4) Valtioneuvoston selonteko suomalaisen sotilasosaston asettamisesta
korkeaan valmiuteen osana Saksan, Alankomaiden ja Suomen muodostaman
EU:n taisteluosaston valmiusvuoroa 1.1.—30.6.2007
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Tasavallan presidentin ja valtioneuvoston
ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan linjausten mukaisesti
Suomi on valmistautunut osallistumaan 1.1.—30.6.2007 valmiusvuorossa
olevaan Euroopan unionin taisteluosastoon yhdessä Saksan
ja Alankomaiden kanssa. Sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun
lain mukaan tasavallan presidentti tekee päätöksen
suomalaisen osaston asettamisesta korkeaan valmiuteen valtioneuvoston
ratkaisuesityksestä. Tätä ennen valtioneuvoston
on kuultava eduskuntaa antamalla sille selonteko. Tästä on
nyt kysymys. Päätöksen Suomen osallistumisesta
sotilaalliseen kriisinhallintaan ja osallistumisen lopettamisesta tekee kussakin
tapauksessa
erikseen tasavallan presidentti valtioneuvoston ratkaisuesityksestä.
Päätöksellä asettaa suomalainen
sotilasosasto korkeaan valmiuteen osana EU:n taisteluosastoa on
historiallistakin merkitystä. EU:n jäsenmaat ovat
yhdessä luoneet kriisinhallintaan tarkoitetun uuden välineen,
joka antaa unionille kyvyn panna kriisinhallintaoperaation aloittamista
koskeva poliittinen päätös nopeasti täytäntöön.
Taisteluosastojen täyden toimintavalmiuden saavuttamisen
myötä EU kykenee jäsenmaiden niin päättäessä toimeenpanemaan
kaksi erillistä nopean toiminnan sotilaallista kriisinhallintaoperaatiota
tarvittaessa myös samanaikaisesti. EU toteuttaa näin
myös YK:n toivetta. YK:han on toivonut unionilta kykyä muodostaa
monikansallisia nopean toiminnan joukkoja, koska kriiseihin pitää pystyä puuttumaan
entistä nopeammin.
Eduskunnalle annettava selonteko ei ennakoi taisteluosastojen
mahdollisia käyttökohteita. EU tai sen jäsenmaat
eivät ole osoittaneet maita, joiden kehitys sisältää huolestuttavia
piirteitä, jotka ovat kriisiytymässä tai
joissa on konfliktitilanne kärjistymässä.
Tärkeintä on tilanteen ajankohtainen tunnistus
ja analysointi sekä päätöksentekijöiden
informointi.
Selonteossa on viisi pääosaa ja pääasiaa.
Siinä kuvataan ensinnäkin Euroopan unionin taisteluosastokonseptin
ja valmiusjärjestelmän sisältöä. Vuonna
2004 hyväksytyn konseptin puitteissa jäsenmaat
ovat luvanneet monikansallisia taisteluosastoja tällä hetkellä vuoteen
2011 saakka. Mukana ovat Tanskaa ja Maltaa lukuun ottamatta kaikki
vanhat ja uudet jäsenmaat sekä unionin ulkopuolelta
Norja ja Turkki. Laadullisesti taisteluosastojen kehittämisen
tärkein piirre liittyy nopean toimintakyvyn kehittämiseen.
Uutta on lähtemisen nopeus. EU ei järjestä omia
joukkojen harjoituksia, vaan jäsenmaat harjoittavat joukkojaan
kansallisissa puitteissa tai kansainvälisissä harjoituksissa.
Suomalainen joukko on paraikaa lopettelemassa harjoitustaan Etelä-Saksassa.
Selonteon toinen osa käsittelee taisteluosaston luonnetta
ja mahdollisia tehtäviä. Perustamisen myötä EU
ei ole omaksumassa uusia kriisinhallinnan tehtäviä vaan
on kehittämässä uusia suorituskykyjä,
jotka täydentävät sen kriisinhallintaan
soveltuvaa keinovalikoimaa. Tehtäväthän
kattavat unionin perustuslakisopimuksessa mainitut kriisinhallintatehtävät
eli niin sanotut tarkennetut Petersbergin tehtävät.
Korostan, että taisteluosastojen rajattu koko,
siis noin 1 500 sotilasta tukijoukkoineen, sekä operaation
lyhyt kesto, noin 4 kuukautta, asettavat erittäin merkittäviä rajoituksia
taisteluosastojen käytölle. Joukon koko ja suorituskyky
on osattava päätöksentekotilanteessa
suhteuttaa ajateltuun tehtävään oikein.
Tämä on ydinajatuksia tässä konseptissa.
Selonteon kolmas osa tarkastelee taisteluosaston operaatioita
koskevaa päätöksentekoa. Korostan, että lopullinen
päätös valmiudessa olevien joukkojen
käyttämisestä johonkin operaatioon on
aina kansallinen päätös ja tehdään
Suomen lain mukaisella tavalla. Lähtökohtana on toiminta
joko YK:n mandaatilla tai YK:n tai sen erityisjärjestön
pyynnöstä.
Taisteluosastojen käyttöä koskevan
päätöksenteon erityinen piirre liittyy
päätöksenteon nopeuteen. Unionin tulisi
kyetä tekemään päätös operaation
käynnistämisestä viiden päivän
kuluessa siitä, kun EU:n neuvosto on hyväksynyt operaatiota
koskevan kriisinhallintakonseptin, ja joukkojen tulisi puolestaan
kyetä aloittamaan operaation toimeenpano sillä alueella
kymmenen päivän kuluttua tästä päätöksestä.
Oman kansallisen päätöksenteon puitteet
on viritetty sellaiseen kuntoon, että ne mahdollistavat
tässä päätöksenteossa
pysymisen, vauhdissa pysymisen, mutta varmistavat samalla eduskunnan
kattavan osallistumisen päätöksentekoon. Sotilaallisten
kriisinhallintaoperaatioiden on kaikissa tapauksissa nojattava eduskunnan
tukeen, mutta taisteluosastojen käytön suhteen
eduskunnan informoiminen sellaisista kehityskuluista, jotka saattaisivat
johtaa näitten osastojen käyttöön,
se on erityisen tärkeää.
Selonteon neljäs osa tarkastelee suomalaisen joukon
tehtäviä Saksan johtamassa taisteluosastossa.
Kehysvaltiona toimiva Saksa antaa taisteluosastoon muun muassa vuoristojääkäripataljoonan,
Alankomaat vastaa pääosasta tukitoimintoja
ja muodostaa huoltopataljoonan rungon. Suomi antaa suojauskomppanian
sekä tiedustelu-, lääkintä-,
sotilaspoliisi- ja esikuntahenkilöstöä,
160 rauhanturvaajaa yhteensä, miestä ja naista.
Taisteluosastoon kuuluvista 60 prosenttia on reserviläisiä ja
40 kantahenkilökuntaa. Tämä jako on muutoinkin
rauhanturvaajiemme jakautumisen mukainen eri operaatioissa noin
keskimäärin ottaen. Se on siis reserviläistoimintaa.
Suojauskomppanian päätehtävät
ovat taisteluosastoa johtavan joukkojen esikunnan vartiointi ja
suojaaminen sekä huoltokuljetusten suojaaminen.
Juuri tällaisia tehtäviä on toteutettu aikaisemmissa
kriisinhallintaoperaatioissa. Valmiusjaksolla Suomen osasto on Porin
Prikaatin johdossa, ja mahdollisen operaation käynnistyessä se
luovutetaan operaation aikaisesta kansallisesta johtamisesta vastaavalle
Puolustusvoimien kansainväliselle keskukselle. Todennäköistä on, että operaatioesikuntana
operaatiossa toimisi Potsdamissa sijaitseva Saksan kansalliseen
operaatioesikuntaan pohjautuva monikansallinen EU-esikunta.
Saksa—Alankomaat—Suomi-taisteluosaston valmiusvuorosta,
harjoittelusta ja mahdollisesta operaatiosta aiheutuvat kulut on
otettu huomioon vuoden 2007 talousarvioesityksessä. Arvioidut
kulut pelkästä valmiudessa olemisesta ovat reippaat
7 miljoonaa euroa, mahdollisesta operaatiosta aiheutuviin lisäkustannuksiin
on varauduttu reippaan 7,5 miljoonan euron summalla. Mahdollinen
operaatio mukaan lukien talousarvioesityksessä on varauduttu
liki 15 miljoonan euron enimmäiskustannuksiin. Jos operaatioon joudutaan,
sittenhän se vasta operaation päätyttyä nähdään,
mitä se maksoi.
Arvoisa puhemies! Suomalaisten rauhanturvajoukkojen korkeatasoinen
ja monipuolinen koulutus, asianmukainen, hyvä varustus
sekä maltillinen ja tervejärkinen käyttäytymismalli ovat
ehkäisseet tappioita ennalta. Se on tämän
50 vuoden aikainen kokemus ja oppimme, ja lisäksi rauhanturvaajiamme
on viime vuosikymmeninä seurannut myös onni ja
varjelus. Kriisinhallintatehtäviin on liittynyt aina suuri
määrä erilaisia riskejä. Onkin
tärkeätä, että päättäjät,
kansalaiset ja operaatioihin hakevat naiset ja miehet tiedostavat
kriisinhallintaan kentällä liittyvät
riskit myös tulevaisuudessa. Korostan sitä, että nämä vaarat
eivät tule nyt nopean toiminnan joukkojen myötä,
vaan ne ovat olleet alusta lähtien aina läsnä.
Niitä ei pidä liioitella eikä myöskään
vähätellä, ne vain kuuluvat kriisinhallintaan.
Se on realiteetti, jonka kanssa on osattava oikein elää.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin kriisinhallinnalla ja siihen
liittyvien taisteluosastojen toiminnalla on pyrittävä edistämään
rauhaa, vakautta ja ihmisoikeuksien toteutumista eri puolilla maailmaa.
Unionin vahvuus on kyvyssä yhdistää sotilaallinen
kriisinhallinta ja siviilikriisinhallinta sekä diplomaattiset
keinot. EU:n on oltava valmis tukemaan YK:n toimintaa konfliktien
ja niiden laajenemisen estämiseksi. Tällaista
kapasiteettia ja poliittista tahtoa puuttua konflikteihin olisi
tarvittu 1990-luvulla, jolloin muun muassa Ruandan kansanmurhassa ja
Balkanin sodassa kuoli paljon siviilejä. Edelleen maailmalla
on lukuisia konflikteja, joissa siviilejä kuolee.
Valmiusvuoro on osa Suomen osallisuutta EU:n kriisinhallintaan.
Hallitus arvioi, että taisteluosastojen mahdollinen käyttömaaperä on
Afrikan mantereella. Vaikka pidänkin Afrikkaa todennäköisimpänä kohteena,
missä nopean toiminnan joukkoja voidaan tarvita, on tärkeää,
että myös muut mahdollisuudet otetaan arvioissa huomioon.
Keskeistä tietenkin on, että kaikki voitava tehdään
kriisien ennaltaehkäisemiseksi.
Selonteossa käsitellään lyhyesti
joukkojen harjoittamiseen liittyviä kysymyksiä.
EU itse ei harjoituksia järjestä. Järjestäjänä voi
olla Nato tai vaikkapa jokin maaryhmä, mihin ministeri
myös viittasi. Hallituksen olisi pitänyt mielestäni
käsitellä tätä kysymystä perusteellisemmin
myös selonteossa.
