunto on
se, johon on muutoslupa maalla saatu. Tätä taustaa
vasten, kun pysyvä asunto on siellä, henkilöstä tai
perheestä tulee myöskin kunnan asukas ja hän
maksaa veronsa kunnalle ja tuo kenties lapsia mukaan, turvaa koulun
ja palvelut. Tämä on oikeata aluepolitiikkaa ja
haja-asutusalueitten rakentamisen tukemispolitiikkaa.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että ed.
Viitanen syyllistyy kamreeriajatteluun, ja perinteisesti olemme
täällä suhtautuneet siihen hyvin kriittisesti.
Tässä on kyse työllistävistä hankkeista.
Ne tuottavat verotuloja. Ne vähentävät
työttömyysmenoja. Ne keventävät
työttömien tarpeettomaan tai mihinkään
johtamattomaan koulutukseen käytettyjä varoja.
Edelleen ne säästävät sosiaalitukia.
Eli ei tämä nettovaikutus tässä nyt olisi
kovinkaan suuri tällaisissa nimenomaan näin työllistävissä hankkeissa,
koska kyllähän tuollainen peruskorjaus, jota tässä tapauksessa tehdään,
on hyvin työvaltaista. Materiaalien osuus on oleellisesti
pienempi siinä kuin normaalissa rakentamisessa, joten siinä mielessä,
ed. Viitanen, kannattaa asiaa ajatella siltäkin kannalta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olin hieman hämmentynyt ed.
Viitasen perusteluista, että jos ei ole rahaa, niin ei
voi tehdä sellaista lakia.
Arvoisa puhemies! Minä olen 18 vuotta täällä ollut.
Hyvin harvoin näin merkittävää lausuntoa edustaja
on todennut. Minun mielestäni silloin, kun tehdään
lakia, se laki tehdään mahdollisimman kattavaksi
ja silloin, kun asiat ovat pykälissä, niin jos
ei se hallitus tuo rahaa siihen, odotamme, että saamme
niin hyvän hallituksen, että tulee sellainen esitys
ja eduskunta hyväksyy ne määrärahat,
jolloin voidaan toteuttaa sitä lakia. Ei minun mielestäni
se ole hyvää lainsäädäntöä, että tietoisesti
jätetään laista tärkeitä kohteita pois.
Eli se on minun mielestäni aika kestämätön peruste
lainsäädännön rakentamiseen.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä vaan
täytyy ottaa se tosiseikka huomioon, että tällä hetkellä rahaa
on joku määrä. Minä puhuin nyt
yksinkertaisesti siitä, että kokoomus täällä aivan
selkeästi äsken kertoi, että tästä määrästäkin
he olisivat valmiita laittamaan näitä hankkeita
liikkeelle, ja surkuttelin sitä, että siinä voisivat
sitten esimerkiksi nämä hissiavustukset jäädä vähemmälle.
Kyllä tässä mielestäni täytyy osata
eduskunnan käydä myös tätä käytännön keskustelua,
kun aina ei eletä siinä hokkuspokkusmaailmassa,
että se raha jostain sitten tulla tupsahtaa joka kerran,
kun sitä toivomme.
Minä niin toivoin, että tämä uusi
työväenhenkinen kokoomus olisi ymmärtänyt
tämän, että kyllä tämä talouskin
on kurissa jollain tavalla pidettävä. Kokoomushan
esitti entisenä talouspuolueena jo budjetin lähetekeskustelussa
600 miljoonaa lisää menoja kattamatta budjettiin,
mikä mielestäni oli kyllä aika hassu
juttu, ja siinäkään 600 miljoonassa ei
varmasti näitä nyt vaadittuja lisärahoja
ollut mukana. En sitten tiedä, mikä se lopullinen
määrä on, mitä kokoomus täällä on
lisää esittämässä.
Mutta koska nyt me emme toistaiseksi ole eläneet monien
vuosien aikana siinä hokkuspokkusmaailmassa, että sitä rahaa
aina yllättäen tulee joka kerta, kun jotain vaadimme, niin
mielestäni on ihan realismia käydä täällä asiallisessa
ja hyvässä hengessä sitä keskustelua, että jos
on tilanne, että on tietty määrä rahaa,
ja poliitikkojen aika usein täytyy tehdä arvovalintoja,
niin silloin voi keskustella siitä, mikä asia
on jotain toista tärkeämpi. Minun mielestäni
silloin esimerkiksi hissiavustukset menevät tämän
esitetyn muodon ohi, ja tätä halusin
omassa puheenvuorossani viestittää, tuli se sitten
ymmärretyksi tai ei.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kyse olisi varmaan melko hyväkuntoisista
kakkosasunnoista, joissa korjaamisen ja rahankaan tarve
ei olisi niin huikea.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Viitanen hiukan irvailee työväenhenkisestä kokoomuksesta,
niin tässä puhuu hänelle nyt metsurin
poika. Ed. Viitanen kommentoi meidän puheenvuoroamme rahoista
edelleen tavalla, joka osoitti, että ed. Viitanen ei kyllä nyt
ymmärtänyt, mitä me sanoimme. Me haluamme
lisää rahaa ja sen lisäksi me haluamme,
että niille vapaa-ajan asunnoille, joille muutoslupa pysyvään
asumiseen on myönnetty, annetaan myöskin avustuksia
tämän lain mukaisesti.