Suomen on oltava aktiivinen sotilaallisen kriisinhallinnan joukkojen
monipuolisessa harjoittamisessa. On tärkeää vahvistaa
siviili—sotilas-yhteistyötä, jotta rauhan
turvaaminen ei eristy niistä haasteista, joita konfliktista
toipuvalla maalla on infrastruktuurin, hallinnon ja palveluiden
rakentamisessa.
Suomen turvallisuuspoliittinen keskustelu on johtanut tilanteeseen,
jossa niin sanottu Nato-optio ei näytä realisoituvan
ainakaan seuraavan eduskuntakauden aikana. Yhdysvallat on esittänyt
Naton rauhankumppanuuden vahvistamista Suomen ja eräiden
muiden maiden osalta, mutta aloitteen kohtalo on edelleen epäselvä osoittaen, ettei
Yhdysvaltojen rooli Naton johtovaltiona ole niin yksiselitteinen
kuin Suomessa on yleensä ymmärretty. Naton Riian
huippukokous antanee suuntaviivat laajennetun rauhankumppanuuden tulevaisuudelle
myös Suomen osalta.
Suomen asema joukkojemme harjoittamisen ja koulutuksen kannalta
vaatii siis perusteellista tarkastelua. Syventyvä rauhankumppanuus
Naton kanssa voi osaltaan parantaa tilannetta harjoitusten osalta.
Tärkeitä ovat myös harjoitukset maiden
kanssa, jotka tekevät tiiveintä yhteistyötä kanssamme
EU:n nopean toiminnan joukoissa. Suomen on oltava aloitteellinen
erityisesti pohjoismaisen yhteistyön suuntaan.
Ruotsin ja Norjan välisessä yhteistyössä on meneillään
uutta kehitystä. Ruotsi syventää kriisinhallinnassa
yhteistyötä Naton kanssa ilmakuljetuskapasiteetin
osalta. Ruotsi ja Norja ovat ilmeisesti syventämässä puolustus-
ja kriisinhallintayhteistyötään melko
laajalti. Suomen pitää pyrkiä mukaan
Ruotsin ja Norjan tiivistyvään yhteistyöhön.
Avainasemassa on oltava yhteistyö kriisinhallinnan kehittämiseksi
ja myös näiden harjoitusten ja koulutuksen kehittämiseksi.
Ruotsi ja Norja aikovat laajentaa osallistumista kansainväliseen
kriisinhallintaan. Norja nojautuu aluepuolustuksessaan pitkälti
Nato-jäsenyyteen ja Ruotsi arvioon, ettei siihen kohdistu
lähimmän kymmenen vuoden aikana sotilaallista uhkaa.
Tämä kehitys huomioon ottaen eduskunnan puolustusvaliokunnan
tuore arvio, että 95 prosenttia puolustusbudjetista pitää käyttää kansalliseen
aluepuolustukseen ja 5 prosenttia kansainväliseen sotilaalliseen
kriisinhallintaan, ei mielestäni ole ajanmukainen. Suomen
pitää, arvoisa puhemies, mielestäni toimia
kasvavassa määrin kansainvälisen vakauden
ja ihmisoikeuksien globaalina turvaajana, ja tämän
pitää näkyä myös puolustusbudjetissamme.
Turvallisuuteen liittyvät ratkaisumme kaikilla eri tasoilla
perustuvat myös kansainväliseen yhteistyöhön.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! EU:n taistelujoukkoja perustettaessa eduskunnassa
käytiin erittäin laaja ja kova kiista siitä,
mihin tarkoitukseen näitä joukkoja ollaan perustamassa,
ollaanko kasvattamassa EU:n sotilasmahtia vai ollaanko YK:lle tekemässä apulaista.
(Ed. Kimmo Kiljunen: Ollaan YK:lle tekemässä!) Kiistan
ydinhän oli se, onko YK:n turvallisuusneuvoston mandaatti
aina olemassa silloin, kun näitä joukkoja käytetään.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä esitti, että YK:n
turvallisuusneuvoston mandaatti pitää aina olla,
ennen kuin joukot lähtevät liikkeelle. Eduskunnan
iso enemmistö oli kuitenkin eri kannalla, eli heille riitti
ainakin joissakin tapauksissa myös pelkkä EU:n oma
päätös. (Ed. Sasi: Heillä onkin
tämä Kiinan ihmisoikeusnäkemys!) Oltiin
valmiita sivuuttamaan YK. Tämä on ydinkysymys
myös jatkossa.
Mihin YK:n sivuuttamisen tiellä voidaan joutua, siitä on
näyttönä Irak. USA:han hyökkäsi liittolaisineen
Irakiin YK:n sivuuttaen, ilman YK:n lupaa siis, tunnetuin karmein
seurauksin. (Ed. Kekkonen: Ovatko nämä samoja
asioita yhtään?) — YK:n mandaatista puhutaan,
jos ette ole vielä päässyt kärryille,
ed. Kekkonen, ja Irakin sodan osalta YK:n mandaattia ei ollut.
EU:n osalta kokemuksia ei toistaiseksi ole, ja minä puhun
nyt vasemmistoliiton kannasta, että se mandaatti pitää ehdottomasti
aina olla ainakin ennen kuin Suomen joukkoja laitetaan liikkeelle. Irak
näyttää, mihin YK:n sivuuttamisen tiellä voidaan
päätyä. (Ed. Huotari: Jos vaikka USA estäisi
sen mandaatin!) Omavaltaisen jenkkiseriffin rinnalle ei tarvita
eurooppalaista santarmia hallitsemaan maailmaa pyssyllä omin
päätöksin. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä tuleekin
jatkossa, jos tällaisia liikkeellelähtöpäätöksiä ollaan
tekemässä, edellyttämään
YK:n mandaattia. Muussa tapauksessa me emme tule tukemaan näitten
taistelujoukkojen käyttöä.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jo 99 oli ensimmäiset maininnat
näistä joukoista, joiden mahdollista käyttöä nytten
käsittelemme. 2004 syntyi sitten jo pitkälle menevät ratkaisut,
ja nyt Suomi on mukana ensimmäisten varsinaisten nopean
toiminnan joukkojen tullessa valmiusvuoroon. Kriisinhallintalakihan
täällä säädettiin,
ja sen mukaisesta menettelystä nyt on kysymys, kun olemme
tulossa valmiusvuoroon.
Joukkojen käytön osalta, mihin niitä käytettäisiin,
tämä selontekohan onneksi ei määritä mitään
kohdetta erityisesti. On todettava, että noin seitsemänkymmentä kriisiä on
parhaillaan käynnissä, joista viisi on joko hyvin
kriittisessä tilanteessa tai vaatii erityiskohtelua. Täällä todettiin ed.
Ulla Anttilan osalta, että Afrikka on yksi mahdollinen
kohde, mutta toki on muitakin. (Ed. Ulla Anttila: Niin totesin minäkin!) — Kyllä,
juuri
näin. — On sikäli hyvä, että tällaiset
voidaan nähdä mahdollisena, koska se on vaikuttanut
merkittävästi tämän joukon varustamiseen, mutta
on hyvä, että tässä ei määritetä Euroopan unioninkaan
osalta, jottei synny mitään ennakkoajatuksia.
Nämähän on ensisijaisesti tarkoitettu Euroopan
unionin autonomisiin operaatioihin eikä suinkaan Naton
kanssa tehtäviin. Se on se lähtökohta
näissä nopean toiminnan joukoissa.
Taisteluosastosta puhuttaessa haluan alleviivata sitä,
että tuo nimike ei saa antaa kuvaa sen ensimmäisistä tehtävistä.
Nehän voivat joutua koviinkin tilanteisiin mennessään
osapuolten väliin tai puolustaessaan kohdetta, mutta Petersbergin
tehtävistä löytyy monia sellaisia, joita
tehtävä saattaa näille osastoille tulla.
Tätä käyttöähän,
niin kuin ministeri Kääriäinen totesi,
rajoittaa pieni koko, rajoitettu toiminta-aika ja erityisesti
myöskin kuljetuskaluston rajallisuus. Se on selkeästi
todettu yhdeksi puutteeksi nimenomaan nopean siirron osalta. Mutta nopeus
on se keskeinen elementti, joka tällä joukolla
on. Kun joukko on valmiudessa päätösten synnyttyä,
se voidaan nopeasti myöskin siirtää kohdemaissa.
Ensisijaisesti tässä selonteossa tuotiin esiin,
että näitä käytetään
erillisinä, vaikka kaksi osastoa on samanaikaisesti valmiudessa,
nimenomaan erillisinä, ellei toinen osasto joudu reserviksi
tilanteessa, jossa ei mitään muuta ole sitten
reserviksi saatavissa. Silloin ne ehkä joutuvat toimimaan
samalla operaatioalueella. Joko erillisinä nämä toimivat
tai osana jotain suurempaa operaatiota, joka on ollut käynnissä, johon
Euroopan unioni antaa sitten tukensa. Nämä kaksi
osastoa on nimenomaan ajateltu toimimaan erillisinä, eihän
ole olemassakaan mitään yhteistä johtamisjärjestelmää eikä ole
suunniteltukaan, ja näin juuri tuo kahden osaston erillisyys
myöskin korostuu.
Kriisinhallintalaki määrittää selvästi,
miten Suomen osalta päätökset tehdään,
ja eduskunta on siinä myötävaikuttamassa.
Minä haluaisin alleviivata sitä, että aina,
jos suinkin mahdollista, koko eduskunnalle annettaisiin selonteko,
niin kuin nyt annettiin. Se on nopeasti käsiteltävissä. Kun
on kysymys myöskin pitkälti Puolustusvoimien ja
puolustushallinnon johtamasta operaatiosta, puolustusvaliokunnan
ulkoasiainvaliokunnan ohella olisi oltava myöskin tästä selonteosta mahdollisesti
annettavassa mietinnössä mukana.
Saimme tänään selkeän viestin,
niin kuin on myöskin tiedotusvälineiden kautta
saatu, että Suomen osasto on kunnossa. Me olemme olleet edelläkävijöitä,
ja joukon kouluttaja totesi, että se on paras, jonka tähän
mennessä Suomi on valmistautunut lähettämään,
ja näin on hyvä. Myöskin varustuksen
osalta saatiin selkeä viesti siitä, että niiden
pitäisi olla kunnossa. Ainut asia, joka nostaa kysymysmerkin,
on se, että koko osasto, johonka Suomi Saksan ja Hollannin
kanssa osallistuu, ei ole ollut yhtenäisenä osastona
harjoittelemassa, ja silloin tietenkin nousee joitakin kysymyksiä.
Mutta kaiken kaikkiaan pidän tätä selontekoa
hyvänä. Se antaa hyvän pohjan jatkolle,
ja Suomi varmasti hoitaa oman osansa. Tietenkään me
emme toivo, että jouduttaisiin käyttämään, mutta
valmiudessa kuitenkin ollaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Nepposen kanssa aivan samaa mieltä siitä,
että hyvä, että laki sotilaallisesta
kriisinhallinnasta säädettiin toimimaan sillä tavalla,
että tämä selontekomenettely on olennainen
osa sitä, ja, arvoisa puhemies, aivan erikoisen suureen
arvoon tämä tulee ihan tieteellisessä mielessä.
Tästähän on tullut nyt prosessi, jolla
sanallisesti ja käsitteellisesti ohjataan meitä Natoon.
Tämä asiakirja, selonteko, edelliseen vastaavaan
verrattuna on hyvin mielenkiintoinen. Nyt kannattaa kaikkien maapallon
ja erikoisesti Suomen valtio-oppineitten ryhtyä keräämään
aineistoa tästä prosessista. Tämä on
tosi mielenkiintoinen. Nimittäin tämä on
hienosti rakennettu, tämä on todella taitavaa,
mikä strategiaosasto siellä Puolustusvoimissa
näitä nyt tekee.
YK on viitteellisesti mainittu, eräs tehtävä, tuki
sinne, viite sinne, mutta heti, kun Natosta on kysymys, niin silloin
ollaankin järjestelmässä jo sisässä,
noudatetaan standardeja, pelisääntöjä, harjoitellaan
yhdessä joukkojen kanssa jnp. Tämä käy
selville jo tämän selonteon ensimmäiseltä sivulta
aivan loistavasti kerta kaikkiaan. Tämä on siis
tosi upea homma, että ruvetaan puhumaan asioista oikeilla
nimillä.
Se sama oikeilla nimillä puhuminen tulee myöskin
erittäin hyvin esille tämän selonteon toiselta
sivulta, jossa puhutaan voimankäytöstä. Kerrotaan,
että kysymys on tarvittaessa voimakkaasta väliintulosta,
interventiosta siis, ja sitten sanotaan se, mistä tässä aikoinaan
kiisteltiin tässä salissa todella paljon, mikä on
se perimmäinen asiakysymys. Se on rauhan palauttaminen voimakkailla
toimenpiteillä. Siis toisin sanoen asiahan on hyvin yksinkertainen
ja selvä. Se tarkoittaa rauhaanpakottamista, jotta tehtävä tulisi hoidetuksi
kuntoon, ja tästä kiisteltiin vaikka kuinka paljon.
Nyt se tavallaan semmoinen naamionyrkkeily on hävinnyt
pois kokonaan, ja nyt puhutaan asioista niitten oikeilla nimillä.
Hyvin mielenkiintoiseksi tämä selonteko muuttuu
sivulla 3. Nimittäin nyt puhutaan puuttumisesta tapahtumiin,
siis ei suoranaisesta interventiosta vaan puuttumisesta tapahtumiin.
Mehän olimme suurella joukolla edustajia jo vuonna 93 muistaakseni
Weu:n päämajassa katsomassa hienoja esityksiä siitä,
millä tavalla tämä puuttuminen on tulevassa
Euroopassa tarkoitus toteuttaa. Se tarkoittaa puuttumista sillä tavalla, että tiukan
paikan tullen myöskin Euroopan yhteisön alueella,
jos ehkä erikoisesti Euroopan unionin, yhteisön,
ulkopuolellakin.
Nyt kerrotaan sitten tälle puuttumiselle tarkoitukset,
pelisäännöt ja toimintamallit, ja sitten ikään
kuin jälleen viitteenomaisesti käydään
läpi näitä kriisipesäkkeitä,
niitä paikkoja, joissa YK:n toimesta ollaan liikkeellä.
Elikkä siis tämä päivänvarjo
tuodaan nyt siihen vierelle, sivulle, arvioitavaksi, jotta näkyisi
sitä viiteympäristöä, missä ollaan
mukana.
Sitten vielä tästä taistelukonseptista.
Tämähän on nyt rajattu hyvin taitavasti
nopeaksi, tehokkaaksi toiminnaksi, mikä tarkoittaa sitä,
että se avaa tien seuraavassa vaiheessa taas tehostaa ajallisesti
tätä toimintaa. Nyt se on nopean toiminnan operaatio.
Elikkä, arvoisa puhemies, tie Natoon on aukaistu lähestulkoon
kokonaan.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vaikutti melkein siltä, että ed.
Pulliainen oli suorastaan innostunut tästä asiasta.
(Ed. Pulliainen: Kaikkea muuta, mutta aika meinasi loppua kesken!)
Herra puhemies! Minusta tämä kun on kollektiivisena
hankkeena, niin tämä antaa Suomelle juuri tässä tilanteessa
yhden erinomaisen edun tahi valtin. Tämä ratkaisu,
jota me nyt olemme täällä tekemässä,
on ilman muuta suomalaista uskottavuutta lisäävä tekijä,
kun otamme huomioon sen keskustelun, jota me tällä hetkellä käymme
sisällämme ja joka jossain määrin
menee uloskin päin; keskustelun siitä, mikä meidän
roolimme on suhteessa niin EU:hun, suhteessa Natoon kuin suhteessa
omaan pelkästään rajojemme sisäiseen
puolustukseenkin.
Tämä asetelma, joka nyt syntyy, vankistaa kyllä asemaamme
kansainvälisissä mittelöissä. Tärkeä asia,
joka tässä valitettavasti on vähän jäänyt
huomiotta, on tietenkin se, että eihän tämä ole
kansalliselta puolustukselta pois. Tämähän antaa
mahdollisuuden oppia, opiskella sen kaltaisia asioita, joihin missään
muualla ei ole mahdollisuutta kuin tällaisessa toiminnassa.
Tässä mielessä rajan vetäminen
vaikkapa prosenttiluvuilla, mitä pannaan minnekin ja mitä ei
panna, vie harhaan, koska tämä on minusta kokonaismaanpuolustuksellinen
kysymys juuri tällä hetkellä.
Todella suuri tärkeä periaate, jonka takia
minusta tämän hankkeen takana kannattaa olla,
on tietenkin se, että tällaiset toimet eivät
saa jäädä pelkästään
suurten valtioiden yksinoikeudeksi.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Minun tarkoitukseni on puhua suomalaisesta
sotilasosastosta osana EU-taisteluosastoa. Samalla kuitenkin tietysti
tiedän, että suuri osa EU-jäsenmaista
kuuluu Natoon.
Mutta, arvoisa puhemies, tärkeätä on
nyt huomata se, että parlamentaarinen vastuu toteutuu juuri
niin kuin sen pitääkin. Hallitus on antanut selonteon
kysymyksestä, jossa korkea valmiustila ikään
kuin käynnistyy, ja tämähän
on tämän päivän maailmaa. Hallitus
voi toimia, mutta sen tulee toimia hyvässä yhteistyössä nimenomaisesti
eduskunnan kanssa. Kun sotilaallisen kriisinhallinnan laista käytiin
keskustelua, tuntui kovasti siltä, että parlamentaarinen
ulottuvuus ja dialogi hallituksen ja eduskunnan välillä ikään kuin
jäi taustalle ja keskityttiin enemmän nyt sitten
eri instituutioiden välisiin määräyssuhteisiin, kun
koko ajan kysymys on ollut siitä, että kolmen
instituution on oltava asiasta yksimielisiä ja muodostettava
yhteinen kanta, ja ne kolme ovat tasavallan presidentti, maan hallitus,
mutta myös ennen kaikkea eduskunta.
Kun tätä kriisinhallintalakia aikanaan käsiteltiin,
niin oli tärkeätä huomata, että perustuslakivaliokunnan
käsityksen mukaan valtioneuvoston valmisteluvallasta ei
ole otettu eroon mitään asiaryhmää silloin,
kun kysymys on Euroopan unionissa tehtävistä päätöksistä,
koskivatpa ne sitten unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
tai mitä tahansa muuta kysymystä, ja tämä on
nyt syytä tietysti pitää mielessä.
Olemme hyväksyneet poikkeuksena perustuslakiin tasavallan
presidentin osallistumisen, kuten tässä tiedonannossa
on hyvin kuvattu.
Mutta, niin kuin sanottu, olennaista koko tässä jutussa
on nyt se, että tämä dialogi eduskunnan
kanssa toimii, ja meidän tehtävämme eduskunnassa
on tietysti pitää huoli siitä, että meistä on
keskustelukumppaniksi.
Arvoisa puhemies! Mielestäni taisteluosasto ja sen
merkitys sotilaallisessa kriisinhallinnassa ja siviilikriisinhallinnassa
on osoitus siitä, että yhteisessä maailmassa
globalisaatiolla on myöskin käänteinen
puolensa. Emme voi ajatella, että yhteiset markkinat tai
ylipäätänsä hyötyjen
hakeminen kansainvälisestä yhteistyöstä olisi
aina pelkästään mieluisaa, vaan kysymys
on myöskin siitä, että meillä on
yhteistä vastuuta niistä kriiseistä,
inhimillisistä tragedioista, ihmisoikeuksien loukkauksista,
joita eri puolilla maailmaa tapahtuu. Ed. Nepponen kuvasi, että on
menossa seitsemänkymmentä kriisiä maailmalla. Varmasti
niitä on itse asiassa, riippuen vähän laskemistavasta,
vaikka kuinka paljon. Emme voi niistä kääntää katseitamme,
vaan meidänkin tehtävämme on osallistua
kansakuntana kansakuntien joukossa yhteiseen tehtävään
rauhanturvaamisessa, ihmisoikeuksien kunnioittamisessa ja ennen
kaikkea demokratian lujittamisessa.
Kun kriisinhallinnan ennaltaehkäisevyyttä painotetaan,
niin täytyy nyt vielä kerran todeta se sama asia,
jonka olen sanonut täällä monta kertaa:
On korkea aika Suomen hyväksyä myös se, että tämä voi
merkitä myöskin rahanmenoa, ja tässä tapauksessa
kysymys on myöskin kehitysyhteistyöstä eikä pelkästään
puolustusmenoista. 0,7 prosentin tavoitteen saavuttaminen bruttokansantuotteesta
kehitysyhteistyölle on sietämättömän
kauan laahannut jäljessä, samoin kuin millennium-goalin
kehitykseen liittyvät tavoitteet. Tulen juuri Afrikka-seminaarista,
joka järjestettiin eduskunnassa parlamentaarisen ulottuvuuden
saamiseksi Afrikka—Eurooppa-dialogiin. Kyllä kysymys
on ennen kaikkea juuri kehitykseen panostamisesta, köyhyyden
voittamisesta, hyvästä hallinnosta, demokratian
lujittamisesta ja kaikista näistä asioista. Näitä kaikkia
meidän, niin kansanedustajien kuin tietysti hallituksen, täytyy
pitää pöydällä samaan
aikaan, kun sitten toimimme jossakin toisessa yksityiskohdassa.
Hallituksen puolelta ei ole kerrottu nyt täsmällisemmin
sitä, mihinkä kriisiin mahdollisesti valmiusjoukko
osallistuu, mutta se on selvästi kuitenkin osoitus nyt
siitä, että Euroopan unioni kollektiivina on mukana
kansainvälisesti toimimassa yhteisessä maailmassamme
turvallisuuden edistämiseksi, ja siitä, että me
olemme toisella vuosipuoliskolla valmiudessa olla mukana niissä tilanteissa,
jotka Euroopan unionin piirissä arvioidaan sellaisiksi,
että niissä väliinpuuttumista tarvitaan.
Vaikka maailmamme on yhteinen ja tiedotusvälineet kertovat
monista erilaisista ongelmista, uskon kuitenkin, että tämän
taisteluosaston merkitys ehkä on kuitenkin käytännöllinen.
Vaikka se voi merkitä myöskin riskien toteutumista
suomalaisille osallistujille, niin sen merkitys on kuitenkin varmasti
tavattoman suuri niille ihmisille, jotka todella elävät
kriisin keskellä ja jotka voivat saada tukea ja turvaa
siitä, että myöskin Euroopan unioni on
mukana ja suomalaiset joukot saman tien.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Puheenvuorossani kiinnitän huomiota
kahteen seikkaan: ensinnäkin siihen, missä näitä operaatioita
ja taisteluyksikköjä tullaan mahdollisesti käyttämään,
ja toiseksi kysymykseen YK:n mandaatista, kenen mandaatilla tässä operoidaan.