Vielä korostan edelleen sitä, minkä ed.
Vistbackakin sanoi: Pidän hämmästyttävänä sitä,
jos sosialidemokraattien linja on se, että lakeja säädetään
sen mukaisesti, onko rahaa vai ei. Laki säädetään
sen mukaisesti, mitä palveluja ja tarpeita ihmisillä on,
ja sitten niitä palveluita ja tarpeita toteutetaan sen
mukaan, kuin kulloinkin budjetissa rahaa on. Tämä laki
on tehty juuri niin. 3 § turvaa tämän
mahdollisuuden.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt valitettavasti on niin,
että vaikka tämmöisiä työväenhenkisiä nyt
kaikki olemme, niin me emme välttämättä ymmärrä toistemme
sanomisia. Nimittäin en minä ole täällä niin
sanonut, että lakeja säädetään
rahan mukaan. Olen vaan sanonut sen, että jos rahaa on
rajoitetusti, joudumme tekemään arvovalintoja.
Siinä tilanteessa, kun olemme tottuneet, että rahaa
on rajoitetusti, niin minä en ole valmis antamaan lain
soveltajalle eli seuraavalle portaalle sitä harkintamahdollisuutta,
että osa näistä tärkeistä rahoista
käytettäisiin uuteen kohteeseen, koska se sitten
enää ei olekaan eduskunnan käsissä välttämättä.
Näitä ratkaisuja tehdään sitten
ehkä jo seuraavalla portaalla, ja se voi silloin tarkoittaa
sitä, että jos lakia muutetaan esittämällänne
tavalla — vaikka sitten ehkä teidän argumentaatiostanne
päätellen te olette sitä mieltä,
että riittää, kun se kirjataan, ja jos
rahaa ei löydy lisää, niin sitten ei
löydy eikä tehdä mitään
tai muuta, mutta me emme voi olla siitä varmoja — niin
tässä on se riski, että tosiasiallisesti
tämä johtaa vastakkainasetteluun joku vastaan
joku. Minä en pidä siitä vastakkainasettelusta
ja siksipä näitä puheenvuoroja olen käyttänyt.
Missään vaiheessa en ole niin sanonut tietenkään,
että lakeja säädetään
rahan vuoksi, mutta kyllä nämä asiat
toisiinsa liittyvät varsin paljon. Minä en halua
antaa sitä mahdollisuutta sitten, että esimerkiksi
näiden hissiavustusten ohi menee joku muu uusi tarkoitus.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ajatus siitä,
että ympärivuotiseen asuinkäyttöön
otettavan rakennuksen kustannuksiin annetaan avustusta, tietysti
sinänsä sellaisenaan on myös hallituksen
esityksessä. (Ed. Vielma: Ei ole!) Täällä lukee
näin, puhemies, siteeraan mahdollisimman nopeasti:
"Avustusta voidaan myöntää ympärivuotisessa
asuinkäytössä olevan rakennuksen kustannuksiin
taikka, jos avustusta myönnetään 2 §:n
1 momentin 3 kohdan mukaan asunnon rakentamiseen tai mainitun momentin
4 kohdan mukaan, myös ympärivuotiseen asuinkäyttöön
otettavan rakennuksen kustannuksiin."
Tämä näkökohta, mihin täällä on
sitten vastalauseessa kiinnitetty huomiota, lähtee juuri
tästä aikaisemmin toisessa käytössä olevan
asunnon muuttamisesta pysyväksi asunnoksi, niin kuin perusteluissa
vastalauseessa näemme. Mutta valiokunnassa tämä ei
saanut enemmistöä taakseen myöskään
siitä syystä, että ehkä katsotaan
muuten sitten niin, että yhteiskunnassa pitäisi
painopisteen olla muussa kuin siinä, että esimerkiksi ikääntynyt
väki muuttaa entisiin loma-asuntoihinsa, vapaa-ajan asuntoihinsa,
pysyvästi asumaan. Se tuo mukanaan sitten kuitenkin esimerkiksi
terveydenhoidon näkökulmasta, kotiavun näkökulmasta
jne. sellaisia kysymyksiä, joihin on vaikea vastata. Ehkä sitten
kuitenkin kuntakeskukset ja maalaiskuntien keskukset ovat niitä oikeita
asumispaikkoja.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: jos tulkinta on tämä,
mikä on valiokunnan puheenjohtajan, ed. Tiusasen tulkinta,
että muutettaessa vapaa-ajan asuntoa pysyvään
asumiseen tämä laki turvaa avustuksen antamisen tällaiselle
kohteelle, silloin meidän vastalauseemme on toteutunut,
mutta käytännössä ei näin valitettavasti
tule olemaan, vaan sitä pykälää olisi
pitänyt täsmentää.
Yleiskeskustelu päättyy.