Ensinnäkin haluan kuitenkin todeta, että tämä on
eduskunnassa historiallinen ratkaisu, itse asiassa historiallinen
päivä, kun tämä lähetekeskustelu
nyt käydään. Ensi kerran itse asiassa
Suomi on osallistumassa Euroopan unionin monikansallisiin nopean
toiminnan joukkoihin. Ne asetetaan nyt valmiustilaan, ja siinä suhteessa
teemme historiaa.
Kun päätöstä tehdään,
niin kuten jo edellisessä puheenvuorossa tuotiin esille
ja myöskin ministeri toi, tässä ei ole
yksiselitteisesti osoitettu niitä maita tai kohteita, joissa
taisteluosastoja mahdollisesti käytetään.
Tilanteen mukaan reagoidaan, mutta on rakennettu ikään
kuin suunnittelukehys. 6 000 kilometriä Brysselistä on
asetettu ikään kuin siksi etäisyydeksi,
jolla operoidaan, jolloin lähinnä katse on tietenkin
Afrikassa. Haluaisin kuitenkin, arvoisa puhemies, korostaa, että nämä ovat
taisteluyksiköitä, jotka lähtökohtaisesti,
kuten ministeri sanoi, asetetaan tehtäviin YK:n pyynnöstä YK:n
rauhanturva- ja kriisinhallintaoperaatioihin. Valitettavasti potentiaalisia
kriisipesäkkeitä, joissa tällaisia yksiköitä tarvitaan,
on mahdollisesti muuallakin kuin Afrikassa. Tässä suhteessa
toivoisin, että kysymystä lähestytään
sillä tavalla avarasti, että riippuen tilannearviosta,
joka joudutaan tekemään aikanaan, kun itse operaatiosta
päätetään, jos tarvetta on muuallakin
kuin lähietäisyydellä, YK:ta on syytä tukea.
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä nosti täällä esille
vanhan tutun kysymyksen siitä, ollaanko tässä nyt
käynnistämässä operaatioita
ohitse YK:n, ohitse YK:n mandaatin. Hän kysyy, voidaanko
joukkoja lähettää näihin EU:n
operaatioihin pelkästään EU:n omalla
mandaatilla ilman YK:n valtuutusta. (Ed. Soini: Voidaan!) Minusta tämä kysymys
on kummallinen. Itse asiassa kysymys täytyy asettaa
toisin, ja haluan auttaa ed. Tennilää tämän
kysymyksen asettamisessa.
Kysymyshän täytyy asettaa näin: Voiko
EU lähettää EU:n omalla mandaatilla?
Se kysymys on asetettava silloin näinpäin. (Ed.
Tennilä: Asettakaa te itse omat kysymyksenne!) Kun se asetetaan
näinpäin, voiko Euroopan unioni lähettää omalla
mandaatillaan näitä joukkoja, te muuten, ed. Tennilä,
asetatte sen kysymyksen itsellenne, te asetatte sen itsellenne. Koska Suomi
on mukana Euroopan unionissa ja koska Euroopan unionin neuvostossa
päätetään näistä operaatioista,
silloin me joudumme itse vastaamaan siihen kysymykseen, onko tässä operaatiossa
YK:n mandaatti mukana vai ei.
Te ette, ed. Tennilä myöskään
esitä kysymystä näinpäin, voiko
Suomi lähettää ulkomaille taisteluoperaatioihin
joukkoja vain Suomen omalla mandaatilla. Te voisitte esittää täsmälleen
saman kysymyksen, koska tästä on kysymys: Voiko
Euroopan unioni lähettää operaatioihin
ulkomailla joukkoja vain unionin omalla mandaatilla?
Kansainvälinen oikeus, ed. Tennilä, on tässä aivan
yksiselitteine ja perustuu YK:n peruskirjan lähtökohtiin,
joiden perusteella sotilaallista voimaa voidaan käyttää itsepuolustukseen — tietysti,
jos ollaan sotilasliitossa, sotilasliittomaat voivat tukea toisiaan
tässä tilanteessa — tai sotilaallista
voimaa voidaan käyttää silloin, kun kansainvälinen
rauha ja turvallisuus on uhattuna, YK:n turvallisuusneuvoston mandatoimana.
(Ed. Tennilä: Kyllä, kyllä!) Tässä suhteessa
kansainvälinen oikeus on täysin yksiselitteinen.
Kaikki muut tilanteet, esimerkiksi Irakin sota, johon viittasitte,
ovat hyökkäystoimia, joten kun kriisinhallintaoperaatioiden
taustalla Euroopan unionin päätöksissä on
se, että unioni toimii YK:n peruskirjan periaatteiden mukaisesti,
niin tämähän vastaus on teille jo olemassa:
Toimitaan YK:n peruskirjan periaatteiden mukaisesti, toimitaan kansainvälisen
oikeuden peruslähtökohtien mukaisesti. Tilannehan
on vastattu teille, ed. Tennilä. (Ed. Tennilä:
Niinhän se Bushkin sanoi, kun hyökkäsi!)
Tässä suhteessa Euroopan unioni joutuu itse tykönään
silloin harkitsemaan, kun operaatiosta päätetään,
onko siinä YK:n mandaatti mukana vai ei.
Nyt tulee olennaisin kysymys: Missä vaiheessa YK:n
mandaatti -keskustelu joudutaan ottamaan esille, missä vaiheessa
testataan YK:n peruskirjan toimivuutta? Se ei ole juuri tämä hetki. Nyt
me asetamme nämä joukot valmiustilaan. Se ei ole
myöskään se hetki, kun täällä eduskunnassa
mahdollisesti päätetään siitä,
että nyt suomalaiset sotilaat ovat käytettävissä tähän
unionin operaatioon. Se on jo liian myöhäistä,
koska Suomi on ollut jo päätöksenteossa
aikaisemmissa vaiheissa mukana. Se olennaisin päätöksentekotilanne
on silloin, kun Euroopan unionin neuvosto päättää itse
operaatiosta. Ed. Tennilä, voin vakuuttaa, että tuota
keskustelua käydään sekä unionitasolla
että täällä Suomessa. Täällä keskustellaan sekä eduskunnassa
että tasavallan presidentin kantaa kysytään
ja varmasti tässä salissa ja muuallakin kysytään,
onko operaatiolla YK:n mandaatti, turvallisuusneuvoston päätös, takana
vai ei. Siinä mielessä vastuu on teillä,
ed. Tennilä, meillä tässä salissa.
Teidän ei tarvitse vierittää ja esittää kummallisuuksia,
että joku Euroopan unioni lähtee hyökkäyssotiin
ympäri maailman ilman sitä, että näistä asioista
päätetään YK:n peruskirjan pohjalta
ja myöskin täällä Suomen eduskunnassa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Rauhaa voi turvata hyvin monella tavalla.
Sitä voi turvata olemalla aina oikeassa ja ajattelemalla, että jos
asiat eivät mene niin kuin minä haluan, niin sitten
minun ei tarvitse enää välittää,
tai sitä voi turvata myöskin vastuullisesti miettimällä, mihinkä suuntaan
tilanne kehittyy ja milloinka asioihin pitää ulkopuolisten
puuttua.
Itsekin kuuluin joskus nuorempana sellaisiin rauhanpuolustajiin,
jotka ajattelivat, että ei pidä koskaan käyttää väkivaltaa
missään. Mutta näin varttuneempana olen
nähnyt sen, että joskus tilanne voi
kärjistyä sellaiseksi, että ainoa keino, jolla
pystytään estämään
laajat kansanmurhat, on puuttua tilanteeseen ajoissa. Niin kuin
ministeri Kääriäinen mainitsi, oikea
ajoitus on tärkeää.
Mutta miten rauhaa oikeasti pitäisi turvata? Onko mitään
muita vaihtoehtoja kuin se ääripää, jossa
pistetään pää pensaaseen silloin,
kun asiat eivät menekään niin kuin itse
haluamme, ja se toinen ääripää,
että ollaan menossa terroristeja jahtaamaan joka hetki
joka paikkaan silloin, kun vaan terroristi vilahtaa? Nyt käy
niin, että tämä toinen ääripää,
joka on aina oikeassa, haluaa estää ikään
kuin nämä välimuodot sillä,
että näkee aina sen jahtaajan joka asiassa, vaikka
kaikilla olisikin siinä keskivaiheilla hyvä tahto
estää kansanmurhia ja puuttua tilanteisiin oikeaan
aikaan.
YK:n mandaatista on tullut elämää suurempi kysymys.
Ymmärrän täysin vasemmistoliiton nykyjohdon
ja erityisesti ed. Tennilän näkemykset tässä tilanteessa.
Tämähän on ollut väline johonkin
suurempaan taisteluun, ja tässä taistelussa ed.
Tennilä on voittajien puolella. Ymmärrän sen,
ettei ed. Tennilä — niin kuin eivät monet muutkaan
tästä vasemmalta reunalta — voi tietenkään
muuttaa ajatteluaan sen jälkeen, kun tässä suuressa
taistelussa on tullut voitto. Mutta taistelut vaativat aina uhreja,
ja toiset uhrit tulevat sinkkiarkuissa, toiset joissakin muissa.
Mutta täytyy sanoa, että minä ainakin
olen tehnyt omat ratkaisuni ja miettinyt, että mielestäni
rauhaa voi turvata myöskin sellaisella väliajattelulla,
puuttumalla asioihin oikeaan aikaan siinäkin tilanteessa,
että YK on kyvytön antamaan mandaattia esimerkiksi
Yhdysvaltain vastustaessa.
En tiedä, mitä ed. Tennilä tästä ajattelee.
Jos tilanne olisi sellainen, että YK:n mandaatti olisi muuten
saatavissa ja Suomessa ajateltaisiin, että on yleisesti
hyväksyttävää osallistua sellaiseen konfliktiin,
jossa on estettävissä kansanmurha, niin jos Yhdysvallat
vastustaa tätä esimerkiksi tietyistä talouspoliittisista
tai valtapoliittisista syistä, niin pitääkö meidän
silloinkin perustella asiaa YK:n mandaatilla, kun ystävämme
Yhdysvallat on se, joka estää sen YK:n mandaatin?
(Ed. Kekkonen: Loogisesti tietenkin!)
Tärkeintä kuitenkin minusta tässä rauhantyössä ja
ihmisoikeuksien kunnioittamisessa on se, että pitää pyrkiä ehkäisemään
konfliktitilanteita ja kriisien syntymistä; pitää pyrkiä poistamaan kriisien
syitä, köyhyyttä ja eriarvoisuutta, pitää pyrkiä vahvistamaan
demokratiakehitystä ja tukea kaikin keinoin sitä.
Lopuksi muutama sana Darfurin tilanteesta. Yli 200 000
ihmistä on tapettu, yli miljoona on joutunut lähtemään
omasta kodistaan. Me, muu maailma, katsomme tilannetta suljetuin
silmin. Me tiedämme, mitä tapahtuu, tiedämme
sen online joka päivä, joka hetki, mutta emme
tee mitään tai emme voi tehdä mitään.
Silloin pitää kysyä, kuinka pitkälle
katsomme sivusta, onko kansainyhteisö täysin kyvytön
tekemään mitään, jos esimerkiksi
kyseinen maa, niin kuin aikaisemmin oli tilanne, ei halua YK:n joukkoja.
Minusta nämä ovat paljon suurempia eettisiä kysymyksiä kuin
yksi YK:n mandaatti, paljon suurempia, ja silloin pitää panna
käsi sydämelle myöskin niiden, jotka
aina haluavat olla oikeassa ja joitten mielestä toiset
ovat aina väärässä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni Suomen täytyy
osoittaa kansainvälistä solidaarisuutta, pitää huolta
siitä, että elämä tässä maailmassa
voidaan turvata. Tietysti ensi sijassa käytämme
pehmeitä keinoja: (Ed. Pulliainen: Oletteko te koskaan
käyttänyt pehmeitä keinoja?) järjestämme
tapaamisia, seminaareja, välitämme rauhaa ja tietysti
tällä tavalla pyrimme ratkaisemaan konfliktit.
Mutta jos on ihmiselämästä, perusihmisoikeuksista
kysymys, Suomella on mielestäni myöskin velvollisuus
käyttää voimaa, koska meillä on
siihen mahdollisuus. Tavoitteena tietysti pitää olla,
että mahdollisimman aikaisessa vaiheessa pitää pyrkiä turvaamaan
rauhallinen tilanne, jotta ei jouduta vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin.
Tietysti lähtökohtaisesti uskomme, että YK:n
turvallisuusneuvosto kykenee antamaan mandaatin tämän
tyyppisille operaatioille. Mutta kun sen poliittinen kokoonpano
on hyvin monipuolinen, on hyvin mahdollista, että syntyy
tilanteita, joissa, vaikka on selkeä tarve turvata YK:n
peruskirjan periaatteita, YK:n ihmisoikeuksien julistusta, mandaattia
ei saada. Siinäkin tilanteessa mielestäni Suomella
ja EU:lla on moraalisia velvoitteita.
Täytyy tietysti sanoa, että näitten
moraalisten velvoitteitten lisäksi meillä on myöskin
oma kansallinen etumme. Se, että kykenemme rauhoittamaan
kriisipesäkkeitä maailmalla, merkitsee sitä,
että mahdollinen ulkopuolinen uhka Suomeen vähenee.
On monia uhkia kuten myöskin se, että ihmiset
joutuvat pakenemaan omasta maastaan. Tällä tavalla
voimme auttaa sitä, että ei synny sellaisia pakolaisvirtoja,
joita kriisitilanteissa yleensä syntyy. Sitä paitsi
tässä asiassa me voimme olla hyvin ylpeitä.
Nimenomaan Suomen edellisellä puheenjohtajakaudella vuonna 1999
käynnistettiin tämä prosessi, joka on
nyt johtanut siihen, että ollaan perustamassa tämä taisteluosasto,
ja se ensi vuonna on käyttökelpoinen. Siitä syystä on
tärkeätä, että me olemme aktiivisesti
tässä prosessissa kaikilta osin mukana.
Rahoitus on kysymys, joka on tietysti aiheuttanut huolenaiheita.
Muun muassa ulkoministeri Tuomioja puuttui viime kesänä tähän,
että rahoitusta pitäisi saada lisää.
Jos me ajattelemme kehitysyhteistyötä, mikä on
kaikkein tärkeintä kehitysyhteistyötä?
Kai se on se, että ihmisten henki ja perusihmisoikeudet
turvataan. Eikö silloin voitaisi ajatella, että nämä kriisinhallintaoperaatiot
voitaisiin rahoittaa kehitysyhteistyörahoista, koska se
on sitä kaikkein tärkeintä kehitysyhteistyötä?
Tietysti vastaavasti voidaan sitten myöskin lisätä kehitysyhteistyörahoitusta.
Täällä on useassa puheenvuorossa
kiinnitetty huomiota siihen, että emme saisi rajoittua
pelkästään kriisipesäkkeisiin
Afrikassa. Tietysti täytyy sanoa, että Ranska
ja Belgia ovat varmasti maat, jotka frankofonisessa Afrikassa ehkä kykenevät kaikkein
parhaiten toimimaan. Kuitenkin pitää muistaa,
että kun heillä on historialliset jäljet
tällä alueella, heidän apunsa kaikissa
tilanteissa ei ole sopivaa. Heidän apunsa täytyy
olla toivottua, jotta he voivat mennä.
Silloin heidät voidaan lähettää.
Jos se ei ole toivottua, meidän pitää mennä.
(Ed. Kekkonen: Ei Belgiaa Kongoon!)
Mitä tulee siihen, että Suomi on mukana, niin olen
erittäin iloinen siitä, että Suomi panostaa
tähän rauhanturvaamiseen, koska olemme rauhanturvaamisen
suurvalta. Mutta ehkä tässä on myöskin
toinen aspekti, jota ei ole lausuttu kovin voimakkaasti ääneen.
Suomihan nimittäin ei ole Naton jäsen. Uskon,
että se, että me olemme hyvin aktiivisesti kriisinhallintaoperaatiossa
mukana, eräitten henkilöitten ajattelussa juontaa
juurensa siitä, että uskomme tällä tavalla
saavamme myöskin sotilaallista suojaa Nato-maista ja niistä maista,
jotka ovat näissä kriisinhallintaoperaatioissa
meidän mukanamme. (Ed. Soini: Ketä vastaan?) Se
ei ole tietystikään sopimuspohjaista mutta se
voi olla henkistä suojaa. Tietysti joskus miettii sitä,
että jos olisimme Naton jäseniä, olisiko
tarve osallistua näihin operaatioihin vähäisempi
siinä tilanteessa, jolloin sitä solidaarisuutta
ei aktiivisilla toimenpiteillä luotaisi vaan se luotaisiin
sopimuspohjaisesti. No, tätä me voimme pohtia
tulevina vuosina.
Puhemies! Mitä tulee itse päätöksentekoon, niin
mielestäni hallitus on aivan oikein kirjannut täällä tämän
päätöksentekoprosessin. Todettakoon ehkä siitä,
että kun Suomelle tulee ennakkotiedustelu siitä,
lähdemmekö mukaan, niin silloin asia kuuluu presidentille
ja valtioneuvostolle ja on luonnollista, että se käsitellään
presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen
valiokunnan yhteiskokouksessa. Sama menettely tulee kyseeseen silloin,
kun tehdään varsinainen päätös
joukkojen lähettämisestä.
Mitä tulee Suomen toimintaan Euroopan unionissa silloin,
kun yleisten asiain ja ulkosuhteiden neuvostossa asioita käsitellään,
tietysti silloin vastuu kuuluu EU-ministerivaliokunnalle ja nimenomaan
sille. Mutta tietysti tärkeätä on se,
että nämä kaikki toiminnat koordinoidaan
niin, että konfliktitilanteita käytännön
päätöksenteossa tässä suhteessa
ei synny. (Ed. Kimmo Kiljunen: Läheisessä yhteistyössä presidentin
kanssa!)
Täällä on myöskin korostettu
sitä, että olisi hyvä eri tilanteissa,
että asiasta annettaisiin selonteko eduskunnalle, kun joukkoja
lähetetään. Täytyy sanoa, että sinänsä on
ihan hyvä, että hankitaan eduskunnalta mahdollisimman
laaja sitoutuminen, ja selonteko varmasti useimmissa tilanteissa
on tarkoituksenmukainen päätöksenteon muoto.
Mutta täytyy kyllä sanoa tässä tilanteessa,
että jos Euroopan unionissa on henki, että joukot
lähetetään jonnekin kriisipesäkkeeseen, niin
kyllä kynnys silloin sanoa "ei" on Suomen osalta erittäin
korkea. Kun me nyt tämän päätöksen
täällä teemme tämän
eduskunnan aikana, niin jos joukkoja ollaan jonnekin lähettämässä,
meidän pitää tässä tilanteessa
jo tiedostaa se, että silloin on aika vaikea sanoa "ei"
joukkojen lähettämiselle, jos Euroopan unionissa
henki on se, että joukot pitää lähettää.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan vain todeta, että Afganistanin
operaation osalta puhuimme näistä varusteista
kovasti. Toivon, että puolustusministeri henkilökohtaisesti
hyvin tiukasti tarkastaa, että varusteet ovat kunnossa
näitten joukkojen osalta. Näin olen itsekin ymmärtänyt. Toivottavasti
Suomi käyttää kaikkein parhaimpia Nato-yhteensopivia
turvavarusteita.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Erittäin tärkeä asia
on, että päätöksen Suomen osallistumisesta
sotilaalliseen kriisinhallintaan ja osallistumisen lopettamisesta
tekee kussakin tapauksessa tasavallan presidentti ja taustalla on
sitten valtioneuvoston ratkaisuehdotus. Tuo presidentin asema on
tässä hyvin tärkeä.
Siinä, mikä yleensä aikaansaa konfliktit — nyt puhutaan
ennen muuta Afrikasta — kyllä siinä joka
tapauksessa erittäin tärkeä tekijä on
väestöräjähdys. Ajatellaan Ruandaa:
tyypillinen ylikansoitettu pieni maa, jossa syntyi kahden väestöryhmän
vahva skisma, jolloin tietysti vielä siihen tuleen heitettiin
kovasti bensaa, niin että se todella roihusi. Mutta Darfur
on aivan selvästi paikka, jossa myös toinen tekijä vaikuttaa
eli ympäristönmuutos. Saharan alue laajenee, samoin Sahelin
alue. Tuolloin elinolosuhteet kaiken kaikkiaan kärjistyvät.
Sitten tässä on vielä mukana luonnonvarojen
käyttö. Darfurhan on tällainen öljyalue,
joka on Sudanin hallituksen erityisen mielenkiinnon kohteena. Darfurissa
tapahtuu todellakin julmuuksia, ja siellähän on
YK:n valtuutuksella afrikkalainen osasto, joka kuitenkaan ei ole
pystynyt hoitamaan tilannetta.
Kaiken kaikkiaan siis hyvin tärkeä tekijä on luonnonkatastrofi,
joka etenee Afrikassa ilmastonmuutoksen aikaansaamana. Tästä asiasta
todella koko kaksi viikkoa Nairobissa ilmastosopimuksen 12. osapuolikokouksessa
myös keskusteltiin, se oli vahvasti esillä. Myös
se pakolaisuus, joka kohdistuu Eurooppaan Kanariansaarien
kautta, on ympäristöpakolaisuutta Länsi-Afrikan
rannikkovaltioista.
Näin ollen tämä tausta on ymmärrettävä,
ja jos pitkällä tähtäimellä ajattelemme
hallitsevamme kriisejä, niin silloin pitää edetä siihen
suuntaan, mihin ed. Huotari viittasi: pitää pystyä hillitsemään
ympäristönmuutosta, auttamaan väestöä, ihmisiä,
sopeutumaan sen jo aikaansaamiin muutoksiin mutta ennen muuta pysäyttää ilmastonmuutos.
Afrikka on alue, joka joutuu kaikkein kipeimmin tämän
kohteeksi johtuen sen luonnonolosuhteista, toisaalta myöskin
väestön köyhyydestä. Näin
ollen pitkällä tähtäimellä tämä on meidän
tehtävämme, koko rikkaan maailman tehtävä ja
myös Euroopan unionin tehtävä.
Mandaattikysymys on tullut täällä esille,
se että toimenpiteet lähtevät YK:n peruskirjan
pohjalta. Kuka sitä tulkitsee — onko se turvallisuusneuvosto,
vai voiko EU tehdä tämän tulkinnan — on
tietysti asia, josta joudumme jatkuvasti keskustelemaan ja puhumaan,
samoin kuin tietysti se, kenellä on tällä planeetalla
oikeus määritellä terrorismi: mitä se
on, kuka on terroristi kulloinkin. Se on tietysti avaintehtävä.
Tämä on ollut aika tavalla Yhdysvaltain monopoli
viime aikoina. Ilmeisesti tilanne kuitenkin on muuttumassa.
Mutta, kiteytän lopuksi, arvoisa puhemies: tärkeintä on
siis hallita ja hillitä katastrofeja pitkällä tähtäimellä.
Toinen varapuhemies:
Tähän väliin annan ministerille puheenvuoron
ja hänen puheenvuoronsa jälkeen avaan debatin.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
erittäin hyvää keskustelua tähänkin
asti, arvokkaita näkökohtia, joita varmaan punnitaan,
kun valiokunnat muodostavat kantansa tähän selontekoon.
Muutama kommentti on paikallaan.
Se olennainen uusi piirre ja lisä nykyiseen kriisinhallintatoimintaan
verrattuna on nimenomaan nopeus, kun puhutaan nopean toiminnan joukoista.
Nopeus lähteä paikan päälle
ja nopeus myös päätöksenteossa
on oikeastaan se olennainen uusi lisäpiirre. Toivon, että joka
ei tätä oikein tahdo uskoa, pistäytyisi
Porin Prikaatissa, missä näitä joukkoja
koulutetaan, katsomassa, mitä se toiminta oikein on, mihin
koulutetaan ja mikä on se sanankäyttökin
joukkojen kouluttamisessa. Siellä kyllä valkenee,
mistä todella on kysymys. Nopeus on se olennainen uusi
piirre.
Toisekseen, kaikella ystävyydellä, ed. Pulliainen,
ystävyys jatkuu joka tapauksessa: Ei tällä päätöksellä olla
Suomea missään tapauksessa Natoon ohjaamassa;
se on ihan oma asiansa, (Ed. Pulliainen: Mutta miksi te kirjoitatte
sitten niin kuin kirjoitatte?) ja se ei kuulu tähän
yhteyteen millään tavalla. Tällä ei
johdeta Suomea Natoon, vaan tässä on kysymys siitä,
että tällä voidaan rakentaa nyt Euroopan
unionille yksi uusi väline, keino, kriisinhallintaan ja
vielä tilanteessa, jossa YK on sitä toivonut ja
pyytänyt voimakkaasti muun muassa Euroopan unionilta. Siitähän
tässä on kysymys, ei mistään
sen mystisemmästä. Tämä selonteko
on tehty valtioneuvoston puitteissa yhteistyössä,
se on Utvan hyvin pitkälle valmistelema. Ei se ole minkään
salaosaston laatima, vaan valtioneuvoston yhteistä työtä,
huolella harkittua, selkeää kielenkäyttöä myös.
Kun puhutaan tehtävistä, ne ovat Petersbergin tehtäviä.
Kysytään monta kertaa, voisiko te mainita jonkun
esimerkin, milloin tällaista nopean toiminnan joukkoa käytetään.
Minusta aika hyvä esimerkki kuvaamaan, mihin tämä joukko
pystyy ja mihin se on tarkoitettu, on evakuoinnin tai humanitaarisen
operaation suojaaminen sen käytettävissä olevilla
keinoilla. Se on ehkä tyypillisin tehtävä,
jota voisi tällaiselle joukolle ajatella.
Vielä korostan sitä, ed. Pulliainen, että se
on silmiinpistävää ja myös mieltä rauhoittavaa,
että EU:n jäsenmaat ovat kaikki tässä hankkeessa mukana
Maltaa ja Tanskaa lukuun ottamatta ja sen päälle
vielä Norja, Pohjoismaa Norja, (Ed. Pulliainen: Naton jäsen!)
ja Turkki tahtovat tulla tällaiseen toimintaan mukaan. — Norja
on myös Pohjoismaa, jolla on kriisinhallintatoiminnassa aika
pitkälle samanlaiset toimintaperiaatteet kuin on Ruotsilla
ja Suomella. — Siis vielä sanon toisen tai kolmannen
kerran: tällä ei olla ohjaamassa tietenkään
Suomea Natoon eikä ketään muutakaan vaan
vahvistetaan Euroopan unionin kriisinhallintakykyjä, tätä toimintaulottuvuutta.
Sitten päätöksentekomallista. Erittäin
tärkeä asia on se, että eri vaiheissaan
eduskunnalla on vahva ote tämän asian käsittelyssä,
sekä nyt, kun asetetaan korkeaan valmiuteen tämä suomalainen
joukko, että silloin, jos lähetetään
tämä joukko tehtäviinsä seuraavan
reippaan puolen vuoden aikana. Suomen malli on siitä hyvä,
että siinä yhdistyy kaksi asiaa, tämä parlamentaarinen elementti
ja toisaalta nopeus. Me pystymme käsittelemään
nopealla aikataululla mutta harkitusti asioita pitäen koko
ajan parlamentin roolin tässä aivan keskeisessä asemassa.
Me olemme tässä löytäneet hyvän
toimintamallin.
Selonteossa ei todellakaan haluta spekuloida ja arvuutella,
mikä olisi tällaisen nopean toiminnan joukon maantieteellinen
käyttökohde. Afrikkahan se on tullut täälläkin
esille, ja se monta kertaa tuodaan muussakin keskustelussa todennäköisimpänä vaihtoehtona
esille. Varmasti se on todennäköisimpien joukossa,
mutta ei varmaankaan ainoa mahdollisuus. Suomi ja EU seuraavat erittäin
tarkoin omilla välineillään, muun muassa
tämän SitCenin avulla, tilannekeskuksen avulla,
kriisipesäkkeitten kehittymistä Euroopan ulkopuolella,
ja sen perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä,
mihinkä kaikkeen on varauduttava. Pitäisin tärkeänä,
että eduskuntaa ja ainakin ulkoasiainvaliokuntaa silloin
tällöin informoitaisiin näistä näköaloista,
joita kenties on edessä, ilman spekulaatiota, vankan analyysin
pohjalta ja viimeisimmän tiedon pohjalta, joka on saatavissa
maailmalta. (Ed. Kekkonen: Myös puolustusvaliokuntaa!) — Kyllä,
hyvin mielellään tehdään myös
se, ja se kuuluukin asiaan, koska nämä kaksi muodostavat
parin näissä asioissa.
Viimeinen kommenttini liittyy varusteisiin. On ihan paikallaan
huomauttaa tässäkin yhteydessä siitä asiasta,
siis kehottaa tarkkaavaisuuteen, huolellisuuteen, siihen, että suomalainen rauhanturvaaja
on viimeisen päälle hyvin varustettu. Hänen
henkilökohtainen suojansa, turvansa, on varmasti kunnossa,
ja sen täytyy olla kunnossa. Minä vakuutuin siitä myös
viimeksi, kun kävin seuraamassa suomalaisen joukon harjoitustoimintaa
tämän viikon alussa. Sen harjoituksen suomalainen
komentaja, harjoituksen johtaja Suomen puolelta, vakuutti kysyttäessä,
että hänen arvionsa mukaan asiat ovat niin hyvässä kunnossa
kuin voivat olla ja että varusteet ovat kyllä vertailukelpoisia
minkä tahansa joukon kanssa, joka kriisinhallintaan Euroopan
unionin puitteissa osallistuu. Mutta tämä huomautus
ei ollut tarpeeton huomautus vaan aivan oikea pyyntö siitä,
että ollaan näissä asioissa viimeisen
päälle huolellisia.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Aikoinaan Martti Luther
opetti, että kaikkein tehokkainta hoitaa jokin uusi asia
sisälle on viedä se muun asian sisässä eteenpäin,
saksaksi das Ding an sich, ja tässä käytetään
juuri tätä das Ding an sich -menetelmää,
viedä asia sisässään, tässä tapauksessa
sotilaallisen kriisinhallinnan operaation kertomuksen yhteydessä luontevana
asiana Nato-jäsenyyttä viedä sisään.
Juuri näin, tämä on taitavaa politiikantekoa
kuin mikä.
Sitten aivan ystävällisesti ed. Tiusaselle,
jos sallitte, tästä Afrikan aavikoitumisesta.
Tämä prosessi lähti käyntiin
jo pitkän aikaa sitten. Sen laittoi, sen sysäsi
käyntiin, ei ilmastonmuutos vaan ylilaidunnus, ja se on
edennyt jo pitkän, pitkän aikaa yhden kilometrin
vauhdilla vuodessa, se aavikoituminen, eteenpäin. Sitten
ilmastonmuutos tietysti sitä tehostaa.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! En todellakaan minä näe niin kuin
ei ministerikään, että tässä oltaisiin
tiellä Natoon. Se on kyllä aikamoista kuvitteellisuutta.
Täällä on mandaattikysymys noussut.
Minusta hallitus on selonteossaan aivan hyvällä tavalla nostanut
kriisinhallintalain periaatteet esiin tässä selonteossa.
Mehän emme niitä enää käsittele. Nyt
tehdään ratkaisu siitä, että asetetaan
osasto valmiuteen.
Korostin sitä eduskunnan roolia niin, että sitten
kun päätetään osaston liikkeellelähdöstä,
tulisi selonteko, en niinkään siksi, että täällä mietittäisiin,
lähdetäänkö vai eikö,
vaan siksi että eduskunnassa olisi siinä vaiheessa
hyvät tiedot, sillä on täysin mahdotonta
enää, jos olemme sitoutuneet nopean toiminnan
joukkoihin, asettamaan ne valmiuteen — ja kun EU:ssa päätetään,
että lähdetään — että täällä muka
eduskunta miettisi, lähdetäänkö vai
eikö. Se on itsestäänselvä,
että lähdetään, mutta on hyvä sitouttaa
eduskunta kaikin tavoin siihen, mitkä asiat ovat silloin
keskeisesti mukana tässä operaatiossa.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Presidentti Bush hyökkäsi
Irakiin YK:n peruskirjan sanat huulillaan, mutta YK:n mandaattia
paitsi; peruskirjaa tulkitsee jokainen tarvittaessa niin kuin parhaaksi
katsoo. YK:n turvallisuusneuvoston mandaatti on se pohja, jolla
toimenpiteitä voidaan laillisesti panna toimeen maapallon
mitassa. Eli me emme tarvitse tämän omavaltaisen
sheriffin rinnalle todellakaan omavaltaista santarmia. Se on se
ison luokan kysymys.
Ed. Kimmo Kiljuselle: EU:n osalta minusta teillä on
tiettyä sinisilmäisyyttä. Käsittääkseni Irakissa
on tällä hetkellä lähemmäs
20 EU-maata sotatoimissa, tämmöistä se
sitten käytännössä on.
Sitten ihan lyhyesti vaan siitä, voinko kuvitella sellaista
EU:n kovan toiminnan meininkiä, jonka toisella puolella
olisi USA. No, on aivan lapsellista sellaista ajatellakaan. Lähi-idässä se olisi
ehkä potentiaalista, semmoinen tilanne, mutta lopullinen
sotkuhan siitä tulisi. Kyllä on pystyttävä sopimaan
amerikkalaisten kanssa tämän luokan asioista.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensin ed. Pulliaiselle. Itse asiassa joku
voisi argumentoida täsmälleen päinvastoin:
että Euroopan unionin oma kriisinhallintajoukko, joka rakennetaan,
etäännyttää nimenomaan Natosta,
koska Natohan luo myöskin ja on luonut itselleen nopean
toiminnan joukot, ja kun luodaan rinnakkainen järjestelmä,
kilpaileva järjestelmä, niin tässähän
pikemminkin otetaan etäisyyttä Natosta kuin ajetaan
Natoon sisään, ed. Pulliainen.
Sitten kysymys tästä YK:n mandaatista. Edelleen,
uudemman kerran ed. Tennilälle: Te viittaatte Bushiin,
Bush tulkitsee YK:n peruskirjaa. Ed. Tennilä, luottakaa
itseenne, tulkitkaa te YK:n peruskirjaa ja me täällä eduskunnassa
silloin, kun teemme päätöksen näistä unionin
operaatioista. Silloin meillä on tilaisuus katsoa, onko
sillä operaatiolla YK:n mandaatti vai ei, ja me käymme sen
keskustelun juuri täällä näin.
Ei teidän tarvitse viitata kehenkään
muuhun YK:n peruskirjan tulkitsijaan. Tämä on
meidän päätöksentekomme tässä asiassa.
On tilanteita, on aivan varmasti tilanteita, jolloin YK:n turvallisuusneuvoston
päätöstä ei tämmöisessä sotilasoperaatiossa
tarvita, silloin kun näitä sotilaita lähetetään.
Esimerkiksi heitä voidaan lähettää pelastustehtäviin,
(Puhemies koputtaa) humanitaarisiin tehtäviin tai jonkinlaisiin suojaustoimiin,
joissa YK:n mandaattia itse asiassa ei tarvita ja silti
näitä käytetään.
Tämä on tilannearvio, joka joudutaan
silloin tekemään, (Puhemies koputtaa) kun sotilasoperaatiosta
päätetään, ed. Tennilä,
ja se on meillä täällä Suomessa
päätettävissä oleva asia.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Aivan lyhyesti. Kyllä ne menestykselliset
toimet edellyttävät YK:n turvallisuusneuvostoa
silloin, kun tehdään ison luokan ratkaisuja. Tämä koskee
vaikkapa Irakia. Asiat olisivat menneet varmasti ihan toisin, jos kaikki
olisivat lähteneet siitä, että YK:n turvallisuusneuvoston
luvalla toimitaan. Tai esimerkiksi Lähi-itä: Ei
siellä voi kuvitella toimia, joista joku EU vaan omin päin
päättää, jos meinataan tuloksia
saada. Ainahan sitä voi leuhkasti lähteä, mutta
sieltä voi se paluu olla aika ikävää.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Peruskatsontakantani on kriittinen,
koska minä en hyväksy EU:n jäsenyyttä Suomen
kohdalta ja en halua tällaisissa topparoikissa touhuta.
Mutta haluan sen sanoa suoraan, että perussuomalaiset ovat
aina kannattaneet rauhanturvatoimintaa, aina kannatamme kansainvälistä vastuunottoa,
mukanaoloa. Mutta tällaisissa järjestelmissä,
joihin en usko, en välitä enkä halua
olla mukana. Suomi on parhaimmillaan siinä, missä sillä on
pitkä kokemus ja arvonanto jokaiselta osapuolelta: puolueettomaksi koettuna.
Siellä me tekisimme parasta rauhantyötä eikä osana
tällaista kaatuvaa kolhoosia.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On kyllä ihan kunnioitettavaa se, että ed.
Tennilällä on niin tavattoman väkevä ja
vahva usko YK:hon. Erästä työtäni
varten kävin kaivelemassa hänen aatesuuntansa
vanhoja sanomalehtiä: Kun Suomi YK:hon liittyi, kaikkein
verisimmin liittymistä vastusti kyllä se aatesuunta,
jota ed. Esko-Juhani Tennilä edustaa. Mutta kehitys kehittyy,
niin kuin leikkisästi sanomme.
Ed. Pulliainen, tämä das Ding an sich menee nyt
kyllä, anteeksi vain, aivan yli ymmärrykseni, koska
minä olen näkemässä ... (Ed.
Pulliainen: Sillehän minä en voi mitään!) — Te
ette todellakaan sille voi mitään, eikä tarvitsekaan
voida mitään. — Kyllä minä näen
aikaa samalla tavalla kuin ed. Kimmo Kiljunen, että me
olemme tässä operoimassa nyt elintilaa itsellemme
jossain sellaisessa toiminnassa, jolla ei välttämättä ole
juurikaan tekemistä mainitun Naton kanssa.
Mutta, herra puhemies, on minusta kyllä hyvä todeta,
että lähtevän joukon tehtäviin
kuuluu myöskin taistelu, ihan oikea mahdollisuus siihen,
että "luotien laulu soi", ja se kyllä saattaa merkitä ihan
sitä, mitä me kaikki pelkäämmekin.
Ulla Anttila /vihr(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Pulliaista voin lohduttaa sillä,
että Naton ja EU:n kriisinhallinnan suhde on erittäin
monimutkainen. On olemassa se mahdollisuus, että EU kehittyy
nimenomaan itsenäisempään suuntaan sotilaallisessa
kriisinhallinnassa. Toisaalta EU:n ja Naton suhde saattaa tiivistyä. Tuleva
kansainvälispoliittinen tilanne varmasti tähän
kehitykseen vaikuttaa.
Mitä sitten tulee Suomen tilanteeseen, mielestäni
meidän pitää katsoa tulevaisuuteen. Todellakaan
ei näytä siltä, että tällä vuosikymmenellä Suomi
olisi liittymässä Naton jäseneksi. Olemme
tilanteessa, jossa tämä syventyvä rauhankumppanuus
on epäselvässä tilassa. Itse näen, että kriisinhallintayhteistyössä meidän
pitäisi painottaa toimintaamme nyt tähän
pohjoismaiseen yhteistyöhön, sillä Norja
ja Ruotsi ovat sijoittamassa ratkaisevasti enemmän voimavaroja kriisinhallintaan
ja heidän kanssaan voimme oppia paljon ja tehdä yhteistyötä myös
harjoitusten ja koulutuksen sekä tutkimuksen osalta.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaan ed. Pulliaisen viittaukseen Afrikan
ilmastonmuutokseen taikka Saharan laajenemiseen. Tietysti näin
on, että puun poltto ja ylilaiduntaminen tai yleensä laiduntaminen
on johtanut osin tähän, mutta tällä hetkellä nimenomaan
ilmastonmuutos on se, mikä muuttaa Afrikkaa kaikkein nopeimmin.
Kun sateisuuksia on tutkittu, tiedetään, että ne
vähenevät nimenomaan Välimeren alueella
ja lisääntyvät pohjoisilla leveysasteilla.
Kaikkihan eivät toki näihin asioihin paneudu,
ja heistä nämä ovat hiukan kummallisiakin,
mutta tämä on aivan totta. Nimenomaan Itä-Afrikassa
tällä hetkellä on kolme vuotta jatkunut
kuivuus Etiopian, Kenian ja Somalian alueella. Asia oli todella
vahvasti viime viikolla esillä Nairobissa. Mutta tuo alkuperäinen
viittaus, jonka ed. Pulliainen totesi, pitää sinänsä tietysti
paikkansa pitkällä aikavälillä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajille Kimmo Kiljunen, Antero Kekkonen
ja Ulla Anttila tuolla selkäni takana: Viittaan vain tämän
selonteon ensimmäisen sivun viimeiseen kappaleeseen, jossa itsestäänselvyytenä kerrotaan
se, millä tavalla operoidaan samoilla standardeilla, samoilla
systeemeillä, kaikki ihan luontevana asiana vaan, elikkä se
tarkoittaa sitä, että se mahdollistaa kaikki polut
tietenkin, mutta se erikoisesti luo pohjaa sille, että mennään
Natoon.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen ei ilmeisesti tiedä,
miten nykyään tehdään kansainvälistä rauhanturvatoimintaa
YK:n johdolla. Kaikissa rauhanturvaoperaatioissa on käytössä Nato-standardit.
Niitä käyttää myöskin
Venäjä osallistuessaan kansainväliseen
rauhanturvatoimintaan, eikä siltä pohjalta ei
voi tehdä sitä johtopäätöstä, että Venäjää oltaisiin
nyt salaa ujuttamassa Naton jäseneksi. Tästä on,
ed. Pulliainen, kysymys.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olin tulossa heti alkuun siihen, että kun lähdetään
johonkin ja on sotilasjoukkoja koolla, niin pitäähän
olla yhteiset menetelmät ja edes toisiinsa sopivat töpselit,
että saadaan virtaa vaikkapa ulos. Kun muuta parempaa ei
ole ollut kuin Nato, joka on vuosikymmeniä näitä kehittänyt, kaikki
muut maat ovat ottaneet sen mukaiset standardit käyttöön,
ja on hyvä näin. Se on osoittautunut erittäin
tarpeelliseksi. Suomi on myöskin rauhankumppanuuden kautta
tässä toiminnassa mukana.
Vielä taisteluosaston tehtävistä:
Emmehän ole muodostamassa mitään uusia
tehtäviä. Kysymys on paremmasta suorituskyvystä ja
ennen kaikkea nopeammasta täytäntöönpanosta.
Tehtävien laadusta: On hyvin todennäköistä, että unionin
taisteluosastoa käytettäisiin lähinnä nopeutta
vaativiin evakuointitehtäviin tai suuremman rauhanturvajoukon kriisialueelle
tulon valmistelemiseen. Varsinaisiin taistelutehtäviin tällaiset joukkojen vahvuudet
eivät
suinkaan riitä, mutta riittävät sen sijaan
rajoitettuihin tehtäviin, kuten osapuolten erottaminen
taikka kansanmurhan estäminen. Mutta tarkoin tietenkin
on mietittävä sitä, kun EU:ssa tehdään
päätös , mistä on kysymys, onko
vahvuus riittävä. Mutta silloin kun nähdään
ennakoiden tilanne, pitää toimia nopeasti, koska
se on sitä vahvuutta: Mennään mukaan
juuri silloin, kun kriisi on syntymässä tai jopa
ennakoiden eikä vasta sitten, kun se on jo kehittynyt pitkälle,
jolloin joukkojen tarve on huomattavasti suurempi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Muutama asia perusongelmasta: Kun kuuntelen
yleensä näitä ihmisiä, jotka
hirveästi puhuvat ihmisoikeuksista ja muusta, en koskaan
kuule heidän puolustavan ensimmäistä ihmisoikeutta,
oikeutta elämään. Sitten minua hyvin
usein hämmästyttää tämä punavihreä asia,
että kun puhutaan oikeudesta elämään, puhutaankin
naisen oikeudesta omaan ruumiiseensa eikä oikeudesta
elämään. Mutta tämä on
sellainen vakioasia, joka minulle aina tulee mieleen, kun oikeudesta elämään
puhutaan. (Ed. Ulla Anttila: Kenelle puhutte?) Se on kantani tässä.
Arvoisa herra puhemies! Ministeri valitettavasti lähti. — Mutta
Suomella on kansainvälinen vastuu ja pitää ollakin.
YK:n rauhanturvatoiminnassa Suomi on ollut suurvalta ja osaa sen
homman. Uskoisi, että se olisi se käyttöastia,
jossa me olisimme parhaimmillamme, missä me pystyisimme
parhaiten auttamaan kansainvälistä yhteisöä,
olemaan avuksi. (Ed. Kekkonen: Näinhän me teemme!)
Mutta, ed. Kekkonen, maailma on paha paikka, ymmärrän
sen. Suurvallat Ranska, Englanti ja jopa aikanaan, jos ei suoranainen suurvalta
niin siirtomaavalta Belgia ovat ahneuksissaan sotkeneet monet paikat
Aasiassa ja Afrikassa, ja sen hedelmiä me koko maailma
nyt kannamme. (Ed. Kekkonen: Kongo on hyvä esimerkki!) — Kongo
on hyvä esimerkki. Kumia piti kerätä.
Jos et tarpeeksi kerännyt, niin käsi poikki. (Ed.
Kekkonen: Kabila oli Euroopassa koulutettu!) Tämä on
todella murhaavaa historiaa. Tietysti jos ajattelisi,
että tekijä vastaa, niin Ranskan, Englannin ja
Belgian pitäisi hoitaa nämä asiat, mutta
toki kansainvälisen yhteisön on puututtava tarvittaessa.
Ei voida jättää ihmisiä ja sanoa,
että jos ne eivät hoida, mekään emme
auta.
Mutta näillä jäljillä maailmassa
ollaan, ja pelkäänpä, että suurvallat
toimivat aina suurvaltalogiikan mukaan. Niillä on monta
keinoa ajaa politiikkaansa. Jos pehmeät keinot riittävät,
ei tarvita kovia, mutta jos eivät riitä, käytetään
aseita, käydään sotia. Suurvallat katsovat
aina etunsa, ja kun kurjet tanssivat, niin on hyttysten syytä vähän
miettiä, kannattaako sekaan mennä.
Ed. Kekkonen mainitsi mahdollisista uhreista. Onkin hyvä puhua
niistä sinkkiarkuista nyt, koska on hyvin todennäköistä,
että niitä tulee. Mutta se on kanssa sen
kokoluokan kysymys silloin, kun niitä tulee, se on vakava
paikka, eikä silloin ole mielestäni hyväksyttävää paljon
sanoa että mitäs minä silloin sanoin,
ei, vaan uhrit ovat aina vakava asia. Mutta se on meidän
syytä syvästi tiedostaa, että näin
voi käydä. Näin voi käydä YK-toiminnassa
tälläkin hetkellä.
Arvoisa herra puhemies! Se on hyvä, että tämä asia
on käsittelyssä, ja demokratiahan toimii niin, että enemmistö päättää.
Mutta vierastan kovin sellaista demokratiaa, joka on aina yksimielinen ja
yhtenäinen. Minä nyt kerta kaikkiaan käytän sitä protestioikeutta,
jonka sotiemme veteraanit mahdollistivat, että voi olla
eri mieltä. Mutta jos perusteluillanne vakuutatte minut,
edustajat Kimmo Kiljunen, Kekkonen ja monet muut, niin minä voin
muuttaa mielipidettäni. (Ed. Kekkonen: Hyvä!)
Minä katson omasta näkökulmastani, mikä on
meille suomalaisille parasta, mikä on ihmiselle hyvä,
suomalaiselle, ja me kyllä autamme, ja niin pitääkin
auttaa.
Mutta kyllähän EU on se, mikä närästää eikä lakkaa
närästämästä. Kyllähän
se tietysti joku motiivi tässä on, että tällaista
EU:n sisälle tehdään, ja joku tarkoitus
EU-mielisillä on tälle. (Ed. Kimmo Kiljunen: Jalo
motiivi!) Mutta minun kirveeni on edelleen puun juurella. Minä en halua
olla siinä EU:ssa enkä sieltä kyllä yksin poiskaan
pääse, mutta kansainvälisillä lentokentillä menen
aina linjaa "Non-EU citizens" eli "Ei-EU-kansalaiset", ja paljon
nopeammin pääsee lävitse, ed. Kekkonen,
eikä mitään vaikeuksia ole. (Naurua)
Mutta kunnioitan demokratiaa. Jos eduskunnan enemmistö päättää,
että mukaan mennään, mukana ollaan. Ja
sitten jos tulee paha paikka, en tule sanomaan, että mitäs
sinne menitte. (Ed. Kekkonen: Näin toimii suomalainen!)
Sen pitää olla näin.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn ed. Soiniin siinä, että demokratia
elää vain, jos on pluralistinen järjestelmä,
eli meillä on erilaisia näkemyksiä, niitä täytyy
rohkaista. Arvoisa puhemies! En tullut tähän pönttöön
sen vuoksi, että juuri nyt olisi se hetki, jolloin saisin ed.
Soinin vihdoin ja viimein vakuuttuneeksi siitä, että on
näitä unionissa hyviäkin piirteitä.
Tulin sen vuoksi, varmuuden vuoksi, että ne kaksi asiaa,
jotka tuon esille, ehdin sanomaan.
Ensinnäkin, ed. Sasi, perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja,
lyhyesti käsitteli kotimaista päätöksentekojärjestelmää silloin,
kun päätetään näistä operaatioista
ja niihin osallistumisesta. Hän käytti selkeästi
muotoilua, että itse sotilaiden lähettäminen
päätetään tasavallan presidentin
ja hallituksen yhteistoiminnassa Utvassa ja sitten nimenomaan tietysti
eduskunnan kautta haetaan lopullinen mandaatti silloin, kun suomalaisia
sotilaita lähetetään ulkomaille. Hän
totesi kuitenkin, että silloin kun itse EU:n operaatiosta päätetään,
se tapahtuu tietysti ministerineuvostossa, ja silloin se valmisteluorganisaatio
ja päätöksenteko-organisaatio toimeenpanovallan
puolelta on hallituksen EU-ministerivaliokunta.
Hän jätti mainitsematta sen, ja halusin sen
tässä tuoda selkeästi esille, minkä perustuslakivaliokunta
on Suomen perustuslain 93 § 2 momentin perusteluosiin kirjoittanut:
Kun päätetään yhteisestä ulko-
ja turvallisuuspolitiikasta unionissa, tämä tapahtuu
valtioneuvoston valmisteluvastuulla ja myöskin toimenpiteistä päätetään
valtioneuvoston toimesta. Mutta — ja se on se olennainen
seikka, jonka hän jätti sanomatta ja joka on syytä tässä tuoda
esille — se tapahtuu läheisessä yhteistoiminnassa
tasavallan presidentin kanssa. Kun tämä on siinä mukana,
se tarkoittaa sitä, että se ei ole vain EU-ministerivaliokunnassa
hallituksen tasolla tapahtuvaa päätöksentekoa,
vaan siinä ollaan läheisessä yhteistoiminnassa
tasavallan presidentin kanssa silloin, kun operaatiosta päätetään.
Ja se on juuri se hetki, kuten aikaisemmin sanottiin, se on se hetki,
jolloin myöskin kysytään sen mandaatin
perään, mikä on operaation luonne.
Arvoisa puhemies! Tässä on se toinen seikka, jonka
halusin vielä täsmentää. Kun
kysytään YK:n mandaattia YK:n peruskirjan toimintaperiaatteiden
pohjalta toimittaessa, on selvää, että sotilasyksiköitä voidaan
käyttää varmastikin moniin tilanteisiin
sillä tavalla, että ei ole turvallisuusneuvoston
mandaattia takana. Ne ovat luonteeltaan sellaisia humanitaarisia
operaatioita, suojatehtäviä, pelastustoimia, joissa
turvaneuvoston päätöstä ei edes
edellytetä YK:n peruskirjan pohjalta toimittaessa.
Mutta jos on kysymys selkeästä rauhaanpakottamisesta,
jolloin käytetään fyysistä voimaa rauhantilan
palauttamiseksi, aivan selvää on, että on
mahdotonta kuvitella tilannetta, kuten ed. Huotari tai ed. Sasi
kuvailivat, että se voitaisiin tehdä jonkin suurvallan
jyrkästi vastustaessa. Koko ajatus turvallisuusneuvoston
käyttämisestä ja veto-oikeudesta rakentuu
siihen ajattelutapaan, että YK ei käytä sotilaallista
voimaa siten, että suurvallat joutuvat aseelliseen selkkaukseen tietyssä tilanteessa.
On täysin mahdotonta kuvitella, että laaja rauhaanpakottamisoperaatio
voitaisiin tehdä jonkin suurvallan selkeästi vastustaessa
ja unionin lähettäessä sotilaita. Se
olisi jo tässä salissa niin raju keskustelu, että asia
kaatuisi jo Suomessa. Se kaatuisi myöskin muissa unionimaissa.
Siinä mielessä, arvoisa puhemies, palautan asian
edelleenkin siihen, että sekä ed. Tennilällä että meillä kaikilla
kahdellasadalla täytyy olla sen verran itseluottamusta,
että näemme, mitä tarkoittaa YK:n peruskirjan
pohjalta toimiminen. Meidän ei tarvitse viitata
muihin kansainvälisiin toimijoihin, jotka milloin missäkin
tilanteessa viittaavat YK:n peruskirjaan. Me voimme tehdä sen
itse.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on jo lähtenyt salista,
mutta haluaisin muistuttaa salia siitä, että meidän
pitää itse asiassa olla iloisia siitä,
että Nato on olemassa ja luonut standardeja kriisinhallintaan.
Näin ollen EU:n ei tarvitse käyttää resursseja
standardien luomiseksi ja kehittämiseksi. Kuitenkin silloin kun
toimitaan sotilaallisessa kriisinhallinnassa, on tärkeää,
että on tietyt yhteiset koodit ja normit, jotta viestintä ja
kokonaisuus toimisivat mahdollisimman järkevällä tavalla.
Mitä tulee mandaattikysymykseen, on hyvin tärkeää muistaa
raportti "Responsibility to Protect", jossa korostetaan suojeluvastuun
periaatetta eli sitä, että kansainvälisellä yhteisöllä on
velvollisuus suojella siviileitä. Sen rinnalla, että pohditaan
YK:n mandaattikysymyksiä, on myös tärkeää miettiä,
missä tilanteissa kansainvälisellä yhteisöllä on
velvollisuus siviilien suojelemiseen. Hyvin harvat tilanteet ovat
sellaisia, joissa ristiriitaa voisi tulla YK:n peruskirjan kanssa, mutta
minusta tämä täytyy voida käydä läpi myös
eettisenä kysymyksenä ja mahdollisuutena eduskunnassa.
Itse oletan, että jatkossakaan ei tulla käynnistämään
YK:n peruskirjan vastaisia operaatioita suojeluvastuun periaatteen
toteuttamiseksi kuin ani harvoin, jos koskaan.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ihan lyhyesti ed. Soinin puheenvuoron takia,
kun hän antoi ymmärtää,
että hoitakoot Ranska, Englanti ja Belgia Kongon. Ne juuri
eivät voi sitä hoitaa, koska niillä on
taakka nimeltä Kongo. Sen takia sinne tarvitaan sellaisia
voimia, joilla tätä taakkaa ei ole. Sen verran
jatkan vielä, että ei sitä pysty hoitamaan
myöskään Itä-Saksa, missä sai
koulutuksensa edellinen presidentti Kabila, nyttemmin tosin on ammuttu.
Ei Itä-Saksakaan mene jälkiänsä korjaamaan tietysti
myöskään sen takia, että valtiota
ei enää ole. Myös sen takia tarvitaan
sivistyneitä länsimaita, joilla on paitsi humanistinen
perusasenne myöskin sellainen eettinen normiperusta, joka näissä tehtävissä kunnioittaa
juuri sitä elämää, mistä ed.
Soini täällä niin kauniisti puhui.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Soini ihan oikeutetusti nosti esiin riskit.
Ne on tietenkin tiedostettava, ja ne tiedostettiin jo silloin, kun
kriisinhallintalakia säädettiin. Se, että minä sanoin
nyt enkä silloin, kyllä se on jo sanottu moneen
kertaan.
Keskustelu päättyy.